Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Reid666
Posty: 309
Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
Lokalizacja: Skawina / Kraków

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Reid666 »

kosmat pisze:
Jak to nie ma długofalowego planowania? To w co pójdziemy można już zaplanować przed grą, a potem konsekwentnie realizować po zakupieniu odpowiedniego, punktującego budynku lub komba budynków. tu nie karty wyznaczają nam strategię ale właśnie budynki.
A Agricoli nikt Ci nie wykupi karty z ręki. W cavernie wystarczy ze ktoś kupi Ci jeden z budynków z comba które sobie zaplanowałeś i strategia leży. Pozostaje zmiana strategii w trakcje gry.
E tam, marudzenie. Od budynków są tak naprawdę uzależnione są tylko 3 strategie, zbieractwo kamienia, rudy oraz zestawów warzywo+zboże. Każda z nich ma na dodatek budynek ratunkowy. W przypadku innych strategii żółte budynki są tylko miłym dodatkiem a nie koniecznością.

Drugą sprawą jest fakt że zwykle celujemy w posiadanie 3-4 żółtych budynków punktujących (zależne od liczby graczy). Jeżeli damy sobie podebrać wszystkie, to cóż, chyba coś jest nie tak z umiejętnościami gracza a nie z samą grą.

Po trzecie, celem gry jest osiągnięcie około 100 punktów zwycięstwa. Na starcie zaczynamy z -30. Patrząc z szerszej perspektywy, punkty z budynków bonusowych stanowią tylko ułamek wyniku.
Nie zgodzę się, że gra w 6 czy siedem osób nie ma sensu
No to ja też się nie zgodzę, subiektywnie;)
Szczerze, moim zdaniem, im więcej graczy tym gra staje się lepsza i ciekawsza. Konkurencja o akcje i budynki zdecydowanie rośnie. Do tego strategie oparte na małej rodzinie nabierają większego sensu.

Downtime nie zabija, szczególnie jeśli gra się z ogarniętymi graczami.
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

kosmat pisze:
Jak to nie ma długofalowego planowania? To w co pójdziemy można już zaplanować przed grą, a potem konsekwentnie realizować po zakupieniu odpowiedniego, punktującego budynku lub komba budynków. tu nie karty wyznaczają nam strategię ale właśnie budynki.
A Agricoli nikt Ci nie wykupi karty z ręki. W cavernie wystarczy ze ktoś kupi Ci jeden z budynków z comba które sobie zaplanowałeś i strategia leży. Pozostaje zmiana strategii w trakcje gry.
Nie zgodzę się, że gra w 6 czy siedem osób nie ma sensu
No to ja też się nie zgodzę, subiektywnie;)
moim zdaniem to najgorsze w agricoli... ktorej nigdy nie lubilem i nigdy mi się nie podobała... super mam swoje karty swoja strategie robie co chce i nic mnie nie obchodzi... jak ktoś nie umie się przystosowywać do tego jak zmienia się gra, do tego że danego budynku już nie ma, i trzeba zrobić co innego a dodatkowo blokować ten stracony budynek... to gra mu się nie będzie podobac,, dla mnie to więcej możliwości i dodatkowe utrudnienie... urozmaicenie rozgrywki. Ciesze się że caverna jest ponad agricolą bo tak powinno być... Gra która usmierciła inną powinna być lepiej oceniona :)
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Ja jeszcze swojej Caverny nie sprzedałam, ale mam podobne odczucia jak kosmat. To dobra gra jest. Ale Agricola lepsza.
Caverna jest rozbudowaną wersją Agricoli familijnej. Może Uwe dorzuci do niej jakiś wariant zaawansowany z pomocnikami i usprawnieniami?
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

