Merchants & Marauders / Kupcy i Korsarze (Kasper Aagaard, Christian Marcussen)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: zephyr »

Ja na przykład lubię zagrać w Arkham od czasu do czasu. Gra jest dużo bardziej losowa i mniej strategiczna niż M&M ale ma 2 cechy które sprawiają że wolę ją od M&M
- kooperacyjna - dzięki temu fakt że ktoś wylosował lepiej a ktoś gorzej nie ma znaczenia - jedziemy na tym samym wózku; podobnie z dłuższą turą - sukces czy porażka innego gracza to sukces/porażka drużyny
- masa różnych kart - mam przyjemność z chodzenia po lokacjach i czytania jakie to zdarzenia przygotowali dla mnie autorzy gry
ale faktycznie jest to mniej granie żeby wygrać, bardziej żeby zobaczyć co się będzie działo. Decyzje strategiczne są bardzo podstawowe - wymiana przedmiotów tak żeby postacie były bardziej użyteczne i dobór postaci do roli w drużynie.

Możliwe że w odpowiednim towarzystwie M&M też byłoby fajne, ale mam wrażenie że to towarzystwo nie miałoby kupców i chińczyk też byłby z nim fajny :P
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: melee »

drugi punkt też przecież obowiązuje w M&M, tak samo mnie interesują plotki, karty chwały itd.
czyli po prostu Zephyr nie lubi gier niekooperacyjnych ;)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: zephyr »

Pisałem już że plotki i karty misji są prawie fajne. Prawie jest kluczowe - z niezrozumiałego dla mnie powodu projektant nie lubi ludzi grających w jego grę i zamiast dać wszystkim dostęp do misji każe im rzucać kostką żeby w ogóle spróbować zrobić coś ciekawego, a potem rozrzuca misje po dużej mapie dając 3 akcje na turę żeby osoba wykonująca misję nudziła się płynąc przez cały ocean. W pierwszej partii zrobiłem misję i mi się to podobało, ale 3-4 tury polegały na płynięciu przez ocean... (zwłaszcza że home portu nie przesunę a jeśli uda mi się coś zarobić chciałbym tam kiedyś wrócić)
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: melee »

grałem tylko 2 razy, ale miałem wrażenie że ilość kart w grze jest spora, większa niż w Arkham. Tylko tutaj mają je twoi wrogowie, tam partnerzy, ale chyba taki urok przygodówek, że trzeba się bawić wspólnie historią
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: ragozd »

tylko jesli wylosuje sie 4 kupcow to troche ciezko moze z tym byc ;)
Z misjami faktycznie niekazdemu jest po drodze, ale zawsze mozna zagrac wariant ze kladziemy na stol po misji dla gracza - i juz jest ciekawiej.
Jak widac wariantow moze byc wiele, problem tylko z graczami ktorzy sie krzywo patrza nawet na oficjalny autorski wariant ;)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 12 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: adikom5777 »

ragozd pisze: Losowość może być z głową lub bez. Idealnym przykładem jest tu wybór piratów - gra skazuje cię na losowego, grałem zaś z modyfikacja wyboru 1 z 2 i było zdecydowanie lepiej. Bowiem bycie kupcem bywa nudne jesli sa sami kupcy - nie trzeba uwazac na piratow. A majac wybor 1 z 2 szanse na to sa mniejsze - po prostu 2-krotnie rosnie szansa na niezlego pirata.
Tak samo z kartami glory - nie chodzi mi o to że mam mniejsze czy większe szanse na wygranie dzieki nim - tylko że pływając z "martwymi" takimi kartami (np ochrona okrętu jeśli nie jesteś piratem jak piraciłem w najlepsze) po prostu ma się mniejszy fun. Wybierając zaś 2 z 1 szansa na lepszą zabawę rośnie. Podobnie z rumorsami.
Gra jest praktycznie tak samo losowa, ale masz jednak większą kontrolę by była fajniejsza.

Ja właśnie tak gram, że na początku losujemy po dwóch kapitanów i wybieramy jednego. W porcie ciągniemy tyle plotek ile sukcesów na kościach, misji w grze jest tyle, ilu graczy oraz ciągniemy dwie karty chwały i wybieramy jedną. Nieaktywny gracz może wypatrywać innych graczy przepływających przez jego strefę, poświęcając na to jedną z późniejszych akcji. Grałem też raz z modyfikacją Galeona (manewrowość 1) ale nie jestem przekonany, że to dobra poprawka.
Awatar użytkownika
yosz
Posty: 6354
Rejestracja: 22 lut 2008, 22:51
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 192 times
Been thanked: 473 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: yosz »

adikom5777 pisze:Nieaktywny gracz może wypatrywać innych graczy przepływających przez jego strefę, poświęcając na to jedną z późniejszych akcji.
W wariancie autora koszt to dwie akcje. Na sucho wydaje mi się że kosz jednej akcji może być za mały - brak tutaj rozterki czy na pewno chcę spróbować go przechwycić. Za jedną akcję będę pewnie prawie zawsze chciał to zrobić.
ZnadPlanszy | YouTube
Always keep at the back of your mind the possibility that you're dead wrong. -- T. Pratchett --
Awatar użytkownika
clown
Posty: 1226
Rejestracja: 13 sty 2009, 12:40
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: clown »

