Wojna o pierścień / War of the ring (R. Di Meglio, M. Maggi, F. Nepitello)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Mam pytanie.Mianowicie taka sytuacja przy ostatniej rozgrywce.oblegam armia gondoru minas morgul,w poludniowym ithilien jest armia rohanu,i teraz pytanie czy przesuwajac jedna koscia akcji( ruch dwoma roznymi armiami),armie gondoru do gorgoroth a rohanu na minas morgul, przerywam oblezenie czy trwa dalej tylko juz armia rohanu?tzn po ruchu gondoru cien moze wyjsc na zewnatrz twierdzy?Nie wiedzielismy do konca jak to ugryzc, wiec zrobilem standardowe wzmocnienie oblezenia, w minas zostawilem jedna jednostke gondoru ,reszte na gorgoroth,a rohan na minas ,aby oblezenie trwalo.I jeszcze jedno czy jest jakies porownanie liczebnosci do jednostek tzn.np 10 jednostek orkow to 10 tysieczna armia cienia.czy np 4 jednostki gondoru to 2 tys armia swietnie wyszkolonych wojow,itp itd.Z gory Dzieki za odpowiedz.
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
"Pojedyncza jednostka odpowiada różniej liczbie faktycznych żołnierzy - od kilku setek doświadczonych wojowników po tysiące orków(...)" str.8
Edit: Co do oblężenia to wydaje mi się, że jest tak:
Oblężenie kończy się w momencie gdy atakująca armia opuści region twierdzy lub zostanie całkowicie wyeliminowana. (str.32)
Oblężona twierdza może być atakowana tylko przez armię znajdującą się w tym samym regionie co twierdza. Aby przeprowadzić atak na taką twierdze atakujący musi wydać kość akcji. (str.32)
Według twojej historii a mojej interpretacji atakująca armia opuszcza region, więc w momencie opuszczenia armii oblężenie by się zakończyło, jednak skoro zostawiłeś tam armię (czyt. jednostkę Gondoru) to atakująca armia nie opuściła regionu, więc wszystko zrobiłeś dobrze, jeśli twoim celem było uwięzienie armii Cienia w tej twierdzy.
Edit: Co do oblężenia to wydaje mi się, że jest tak:
Oblężenie kończy się w momencie gdy atakująca armia opuści region twierdzy lub zostanie całkowicie wyeliminowana. (str.32)
Oblężona twierdza może być atakowana tylko przez armię znajdującą się w tym samym regionie co twierdza. Aby przeprowadzić atak na taką twierdze atakujący musi wydać kość akcji. (str.32)
Według twojej historii a mojej interpretacji atakująca armia opuszcza region, więc w momencie opuszczenia armii oblężenie by się zakończyło, jednak skoro zostawiłeś tam armię (czyt. jednostkę Gondoru) to atakująca armia nie opuściła regionu, więc wszystko zrobiłeś dobrze, jeśli twoim celem było uwięzienie armii Cienia w tej twierdzy.
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Obstawiałbym, że oblężenie nie zostanie przerwane, nawet jeżeli z regionu z twierdzą wyprowadzisz wszystkie jednostki, a w ich miejsce wprowadzisz nowe.
Na pewno niezgodne z regułami gry byłoby wyprowadzenie jednostek i rozpoczęcie ataku nowymi jednostkami (wykorzystując do tego jedną kość Akcji "Armia").
W związku z tym jedyną alternatywą (do mojej interpretacji z pierwszego akapitu) jest brak możliwości wykonania takiego manewru (to jest wyprowadzenia wszystkich jednostek i wprowadzenia nowych).
Ruch dwoma armiami traktowałbym jako operację atomową, a warunki opuszczenia twierdzy sprawdzałbym po jej zakończeniu. Zastrzegam jednak, że jest to jedynie moja opinia i mogę się mylić.
BTW: to pytanie powinno być zadane w dziale "Zasady - pytania i wątpliwości".
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 70 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Nie przerywasz oblężenia, trwa ono dalej. Może się wydawać, że to o czym napisałeś, wygląda tak jakby armia Gondoru opuściła region uwalniając oblężoną armię Cienia i w tym wypadku armia Rohanu musiałaby wykonać atak (a to już byłoby niezgodne z zasadami gry, bo do tego celu musiałbyś użyć osobnej kości akcji). A tak na prawdę to co się wydarzyło w rzeczywistości przedstawia sytuację gdy armia Rohanu, wkraczając do regionu Minas Morgul zluzowała tym samym oblegającą armię Gondoru przejmując oblężenie, dzięki czemu zluzowana armia Gondoru mogła się przemieścić do sąsiedniego regionu. Zresztą wystarczyłoby żeby w tej sytuacji wykonać ruch obu armii w odwrotnej kolejności (w pierwszej kolejności ruch armią Rohanu, potem oblegającą armią Gondoru) i to już rozwiewa wątpliwości.Mam pytanie.Mianowicie taka sytuacja przy ostatniej rozgrywce.oblegam armia gondoru minas morgul,w poludniowym ithilien jest armia rohanu,i teraz pytanie czy przesuwajac jedna koscia akcji( ruch dwoma roznymi armiami),armie gondoru do gorgoroth a rohanu na minas morgul, przerywam oblezenie czy trwa dalej tylko juz armia rohanu?
