Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
puniu
Posty: 1
Rejestracja: 12 sie 2017, 15:49

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa

Post autor: puniu »

A czy ktoś przetestował grę razem z MODem Population & Stability?
link do MODA:
https://boardgamegeek.com/thread/917997 ... bility-mod
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: xan »

Podpowiedzcie proszę czy warto nabyć civke bez dodatku Sława i bogactwo? Czytałem że dodatki sporo wnoszą i bez nich gra jest przeciętna.
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: feniks_ciapek »

Na pewno warto mieć ten drugi, Wisdom & Warfare, który trochę naprawia walkę. Fame & Fortune jest trochę przekombinowany. Oczywiście, warto dla technologii i cywilizacji, ale nie powiedziałbym, że jest niezbędny.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: xan »

Dzięki fenix. Powiedz mi proszę jeszcze czy Sława i bogactwo wpływa na balans dróg do zwycięstwa? Podobno wygranie kulturalne jest praktycznie niemożliwe do osiągnięcia w podstawce i większość kończy się na zwyciestwach technologicznych
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: kastration »

Sława i bogactwo wyrównuje najbardziej strategię ekonomiczną, osłabiając ją kosztem podstawki w zamian dając szansę ciekawych inwestycji. Zwycięstwo kulturalne jest tak samo częste, jak technologiczne, a przy agresywnych graczach (zależy od graczy), jak militarne. Gra ekonomiczna w podstawce była stosunkowo prostsza. Z drugiej strony nie wszystkie cywilizacje są wyrównane (na pierwszy rzut oka, bo wiele gier aż tak nie mam za sobą). Nie chcę pomylić dodatków, ale darmowy surowiec Arabów czy brak konieczności kasowania drzewka przez Greków, to bonusy, które każdy chce mieć. No, ale jak nie grają ze sobą komputery, a znajomi dla funu, to nie musi to być przeszkodą aż taką.

Bardzo dobrym mechanizmem w Sławie i bogactwie są karty wielkich ludzi, ciekawe bonusy i klimatyczne rozwiązanie pod względem tematu. Z drugiej strony, nie brakuje mechanizmów zbędnych i upierdliwych (karawany).

Większość osób jest zdania, że walka jest lepsza dzięki Wiedzy i Wojnie i... rzeczywiście tak jest. W sumie to dawno nie grałem, ale myślałem o odświeżeniu sobie tego. Cywilizacje są niezwykle różnorodne i ciekawe, w obu dodatkach, choć zarekomenduję, jak kolega powyżej, w pierwszej kolejności Wiedzę i Wojnę.

Gra na 2 osoby jest średnia, należy to zaznaczyć jeszcze.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: xan »

Czyli wcale nie jest tak źle bez tego jednego dodatku. Co do ilości osób to raczej będą 3/4 więc to nie problem. Dobrze ze wiedzę i wojnę wciąż można kupić bez problemu. Dzięki wielkie za pomoc
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: feniks_ciapek »

Akurat co do gry na 2 osoby to się nie zgodzę, bardzo dobrze mi się gra z moją drugą połówką. Aczkolwiek nie zdażyło się jeszcze w takiej konfiguracji zwycięstwo militarne, najczęściej właśnie technologia i ekonomia. Kultura zawsze jakoś ląduje 1-2 tury za późno.

Karawany - nie przypominam sobie, żebym kiedykolwiek użył. Inwestycje są ciekawe, natomiast niekoniecznie osłabiają strategię ekonomiczną - cały czas przecież możesz w nią iść i zignorować inwestycje, które zresztą i tak możesz robić jedynie korzystając z "luźnych" monet. Chyba że mowa o tym, że umożliwiają szybszy rozwój w innych dziedzinach. Karty Wielkich Ludzi... tutaj trochę losowość może dać w kość, bo jednak są one często dość sytuacyjne. Chyba tylko dwa razy z nimi graliśmy, a potem spadły do pudełka.

