Chaos in the Old World / Chaos w Starym Świecie (Eric M. Lang)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Chaos w Starym Świecie
FFG ma licencję, nie widzę czemu cokolwiek poza jej utratą miałoby ich powstrzymywać przed dodrukowaniem uznanej gry.Cyberpuncur pisze:Pamiętajcie, że świat znany z Chaosu w Starym Świecie według oficjalnej linii GW już nie istnieje.
Jest prawdopodobne, że już dodruku nie będzie w ogóle.
Przy posunięciach GW wszystko jest możliwe.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- Macok
- Posty: 171
- Rejestracja: 18 gru 2011, 22:58
- Lokalizacja: NeoGliwice 3
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 8 times
Re: Chaos w Starym Świecie
A mi smutno, ze inni sie musza meczyc z roznymi wersjami. Nie raz bylem (i pewnie nie raz bede) w podobnej sytuacji. I choc mnie powyzsze podejscie nie dziwi to chyba nie ma sie czym chelpic.Wothan pisze:Fajnie wiedzieć, że się posiada białego kruka razem z dodatkiem w rodzimym języku Jak cena podejdzie do 500 to się zastanowię nad sprzedażą
Ja mialem niedawno dwie kopie szczura (jedna kupilem sobie, druga dostalem na prezent) i jedna opchnalem. Ktos teraz rujnuje Stary Swiat w piatke i nie pozostaje nic tylko sie cieszyc z tego powodu.
Spoiler:
Re: Chaos w Starym Świecie
Macok pisze: Wlasnie powstaje Warhammer Quest: The Adventure Card Game, ktory jest osadzony w starym swiecie wiec widac, ze teoria sie kupy nie trzyma.
Plus, wydawca jest FFG a nie GW wiec nie powinno byc z tym problemow.
Według GW faktycznie Stary Świat w kształcie znanym z Warhammer Quest czy Chaosu w Starym Świecie już nie istnieje. Linia fabularna poszła dalej Szczury wysadziły księżyc, krasnoludy dokopały się do swojej boginii, której Nagash wykradł magię runiczną, w Imperium otworzył się wielki Warp i Chaos rozlał się po świecie, chyba tak to jakoś szło. W świecie figurkowym nastąpił albo reset uniwersum, albo coś w stylu "Sigmar stworzył w warpie Nowy Świat i tam starają się bronić przed Chaosem", ale nie jestem pewien, która wersja jest prawdziwsza, czy którakolwiek jest.
A to, że FFG ma licencję, znaczy tyle, że nie muszą iść równo z fabułą gier figurkowych i mogą chyba tworzyć w pewnym okresie istnienia Starego Świata? Np. podczas Burzy Chaosu.
- Bea
- Posty: 4478
- Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
- Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
- Been thanked: 6 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Patrząc na instrukcję domyślam się, że Chaos ma dosyć wysoki próg wejścia. Czy bardzo go sobie zwiększę, jeśli zakupię grę z dodatkiem Rogaty szczur i moja pierwsza partia będzie rozegrana właśnie w pięcioosobowym składzie? Czy dodatek wnosi dużo zmian zasad? Może raczej sobie to darować i zaczynać powoli, od samej podstawki?
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Chaos w Starym Świecie
Zasady szczególnie się nie zmieniają, ale wydarzenia z dodatku utrudniają grę. Teoretycznie największym problemem jest to, że Szczur gra zupełnie inaczej niż reszta bogów - ale że dla wszystkich będzie to pierwsza partia to może i bez różnicy? Jeżeli zagrasz bez dodatkowych wydarzeń i na kartach z podstawki dla podstawowych 4 bogów to gra będzie się różnić tylko obecnością szczura. Jeżeli towarzystwo ogarnięte to wydaje mi się, że spokojnie możesz zacząć grać z dodatkiem kartami z dodatku.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- grabol
- Posty: 439
- Rejestracja: 09 lut 2013, 21:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 43 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Po kilkunastu partiach w podstawkę zagraliśmy z dodatkiem z uwzględnieniem wszystkich oferowanych przez dodatek nowości tzn. 5 gracz, nowe karty chaosu i wydarzenia i niestety gra, która wydawała się już przystępna i zbalansowana zupełnie zmieniła swoje oblicze. Nowe wydarzenia są chyba zbyt mocne, a nowe karty chaosu każą zupełnie zmodyfikować strategię gry bóstwami. Gra zmienia się diametralnie. Ja nie polecam ale zastrzegam, że doświadczenie z dodatkiem mam tylko jedno partiowe. Proponuję grać tylko w podstawkę w 4 osoby. Jeżeli jest Was pięcioro i koniecznie to musi być chaos, to nie ma wyjścia ale ta gra moim zdaniem w wersji podstawowej jest zdecydowanie lepsza.
