Small World - Elfy?

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Small World - Elfy?

Post autor: Wookie »

Nie wiem czy był już taki temat, ale piszę teraz, bo wróciłem do Small World (edycja PL).

Jaki jest sposób na elfy w Small World?
Graliśmy wczoraj i po prostu była rzeźnia.
Atakujesz je, ale one nie giną. Więc regularnie będą wracały i podbijały kolejne obszary.

Gracze spinali się, żeby dostać jakieś punkty i co chwilę rasy wymierały, a elfy przetrwały na planszy przez 7 rund. Dodatkowo "władały smokiem" także jedno-dwa pola zawsze odbiły.


Po wczorajszej partii zastanawiam się, czy ich po prostu nie wywalić :/
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Epyon »

Można na przykład zmieniać elfy w czarnoksiężników.
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Wookie »

i co - czarnoksiężnicy to jedyna (i to do tego taka sobie) odpowiedź?

a co jeśli ich nie ma? albo są z drugiej strony planszy, albo już wymarli?
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Small World - Elfy?

Post autor: siemian »

W moich grach nigdy nie pojawiał się problem zbyt mocnych elfów. Albo ktoś je męczył czarnoksiężnikami, albo rozwijały się do tego stopnia, że potencjał na kolejne tury był minimalny, albo zostawały otoczone i jakikolwiek rozwój przynosił im mniej punktów niż zarabiali inni. Kosa zawsze trafiała na kamień :)
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Wookie »

wczoraj gracz rozpoczął z elfami+smok:
1sza kolejka - 5 obszarów
2ga kolejka - 7/8 obszarów
3-6 kolejka - 9-10 obszarów

Coś zrobiliśmy źle, czy elfy z dobrą cechą na początku są po prostu przegięte ?
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Small World - Elfy?

Post autor: siemian »

W jednej z rund powinien znaleźć się gracz, który wymiera na innym końcu mapy i w kolejnej rundzie wchodzi elfom na plecy zabierając 3/4/5 albo więcej terytoriów (amazonki potrafią przemielić mapę). Przy odpowiednio wykonanym ruchu gracz prowadzący elfy uznaje, że nie opłaca się rozwijać w żadnym kierunku bo granice są mocno obwarowane i pozwala im wymrzeć.
U was musiało być bardzo spokojnie, jeżeli elfy tyle punktów zdobywały co rundę.
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Small World - Elfy?

Post autor: watman »

u nas elfy sa uwazane za jedyna odpowiedz na szkielety z ofensywna zdolnoscia (np. berserk)... inaczej kosci panosza sie po mapie az (nie)milo...
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
Awatar użytkownika
wis
Posty: 1231
Rejestracja: 20 sty 2009, 18:01
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 59 times
Been thanked: 24 times
Kontakt:

Re: Small World - Elfy?

Post autor: wis »

Punkty zarabia rasa aktywna i emeryci. Jeśli rasa aktywna jest zbyt mocna, bije się emerytów. No i od tego jest kilku graczy, żeby przypilnować lidera:).
Polecam home rule: licytację o kolejność graczy. Rozpoczynamy grę z 10 dukatami i licytujemy się o to, kto będzie pierwszy/drugi/itd. W ten sposób nie ma możliwości, że pierwszy gracz weźmie za darmo super rasę, a reszta dostanie chłam - pierwszy będzie się musiał wykrwawić na licytacji. Inna sprawa, że widzieliśmy już grę, w której za bycie pierwszym można było dać 14punktów i wciąż wygrać - no ale to już kwestia losowości dochodzących ras. Nota bene, zastanawiam się nad kolejnym home rule - wydłużeniem puli ras do wyboru. W ten sposób można lepiej przygotować się na nowe rasy.
Glory: A Game of Knights - nasza pierwsza gra Kickstarter / FB / Gamefound
Awatar użytkownika
Wookie
Posty: 935
Rejestracja: 19 gru 2008, 12:23
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Wookie »

Grałem wczoraj, wygrał gracz, który najlepiej ukrywał się ze zdobywaniem punktów :)
Elfy nie były problemem, ale za to "Wodne Trytony" (czy jakoś tak) - zajęli 3 pola na morzu i 6 nadbrzeżnych

Kolejna rzecz mnie zastanawia - na ile szybko te 14 ras się nudzi? W każdej partii przewijamy wszystkie dostępne, także rozumiem, że po kilku partiach będzie już tylko to samo ?
Awatar użytkownika
Epyon
Posty: 1164
Rejestracja: 30 mar 2012, 08:07
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 8 times

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Epyon »

Wookie pisze:Kolejna rzecz mnie zastanawia - na ile szybko te 14 ras się nudzi? W każdej partii przewijamy wszystkie dostępne, także rozumiem, że po kilku partiach będzie już tylko to samo ?
Jak dla mnie zdecydowanie za szybko. Najpierw grałem w Small Worlda ze wszystkimi dodatkami i kombinacje rasy oraz zdolności w kolejnych grach praktycznie się nie powtarzały, a wszystko było zdecydowanie bardziej zróżnicowane (do tego dochodził świetny Nekromanta). Natomiast po zagraniu kilkunastu partii w samego Undergrounda raczej nie mam już ochoty na następne, przynajmniej przez jakiś czas.
Awatar użytkownika
siemian
Posty: 114
Rejestracja: 07 wrz 2010, 22:00
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Small World - Elfy?

Post autor: siemian »

Wookie pisze: Kolejna rzecz mnie zastanawia - na ile szybko te 14 ras się nudzi? W każdej partii przewijamy wszystkie dostępne, także rozumiem, że po kilku partiach będzie już tylko to samo ?
Daje się zauważyć pewne kombinacje, które są mocniejsze, łatwiejsze do zarabiania dużych punktów. Mi osobiście gra się nie znudziła po kilkudziesięciu partiach, ale może to wynikać z faktu, że nie mam własnej kopii tylko gram okazyjnie u znajomych.
Awatar użytkownika
FortArt
Posty: 2334
Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 45 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Small World - Elfy?