Co oczywiście nie zmienia faktu, że oba dodatki mam i polecam zakup obu, jeśli taka możliwość istnieje. Natomiast Sława nie wydaje mi się być niezbędna do grania, podczas gdy Wiedza raczej tak.
StanleyStone
Posty: 244
Rejestracja: 17 lis 2015, 17:07
Has thanked: 61 times
Been thanked: 24 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: StanleyStone »

Ja bym powiedział, że właśnie Sława i Bogactwo są niezbędne, bo - jak już wspomniano - ładnie balansują podstawkę.
xan
Posty: 366
Rejestracja: 30 lis 2016, 20:44
Been thanked: 1 time

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: xan »

StanleyStone pisze: 04 paź 2019, 11:25 Ja bym powiedział, że właśnie Sława i Bogactwo są niezbędne, bo - jak już wspomniano - ładnie balansują podstawkę.
No niestety, będę się musiał obejść bez niej chyba że jest gdzieś spolszczenie dostępne. Podstawkę z wiedzą i wojna już zamowilem
Fearevil
Posty: 43
Rejestracja: 26 paź 2015, 18:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: Fearevil »

Ponowię pytanie z posta z początku tej strony. Czy ktoś grał w CIV z modyfikacją Population & Stability?

Grę posiadam wraz z całym pakietem i bardzo ją lubię jednak dawno w nią nie grałem z różnych przyczyn wynikających z wagi tytułu.
Mam jednak nadzieję, że w te święta uda się do niej usiąść- w dwie osoby, ale zawsze coś😁 Z resztą w moim przypadku rozgrywki dwuosobowe są spoko.

Chciałbym spróbować zaimplementować wyżej wymienioną modyfikację. Mimo tego, że jest multum małych zasad i kruczków w całej grze to mod ten sprawi, że gra będzie w pełni kompletna. Oczywiście nie uważam, że czegoś jej brakuje, ale jakby nie patrzeć problem głodu i zadowolenia ludności jest czymś z czym cywilizacja mierzy się od zawsze i fajnie, że ktoś coś takiego wymyślił.

Jeżeli ktoś próbował to proszę o wrażenia. Jeśli mi się uda wprowadzić owe cudo też dam znać, mam nadzieję, że długo to nie potrwa 😁
Awatar użytkownika
ravenone
Posty: 239
Rejestracja: 13 lip 2016, 21:29
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: ravenone »

Jakby linki do downloadu działały, to chętnie bym sprawdził tę opcję;)
Fearevil
Posty: 43
Rejestracja: 26 paź 2015, 18:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: Fearevil »

ravenone pisze: 24 gru 2019, 23:39 Jakby linki do downloadu działały, to chętnie bym sprawdził tę opcję;)
Jeżeli posiadasz Facebooka czy jak tam się to zowie to możesz pobrać stamtąd- ja w ten sposób sobie poradziłem. Link do Facebooka znajduje się bodajże w pierwszym poście tematu o modzie na bgg.
Jeżeli nie masz konta na F to mogę Ci udostępnić pliki jeśli chcesz.
Fearevil
Posty: 43
Rejestracja: 26 paź 2015, 18:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: Fearevil »

Nurtuje mnie jedna rzecz praktycznie od pierwszej rozgrywki w tą grę. Pytanie w sumie dla tych co zagrali w CIV w 4 lub 5 graczy. Czy ilość żetonów budynków przy większej ilości graczy nie jest problemem?
Wydaje mi się, że może to bardzo dziwnie wyglądać jak miasta wyglądają jak odludzia np z jednym spichlerzem 😁 To ma być cywilizacja?
Awatar użytkownika
ravenone
Posty: 239
Rejestracja: 13 lip 2016, 21:29
Has thanked: 65 times
Been thanked: 35 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: ravenone »

