Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 562
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 377 times
Been thanked: 213 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Namurenai »

Nidav pisze: 29 lip 2019, 12:39 Gdyby ktoś był zainteresowany, to Bard udostępnił polską instrukcję dodatku Kupcy o tu ;)
Dzięki za info :)

I choć w sumie bardziej byłbym zainteresowany datą wydania i SCD, to nagle stałem się też bardzo zainteresowany tym, czy to finalna wersja instrukcji.
Bo takie coś jak ta ramka na dole strony #4, po prostu boli (można to było napisać na naprawdę wiele sposobów, tym bardziej, że dali wyraźnie "A" i "B" przy żetonach - w obecnej formie nie wiadomo o co chodzi) :D
Instrukcja pisze:Przykład: Ponieważ Giganci zdobyli już ten żeton Łaski, przez resztę gry nie mogą już zdobyć tego.
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: norkbes »

Tłumaczenie w miarę poprawne ale warto w paru miejscach coś inaczej napisać i konsekwentnie stosować określenia właściwe grze, np. zamiast 1 punkt przychylności kultu (str 4) lepiej jedno pole postępu na torze kultu (str 11).

Trudno oceniać rozszerzenie bez uprzedniego zagrania jednak na plus jest 1) zrobienie użytku z szlaków wodnych, 2) nowe mapy. Czego się obawiam: czy nie będzie zbyt łatwego dostępu do transformowania terenu dzięki rozsyłaniu floty. Z drugiej strony trzeba powiedzieć że jest dosyć tematycznie z zastosowaniem statków. Co mi się nie podoba: brak konsekwencji z kanałami, tj statki mogą się nimi przemieszczać ale na potrzeby pośredniego sąsiedztwa już się nie liczą. Mało tematyczne jest również rozwiązanie ruchu przez kanał: jak inne rasy obudowaly go to automatem powinny go zamykać dla żeglugi pozostałych ras, albo przynajmniej mieć jakąś korzyść z dopuszczenia żeglugi przez kanał.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

norkbes pisze: 29 lip 2019, 20:48Mało tematyczne jest również rozwiązanie ruchu przez kanał: jak inne rasy obudowaly go to automatem powinny go zamykać dla żeglugi pozostałych ras, albo przynajmniej mieć jakąś korzyść z dopuszczenia żeglugi przez kanał.
Z uwagi na charakter map w TM byłby to wyłącznie kolejny czynnik prowadzący do zachwiania balansu między rasami. Kanały są na konkretnych mapach zawsze w tych samych miejscach, więc mogłyby je łatwiej obudowywać konkretne rasy (a na większości map tych kanałów jest tyle, co kot napłakał, przez co inne rasy byłyby poszkodowane).
EDIT: Plus rolą kanałów jest tak naprawdę ułatwienie wykorzystania nowych mechanik na starych mapach - zwiększenie mobilności okrętów itd. Zamykanie żeglugi przez kanał/zniechęcanie do niej przez bonusy dla konkretnego gracza prowadziłoby wyłącznie do ostudzenia entuzjazmu pozostałych graczy do nowych możliwości, a przecież nie o to chodzi.
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: norkbes »

Słusznie: bez kanałów, możliwości wykorzystania statków na właściwie wszystkich mapach byłyby ograniczone (a najbardziej na Jeziorach). Notabene, na pierwszej stronie, nazwiska twórców map powinny być w odwrotnej kolejności: Jeziora stworzył Jordan Lewis, a Fjordy Jason Counihan.

Wcześniej wspomniana część instrukcji dot. żetonów łask jest rzeczywiście bardzo źle napisana - trudno odgadnąć, że chodzi o to, że w nowym rozszerzeniu są cztery (a nie 2! - jak podane w instrukcji, owe "dwa" dotyczy tego, że teraz w puli żetonów są dwa żetony dające jedno pole postępu na wybranym torze kultu) nowe żetony łask dające jedno pole postępu na jednym z czterech torów kultów. Zgodnie z regułami jak ktoś wybierze FAV11 (czyli 2 pkt za postawienie osady, a jednorazowo +1 EARTH) to nie może wybrać FAV15 (też z +1 EARTH). Przy okazji: dostępność jednego z dwóch żetonów dla np. +EARTH jest fajnym pomysłem, rodzi ciekawy dylemat: brać FAV11 czy FAV15?

