Zimna Wojna / Twilight Struggle (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- DarkSide
- Posty: 3035
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 573 times
- Been thanked: 239 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Wrażenia po unboxingu i rozgrywce. Zasadniczo nie mam żadnych uwag do jakości materiałowej planszy, kart, czy żetonów. W zasadzie nie do odróżnienia z wydaniem bardowskim (w moim odczuciu). Oczywiście kwestia tłumaczenia to insza inższość, ale to nie ten wątek.
Poniższy tekst powstał po wnikliwej lekturze pierwszych 12 rozdziałów instrukcji (kluczowych dla rozgrywki) i w zasadzie wszystkie moje uwagi co niektórzy zapewne skwitują krótkim: "Czepiasz się pan". Nic nie poradzę, że już tak mam, iż gryzą w oczy pewne niedoróbki i nie umiem przejść obok nich obojętnie. Tak samo było choćby z "AuZtralią" (nomen omen również od Phalanxów )
1. Opis kolejnych faz danego Etapu. Faza G. Przygotowanie "Karty Chińskiej". Czy nie mogło być zwykłe: Odkrywanie "Karty Chińskiej"? "Przygotowanie" brzmi jakbyśmy robili z tą kartą jakieś skomplikowane rzeczy.
2. W kilku miejscach użyto określenia "celem" (zamiast "w celu"), które oczywiście nie jest uznawane za niepoprawne, ale jest to forma wysoce urzędowa i powszechnie wiadomo, że poloniści krzywią się na tę formę. No i faktycznie użycie "w celu" jest bardziej eleganckie w moim odczuciu.
3. Punkt 6.1.3 PRZYKŁAD. Lepsza płynność w czytaniu i zrozumieniu przykładu byłaby, gdyby dodać partykułę "już" w przedostatnim zdaniu przykładu: "...podczas tej samej Rundy umieścił JUŻ swój znacznik w Kostaryce"
4. Punkt 10.0 Rozstrzyganie i Warunki Zwycięstwa. To jest chyba syndrom pisania instrukcji przez osoby, które znają grę od podszewki i dla nich jest zbyt wiele rzeczy oczywistych. Jestem pewien że nowi gracze będą mieli przez dłuższą chwilę pewien zgryz w interpretacji Dominacji i Kontroli. A wystarczyłoby odwrócić kolejność zapisu i stanie się to jaśniejsze:
Dominacja:
Supermocarstwo dominuje w danym Regionie, gdy:
- Kontroluje przynajmniej po jednym Strategicznym i niestrategicznym Państwie w Regionie
- Kontroluje więcej Państw Strategicznych niż przeciwnik
- Kontroluje więcej państw w Regionie niż przeciwnik.
Kontrola:
Supermocarstwo dominuje Region, gdy:
- Kontroluje wszystkie Państwa Strategiczne w Regionie
- Kontroluje więcej państw w Regionie niż przeciwnik.
Sprawdzanie kryteriów w tej kolejności ułatwia ocenę sytuacji w danym Regionie.
5. Punkt 12.0 Wariant "Chińska Wojna Domowa"
Tu już grubsza kwestia. Rozumiem, że ten wariant się tak nazywa, ale czemu w opisie jest ciągle odniesienie do pola na planszy: "Chińska Wojna Domowa", które to na planszy nazywa się (słusznie zresztą) "Chińska Republika Ludowa". Chyba za dużo kopiuj-wklej. Tak w ogóle opis rozdziału 12 trochę "zgrzyta".
Punkt 12.2 - powinno być w pierwszym zdaniu "JĄ kontrolować" (tę kartę). Potem warto przeredagować: "Do tego czasu "Karta Chińska" pozostaje poza rozgrywką, a żaden z graczy..."
Ostatnie zdanie w punkcie 12.3 bardzo mylące. Tam powinno być: "Od tej chwili gracz kontrolujący ZSRR może zagrywać karty "Paraliż" i "Traktat USA-Tajwan"
Punkt 12.4. Lekka poprawka: "Dodatkowo gracz USA nie może JUŻ OD TEGO MOMENTU zagrywać karty "Traktat USA-Tajwan" jako Wydarzenie"
Generalnie z opisu rozdziału 12 wynika, że "Karta Chińska" nie bierze udziału w grze w ogóle, jeżeli ZSRR nie przejmie kontroli nad Chinami. Zatem jaki sens ma cały punkt 12.4.1?