Patrzyłem na tego moda, ale przy i tak złożonej grze testowanie w kilka osób było by ciężkie.
Niemniej, wygląda ciekawie. Jak ograsz, to daj znać;)
Grałem kilka razy w 4-5 osób. Po kilku turach wszystkie porty zostały zbudowane, niektóre z pozostałych budynków również w deficycie się znalazły.
Trochę to dziwne, bo mocno ogranicza rozbudowę miasta.
Fearevil
Posty: 43
Rejestracja: 26 paź 2015, 18:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: Fearevil »

ravenone pisze: 29 gru 2019, 00:08 Patrzyłem na tego moda, ale przy i tak złożonej grze testowanie w kilka osób było by ciężkie.
Niemniej, wygląda ciekawie. Jak ograsz, to daj znać;)
Grałem kilka razy w 4-5 osób. Po kilku turach wszystkie porty zostały zbudowane, niektóre z pozostałych budynków również w deficycie się znalazły.
Trochę to dziwne, bo mocno ogranicza rozbudowę miasta.
Ja mam parcie na tego moda i prędzej czy później go sprawdzę. Na razie biorę się za spolszczenie instrukcji, żeby nie było, że z czymś oszukuję oraz chcę zrobić polską planszę "zadowolenia", żeby się nie gryzło z resztą, bo mam wydanie PL.

Dla mnie też wydaje się to dziwne mimo, iż nie grałem w 4 i więcej graczy.


Może ktoś podpowiedzieć jakie organizery są dobre do całości (podstawki i dodatków)? Gdzieś kiedyś mi się rzuciło w temacie, że ktoś wymieniał, ale nie mogłem teraz nic znaleźć (może przeoczyłem). Chciałbym wymienić swój, który kupiłem swego czasu naprędce na taki, który bardziej usprawniłby rozkładanie gry.
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: feniks_ciapek »

Fearevil pisze: 29 gru 2019, 00:19 Może ktoś podpowiedzieć jakie organizery są dobre do całości (podstawki i dodatków)? Gdzieś kiedyś mi się rzuciło w temacie, że ktoś wymieniał, ale nie mogłem teraz nic znaleźć (może przeoczyłem). Chciałbym wymienić swój, który kupiłem swego czasu naprędce na taki, który bardziej usprawniłby rozkładanie gry.
Ja mam drewniany box, taki jak ten:
https://www.etsy.com/listing/552262096/ ... board-game

Ale chyba taniej go kupowałem. W sumie to już nie pamiętam. Jest dobry, ale nie rewelacyjny.
Fearevil
Posty: 43
Rejestracja: 26 paź 2015, 18:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Sid Meier`s Civilization: Gra Planszowa (Kevin Wilson)

Post autor: Fearevil »

feniks_ciapek pisze: 29 gru 2019, 01:30
Fearevil pisze: 29 gru 2019, 00:19 Może ktoś podpowiedzieć jakie organizery są dobre do całości (podstawki i dodatków)? Gdzieś kiedyś mi się rzuciło w temacie, że ktoś wymieniał, ale nie mogłem teraz nic znaleźć (może przeoczyłem). Chciałbym wymienić swój, który kupiłem swego czasu naprędce na taki, który bardziej usprawniłby rozkładanie gry.
Ja mam drewniany box, taki jak ten:
https://www.etsy.com/listing/552262096/ ... board-game

Ale chyba taniej go kupowałem. W sumie to już nie pamiętam. Jest dobry, ale nie rewelacyjny.
Posiadam podobny do Eldritch Horror, ale w tamtej grze taki to mus, bo gra w kompletnym zestawie ma pierdyliard elementów i patrząc na to ile wszystko razem pochłonęło pieniędzy to zakup takiego organizera wtapia się w koszty.
W przypadku CIV byłby to spory wydatek choć nie ukrywam, że bardzo fajnie się korzysta z tego typu rzeczy.
Zastanowię się, ale cena razem z przesyłką jest zaporowa.

