Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
piotrsmu
Posty: 441
Rejestracja: 17 cze 2010, 01:27

Kawerna: Rolnicy z Jaskiń / Caverna: The Cave Farmers (Uwe Rosenberg)

Post autor: piotrsmu »

jakiś czas temu przeczytałem gdzieś że powsaje nowa agricola
niedawno pojawiła się strona na bgg
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... ve-farmers

na razie wiadomo że będą nowe zwierzęta osły i psy
będzie możliwy zakup broni i wysyłania robotników na misje w celu pozyskania surowców
każdy gracz będzie posiadał na swojej planszy jaskinną część na której będzie mógł budować kopalnie i wydobywać w nich rubiny i złoto
będą również questy pozwalające pozyskać dodatkowe punkty
nie wiadomo natomiast czy nasi robotnicy będą ludźmi czy krasnoludami

piszę ten post głównie w celu pozyskania dodatkowych informacji na temat gry, jednak wszystkie spekulacje i merytoryczne dyskusje będą mile widziane

[Edit: zmiana nazwy tematu]
Ostatnio zmieniony 09 lis 2023, 08:28 przez Mr_Fisq, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Poprawka tematu.
Awatar użytkownika
Senaszel
Posty: 776
Rejestracja: 03 cze 2006, 21:54
Lokalizacja: Poznań

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Senaszel »

Odpowiedz na jedno z Twoich pytań znajduje się w podpisie Macike. ( Przypadkowo o tym dzisiaj czytałem ) Są tam trzy linki do podstron bgg na których 3 osoby związane z polską zostały ogłoszone geekami tygodnia. Po ogłoszeniu geekom tygodnia zadawana są pytania. Jeden z nich jest testerem gier Uwe. W odpowiedzi na jedno z pytań wspominał, że powstaje krasnoludzka wersja Agricoli. Więc chyba będzie się grało Krasnoludami :)
Wingmakers
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Monk »

Bardzo ciekawe info, gra stworzona przez Uwe w tym klimacie może być interesująca.
broda81
Posty: 102
Rejestracja: 25 lis 2011, 08:48
Lokalizacja: Katowice

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: broda81 »

Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
Awatar użytkownika
bartek_mi
Posty: 655
Rejestracja: 13 sie 2008, 20:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: bartek_mi »

broda81 pisze:Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
Nie no wiadomo z historii, ze kransoludy to byly kurduple z siekierami...
W koncu ekspedycja w dzunglii amazonskiej w 19 wieku spotkala nawet ostatnich krasnoludow

Taaaa.........
Dice Hate Me :(
Awatar użytkownika
Monk
Posty: 227
Rejestracja: 16 lip 2006, 16:42
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Monk »

broda81 pisze:Nie no serio? Krasnoludy rolnicy? Film zrobił z krasnoludów debili a teraz gra? Proponuje gre o krasnoludach sprinterach, ach ten klimat........ przepraszam to euro, jaki klimat?
Seriously? Przeżywasz jakiś film z krasnalami ogrodowymi?
Przez klimat rozumiem setting. Setting z krasnoludami pracującymi w kopalni jest jakby to powiedział Gandalf - w pytę (pamiętacie taką starą amigową gierkę "Diggers"?). Gry Uwe też takie są, więc czekam z niecierpliwością.

Setting w grach euro również występuje. W Agricoli pojawiali się m.in marsjanie i plansze kosmiczne. Także, rozumiem - napisałeś post o zabarwieniu humorystycznym. Ha-ha-ha, ok.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: witek »

Po pierwsze: proponuję zmianę nazwy tematu na poprawny tytul gry.

Po drugie: pojawila sie instrukcja na bgg
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: jax »

witek pisze: Po drugie: pojawila sie instrukcja na bgg
No, no, robi wrażenie...
23 strony konkretu. Wygląda na grę bardziej złożoną od Agricoli.
Liczbę graczy 6 i 7 traktuję jako żart. Przy takiej liczbie to gra się w party games a nie mózgożery.

Generalnie must-buy.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: adikom5777 »

jax pisze: Generalnie must-buy.
Dla mnie też. To może być najlepszy Rosenberg.
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Vester »

Widze, ze poszli w krasnoludy zamiast w jaskiniowców. Na Niemcach można polegać...