Mały minus tego rozszerzenia, że na planszy pojawi się sporo nowych (drobnych) elementów:

* statki - ok (choć ciekaw jestem czy na jednym heksie wodnym zmieści się ich np. 5 naraz - reguły dopuszczają coś takiego... (fakt, że jest to mało prawdopodobne - ale możliwe - chyba lepiej byłoby, gdyby był limit np. dwóch statków na heksie wodnym - ograniczałoby to żeglugę w drobny sposób, bo aby minąć taki heks statek powinien mieć odpowiedni zapas "zasięgu"). W przypadku dokonywania wymiany handlowej tłoku nie powinno być, bo statek "znika" z planszy po wybraniu korzyści z wymiany.

* znaczniki wymiany handlowej, hmm - oby były na tyle duże, żeby większe budowle na nich stabilnie stały... no chyba, że heks pomieści je obok siebie i dadzą się w ten sposób przykryć budynkiem

* kupcy (fakirzy i krasnale) mogą mieć ciasno z przemieszczaniem... z drugiej strony, jak zatrzymają się na polu z budynkiem, to wywoływana jest automatycznie wymiana handlowa i znikają z planszy (jak rozumiem..)

W instrukcji nic nie pisze jak mosty wpływają na żeglugę statków - zakładam, że można spokojnie przepływać pod mostami - w oryginalnym pomyśle (zanim James Ataei to przejął) były pomysły, aby jakoś ten przypadek wyróżniać. Może i dobrze, że ograniczeń jednak tu żadnych nie wprowadzono.

Przy okazji: wie ktoś jak się wymawia nazwisko James'a? :)
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: norkbes »

Halblinge na str. 9 to Niziołki czy jakaś nowa rasa? :)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: vinnichi »

Przeczytałem wczoraj instrukcję i mam wrażenie że statki ułatwią rozgrywkę. Wcześniej mocno trzeba było się nakombinować żeby zdobyć brakującą białą kosteczkę czy inny surowiec a tutaj mamy trochę jak w Kawernie wyprawę po łupy, idę biorę sobie co mi potrzebne i buduję dalej. Z drugiej strony może dzięki temu będzie większe pole manewru do zabawy, narazie preoderu nie anuluję :-)
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 562
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 377 times
Been thanked: 213 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Namurenai »

Kołderka może faktycznie troszeczkę się wydłuży (choć nie sądzę, żeby jakoś bardzo - w końcu ile tych statków będzie i ile możliwości ich użycia), niemniej jednak ożywienie TM i sprawienie, że nagle będzie chęć spróbowania każdej frakcji na nowo + 2 nowe mapy... Miód na me serce, czekam bardzo na ten dodatek.
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: vinnichi »

A co z dodatkiem Innowacje? Czy prace trwają, czy porzucili ten projekt? On jeśli dobrze rozumiem miał zmieniać tor kultu na tor strategii jak w Gai czy coś pomyliłem?
Handlować można maskymalnie 15 razy więc całkiem sporo, pewnie jednak rzadko będzie aż taka możliwość
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 355
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 33 times
Been thanked: 99 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Grellenort »

Age of Innowation teoretycznie zaplanowane jest na rok 2020, zapewne na Essen. Osobiście wątpię, żeby wtedy wyszedł - nie wydaje się dwóch dużych rozszerzeń do tak złożonej gry rok po roku, choćby ze względów marketingowych. Chciałbym się mylić, ale stawiałbym na 2021 lub 2022.
Awatar użytkownika
Silent
Posty: 512
Rejestracja: 18 wrz 2007, 20:26
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Has thanked: 36 times
Been thanked: 9 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Silent »

Po przeczytaniu instrukcji do dodatku Kupcy, jedno zdanie , czytałem je 10 razy i nie miałem pojęcia o co chodziło autorowi tłumaczenia :). Opis nowych łask na str.4.
podczas rozgrywki w 4- i 5- osobowej rasa nie może dłużej pominąć żetonu Łaski zwiększającego przychylność danego Kultu o 1
Sprawdziłem angielską instrukcję:
In a 4- or 5-player game, each faction now has the opportunity to obtain a Favor tile that gives 1 influence in each Cult.
Wow, nie wiem jak można było to tak przetłumaczyć.

dochodzą dodatkowe łaski z 1, więc to jest opis, że dla 4,5 graczy, każdy będzie miał szansę wybrać taką łaskę, bo bez dodatku były tylko 3 z jedną łaską w danym kulcie.

