Mage Knight (Vlaada Chvatil)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
szutek
Posty: 430
Rejestracja: 17 wrz 2011, 17:42
Has thanked: 16 times
Been thanked: 32 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: szutek »

Rzeczywiście pudełko i wypraska to dramat. Nie wiem o czym myślał ten kto to projektował. Trudno nawet oczekiwać jakiegoś dedykowanego insertu mając na uwadze ile w tym pudle będzie pustej przestrzeni.
Awatar użytkownika
woytas
Posty: 755
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 173 times
Been thanked: 139 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: woytas »

Rzuciłem sobie okiem na nową instrukcję, ale dosłownie 5 minut i rzuciło mi się w oczy, że wcześniejszy klasztor został przemianowany na monastyr.
Golfang
Posty: 1981
Rejestracja: 10 wrz 2018, 21:47
Lokalizacja: Będzin
Has thanked: 228 times
Been thanked: 311 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Golfang »

Ja dostałem MK UE z uszkodzonym pudełkiem! Wg mnie te ciężkie żetony musiały jakoś uderzyć od wewnątrz i rozerwać pudełko wewnętrzne jak i zewnętrzne. Reszta jest idealna Na razie napisałem do 3Trolli maila i nie wiem co z tym zrobić... Najpierw myślałem że to ja rozerwałem wewnętrzne pudełko - ale później zauważyłem że zewn. też jest uszkodzoene i to w mega dziwny sposób od naroża do połowy. Chyba gdybym ja to rozerwał to od dołu do góry by poszło...
----------------
10% flamberg.com.pl
Darkstorm
Posty: 851
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 130 times
Been thanked: 210 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Darkstorm »

U mnie czarna część pudełka była w podobny sposób uszkodzona. Ale zauważyłem po kilku dniach i sobie dałem spokoj.
lazarro
Posty: 228
Rejestracja: 01 sie 2017, 19:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: lazarro »

Delikatny odgniot mam od dołu i zauważyłem to dopiero wieczorem gdy wróciłem z tyrki.
Drugi raz studiuję zasady gry w drodze do pracy i przyznaję, że lepiej się spamiętuje reguły gdy czytało sie wcześniej. Za pierwszym razem czytałem w PDFie i jest to mega niewygodne. Czekam jeszcze na swoją matę gracza i we wtorek zaczynam grać... Tak mało czasu... Chlip chlip.
dave8
Posty: 744
Rejestracja: 01 sty 2017, 16:51
Has thanked: 70 times
Been thanked: 93 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: dave8 »

lazarro pisze: 18 maja 2019, 18:12 Delikatny odgniot mam od dołu i zauważyłem to dopiero wieczorem gdy wróciłem z tyrki.
Drugi raz studiuję zasady gry w drodze do pracy i przyznaję, że lepiej się spamiętuje reguły gdy czytało sie wcześniej. Za pierwszym razem czytałem w PDFie i jest to mega niewygodne. Czekam jeszcze na swoją matę gracza i we wtorek zaczynam grać... Tak mało czasu... Chlip chlip.
Ooo a gdzie da się kupić matę gracza?
lazarro
Posty: 228
Rejestracja: 01 sie 2017, 19:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: lazarro »

dave8 pisze: 19 maja 2019, 00:39 Ooo a gdzie da się kupić matę gracza?
Spójrz na stronę 113 lub 114 tego wątku, a znajdziesz link do maty gracza z bgg. Można wydrukować. Ja zleciłem wydruk jednej takiej maty.
trynitor
Posty: 64
Rejestracja: 03 gru 2014, 00:01
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 6 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: trynitor »

lazarro pisze: 19 maja 2019, 10:00
dave8 pisze: 19 maja 2019, 00:39 Ooo a gdzie da się kupić matę gracza?
Spójrz na stronę 113 lub 114 tego wątku, a znajdziesz link do maty gracza z bgg. Można wydrukować. Ja zleciłem wydruk jednej takiej maty.
W jaki sposób drukujesz? Na papierze?
lazarro
Posty: 228
Rejestracja: 01 sie 2017, 19:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: lazarro »

trynitor pisze: 19 maja 2019, 10:50
lazarro pisze: 19 maja 2019, 10:00
dave8 pisze: 19 maja 2019, 00:39 Ooo a gdzie da się kupić matę gracza?
Spójrz na stronę 113 lub 114 tego wątku, a znajdziesz link do maty gracza z bgg. Można wydrukować. Ja zleciłem wydruk jednej takiej maty.
W jaki sposób drukujesz? Na papierze?
Wejdz na playmaty i maty do gier karcianych.
Arek001
Posty: 247
Rejestracja: 21 lut 2016, 21:29
Lokalizacja: Oświęcim
Has thanked: 18 times
Been thanked: 4 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Arek001 »