6. KARTA POMOCY
"Poszerzanie strefy wpływów" - w innej sekcji są sformułowania "gracz robi to albo tamto", a tutaj następuje zmiana formy na bezosobową. A tu aż się prosi o użycie słowa "gracz". W części "Warunki" zmieniłbym słowo "sojusznicze" na "swoje", bo nigdzie wiecej nie występuje określenie "sojusznicze" i może rodzić to wątpliwości czym są znaczniki sojusznicze i czym się różnią od swoich znaczników wpływu? Ponadto zmieniłbym szyk drugiej częsci zdania na: "w państwach sąsiadujących z nimi"
To tyle z mojej strony. Dziękuję za uwagę.
Poniższy tekst powstał po wnikliwej lekturze pierwszych 12 rozdziałów instrukcji (kluczowych dla rozgrywki) i w zasadzie wszystkie moje uwagi co niektórzy zapewne skwitują krótkim: "Czepiasz się pan". Nic nie poradzę, że już tak mam, iż gryzą w oczy pewne niedoróbki i nie umiem przejść obok nich obojętnie. Tak samo było choćby z "AuZtralią" (nomen omen również od Phalanxów )
1. Opis kolejnych faz danego Etapu. Faza G. Przygotowanie "Karty Chińskiej". Czy nie mogło być zwykłe: Odkrywanie "Karty Chińskiej"? "Przygotowanie" brzmi jakbyśmy robili z tą kartą jakieś skomplikowane rzeczy.
2. W kilku miejscach użyto określenia "celem" (zamiast "w celu"), które oczywiście nie jest uznawane za niepoprawne, ale jest to forma wysoce urzędowa i powszechnie wiadomo, że poloniści krzywią się na tę formę. No i faktycznie użycie "w celu" jest bardziej eleganckie w moim odczuciu.
3. Punkt 6.1.3 PRZYKŁAD. Lepsza płynność w czytaniu i zrozumieniu przykładu byłaby, gdyby dodać partykułę "już" w przedostatnim zdaniu przykładu: "...podczas tej samej Rundy umieścił JUŻ swój znacznik w Kostaryce"
4. Punkt 10.0 Rozstrzyganie i Warunki Zwycięstwa. To jest chyba syndrom pisania instrukcji przez osoby, które znają grę od podszewki i dla nich jest zbyt wiele rzeczy oczywistych. Jestem pewien że nowi gracze będą mieli przez dłuższą chwilę pewien zgryz w interpretacji Dominacji i Kontroli. A wystarczyłoby odwrócić kolejność zapisu i stanie się to jaśniejsze:
Dominacja:
Supermocarstwo dominuje w danym Regionie, gdy:
- Kontroluje przynajmniej po jednym Strategicznym i niestrategicznym Państwie w Regionie
- Kontroluje więcej Państw Strategicznych niż przeciwnik
- Kontroluje więcej państw w Regionie niż przeciwnik.
Kontrola:
Supermocarstwo dominuje Region, gdy:
- Kontroluje wszystkie Państwa Strategiczne w Regionie
- Kontroluje więcej państw w Regionie niż przeciwnik.
Sprawdzanie kryteriów w tej kolejności ułatwia ocenę sytuacji w danym Regionie.
5. Punkt 12.0 Wariant "Chińska Wojna Domowa"
Tu już grubsza kwestia. Rozumiem, że ten wariant się tak nazywa, ale czemu w opisie jest ciągle odniesienie do pola na planszy: "Chińska Wojna Domowa", które to na planszy nazywa się (słusznie zresztą) "Chińska Republika Ludowa". Chyba za dużo kopiuj-wklej. Tak w ogóle opis rozdziału 12 trochę "zgrzyta".
