Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1888
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 144 times
Been thanked: 170 times

Re: Portal Games - Plany wydawnicze 2020

Post autor: tomuch »

Kwestor pisze: 27 sie 2020, 09:37
eveni pisze: 26 sie 2020, 23:25
tapczanik420 pisze: 26 sie 2020, 19:20 Ciekawa spraw z dodatkami do Rolla, z tego co wiem Ambicja od GFP jest jeszcze na rynku...
Na Allegro są dwie sztuki, w okolicach 170-200 zł... :(
Nieźle, chodziły po 60 zł na wyprzedażach rok temu.
Tylko co z tego, skoro część z obecnych posiadaczy rok temu tej gry nie miała w kolekcji? Argument Portalu, że "nie wydamy, bo jest na obniżkach" nie ma aktualnie żadnego sensu...
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
Kwestor
Posty: 250
Rejestracja: 13 lis 2019, 14:38
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 186 times
Been thanked: 90 times

Re: Portal Games - Plany wydawnicze 2020

Post autor: Kwestor »

tomuch pisze: 27 sie 2020, 09:52 Tylko co z tego, skoro część z obecnych posiadaczy rok temu tej gry nie miała w kolekcji? Argument Portalu, że "nie wydamy, bo jest na obniżkach" nie ma aktualnie żadnego sensu...
Nie wydadzą, bo musieliby wydrukować X kopii żeby im się zwróciło.

Jeśli Ambicja od GFP była na wyprzedażach to najprawdopodobniej oznacza, że kto miał podstawkę od GFP i chciał dodatek to kupił i zapotrzebowanie się skończyło.

Teraz jest podstawka od Portalu w sprzedaży, dział sprzedaży szacuje, że (powiedzmy) 25% posiadaczy podstawki zazwyczaj kupuje dodatek, więc dopóki się 4*X podstawek Portalu nie sprzeda, to się nie opłaca.

Wniosek jest taki, że jak chcemy dodatki, to trzeba promować podstawkę wśród znajomych, którzy jeszcze nie kupili ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Portal Games - Plany wydawnicze 2020

Post autor: seki »

Jako posiadacz Ambicji zaznaczę tylko, że nie warto za niego płacić 170-200 zł. Subiektywnie dałbym za niego 60-80 zł bez problemu.

Kostki czarne i pomarańczowe są ładne, ułatwiają ekonomię w grze ale nie wnoszą nic więcej do grywalności.

Losowane na każdą gre cele to najsłabszy element dodatku. Niby są cele, niby dają kilka dodatkowych punktów, które możemy zamienić na jokerową kostkę. Ale robi się je jedyne przy okazji, nikt specjalnie nie stara się ich wypełnić bo nie warto. Mogło by ich równie dobrze nie być.

Dodatkowe planety i technologie startowe w dużej ilości - to na plus dla regrywalności ale znów nic nie poprawia w rozgrywce, także jeśli komuś gra odpowiada i nie potrzebuje zwiększać ilości planet i technologii startowych, to można dodatek odpuścić.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4089
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2601 times
Been thanked: 2533 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: Gizmoo »

seki pisze: 27 sie 2020, 10:43 Losowane na każdą gre cele to najsłabszy element dodatku.
Pozwolę się nie zgodzić z przedmówcą. Dla mnie cele to najlepsza część dodatku. Kierunkują, dają dodatkowe punkty, albo pozwalają na realizację planów dzięki świetnym żetonom talentów. Nie wiem jak można się o nie nie ścigać! Na moich kilkanaście partii, tylko raz wygrała osoba, która (prawie) olała cele, bo zrealizowała tylko jeden. Płytki z celami wprowadzają fajny element rywalizacji i jest wreszcie jakaś presja. Jakiś wyścig i śladowy element interakcji.
seki pisze: 27 sie 2020, 10:43 Kostki czarne i pomarańczowe są ładne, ułatwiają ekonomię w grze ale nie wnoszą nic więcej do grywalności.
Tu też się nie zgodzę. Nowe kosteczki dają fajnego boosta na starcie. Można też na nich wykręcić ciekawe comba. Raz udało mi się nawet wygrać tworząc silniczek na pomarańczowych kosteczkach.

