Mondo

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Mondo

Post autor: jax »

Nie ma jeszcze tematu o Mondo - a to duży błąd :)
Świetna gra typu tile-laying na czas. Coś jak Galaxy Trucker tylko prościej, co jest też zaletą bo mozna zagrać z casualami, którzy nie strawią 50 min. tłumaczenia GT i miliona zasad.
Ja pewnie wolę GT, ale w Mondo gram zawsze z największą przyjemnością :)

Ale czemu teraz o tym piszę? Otóż za chwilę pojawia się kolejna odsłona - Mondo Sapiens:
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... do-sapiens
[w plaszomanii juz jest w przedsprzedaży - a z doświadczenia wynika, że jak przeczytają tego posta rebelowcy to pewnie już jutro, pojutrze pojawi się w Rebelu :mrgreen: ]

Mondo Sapiens to dla mnie absolutny must-have. Różnice Mondo vs Mondo Sapiens:
http://michaelschacht.net/flmondoSapiensB0.html

A fanom Mondo polecam też dodatki: Mondo: Zusatzspieler Pack A i Mondo: Zusatzspieler Pack B (do kupienia w Niemczech, ale niestey nie w Polsce :( - czy Rebel to czyta? ;) ).
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
tytus
Posty: 154
Rejestracja: 12 sty 2010, 21:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: tytus »

Ta gra jest dla mnie perfekcyjna. Niczego w niej nie brakuje. Chcesz zagrać z naprawdę początkującymi, albo dzieciakami? Masz wersje easy. Coś trudniejszego? Medium. Hardkorowcy? Hard. Znakomity tytuł i fajne wykonanie.

Mondo Sapiens - zamówione od razu :)
WinyloKINO - najpiękniejsza muzyka filmowa spod igły!
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Mondo

Post autor: melee »

Zainteresowaliście mnie, ale spojrzałem na oceny geekbuddies i są skrajnie złe (poza jax'em), w granicach 2-5. Chyba nie jest tak, że wszyscy nie lubią tego typu gier..
Awatar użytkownika
charlie
Posty: 997
Rejestracja: 14 wrz 2011, 13:05
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 59 times
Been thanked: 48 times

Re: Mondo

Post autor: charlie »

Jako gra rodzinna jest świetna, do pogrania z dzieciakami jak najbardziej. Znajomych w wieku 25-35 troszkę nie mogę przekonać :?
Awatar użytkownika
adikom5777
Posty: 2231
Rejestracja: 28 gru 2009, 08:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 81 times
Been thanked: 12 times

Mondo

Post autor: adikom5777 »

Tak, ja gram z synem, ktory ma 7,5 lat i gra sprawdza sie wysmienicie. W starszym i doswiadczonym gronie wole zagrac w cos bardziej miesistego
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Mondo

Post autor: Gabriel »

Czy to nie jest wariacja na temat Architektona?
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Awatar użytkownika
zephyr
Posty: 2373
Rejestracja: 27 paź 2007, 00:12
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Mondo

Post autor: zephyr »

Grałem ze 2 partie. Zależy czego się oczekuje od tej gry. Mi się podobało, ale jako lekka gra "rodzinna" niż główne danie spotkania planszówkowego.

To prosta gra spostrzegawczo-logiczna na czas, czyli gatunek w którym tytułów za dużo nie ma. Najbliższy będzie galaxy trucker, bo łączy w sobie i składanie kafli i szukanie ich na czas.
(ogólnie gier w czasie rzeczywistym nie ma za dużo, a to fajny gatunek; zwłaszcza bez problemów z równoczesnym wykonaniem tej samej akcji, co przy zaangażowanych graczach grozi rękoczynami :) )

Rzekłbym że GT jest wersją ameri - z klimatem i losowymi wydarzeniami, a Mondo wersją euro - bardziej abstrakcyjną z punktami za różne dziwne rzeczy. Ale jak ktoś nie trawił GT za samo budowanie na czas to do Mondo też bym się nie zbliżał, jak mechanika budowania statku mu się podobała, ale sam motyw z meteorytami, załadunkiem ładowni itd nie pasował tu może się lepiej odnaleźć.