Punkt 12.2 - powinno być w pierwszym zdaniu "JĄ kontrolować" (tę kartę). Potem warto przeredagować: "Do tego czasu "Karta Chińska" pozostaje poza rozgrywką, a żaden z graczy..."
Ostatnie zdanie w punkcie 12.3 bardzo mylące. Tam powinno być: "Od tej chwili gracz kontrolujący ZSRR może zagrywać karty "Paraliż" i "Traktat USA-Tajwan"
Punkt 12.4. Lekka poprawka: "Dodatkowo gracz USA nie może JUŻ OD TEGO MOMENTU zagrywać karty "Traktat USA-Tajwan" jako Wydarzenie"
Generalnie z opisu rozdziału 12 wynika, że "Karta Chińska" nie bierze udziału w grze w ogóle, jeżeli ZSRR nie przejmie kontroli nad Chinami. Zatem jaki sens ma cały punkt 12.4.1?
6. KARTA POMOCY
"Poszerzanie strefy wpływów" - w innej sekcji są sformułowania "gracz robi to albo tamto", a tutaj następuje zmiana formy na bezosobową. A tu aż się prosi o użycie słowa "gracz". W części "Warunki" zmieniłbym słowo "sojusznicze" na "swoje", bo nigdzie wiecej nie występuje określenie "sojusznicze" i może rodzić to wątpliwości czym są znaczniki sojusznicze i czym się różnią od swoich znaczników wpływu? Ponadto zmieniłbym szyk drugiej częsci zdania na: "w państwach sąsiadujących z nimi"
To tyle z mojej strony. Dziękuję za uwagę.
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2019, 22:30 przez DarkSide, łącznie zmieniany 3 razy.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
- yanoo
- Posty: 262
- Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
- Lokalizacja: Wrocław
- Been thanked: 2 times
- Kontakt:
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
W oryginale pole nazywa się Chińska Wojna Domowa. Ktoś wyraźnie niedopatrzył zmian (albo niepotrzebnie wprowadził zmiany).DarkSide pisze: ↑14 kwie 2019, 19:37Punkt 12.0 Wariant "Chińska Wojna Domowa"
Tu już grubsza kwestia. Rozumiem, że ten wariant się tak nazywa, ale czemu w opisie jest ciągle odniesienie do pola na planszy: "Chińska Wojna Domowa", które to na planszy nazywa się (słusznie zresztą) "Chińska Republika Ludowa". Chyba za dużo kopiuj-wklej. Tak w ogóle opis rozdziału 12 trochę "zgrzyta".
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Siem, posiadam TS'a GMT, ale chcę kupić naszą rodzimą kopię, aby Phalanx dalej podejmował się wyzwań wypuszczania GMTowskich gier na nasz rynek w naszym języku. I pytanko nerda mam: czy dodali żeton NORAD i czy jakość kart jest taka sama jak w GMT?
Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na opinię odnośnie tłumaczenia. BTW szkoda trochę tej JUNTY, mogli faktycznie użyć słowo "darmowy przewrót". albo coś w stylu "nie liczący się do działań militarnych przewrót".
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Generalnie jak czytam to tłumaczenie w wersji online to miejscami jest naprawdę nieprecyzyjne, a czasem tłumacz na siłę stara się swoimi słowami "zinterpretować" wersję angielską. Przykład:
Przy czym o ile powyższe jeszcze można podciągnąć pod czepialstwo z mojej strony, to poniżej mamy już koszmarek i babola totalnego. Bo jak ktoś nie zna zasad gry na wylot i na to spojrzy, to będzie grał źle. Albo w najlepszym wypadku weźmie do ręki kartę Rozstrzygnięcia i będzie miał totalną zagwozdkę interpretacyjną i pobiegnie na BGG szukać pomocy:
Słowem - kolejna kluczowa sprawa w instrukcji jest skopana. Oj Panowie, nie popisaliście się. A to tylko rzut okiem na wybiórcze rzeczy.
/edit: Lol, w instrukcji online od Phalanx w ogóle nie ma punktu 8.2.5, czyli:
"8.2.5 Events that allow a free Coup roll do not count towards required Military Operations."