Dla mnie Ambicja to perfekcyjny dodatek. Powiem więcej - Zanim kupiłem swój egzemplarz Rolla, zagrałem wcześniej dwa razy w gołą podstawkę. Nie podeszło mi zupełnie! Półtora roku po tych dwóch partiach rozegrałem dwie partie z Ambicją u znajomych i absolutnie zakochałem się w tej grze. Od razu kupiłem komplet, nie patrząc na cenę. Dla mnie Roll bez Ambicji nie istnieje. :lol:
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: rattkin »

Cele są kiepskim dodatkiem do gry. Ale nawet nie dlatego, że rzadko udaje się je spełniać, ale dlatego, że po ich spełnieniu i pozyskaniu jokerów, gra zamienia się w, nomen omen, joke. Symbole i manipulacja już nie maja znaczenia, kiedy można sobie w kluczowym momencie wszystko olać i poprzestawiać wg woli. Jak to miało uczynić grę lepszą - pojąć nie mogę.

Ambition to jest śladowy dodatek, wyłączając te jokery, zmieniający w grze bardzo niewiele. Trochę nie rozumiem, jak to właśnie ten dodatek miałby kogoś, komu Roll nie podszedł, zupełnie zmienić zdanie.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: seki »

Zaciekła walka o realizacje celów dających zwykle 2-6 punktów, a których zrealizowanie wymaga dużego zaangażowania, jest dla mnie kompletną abstrakcją. Wyobraźmy sobie cel np: posiadanie 4 planet/kostek w danym kolorze. Aby go zrealizować, należy w ramach akcji odkrywania wylosować żetony planet dające wymagany kolor planety. To zapewne zajmie nam od 2 do kilku zmarnowanych tur i kostek (w zależności od szczęścia). Następnie kolejne tury tracimy na akcje kolonizacji tychże planet. W tym sposób zmarnowaliśmy od kilkunastu do ponad 20 kostek na uzyskanie celu dającego 3 punkty wymienne na jokery. Są też i trudniejsze w realizacji cele jak np. posadanie 7 kostek w różnych kolorach (też daje tylko 3 pkt), albo 6 dóbr na planetach (daje 5 pkt). Skupiając się na celach marnujemy zwykle sporo tur podczas których inny gracz umiejętnie rozkręci silniczek. Co to znaczy umiejętnie? Tzn znajdzie efekt synergii pomiędzy kostkami/planetami/technologiami/akcjami dostępnymi w danym momencie w grze. Cele spoko, ale tylko przy okazji, jeśli ich realizacji nie marnuje akcji związanych ze strategią na daną partię.
Awatar użytkownika
Seykan
Posty: 721
Rejestracja: 19 mar 2020, 11:57
Has thanked: 148 times
Been thanked: 151 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: Seykan »

Ktoś łączył Rivarly z polską wersją RftG? Jakieś zgrzyty?
Gram z osobami lubiącymi gry po polsku, czującymi się bardziej komfortowo grając po polsku. Sam nie mam z tym problemu. Dodanie Rivarly może skomplikować sprawę dla znajomych? Oczywiście w razie kłopotów bym im tłumaczył na bieżąco, na przykład kafelki.
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: wirusman »

A kogo stać na taki drogi dodatek :)
Awatar użytkownika
Seykan
Posty: 721
Rejestracja: 19 mar 2020, 11:57
Has thanked: 148 times
Been thanked: 151 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: Seykan »

Aaa nie wiem, ciekaw jestem :P Kupuję sobie RftG i mam coś takiego, że lubię wiedzieć jak wygląda sytuacja z dodatkami. Wiem jak jest z Ambicją, interesuje mnie jak jest z Rivarly :)
irzykus
Posty: 49
Rejestracja: 10 lip 2013, 20:12
Been thanked: 1 time

