Tzolk'in: Kalendarz Majów (S. Luciani, D. Tascini)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

Ok, rozumiem ze jest dozwolony dla umiejących grać ale czy w ogóle można zobaczyć przebieg przykladowej gry? A na BGG czy jest jakaś dyskusja tego wariantu?
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: michalldz90 »

http://www.boiteajeux.net/jeux/tz2/partie.php?id=71

Tu przykładowa rozgrywka. Mysle ze nie jest ona jeszcze poprostu podana do opinii publicznej. Dlaczego? Nie wiem. Nie jest to w sumie jakas wielka zmiana ale na pewno jest znaczaca

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

dziekuje! czyli to rownolegla wersja do testowania Tzolkin2 (tz2). Rozwiazanie z limitem mi sie podoba, bo nie trzeba nic zmieniac na planszy w obecnej wersji gry.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: michalldz90 »

Ten wariant jest na pewno bardziej zbalansowany od tego z zamiana pól na uxmal. Zagralem juz ponad 10 partii i z czystym sumieniem moge powiedziec ze wariant jest swietny i poki co chyba jeszcze ani razu nie wygralem :D ale podoba mi sie ze jest trudno a korzystanie z taktyki hybrydowej to esencja tej gry :)

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Kupiłem dodatek ale zastanawiam się, czy nie psuje on doskonałej gry strategicznej... To na razie tylko teoretyzowanie:

-Przepowiednie wydają się narzucać wspólną strategię wszystkim graczom - pojawia się zwiększona konkurencja o te same zasoby. Pełna swoboda to rzecz, którą kocham w tej grze. A tutaj płytki ukierunkowują nas chyba zbyt mocno...

-Wiele plemion jest mniej użytecznych (są przydatne tylko w określonych sytuacjach), a część z nich ingeruje w rdzeń gry i wywraca go do góry nogami ("timing' to podstawa w Tzolkinie, a teraz można nim manipulować i ingerować w sposób wystawiania robotników)

-5 gracz to downtime i nic więcej

-Szybkie akcje na mniejszą liczbę graczy to wydłużenie kołderki

-Budynki wydają się być ciekawe, ale... mają inny tył niż te z podstawki (bardziej nasycony kolor)... To niby drobnostka, ale jednak widać, że następny budynek to ten z dodatku ;).

Zastanawiam się, czy po faktycznej partii pokocham ten dodatek, czy go znienawidzę
fumi
Posty: 81
Rejestracja: 09 lip 2015, 11:44
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: fumi »

Fajne jest to, że dodajesz do gry element który Ci się podoba. Nie chcesz szybkich akcji czy przepowiedni? Grasz tylko z plemionami... Nie chcesz plemion i szybkich akcji? Grasz z przepowiedniami. Plemiona przyjemnie odświeżają grę ale faktycznie są niezbalansowane.
Ja osobiście z całego dodatku korzystam tylko z przepowiedni i plemion.
Awatar użytkownika
ramar
Posty: 996
Rejestracja: 03 lis 2014, 18:26
Lokalizacja: Kalisz
Been thanked: 2 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: ramar »

warlock pisze:...
1. Przepowiednie moim zdaniem urozmaicają grę, sprawiają że jest trudniejsza i wymuszają właśnie stosowanie strategii hybrydowych. - dla mnie ten moduł to ogromny PLUS.
2. Co do plemion się zgodzę w części - plemię AHMAKIQ jest żenujące: umiejętność łamiąca zasadę nakazującą
w turze albo wysłać robotników do pracy, albo sprowadzić ich z powrotem do wioski. Po za tym, jest ok - są lepsze plemiona i gorsze - zaleznie od stylu gry i strategii, ale ogólnie lubię ten moduł.
3. Szybkie akcje, to zapychacz - użyteczny tylko przy grze na 5 osób. Jednak takiego składu nie wyobrażam sobie przy stole.. Zgadzam się, że czas oczekiwania może zabić.
4. Rewersy dodatkowych budynków - nie zauważyłem różnicy. A to co mają na awersie, miło urozmaica grę.
Tak więc wg mnie, 3 moduły z 5 to uczta dla fana Tzolkina.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Dzięki Panowie ;).

Generalnie budynki wtasuję do podstawki, bo większa różnorodność jest zawsze na plus, a zdolności nowych budowli są bardzo ciekawe (trochę szkoda, że dodatek nie wprowadził nowych monumentów) ;).