Macie to wersji fizycznej? Czy to znowu fail?
Naprawdę liczę na to, że na stronie wisi jakaś stara instrukcja i w fizycznych egzemplarzach ten zapis tam jest... Może ktoś to zweryfikować?
[PHALANX] 5.2 Wydarzenia powiązane z przeciwnikiem:
- Aktywny Gracz decyduje o kolejności rozpatrywania Wydarzeń i Operacji wynikających z zagranej karty."
Jak ktoś nie zna gry to z tego tłumaczenia może wynikać, że karta może wywołać więcej niż jedno Wydarzenie. Albo, że można jakoś przeplatać operacje i wydarzenia. Po co ta liczba mnoga "wydarzenia"? To jest prosty zapis: aktywny gracz decyduje, czy wydarzenie zajdzie przed czy po przeprowadzeniu operacji.The phasing player always decides whether the event is to take place before or after the Operations are conducted
Przy czym o ile powyższe jeszcze można podciągnąć pod czepialstwo z mojej strony, to poniżej mamy już koszmarek i babola totalnego. Bo jak ktoś nie zna zasad gry na wylot i na to spojrzy, to będzie grał źle. Albo w najlepszym wypadku weźmie do ręki kartę Rozstrzygnięcia i będzie miał totalną zagwozdkę interpretacyjną i pobiegnie na BGG szukać pomocy:
Bzdurny zapis. No bo wynika z niego, że aby ten warunek zwycięstwa wszedł w życie ten sam gracz, który kontroluje Europę musi zagrać kartę Rozstrzygnięcia. Innymi słowy, według tego zapisu jeśli gracz A kontroluje Europę, a kartę Rozstrzygnięcia zagrał gracz B, to gracz A nie wygrywa. A zapis angielski jest bardzo precyzyjny: "If either side Controls Europe, that side wins when the Europe Scoring card is played." U BARDA: "Jeśli któraś strona kontroluje Europę, wygrywa, kiedy zostanie zagrana karta punktująca Europę."[PHALANX] 10.3 WARUNKI ZWYCIĘSTWA
• Gracz zagrywa kartę Rozstrzygnięcia w Europie, gdy kontroluje Europę. W takiej sytuacji ten gracz zostaje zwycięzcą.
Słowem - kolejna kluczowa sprawa w instrukcji jest skopana. Oj Panowie, nie popisaliście się. A to tylko rzut okiem na wybiórcze rzeczy.
/edit: Lol, w instrukcji online od Phalanx w ogóle nie ma punktu 8.2.5, czyli:
"8.2.5 Events that allow a free Coup roll do not count towards required Military Operations."
Macie to wersji fizycznej? Czy to znowu fail?
Naprawdę liczę na to, że na stronie wisi jakaś stara instrukcja i w fizycznych egzemplarzach ten zapis tam jest... Może ktoś to zweryfikować?
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Mam najnowszą, polską, drukowaną instrukcję od Phalanxa i nie ma tam punktu 8.2.5 .
Widocznie zasady się zmieniły...
Widocznie zasady się zmieniły...
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
https://www.gmtgames.com/nnts/TS_Rules-2015.pdf
W najnowszej wersji instrukcji GMT jest ten zapis, podrzucam źródło.
WSTYD. Piąta edycja i takie babole...
W najnowszej wersji instrukcji GMT jest ten zapis, podrzucam źródło.
WSTYD. Piąta edycja i takie babole...
- DarkSide
- Posty: 3035
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 573 times
- Been thanked: 239 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Tego już nie pamiętałem. Na planszy jest "Chińska Republika Ludowa", a w instrukcji w całym rozdziale 12 jest odwołanie do pola na planszy "Chińska Wojna Domowa". Ja się nie zgubię, ci co znają wersję bardowską też będą wiedzieli o co chodzi, ale jak miłośnik Splendora będzie chciał nagle przeskoczyć do cięższego tytułu, to może się poczuć skonfudowany, gdy nie znajdzie takiego pola na planszy.