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Chaos w Starym Świecie
To raczej szok nowości, dodatek pozwala w zasadzie każdemu z bogów grać na kółko albo na punkty, w podstawce Khorne i Nurgle nie mają takich możliwości. Nowe wydarzenia są bardzo mocne, w sumie pierwsze partie można grać bez nich (tylko przy grze z nowymi kartami dla bogów podmienia się jedną kartę wydarzeń z podstawki z tego co pamiętam, Domenę Rogatego bodajże.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Re: Chaos w Starym Świecie
Hmm, moim zdaniem Khorne jest w podstawce zbyt silny i najłatwiej mu wygrać w Zagrożeniu, a Nurgle jest za słaby, żeby zrobić cokolwiek. Ilu graczy tyle opinii... Ale jedno wiem na pewno, ta gra nie jest zbalansowana, jeżeli gramy tylko w podstawkę.grabol pisze: gra, która wydawała się już przystępna i zbalansowana zupełnie zmieniła swoje oblicze.
- palladinus
- Posty: 1494
- Rejestracja: 29 paź 2010, 14:10
- Lokalizacja: Poznań
- Been thanked: 5 times
- Kontakt:
Re: Chaos w Starym Świecie
Żeby choć trochę obiektywizmu wprowadzić, to na BGG są prowadzone (nie wiem na ile ten wątek jest jeszcze aktywny) statystyki podstawki:
Khorne: 179
Nurgle: 188
Slaanesh: 187
Tzeentch: 123
Widać, że jedynie Tzeentch odstaje.
Dla dodatku nie znam takowych, ale uważam jak kwiatosz, że odczucia zepsucia są spowodowane diametralnym odejściem od strategii danych bogów z podstawki, ale fun jest cały czas tak samo duży.
Khorne: 179
Nurgle: 188
Slaanesh: 187
Tzeentch: 123
Widać, że jedynie Tzeentch odstaje.
Dla dodatku nie znam takowych, ale uważam jak kwiatosz, że odczucia zepsucia są spowodowane diametralnym odejściem od strategii danych bogów z podstawki, ale fun jest cały czas tak samo duży.
Blog CiekaweGry - gry planszowe i nie tylko
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
http://www.facebook.com/CiekaweGry
http://instagram.com/CiekaweGry
- TuReK
- Posty: 1480
- Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
- Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 74 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Wiele tych wyników wysyłali początkujący w CitOW, a Tzeentch jest najtrudniejszy na start. Więc realnie balans jest nawet lepszy.
W dodatku Khorne jest za mocny (szczególnie ten jeden upgrade), a Nurgle zbyt osłabiony (bo karty do diala i tak mu nic nie dają, za to gorzej punkty zbiera)
W dodatku Khorne jest za mocny (szczególnie ten jeden upgrade), a Nurgle zbyt osłabiony (bo karty do diala i tak mu nic nie dają, za to gorzej punkty zbiera)
Z pustego i Saruman nie naleje
- kwiatosz
- Posty: 7874
- Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
- Lokalizacja: Romford/Londyn
- Has thanked: 132 times
- Been thanked: 416 times
- Kontakt:
Re: Chaos w Starym Świecie
Z tego co pamiętam da się Nurglem wykręcić 4 obroty kółka w jednej kolejce, w podstawce w ogóle szans na kółko nie miał, tutaj przy odpowiednim złożeniu się kart można walczyć
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
- TuReK
- Posty: 1480
- Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
- Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 74 times
Re: Chaos w Starym Świecie
hehe, a nikt nie zauważy na co się zanosi...kwiatosz pisze:Z tego co pamiętam da się Nurglem wykręcić 4 obroty kółka w jednej kolejce, w podstawce w ogóle szans na kółko nie miał, tutaj przy odpowiednim złożeniu się kart można walczyć
Chociaż w sumie to ja bym dał nurglowi tak zakręcić, bo to oznacza, że mniej punktów zbierze.