Przepowiednie trochę robią z Tzolkina Agricolę :) Ale ten moduł prawdopodobnie również wyląduje na stole, bo jest sprawiedliwy dla wszystkich i faktycznie wymusza dodatkowy poziom planowania (można wyrobić plan minimum i wyjść na zero, ale można też zyskać trochę punktów ;)).

Natomiast obawiam się, że wykorzystanie plemion najpewniej skończy się tak: "wygrałeś, bo miałeś lepszą zdolność, nie mogłem cię zablokować". Plemię pozwalające awansować taniej na torach albo ściągnąć z kół robotnika po wystawieniu przynajmniej dwóch jest nieporównywalnie silniejsze od takiego, które pozwala uzupełniać kukurydzę do dwóch, jeśli jej nie mamy... Asymetrię w tej grze raczej potraktuję w ramach ciekawostki, ale wątpię, czy będę korzystać z plemion regularnie.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Trolliszcze »

Alternatywnie słabszych plemion można używać w grach z niedoświadczonymi graczami (w sensie im dać coś silnego, a sobie wziąć zapychacz). Generalnie słabość pojedynczych plemion w niczym nie przeszkadza, bo my zawsze podczas setupu losujemy więcej plemion niż graczy i każdy sobie coś dobiera.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Trolliszcze pisze:Alternatywnie słabszych plemion można używać w grach z niedoświadczonymi graczami (w sensie im dać coś silnego, a sobie wziąć zapychacz). Generalnie słabość pojedynczych plemion w niczym nie przeszkadza, bo my zawsze podczas setupu losujemy więcej plemion niż graczy i każdy sobie coś dobiera.
Ale to już jazda na homerulach jest, zasady mówią o wyborze jednej płytki z dwóch :)

Plemiona na pewno czynią grę bardziej ekscytującą dla nowych graczy: "wow, mam specjalną moc" ;). Cóż, pozostaje mi je tylko wypróbować.

Swoją drogą - wiem, że dodatek dorzucił nowe złote kostki (do zastąpienia starych). Ale tak jak tył budynków z dodatku różni się od tyłu tych z podstawki (i nie jest dokładnie wyśrodkowany), to dodatkowe kostki drewna i kamieni też mają inny odcień :(. Ja jestem chory na punkcie pełnej kompatybilności nowych komponentów i nawet najmniejsze różnice mnie irytują :)
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

Oj tam. Pewno część bryłek złota ma domieszki innych metali i stąd różnice w kolorystyce...

Co do asymetrii plemion to jest tu trochę (niestety tylko trochę) jak w Terra Mystica, tj. plemię zazwyczaj wybieramy takie którym umiemy grać a gracze doświadczeni wybierają to które najlepiej pasuje do układu przepowiedni i wylosowanych monumentów.

Zobacz statystykę na BAJ. Generalnie przegięć nie ma.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Trolliszcze »

I żeby było śmiesznie, plemię, które warlock uznał za "nieporównywalnie słabsze od pozostałych", jest drugie pod względem % wygranych partii :D
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Ok, ocenę balansu pozostawię bardziej doświadczonym :)
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

Market Variant (limit 20 na wymiane przez U2) ma się chyba dobrze. Ostatnio przyglądałem się grze dwóch naprawdę dobrych graczy na BAJ i BigSkull pobiło ResourcesArchi. Zwycięzca miał 111 pkt a po drodze do celu ujemnych punktów nazbierał chyba z 30... Tak czy inaczej, przepowiednie ładnie wydają się wyrównywać przewagi różnych strategii.
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: michalldz90 »

To ja mam właśnie mieszane odczucia po paru nastu rozgrywkach. Może to gorycz porażki bo udało mi sie wygrac tylko raz, ale odnosze wrażenie że dominująca taktyka jest poprostu gra na świątynie. No i głównie grałem na 2 osoby. Na 4 jest już ciekawiej. Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

