Orleans (Reiner Stockhausen)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- warlock
- Posty: 4678
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1989 times
Re: Orleans
Trochę mnie denerwuje, że gra dodatkowo premiuje strategię budowy faktorii (mam tu na myśli kafle wydarzeń). Zastanawiałem się nad całkowitym odpuszczeniem stawiania faktorii i wypróbowania alternatywnej strategii w postaci szukania punktów w masowym pozyskiwaniu żetonów towarów z kafli budynków. Ale w grze są wydarzenia, które zmuszają mnie do zapłaty haraczu za posiadane żetony towarów. I są również wydarzenia, które nagradzają mnie monetami za wybudowane faktorie i awans na torze rozwoju. Gdzie w tym sens? Pomimo tak dużej otwartości pewne strategie są zdecydowanie mniej opłacalne.
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Świetna gra. Bardzo trafiła w moje gusta. Jedyne co to piękne kolorowe woreczki nie za bardzo się sprawdzają. Po trzech rundach zrezygnowaliśmy z nich na rzecz kubków. Źle się z nich losuje, a odlozylismy je po tym jak żona wrzuciła swoje żetony do mojego worka hehe.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
We wczorajszej rozgrywce olałem faktorie (miałem ich 3) za to żona postawiła wszystkie, ale i tak przegrała bo nie rozwinęła się na torze rozwoju (tylko 2). Wynik 130 do 139 dla niej, lecz ja za piekarnię dostałem plus 30pkt, czyli ostateczny wynik to 160 do 139 dla mnie. Ale gdyby tor rozwoju miała na 4 to osiągnęła by wynik 163pkt, więc nie aż tak wiele.warlock pisze:Trochę mnie denerwuje, że gra dodatkowo premiuje strategię budowy faktorii (mam tu na myśli kafle wydarzeń). Zastanawiałem się nad całkowitym odpuszczeniem stawiania faktorii i wypróbowania alternatywnej strategii w postaci szukania punktów w masowym pozyskiwaniu żetonów towarów z kafli budynków. Ale w grze są wydarzenia, które zmuszają mnie do zapłaty haraczu za posiadane żetony towarów. I są również wydarzenia, które nagradzają mnie monetami za wybudowane faktorie i awans na torze rozwoju. Gdzie w tym sens? Pomimo tak dużej otwartości pewne strategie są zdecydowanie mniej opłacalne.
Więc ja bym tych faktorii aż tak nie przeceniał.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- warlock
- Posty: 4678
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1045 times
- Been thanked: 1989 times
Re: Orleans
Faktorie + tor rozwoju (bo to idzie "w pakiecie"). Nadal nie rozumiem, dlaczego część wydarzeń premiuje graczy dodatkowo za pójście w tę strategię, a część wydarzeń karze za alternatywę (gromadzenie żetonów).Dr. Nikczemniuk pisze:We wczorajszej rozgrywce olałem faktorie (miałem ich 3) za to żona postawiła wszystkie, ale i tak przegrała bo nie rozwinęła się na torze rozwoju (tylko 2). Wynik 130 do 139 dla niej, lecz ja za piekarnię dostałem plus 30pkt, czyli ostateczny wynik to 160 do 139 dla mnie. Ale gdyby tor rozwoju miała na 4 to osiągnęła by wynik 163pkt, więc nie aż tak wiele.warlock pisze:Trochę mnie denerwuje, że gra dodatkowo premiuje strategię budowy faktorii (mam tu na myśli kafle wydarzeń). Zastanawiałem się nad całkowitym odpuszczeniem stawiania faktorii i wypróbowania alternatywnej strategii w postaci szukania punktów w masowym pozyskiwaniu żetonów towarów z kafli budynków. Ale w grze są wydarzenia, które zmuszają mnie do zapłaty haraczu za posiadane żetony towarów. I są również wydarzenia, które nagradzają mnie monetami za wybudowane faktorie i awans na torze rozwoju. Gdzie w tym sens? Pomimo tak dużej otwartości pewne strategie są zdecydowanie mniej opłacalne.
Więc ja bym tych faktorii aż tak nie przeceniał.
BGG (moje oceny i komentarze)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
http://kawanaplansze.znadplanszy.pl/ - moje dawne recenzje gier
SPRZEDAM (czasem coś, czasem nic)
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
To nie kara, to życie. Im większy dochód tym większe masz podatki do zapłacenia
Budynek Zakrystia chroni przed podatkami.