@lazarro przeglądałem 113 i 114 stronę tego wątku i nie znalazłem linku do projektu maty na BGG, mógłbyś podać linka do tej maty na BGG?
lazarro
Posty: 228
Rejestracja: 01 sie 2017, 19:48
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: lazarro »

Arek001 pisze: 19 maja 2019, 19:03 @lazarro przeglądałem 113 i 114 stronę tego wątku i nie znalazłem linku do projektu maty na BGG, mógłbyś podać linka do tej maty na BGG?
Wybacz. Ten plik kiedyś znajdował sie w tym wątku i został przeniesiony w to miejsce:
viewtopic.php?f=61&t=60253&p=1126688#p1126688
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: mat_eyo »

MK miałem kilka lat temu, później z jakiegoś powodu opuścił kolekcję. Teraz kupiłem edycję Ultimate i postanowiłem po tak długiej przerwie zacząć od Pierwszego Rekonensansu. Przeczytałem Przewodnik i większość reguł pamiętałem :) Mam prośbę do prawdziwych weteranów, możecie podpowiedzieć rzeczy, o których najłatwiej podczas gry zapomnieć?
Darkstorm
Posty: 851
Rejestracja: 04 gru 2018, 09:48
Lokalizacja: Wielkie Cesarstwo Północy Gdańsk
Has thanked: 130 times
Been thanked: 210 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Darkstorm »

Co prawda nie jestem weteranem ale zauważyłem, że często w ferworze obliczeń zapominam o tym, że mam żetony umiejętności :D :D
Fojtu
Posty: 3379
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 557 times
Been thanked: 1263 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Fojtu »

mat_eyo pisze: 20 maja 2019, 11:19 MK miałem kilka lat temu, później z jakiegoś powodu opuścił kolekcję. Teraz kupiłem edycję Ultimate i postanowiłem po tak długiej przerwie zacząć od Pierwszego Rekonensansu. Przeczytałem Przewodnik i większość reguł pamiętałem :) Mam prośbę do prawdziwych weteranów, możecie podpowiedzieć rzeczy, o których najłatwiej podczas gry zapomnieć?
Tak na szybko co mi się zdarzało zapominać
1. Najtrudniejsze do zrozumienia są zasady resistów. Na Twoim miejscu przeszedłbym na spokojnie przez ten fragment, bo resisty działają trochę inaczej u przeciwnika i Twoich stworów.
2. Jak działa zegar w grze solo - ale to jest relatywnie proste
3. Pamiętaj o odświeżaniu marketów - solo to często umyka
4. Różnice między maną a kryształami (ale to pewnie masz opanowane ;))
5. Palenie wiosek i klasztorów - łatwo zapomnieć że jest taka opcja
6. W których lokacjach wchodzisz do walki sam i w środku panują zasady walki w nocy!
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Tibi »

Czy ktoś z was, zgłaszał problem i dostał jakieś poprawione żetony/karty od portalu? Pomijając odcienie, u mnie karty mają inną fakturę (z dodatku jednego są całkiem gładkie, z innego mają mega widoczną fakturę).