Jak się sprawdza po większej ilości partii nie wiem. Czy jakieś układy "rozwiązują" grę? Czy jakieś kafle są wyraźnie lepsze? Czy może nawet przy doświadczonych graczach liczy się pomysłowość w wykorzystaniu tego co się trafi?
Science is a way of trying not to fool yourself. The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.
R.Feynman
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6125
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 641 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: pan_satyros »

Zainspirowany Waszym powrotem do tematu właśnie zgrałem 4 partie online z nierzeczoną. O ile na GT jestem uczulony z racji losowości, to Mondo bardzo mi się spodobało. Jeszcze nie wiem czy skuszę się na zakup, bo jednak 90parę zł to nie tak mało za w sumie banalną grę, jakkolwiek jestem w 65% na tak.

Mam jednak rozterkę czy brać wersję Sapiens czy normalną? :D
Z tego co widzę podstawową różnicą jest to, że Mondo ma 3 rodzaje terenu, a Sapiens 2+drogi.
Awatar użytkownika
pomimo
Posty: 574
Rejestracja: 21 cze 2007, 22:41
Lokalizacja: Zielona Góra/ Nowa Sól
Been thanked: 5 times

Re: Mondo

Post autor: pomimo »

Gabriel pisze:Czy to nie jest wariacja na temat Architektona?
Nie ;-)

Pisałem recenzję tej gry już w kwietniu minionego roku, możesz poczytać tutaj: http://spiellust.net/2011/04/mondo-recenzja.html
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Re: Mondo

Post autor: draco »

Dziwią mnie wasze opinie. Galaxy Trucker podoba mi się bardzo, zaś Mondo prawie wcale. W GT zabawa nie polega tylko na układaniu, ale też testowaniu tego, co się zbudowało, zaś w Mondo układam, ułożyłem i mnóstwo nudnej buchalterii.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Mondo

Post autor: jax »

draco pisze:Dziwią mnie wasze opinie. Galaxy Trucker podoba mi się bardzo, zaś Mondo prawie wcale.
Dziwi cię, że ktoś ma odmienne zdanie niż twoje? ;)
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
tytus
Posty: 154
Rejestracja: 12 sty 2010, 21:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: tytus »

draco pisze:Dziwią mnie wasze opinie. Galaxy Trucker podoba mi się bardzo, zaś Mondo prawie wcale. W GT zabawa nie polega tylko na układaniu, ale też testowaniu tego, co się zbudowało, zaś w Mondo układam, ułożyłem i mnóstwo nudnej buchalterii.
Zawsze twierdziłem, że każdą rzecz, każde dzieło należy oceniać na innych zasadach. Mondo jest fantastyczne w tym czym jest - ładną, bardzo dobrą grą familijną dodatkowo, której granie na pewno nie powinno przynosić ujmy "Geekom".

A co do dziwoty... Hm. Każdy może mieć swoje zdanie. Mogę się z Twoim nie zgadzać, ale nigdy nie powiedziałbym/napisał, że mnie ono dziwi.
WinyloKINO - najpiękniejsza muzyka filmowa spod igły!
Awatar użytkownika
tytus
Posty: 154
Rejestracja: 12 sty 2010, 21:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: tytus »

jax pisze:A fanom Mondo polecam też dodatki: Mondo: Zusatzspieler Pack A i Mondo: Zusatzspieler Pack B (do kupienia w Niemczech, ale niestey nie w Polsce :( - czy Rebel to czyta? ;) ).
Nie wiem czy Rebel, ale Planszomania na bank. Właśnie oba dodatki pojawiły się w tym sklepie, czas dostawy do 30 dni. :)
WinyloKINO - najpiękniejsza muzyka filmowa spod igły!
Awatar użytkownika
draco
Posty: 2096
Rejestracja: 05 sty 2006, 23:15
Lokalizacja: Warszawa, żona też

Re: Mondo

Post autor: draco »

jax pisze:
draco pisze:Dziwią mnie wasze opinie. Galaxy Trucker podoba mi się bardzo, zaś Mondo prawie wcale.
Dziwi cię, że ktoś ma odmienne zdanie niż twoje? ;)
Spodziewałem się bardziej negatywnych komentarzy odnośnie gry. Grałem w Mondo z dwoma grupami osób. Nasze oceny na bgg są między 3 a 6, zaś Galaxy Truckera między 7 a 9. Nie widzę też familijności Mondo. Mam wybór albo się podkładać, czyli oszukiwać na korzyść dziecka, albo wygrywać stale z ogromną przewagą, co przyjemności nikomu z grających nie daje. Galaxy Trucker to trochę wyrównuje i nie udaje klimatem, że ta mechanika sprawdza się w konkurencji między dorosłym a dzieckiem.
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mondo

Post autor: Filippos »

