Fief (Philippe Mouchebeuf)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

Wallenstein pisze:No właśnie, jakie są wasze przemyślenia na temat sojuszów? U nas sojusze często pojawiają się już w drugiej turze. Wszyscy łapią się w pary i bęc na sąsiada.

Dobrze jest grać z FOW, bo wtedy gracze są ostrożniejsi w agresywnych poczynaniach. Kończy się przeliczanie optymalnych ataków i łatwej jest kogoś zwieść snem o potędze. Chcemy też rozszerzyć ten element na czas trwania bitwy, to znaczy, żeby nikt poza uczestnikami nie wiedział jakie siły zostały zaangażowane i kto co stracił, oczywiście poza samą liczbą żetonów.
Jak na razie nie graliśmy z FOW, ale, to już postanowione, że będziemy wprowadzać te zasady.
Bardzo nieklimatyczne są te zagrywki "turbooptymalizatorów", którzy nagle zamulają, żeby rozgrzebać stack z wojskiem i liczą... i liczą.. a resztę ekipy szlag trafia. Pomysł z "mgłą" podczas rozgrywania bitwy może być już lekko upierdliwy - ale też sprawdzę w praniu.
Bardzo chciałbym zagrać z dodatkiem wprowadzającym inne jednostki - liczę na "smaczne" taktyczne wstawki.
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Fief

Post autor: Wallenstein »

mauserem pisze:Bardzo chciałbym zagrać z dodatkiem wprowadzającym inne jednostki - liczę na "smaczne" taktyczne wstawki.
Ale wtedy najlepiej z FOW, żeby było zaskoczenie jak się atakujący nadzieje na łuczników lub bombardy.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1210
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 356 times
Been thanked: 250 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

Wallenstein pisze:
mauserem pisze:Bardzo chciałbym zagrać z dodatkiem wprowadzającym inne jednostki - liczę na "smaczne" taktyczne wstawki.
Ale wtedy najlepiej z FOW, żeby było zaskoczenie jak się atakujący nadzieje na łuczników lub bombardy.
FoW to mus. Wręcz dziwię się, że jest to tylko zasada opcjonalna - przeliczaczo-zamulacze masakrowali nasze rozgrywki bez mgły wojny.

Łucznicy są świetni, bombardy bardzo okazjonalne, ale czasami potrafią zadecydować o wyniku bitwy (albo przynajmniej o tym, czy Lord trafia do niewoli czy do piekła). Zupełnie nie mam przekonania do najemników i straży królewskiej. Nie wprowadzam ich zwłaszcza, gdy przy stole są nowi gracze - te oddziały wnoszą za mało jak na zasady, które trzeba wytłumaczyć.

U nas nie ma zasady co do momentu zawierania sojuszy - czasami decyduje geografia w pierwszych rundach (zaczynamy w tym samym końcu mapy, chcemy zacząć ekspansję, ale nie chcemy zostawiać tyłów bez sojuszu), a innym razem wszyscy czekają na dobry moment, żeby szarpnąć wspólne zwycięstwo lub poprawić swoją słabą sytuację. Formowanie stałych sojuszy w odpowiedzi na powstanie pierwszego powoduje, że stajemy się mniej elstyczni w walce o zwycięstwo, nie polecam ;)
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

Deem pisze:U nas nie ma zasady co do momentu zawierania sojuszy - czasami decyduje geografia w pierwszych rundach (zaczynamy w tym samym końcu mapy, chcemy zacząć ekspansję, ale nie chcemy zostawiać tyłów bez sojuszu), a innym razem wszyscy czekają na dobry moment, żeby szarpnąć wspólne zwycięstwo lub poprawić swoją słabą sytuację. Formowanie stałych sojuszy w odpowiedzi na powstanie pierwszego powoduje, że stajemy się mniej elstyczni w walce o zwycięstwo, nie polecam ;)
+1 nic dodać nic ująć w kwestii "strategii" sojusz ma sens kiedy daje wymierne korzyści - i nie ma sensu iść w "konkury" bo inni tez tak robią - paradoksalnie można przez związek bardzo osłabić swoją sytuację. A klasyka gatunku to już wycięcie współmałżonka w końcówce gry tylko po to, żeby nie dzielić z nim zwycięstwa. :mrgreen: - ot, "kochająca" małżonka nie wysyła pomocy z odsieczą... król ginie i game over - bo w pieluchach już następca kwili ;)