Perpetka pisze:Ja jeszcze swojej Caverny nie sprzedałam, ale mam podobne odczucia jak kosmat. To dobra gra jest. Ale Agricola lepsza.
Caverna jest rozbudowaną wersją Agricoli familijnej. Może Uwe dorzuci do niej jakiś wariant zaawansowany z pomocnikami i usprawnieniami?
a że tak zapytam po co? jak ktoś chce takie opcje to gra w agricole wtedy bezpiecznie sobie ciuła punkciki i nikt mu nic nie zabierze poza grą która rozda śmierdzieli żebraków... nie widzę w cavernie gry familijnej-widzę ciężkie euro z innym wstępnym założeniem niż agricola a o takiej samej tematyce ( tu jest pełno dobrych opcji - tu jest ich jak na lekarstwo)... co jest familijnego w cavernie? Ludzie źle moim zdaniem postrzegają mnogość opcji jako ułatwienie... to że w grze jest więcej wyborów dobrych i bardzo dobrych nie sprawia że gra jest łatwiejsza... to tak samo jak z le havre, albo wezmę to albo to a może to - tyle decyzji do podjęcia bo na koniec ktoś wygra o te 3 pkt!... tutaj ruda tu diamenty tu na wyprawę co da mi najwięcej zamiast gdzie stracę najmniej bo jedyną dobrą opcję już wybrano?... to nie sprawia ze gra jest bardziej familijna... tak samo budynki... ktoś bezczelnie może podkupić mi budynek który chce i BA!! zrobi to jeżeli chce wygrać bo jemu da np 10 pkt... a mi nie pozwoli zdobyć 25! w pomocnikach agricoli nie ma takiej opcji... pozostaje tyko żywienie i wspomniane przygotowanie do zabrania najlepszej opcji z planszy... ale czy to familijne? Fakt że gra bije mnie i nie patrzy że inni widzą i że płacze... nie sprawia chyba że jest mniej familijna? sprawia zwyczajnie że ludzie czują się jakby ktoś ich smagał batem... no ale kto co lubi!
Ostatnio zmieniony 14 lut 2015, 22:01 przez NTomasz, łącznie zmieniany 1 raz.
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

MisterC pisze:Jak już pisałem komuś, kto pytał, czy inwestować w Cavernę: jest to dobra gra, ale po początkowym zachwycie i wielu partiach u znajomego jestem nią w zupełności nasycony, za to Agricolę mimo upływu lat mogę katować do upadłego, a jeszcze nawet nie mam Torfowiska. Może to te karty usprawnień i pomocników, może coś innego, ale na bezludną wyspę zabierzemy Agricolę.
a nie lepiej nóż i krzesiwo :P?
Ja w cavernę gram na mniejszą ilość budynków (wariant podstawowy) z losowymi budynkami... daje dużo więcej radości i regrywalności :) - polecam
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2813
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 102 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Ink »

NTomasz pisze:
Perpetka pisze:Ja jeszcze swojej Caverny nie sprzedałam, ale mam podobne odczucia jak kosmat. To dobra gra jest. Ale Agricola lepsza.
Caverna jest rozbudowaną wersją Agricoli familijnej. Może Uwe dorzuci do niej jakiś wariant zaawansowany z pomocnikami i usprawnieniami?
a że tak zapytam po co? jak ktoś chce takie opcje to gra w agricole wtedy bezpiecznie sobie ciuła punkciki i nikt mu nic nie zabierze poza grą która rozda śmierdzieli żebraków... nie widzę w cavernie gry familijnej-widzę ciężkie euro z innym wstępnym założeniem niż agricola a o takiej samej tematyce ( tu jest pełno dobrych opcji - tu jest ich jak na lekarstwo)... co jest familijnego w cavernie? Ludzie źle moim zdaniem postrzegają mnogość opcji jako ułatwienie... to że w grze jest więcej wyborów dobrych i bardzo dobrych nie sprawia że gra jest łatwiejsza... to tak samo jak z le havre, albo wezmę to albo to a może to - tyle decyzji do podjęcia bo na koniec ktoś wygra o te 3 pkt!... tutaj ruda tu diamenty tu na wyprawę co da mi najwięcej zamiast gdzie stracę najmniej bo jedyną dobrą opcję już wybrano?... to nie sprawia ze gra jest bardziej familijna... tak samo budynki... ktoś bezczelnie może podkupić mi budynek który chce i BA!! zrobi to jeżeli chce wygrać bo jemu da np 10 pkt... a mi nie pozwoli zdobyć 25! w pomocnikach agricoli nie ma takiej opcji... pozostaje tyko żywienie i wspomniane przygotowanie do zabrania najlepszej opcji z planszy... ale czy to familijne? Fakt że gra bije mnie i nie patrzy że inni widzą i że płacze... nie sprawia chyba że jest mniej familijna? sprawia zwyczajnie że ludzie czują się jakby ktoś ich smagał batem... no ale kto co lubi!
Święte słowa.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
kapitanzbik
Posty: 105
Rejestracja: 30 sie 2010, 20:54
Been thanked: 2 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: kapitanzbik »