O tym też miałem pisać ale zupełnie mi wyleciało z głowy (trza było notatki robić w trakcie czytania).warlock pisze: ↑14 kwie 2019, 20:31Bzdurny zapis. No bo wynika z niego, że aby ten warunek zwycięstwa wszedł w życie ten sam gracz, który kontroluje Europę musi zagrać kartę Rozstrzygnięcia. Innymi słowy, według tego zapisu jeśli gracz A kontroluje Europę, a kartę Rozstrzygnięcia zagrał gracz B, to gracz A nie wygrywa. A zapis angielski jest bardzo precyzyjny: "If either side Controls Europe, that side wins when the Europe Scoring card is played." U BARDA: "Jeśli któraś strona kontroluje Europę, wygrywa, kiedy zostanie zagrana karta punktująca Europę."[PHALANX] 10.3 WARUNKI ZWYCIĘSTWA
• Gracz zagrywa kartę Rozstrzygnięcia w Europie, gdy kontroluje Europę. W takiej sytuacji ten gracz zostaje zwycięzcą.
Słowem - kolejna kluczowa sprawa w instrukcji jest skopana. Oj Panowie, nie popisaliście się. A to tylko rzut okiem na wybiórcze rzeczy.
Oj Phalanxy Phalanxy... Założony był wątek odnośnie tłumaczenia "Zimnej Wojny" i pomimo dużego szumu jaki się przetoczył wokół waszych propozycji, to uparliście się w wielu kwestiach i pozostaliście przy waszej autorskiej wersji tłumaczenia, więc teraz macie małą (póki co) żabkę do połknięcia.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
To jest najbardziej mistrzowski zapis jaki kiedykolwiek widziałem w instrukcji. A kiedy ma się skończyć ta gra? Nazajutrz? Zwycięstwo zwykle nie oznacza końca gry?[PHALANX]10.3 WARUNKI ZWYCIĘSTWA
10.3.1 Automatyczne zwycięstwo. Do automatycznego zwycięstwa dochodzi wtedy, gdy:
• Gracz zdobywa 20 Punktów Zwycięstwa. Gra kończy się natychmiast po zwycięstwie tego gracza.
Dla porządku oryginał i bardowska wersja.
[GMT]The instant one player reaches a score of 20 VP, the game is over and that player is the winner.
Dobra, nie czytam tego dalej. Sorry Panowie, tak Wielka gra zasługuje na coś lepszego. Powyższe to niby tylko lekki lol znaczeniowy, ale wiele mówi mi o podejściu do tłumaczenia tego tytułu.[BARD] Kiedy znacznik PZ znajdzie się na polu 20 jednego z supermocarstw, gra kończy się i ten gracz zostaje zwycięzcą.
Ostatnio zmieniony 14 kwie 2019, 21:47 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
ozy pisze: ↑12 kwie 2019, 16:18EXCEPTION: If a player reaches 20 VP during the Check Military Operations Status phase, proceed to the Reveal Held Card phase before declaring that player the winner. If the player who reached 20 VP is revealed to be holding a scoring card, then that player loses instead of winning.
Wiec jak powinno być?
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Angielska wersja jest poprawna - ten zapis został dodany do późniejszych edycji niż ta bardowska. Pierwotna interpretacja była taka jak w FAQ Barda, ale obecnie jest tak, że jak zostaniesz z kartą punktacji na koniec tury to przegrywasz .
- konrad.rymczak
- Posty: 998
- Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 48 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
A nie przeszkadza Ci zapis "zagraj kartę"? W grze można zagrać coś innego niż kartę?
Fajne podsumowanie, dzięki!
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Nie czaję analogii trochę . Musisz przecież jakoś nazwać czynność "zrobienia czegoś" z kartą. Nie powiesz samo "kartę".
"Gra kończy się natychmiast po zwycięstwie tego gracza." - rozumiem, że są gry, w których ktoś zwycięża, ale jednak gra się nie kończy, tylko gramy sobie dalej ?
To jest akurat drobnostka i nad tym nie ma się co rozwodzić. Moje główne problemy wskazałem w postach wyżej. I nie chcę tak przetłumaczonej edycji nawet za darmo .