Ja jestem po trzech partiach w Mondo Sapiens i mogę tylko serdecznie wszystkim polecić. Nie mam porównania z Mondo bo nie grałem, ale jestem fanem Galaxy Truckera. Mondo Sapiens to Galaxy Trucker jako eurogra. Oczywiście na polu klimatu rozgrywki i tematyczności przegyrwa z Truckerem ale na polu dostępności dla nowych graczy i nizszego znacznie progu wejścia bije go na główę. Jednoczesnie oferuje bardzo fajną różnorodność i sposób punktowania pozwalający na róznorodne strategie. Mam nadzięję że zaraz nie zostanę uśmiercony przez hardcorowych fanów Truckera ale pod tym względem lepsze jest Mondo Sapiens.

Są to też zupełnie inne gry i choć corowa mechanika jest ta sama, to doświadczenie rozgrywki całkiem inne. Widzę miejsce dla obu tych gier w swojej kolekcji, są po prostu na inne okazje i dla innych grup graczy. GT wyciągam na stół rzadko bo jest dużo zasad i jest dla klimaciarzy, którzy nie burza się na losowość i potrafia przyjąć dużo zasad. Natomiast do grania rodzinnego i z casualami się nie nadaje. Mondo Sapiens idealnie wypełnia tę lukę, a jednocześnie jest na tyle sporo wariantów i różnych plansz że spokojnie rozegram co najmniej kilkanaście partii bez poczucia powtarzalności rozgrywek i myśli, że wszystko już o tej grze wiem. Dla mnie bomba. :D
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
ScripterYoda
Posty: 136
Rejestracja: 21 mar 2011, 17:05
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Mondo

Post autor: ScripterYoda »

Filippos pisze:Ja jestem po trzech partiach w Mondo Sapiens i mogę tylko serdecznie wszystkim polecić. Nie mam porównania z Mondo bo nie grałem, ale jestem fanem Galaxy Truckera. Mondo Sapiens to Galaxy Trucker jako eurogra. Oczywiście na polu klimatu rozgrywki i tematyczności przegyrwa z Truckerem ale na polu dostępności dla nowych graczy i nizszego znacznie progu wejścia bije go na główę. Jednoczesnie oferuje bardzo fajną różnorodność i sposób punktowania pozwalający na róznorodne strategie. Mam nadzięję że zaraz nie zostanę uśmiercony przez hardcorowych fanów Truckera ale pod tym względem lepsze jest Mondo Sapiens.

Są to też zupełnie inne gry i choć corowa mechanika jest ta sama, to doświadczenie rozgrywki całkiem inne. Widzę miejsce dla obu tych gier w swojej kolekcji, są po prostu na inne okazje i dla innych grup graczy. GT wyciągam na stół rzadko bo jest dużo zasad i jest dla klimaciarzy, którzy nie burza się na losowość i potrafia przyjąć dużo zasad. Natomiast do grania rodzinnego i z casualami się nie nadaje. Mondo Sapiens idealnie wypełnia tę lukę, a jednocześnie jest na tyle sporo wariantów i różnych plansz że spokojnie rozegram co najmniej kilkanaście partii bez poczucia powtarzalności rozgrywek i myśli, że wszystko już o tej grze wiem. Dla mnie bomba. :D
W zupełności się zgadzam Mondo (obie wersje) to świetne gry :)
Pytanie do posiadaczy nowej wersji - czy ich timer też nie jest do końca sprawny? Mój niestety nie chce odmierzać czasu :( choć to niewielki problem, bo korzystam ze sztuki z Mondo.
In omnibus requiem quaesivi, et nusquam inveni nisi in angulo cum libro.
Grzech
Posty: 594
Rejestracja: 20 maja 2005, 13:55
Lokalizacja: Wrocław/Warszawa
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Re: Mondo

Post autor: Grzech »

ScripterYoda pisze: Pytanie do posiadaczy nowej wersji - czy ich timer też nie jest do końca sprawny? Mój niestety nie chce odmierzać czasu :( choć to niewielki problem, bo korzystam ze sztuki z Mondo.
Moj działa... choc tyka jeszcze kilka sekund po dzwonku i raz na poczatku sie zawiesił
Awatar użytkownika
Filippos
Posty: 2466
Rejestracja: 02 sty 2007, 16:54
Lokalizacja: Wawa, sercem w Wawie, nogą w wawie i innymi częściami ciała też;))

Re: Mondo

Post autor: Filippos »