Po polskim tłumaczeniu bym nigdy nie doszedł, że to o to chodzi, zwłaszcza słowo "nie może" wprowadza w błąd, bo coś nakazuje.

Mam nadzieję, że nie ma tego więcej.
Pozdrawiam :)
Marcin aka Silent (czyt. Sajlent) :)
Moja kolekcja
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

My graliśmy wczoraj i wydaje mi się, że to było jedyne problematyczne miejsce - też się na moment zatrzymałem na tym fragmencie, ale pozostała część lektury instrukcji poszła płynnie. Jakieś tam drobiazgi wyłapałem, ale (chyba) nic, co by wpływało na czytelność zasad.
olo_marcin
Posty: 52
Rejestracja: 03 lut 2019, 14:39
Lokalizacja: Nowe Warpno / Szczecin
Has thanked: 17 times
Been thanked: 8 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: olo_marcin »

Cześć, czy też macie różne odcienie żetonów punktacji z dodatku Kupcy w odniesieniu do tych znajdujących się w grze podstawowej i dodatku Ogień i Lód ?
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: vinnichi »

Trolliszcze pisze: 23 lis 2019, 09:57 My graliśmy wczoraj i wydaje mi się, że to było jedyne problematyczne miejsce - też się na moment zatrzymałem na tym fragmencie, ale pozostała część lektury instrukcji poszła płynnie. Jakieś tam drobiazgi wyłapałem, ale (chyba) nic, co by wpływało na czytelność zasad.
Jakie pierwsze wrażenie?
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

vinnichi pisze: 15 lis 2019, 11:56 Przeczytałem wczoraj instrukcję i mam wrażenie że statki ułatwią rozgrywkę. Wcześniej mocno trzeba było się nakombinować żeby zdobyć brakującą białą kosteczkę czy inny surowiec a tutaj mamy trochę jak w Kawernie wyprawę po łupy, idę biorę sobie co mi potrzebne i buduję dalej. Z drugiej strony może dzięki temu będzie większe pole manewru do zabawy, narazie preoderu nie anuluję :-)
Zupełnie tak nie jest. Budowanie statków to koszt sam w sobie (np. mogę zużyć akcję mocy za 4, ale za te same 4 mocy mogę wziąć 2 robotników/7 kasy, których jeden statek mi raczej nie da), możemy handlować tylko z tym, co jest dostępne i leży nieopodal (bo rozwinięcie żeglugi na taki poziom, żeby sobie pomykać po mapie, to też koszt)... Graliśmy wczoraj testową rozgrywkę na dwie osoby i raczej odnieśliśmy wrażenie, że to po prostu kolejna opcja, ale dostępna kosztem czegoś innego - nie da się pójść we wszystko. Ja sobie wziąłem do gry Ice Maidens, czyli dość nietypowo (żona Witches), poszliśmy mocno w żeglugę (bo specjalnie tak dobrałem elementy gry - bonusy, punktowanie itd. - żeby premiować statki) i ona natłukła 133 punkty, ja 146. Wyniki nie najgorsze, ale nie jakoś szczególnie wyśrubowane.
Na razie powstrzymam się jeszcze przed jakimiś daleko idącymi ocenami, bo chcę pograć więcej (niemniej wrażenia świetne - jeszcze więcej możliwości, jeszcze więcej kombinowania), jedyne, co się potwierdziło - i co raczej nikogo nie zaskoczy - to że handel będzie mieć więcej sensu przy pełnym składzie (tj. co najmniej czteroosobowym).
Myślę, że zawsze będziemy włączać ten dodatek do gry, bo chyba nie ma sensu z niego rezygnować. Czy jego możliwości będą wykorzystywane? Cóż, będzie to zależeć - jak wszystko w TM - od okoliczności. Handel jest fajny, kiedy jest dodatkowo punktowany; podobnie z punktowaniem np. najbardziej oddalonych osad - stateczek będzie wtedy na wagę złota. Może też pomóc w trudnych sytuacjach gry wieloosobowej, gdy gracz jest odcinany od dostępnych pól. Naszym zdaniem, po tej jednej rozgrywce, niczego szczególnie nie ułatwia.
Cześć, czy też macie różne odcienie żetonów punktacji z dodatku Kupcy w odniesieniu do tych znajdujących się w grze podstawowej i dodatku Ogień i Lód ?
Tak. Nawet te z samego dodatku wydają się mieć różne odcienie. Trzeba losować z zamkniętymi oczami ;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Trolliszcze »