Poniekąd brak oficjalnej wiadomości od autorów dowodzi że coś jeszcze trzeba zmienić. Taki Disaster chyba głównie gra RA. Gry jarno nie analizowałem ale jeśli on z kolei specjalizuje się w BigSkull to jego pierwsze miejsce w rankingu tz2 zdaje się potwierdzać Twoje obserwacje. Podsumowując RA nie jest już tak mocna, BigSkull z kolei trochę zbyt mocne. BigCorn nie wiem. Pytanie co jeszcze można zmienić żeby poprawić balans.
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bukimi »

michalldz90 pisze:To ja mam właśnie mieszane odczucia po paru nastu rozgrywkach. Może to gorycz porażki bo udało mi sie wygrac tylko raz, ale odnosze wrażenie że dominująca taktyka jest poprostu gra na świątynie. No i głównie grałem na 2 osoby. Na 4 jest już ciekawiej. Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Jeśli grasz bez dodatku to strategia "na świątynie" zawsze będzie jedyna pewna, bo daje po prostu zbyt dużo profitów względem innych ścieżek: dostajesz punkty wiele razy, a do tego surowce na stawianie budynków i monumentów.
Dlatego tylko gra z przepowiedniami z dodatku zapewnia regrywalność i zmienność wygrywającej strategii w każdej rozgrywce.
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

michalldz90 pisze:To ja mam właśnie mieszane odczucia po paru nastu rozgrywkach. Może to gorycz porażki bo udało mi sie wygrac tylko raz, ale odnosze wrażenie że dominująca taktyka jest poprostu gra na świątynie. No i głównie grałem na 2 osoby. Na 4 jest już ciekawiej. Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Znaczy się - znasz strategię wygrywającą w grze a wygrałeś tylko raz?

Oczywiście, że świątynie są silne. Przecież awans na torze świątyń to również "efekt uboczny" budowy/czaszek. Zawsze trzeba mieć na uwadze dobrą pozycję na tych torach, to w końcu integralna część gry.

Nie rozumiem idei strategii dominującej w grach z pełną jawnością informacji - przecież każdy ma dostęp do tych samych części planszy.
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2016, 09:40 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: Lothrain »

warlock pisze: Znaczy się - znasz strategię wygrywającą w grze a wygrałeś tylko raz?
Uważaj warlock, rozmawiasz z kilkukrotnym mistrzem Ligi Tzolk'ina, który roznosił nas na strzępy. Ale graliśmy zawsze z dodatkiem. Pewnie michalldz90 chce sprawdzić grę bez dodatku i kombinuje jak ją ugryźć bez świątyń. Hobby fanatyka ;)
Awatar użytkownika
bukimi
Posty: 925
Rejestracja: 08 mar 2013, 10:02
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: bukimi »

Lothrain pisze:
warlock pisze: Znaczy się - znasz strategię wygrywającą w grze a wygrałeś tylko raz?
Uważaj warlock, rozmawiasz z kilkukrotnym mistrzem Ligi Tzolk'ina, który roznosił nas na strzępy. Ale graliśmy zawsze z dodatkiem. Pewnie michalldz90 chce sprawdzić grę bez dodatku i kombinuje jak ją ugryźć bez świątyń. Hobby fanatyka ;)
Da się wygrać bez świątyń - kilka razy kolega rozkręcał swój sprawdzony silniczek stawiania budynków. Po rozwinięciu się na torze bonusów za budowanie stawiał mnóstwo budynków, zwykle okraszając to jakimś monumentem za budynki (lub dwoma). Ze zniżką i dodatkowymi punktami za budowanie można sporo z tego wyciągnąć.
Moja kolekcja na BGG (stan posiadania, na sprzedaż, oceny i komentarze): >KLIK<
Polecam transakcje z: Karioka, Voronwe, Deninis, Razul, Chaaber, cyberowca, tiamat997, syfon, joanna_kozlowska6, ArniK, GaGacek
Moje gry solo na Excela (w kodzie VBA): >KLIK<
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: norkbes »

@bukimi: uwagi michalldz90 i moje odnoszą się do gry z dodatkiem, tj. z włączonymi przepowiedniami, plemionami i opcjonalnie szybką akcją. Mylisz się zatem, że dodatek rozwiązuje problem dominującej strategii. Dodatek jest bardzo wartościowy ale gra potrzebuje coś jeszcze, żeby zachęcać graczy do hybrydowych strategii punktowania. Obecnie w nieoficjalnym ciągle wariancie Market (limit wymiany 20 na U2) gra się robi bardzo wymagająca przy 4 graczach (tak rozumiem wypowiedz michalldz90), z zapisanych gier ktore znalazlem na BAJ (rozegranych ok. 300 w tym wariancie) wynika, że BigSkull w 2os jest dominującą strategią. Nasze wnioski są wyciągane na podstawie analizy kilkudziesięciu gier, Twoje: jednej - oczywiście da się wygrać bez świątyń: niech kolega zagra jednak z kimś, kto umie grać świątyniami i wynik już teraz jest dla mnie przesądzony. Na BAJ są gracze, którzy w tą grę wytłukli 1000 i więcej partii. Twój kolega i Ty, ile zagraliście?