Zabieram się za czytanie.
Awatar użytkownika
sorfal
Posty: 245
Rejestracja: 23 paź 2012, 15:39
Lokalizacja: Toruń
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: sorfal »

Wygląda ciekawie, może szkoda, że dużo mechanizmów z Agricoli pozostało niezmienionnych.
Łowca anegdot
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Wygląda jak mniej elegancka familijna Agricola. Strasznie dużo reguł.
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Vester »

Pytam, bo nie grałem w Torfowisko: czy cokolwiek z tego dodatku jest zaszczepione do Caverny?
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Nie bardzo. Ewentualnie przekształcanie krajobrazu (musisz wyciąć las, żeby mieć łąkę).
Perpetka
Posty: 1124
Rejestracja: 06 sty 2009, 22:24
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: Perpetka »

Trochę bardziej szczegółowe uwagi po lekturze instrukcji (instrukcję czytałam parę godzin temu, to mogłam już coś zapomnieć):

Co zostało w zasadzie bez zmian z Agricoli:
* główny mechanizm worker placementu z natychmiastowym wykonywaniem akcji i pojawianiem się kolejnych kart akcji w kolejnych rundach (losowe ułożenie kart akcji w obrębie fazy)
* mechanizm siania i zbierania
* żniwa (zbiory, wyżywianie, rozmnażanie zwierząt)
* powiększanie rodziny, konieczność uprzedniej budowy chaty
* skalowanie na różną liczbę graczy poprzez dokładanie konkretnych akcji do głównej planszy
* pola akumulujące zasoby (z tym, że z modyfikacją z Chłopów i zwierzyńca, że na niektóre pola dokłada się inaczej, jak są puste)
* stajnie (obory)
* zabranie znacznika "gracz rozpoczynający" jest akcją, pozostali w kółeczko
* żebranie
* ogólna idea punktowania

Podoba mi się:
* setting, podział planszy na górę (komnaty, jaskinie, tunele, kopalnie) i las (łąki, pastwiska, pola i lasy)
* ciekawy pomysł na ekspedycję - akcję, która ma różną efektywność w zależności od posiadanego uzbrojenia; niestety wprowadza dodatkową komplikację w kolejności wysyłania członków rodziny do pracy - najpierw muszą iść ci słabiej uzbrojeni
* zafixowanie momentu, kiedy pojawia się akcja "powiększ rodzinę" (bodaj 4 czy 5 runda)
* możliwość grania w 1-7 osób (chociaż założę się, że już w 5 downtime zabija :) )
* mnogość elementów - drewno (zwierzaki, vegimeeple), akryl (ruda i rubiny), karton (złoto, plansze, planszetki, kafelki), torebki strunowe

Nie podoba mi się:
* straszna jakaś komplikacja z rodzajami żniw - mogą być albo normalne żniwa, albo żniwa ze znakiem zapytania, gdzie w zależności od tego, który to znak zapytania, to nic się nie dzieje, albo można zrobić tylko zbieranie z pól albo mnożenie zwierząt, ale nie obie fazy... Dużo zamotania, a nie wydaje się, żeby wiele wnosiło
* rezygnacja z mojego ukochanego w Agri mechanizmu - prywatnej ręki kart pomocników i usprawnień
* komplikacja kwestii hodowania zwierząt - też strasznie dużo regułek: psy są zwierzętami, ale się nie mnożą; w lesie z oborą możesz trzymać dzika; na nieogrodzonym polu z psem możesz trzymać [liczba psów + 1] owiec; w kopalniach możesz trzymać osły; jeden osioł jest wart 1 jedzenia, ale dwa osły są warte 3 jedzenia (oślica jest w ciąży?)
* dodatkowa zasada: jak zakrywasz (zabudowujesz) określone pola na planszy, to dostajesz cośtam - takie sprawia wrażenie doklejonego na siłę

