Alhambra (Dirk Henn)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Alhambra (Dirk Henn)

Post autor: jax »

Czy jest sens kupowac niemieckojezyczna wersje Alhambry dla osoby nie znajacej tego jezyka? Duzo jest tam elementow 'jezykowych' poza instrukcja of course? Jakies wyobrazenie mam na podstawie fotek, ale wolalbym jeszcze opinie od osob, które gre mialy w rekach.

I jakos nie widze angielskiej instrukcji na bgg. Poratuje ktos linkiem?
Awatar użytkownika
dasilwa
Posty: 1128
Rejestracja: 18 maja 2005, 18:33
Lokalizacja: Stolica
Been thanked: 1 time

Post autor: dasilwa »

Poza Nazwami budynków nie ma tam żadnych niemieckich słów.Mówie tu oczywiście o podstawce. Chociaż dodatek Wezyr tez nie zawiera elemetów językowych. Ale to chyba ja_n robił recenzje wszystkich dodatków wiec on powinien wiedziec najlepiej.
funky_kamyk
Posty: 22
Rejestracja: 04 lut 2006, 23:53

Post autor: funky_kamyk »

Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

W podstawce nie ma praktycznie żadnych elementów językowych. W dodatkach sie zdarzają (ale niewiele - w jednym dodatku są karty z postaciami i ich cechy).
Warto mieć podstawkę w tej wersji, z której będziesz chciał ewentualnie kupić dodatki. Koszulki kart różnią się w zależności od wersji językowej.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Post autor: jax »

dzięki wszystkim za pomoc!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Post autor: jax »

Jeœli chodzi o dodatek 1 - a w zasadzie pierwszš jego częœć (czyli żetony wezyrów), jak sšdzicie powinno się grać:
- użycie łaski wezyra (odwrócenie żetonu wezyra na drugš stronę) powinno odbyć się po wykonaniu ruchu przez gracza i PO uzupełnieniu do 4 kart waluty i budynków (a po uzyciu łaski wezyra jesczcze raz walutę i budynki uzupełnia się do 4)
czy też :
- użycie łaski wezyra (odwrócenie żetonu wezyra na drugš stronę) powinno odbyć się po wykonaniu ruchu przez gracza ale PRZED uzupełnieniem do 4 kart waluty i budynków (tylko po uzyciu łaski wezyra walutę i budynki uzupełnia się do 4)

Nie mozna tego wywnioskować z instrukcji. Dla lepszego zbalansowania gry uważam że należy wybrać opcję 2.
Awatar użytkownika
ja_n
Recenzent
Posty: 2303
Rejestracja: 28 lip 2004, 10:42
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Post autor: ja_n »

Wg mnie obowiązuje opcja 1. Tak zawsze grałem. Pamiętaj, że jak zadeklarujesz użycie wezyra to moze Ci się wciąć inny przeciwnik ze swoim wezyrem (taki, którego ruch wypada przed Twoim). No i trzeba mieć pieniążki odliczone na zakup. Poza tym nie wiem o jakim balansowamiu mowa - każdy ma swojego wezyra, który działa identycznie.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Post autor: jax »

Chciałem coœ napisać o niezbalansowaniu w 2 kwestaich ale im dłużej myœlę tym więcej znajduję kontrargumentów. Milknę więc na razie dopóki do końca tego nie przemyœlę.