"Gra kończy się natychmiast po zwycięstwie tego gracza." - rozumiem, że są gry, w których ktoś zwycięża, ale jednak gra się nie kończy, tylko gramy sobie dalej ?
To jest akurat drobnostka i nad tym nie ma się co rozwodzić. Moje główne problemy wskazałem w postach wyżej. I nie chcę tak przetłumaczonej edycji nawet za darmo .
- konrad.rymczak
- Posty: 998
- Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 48 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Dodatkowo, gracz USA nie może zagrywać karty „Traktat USA-Tajwan” jako Wydarzenie.
Jeżeli gracz USA zagrywa kartę „Doktryna powstrzymywania”
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Dzięki temu nie musisz odmieniać nazwy w cudzysłowie . Może to ułatwić szukanie ctrl+f w formie elektronicznej, bo masz to zawsze w podstawowej formie .
- konrad.rymczak
- Posty: 998
- Rejestracja: 26 cze 2016, 14:09
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 48 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Wyjaśniałem analogię, której "nie czaiłeś"
Czekam na odpowiedź od Phalanx.
Kupię: Eclipse 2nd - Galactic Counselor
- DarkSide
- Posty: 3035
- Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 573 times
- Been thanked: 239 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Pokopałem trochę i znalazłem odpowiedz na własne pytanie:
Wersja z instrukcji Barda (IV wydanie):
Wersja z instrukcji Phalanxów:12.4.1 Specjalne ograniczenia w wariancie dla USA. Dla prób zagrania kart „Konflikt nad Ussuri” lub „Wizyta Nixona w Chinach” jako wydarzeń gracz USA jest postrzegany tak, jakby posiadał kartę „Chiny”, jeśli gracz ZSRR nie ma jeszcze 3 PW na polu „Chińska wojna domowa”.
No się wyjaśniło czemu Phalanxowa wersja tego podpunktu brzmiała dla mnie bez sensu.12.4.1 Specjalne ograniczenie dla USA: Jeśli gracz ZSRR nie rozmieścił jeszcze 3 Punktów Wpływów na pole "Chińska Wojna Domowa", gracz USA musi posiadać "Kartę Chińską", aby zagrać Wydarzenia "Konflikt nad Ussuri" i "Nixon w Chinach".
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Zaczynam moją przygodę z TS właśnie od tej wersji Phalanxów i szczerze mówiąc jestem trochę rozczarowany tymi babolami w instrukcji. Mam nadzieję, że staną na wysokości zadania i przygotują nową wersję chociaż do ściągnięcia w pdfie, bo aż nie chce się zasiadać do gry, jeśli mam się uczyć zasad z tak spartaczonego tłumaczenia. :/
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Nie przesadzajmy też. Do do Junty to można przez grą o tym wspomnieć albo wrzucić do koszulki z kartą (jeżeli koszulkujesz) karteczkę z przypominajką, że chodzi o *darmowy* przewrót. Co do samych tłumaczeń w instrukcji - większość problemów jest w opisie dodatkowego wariantu rozgrywki (rozdział 12), którego pewnie nie ruszysz przez długi czas. Instrukcja sama w sobie nie jest taka zła. Zawiera błędy, ale nie są to jakieś rażące błędy merytoryczne.siriushim pisze: ↑14 kwie 2019, 23:54 Zaczynam moją przygodę z TS właśnie od tej wersji Phalanxów i szczerze mówiąc jestem trochę rozczarowany tymi babolami w instrukcji. Mam nadzieję, że staną na wysokości zadania i przygotują nową wersję chociaż do ściągnięcia w pdfie, bo aż nie chce się zasiadać do gry, jeśli mam się uczyć zasad z tak spartaczonego tłumaczenia. :/
Póki co nie ma tragedii, ja sobie napiszę erratę i wrzucę do pudełka z grą. Póki co trzeba tylko pamiętać o karcie "Junta" i o "darmowych przewrotach". Jedna kartka papieru, 2 zdania
Boîte à Jeux: ilu2112
BGA: mskiba
BoardGameGeek: mskiba
TTA: ilu2112
BGA: mskiba
BoardGameGeek: mskiba
TTA: ilu2112
- warlock
- Posty: 4632
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1025 times
- Been thanked: 1941 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Błąd o darmowych przewrotach jest bardzo rażący, zarówno na karcie Junty jak i w przypadku wywalenia z instrukcji całego akapitu. Podobnie jak błąd przy opisie warunku zwycięstwa przez kontrolę Europy (o czym pisałem parę postów wyżej). Gdyby to była premiera totalnie nowej gry, której każdy się uczy od zera to po lekturze tego tekstu wszyscy źle rozumieliby, jak można wygrać tę grę. Jest coś bardziej rażącego, niż wypaczenie warunków zwycięstwa w instrukcji do planszówki ?Zawiera błędy, ale nie są to jakieś rażące błędy merytoryczne.