Widzę, ze dodatki z oddziałami wchodzą na bank :D
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Fief

Post autor: Wallenstein »

Straż to po prostu dodatkowe jednostki , ale najemnicy to ekstra as w rękawie, szczególnie w bitwach na dwa fronty, bo można ich dodać już w czasie bitwy, czyli tam gdzie będą bardziej potrzebni.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2297
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 547 times
Been thanked: 865 times

Re: Fief

Post autor: Galatolol »

mauserem pisze:małżeństwo to takie pół zwycięstwa :mrgreen:
Sęk w tym, że to właśnie pełnoprawne zwycięstwo, więc dwóch najmocniejszych, miast się lać między sobą, łączy siły i leje słabych.

Nie ma sensu dłużej ciągnąć wątku sojuszów, zaraz wyjdą na wierzch różnice w podejściu między optymalizatorami i klimaciarzami, więc reasumuję moje stanowisko, mówiąc, że Galatolol nie poleca na czterech, gdyż u niego było tak, iż się zmieniło w grę jeden na jeden.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

Galatolol pisze:
mauserem pisze:małżeństwo to takie pół zwycięstwa :mrgreen:
Sęk w tym, że to właśnie pełnoprawne zwycięstwo, więc dwóch najmocniejszych, miast się lać między sobą, łączy siły i leje słabych.

Nie ma sensu dłużej ciągnąć wątku sojuszów, zaraz wyjdą na wierzch różnice w podejściu między optymalizatorami i klimaciarzami, więc reasumuję moje stanowisko, mówiąc, że Galatolol nie poleca na czterech, gdyż u niego było tak, iż się zmieniło w grę jeden na jeden.
Zgadza się jestem "klimaciarzem" :D
Bardzo lubię grę nad stołem i doceniam gry w których reguły sankcjonują taką grę.

Co do warunków zwycięstwa - tak, zwycięstwo w sojuszu (4PZ) jest pełnoprawnym zwycięstwem, ale reguły stawiają, w przypadku remisu, zwycięstwo solo (3PZ) wyżej - dlatego przyjęliśmy, że zwycięstwo sojuszników to mniejsze osiągnięcie :D (ambitni jesteśmy ;) )
Zgadzam się - takie gry pełnię swoich możliwości ujawniają w liczniejszym składzie.
Maks (6 osób) jest miooodzio, gra w pięciu graczy niczym w zasadzie się nie różni, ale bazując na naszym stylu gry, w 4 osoby gra nie była jakoś specjalnie upośledzona.
Mimo wszystko polecam zagrać - bo gra jest tego warta.

Jeśli zapowiedzi co do dodatków na polskim rynku są prawdziwe - jest dobrze - bo gra daje jeszcze więcej możliwości.
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Fief

Post autor: Pastorkris »

W sprawie dodatków:
Zadzwoniłem sobie do wydawnictwa :) i dowiedziałem się, że rzeczywiście coś jest na rzeczy. Na pewno nie w tym roku i to na razie nic oficjalnego, starają się ogarnąć coś z ceną by była atrakcyjniejsza. Także na pytanie CZY? prawie na 100% odpowiedź brzmi TAK. Pozostaje więc kwestia KIEDY? i ZA ILE? :)
Awatar użytkownika
tencogoniema
Posty: 217
Rejestracja: 09 lis 2004, 13:00
Lokalizacja: Himalaje
Has thanked: 35 times
Been thanked: 14 times