Mój działa. Tylko dzwoni kiedy pokazuje jakieś niecałe pół minuty do końca więc trzeba się przyzwyczaić. :wink:
Zwykle gram w to co mam
Moja strona o projektowaniu: http://milunski.com/
Awatar użytkownika
ScripterYoda
Posty: 136
Rejestracja: 21 mar 2011, 17:05
Lokalizacja: Mińsk Mazowiecki

Re: Mondo

Post autor: ScripterYoda »

No mój niestety się zbuntował. Ten z Mondo jest zbudowany trochę inaczej i z nim takich problemów nie ma :)
In omnibus requiem quaesivi, et nusquam inveni nisi in angulo cum libro.
Pająk
Posty: 53
Rejestracja: 07 lut 2010, 18:14
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: Pająk »

mi niestety ten z Mondo padł po pierwszych paru grach.. niestety sam próbowałem go naprawić i rozsypał się kompletnie :)

szukam teraz dobrego zwykłego bzyczka kuchennego
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Mondo

Post autor: Leser »

Zaskakuje mnie powszechne przeświadczenie jakoby GT nie nadawał się dla każuali. Ja bezboleśnie wprowadziłem w arkana tej gry mnóstwo kompletnych planszówkowych "swieżaków" i uważam, że dobrze się do tego nadaje z prostej przyczyny - nie ma żadnego powodu by przedstawiać nowym graczom komplet zasad! Grunt by wiedzieli jak zbudować statek, reszta spokojnie wychodzi w praniu.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Pierzasty
Posty: 2719
Rejestracja: 25 wrz 2011, 11:58
Lokalizacja: Otwock
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Mondo

Post autor: Pierzasty »

Bo nie umieją tłumaczyć :roll: 50 minut tłumaczenia - WTF?
"Macie dolecieć do celu, zarabiacie głównie na towarach, za straty płacicie. Tak działają części, jako że tylko obcy są niezbyt oczywiści to macie pamiętać, że wspomagają części w swoim kolorze. Tu macie tabelkę z zagrożeniami, które znaczą to i to. Tak wyglądają karty, szczegółami się nie przejmujcie, przed tutorialem i tak zapomnicie, a do normalnej gry opanujecie. Gotowi, jazda!"
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Mondo

Post autor: Senthe »

Leser pisze:Zaskakuje mnie powszechne przeświadczenie jakoby GT nie nadawał się dla każuali. Ja bezboleśnie wprowadziłem w arkana tej gry mnóstwo kompletnych planszówkowych "swieżaków" i uważam, że dobrze się do tego nadaje z prostej przyczyny - nie ma żadnego powodu by przedstawiać nowym graczom komplet zasad! Grunt by wiedzieli jak zbudować statek, reszta spokojnie wychodzi w praniu.
GT to jedna z pierwszych gier, jakie naprawdę spodobały się mojemu chłopakowi, a przy tym jedna z pierwszych, które spodobały się mi, jakieś dwa lata wcześniej :) Szczerze mówiąc to zdziwiła mnie raczej informacja o "powszechnym przeświadczeniu" :shock: Dlaczego?! Przecież ta gra jest taka zabawna i urocza, idealna dla nowych graczy :D
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Mondo

Post autor: FortArt »

Pierzasty pisze:Bo nie umieją tłumaczyć :roll: 50 minut tłumaczenia - WTF?
"Macie dolecieć do celu, zarabiacie głównie na towarach, za straty płacicie. Tak działają części, jako że tylko obcy są niezbyt oczywiści to macie pamiętać, że wspomagają części w swoim kolorze. Tu macie tabelkę z zagrożeniami, które znaczą to i to. Tak wyglądają karty, szczegółami się nie przejmujcie, przed tutorialem i tak zapomnicie, a do normalnej gry opanujecie. Gotowi, jazda!"
To jest bardzo ciekawy głos w dyskusji, która toczy się tutaj -> http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... =1&t=18166
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: Mondo

Post autor: jax »

Ja zakupilem Mondo Sapiens (jeszcze nie gralem) i 2 zestawy dodatkowe do Mondo. Mocno polecam ten drugi zakup - dochodzi mnóstwo nowych, pomysłowych celów i przed każdą rundą rozgrywki można losować cele już z duuużej puli. Zwiększa to znacząco regrywalność. Do tego 3 jeszcze inne cele są do wydrukowania z oficjalnej strony Mondo ( http://www.mondo-game.com/indexUS.html )
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
ODPOWIEDZ