Ale niekoniecznie znaczy to, że się zgadzam z tobš Jacku w kwestii interpretacji tego przepisu :) Przepisy sš tu niejasne.
Awatar użytkownika
Crusader
Posty: 75
Rejestracja: 04 paź 2005, 13:51
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Crusader »

Wczoraj kupiłem w "GRYFIE" Alhambrę.
Wersja ta nie posiada nawet napisów na żetonach budynków. Jest to wydanie na kilka kajów i dlatego zamiast napisów są XXXXXX (gwiazdki) w różnej ilości - w zależności od rodzaju budynku.
W ten sposób rozwiązano problem językowy.
Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 145
Rejestracja: 02 lis 2005, 22:20
Lokalizacja: Opole
Been thanked: 1 time

Post autor: Wojtek »

Czy mógłby mnie ktoś poratować instrukcją po polsku do Alhambry? Oszczędziłoby mi to spisywania tłumaczenia.
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Alhambra

Post autor: kolderek »

mam pytanie co do zasad.
- ile razy mogę przeprojektować swoją Alhambrę podczas tury?
bo pobrać monety mogę tylko raz a kupować i układać żetony budynków mogę kilka razy. bo można mieć więcej niż 1 akcję, tak?
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Alhambra

Post autor: mst »

kolderek pisze: ile razy mogę przeprojektować swoją Alhambrę podczas tury?
Jeden raz.

Kupować żetony możesz więcej niż raz (maksymalnie cztery razy czyli wszystkie z rynku/targu) - zawsze gdy płacisz zgodną kwotę masz dodatkową akcję (kolejny zakup/wzięcie pieniędzy/przebudowę). :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Alhambra

Post autor: kolderek »

czyli mogę kilka razy przebudować alhambrę. i kasęteż mogę wziąć kila razy?

1. biorę kasę
2. kupuję budynek (za dokładną kasę)
3. biorę kasę
4. kupuję budynek (za dokładną kasę)
5. przebudowa
6. kupuję budynek (za dokładną kasę)
7. biorę kasę
8. przebudowa
9. przebudowa
10. przebudowa


nie bardzo to kapuję :)
Jacek_PL
Posty: 1307
Rejestracja: 25 mar 2007, 18:06
Lokalizacja: Częstochowa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times

Re: Alhambra

Post autor: Jacek_PL »

Też mieliśmy ten problem na Pionku, bo w instrukcji nie jest to wyraźnie zaznaczone, ale drogą dedukcji -
tak naprawdę masz tylko jedną akcję w turze, ale jeśli kupisz budynek za dokładną kasę to masz dodatkową akcję.
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re:

Post autor: JAskier »

Wojtek pisze:Czy mógłby mnie ktoś poratować instrukcją po polsku do Alhambry? Oszczędziłoby mi to spisywania tłumaczenia.
Dołączam się do prośby kolegi.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Alhambra

Post autor: bogas »

Nie wiem jak to jest wyjaśnione w polskiej instrukcji, ale sprawa jest stosunkowo prosta.
W swojej turze możesz zrobić jedną akcję. Jeśli więc bierzesz kasę to już nic innego nie możesz zrobić. Turę zaczyna kolejny gracz. Wyjątkiem jest zakup budynków za dokładną kwotę. Można wtedy zrobić dodatkową akcję. Jeśli to ponownie jest zakup za dokładną kwotę to można znów zrobić dodatkową akcję. W swojej turze można więc zrobić maksymalnie 5 akcji z czego 4 pierwsze to zakup budynków za dokładną kwotę (nie uzupełnia się rynku budynków w tej samej turze).
Awatar użytkownika
mst
Posty: 5767
Rejestracja: 25 wrz 2007, 10:42
Lokalizacja: gliwice
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Alhambra

Post autor: mst »

Tak jak napisał Jacek_PL masz nominalnie jedną akcję w turze czyli możesz:
kupić żeton albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę.
Jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ale masz już tylko wybór trzech bo uzupełnianie rynku jest dopiero po skończonej turze gracza) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i znowu jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ale masz już tylko wybór dwóch) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i znowu jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
kupić żeton (ostatni) albo wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę
i jeśli kupiłeś żeton i zrobiłeś to za zgodną kwotę wtedy znowu możesz
wziąć pieniądze albo przebudować alhambrę (żetonu po raz piąty kupić nie możesz bo już wszystkie kupiłeś :wink: )
czyli kupując wszystkie 4 żetony za zgodne kwoty możesz mieć maksymalnie 5 akcji. :)