Re: Fief

Post autor: tencogoniema »

:| Pasorkris ty niewierny Tomaszu
Drążąc temat dodatków na BGG znalazłem dodatek nieoficjalny plagi.
Ktoś testowal i się wypowie?
Bo fajnie wygląda to rozprzestrzenianie się zrazy z wojskiem
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Fief

Post autor: playerator »

tencogoniema pisze:... Drążąc temat dodatków na BGG znalazłem dodatek nieoficjalny plagi ...
Aarghh, takie ciekawe rzeczy to się linkuje. Poproszę. :wink:
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: yanoo »

Chodzi chyba o to https://boardgamegeek.com/filepage/1477 ... -expansion

Z nieoficjalnych rzeczy to fanowska wersja Fief w świecie z Gry o Tron robi imponujące wrażenie https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... -fief-1429
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Fief

Post autor: uyco »

:shock: już drukuję instrukcję.
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2297
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 547 times
Been thanked: 865 times

Re: Fief

Post autor: Galatolol »

Wzmocnienie plag mnie nie pociąga, za to mod GoT na pewno przetestuję.
Awatar użytkownika
Wallenstein
Posty: 969
Rejestracja: 20 kwie 2006, 08:00
Lokalizacja: Kędzierzyn-Koźle

Re: Fief

Post autor: Wallenstein »

Ja bardziej zastanawiam się jak wykorzystać plagi by ograniczyć "stacks of doom".
U nas zawsze następuje kumulacja sił każdego rodu praktycznie w jednej armii. Zastanawialiśmy się czy dodanie opcji wycofania się broniącego/atakującego po jednej rundzie bitwy nie zmieniła by tej tendencji, ale to do przetestowania.
Stałe rabaty: REBEL 10%, PLANSZOSTREFA 11%. Chętnych zapraszam na priv.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

Wallenstein pisze:Ja bardziej zastanawiam się jak wykorzystać plagi by ograniczyć "stacks of doom".
U nas zawsze następuje kumulacja sił każdego rodu praktycznie w jednej armii. Zastanawialiśmy się czy dodanie opcji wycofania się broniącego/atakującego po jednej rundzie bitwy nie zmieniła by tej tendencji, ale to do przetestowania.
oooo!! to to! tak teraz sobie myślę - zupełnie na luzie - że można by, w sytuacji w której pojawia się plaga wykonywać rzut kością aby testować czy plaga nie pojawia się w dużych skupiskach wojska w innych biskupstwach - w stosach powyżej pewnych wielkości.
Starając się trzymać pewnej zasady, że jak ilość wojska przekracza pewien próg to niejako sam powoduje zagrożenie plagą.
Trzeba tylko rozważyć zagrania typu: zróbmy dużo woja i wejdźmy do konkretnego biskupstwa, żeby wywołać plagę.

test na plagę mógłby byc nawet powiązany z ilością wojska
Awatar użytkownika
yanoo
Posty: 262
Rejestracja: 09 maja 2011, 18:59
Lokalizacja: Wrocław
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: yanoo »

mauserem, pytanie czy to nie przekombinuje już i tak dość skomplikowanej gry. U mnie np. jak dodaliśmy dodatek polityczny, to co chwilę się zapominało, że ktoś ma X, co wpływa na Y. Oczywiście wszystko zależy od graczy przy stole, ale ja byłbym sceptycznie nastawiony do tego rodzaju zmian.
This is Stannis Baratheon. The man will fight to the bitter end and then some.