Budynek Zakrystia chroni przed podatkami.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- elayeth
- Posty: 1051
- Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 175 times
- Been thanked: 193 times
Re: Orleans
Polecam kupic upgrade kit za ok. 50 zł. Drewniane meeple to niebo a ziemia w porównaniu z żetonami.josiu pisze:Świetna gra. Bardzo trafiła w moje gusta. Jedyne co to piękne kolorowe woreczki nie za bardzo się sprawdzają. Po trzech rundach zrezygnowaliśmy z nich na rzecz kubków. Źle się z nich losuje, a odlozylismy je po tym jak żona wrzuciła swoje żetony do mojego worka hehe.
Re: Orleans
Co z ta Laznia? Ustalone z partnerami?baldar pisze:Plansz graczy jest 5, a Darczynców miasta jest jedna plansza. To żaden kwiatek.Dr. Nikczemniuk pisze:Niestety ale przygotowanie tej gry do druku nie jest taką łatwą sprawą, delikatnie mówiąc to ruchome piaski. Sam pomysł wydania gry jest dobry, tylko jak tu wydać grę którą jak widać sam autor w pewnych aspektach nie dopracował? Różne wydania, różne interpretacje zasad, różne pomysły graczy jak np. zarządzanie kaflami wydarzeń na co sam autor daje zielone światło itd. itd.Jabberwocky pisze:Pytanie do wtajemniczonych. Czy udostępniony na ZnadPlanszy plik, to finalna wersja instrukcji? W części dotyczącej przygotowania rozgrywki plansza Darczyńców Miasta niepokojąco przypomina planszę gracza. Wiem, że to szczegół, ale w obliczu toczącej się na poprzednich stronach tego wątku dyskusji (poplątanie zasad Łaźni, reguła o tasowaniu Kafli Budynków), takich kwiatków robi się już całkiem sporo.
I wyobraźcie sobie że Baldar musi to wszystko ogarnąć. Ciekawe czy ponownie zdecydowaliby się na wydanie tej gry?
Choć faktem też jest że chyba można by dograć te wszystkie szczegóły z samym autorem?
No cóż, pożyjemy zobaczymy, zawsze przecież można dodać erratę...
A co do ŁAŹNI - w niemieckiej wersji było więcej niedomówień niż w angielskiej. Tak czy inaczej zrobimy jeszcze raz konsultację w sprawie tego kafelka-budynku z Niemcami. Damy znać.
A jeżeli chodzi o dobór budynków podczas gry to z mojego doświadczenia wynika, że:
- kiedy grają dwie osoby, może i może wkraść się przyzwyczajenie, co do doboru budynków przez jednego z graczy, ale łatwo mu przeszkodzić i spróbować zabrać mu jego upragniony budynek. My jednak zaobserwowaliśmy inną, znacznie ciekawszą i chyba oczywistą zasadę, że z każdą rozgrywką rozwijamy swoją taktykę i strategię lub sprawdzamy nowe. Tutaj nie ma jakiejś schematyczności . A przy 3 i więcej graczy, to już zupełnie inna bajka, wiadomo, jest większa rotacja budynków.
- czy losować budynki, względnie robić jakiś draft? Można, instrukcja też sugeruje to bardziej doświadczonym graczom. My po wielu rozgrywkach nie chcemy odbierać sobie frajdy i wolimy mieć większy wybór, niż go ograniczać. Czyli wiadomo - wszystko rzecz gustu.
Poszukuję: Na Chwale Rzymu - Zona Senatora (Mloda)
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Orleans
Wczoraj zagrałem po raz pierwszy. Dwie rozgrywki, jedna 3os, druga 2os. Po tych dwóch partiach powiem, że jestem za-chwy-co ny!!! Gra jest świetna!!! Co prawda wtopiłem w 3os. kolega-154, żona-92, ja-90, ale gra przez to losowanie swoich poddanych ma szansę nie stać się schematyczna. Gra przez ten właśnie aspekt nabiera rumieńców. Jedynie co bym zmienił w przyszłej rozgrywce, to ilość dostępnych budynków przez losowe odrzucenie pewnej ich części w zależności od L. graczy. Trochę żetony kleją się do siebie przy losowaniu z worka i zastanawiam się nad meeplami, ale wkurza mnie fakt, że zestaw dla 5gracza w drewnie nie zawiera w sobie planszy. Jawne zdzieranie kasy z gracza, bo najpierw trzeba kupić zestaw z planszą i woreczkiem (całą masą żetonów, których przecież nie mam zamiaru użyć), potem dopiero meeple- razem przeszło 100zł.