wedlug mnie Caverna jest jak kleks - i tematycznie i mechanicznie. Osiolki, eksploracja,psy, rubiny, owce,dziki, glebokie jaskinie, nie za bardzo glebokie jaskinie, plytkie jaskinie ale nadal glebokie jaskinie itp itd. Nie pasuje mi to wszystko, nie klei sie wogole.
Agricola jest bardziej zbita mechanicznie i tematycznie. To ma jakos dla mnie sens.
Jesli chodzi o budynki to

1. Agricola z kartami niszczy Caverne jesli chodzi o regrywalnosc
2. Z tymi budynkami i podkupywaniem, mi to przeszkadza. Agricola punktuje glowkowanie przez cala gre i budowanie silniczka, znajdowanie zaleznosci i ulepszanie strategii, ale nie ma bata,ze ktos jednym budynkiem robi 2/3 swoich punktow co ma miejsce w Cavernie. Mnie to irytuje maksymalnie. Ktos gra lekko, familijnie, a ty mozdzysz na maksa i tylko dlatego,ze na koniec gry nie zdazyles kupic JEDNEGO budynku przegrywasz...wybaczcie. To dla mnie nie ma nic wspolnego z gra strategiczna. Nadal widze przed oczami traumatyczna gre sprzed roku i swoja zone "a kupie ten kafelek...co on mi daje...?" jak echo w studni "co on mi daje...coooo ooooon mi daje..." nadal po nocach budze sie zlany potem...daje ci to,ze wlasnie spokalas moj tylek i masz 2x wiecej punktow niz ja. Zaznaczam jeszcze raz Zona zawsze gra familinie - ja mozdze na maksa..."cooooo oooonnnn miiiii dajeeee"...brrrrrr...nigdy wiecej!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

kapitanzbik pisze:Agricola punktuje glowkowanie przez cala gre i budowanie silniczka, znajdowanie zaleznosci i ulepszanie strategii,
Caverna też.

kapitanzbik pisze: ale nie ma bata,ze ktos jednym budynkiem robi 2/3 swoich punktow co ma miejsce w Cavernie.
Nie widziałam jeszcze takiej sytuacji w Cavernie i nie wiem czy to jest możliwe.
kapitanzbik pisze:Mnie to irytuje maksymalnie. Ktos gra lekko, familijnie, a ty mozdzysz na maksa i tylko dlatego,ze na koniec gry nie zdazyles kupic JEDNEGO budynku przegrywasz...wybaczcie.
To po prostu znaczy ni mniej ni więcej tylko tyle że jest kiepskim graczem. :lol:
kapitanzbik
Posty: 105
Rejestracja: 30 sie 2010, 20:54
Been thanked: 2 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: kapitanzbik »

Bea pisze:
kapitanzbik pisze:Agricola punktuje glowkowanie przez cala gre i budowanie silniczka, znajdowanie zaleznosci i ulepszanie strategii,
Caverna też.

kapitanzbik pisze: ale nie ma bata,ze ktos jednym budynkiem robi 2/3 swoich punktow co ma miejsce w Cavernie.
Nie widziałam jeszcze takiej sytuacji w Cavernie i nie wiem czy to jest możliwe.
kapitanzbik pisze:Mnie to irytuje maksymalnie. Ktos gra lekko, familijnie, a ty mozdzysz na maksa i tylko dlatego,ze na koniec gry nie zdazyles kupic JEDNEGO budynku przegrywasz...wybaczcie.
To po prostu znaczy ni mniej ni więcej tylko tyle że jest kiepskim graczem. :lol:
moze z 2/3 przesadzam ale zdecydowanie budynki sa przesadzone wedlug mnie i moga popsuc zabawe.