Pytanie dodatkowe: czy ktoś znalazł koszulki, w których wszystkie karty mieszczą się w oryginalnej wyprasce (której projektu zresztą całkiem nie rozumiem)
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: mat_eyo »

Fojtu pisze: 20 maja 2019, 11:33
mat_eyo pisze: 20 maja 2019, 11:19 MK miałem kilka lat temu, później z jakiegoś powodu opuścił kolekcję. Teraz kupiłem edycję Ultimate i postanowiłem po tak długiej przerwie zacząć od Pierwszego Rekonensansu. Przeczytałem Przewodnik i większość reguł pamiętałem :) Mam prośbę do prawdziwych weteranów, możecie podpowiedzieć rzeczy, o których najłatwiej podczas gry zapomnieć?
Tak na szybko co mi się zdarzało zapominać
1. Najtrudniejsze do zrozumienia są zasady resistów. Na Twoim miejscu przeszedłbym na spokojnie przez ten fragment, bo resisty działają trochę inaczej u przeciwnika i Twoich stworów.
2. Jak działa zegar w grze solo - ale to jest relatywnie proste
3. Pamiętaj o odświeżaniu marketów - solo to często umyka
4. Różnice między maną a kryształami (ale to pewnie masz opanowane ;))
5. Palenie wiosek i klasztorów - łatwo zapomnieć że jest taka opcja
6. W których lokacjach wchodzisz do walki sam i w środku panują zasady walki w nocy!
Dzięki! Na razie nie pamiętam tylko punktu drugiego, bo tego nie ma w Przewodniku. Siłą rzeczy przeczytam przed pierwszą partią. Czyli z pamięcią nie jest aż tak źle ;)
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Pan_K »

mat_eyo pisze: 20 maja 2019, 11:36
Fojtu pisze: 20 maja 2019, 11:33
mat_eyo pisze: 20 maja 2019, 11:19 MK miałem kilka lat temu, później z jakiegoś powodu opuścił kolekcję. Teraz kupiłem edycję Ultimate i postanowiłem po tak długiej przerwie zacząć od Pierwszego Rekonensansu. Przeczytałem Przewodnik i większość reguł pamiętałem :) Mam prośbę do prawdziwych weteranów, możecie podpowiedzieć rzeczy, o których najłatwiej podczas gry zapomnieć?
Tak na szybko co mi się zdarzało zapominać
1. Najtrudniejsze do zrozumienia są zasady resistów. Na Twoim miejscu przeszedłbym na spokojnie przez ten fragment, bo resisty działają trochę inaczej u przeciwnika i Twoich stworów.
2. Jak działa zegar w grze solo - ale to jest relatywnie proste
3. Pamiętaj o odświeżaniu marketów - solo to często umyka
4. Różnice między maną a kryształami (ale to pewnie masz opanowane ;))
5. Palenie wiosek i klasztorów - łatwo zapomnieć że jest taka opcja
6. W których lokacjach wchodzisz do walki sam i w środku panują zasady walki w nocy!
Dzięki! Na razie nie pamiętam tylko punktu drugiego, bo tego nie ma w Przewodniku. Siłą rzeczy przeczytam przed pierwszą partią. Czyli z pamięcią nie jest aż tak źle ;)
Już gdzieś pisałem, że pojawiające się tu i ówdzie twierdzenia o konieczności czytania instrukcji do MK po każdej kilkumiesięcznej przerwie to bujda na resorach i raczej wyobrażenia teoretyczne, niż sprawdzona praktyka.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
RaYell
Posty: 425
Rejestracja: 23 paź 2014, 13:18
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 23 times
Been thanked: 56 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: RaYell »

Tibi pisze: 20 maja 2019, 11:35 u mnie karty mają inną fakturę (z dodatku jednego są całkiem gładkie, z innego mają mega widoczną fakturę).
Również to zauważyłem, ale po zakoszulkowaniu kart przestaje to być problemem.
Tibi pisze: 20 maja 2019, 11:35 Pytanie dodatkowe: czy ktoś znalazł koszulki, w których wszystkie karty mieszczą się w oryginalnej wyprasce (której projektu zresztą całkiem nie rozumiem)
Moim zdaniem ta wypraska jest i tak do wyrzucenia. W mojej nie mieszczą się nawet wszystkie żetony (ok 5 żetonów przeciwników i ze 3 żetony umiejętności musiały wylądować gdzie indziej) :D Prędzej czy poźniej pewnie pojawią się alternatywne inserty, choć ja prawdopodobnie sobie wykombinuje jakiś samodzielnie. Muszę jeszcze tylko wymyślić jaką drugą grę trzymać w pudle z MK, bo aktualnie z 50% miejsca z nim się marnuje na powietrze.
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: RUNner »

Pan_K pisze: 20 maja 2019, 12:55
mat_eyo pisze: 20 maja 2019, 11:36
Fojtu pisze: 20 maja 2019, 11:33