A, i jeszcze jedna rzecz, na którą zwróciliśmy uwagę: jeśli handel jest dobrze punktowany, można zrobić niezły wynik bez konieczności dużej rozbudowy (żona handlowała z czym się tylko dało i miała w grze bodaj 9 budynków - bardzo mało w każdym razie). Może to otwierać ciekawe strategie przy dużej liczbie graczy (szczególnie 5), na zasadzie "Gdzie czterech się bije (o dostępne pola), tam piąty korzysta" ;) Jest to o tyle nowość, że dotąd raczej trudno było zrobić dobry wynik bez postawienia naprawdę dużej liczby budynków. A tymczasem z łaską punktującą za handel (1 pkt za "małe budynki", 2 pkt za duże) i np. punktowaniem handlu w rundzie, można za pojedynczy handel z dużą budowlą zyskać nawet 6 punktów. Podobnie z żetonem bonusu, który na koniec rundy daje 1 pkt za każdy żeton handlu na mapie - potencjalnie może dać w ostatnich rundach nawet 15 pkt.
Na mniejszą liczbę graczy nie będzie to działać, bo zabraknie budowli do handlu (w każdej można handlować tylko raz).
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: vinnichi »

Wygląda na to że Age of innovations zmieniło się z dodatku w samodzielną grę miała być też możliwość wprowadenia jej jako dodatku ale ostatni wpis brzmi:

EDIT (Jan. 2020): will be another standalone game and should be expected for Quarter 1 or Quarter 2 of 2021.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4498
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1658 times
Been thanked: 2081 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

vinnichi pisze: 22 sty 2020, 21:49 Wygląda na to że Age of innovations zmieniło się z dodatku w samodzielną grę miała być też możliwość wprowadenia jej jako dodatku ale ostatni wpis brzmi:

EDIT (Jan. 2020): will be another standalone game and should be expected for Quarter 1 or Quarter 2 of 2021.
To jakas nowa gra w uniwersum TM ? Jakiś link? :)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2389
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1293 times
Been thanked: 789 times
Kontakt:

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: vinnichi »

Widzę że już dopytałeś na bgg :-) ale narazie gra nie ma profilu na BGG.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4498
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1658 times
Been thanked: 2081 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: PytonZCatanu »

vinnichi pisze: 23 sty 2020, 11:18 Widzę że już dopytałeś na bgg :-) ale narazie gra nie ma profilu na BGG.
Google pomogło :)
norkbes
Posty: 1387
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:22
Has thanked: 14 times
Been thanked: 7 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: norkbes »

Kolejny sezon w TM 4p League. Ponieważ mam fatalny bilans gier grając jako Gremliny (Darklings, -250 pkt rankingowych) postawiłem tu na Alchemików - czwarte moje podejście do grania tym stronnictwem. Gra wygrana i ciekawa również z tego powodu, że na koniec gry zostały dwa niewzięte FAV11. Notabene gracz, który pobrał FAV11 zajął ostatnie miejsce:

https://terra.snellman.net/faction/4pLe ... 5_D6L16_G3

Ja ze swoimi Alchemikami ograniczyłem się do optymalizacji zasobów (FAV7 i FAV5) a w ostatniej rundzie powalczyłem o zwycięstwo na kulcie wody i zapobiegawczo odciąłem Trytonów (Swarmlings) od powalczenia o lepszą punktację sieci (2 x dig 1 w moim zasięgu dały im radę a mi +4pw :). I love this game.

