Veridiana pisze:artch, naginasz to, co napisane do swojej interpretacji. ani tekst, ani tym bardziej rysunek nie sugeruje, że fort clatsop to wielgachne pole z flagą pośrodku.
domyślam się jednak, że to przez to, że flaga kojarzy się z miejscem stacjonowania i jako taka podświadomie powinna znajdować się NA jakimś polu.
Bea, nie ma tam białej przerywanej linii, bo jest zastąpiona drzewcem flagi, gdyż jest wyjątkowa (jest linią mety). i nawet jeśli nie jest to dla niektórych graczy oczywiste, do czego mają oczywiście prawo, to taki wniosek znajdziemy na BGG, gdzie ponoć jedna z potwierdzających go osób jest osobą z wydawnictwa
Uważam, że użyłaś niezbyt fortunnego zwrotu o tym, że coś "naginam". Po prostu próbuję się dowiedzieć, jak należy właściwie i zgodnie z podanymi w instrukcji gry regułami/zasadami grać w tę grę.
Oczywiście przyjmuję do wiadomości podaną przez Ciebie informację, iż omawiane "duże" pole to jednak są dwa "mniejsze" (przed i za flagą), jednakże tłumaczenie osoby z Wydawnictwa jest wręcz niepoważne. Tak trudno jest się przyznać, że po prostu nie wrysowano białej przerywanej linii, czy też jednak była i tylko niefortunnie przekryła ją flaga ? Dlaczego "podobnego" oznaczenia nie ma na starcie, tylko jest zwykła linia ?
Za każdym razem, gdy czytam, iż któryś z graczy pisze o tym, że nie miał żadnych wątpliwości z tą, czy inną sytuacją i od początku gra POPRAWNIE, to zadaję sobie pytanie: TO ZNACZY JAK ?
Jakieś przykłady ? Proszę bardzo.
Trzymajmy się omawianego "SZLAKU".
Co ono oznacza ?
Po pierwsze: wg instrukcji gry str. 8 opis "Postęp na szlaku" (pozycja "Szlak") jest to droga/trasa po której poruszają się Zwiadowcy i na której są rozbijane Obozy. Czyli patrząc na grafikę planszy SZLAK zaczyna się na 5 polu przed polem startowym (St. Louis) i kończy się na polu mety (Fort Clatsop). Tak to zostało oznaczone przypisanymi przez autora gry symbolami Rzeki, Gór i Górskiej Rzeki (które pozwalają Kartom Postaci na poruszanie Zwiadowcy). Ktoś tu ma jakieś wątpliwości ? Coś mi się wydaje, że może się pojawić u niektórych graczy pierwsza nuta niepewności.
Po drugie: instrukcja gry str. 3 opis "Przygotowanie" (punkt 10) w sposób jednoznaczny informuje, że pierwsze pole SZLAKU to pole startowe (St. Louis). Ciekawe, prawda ? Mamy wątpliwości, czy też cały czas twierdzimy, że wszystko jest ok. ? Te 5 pól przez startem, to wciąż jest SZLAK, czy też nic nie znaczące pola w grze ?
Po trzecie: wg instrukcji gry str. 4 opis "Cel gry" wyraźnie zaznaczono (i jest to potwierdzone w wielu miejscach w instrukcji gry), że wygrywa ten gracz, który pierwszy założy Obóz na lub za Fortem Clatsop. Oczywistym jest, że aby to zrobić, trzeba przesunąć się Zwiadowcą za pole mety i rozbić Obóz (skrajny przypadek to stanąć Zwiadowcą na polu mety i rozbić Obóz przy jednoczesnym braku spowolnienia wyprawy). Tym samym w wielu rozstrzygnięciach gry, nie ma siły - Zwiadowca musi się poruszać po kilku polach (wg grafiki planszy jest ich dokładnie 9) za polem Fortu Clatsop.
Hmm, "poruszać się" tzn. wg jakich reguł/zasad i przede wszystkim po czym ?
Przecież te pola nie są już SZLAKIEM. Brak jest jakichkolwiek symboli, które by mówiły o tym, że to wciąż jest SZLAK. Żadna z Kart Postaci nie ma symbolu (nawiasem mówiąc jakiego ?), aby można się było poruszać po tej części "drogi/trasy". Te kolejne 9 pól to pola Rzeki, czy też Gór ? A może oznaczają zupełnie coś innego (nowy kolejny symbol oznaczenia rodzaju ruchu ?). Żadna z Kart Postaci nie pozwala się ruszać po tych polach, bo nie ma takich symboli ruchu (gdzieś jest to napisane ?).
Dla pełnego zrozumienia przywołam dla przykładu Kartę Postaci nr 43, gdzie ktoś chce skończyć grę (wie, że będzie miał spore spowolnienie wyprawy), a stoi tuż przed Fortem Clatsop. Jak on ma wykonać te 7 ruchów po Rzece ? Pierwsze pole to Fort Clatsop i co dalej ? Czym się kierujemy ? Brak symboli ruchu, bo to nie jest SZLAK (jak pisałem wcześniej). To co, może patrzymy, że jest na grafice planszy oznaczenie niebieskiego koloru i kolejne np. 3 pola tak się "ruszamy" ? A potem co, "wchodzimy" na ląd i co, dalsze "ruchy" są po lądzie (czy Koń tutaj obowiązuje, czy też nie ? Jeśli tak, to ile ma ruchów - tyle co w Górach ? A co z Siłą tej Karty Postaci jak będzie wynosiła np. 3. W instrukcji gry jest mowa tylko o 5 polu przez startem (St. Louis), jak należy się zachować, a tutaj nic tj. zero informacji ? Gdzie się kończy ruch Zwiadowcy w tym przypadku - na 9 polu za metą ? Ktoś to wie ? A może znowu nie dorysowano białych przerywanych linii, albo innych znaków ?
Im dłużej gram w tę grę, tym bardziej przekonuję się, że została napisana "do połowy". Okolice Fortu Clatsop i dalsze pola ruchu (po czymś co przypomina "drogę/trasę") to jedna wielka niewiadoma. Jak do tego dołożymy liczne niejasności, które forumowicze przedstawili w wątkach Gry Planszowe i Zasady Gry + mniej lub bardziej znaczące błędy w tłumaczeniu instrukcji gry na język polski (fakt, że tłumaczono z I wydania gry, a w II wydaniu już coś pozmieniano) oraz wywody autora gry i ludzi z Wydawnictwa (mętne, niezrozumiałe wyjaśnienia, wprowadzane obecnie zmiany w interpretacji symboliki niektórych Kart Postaci), to czasami może człowiekiem wstrząsnąć. Bo chyba na tym konkretnym forum to nie jest dziwne stwierdzenie, że ktoś chce w sposób rzetelny poznać reguły gry.