Raczej ja jestem kiepskim graczem? Moze...ale latwiej zwalac na gre :) wedlug mnie i mojego rankingu Agricola jest 10 , Caverna 7 nie wiecej.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

kapitanzbik pisze:
moze z 2/3 przesadzam ale zdecydowanie budynki sa przesadzone wedlug mnie i moga popsuc zabawe.
Według mnie kupna budynków nie można sobie odpuścić, taka strategia tej gry, optymalnie jest mieć ze trzy budynki. Ale nie wystarczy je mieć, trzeba "pod nie" grać. A to już nie jest wcale łatwe.
Awatar użytkownika
Qlaqs
Posty: 493
Rejestracja: 17 lut 2008, 18:38
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Qlaqs »

Można się czaić z zakupem konkretnego budynku, ale wtedy po surowcach widać co jest nam potrzebne i kończy się to jak kolega wspomniał ;) Caverna jest cięższa od Agricoli. Caverna - otwarta informacja, Agricola każdy coś chomikuje i można tylko wnioskować w co kto idzie i ma na ręce.
Moja skromna kolekcja to co mam, czego chce sie pozbyc i to co w drodze!
kapitanzbik
Posty: 105
Rejestracja: 30 sie 2010, 20:54
Been thanked: 2 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: kapitanzbik »

Qlaqs pisze:Można się czaić z zakupem konkretnego budynku, ale wtedy po surowcach widać co jest nam potrzebne i kończy się to jak kolega wspomniał ;) Caverna jest cięższa od Agricoli. Caverna - otwarta informacja, Agricola każdy coś chomikuje i można tylko wnioskować w co kto idzie i ma na ręce.
Akurat tutaj sie nie zgodze. To ze budynki sa przesadzone i ktos je podkupi nie ma nic do ciezkosci. Wedlug mnie Agricola jest bez porowniania ciezsza.
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

kapitanzbik pisze:wedlug mnie Caverna jest jak kleks - i tematycznie i mechanicznie. Osiolki, eksploracja,psy, rubiny, owce,dziki, glebokie jaskinie, nie za bardzo glebokie jaskinie, plytkie jaskinie ale nadal glebokie jaskinie itp itd. Nie pasuje mi to wszystko, nie klei sie wogole.
Agricola jest bardziej zbita mechanicznie i tematycznie. To ma jakos dla mnie sens.
widzę tu paniczną chęć obrony ulubionego tytułu przed powszechnie uznanym przez opinie za następce i morderce... "może i caverna bla bla ... ale DLA MNIE! tu jest klimat... a tam nie..."
chciało by się.. " TU JEST POLSKA"... wait nie ten temat
kapitanzbik pisze:Jesli chodzi o budynki to