Post autor: FortArt »

watman pisze:u nas elfy sa uwazane za jedyna odpowiedz na szkielety z ofensywna zdolnoscia (np. berserk)... inaczej kosci panosza sie po mapie az (nie)milo...
Ja trafiłem na graczy stosujących prostą zasadę. Jeśli na planszy są szkielety, trzeba je wykończyć. Ze dwie rundy zaczynałem podbój od nowa bo wybijali mnie do nogi. Trzeba było wymrzeć by dało się spokojnie grać. :) Na elfy ta metoda też pewnie zadziała.

Jak dla mnie nieco przegięte są kapłanki, które po wymarciu robią wieżę punktującą tyle ile ich liczebność (czyli do 9) i rozwalenie takiej w praktyce udaje się tylko smokiem.
Wookie pisze:Elfy nie były problemem, ale za to "Wodne Trytony" (czy jakoś tak) - zajęli 3 pola na morzu i 6 nadbrzeżnych
3 morza to ciężko zająć. To już moim zdaniem daliście plamę pozwalając komuś przebić się przez cała planszę na skos.
Wookie pisze:Kolejna rzecz mnie zastanawia - na ile szybko te 14 ras się nudzi? W każdej partii przewijamy wszystkie dostępne, także rozumiem, że po kilku partiach będzie już tylko to samo ?
14*20 to 280 kombinacji. Z trzema dodatkami masz 24 rasy i 32 cechy czyli 768 kombinacji tego czym grasz i przeciw czemu grasz. W której grze jest taki wybór?
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
Awatar użytkownika
Arkadiusz
Posty: 1289
Rejestracja: 23 lis 2010, 08:54
Lokalizacja: Toruń

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Arkadiusz »

FortArt pisze: 14*20 to 280 kombinacji. Z trzema dodatkami masz 24 rasy i 32 cechy czyli 768 kombinacji tego czym grasz i przeciw czemu grasz. W której grze jest taki wybór?
Te dane tylko na papierze prezentują się tak atrakcyjnie, w praktyce ciekawych ras, cech i ich kombinacji jest niewiele. Osobiście wolałbym żeby to inaczej wyglądało, żeby było kilka dopracowanych i naprawdę unikalnych stron konfliktu, którymi grałoby się od początku do końca. Sorry, nie lubię tego całego systemu wymierania zaprezentowanego w Small World a na hasło "optymalizacja" robi mi się słabo.

Patrzysz na pudełko - widzisz zabawny temat fantasy i napis "to w końcu świat rzeźni". Myślisz sobie, "ok, bring it on" a po zagraniu okazuje się, że to albo gra dla dzieciaków albo dla fanatyków euro. Zamiast rzeźni, mamy optymalizację. Bleeee.

Od siebie mogę zapewnić, że gra z biegiem czasu niewiele traci, raczej nie spada poniżej pewnego poziomu. Jaki to poziom, to już inna sprawa.
"Those who don't believe in magic, will never find it."

BGG
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Gabriel »

To nie jest Euro, to nie jest żadna optymalizacja. To zabawa w przepychanie żetonów :)

Optymalizacja miałaby miejsce, gdyby gracze wybierali rasę na start (licytacja) + cechę (licytacja) i rozwijali się na planszy. To byłoby najlepsze. Wymieranie i rotacja powoduje, że nawet 100 kombinacji ras i cech szybko się znudzi, ale to jest obliczone na kupowanie dodatków.

Dla mnie gra ma podobny efekt jak Metropolys - fajne, proste zabawne, chwyci w każdym towarzystwie. Idealne zastępstwo na Monopoly, czy lekarstwo dla ludzi szukających starych gier Sfery na Allegro.
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
Awatar użytkownika
Bri
Posty: 437
Rejestracja: 18 sie 2009, 14:40

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Bri »

Gabriel pisze:Optymalizacja miałaby miejsce, gdyby gracze wybierali rasę na start (licytacja) + cechę (licytacja) i rozwijali się na planszy.
To by prowadziło do efektu kuli śnieżnej, masz słabe kombo i przegrywasz przez cała grę.
Całe to wymieranie jest zrobione po to by gra była pozbawiona tego efektu, żeby po słabej pierwszej rasie druga nadrobić trochę punktów.
Jednak dostępne kombinacje szybko zostają przerobione, jeśli gracz gra 4 rasami w partii, to we trzech zapaleńców ograją to wszystko w 20-kilka partii.
wis pisze:Rozpoczynamy grę z 10 dukatami i licytujemy się o to, kto będzie pierwszy/drugi/itd.

tylko że wydanie wszystkich dukatów na dobre kombo na początku to żadna strata dla mojej puli, nie wiem jaką to właściwie różnicę robi.
Awatar użytkownika
Gabriel
Posty: 730
Rejestracja: 13 sie 2007, 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Small World - Elfy?

Post autor: Gabriel »

Wydaje mi się, że autor chciał dać efekt faktycznego rozwoju w Olymposie. Teoretycznie to wymieranie byłoby zbędne, a złe połączenia ras i cech mogłyby być niwelowane w długim terminie przez odpowiednio rozwijane drzewko technologiczne. Ale, to takie gdybanie. Smallworld jest jaki jest. Jest zabawny i coś czuję, że 300 PLN na dodatki łatwo wychodzi ;)
Kupię:Dark World: Dragon's Gate / Schwarze Auge Tal des Drachens (stary dungeon-crawler)
ODPOWIEDZ