Tak na szybko co mi się zdarzało zapominać
1. Najtrudniejsze do zrozumienia są zasady resistów. Na Twoim miejscu przeszedłbym na spokojnie przez ten fragment, bo resisty działają trochę inaczej u przeciwnika i Twoich stworów.
2. Jak działa zegar w grze solo - ale to jest relatywnie proste
3. Pamiętaj o odświeżaniu marketów - solo to często umyka
4. Różnice między maną a kryształami (ale to pewnie masz opanowane ;))
5. Palenie wiosek i klasztorów - łatwo zapomnieć że jest taka opcja
6. W których lokacjach wchodzisz do walki sam i w środku panują zasady walki w nocy!
Dzięki! Na razie nie pamiętam tylko punktu drugiego, bo tego nie ma w Przewodniku. Siłą rzeczy przeczytam przed pierwszą partią. Czyli z pamięcią nie jest aż tak źle ;)
Już gdzieś pisałem, że pojawiające się tu i ówdzie twierdzenia o konieczności czytania instrukcji do MK po każdej kilkumiesięcznej przerwie to bujda na resorach i raczej wyobrażenia teoretyczne, niż sprawdzona praktyka.
Jeśli ktoś rozegra sporo partii, to z pewnością to co napisałeś będzie prawdziwe. Ale po jednej pełnej partii i półrocznej przerwie, Twoja teza nie zadziała.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: mat_eyo »

Ja zawsze uważałem, że jak na rozmach gry, to zasady są napisane wzorowo. Jedyne, z czym można mieć problem (przy założeniu, że wszystko odpowiednio zrozumiemy), to niektóre wyjątki. Dostępne jednostki (i umiejętności zaawansowane z Monastyrów) uzupełniamy na koniec rundy, ale czary i akcję zaawansowane od razu. W niektórych lokacjach walczymy sami, bez jednostek. Do "naszej" wieży magów przeciwnik może wejść, ale do baszty już nie. Na koniec rundy odrzucamy wszystkie karty, chyba że są to przydzielone jednostkom chorągwie itd. Po jakimś czasie wchodzi to do głowy i jak wskazuje mój przykład, może zostać w niej na długo. Jednak ja zawsze jak grałem, miałem w sercu niepokój, że zapomniałem o którejś mikrozasadzie i cała rozgrywka nadaje się do kosza :D
Tibi
Posty: 123
Rejestracja: 23 lis 2009, 19:16
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 1 time

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Tibi »

RaYell pisze: 20 maja 2019, 13:11 Moim zdaniem ta wypraska jest i tak do wyrzucenia. W mojej nie mieszczą się nawet wszystkie żetony (ok 5 żetonów przeciwników i ze 3 żetony umiejętności musiały wylądować gdzie indziej) :D Prędzej czy poźniej pewnie pojawią się alternatywne inserty, choć ja prawdopodobnie sobie wykombinuje jakiś samodzielnie. Muszę jeszcze tylko wymyślić jaką drugą grę trzymać w pudle z MK, bo aktualnie z 50% miejsca z nim się marnuje na powietrze.
Ja ten problem chyba rozwiązałem, i wypraska wydaje się teraz ok- zapakowałem stuff wszystkich bohaterów do osobnych worków (wrzucam je na samą górę, na instrukcje, mieszczą się swobodnie), żetony poziomów, tarcze, umiejętności itd. To zostawia dużo wolnego miejsca w wyprasce, szare żetony potworów dałem do osobnego slotu, reszta się mieści w dedykowanych.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: mat_eyo »

Tibi pisze: 20 maja 2019, 13:52
RaYell pisze: 20 maja 2019, 13:11 Moim zdaniem ta wypraska jest i tak do wyrzucenia. W mojej nie mieszczą się nawet wszystkie żetony (ok 5 żetonów przeciwników i ze 3 żetony umiejętności musiały wylądować gdzie indziej) :D Prędzej czy poźniej pewnie pojawią się alternatywne inserty, choć ja prawdopodobnie sobie wykombinuje jakiś samodzielnie. Muszę jeszcze tylko wymyślić jaką drugą grę trzymać w pudle z MK, bo aktualnie z 50% miejsca z nim się marnuje na powietrze.
Ja ten problem chyba rozwiązałem, i wypraska wydaje się teraz ok- zapakowałem stuff wszystkich bohaterów do osobnych worków (wrzucam je na samą górę, na instrukcje, mieszczą się swobodnie), żetony poziomów, tarcze, umiejętności itd. To zostawia dużo wolnego miejsca w wyprasce, szare żetony potworów dałem do osobnego slotu, reszta się mieści w dedykowanych.
Razem z żetonami wrzucasz też startowe talie bohaterów?
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Pan_K »