W ramach oczekiwania na polskie wydanie radzę potrenować "prawdziwie" piracką wymowę ARR!:
http://www.youtube.com/watch?v=iewv4v8C ... ure=fvwrel
"Cała kraina gier jest oczywiście krainą maniactwa, a jednak rejon gier naśladowczo-wojennych jest w tej krainie bardziej maniacki niż inne rejony. Jak na mój gust, jest to już 'konik' posunięty zbyt daleko, hermetyczny, bez przyszłości."
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: ragozd »

Piraci Karaibów - dla mnie to najlepsza opcja - szkoda że wybór jest inny :(
Tłumaczenie nie powinno być dosłowne - Wysokie Napięcie przykładem :)
adikom5777 pisze: Ja właśnie tak gram, że na początku losujemy po dwóch kapitanów i wybieramy jednego. W porcie ciągniemy tyle plotek ile sukcesów na kościach, misji w grze jest tyle, ilu graczy oraz ciągniemy dwie karty chwały i wybieramy jedną. Nieaktywny gracz może wypatrywać innych graczy przepływających przez jego strefę, poświęcając na to jedną z późniejszych akcji. Grałem też raz z modyfikacją Galeona (manewrowość 1) ale nie jestem przekonany, że to dobra poprawka.
To kiedy gramy razem? ;) Lejesz miód na moje serce, że jednak są gracze którzy równolegle wymyślili takie same poprawki jak ja. Bycie plagiatorem tu akurat daje ulgę :)
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 79 times
Been thanked: 12 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: adikom5777 »

ragozd pisze:
adikom5777 pisze: Ja właśnie tak gram, że na początku losujemy po dwóch kapitanów i wybieramy jednego. W porcie ciągniemy tyle plotek ile sukcesów na kościach, misji w grze jest tyle, ilu graczy oraz ciągniemy dwie karty chwały i wybieramy jedną. Nieaktywny gracz może wypatrywać innych graczy przepływających przez jego strefę, poświęcając na to jedną z późniejszych akcji. Grałem też raz z modyfikacją Galeona (manewrowość 1) ale nie jestem przekonany, że to dobra poprawka.
To kiedy gramy razem? ;) Lejesz miód na moje serce, że jednak są gracze którzy równolegle wymyślili takie same poprawki jak ja. Bycie plagiatorem tu akurat daje ulgę :)
Ragozd, razem (i to bardzo chętnie) zagramy dopiero na Bieszczadkonie, bo wcześniej nie dam rady wpaść do CDC.
Poprawkę z kartami plotek przeczytałem od Ciebie na forum :)

Bardzo się cieszę, że gra wyjdzie po polsku, bo kilkoro moich znajomych nie chciało grać w grę z taką ilością obcego tekstu na kartach.
Co prawda porobiłem sobie wkładki do kart, ale nie wygląda to za pięknie.
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: ragozd »

No nie - ma byc jak w orginale :P Nawet FAQ bedzie w faQ zamiast jako poprawione zasady?
adikom5777 pisze:Ragozd, razem (i to bardzo chętnie) zagramy dopiero na Bieszczadkonie, bo wcześniej nie dam rady wpaść do CDC.
Poprawkę z kartami plotek przeczytałem od Ciebie na forum :)
No to mamy zaczyn home-rulsowy :) Już się nie moge doczekać
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Nataniel »

Wątek dot. tłumaczenia wydzieliłem tutaj: http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =1&t=15508
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
schizofretka
Posty: 4360
Rejestracja: 13 mar 2010, 17:29
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 6 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: schizofretka »

Korzystając, że wciąż na topie: myślicie, że M&M nadaje się dla nie-graczy? Na prezent do samodzielnego rozkminienia?
Ja bym chciał do ciemnej nocki tak układać z wami razem,
Ale dajcie nowe klocki, albo zmieńcie ten obrazek!
Mogę przynieść
Awatar użytkownika
ragozd
Posty: 3429
Rejestracja: 09 lut 2005, 14:27
Lokalizacja: W-wa CK Tar-ho-min
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: ragozd »

oj nie - ale do zagrania z doswiadczonym znajacym gre graczem - jak najbardziej. yulko trzeba angielski znac albo czekac na polska wersje
"Jesteś inżynierem - wszystko co mówisz jest nienormalne".
Moja lista gier Mój blog
Lepiej zaliczać się do niektórych, niż do wszystkich
Banan2
Posty: 2616
Rejestracja: 12 maja 2009, 09:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 118 times
Been thanked: 67 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Banan2 »