Kolejna rzecz jest taka, że w WoP rozpatrujesz pewne rzeczy po zakończeniu wykonywania akcji. W tym wypadku zapewne użyłeś kości "Armii" do przemieszczenia dwóch armii, więc po zakończeniu tej akcji w regionie Minas Morgul nadal znajduje się armia (w tym wypadku armia Rohanu) więc oblężenie trwa dalej.
Pozdrawiam
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Tak odwrotna kolejność ruchów rzeczywiście pozwala na takie działanie. ale jeśli jest tak jak kolega napisał to nie. Nie może najpierw opuścić regionu a potem wejść tam inną armią. Przynajmniej według mojej interpretacjiHoLi pisze: ↑22 maja 2018, 22:02Nie przerywasz oblężenia, trwa ono dalej. Może się wydawać, że to o czym napisałeś, wygląda tak jakby armia Gondoru opuściła region uwalniając oblężoną armię Cienia i w tym wypadku armia Rohanu musiałaby wykonać atak (a to już byłoby niezgodne z zasadami gry, bo do tego celu musiałbyś użyć osobnej kości akcji). A tak na prawdę to co się wydarzyło w rzeczywistości przedstawia sytuację gdy armia Rohanu, wkraczając do regionu Minas Morgul zluzowała tym samym oblegającą armię Gondoru przejmując oblężenie, dzięki czemu zluzowana armia Gondoru mogła się przemieścić do sąsiedniego regionu. Zresztą wystarczyłoby żeby w tej sytuacji wykonać ruch obu armii w odwrotnej kolejności (w pierwszej kolejności ruch armią Rohanu, potem oblegającą armią Gondoru) i to już rozwiewa wątpliwości.Mam pytanie.Mianowicie taka sytuacja przy ostatniej rozgrywce.oblegam armia gondoru minas morgul,w poludniowym ithilien jest armia rohanu,i teraz pytanie czy przesuwajac jedna koscia akcji( ruch dwoma roznymi armiami),armie gondoru do gorgoroth a rohanu na minas morgul, przerywam oblezenie czy trwa dalej tylko juz armia rohanu?
Kolejna rzecz jest taka, że w WoP rozpatrujesz pewne rzeczy po zakończeniu wykonywania akcji. W tym wypadku zapewne użyłeś kości "Armii" do przemieszczenia dwóch armii, więc po zakończeniu tej akcji w regionie Minas Morgul nadal znajduje się armia (w tym wypadku armia Rohanu) więc oblężenie trwa dalej.
Pozdrawiam
- sqb1978
- Posty: 2620
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 139 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Wystarczy zostawić 1 jednostkę i będzie ok. Zrobienie ruchu w odwrotnej kolejności wymagałoby zachowania ograniczenia 10 jednostek na obszarze.
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 70 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Cytuję z instrukcji:
Wykorzystanie wyniku "Armii" kości armii pozwala między innymi przemieścić dwie armie. Na przykład w tym wypadku to czy występuje przekroczenie ograniczenia 10 jednostek w regionie sprawdza się dopiero po zakończeniu tej akcji, czyli po ewentualnym przemieszczeniu tych dwóch armii, bo dopóki nie zakończysz tej akcji, obie armie są traktowane jako dwie odrębne, choćby znalazły się w jednym regionie w trakcie jej wykonywania (nie wiem dlaczego przetłumaczono to w instrukcji jako pod koniec dowolnej akcji, bo ewidentnie powinno być po zakończeniu dowolnej akcji).OGRANICZENIE WIELKOŚCI
W danym regionie może się znajdować maksymalnie 10
jednostek.
Jeśli pod koniec dowolnej akcji (na przykład po wykonaniu
ruchu lub mobilizacji wojsk) w danym regionie znajduje się
więcej niż 10 jednostek, gracz, który je kontroluje, musi usunąć
z gry nadmiarowe jednostki.