Edit: Mariusz był szybszy. :)
Zawsze gdy zauważysz, że jesteś po stronie większości zatrzymaj się i zastanów.
magazyn
Awatar użytkownika
asiok
Posty: 1423
Rejestracja: 09 paź 2008, 17:29
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 327 times
Been thanked: 76 times

Re: Alhambra

Post autor: asiok »

[nieaktualne]
Ostatnio zmieniony 02 wrz 2012, 19:24 przez asiok, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Aba
Posty: 1296
Rejestracja: 19 lis 2008, 22:02
Lokalizacja: Świętochłowice

Re: Alhambra

Post autor: Aba »

Idealnie to rozpisał 'mst' - dokładnie tak to leci.
Awatar użytkownika
kolderek
Posty: 1368
Rejestracja: 15 paź 2007, 17:25
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time

Re: Alhambra

Post autor: kolderek »

ok, dzięki - teraz załapałem :)

mam polską instrukcję ale na papierze i nie chce i się jej przepisywać :)
Ezechiel
Posty: 253
Rejestracja: 18 sty 2006, 19:20
Lokalizacja: Gdynia
Been thanked: 1 time

Re: Alhambra

Post autor: Ezechiel »

Można też wytłumaczyć:

Wybranie jakiejkolwiek akcji poza zakupem budynków kończy turę.
Amalgamaty kulturalne z mojej półki Muzyka, książki, planzówki

Moja kolekcja.
Awatar użytkownika
Sandman
Posty: 1406
Rejestracja: 11 lut 2009, 11:23
Lokalizacja: Wrocław

Re: Alhambra

Post autor: Sandman »

Zadam takie dziwne pytanie: dla kogo jest Alhambra, a dokładniej to fanom jakich gier się podoba? Chodzi mi o konkretne tytuły najlepiej.
Planszowa przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Uzależniony od TtA :]
Visca el Barca!!!
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Alhambra

Post autor: Blue »

Hmm wydaje mi się, że powinna przypaść do gustu fanom Carcassonne, ale pewny nie jestem. Mamy puzzle i dwa podstawowe wybory w grze:
- Czy płacimy za jakiś kafelek
- Czy bierzemy "kasę".
Jak dla mnie sama postawka jest nudna i za długa :/ - stanowczo za duża losowość i dość miałkie wybory jak na taki czas rozgrywki, ponoć dodatki to w znacznym stopniu poprawiają. Zawiodłem się trochę, bo uważam że dirk henn tworzy gry świetne, a tu pierwsza jego gra na której się dość mocno zawiodłem..
Lucf
Posty: 1346
Rejestracja: 09 lip 2008, 22:29
Been thanked: 1 time

Re: Alhambra

Post autor: Lucf »

Blue - ta gra [kupiłem sobie PL wersję] jest rzeczywiście "cieńka" . Tzn - trochę losowości, łątwa, banalna itd. Ale właśnie potrzebowałem takie prostej gry na godzinę 1 w nocy, kiedy nie mamy siły na nic - to można tak popykac :)
Jest więc miło i przyjemnie i lekko :) Tak jak podczas słuchania hawajskiej muzyki ;)

Wszystko w sumie sprowadza się do obserwacji i próby nadążania za innymi. Patrzymy co INNI kupują i ciągle próbujemy ich prześcignąć by mieć więcej tychże kolorów.
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Alhambra

Post autor: Blue »

No tak, patrzymy na to co mają inni, ale tak czy owak te decyzje są raczej oczywiste. Zazwyczaj i tak mimo, że patrzysz na innych to masz bardzo małe pole do manewru z uwagi na swoje karty w ręce. Chciałem kupić podstawkę niemiecką na gryplanszowe w promocji za 50 pln, ale po zagraniu dałem sobie spokój ;). Ja bym tą grę skrócił i byłaby dla mnie spoko wtedy :].
ODPOWIEDZ