Witam!
Według wpisów na BGG będą "Kupcy i Korsarze" wydani przez Rebel. Na kiedy mamy szykować kasę ? :wink:
Pozdrawiam
Moja kolekcja
10% rabatu w planszomanii, 7% w 3Trollach, 5% w Battle Models
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Nataniel »

Na Gwiazdkę :)
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
SimonStorm
Posty: 10
Rejestracja: 03 sie 2010, 13:56
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Merchants & Marauders

Post autor: SimonStorm »

Merchants & Marauders w polskim wydaniu. To dobra wiadomość, czekam z niecierpliwością, szczególnie, że ostatnio mam chrapkę na takie klimaty. :)
Awatar użytkownika
Fruczak Gołąbek
Posty: 918
Rejestracja: 29 wrz 2009, 00:56
Lokalizacja: Warmińsko-mazurskie
Has thanked: 72 times
Been thanked: 39 times

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Fruczak Gołąbek »

Jak jest z interakcją w tej grze? Występuje czy każdy sobie? Interesuje mnie najbardziej jak to wygląda na 2 osoby.
Awatar użytkownika
surmik
Posty: 1494
Rejestracja: 07 sty 2010, 14:22
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: surmik »

Zdarzają się partie zupełnie bez interakcji a są takie gdzie się łupie siebie nawzajem prawie non stop ;) Wszystko zależy od graczy i ich podejścia.
Na dwie osoby naturalnie interakcja będzie ograniczona.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6121
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 631 times
Been thanked: 505 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: pan_satyros »

Mam pytanie do osób, które grały w wersję angielską - czy warto zaopatrzyć się w koszuli na karty?
Na jakiej zasadzie karty są tu używane/tasowane?
Jeśli warto, to jakie polecacie?
DJCrovley
Posty: 147
Rejestracja: 26 maja 2009, 00:26
Lokalizacja: Poland, Poznań

Re: Merchants & Marauders

Post autor: DJCrovley »

Karty towarow sa uzytkowane dosc czesto (deck przetasowywuje sie kilkukrotnie podczas jednej rozgrywki). inne troche mniej. ja swoja kopie mam chyba w koszulkach ffg.
'..You the mothers who sent their sons from far away countries, wipe away your tears. Your sons are now lying in our bosom and are in peace. Having lost their lives on this land they have become our sons as well.'
—Atatürk 1934
Kolekcja
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merchants & Marauders

Post autor: bartek_mi »

pan_satyros pisze:Mam pytanie do osób, które grały w wersję angielską - czy warto zaopatrzyć się w koszuli na karty?
Na jakiej zasadzie karty są tu używane/tasowane?
Jeśli warto, to jakie polecacie?
Karty towarów zakoszulkowalem - w sumie to tylko nimi sie "gra".
Uzylem czerwonych koszulek od ffg.

Tu fotka:
http://www.boardgamegeek.com/image/1195 ... -marauders

"thumba" mi tam dodac :) !
Dice Hate Me :(
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6121
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 631 times
Been thanked: 505 times
Kontakt:

Re: Merchants & Marauders

Post autor: pan_satyros »

+ za zdjęcie :)
Jeśli możesz podaj mi w mm ile dokładnie te karty mają, a sprawdzę jeszcze inne rodzaje koszulek :)
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Merchants & Marauders

Post autor: bartek_mi »

pan_satyros pisze:+ za zdjęcie :)
Jeśli możesz podaj mi w mm ile dokładnie te karty mają, a sprawdzę jeszcze inne rodzaje koszulek :)
43,5x67

ffg pasuje idealnie na szerokosc ale sa minimalnie za dlugie
Dice Hate Me :(
Awatar użytkownika
Karh
Posty: 166
Rejestracja: 13 lis 2011, 13:01
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Merchants & Marauders

Post autor: Karh »

Gra przyjęła sie wśród moich znajomych nieoczekiwanie dobrze, wszyscy pytają kiedy następny raz. Zacząłem sie zastanawiać nad zorganizowaniem jakiegoś mini turnieju na 8 osób w mojej mieścince. Tylko nie wiem czy jest sens, zabawy z gry mnóstwo, jednak losowość duża. Z drugiej strony nawet w Talisman są organizowane turnieje...prosiłbym o jakieś rady.
I was born too late
And I'll never be like you
ODPOWIEDZ