Gremlinami zrobiło się bardzo trudne granie teraz imho - wiedza, jak skutecznie grać przeciwko nim robi się dosyć powszechna... Inna sprawa, że pula graczy, którzy ciągle dobrze ich ogarniają też nie jest mała. Po Alchemikach z kolei, mało kto spodziewa się zagrożenia no i wybór Alchemików pozbawia innych możliwości wyboru Gremlinów. Same plusy :)
Awatar użytkownika
ixi24
Posty: 477
Rejestracja: 03 lut 2015, 00:23
Has thanked: 108 times
Been thanked: 41 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: ixi24 »

Pytanie: Z nowym dodatkiem gracie z punktacją startową zaproponowaną na końcu instrukcji? Czy jednak zaczynacie wszyscy od 20 punktów ?
Sprzedam Kupie IG

Zniżki: 3% ALEplanszowki
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 562
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 377 times
Been thanked: 213 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Namurenai »

ixi24 pisze: 17 mar 2020, 12:21 Pytanie: Z nowym dodatkiem gracie z punktacją startową zaproponowaną na końcu instrukcji? Czy jednak zaczynacie wszyscy od 20 punktów ?
Odpowiedź: Zaczynam z punktacją startową zaproponowaną na końcu instrukcji.
Zawsze to miła odmiana, a jeśli pod sam koniec rozgrywki okaże się, że ktoś przegrał/wygrał właśnie przez to, to zawsze można ustalić czy nie przyznać mu jednak tych punktów ;P
Awatar użytkownika
Grellenort
Posty: 355
Rejestracja: 29 wrz 2018, 22:53
Has thanked: 33 times
Been thanked: 99 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: Grellenort »

Wszystko wskazuje na to, że dodatek "Age of Innovation" przytyje do rozmiarów stand-alone.

https://boardgamegeek.com/thread/199119 ... evelopment

Ciekawe, czy po takiej decyzji twórcy pójdą z różnicami dalej niż początkowo zakładali, czy jednak będą starali się zachować jak najwięcej wzajemnej kompatybilności.
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 139
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 252 times
Been thanked: 76 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: obo_bb »

Dla chętnych - wersja DIY (przygotowany do druku plik PDF, 4 strony) fanowskiej mapy Loon Lakes:
https://boardgamegeek.com/thread/160348 ... 2#34621322

Obrazy mają dokładnie 297 mm szerokości, dlatego należy je wydrukować na A3 lub na rozszerzonym A4 (ze względu na brak marginesów na długości).
Nie zmieniać rozmiaru ani proporcji podczas drukowania - musi być wydrukowane w ustawionych wymiarach.

Przykleiłem je po drugiej stronie oryginalnej mapy, pasuje idealnie:
Obrazek
Awatar użytkownika
XLR8
Posty: 1670
Rejestracja: 16 lis 2020, 18:11
Has thanked: 279 times
Been thanked: 872 times

Re: Terra Mystica (J. Drögemüller, H. Ostertag)

Post autor: XLR8 »

Cześć. Niestety Gaja nie podeszła mojej lubej ze względu na temat. Na pytanie czy Terra jej by bardziej się spodobała odpowiedziała, że myśli, że tak.
Jest tylko pewien problem. Nie cierpimy rozwiązanych gier, które są głównie oparte na strategii, a nie taktyce. Kochamy szybkie, brutalne euro opierające się na interakcji i ciągłym zmienianiu planów zgodnie z układem na planszy (GWT, Brass, Agricola).
Czytałem sporo recenzji Terry i znalazłem przy okazji sporo opracowań strategii, które dają gotowe skrypty jak grać daną frakcją. Bardzo nas to odrzuciło i dlatego najpierw spróbowaliśmy PG zamiast TM.

Dlatego pytamy czy TM ma szansę nam przypaść do gustu? Czy jednak to gra głównie strategiczna gdzie można jechać ze skryptów, które trzeba wykuć na pamięć? Czy dodatki ewentualnie poprawiają te aspekty, czy dodają tylko nowe rasy?
ODPOWIEDZ