Wysokie Napięcie / Power Grid (Friedemann Friese)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

ani ani :-) dotyczy miast jednego dowolnego (ale jednego) gracza
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

bazik pisze:ani ani :-) dotyczy miast jednego dowolnego (ale jednego) gracza
A dokładnie gracza prowadzącego (lub jednego z prowadzących jeżeli jest ich więcej). Dla niego odpadną wszystkie mniejsze elektrownie (o mniejszej lub równej cenie wywoławczej w stosunku do liczby jego miast).
Awatar użytkownika
bazik
Posty: 2407
Rejestracja: 16 mar 2006, 22:03
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Post autor: bazik »

tego ostatniego zupelnie nie zrozumialem. jak ja gram jest jeden rynek, elektrownie nie odpadaja jednemu graczowi
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

Chodzi mi o to, że wystarczy rozpatrywać jednego gracza. Prowadzącego. I wtedy wszystkie elektrownie z rynku, które mają wypaść, wypadają :)
Awatar użytkownika
trafcio
Posty: 10
Rejestracja: 26 maja 2005, 13:26
Lokalizacja: NML / Warszawa

Post autor: trafcio »

Wyciągam troche stary temat, nie bede zakladal nowego tematu. Mam pytanie odnosnie tego jak gracie, zeby sie nie okazalo, ze gram inaczej niz reszta swiata.

Kiedy juz gra sie po raz ktorys w PG to zna juz sie elektrownie praktycznie na pamiec. Gra w 4 osoby wymaga losowego odzrzucenia 4 kart. Czy ogladacie 4 karty jakie zostaly odrzucone?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Nie, nie oglada sie ich.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Pancho
Posty: 2687
Rejestracja: 18 cze 2004, 08:40
Lokalizacja: W-wa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Post autor: Pancho »

Nie.
Awatar użytkownika
trafcio
Posty: 10
Rejestracja: 26 maja 2005, 13:26
Lokalizacja: NML / Warszawa

Post autor: trafcio »

Dzieki, dokladnie tak gralem.
L-Vis
Posty: 1
Rejestracja: 03 lip 2007, 23:36
Lokalizacja: Lublin

Post autor: L-Vis »

Cześć wszystkim :)
Poradźcie jakie koszulki, lub inne zabezpieczenie będzie dobre do kart elektrowni z Wysokiego Napięcia. Standardowe 9,4x6,9 są za wąskie o jakieś 4 mm, a żal przycinać karty.
Jak Wy zabezpieczliście swoje karty do WN ?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Post autor: Nataniel »

Wg mnie uzywanie koszulek ma sens jedynie w przypadku kart, ktore sa trzymane w rekach w czasie gry. Takie "miętolenie" bardzo zle wplywa na ich zywotnosc, robia sie szybko brudne, nasiakaja potem - w takim przypadku koszulki to plus.

W Wysokim Napieciu kart sie nie trzyma, nie tasuje (tylko raz - przed gra), stosunkowo rzadko przeklada. Leza sobie spokojnie i jezeli nie wylejesz na nie trunkow wyskokowych - powinny wytrzymac dlugo bez zadnych koszulek.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
mahon
Posty: 30
Rejestracja: 21 maja 2006, 10:31
Lokalizacja: Swarzędz / Poznań

Post autor: mahon »

a jeśli i tak chcesz je chronić to chyba najlepiej by było je zalaminować ;)
kris1982
Posty: 96
Rejestracja: 18 maja 2010, 02:54

Re: Power Grid

Post autor: kris1982 »

Mam takie pytanie. Czy każdy wybiera swój region w którym zaczyna czy np. można zacząć w tym samym regionie?
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Power Grid

Post autor: Nataniel »

Regiony wybiera się wyłącznie po to, aby ustalić gdzie toczy się gra. Nikt nie "zaczyna" w żadnym konkretnym regionie - pierwszy domek stawiasz gdzie chcesz.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
kris1982
Posty: 96
Rejestracja: 18 maja 2010, 02:54

Re: Power Grid

Post autor: kris1982 »

Dzięki za szybkie info.
Szarlatan
Posty: 12
Rejestracja: 01 sty 2011, 22:12

Re: Power Grid

Post autor: Szarlatan »

Mnie zastanawia cały czas jedna rzecz. Czy można wybrać do gry dwa rozłączne obszary? Mam na myśli sytuację gdy grając np. w 4 osoby "wytnie się" pas środkowy i odetnie np. południe Niemiec od północy. "Wysokie Napięcie" posiadam już od kilku lat ale nigdy nie starczyło mi (nam) odwagi, żeby spróbować zagrać w ten sposób. Czy przepisy w oóle na to pozwalają? We Włoszech nietrudno coś takiego osiągnąć.
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Power Grid

