stalker7 pisze: ↑16 lis 2018, 12:32
U nas mało popularna, szczerze, to sam jej długo nie tykałem po niezbyt pochlebnych opiniach, że to gra kosmiczna księgowego, no i te brzydkie żetony a nie piękne figurki ughhh. Ile to problemów z logistyką gry itp itd.
Kiedyś jak weszła mi konkretna zajawka na 4x po zapowiedzi TI4 obejrzałem omówienie zasad SE, gameplay i myślę sobie, kurde przecież to nie jest trudne ani nie ma nie wiadomo ile liczenia, ba nawet to ciekawe jest ukryte akcje, mgła wojny. Cholera żadna gra 4x tego nie ma!
Zamówiłem zagrałem solo i jest rewelka
Niestety to nadal typowy wargame 4x. Brakuje mu rozwiniętej ekonomii i polityki. Ale może kiedyś GMT rozwinie to jeszcze bardziej. Moim zdaniem gdyby to rozwinęli dobrze pewnie przebiło by TI 4
Figurki są ładne ale zawsze można by było je rozstawiać na walkę a całą grę kontynuować na żetonach, dla mnie to nie problem. Fajnie jak by była większa mapa w sensie hexy ale to akurat nie problem. Matę z grafiką zlecić to jedynie kwestia dodatkowej stówki. Gdyby żetony były grubsze byłyby lepsze do manewrowania i łatwiejsze do obliczenia. Ale to kosmetyka.
Niemniej jednak jak ktoś szuka 4x nastawionego głównie na walkę to nie ma nic lepszego od SE.
BTW SE jako cyfrowa postać moim zdaniem działała by idealnie. Szkoda, że GMT się tego nie czepi. I nawet byłyby figurki na planszy a mimo to ukryte przed wrogiem:P
Strasznie mnie irytuje opiniowanie tytułu bazując na proporcji plastiku do papieru w pudełku z grą. Ma to tak mało sensu, że aż głowa boli. TO tak jakby chińczyk miał się nagle stać genialną grą tylko dzięki zrobieniu wszystkich elementów ze złota i diamentów... I plastiku...
Plastik itp mogą poprawić odbiór gry, klimat itd ale mechaniki nie zbudują.
Większość usprawnień o których wspomniałeś to w wersji PnP zrobiłem. Chyba jedyne czego zabrakło to statki-figurki. Niestety nie udało mi się wymyślić w jaki sensowny sposób można by to zrealizować. I nawet teraz, z rok (jak nie więcej) później mam tylko mgliste pomysły realizacji. Przeskok między "czymś niezidentyfikowanym co gdzieś tam leci", a konkretnym statkiem-figurką jest czymś czego nie potrafiłem ogarnąć. Tak aby było to rozwiązanie równie funkcjonalne co żetony.
Jeśli masz jakiś pomysł to super chętnie usłyszę, a jutro mogę zacząć drukować statki
Wg mnie argument o trudności księgowania wydatków i przychodów jest mocno nie trafiony. Przecież to wymaga co tura policzenia 2-3 słupków na dodawanie i odejmowanie w zakresie maksymalnie do 100. A jeśli to za dużo to można włączyć sobie na telefonie arkusz który robi 3/4 roboty za nas.
Nieco więcej ekonomii znajdziesz w dodatku gdzie budowa fabryk i labów wyraźnie wpływa na rozgrywkę. I w ogóle dodatek poprawia grę 2x
Uwielbiam technologie i rasy.
Natomiast politykę to nie wiem czy chciałbym zobaczyć w tej grze. Polityka to przeważnie gra nad stołem i niespecjalnie mi pasuje do tytułu gdzie nic nie liczy się tak bardzo jak efektywność i strategia.
A i jeszcze jedno. SE jest dostępne na TTS. Grałem 2 razy i jest... ok. Dużym problemem jest odwracanie zamaskowanych żetonów tak aby pozostały faktycznie tajne. Szczególnie, że nigdy nie wiesz gdzie przeciwnik tak naprawdę patrzy.