1. Agricola z kartami niszczy Caverne jesli chodzi o regrywalnosc
ale wersja podstawowa? czy ta wersja turniejowa? czy ta wersja po 1000 popraw konsultacji itp? bo jezeli wersja podstawowa to talia w agricoli jest czymś ala liderami w 7 cudach - wprowadzeniem mega losowości, trybu od 0 do hero, oraz ooo dobralem 3 karty które tworzą mega combo - uznajemy że wygrałem czy gramy?
kapitanzbik pisze:2. Z tymi budynkami i podkupywaniem, mi to przeszkadza. Agricola punktuje glowkowanie przez cala gre i budowanie silniczka, znajdowanie zaleznosci i ulepszanie strategii, ale nie ma bata,ze ktos jednym budynkiem robi 2/3 swoich punktow co ma miejsce w Cavernie. Mnie to irytuje maksymalnie. Ktos gra lekko, familijnie, a ty mozdzysz na maksa i tylko dlatego,ze na koniec gry nie zdazyles kupic JEDNEGO budynku przegrywasz...wybaczcie. To dla mnie nie ma nic wspolnego z gra strategiczna. Nadal widze przed oczami traumatyczna gre sprzed roku i swoja zone "a kupie ten kafelek...co on mi daje...?" jak echo w studni "co on mi daje...coooo ooooon mi daje..." nadal po nocach budze sie zlany potem...daje ci to,ze wlasnie spokalas moj tylek i masz 2x wiecej punktow niz ja. Zaznaczam jeszcze raz Zona zawsze gra familinie - ja mozdze na maksa..."cooooo oooonnnn miiiii dajeeee"...brrrrrr...nigdy wiecej!
no to sam sobie odpowiadasz... jeżeli uważasz że agricola jest lepsza, i bardziej przemyślana i jest w niej STRATEGIA ze względu na to że żona nie może CI zabrać twojego budynku i przez to przegrywasz... to ok. mamy inne podejscie do tematu.
2/3 pkt w jednym budynku? to albo kręcicie wyniki typu 40pkt. albo nie wiem :P ale wydaje się to pieśnią ludu "nie wiem co mówię".
Główna różnica agricola - caverna to zdecydowanie możliwość i często konieczność posiadania i realizowania planu B. i naprawdę da się wygrać jadąc planem B a nawet planem B2. Ale jak wszystko wymaga to testingu i rozegrania tych rozgrywek coby wiedzieć co i jak...
Twoja opowieść wygląda trochę smutno łamane na śmiesznie... Caverna nie ma nic ze strategią bo zagraliśmy z żoną! już mialem wygrać ale ona podkupiła mi budynek i przegrałem- w tej grze nie ma nic ze strategii... w Agricoli bym napewno wygrał!
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Bea »

Budynki przegięte? To nic tylko korzystać z mocy tych budynków i wyrolować żonę. Każdy ma do nich taki sam dostęp, nie przychodzą przecież na rękę losowo. Nie umiesz? Masz problem. :wink:
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: tomb »

NTomasz pisze:chęć obrony ulubionego tytułu przed powszechnie uznanym przez opinie za następce i morderce...
Słowo "powszechnie" jest tu nadżyciem.
NTomasz pisze:Główna różnica agricola - caverna to zdecydowanie możliwość i często konieczność posiadania i realizowania planu B. i naprawdę da się wygrać jadąc planem B a nawet planem B2.
Czy z tego ma wynikać, ze dla Agricoli nie istnieją plany B? Jeśli tak, to widzę tu chęć obrony ulubionego tytułu przed klasykiem.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

tomb pisze:
NTomasz pisze:chęć obrony ulubionego tytułu przed powszechnie uznanym przez opinie za następce i morderce...
Słowo "powszechnie" jest tu nadżyciem.
NTomasz pisze:Główna różnica agricola - caverna to zdecydowanie możliwość i często konieczność posiadania i realizowania planu B. i naprawdę da się wygrać jadąc planem B a nawet planem B2.
Czy z tego ma wynikać, ze dla Agricoli nie istnieją plany B? Jeśli tak, to widzę tu chęć obrony ulubionego tytułu przed klasykiem.
Głos ludu - Caverna przed Agricolą na bgg! - dobra taki żart...
recenzenci - jednak jest masa recenzji osób dość powszechnie uznanych i cenionych w środowisku które otwarcie piszą i mówią o morderstwie na Agricoli.
Znam też osoby które bardzo baardzo lubiły agricolę i stwierdziły po zagraniu w cavernę że już to nie to samo!