Post autor: adikom5777 »

Na początku gry wybierając obszar trzeba wybrać przyległy do już wybranych, więc przepisy nie pozwalają na wybór odległych obszarów
Awatar użytkownika
SebasTTan
Posty: 151
Rejestracja: 17 paź 2009, 10:19
Lokalizacja: Oleśnica
Has thanked: 2 times

Re: Power Grid

Post autor: SebasTTan »

hmmm. bo ja wiem... Wybierasz górny lewy, przyległy do niego poniżej, potem w prawo, w górę i w górę.
Środkowe odpadają, przy najbliższej okazji sprawdzę czy taki układ przejdzie
i będzie grywalny. Nazwijmy to wersją zaawansowaną ?
Moje kolekcjonerskie imperium.
---
Pozdrawiam
SebasTTan
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid

Post autor: WRS »

Szarlatan pisze:Czy można wybrać do gry dwa rozłączne obszary?
Zasady tego zabraniają.
Przyczyną jest warunek zakończenia gry. Gra kończy się, gdy zostanie podłączona do sieci jednego z graczy określona ilość domków. W przypadku rozłącznych obszarów zapewne gra się nie skończy.
Nie ma zdefiniowanej opłaty za połączenie między rozdzielnymi obszarami!
No chyba, że przyjąć, że możecie budować dwie niezależne sieci (jak na mapie Japonii).

Generalnie przy takich grach jak Wysokie napięcie ja bym nie eksperymentował. Mam za sobą kilka zepsutych gier przez - jak się po fakcie okazało - zapomnienie którejś z zasad. Gra jest dobrze obliczona!
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
artoro
Posty: 89
Rejestracja: 07 lis 2010, 11:59

Re: Power Grid

Post autor: artoro »

Choć również uważam, że WN jest grą dobrze zbalansowaną, to jednak nie zgodzę się z tobą WRS, że taka gra byłaby niemożliwa, a koszt połączenia dwóch różnych części byłby niezdefiniowany, bo można:
- ustalić przed grą, że koszt połączenia pomiędzy skrajnymi miastami rozdzielonych obszarów wynosi "x"
- uzgodnić przed grą, że do łączenia miast można używać trakcji spoza wybranych obszarów(oznacza to, że nawet 2 rozdzielone od siebie obszary można połączyć ze sobą, aczkolwiek prawdopodobnie będzie to dość kosztowna inwestycja...)
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Power Grid

Post autor: WRS »

Ale to już nie jest Power Grid Friesego, ale jakaś tam wariacja na temat. Oczywiście wolno (i pewnie warto) eksperymentować. Jednak autor takiego wariantu nie przewidział.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Szarlatan
Posty: 12
Rejestracja: 01 sty 2011, 22:12

Re: Power Grid

Post autor: Szarlatan »

Dla mnie oczywistym byłoby sumowanie opłat również z terenów zakazanych za transport między miastami z dwóch odległych od siebie obszarów. Jak już pisałem, korciło mnie żeby to spróbować. Ale ostatnio często nie ma czasu i ludzi do gry więc gdy nadaża się okazja, lepiej nie ryzykować wtopy i zagrać "tradycyjnie".
Awatar użytkownika
zachi
Posty: 173
Rejestracja: 06 gru 2010, 09:57
Lokalizacja: Katowice

Re: Power Grid

Post autor: zachi »

A ja muszę się zgodzić z WRS - jedna zasada zmieniona lub zapomniana i cała partia w WN staje się niesmaczna, a gra wydaje się popsuta. Eksperymentować oczywiście można, ale akurat WN ciężko takie eksperymenty znosi.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Power Grid

Post autor: KubaP »

Głupie pytanie: Czym się różni WN od WN: Zostań Managerem?
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Power Grid

Post autor: cezaras »

to dwie zupełnie inne gry ;-)
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4473
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Power Grid

Post autor: garg »

KubaP pisze:Głupie pytanie: Czym się różni WN od WN: Zostań Managerem?
BARDZO inne. WN to przede wszystkim licytacja i dużo dłuższa rozgrywka. WN:ZM to trochę licytacji i dużo krótsza rozgrywka (zwykle nie przekracza 1 godziny).

Próg wejścia do WN:ZM jest też dużo niższy. No i różnią się jeszcze tematem :D .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
ODPOWIEDZ