Czy ktoś może zapodać jakiś pojemnik na śrubki, który mu się sprawdził przy tej grze?
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Sid Meier's Civilization: A New Dawn (James Kniffen)

Post autor: K@mil »

Neysmeey pisze: 04 sie 2020, 09:52 Legenda gier ale komputerowych... pierwsza wersja Civilizacji Sid'a to była kobyła, do której można było usiąść albo wyłącznie w stałym składzie albo raz na rok. Do tego musiała być poprawiana przez dodatek.
Który i dlaczego? I czy nadawała się dla dwóch osób?
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Sid Meier's Civilization: A New Dawn (James Kniffen)

Post autor: feniks_ciapek »

K@mil pisze: 20 sie 2020, 15:00 Który i dlaczego? I czy nadawała się dla dwóch osób?
Wisdom & Warfare. Chodziło o to, że można było wylosować kiepskie jednostki militarne z talii, a dodatek to naprawiał.

My na dwie osoby graliśmy bardzo dużo i mieliśmy z tego sporo frajdy.

Ale zgadzam się, że to kobyła. FAQ do tej gry był gigantyczny.
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Sid Meier's Civilization: A New Dawn (James Kniffen)

Post autor: K@mil »

feniks_ciapek pisze: 20 sie 2020, 16:17
K@mil pisze: 20 sie 2020, 15:00 Który i dlaczego? I czy nadawała się dla dwóch osób?
Wisdom & Warfare. Chodziło o to, że można było wylosować kiepskie jednostki militarne z talii, a dodatek to naprawiał.

My na dwie osoby graliśmy bardzo dużo i mieliśmy z tego sporo frajdy.
Ja gram tylko w wersję komputerową stąd zwróciłem uwagę na ten tytuł, na ile jest wierne odwzorowanie gry komputerowej w planszowej? Wymieniony przez Ciebie dodatek jest chyba jeszcze dostępny.
feniks_ciapek
Posty: 2289
Rejestracja: 09 lut 2018, 11:14
Has thanked: 1593 times
Been thanked: 930 times

Re: Sid Meier's Civilization: A New Dawn (James Kniffen)

Post autor: feniks_ciapek »

K@mil pisze: 22 sie 2020, 10:58 Ja gram tylko w wersję komputerową stąd zwróciłem uwagę na ten tytuł, na ile jest wierne odwzorowanie gry komputerowej w planszowej? Wymieniony przez Ciebie dodatek jest chyba jeszcze dostępny.
Polecam też drugi - Fame & Fortune. Gra powstawała w oparciu o mechanizmy z Civ 3/4 i wydaje mi się, że jest w miarę dobrze odwzorowana. Oczywiście, nie ma takiej różnorodności, jak na komputerze, ale rdzeń, jakim jest rozwijanie miast, technologii, wyścig kulturalny i ekonomiczny, zachował swój charakter. Walka jest w moim odczuciu nieco zmieniona i wokół niej jest najwięcej wątpliwości, bo to główny mechanizm bezpośredniej interakcji. Natomiast na pewno jest jej znacznie bliżej do komputerowego pierwowzoru niż to, co zaserwowano w A New Dawn.

Osobiście uważam, że to cały czas jedna z lepszych gier tego typu i jedynym mankamentem pozostaje spory downtime w trakcie fazy przeciwników.
K@mil
Posty: 291
Rejestracja: 03 cze 2020, 09:03
Been thanked: 69 times

Re: Sid Meier's Civilization: A New Dawn (James Kniffen)

Post autor: K@mil »

feniks_ciapek pisze: 22 sie 2020, 18:19
K@mil pisze: 22 sie 2020, 10:58 Ja gram tylko w wersję komputerową stąd zwróciłem uwagę na ten tytuł, na ile jest wierne odwzorowanie gry komputerowej w planszowej? Wymieniony przez Ciebie dodatek jest chyba jeszcze dostępny.
Polecam też drugi - Fame & Fortune.
Ten drugi już nie jest dostępny, z tego co widzę.
ODPOWIEDZ