Usunięte w ten sposób jednostki mogą w późniejszym etapie
gry wrócić do rozgrywki pod postacią posiłków.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Sgb, koledze chyba chodziło o pociskanie Cieniem... Frodystów (czyt. Wolne Ludy, Drużyna Pierścienia). Spodziewam się, że wtedy gracz WL cisnąłby DP i zanim zdobyłby te 10pkt. za twierdze/miasta to Frodo z pierścieniem byłby już przy szczelinie:)sqb1978 pisze: ↑20 maja 2018, 20:01Chciałbyś mnie zmiażdżyć militarnie Wolnymi Ludami? chętnie sprawdzę tą teorię, nauki nigdy za wiele. Skąd waść pochodzisz?sidmeier pisze: ↑20 maja 2018, 14:49I prawdopodobnie byś poległ. Przynajmniej ja bym cię zmiażdży. Militaria to niemal jedyny pewnik w tej grze. Setki figurek, kart, trzeba demonstrować siłę i wjeżdżać Frodystom. Ciemność tam może zgnieść rywala szybciej. Dlatego twoja dyplomacja pewnie by poległa dość szybko, choć w grze są przestoje, można by pograć dłużej. Wynik jednak byłby niemal pewny, militarny gracz by wygrał, gdyby rywal ciułał punkciki bez siły.
No chyba, że nie do końca uważnie przeczytałeś mojego posta.
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
W WoP limit wielkości armii sprawdza się zawsze na koniec akcji. Podaję 2 cytaty z instrukcji, tworzące spójny obraz rozpatrywanej sytuacji. str 26:Pablo B pisze: ↑22 maja 2018, 12:27 Mam pytanie.Mianowicie taka sytuacja przy ostatniej rozgrywce.oblegam armia gondoru minas morgul,w poludniowym ithilien jest armia rohanu,i teraz pytanie czy przesuwajac jedna koscia akcji( ruch dwoma roznymi armiami),armie gondoru do gorgoroth a rohanu na minas morgul, przerywam oblezenie czy trwa dalej tylko juz armia rohanu?tzn po ruchu gondoru cien moze wyjsc na zewnatrz twierdzy?Nie wiedzielismy do konca jak to ugryzc, wiec zrobilem standardowe wzmocnienie oblezenia, w minas zostawilem jedna jednostke gondoru ,reszte na gorgoroth,a rohan na minas ,aby oblezenie trwalo.I jeszcze jedno czy jest jakies porownanie liczebnosci do jednostek tzn.np 10 jednostek orkow to 10 tysieczna armia cienia.czy np 4 jednostki gondoru to 2 tys armia swietnie wyszkolonych wojow,itp itd.Z gory Dzieki za odpowiedz.
1) Ograniczenie wielkości "Jeśli pod koniec dowolnej akcji (na przykład po wykonaniu ruchu lub mobilizacji wojsk) w danym regionie znajduje się więcej niż 10 jednostek, gracz, który je kontroluje, musi usunąć z gry nadmiarowe jednostki." Czyli jasne jest, że możesz wejść najpierw armią Rohanu do Minas Morgul nawet jeśli łącznie z armią Gondoru przekraczasz limit 10 jednostek
2)Skład armii " Jeśli poruszająca się armia wejdzie do regionu zajętego przez inną przyjazną armię, pod koniec tej akcji obie armie połączą się w jedną." Gdyby dokładnie przetłumaczyć z angielskiej wersji byłoby "...obie armie połączą się w jedną pod koniec tej akcji" co jeszcze bardziej uwypukla moment połączenia. A zatem mając na uwadze, że akcja to wykonanie w całości opcji dostępnych przy użyciu danego wyniku kości akcji, przy użyciu jednego wyniku armii mogłeś wejść do Minas Morgul armią Rohanu a następnie wyjść stamtąd armią Gondoru do Gorgoroth.
W Minas Morgul cały czas były armie WL więc nie doszło do przerwania oblężenia.
Na wszelki wypadek stworzyłem wątek na bgg i jeden z testerów (Kevin Chapman) potwierdził mój tok rozumowania.
https://boardgamegeek.com/thread/200172 ... onghold-an
Moja kolekcja:
https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
https://boardgamegeek.com/collection/us ... dgame&ff=1
-
- Posty: 690
- Rejestracja: 11 lut 2014, 21:37
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 70 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Hmm ,ciekawe ja często ludzie źle interpretowali tą zasadę. Bo jakby nie patrząc może to wpłynąć na przebieg samej rozgrywki. No ale WoP do łatwych do opanowania nie należy.
" Wyobraźnia jest początkiem tworzenia. Wyobrażasz sobie to, czego pragniesz, chcesz tego, co sobie wyobraziłeś i w końcu tworzysz to, czego chcesz." - George Bernard Shaw
- sqb1978
- Posty: 2620
- Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 41 times
- Been thanked: 139 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Ja odpisałem na słowa, że grając WL na zwycięstwo militarne by miał szansę wygrać. Nie miałby szans
Inna sprawa, że chyba za bardzo kolega nie rozumie tej gry sądząc po tym co pisze. A zjechać amatora to żadna satysfakcja.