Nawet znając strategię dominującą, jej właściwe użycie wymaga dużych umiejętności. Ze znanych mi graczy, tylko michalldz90 potrafi ją wykorzystać - a w lidze Tzolkina gra nas ok. 20 osób. Mała modyfikacja zasad (łatwa do wprowadzenia jako home rule) powoduje, że w 2os już inna strategia jest dominująca - w tej grze naprawdę jest wiele do odkrywania. Generalnie zachęcamy do udziału w rozgrywkach ligowych na BAJ - grając okazjonalnie trudno odkryć niuanse tej świetnej gry.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Moja przygoda z Tzolk'inem ogranicza się do casualowych partii z dziewczyną ;). Wolę grać okazjonalnie i bawić się dobrze w partiach na żywo ;). Katowanie tego typu gier w wersji online przypomina mi trochę grę w szachy - uwielbiam w nie grać na poziomie "towarzyskim", ale którymś momencie ta gra zaczyna być "sportem ekstremalnym" i swoistą rywalizacją mistrzów :wink: Na czymś takim mi nie zależy ;).
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: michalldz90 »

warlock pisze:
michalldz90 pisze:To ja mam właśnie mieszane odczucia po paru nastu rozgrywkach. Może to gorycz porażki bo udało mi sie wygrac tylko raz, ale odnosze wrażenie że dominująca taktyka jest poprostu gra na świątynie. No i głównie grałem na 2 osoby. Na 4 jest już ciekawiej. Ja zastanwiam się czy zamiast osłabienia taktyki na surowce (bo taki byl chyba zamiar tego wariantu) nie lepiej by bylo wzmocnić trochę technologię na kukurydzę np. 1 poziom daje +2 i 3 poziom daje +2/3. Musze kiedys to przetestować przy stole.

Wysłane z mojego LG-D855 przy użyciu Tapatalka
Znaczy się - znasz strategię wygrywającą w grze a wygrałeś tylko raz?

Oczywiście, że świątynie są silne. Przecież awans na torze świątyń to również "efekt uboczny" budowy/czaszek. Zawsze trzeba mieć na uwadze dobrą pozycję na tych torach, to w końcu integralna część gry.

Nie rozumiem idei strategii dominującej w grach z pełną jawnością informacji - przecież każdy ma dostęp do tych samych części planszy.
Chodzi o to, że nie chce za wszelką cenę wygrać, tylko sprawdzam skuteczność różnych taktyk. Już przynajmniej wiem, że na 2 osoby taktyka na kukurydze/budynki nie ma szans z taktyką na świątynie. Niestety za wolno się buduje budynki za kukurydze a wymiana na U2 czasem nie starcza nawet na 1 monument...
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4632
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1025 times
Been thanked: 1940 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: warlock »

Ok, rozumiem w czym rzecz ;). Zawsze mnie boli jak czytam takie rzeczy, bo to psuje obraz świetnej gry ;).
Awatar użytkownika
michalldz90
Posty: 572
Rejestracja: 07 wrz 2014, 20:47
Has thanked: 28 times
Been thanked: 60 times

Re: Tzolkin: Kalendarz Majów

Post autor: michalldz90 »

warlock pisze:Ok, rozumiem w czym rzecz ;). Zawsze mnie boli jak czytam takie rzeczy, bo to psuje obraz świetnej gry ;).
Pamietaj, że mówie o eksperymentalnym wariancie. W normalnej grze obie taktyki są bardziej zrównoważone.

Moja sugestia jest taka, że market variant miał osłabić taktykę na surowce, a osłabił również poważnie hybrydową taktykę na kukurydze/budynki. Właściwie w MV kukurydza przydaje się już tylko do wyżywiania i wystawiania pracowników.
ODPOWIEDZ