Jeszcze nie wiem, czy mi się podoba, trza by zobaczyć w praniu:
* możliwość bezakcyjnego dokupywania płytek za rubiny
* w instrukcji nie ma opisu płytek specjalnych, które prawdopodobnie w jakiś sposób zastąpią duże usprawnienia... a może raczej bardziej podobne są do budynków specjalnych z Chłopów i zwierzyńca?
* kombinacje z zarządzaniem swoim gospodarstwem - najpierw musisz wyciąć las, potem pastwiska ogradzasz nie jak w Agri drewnianymi kołkami, tylko kładąc na dwa pola typu "łąka" kafla typu "pastwisko"; analogicznie w górze "kopalnie" też możesz położyć tylko na kaflu "tunel"
* akcja "Immitation" - "użyj pola zajętego przez innego gracza" (nie można zastosować do "Gracz rozpoczynający")
ernin
Posty: 555
Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 35 times
Been thanked: 27 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: ernin »

Gra zapowiada się bardzo dobrze. Jestem ciekaw czy jakiś wydawca wyda w miarę szybko grę po polsku.
TTR_1983
Posty: 3931
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 87 times
Kontakt:

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: TTR_1983 »

ernin pisze:Gra zapowiada się bardzo dobrze. Jestem ciekaw czy jakiś wydawca wyda w miarę szybko grę po polsku.
o to się zbytnio nie martwię:) Myślę, że Lacerta już się czai :mrgreen:
ernin
Posty: 555
Rejestracja: 20 lut 2012, 10:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 35 times
Been thanked: 27 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: ernin »

Też obstawiam lecerte w takim wypadku może za dwa lata zobaczymy grę patrząc na prędkość wydawania przez nich gier (np le havre)
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Agricola: Cave Farmers

Post autor: witek »

Za to Ora et Labora wydali bardzo szybko. Nie ma co narzekac na Lacerte, tylko miec nadzieje ze sie za to wezma. No a gdyby oglosili to przed Essen można by poczekac na wersje pl.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: witek »

W Agricolil sposob punktowania powoduje, ze cel jest zawsze ten sam - zrownowazony rozwoj gospodarstwa. Różnice pomiedzy partiami polegaja na sposobie (warunkowanym przez karty) dochodzenia do punktu koncowego.
W Cavernie brak gornej granicy punktów za poszczegolne rodzaje zwierzat i upraw, co razem z dostepnymi od poczatku gry 47 roznymi budynkami/pokojami (furnishing tiles), z ktorych czesc modyfikuje punktacje, prawdopodobnie sprawi, ze bedzie mozliwosc wybrania rowniez jakiejs skrajnej strategii.
Przynajmniej mam taka nadzieje :)
apfrankowski
Posty: 163
Rejestracja: 17 lut 2012, 12:05
Lokalizacja: Lublin

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: apfrankowski »

witek pisze:Za to Ora et Labora wydali bardzo szybko. Nie ma co narzekac na Lacerte, tylko miec nadzieje ze sie za to wezma. No a gdyby oglosili to przed Essen można by poczekac na wersje pl.
Ja bym tak bardzo na polskie wydanie nie liczył... Doświadczenie pokazuje, że Lacerta stawia na "pewne konie". A patrząc na MSRP z Essen (70Eur), to coś mi się nie wydaje, by gra się rozeszła w tysięcznym nakładzie. Nawet przy znikomych marżach kosztowałaby u nas minimum ok. 200pln. Kto da tyle za "przerobioną" Agricolę na 7 osób? Pan, Pani, ja owszem, i pewnie kilkadziesiąt innych osób. Ale to już nie masówka, jak Ora czy Agri, a nakład pracy, jak sądzę, znaczny. Patrząc na zdjęcia prototypu trochę tłumaczenia będzie. IMHO.
Awatar użytkownika
witek
Posty: 254
Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:05
Lokalizacja: Rzeszów
Been thanked: 14 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: witek »

apfrankowski pisze:MSRP z Essen (70Eur)
W takim razie Tash-cośtam Chvatila spada z listy :wink:
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: FortArt »

Wersja angielska w przedsprzedaży w anedia.pl za 289 zł
https://anedia.pl/sklep/?317,caverna-the-cave-farmers
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: rastula »

d0j%$%$^na cena :)
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 753
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Caverna : Cave Farmers

Post autor: pingus »

Cena dość zabawna, biorąc pod uwagę to, że rzeczy chyba nie dużo więcej niż w agricoli.
ODPOWIEDZ