BGG
Norwoks
Posty: 869
Rejestracja: 21 kwie 2017, 21:44
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Fief

Post autor: Norwoks »

Pytanie:
Polska wersja oparta jest o Fief z 2011, czy o Fief: France 1429 z 2015?
Mam i się podzielę: Planszostrefa 11%, Planszomania 10%, 3Trolle 7%, AlePlanszówki 3%, Mepel 4%, Portal 2%
Polecam interesy z tymi użytkownikami:
Odradzam interesy z tymi użytkownikami:
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 932
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 332 times
Been thanked: 716 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: Apos »

Norwoks pisze:Pytanie:
Polska wersja oparta jest o Fief z 2011, czy o Fief: France 1429 z 2015?
Wersja od Hobbitów z 2016 roku jest oparta o Fief: France 1429 z 2015

https://boardgamegeek.com/boardgamevers ... st-edition
StanleyStone
Posty: 238
Rejestracja: 17 lis 2015, 17:07
Has thanked: 61 times
Been thanked: 22 times

Re: Fief

Post autor: StanleyStone »

Pytanie do osób, które grają w trybie mgły wojny. Czy zwiększa to aktywność militarną graczy w stosunku do podstawowego trybu i czy wpływa na dekoncentrację wojsk?
StanleyStone
Posty: 238
Rejestracja: 17 lis 2015, 17:07
Has thanked: 61 times
Been thanked: 22 times

Re: Fief

Post autor: StanleyStone »

Jeszcze jedno pytanie dotyczące karty buntu. W przypadku wyeliminowania wojsk broniących, który przepis dotyczący zamków znajduje zastosowanie - 4.2 czy 10.1? Zamek może być zniszczony przez bunt czy nie może?
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

StanleyStone pisze:Jeszcze jedno pytanie dotyczące karty buntu. W przypadku wyeliminowania wojsk broniących, który przepis dotyczący zamków znajduje zastosowanie - 4.2 czy 10.1? Zamek może być zniszczony przez bunt czy nie może?
Sugeruj się pkt 10.1

jeśli w wyniku buntu tracisz wszystkie wojska giną obecni tam seniorzy oraz tracona jest infrastruktura (zamek i młyny)

pamiętaj, że można zagrać więcej kart buntu i ich efekt się kumuluje (pojawiający się w kilku miejscach instrukcji bonus +1 do rzutu w najnowszej klaryfikacji znika edit: i pojawia się ponownie ) można też wspomóc bunt tunelem

z tym bonusem do rzutu kością z buntu to jest zabawnie - przebijam się przez kolejne wersje instrukcji EN FR żeby dojść jak to jest
StanleyStone
Posty: 238
Rejestracja: 17 lis 2015, 17:07
Has thanked: 61 times
Been thanked: 22 times

Re: Fief

Post autor: StanleyStone »

Dzięki. Czyli w 4.2 jest błąd?
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

StanleyStone pisze:Dzięki. Czyli w 4.2 jest błąd?
tak, powinno być:
Zamek może być zniszczony tylko przez Bunt
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1210
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 356 times
Been thanked: 250 times

Re: Fief

Post autor: Deem »

mauserem pisze: z tym bonusem do rzutu kością z buntu to jest zabawnie - przebijam się przez kolejne wersje instrukcji EN FR żeby dojść jak to jest
Ale wiesz, że te dwie wersje zawierają różne zasady (wg twórców świadomie), więc poszukiwanie w obu może dać mało spójne rezultaty? ;)
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Fief

Post autor: mauserem »

Deem pisze:
mauserem pisze: z tym bonusem do rzutu kością z buntu to jest zabawnie - przebijam się przez kolejne wersje instrukcji EN FR żeby dojść jak to jest
Ale wiesz, że te dwie wersje zawierają różne zasady (wg twórców świadomie), więc poszukiwanie w obu może dać mało spójne rezultaty? ;)
mam na myśli tylko jedno wydanie z KS, Fief: France 1429 (wyd. 2015) ale w przypadku Asyncrona to norma, że rozjeżdżają im się tłumaczenia i mam wrażenie, że zupełnie nieświadomie - czegokolwiek francuziki by nie twierdziły :mrgreen:

zupełnie nie ma sensu odnosić się do wszystkich poprzednich wersji (a było ich chyba ze trzy)
ODPOWIEDZ