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: irzykus »

Seykan pisze: 19 sty 2021, 19:40 Ktoś łączył Rivarly z polską wersją RftG? Jakieś zgrzyty?
Gram z osobami lubiącymi gry po polsku, czującymi się bardziej komfortowo grając po polsku. Sam nie mam z tym problemu. Dodanie Rivarly może skomplikować sprawę dla znajomych? Oczywiście w razie kłopotów bym im tłumaczył na bieżąco, na przykład kafelki.
Ja kupiłem I połączyłem.
Ogólnie grałem z osobami mówiącymi po polsku tylko. I się fajnie sprawdza. Ogólnie nie boli mnie bardzo że są mieszane karty.
Również gram z ludźmi tylko rozumejacymi angielski i też nie mieli problemu żeby ogarnąć cześć kart po polsku wytłumaczyłem ikony i dalej sobie radzili.
Ja uwielbiam grę i z dodatkowymi dużymi kościami mi osobiście super się gra.
Połączone mam rftg + ambicja + rivarly
Awatar użytkownika
paracelsus444
Posty: 222
Rejestracja: 20 lut 2020, 09:48
Has thanked: 44 times
Been thanked: 55 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: paracelsus444 »

Hej, mam pytanie - po kilku rozgrywach zacząłem odnosić wrażenie, że zbieranie surowców i handlowanie nimi jest mniej opłacalne niż wydawanie wszystkiego na kupowanie planet i technologii żeby jak najszybciej skończyć grę. Nie wiem czy warto w ogóle zawracać sobie głowę obmyślaniem planu jak tu stworzyć sprawnie funkcjonującą linię planet i technologii do zbierania punktów skoro za kafle dostajemy tyle pkt ile wynosi jego koszt. Są to moje błędne spostrzeżenia czy faktycznie tak jest?
Race i New Frontiers nie wywołują u mnie takich uczuć, natomiast roll nieco mnie zmartwił że jest "zepsuty", bo w tej serii gier najbardziej podoba mi się to że są różne drogi do zwycięstwa.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3346
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1106 times
Been thanked: 1268 times

Re: Roll for the Galaxy (Wei-Hwa Huang, Thomas Lehmann)

Post autor: seki »

To równorzędny sposób na zwycięstwo. Co to znaczy wydawanie wszystkiego na zakup planet? Przecież tak samo wydajesz pracowników na kolonizację planet i rozwój technologii. Etap pozyskania planety można więc pominąć. To czy bardziej opłaca się iść w punkty z planet zależy w dużej mierze od posiadanej technologii, choćby tej startowej. Zdobycie kilku punktów wymaga 1-2 tur, bo musimy zrobić produkcję i dostawę. Załóżmy że grasz tylko w dwie osoby więc zwykle będą to dwie tury jeśli rywal ma inną strategię, ale nie zawsze bo masz też losową aktywacje jednej akcji. Ile tur potrzebuje rywal na odkrycie technologii lub planety również za kilka punktów? Zwykle również co najmniej 2 tury. Oba sposoby punktacji są równorzędne, ich zdobycie wymaga podobnego czasu a to czy podążasz jedną ścieżką punktacji czy drugą zależy od posiadanych zasobów (kolor pracowników) i dostępu do technologii, która wspomaga konkretną ścieżkę. Często dostawę możesz zrobić już w pierwszej rundzie. Zauważ też, że gracz idący w planety i technologie musi co jakiś czas zrobić też odkrycie. Ty teoretycznie nie musisz i możesz cały czas zbierać punkty z dostawy choć oczywiście dobrze mieć 2-3 punktujące planety. Żeby być uczciwym zaznaczę, że większość zwycięstw miałem kiedy szedłem w planety i technologie ale to tylko dlatego, że rzadziej występuje korzystna kombinacja na punktowanie z dostaw. Kiedy jednak ta wystąpi to lepiej iść w dostawy.
ODPOWIEDZ