Caverna zdecydowanie nie jest moją ulubioną grą :) i nigdy nie będzie... powiem więcej długo przed wyjściem Caverny, Agricola była dla mnie tak nudną i nie interesującą mnie grą (głównie przez talie pomocników), każda rozgrywka była orką na ugorze- takie klimatyczne określenie- Zwyczajnie nudziło mnie to że jest wyścigiem do ruchomej mety. Caverna nijak nie wpływała na moją opinie. Wręcz odwrotnie... przez jakiś czas nauczony zawodem i nudą związaną z Agricolą broniłem się wszystkim przed spróbowaniem... Jednak okazało się że tu mogę kopać za diamentami! szukać Wungla, jak chce to zasadze sobie dynie.. ale jak nie chce to nie muszę! To ja "gram w grę" a nie gra mówi mi co mam robić i smaga mnie batem jeżeli tego nie robię! i tu kolejny argument... Agricola zmuszała mnie do bycia malutkim rolniczkiem który tu miał 2 kury tam zasiał hektar pszenicy a za domem miał 3 dynie i 2 marchewki coby baba miała co do zupy dodac... w Cavernie mogę być królem węgla! i nikt mi nie zabroni ujemnymi punktami! w cavernie moge być plantatorem pszenicy i mieć gdzieś że 2 marchewki!
Caverna ma u mnie zacną 8, agricola jakies 4-5... nie bronie ulubionej gry. poprostu Agricola mi się nie podobała nigdy, Caverna to coś innego dla mnie lepszego, i troche razi mnie twierdzenie że element LOSOWY w Agricoli jest czymś bardziej strategicznym od czegoś całkowicie zależnego od graczy w C.

nie twierdzę że nie ma planów B :) tylko że plany B w agricoli zwyczajnie nie są częste... każdy chowa i malo kto co komu zabierze bo mało co na planszy jest do zabrania :P... Agricola to jednak wybory w stylu "ok zabrali jedyne dobre w tej turze pole - co wezme aby stracic najmniej" Caverna to "ok zabrali to i to... zostały mi do wyboru 3 syte pola... co mi da najwięcej' zwyaczajnie - Inny świat :)
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4129
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: tomb »

Z moich obserwacji wynika, że nie wszyscy podzielają pogląd o wyższości C. nad A.

Nie znam Caverny, ale z zasad i opisów rozgrywki wysnuwam wniosek, że Cavernę stworzono na bazie wyśmienitego mechanizmu Agricoli, ale wprowadzono tu zmiany, które dyskwalifikowały grę-matkę w oczach wielu graczy.
Ja skrajnie rzadko oceniam gry na podstawie kilku pierwszych partii. Wychodzę z założenia, że jeśli ktoś nad tytułem pracował i zostawił go takim, a nie innym, to miał podstawy, by tak zrobić. Jeśli w odbiorze gry coś mi zgrzyta na początku, to staram się nie reagować odrzuceniem, tylko - jeśli mi się chce, mogę i myślę, że warto - próbuję rozeznać, co jest nie tak i dlaczego jest nie tak!

Pamiętam moje pierwsze reakcje na Agricolę: o, matko, tu nic się nie da pograć, tylko trzeba karmić. Co to za gra, gdzie nic nie mogę, tylko wszystko muszę!

Wtedy marzyła mi się chyba Caverna, gdzie będę mógł w jednym aspekcie odpuścić, bo w innym miejscu mogę się rozbisurmanić. Ale jednak popularność Agricoli nie dawała mi spokoju i dziś mogę dopisywać pochwały, jakie na tą grę spadły. Fakt, że gracz jest skrępowany w trakcie rozgrywki wieloma ograniczeniami, nie dyskwalifikuje tej gry, lecz pozwala odczuć prawdziwą satysfakcję, gdy będąc skrępowanym uderzam w przeciwnika i samemu winduję się w górę. To nie gra o karmieniu, tylko o dojściu do sytuacji, gdzie jednym ruchem zapewnię sobie pokarm, zdobędę ważne punkty i zaszkodzę przeciwnikowi.