Spoko, tylko wiesz o tym tylko dlatego, że jeden czy drugi Kowalski na forum poświęcił chwilę swojego czasu, żeby to wyłapać. W innym przypadku byłoby wszystko "cacy" i nikt by się nie połapał .Póki co nie ma tragedii, ja sobie napiszę erratę i wrzucę do pudełka z grą. Póki co trzeba tylko pamiętać o karcie "Junta" i o "darmowych przewrotach". Jedna kartka papieru, 2 zdania
Czy uważasz, że PIĄTA edycja danej gry powinna zawierać błędy? W dodatku takie, których nie miały poprzednie?Zawiera błędy,
Nie ukrywam, że byłoby świetnie, gdyby Phalanxi pochylili się jeszcze raz nad grą, wzięli do ręki oryginał i nawet starą edycję Barda i uważnie przestudiowali wszystko linijka po linijce (instrukcję i karty) i sprawdzili, czy aby na pewno wszystkie sformułowania są jasne...
- Markus
- Posty: 2446
- Rejestracja: 04 mar 2005, 00:35
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 555 times
- Been thanked: 271 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
To nowa świecka tradycja Phalanxów
W Mare Nostrum też był skopany warunek zwycięstwa w polskiej edycji instrukcji
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Dziękuję za uwagi, przykro mi, że nie udało nam się zrobić bezbłędnej edycji i Was za to serdecznie przepraszam. W tym tygodniu opublikujemy erratę i poprawione zasady w PDF. Juntę mamy nadzieję dodrukować przy okazji rozszerzenia do gry.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Wersja PHALANX jest prawidłowa, Bardowska ma błąd z racji zmiany interpretacji przez GMT.bardopondo pisze: ↑14 kwie 2019, 21:47ozy pisze: ↑12 kwie 2019, 16:18EXCEPTION: If a player reaches 20 VP during the Check Military Operations Status phase, proceed to the Reveal Held Card phase before declaring that player the winner. If the player who reached 20 VP is revealed to be holding a scoring card, then that player loses instead of winning.
Wiec jak powinno być?
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- ozy
- Posty: 3283
- Rejestracja: 13 mar 2006, 18:25
- Lokalizacja: Opole
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 74 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Jest żeton NORAD.kalo90 pisze: ↑14 kwie 2019, 20:13 Siem, posiadam TS'a GMT, ale chcę kupić naszą rodzimą kopię, aby Phalanx dalej podejmował się wyzwań wypuszczania GMTowskich gier na nasz rynek w naszym języku. I pytanko nerda mam: czy dodali żeton NORAD i czy jakość kart jest taka sama jak w GMT?
Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na opinię odnośnie tłumaczenia. BTW szkoda trochę tej JUNTY, mogli faktycznie użyć słowo "darmowy przewrót". albo coś w stylu "nie liczący się do działań militarnych przewrót".
Jakość kart to profesjonalna 320g. Są świetne.
Farewell, leave the shore to an ocean wide and untamed
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
Hold your shield high, let the wind bring your enemy your nightmare
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Twilight Struggle / Zimna Wojna (Ananda Gupta, Jason Matthews)
Tylko żeby nie zajęło wam to tyle czasu co wrzucenie instrukcji
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.