Z pustego i Saruman nie naleje
- grabol
- Posty: 439
- Rejestracja: 09 lut 2013, 21:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 43 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Mam inne zdanie. Balans podstawowej wersji jest moim zdaniem bardzo dobry. Owszem w pierwszych kilku partiach Khorne dominował, jednak im dalej w las, tym trudniej czerwonemu dopaść jakieś ofiary, a pozostali gracze skuteczniej psują i dominują regiony, gra kończy się często zwycięstwem na punkty, turę przed zwycięstwem Khorna na kole. Ponadto rozwinięcie zwiększające odporność wyznawców Slaanesha jest obowiązkowe i powinno być brane jako pierwsze. Najtrudniej wygrać Slaaneshem, głównie przez duży wpływ czynnika losowego na rozrzucenie na planszy żetonów szlachty i bohaterów oraz małą ilość jednostek wyznawców. Nurgle dzięki rozwinięciu dającemu dodatkowe punkty przy każdym zrujnowaniu ma dużą szansę na zwycięstwo, pod warunkiem, że porzuci myśl o częstym kręceniu. Tzeentch może grać równie skutecznie i na kole i na punkty, sporo dobiera i dzięki tanim kartom zazwyczaj kończy fazę przyzywania jako ostatni.opiklus pisze:Hmm, moim zdaniem Khorne jest w podstawce zbyt silny i najłatwiej mu wygrać w Zagrożeniu, a Nurgle jest za słaby, żeby zrobić cokolwiek. Ilu graczy tyle opinii... Ale jedno wiem na pewno, ta gra nie jest zbalansowana, jeżeli gramy tylko w podstawkę.grabol pisze: gra, która wydawała się już przystępna i zbalansowana zupełnie zmieniła swoje oblicze.
Tak jak pisze Kwiatosz chyba lepiej grać dodatek bez nowych wydarzeń, które są moim zdaniem zbyt mocne i wprowadzają za dużo chaosu w chaosie.
Ostatnio zmieniony 09 lut 2016, 16:47 przez grabol, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Chaos w Starym Świecie
Jak to tak... Chaos bez... chaosu? Chaos być musi, grać trzeba się nauczyć "od nowa" i tyle ;Pgrabol pisze: za dużo chaosu w chaosie.
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Re: Chaos w Starym Świecie
Chaos w Chaosie musi być Wyniki w mojej grupie mniej więcej potwierdzają dane z BGG - Tzeentch relatywnie najsłabszy (ale za to jaka satysfakcja po zwycięstwie!), pozostali dość wyrównani. Dużo zależy od doświadczenia graczy - trzeba wiedzieć, że walka z Khornem nie ma sensu, a Nurgle przyspiesza nagle z punktami (z bonusem za każdą ruinację). Wtedy i teoretycznie słabsi mają większe szanse.
Gra po tych kilku latach nie zestarzała się ani trochę, no i nie jest tak skomplikowana jak wygląda!
Gra po tych kilku latach nie zestarzała się ani trochę, no i nie jest tak skomplikowana jak wygląda!
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
- Troll z bagien
- Posty: 86
- Rejestracja: 31 mar 2011, 10:25
Re: Chaos w Starym Świecie
Dziwne... W naszej grupie to właśnie Tzeentch wyraźnie najczęściej wygrywał, zarówno na podstawce, jak z dodatkiem. Najrzadziej wygrywa Khorne, od którego skutecznie udaje się nam izolować - o ile nie ma dużego farta w rzutach.
Re: Chaos w Starym Świecie
Ha! To wydaje się potwierdzać znaczenie metagame w obrębie danej grupy, ale i tak dość niezwykłe - wygrywa raczej na pokrętle czy na punkty?
TOP 3: Chaos in the Old World, Evolution, The Grizzled.