Jeśli w takiej rozgrywce znajdziemy przyjemność, to czym wyróżnia się Caverna, w której wszystko wolno? Czym odstaje nie od Agricoli, tylko od innych gier o budowaniu?
Mnie jakoś C. jeszcze nie skusiła, tzn. może bym ją kupił, ale mam LH, Agri, OeL, a Field of Arle czeka w kolejce. Co jest wyjątkowego w tej grze?
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
Reid666
Posty: 309
Rejestracja: 04 lut 2011, 15:39
Lokalizacja: Skawina / Kraków

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Reid666 »

kapitanzbik pisze:
moze z 2/3 przesadzam ale zdecydowanie budynki sa przesadzone wedlug mnie i moga popsuc zabawe.
Może się zdarzyć że grasz nastawi się na ciułanie jakiegoś surowca przez całą grę a potem ktoś podbierze mu budynek punktujący ten surowiec.

Zamiast denerwować się na grę, może lepiej się zastanowić czy taka strategia w ogóle miała sens?

Jeśli tak to może warto było zainwestować w budynek punktujący trochę wcześniej...

Raczej ja jestem kiepskim graczem? Moze...ale latwiej zwalac na gre :)
A pamiętasz może wasze wyniki w tych grach? To by pozwoliło rzucić troche więcej światła na twoją opinię.

Pamiętam pierwsze recenzje Caverny: "Ta lekka i przyjemna wersja Acricoli, łatwo się żywi łatwo się buduje. Każdy sobie zbudował piękne gospodarstwo i wszyscy świetnie się bawili. Gra dużo lżejsza i bardziej familijna od Agricoli"
A pod spodem finałowa punktacja: 53,38,31

Aż się scyzoryk w kieszeni otwiera. Według samego autora, przyzwoity wynik w Cavernie to około 100 punktów. I aby to osiągnąć trzeba już trochę bardziej pomóżdżyć. Przy takich wynikach bonusowe punkty z budynków mają zdecydowanie mniejsze znaczenie. Dużo bardziej istotna jest ogólna optymalizacja ruchów.

Osobiście już po pierwszej grze zakochałem się w Agricoli. Ale tak jak wielu przedmówców, wolę gdy głównym przeciwnikiem są inni ludzie a nie sama gra. A otwarta pula budynków bardzo przyjemnie potęguje interakcję.
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: NTomasz »

tomb pisze:
Jeśli w takiej rozgrywce znajdziemy przyjemność, to czym wyróżnia się Caverna, w której wszystko wolno? Czym odstaje nie od Agricoli, tylko od innych gier o budowaniu?
Mnie jakoś C. jeszcze nie skusiła, tzn. może bym ją kupił, ale mam LH, Agri, OeL, a Field of Arle czeka w kolejce. Co jest wyjątkowego w tej grze?
Ojciec krasnal bierze topora i schodzi z synem z gór do doliny... Tam pokazuje Rolnikowi z Agricoli wspomnianego jużTopora i albo wraca z Krową, albo rolnik z agricoli jest obdarowany cięciem na wysokości kolan! i wracają z Krową... albo demontują mu stodołe i biorą belki nośne do domu :)
kapitanzbik
Posty: 105
Rejestracja: 30 sie 2010, 20:54
Been thanked: 2 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: kapitanzbik »

nie pamietam dokladnie jakie byly wyniki chyba wlasnie kolo 60 punktow i pamietam,ze Zona w ostatniej grze pacnela chyba z 30 budynkiem za dodatkowe warzywka. Nikogo nie bede przekonywal na sile do swojego punktu widzenia, bo widze, ze co niektorzy fani Caverny sie obruszyli.
Wyrazilem swoje zdanie o tej grze. Dla mnie Agricola jest zdecydowanie lepsza i mechanicznie i tematycznie. Caverna to ni pies ni wydra. Sredniak.Koniec.Kropka.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Trolliszcze »