pozdrawiam
pozdrawiam
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Ja dokupiłem zestaw dla 5 gracza i wszystko podkleiłem scrapkami (jak wyżej na foto widać) i teraz mam całą masę zapasowych żetonów.dominGeS pisze:Wczoraj zagrałem po raz pierwszy. Dwie rozgrywki, jedna 3os, druga 2os. Po tych dwóch partiach powiem, że jestem za-chwy-co ny!!! Gra jest świetna!!! Co prawda wtopiłem w 3os. kolega-154, żona-92, ja-90, ale gra przez to losowanie swoich poddanych ma szansę nie stać się schematyczna. Gra przez ten właśnie aspekt nabiera rumieńców. Jedynie co bym zmienił w przyszłej rozgrywce, to ilość dostępnych budynków przez losowe odrzucenie pewnej ich części w zależności od L. graczy. Trochę żetony kleją się do siebie przy losowaniu z worka i zastanawiam się nad meeplami, ale wkurza mnie fakt, że zestaw dla 5gracza w drewnie nie zawiera w sobie planszy. Jawne zdzieranie kasy z gracza, bo najpierw trzeba kupić zestaw z planszą i woreczkiem (całą masą żetonów, których przecież nie mam zamiaru użyć), potem dopiero meeple- razem przeszło 100zł.
pozdrawiam
Jestem bardzo zadowolony z uzyskanego efektu, czuć że żeton swoje waży i fajnie się nimi miącha w worku
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Ja kupiłem tutaj: http://allegro.pl/scrapki-kolka-koleczk ... 18898.html
Podklejałem za pomocą kleju wikolowego, pecyna na środek i składasz do kupy i tyle.
Podklejałem za pomocą kleju wikolowego, pecyna na środek i składasz do kupy i tyle.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Orleans
Fajnie wyglada ale nie rozwiazuje problemu wycierania farby przez "ciagle macanie" zetonow przez graczy.Dr. Nikczemniuk pisze:Ja kupiłem tutaj: http://allegro.pl/scrapki-kolka-koleczk ... 18898.html
Podklejałem za pomocą kleju wikolowego, pecyna na środek i składasz do kupy i tyle.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Orleans
Być może, ale ja po kilku rozgrywkach nie stwierdzam żadnego zużycia. Po za tym zabranie samego tekturowego żetonu z planszetki a tego podklejonego to już zupełnie inna bajka, inny komfort, jest dużo wygodniej, a tym samym nie jest tak eksploatowany sam żeton. W dodatku problem wycierania się żetonów dotyczył egzemplarzy gier produkowanych w innych fabrykach. Polska edycja została wyprodukowana u nas, więc czas pokaże jaka to jakość i jak jest z tą ścieralnością.veljarek pisze:Fajnie wyglada ale nie rozwiazuje problemu wycierania farby przez "ciagle macanie" zetonow przez graczy.Dr. Nikczemniuk pisze:Ja kupiłem tutaj: http://allegro.pl/scrapki-kolka-koleczk ... 18898.html
Podklejałem za pomocą kleju wikolowego, pecyna na środek i składasz do kupy i tyle.
Mój patent na razie sprawdza się w 100%.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Orleans
Żetony podklejone kółkami wydają się załatwiać problem. Natomiast wiem, że wyszła też jakaś edycja w ang. wersji, która miała 2x grubsze żetony niż nasze rodzime od Baldara. Szczerze mówiąc po rozpakowaniu gry trochę się tym faktem rozczarowałem. Swoją drogą ciekawe jak są oznaczone drewniane meeple poddanych, których otrzymujemy na początku gry, te co są w kolorze gracza.
- cohlerc1
- Posty: 316
- Rejestracja: 11 wrz 2012, 07:30
- Lokalizacja: Radzionków
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Orleans
Tak samo jak żetony, mają na spodzie naklejki mały "dysk" w kolorze gracza.dominGeS pisze:Swoją drogą ciekawe jak są oznaczone drewniane meeple poddanych, których otrzymujemy na początku gry, te co są w kolorze gracza.
-
- Posty: 167
- Rejestracja: 26 gru 2015, 16:43
- Lokalizacja: Sadlinki woj.Pomorskie
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 19 times
Re: Orleans
Kurde, po 4 rozgrywkach stwierdzam, że żetony sklejają się ze sobą w worku przy losowaniu i jest to irytujące. Chyba zaiwestuje w drewienka. Poza tym chyba będzie czytelniej na planszy
Re: Orleans
My już w połowie pierwszej rozgrywki zrezygnowaliśmy całkowicie z worków i losujemy z szerokich niskich kubków. O niebo lepiej.dominGeS pisze:Kurde, po 4 rozgrywkach stwierdzam, że żetony sklejają się ze sobą w worku przy losowaniu i jest to irytujące. Chyba zaiwestuje w drewienka. Poza tym chyba będzie czytelniej na planszy
Re: Orleans
Zagrałem kilka razy i za każdym razem jedyną słuszną i wygrywającą strategią była budowa maksymalnej ilości faktorii plus zdobycie maksymalnego mnożnika na ścieżce rozwoju. Mylę się, czy jednak jest w tym trochę prawdy?
Re: Orleans
Chyba reguły nie ma. Ja wczoraj w 2 os. wygrałem szybko budując winnicę i produkując wino do końca gry, podczas gdy moja żona poszła maksymalny mnożnik na torze rozwoju. Fakt, że gdyby udało jej się wybudować więcej faktorii to by wygrała, ale pilnowałem, żeby nie zostać w tyle i się udało. Kluczem jest chyba właśnie nie odpuszczenie na żadnym polu za bardzo.Bowman pisze:Zagrałem kilka razy i za każdym razem jedyną słuszną i wygrywającą strategią była budowa maksymalnej ilości faktorii plus zdobycie maksymalnego mnożnika na ścieżce rozwoju. Mylę się, czy jednak jest w tym trochę prawdy?
- Kasper
- Posty: 210
- Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Orleans
Z mojego doświadczenia wynika, że niestety tak jest Jestem bardzo rozczarowany. Na chwilę obecną mam ochotę sprzedać tę grę...Bowman pisze:Zagrałem kilka razy i za każdym razem jedyną słuszną i wygrywającą strategią była budowa maksymalnej ilości faktorii plus zdobycie maksymalnego mnożnika na ścieżce rozwoju. Mylę się, czy jednak jest w tym trochę prawdy?
- baldar
- Posty: 578
- Rejestracja: 13 lip 2014, 13:26
- Lokalizacja: Gdańsk
- Been thanked: 27 times
- Kontakt:
Re: Orleans
No co wy? Oczywiście tor i faktorie są ważne, ale można znaleźć wiele innych dróg rozwoju, chociażby wykorzystanie budynków? A towary?:)
Re: Orleans
Ja ostatnio wziąłem budynek produkujący sukno i natrzepałem nim z 50 pkt. Na ścieżce rozwoju miałem tylko 3 gwiazdki a i tak wygrałem.
Czekam na dodatki bo mają być na wspieram.to a one, wydaje się, mocno zmieniają.
Czekam na dodatki bo mają być na wspieram.to a one, wydaje się, mocno zmieniają.
- Kasper
- Posty: 210
- Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Orleans
50 punktów - czyli miałeś 10 żetonów sukna. 3 raz wydarzenie w którym płaci się za produkty (Podatek) czyli 9 punktów mniej a więc 41.
Strategia na "faktorie" i "mieszczan" 8 faktorii i 6 mieszczan = 14x6 (ścieżka rozwoju) = 84 punkty plus to co po drogach się chwyci...plus wydarzenia Przychód i Dzień Targowy...
Może za mało grałem ale próbowałem różnych konfiguracji min. na kasę i produkcję; na produkcję i faktorie; samą produkcję. Żadna nie była tak skuteczna jak faktorie plus mieszczanie i ścieżka rozwoju.
I żeby nie było. Bardzo czekałem na tę grę, więc wkurzam się jeszcze bardziej, że albo mi coś umyka albo jest tak jak pisze Bowman.
Strategia na "faktorie" i "mieszczan" 8 faktorii i 6 mieszczan = 14x6 (ścieżka rozwoju) = 84 punkty plus to co po drogach się chwyci...plus wydarzenia Przychód i Dzień Targowy...
Może za mało grałem ale próbowałem różnych konfiguracji min. na kasę i produkcję; na produkcję i faktorie; samą produkcję. Żadna nie była tak skuteczna jak faktorie plus mieszczanie i ścieżka rozwoju.
I żeby nie było. Bardzo czekałem na tę grę, więc wkurzam się jeszcze bardziej, że albo mi coś umyka albo jest tak jak pisze Bowman.