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Jeszcze raz dzięki wszystkim za wyklarowanie wcześniejszej sytuacji.Dzis kolejna rozgrywka oj będzie się działo,a browarek już się chłodzi.Po kilku rozgrywkach z dodatkami PS i WS, odnoszę wrażenie że WL zostały podrasowane militarnie, enty i nieumarli mają moc teoretycznie w full składzie mogą zadać maks do 24 obrażeń (choć to bardzo mało prawdopodobne) co prawda dunlendingowie mogą być niezłym mięsem armatnim, korsarze wzmacniają oblężenia i umożliwiają szybki przerzut wojsk, ale myślę że to nie ten kaliber. Wydaje mi się że autorzy dodatkami(zwłaszcza WS) chcieli rozgrywkę trochę bardziej sprowadzić do opcji zbrojnej konfliktu, ponieważ w podstawce jednak korci WL bardziej do działania Drużyna Pierścienia. Oczywiście to tylko moje zdanie. Aha fajna jest ta karta która daje możliwość drużynie wyprawy do mordoru przez Morze poprzez szara przystań.
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 22 kwie 2018, 08:49
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Chciałbym się pochwalić zestawem do Wojny o Pierścień.
Wydruki są wykonane z żywicy, średnica podstawy każdego elementu to 30 mm, reszta wynika z proporcji.
1. Umbar
2. Morannon (Black Gate)
3. Pelargil
4. Rivendell
5. Grey Havens
6. Far Harad
7. Erebor
8. Woodland Realm
9. Dol Guldur
10. Moria
11. Angmar
12. Minas Tirith
13. Orthanc
14. Barad Dur
15. Mount Gundabad
16. Bag End
17. Dol Amroth
18. Helms Deep
19. Edoras
20-21. Argonaths
22. Minas Morgul
23. Lorien
Wydruki są wykonane z żywicy, średnica podstawy każdego elementu to 30 mm, reszta wynika z proporcji.
1. Umbar
2. Morannon (Black Gate)
3. Pelargil
4. Rivendell
5. Grey Havens
6. Far Harad
7. Erebor
8. Woodland Realm
9. Dol Guldur
10. Moria
11. Angmar
12. Minas Tirith
13. Orthanc
14. Barad Dur
15. Mount Gundabad
16. Bag End
17. Dol Amroth
18. Helms Deep
19. Edoras
20-21. Argonaths
22. Minas Morgul
23. Lorien
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Co by nie mówić Elegancja, rozumiem że te pasują na podstawowa wersje WOP,(tj.3cm).Super się to prezentuje. A czy może podstawki na armię też posiadasz? (Gondor, Rohan, Sauron itd.)
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 22 kwie 2018, 08:49
- RUNner
- Posty: 4164
- Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
- Has thanked: 574 times
- Been thanked: 1027 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Naprawdę super sprawa. Teraz tylko pomalować i bajer że głowa pęka!
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
- tencogoniema
- Posty: 216
- Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
- Lokalizacja: Himalaje
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 14 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
ladne ale nie wiem czy jak wszytkie odpalisz to czy nie bedzie za duzego miszmaszu?
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 22 kwie 2018, 08:49
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Chyba nie jest tak źletencogoniema pisze: ↑06 cze 2018, 00:00 ladne ale nie wiem czy jak wszytkie odpalisz to czy nie bedzie za duzego miszmaszu?
- Olgierdd
- Posty: 1836
- Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 80 times
- Been thanked: 92 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Bardzo ładne rzeżby, ale myślę, że jak dołoży się figurki, to prawie cały Mordor na starcie wyląduje poza planszą w miejscach dla niemieszczących się armii w regionach
- warlock
- Posty: 4631
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Dlaczego te rzeźby mają okrągłe podstawki? Nie lepiej zrobić kwadratowe dokładnie takiej wielkości, żeby zakrywały ilustrację z twierdzą, ale jednocześnie nie zakrywały ramki (czerwonej/niebieskiej)? Moim zdaniem okrągłe wyglądają niechlujnie .
- playerator
- Posty: 2873
- Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
- Has thanked: 904 times
- Been thanked: 310 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Echh... Zazdrościcie koledze i tyle . Świetne modele.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
także = też, również
Piszmy po polsku :)
- tencogoniema
- Posty: 216
- Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
- Lokalizacja: Himalaje
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 14 times
- Pastorkris
- Posty: 901
- Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
- Lokalizacja: Katowice
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 3 times
Re: War of the ring / Wojna o pierścień
Nice! Tylko rzeczywiście podstawki do twierdz w kwadrat wsadzić Ile taka przyjemność kosztowała (kasy/pracy)?
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 22 kwie 2018, 08:49
- tencogoniema
- Posty: 216
- Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
- Lokalizacja: Himalaje
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 14 times