@NTomasz
Jak komuś przeszkadza losowość kart w Agricoli, to niech gra z draftem. I myślę, że to zamyka temat losowości.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Ryu »

tomb pisze:Mnie jakoś C. jeszcze nie skusiła, tzn. może bym ją kupił, ale mam LH, Agri, OeL, a Field of Arle czeka w kolejce. Co jest wyjątkowego w tej grze?
Jak masz w/w to prawie nic. Ja nie mówię że Caverna jest zła, bo nie jest. Jest to bardzo dobra gra ale... Po tylu tytułach jak dla mnie za mało wnosi. Owszem wyprawy wojenne są fajne ale to jednak za mało. Ja osobiście zdecydowanie wolę Agri, FoA czy LH a zastrzeżeniem że partii w Cavernę nie odmówię bo to bardzo dobra gra jest :)
Awatar użytkownika
kosmat
Posty: 9
Rejestracja: 10 sie 2012, 15:05

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: kosmat »

Wszystko sprowadza się do preferencji i odczuć. Jeśli mówić obrazowo mam za zadanie pokonać jezioro pełne krokodyli to jeśli dostanę na to 17 sposobów jak w Cavernie to nie czuję tego napięcia. Jeśli ktoś da mi kijek i poklepie w ramie jak w Agricoli to dla mnie są emocje.

Wiem, że krąży opinia że grając w Agricolę czuje się wręcz nienawiść gry do gracza a tu jeszcze trzeba poradzić sobie z oponentami. Ale to mi właśnie subiektywnie pasuje, i do klimatu czasów w których została gra umieszczona i do podwójnej wręcz satysfakcji jeśli na końcu po walce z głodem, smrodem, ubóstwem, niedostatkiem i wbrew akcjom innych graczy uda się zbudować przyzwoitą osadę. Lubię ten masochim w tej grze a jeszcze bardziej jak oponenci jeczą i marudzą przy stole jak to im źle i na pewno gorzej niż mi:) W Cavernie wybaczcie, zawsze zbuduję coś przyzwoitego, kwestia tylko tego ile punkcików z tego wycisnę. Pod tym względem Caverna przypomina mi trochę Le Havre gdzie też zawsze jest coś do zrobienia, nie odczuwa siew zasadzie ciśnienia.

Znam też opinię że Caverna "morduje" wręcz Agricolę. Moim zdaniem niesłusznie ponieważ pomijając wiele identycznych elementów świata gry dla mnie osobiście obie wymagają od gracza innych wyzwań. Nie można ich tak łatwo ze sobą porównywać. Mi osobiście pasuje bardziej Agricola i jej kibicuję ale oczywiście jako innej grze a nie protoplaście Caverny. Gdyby Caverna zachowała długofalowe planowanie i ten masochistyczny lekko charakter to byłoby co ze sobą porównywać.

Z ciekawością będę śledził ranking bgg i dalsze dyskusje tu na forum. Nie życzę źle Cavernie ale pokuszę się o prognozę że nie wytrzyma próby czasu;)

Odnośnie zarzutu o obronę klasyka to jeśli przyjmiemy że to inne gry to nie ma co przed czym bronić, jeśli jednak uznamy za podobne to równie dobrze mogę powiedzieć że ciężko jest przyznać się do błędu wydania 230 zł za 3 kilo drewna jeśli zgrabna poprzedniczka robiła to samo dużo lepiej;)
Ostatnio zmieniony 17 lut 2015, 22:42 przez kosmat, łącznie zmieniany 1 raz.
Tylko ten kto nic nie robi nie popełnia błędów
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

To jest bardzo ciekawe, że wszyscy tu piszą o ciśnieniu w Agri. Przecież to Le Havre udaje, że daje jakieś możliwości, a tak naprawdę musisz się tylko żywić i nie ma czasu na nic innego, a jego nikt się o to nie czepia.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2813
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 102 times
Been thanked: 157 times
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: Ink »

Perpetka pisze:To jest bardzo ciekawe, że wszyscy tu piszą o ciśnieniu w Agri. Przecież to Le Havre udaje, że daje jakieś możliwości, a tak naprawdę musisz się tylko żywić i nie ma czasu na nic innego, a jego nikt się o to nie czepia.
Już Ci tłumaczyłem, że masz zaburzenia postrzegania, najprawdopodobniej wywołane we wczesnym okresie planszówkowym przez nadmierną ekspozycję na niejakiego Filozofa.

:>
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
ODPOWIEDZ