RUNner pisze: 20 maja 2019, 13:21 Jeśli ktoś rozegra sporo partii, to z pewnością to co napisałeś będzie prawdziwe. Ale po jednej pełnej partii i półrocznej przerwie, Twoja teza nie zadziała.
Wiesz, po jednej partii i półrocznej przerwie nie tylko MK wymaga powtórzenia zasad. Nie czyni to z jakiejkolwiek gry od razu monstrum, którego nie warto kupować, jak się nie zamierza grać regularnie. Argumenty przeciwko MK były zwykle takie, że nawet jak znamy grę nieźle i odłożymy ją na kilka miesięcy, trzeba będzie powtarzać proces przyswajania zasad niemal od początku.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
RUNner
Posty: 4164
Rejestracja: 02 lip 2013, 12:25
Has thanked: 574 times
Been thanked: 1027 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: RUNner »

Pan_K pisze: 20 maja 2019, 14:04
RUNner pisze: 20 maja 2019, 13:21 Jeśli ktoś rozegra sporo partii, to z pewnością to co napisałeś będzie prawdziwe. Ale po jednej pełnej partii i półrocznej przerwie, Twoja teza nie zadziała.
Wiesz, po jednej partii i półrocznej przerwie nie tylko MK wymaga powtórzenia zasad. Nie czyni to z jakiejkolwiek gry od razu monstrum, którego nie warto kupować, jak się nie zamierza grać regularnie. Argumenty przeciwko MK były zwykle takie, że nawet jak znamy grę niele i odłożymy ją na kilka miesięcy, trzeba będzie powtarzać proces przyswajania zasad niemal od początku.
To była przesada. MK ma sporo małych zasad, ale są one całkiem logiczne i nieźle zapadają w pamięć. Tyle, że trochę ich jednak jest i trzeba grać w miarę regularnie, żeby się nie bać powrotu do grania.
Nie marnuję już czasu. Wolę grać ;)
Sprzedam https://www.gry-planszowe.pl/viewtopic.php?t=64690
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Mage Knight (Vlaada Chvátil)

Post autor: Pan_K »

RUNner pisze: 20 maja 2019, 14:09
Pan_K pisze: 20 maja 2019, 14:04
RUNner pisze: 20 maja 2019, 13:21 Jeśli ktoś rozegra sporo partii, to z pewnością to co napisałeś będzie prawdziwe. Ale po jednej pełnej partii i półrocznej przerwie, Twoja teza nie zadziała.
Wiesz, po jednej partii i półrocznej przerwie nie tylko MK wymaga powtórzenia zasad. Nie czyni to z jakiejkolwiek gry od razu monstrum, którego nie warto kupować, jak się nie zamierza grać regularnie. Argumenty przeciwko MK były zwykle takie, że nawet jak znamy grę niele i odłożymy ją na kilka miesięcy, trzeba będzie powtarzać proces przyswajania zasad niemal od początku.
To była przesada. MK ma sporo małych zasad, ale są one całkiem logiczne i nieźle zapadają w pamięć. Tyle, że trochę ich jednak jest i trzeba grać w miarę regularnie, żeby się nie bać powrotu do grania.
Jakiś czas temu odświeżyłem sobie tytuł po niemal rocznej przerwie. Faktycznie początkowo myślałem z pewnym respektem o powrocie do gry, ale pierwsze ruchy pozwoliły odzyskać niemal całość oglądu mechaniki od razu. Drobne kwestie szybko byłem w stanie odświeżyć sobie zerkając do instrukcji - szybko także dlatego, że pamiętałem mniej więcej, gdzie tego szukać. Także: nie taki diabeł straszny, jak go malują...
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
ODPOWIEDZ