- krecilapka
- Posty: 968
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 188 times
Re: Chaos w Starym Świecie
U nas też wygrywał khorne najczęściej. Stawiał po figurze wszędzie byle rzucić kości. Raz / dwa razy na turę kołem kręci na bank. Chyba że ktoś ma pecha w dłoni. Nie da się tego powstrzymać na podstawce. Gdzieś rzuci na pewno.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
- grabol
- Posty: 439
- Rejestracja: 09 lut 2013, 21:29
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 43 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Jeżeli Khorne kręci 1x na turę to za mało do zwycięstwa. Jeżeli dodatkowo nie zakręci w ogóle w I turze, co się zdarza, przy mądrze grających przeciwnikach, to o zwycięstwo jest mu bardzo ciężko. Nasze gry, poza kilkoma pierwszymi rozgrywkami, kiedy Khorne robił co chciał, a wynikało to ze słabo poznanego mechanizmu gry, zazwyczaj toczą się tak, że pozostali starają się przede wszystkim go unikać. Jeżeli dodatkowo ma pecha i na rękę nie dostanie za dużo kart krwawego szału, to w ogóle ma pozamiatane. Poza tym Tzeentch ma dość dużą możliwość remisowania na kole z Khornem, przez co bóg krwi kręci raz na turę. Olbrzymim atutem Slaanesha jest wzmocnienie dające akolitom większą obronę. Cała nadzieja w Nurglu, który nie może się uprzeć na gęsto zaludnione tereny i podkładać Khornowi. Sam Nurlge również jest w stanie skutecznie bronić swoich wyznawców kartami wzmacniającymi obronę. Niekiedy nie ma wyjścia i trzeba z Khornem zawalczyć, żeby ograniczyć jego rozstawienia na planszy. Mieliśmy raz piękną sytuację, po której ostatnią figurkę Khorna, Tzeentch wysłał swoim teleportem na sam koniec mapy daleko od jakichkolwiek innych figurek.
- TuReK
- Posty: 1480
- Rejestracja: 07 cze 2004, 13:57
- Lokalizacja: Opole (d. Mecatol Rex)
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 74 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Bo Khorna trzeba lać i to mocno. Musi być pod kontrolą - nie może mieć za dużo figurek na planszy. Niech sobie raz kiedyś zakręci 2x tym kołem, ale po takiej turze plansza ma być wyczyszczona z jego figurek. Do tego im bardziej rozproszonych inni bogowie mają kultystów, tym lepiej dla Khorna.
Z pustego i Saruman nie naleje
- Troll z bagien
- Posty: 86
- Rejestracja: 31 mar 2011, 10:25
Re: Chaos w Starym Świecie
Raczej na obkrętki, choć to różnie było, zależy jak się tokeny rozłożyły.RE.Lee pisze:Ha! To wydaje się potwierdzać znaczenie metagame w obrębie danej grupy, ale i tak dość niezwykłe - wygrywa raczej na pokrętle czy na punkty?
No cóż, niewiele porzuca, jak Tzeentch w pierwszej turze wywala go swoim Teleportem do Norski. Albo zwyczajnie przeczeka się tanimi kartami jego rozstawianie i potem poucieka. Tak my graliśmy i jeśli Khorne nie przekręcił się chociaż raz w pierwszej turze, to prawie na pewno przegrywał. Raz u nas na podstawce wygrał na punkty, bo tyle miejsca do dominacji mu daliśmy, ale to był wyjątek. Generalnie wszyscy byli skupieni przede wszystkim na uniknięciu Khorne'a, a dopiero potem na walce między sobą.krecilapka pisze:U nas też wygrywał khorne najczęściej. Stawiał po figurze wszędzie byle rzucić kości. Raz / dwa razy na turę kołem kręci na bank. Chyba że ktoś ma pecha w dłoni. Nie da się tego powstrzymać na podstawce. Gdzieś rzuci na pewno.
Wielu szczegółów co do przebiegu naszych gier i powodów dominacji Tzeentcha niestety nie jestem w stanie powiedzieć, bo już ponad 2 lata nie grałem i zwyczajnie nie pamiętam.
- krecilapka
- Posty: 968
- Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 188 times
Re: Chaos w Starym Świecie
Ale wszystkie dywagacje skłaniają się ku temu: khorne jest szczególny i trzeba mu się zawsze bacznie przyglądać. Wszyscy gracze muszą być ogarnięci do tego. My khorna dawaliśmy graczowi który grał 1 lub 2 raz i wtedy było cacy . Upilnowanie w miarę ogranego to męka dla reszty.
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka