Nations / Wojna Narodów (R. Håkansson, N. Håkansson, E. Rosén, R. Rosén)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Nations

Post autor: Nataniel »

uyco pisze:wiadomo coś bliżej kiedy? nie wiem czy czekać czy brać angielską...
btw. czy jest duża zależność językowa? karty, które widziałem maja głownie symbole.
Niestety nie potrafię powiedzieć nic o dacie jeszcze. Karty nie mają dużo tekstów, ale jednak takie są - na kartach wydarzeń, liderów, wojen.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
sipio
Posty: 1141
Rejestracja: 15 cze 2008, 21:38
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 1 time

Re: Nations

Post autor: sipio »

Vester pisze: Niemniej, jako łamigłówka, gra może być OK.
Łamigłówka bo za mało interakcji na grę, czy kwestia braku planowania??
TTR_1983
Posty: 3932
Rejestracja: 15 kwie 2012, 22:42
Has thanked: 2 times
Been thanked: 88 times
Kontakt:

Re: Nations

Post autor: TTR_1983 »

Nataniel pisze:
uyco pisze:wiadomo coś bliżej kiedy? nie wiem czy czekać czy brać angielską...
btw. czy jest duża zależność językowa? karty, które widziałem maja głownie symbole.
Niestety nie potrafię powiedzieć nic o dacie jeszcze. Karty nie mają dużo tekstów, ale jednak takie są - na kartach wydarzeń, liderów, wojen.
raczej przyszły rok?
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Nations

Post autor: Vester »

sipio pisze:
Vester pisze: Niemniej, jako łamigłówka, gra może być OK.
Łamigłówka bo za mało interakcji na grę, czy kwestia braku planowania??
Wszystkiego po trochu. Losowość gry wyznacza rownież jej poziom trudności, co jest do zaakceptowania, gdy przylozymy do gry miarkę puzzlowatości i potraktujemy rywali jako kolejny czynnik losowy. Nations jako gra solo moze byc naprawdę świetna.

Gra w zasadach jest prostsza od TTA, ale równie wymagająca. Gdy gralem pierwszy raz w TTA, było cieżko, to fakt, ale żywcem mnie nie wzięli: zbudowalem jakiś silniczek, ciasto rosło. W Nations, gdy kończyłem gre, silnik ledwo sie kręcił. Co oznacza, ze albo jestem tępy, albo gry trzeba się nauczyć. Co oznacza, ze Nations ma sens TYLKO w wyrównanym gronie. Co imho swiadczy o projekcie, bo dobra gra powinna pozwalać graczom na to i owo. Jak choćby TTA. Nations to skakanie na skakance w budce telefonicznej.
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Nations

Post autor: Palmer »

TtA bardziej przyjazne dla nowicjusza niż Nations ? :roll:

Potwierdzam Twoje przypuszczenia co do wariantu solo, jest świetny.
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Nations

Post autor: uyco »

Dorzucę jeszcze pytanie do Nataniela: kiedy spodziewacie się dostawy angielskiego Nations?
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Nations

Post autor: Vester »

Palmer pisze:TtA bardziej przyjazne dla nowicjusza niż Nations ? :roll:
Przyjazne to duże słowo. :) Mój pierwszy raz w TTA to szok z powodu multum możliwości i intensywna praca mózgu, który próbuje to ogarnąć. ALE pod koniec gry z mgły wyłoniła się cywilizacja a ja miałem poczucie, że coś zakumałem i chciałem zagrać jeszcze raz. W Nations zasady są dość proste i wszystko rozumiałem, a mimo to, na koniec partyjki nie miałem spektakularnych osiągnięć, a przynajmniej tak się czułem. Nie jestem fanatykiem TTA, ale kunszt Chvatila doceniam coraz bardziej - zrobił trudną grę, która daje FRAJDĘ. W Nations frajdy nie stwierdziłem (ani nikt, kto ze mną grał), mimo znacznie prostszych reguł - zaznaczam, po jednej partyjce.

Co nie zmienia faktu, że zagram jeszcze raz.
Awatar użytkownika
uyco
Posty: 1053
Rejestracja: 09 sty 2006, 13:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 145 times
Been thanked: 25 times

Re: Nations

Post autor: uyco »

uyco pisze:Dorzucę jeszcze pytanie do Nataniela: kiedy spodziewacie się dostawy angielskiego Nations?
pozwolę sobie jeszcze raz zapytać: kiedy jest spodziewana dostawa wersji angielskiej, ktoś wie?
'STAY OUT OF MY TERRITORY.'

kupię sprzedam
Palmer
Posty: 1267
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Nations

Post autor: Palmer »

Dla tych co jeszcze mają wątpliwości ;)
KLIK!
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Nations

Post autor: jax »

Palmer pisze:Dla tych co jeszcze mają wątpliwości ;)
KLIK!
Ech, ci showmeni...
Najpierw Vasel zastępuje Caverną Agricolę, teraz Rahdo zastępuje TtA Nations.
Co to za nowomoda? Trzeba błysnąć, popisać się, powiedzieć coś spektakularnego żeby potwierdzić swój autorytet i status? :)
Zagrałem dziś pierwszy raz w Nations i jest to bardzo dobra gra - ale o żadnym zastępowaniu nie ma mowy. Będę grał w TtA i Nations.

Coś więcej napiszę później, ale tak na szybko - TtA jest bardziej wymagające i ambitniejsze. Na plus Nations - żadnej rzekomej losowości nie stwierdziłem.
Ostatnio zmieniony 12 lis 2013, 00:18 przez jax, łącznie zmieniany 1 raz.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
tomuch
Posty: 1901
Rejestracja: 21 gru 2012, 03:17
Lokalizacja: zza winkla
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Re: Nations

Post autor: tomuch »

No i wskoczyło na łiszlistę ;)
kolekcja
rabaty: Planszostrefa 11%, Planszomania 7%, 3trolle 7%, Rebel 5%, Cdp 5%, Aleplanszowki 5%, Mepel 5%
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Nations

Post autor: melee »

I to po przyznaniu, że zagrał 1,5 raza.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Nations

Post autor: KubaP »

melee pisze:I to po przyznaniu, że zagrał 1,5 raza.
Melee, chcesz powiedzieć, że rzucanie szybkimi konkluzjami po jednej grze jest nieuprawnione? 8)
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Nations

Post autor: melee »

Uważam, że recenzje powinno się pisać po minimum 3 pełnych, prawidłowych grach w różnych układach osób. Na szczęście ja nie piszę recenzji, tylko rzucam niezobowiązujące komentarze na forum.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5830
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 404 times

Re: Nations

Post autor: KubaP »

melee pisze:Uważam, że recenzje powinno się pisać po minimum 3 pełnych, prawidłowych grach w różnych układach osób. Na szczęście ja nie piszę recenzji, tylko rzucam niezobowiązujące komentarze na forum.
Dobrze, już dobrze :)

A Rahdo przecież "runs through" wszystkie gry, więc chyba należy traktować jego filmy raczej w kategorii "rzutu okiem" niż recki, nie?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Nations

Post autor: BartP »

Showman? Nowomoda? A może po prostu tak uważa? Ze względu na to, że gry są podobne, to porównanie wydaje się jak najbardziej na miejscu; a jego wrażenia szczere.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Nations

Post autor: jax »

BartP pisze:Showman? Nowomoda? A może po prostu tak uważa? Ze względu na to, że gry są podobne, to porównanie wydaje się jak najbardziej na miejscu; a jego wrażenia szczere.
Nie-showman nie daje ostentacyjnie córce gry do wyniesienia na oczach widzów z pokoju.
A nie-w-gorącej-wodzie-kąpany nie zastępuje jednej gry drugą po jednej rozgrywce, bo może się okazać, że po kolejnych rozgrywkach będzie jeszcze błagał córkę o oddanie gry a jedyne co usłyszy to stanowcze 'nie!' :lol:
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Vester
Posty: 956
Rejestracja: 19 lis 2010, 11:12
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 25 times
Been thanked: 44 times

Re: Nations

Post autor: Vester »

Rahdo ewidentnie idzie w ilość - chce zaliczać Essenowe nowości póki gorące. Poza tym, imho, chłop podnieca się byle kiecką... :)
Awatar użytkownika
pingus
Posty: 754
Rejestracja: 25 lut 2008, 18:50
Has thanked: 72 times
Been thanked: 111 times

Re: Nations

Post autor: pingus »

Po obejrzeniu jego runtrought zupełnie się mu nie dziwię.
Moje pierwsze wrażenie po 10 minutach było: "o TTA stało się właśnie zbędne". Tak jak wcześniej Nataniel pisał Tta to jest gra, której człowiek musi się nauczyć i nowy gracz nie ma po co siadać do stołu z wyjadaczami. Tutaj widzę jakiś ciekawy mechanizm żeby to zbalansować (pytanie czy działa jak należy). Kolejną cechą, która czyni TTA niegrywalnym dla sporej części osób (w tym mnie), które znam jest ogromny downtime, każdy kto grał na pewno kiedyś czekał na swoją turę więcej niż pół godziny, tutaj gra przebiega płynniej. Do tego ładniejsza, mniej skomplikowana, mniejsze "swingi" punktów w wojnach. Zwiększona trochę losowość też na plus.

Jak dla mnie ta gra może spowodować, że TTA będzie jak Age of Steam/Steam, grane tylko przez zapaleńców i nikogo innego.
Awatar użytkownika
sillue
Posty: 468
Rejestracja: 18 kwie 2012, 14:23
Lokalizacja: Piastów
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Nations

Post autor: sillue »

porównań w tym przypadku się nie uniknie...
a co do zastępowania, to raczej w tym znaczeniu, że przez najbliższy rok, Nations będzie częściej na stole niż TTA...
zagraliśmy wczoraj w 5 osób, z czego 4 grały po raz pierwszy, trwało to 3,5h i nikt nie powiedział: "już więcej w to nie zagram" :D
co więcej mam niejasne przeczucie, że powtórka za tydzień wielce prawdopodobna...

co do działania na pięć osób, miód malina... 45 minut na osobę bez doświadczenia, to wynik nadspodziewanie dobry...
plusy inne to:
sprytny system wojen, nie walczymy z kimś konkretnym, tylko musimy dorównać do siły osoby wywołującej wojnę, równocześnie możemy niwelować brak siły stabilnością państwa, a że siła przekłada się też na kolejność gry, to nie pozostaje bez znaczenia...
wprawdzie tracimy punkt zwycięstwa za każdą przegraną wojnę, ale to jest do nadrobienia...
ponieważ braki surowcowe po każdej rundzie również są nagradzane stratą 1 PZ i kultury w ilości wszystkich braków, to wyniki końcowe się spłaszczają... moim zdaniem bardziej kosztowne niż brak produkcji w TTA...
ograniczona ilość architektów powoduje, że nie wszyscy mogą budować cuda na potęgę...
wydarzenia całkiem nieźle potrafią namieszać w strategii przewidzianej na turę...
plansze dwustronne, albo każdy gra tym samym, albo każdy ma inne początkowe zasoby i inną zdolność początkową, jak dodać to tego fakt, że z ogromu kart do konkretnej gry wchodzi tylko część, to regrywalność i różnorodność zapewniona...
kolejny plus to 4 skale trudności, niby różnica niewielka (dostawa od 1 do 4 sztuk węgla/zboża/kasy na turę) - ale po wczorajszej rozgrywce tego jednego surowca zawsze gdzieś brakuje... :) a co dopiero 3... więc nowicjuszowi będzie można ułatwić, a samemu się zmierzyć w opcji hard...
plus największy to fakt, że zwycięstwo dają PZ zbierane podczas gry oraz PZ z cudów, kolonii, robotników w budynkach, meepli militarnych, oraz 1 PZ za każde 10 sztuk pozostałych surowców i każde 10 punktów uzbieranych na torach siły, stabilności i kultury,
w skrócie wszystko się liczy, ale na wszystko brak jest czasu i surowców...

na minus niektórzy liczą fakt, że karty wchodzą losowo, więc może być wiele jednego rodzaju i np. jedna militarna,
ale po wczorajszym przykładzie Jax'a pacyfisty (czy raczej kolekcjonera kultury :D) bez siły można rywalizować o zwycięstwo...

dla mnie ten typ losowości jest uprawniony i tu pasuje idealnie, wolę się zastanawiać jak wykorzystać karty, które widzę, niż być pewnym, że i tak wojsko prędzej czy później wyjdzie... (delikatny przytyk do TTA)...

gra zasila top 3 Essen 2013 i idzie na lidera...
conflagrate
Posty: 8
Rejestracja: 06 lis 2013, 09:50
Lokalizacja: Warszawa

Re: Nations

Post autor: conflagrate »

Po tym jak się naciąłem na recenzji Amerigo (gra mocno rozczarowuje) podchodzę do jego recenzji z ostrożnością. TTA bardzo lubię właśnie ze względu na jej "wagę" ale może ostra dieta nie zaszkodziła specjalnie. Na pewno dla mnie to tytuł try-before-buy.
Awatar użytkownika
Don Simon
Moderator
Posty: 5623
Rejestracja: 10 wrz 2005, 16:28
Lokalizacja: Warszawa, sercem w Jozefowie ;-)
Been thanked: 1 time

Re: Nations

Post autor: Don Simon »

jax pisze: Coś więcej napiszę później, ale tak na szybko - TtA jest bardziej wymagające i ambitniejsze. Na plus Nations - żadnej rzekomej losowości nie stwierdziłem.
Que?
To fakt, ze wchodzi nieznana Ci 1/4 kart, a reszta w ogole sie nie pojawi to dla Ciebie brak losowosci?
Każdy może,prawda, krytykować, a mam wrażenie, że dopuszczenie do krytyki, panie, tu nikomu tak nie podoba się.Tak więc z punktu, mając na uwadze, że ewentualna krytyka może być, tak musimy zrobić, żeby tej krytyki nie było, tylko aplauz i zaakceptowanie.
Awatar użytkownika
Krzysztof
Posty: 109
Rejestracja: 22 paź 2012, 09:00

Re: Nations

Post autor: Krzysztof »

U nas gra wylądowała w ekipie uwielbiającej TTA i sprawdza się znakomicie.
sillue pisze: plus największy to fakt, że zwycięstwo dają PZ zbierane podczas gry oraz PZ z cudów, kolonii, robotników w budynkach, meepli militarnych, oraz 1 PZ za każde 10 sztuk pozostałych surowców i każde 10 punktów uzbieranych na torach siły, stabilności i kultury,
w skrócie wszystko się liczy, ale na wszystko brak jest czasu i surowców...
Faktycznie wszystko się liczy i jest to bardzo fajne ale w żaden sposób nie widzimy na bieżąco kto prowadzi - chyba, że pochylę się po każdym ruchu czy też turze i przeliczę wszystkie elementy dające PZ u każdego gracza. W związku z tym w ostatniej rozgrywce wprowadziliśmy oddzielną pule żetonów do oznaczenia przez każdego gracza na bieżąco(zwykle robimy to jak jest podliczanie epoki, choć jak ktoś chce może robić to po każdym swoim ruchu) punktów PZ pochodzących z budynków, koloni, cudów. Rozwiązanie się sprawdziło i zawsze widać kto odskoczył.
Awatar użytkownika
melee
Posty: 4341
Rejestracja: 28 cze 2007, 20:20
Lokalizacja: Warszawa / CK
Been thanked: 2 times

Re: Nations

Post autor: melee »

Don Simon pisze:
jax pisze: Coś więcej napiszę później, ale tak na szybko - TtA jest bardziej wymagające i ambitniejsze. Na plus Nations - żadnej rzekomej losowości nie stwierdziłem.
Que?
To fakt, ze wchodzi nieznana Ci 1/4 kart, a reszta w ogole sie nie pojawi to dla Ciebie brak losowosci?
Zdaje się Szymon, że można grać z ograniczoną ilością kart, zestaw powiedzmy podstawowy. Wtedy problem jest znacznie mniejszy.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Nations

Post autor: jax »

Don Simon pisze:
jax pisze: Coś więcej napiszę później, ale tak na szybko - TtA jest bardziej wymagające i ambitniejsze. Na plus Nations - żadnej rzekomej losowości nie stwierdziłem.
Que?
To fakt, ze wchodzi nieznana Ci 1/4 kart, a reszta w ogole sie nie pojawi to dla Ciebie brak losowosci?
Wprawdzie grałem na kartach podstawowych (więc wszystkie weszły) natomiast jeśli w grze pełnej wchodzi tylko 1/4, to fantastycznie - zwiększa się replayability. To że mogę nie dostać karty militarnej nie ma żadnego znaczenia - po prostu trzeba sobie radzic bez militariów/z mniejszymi (tak jak w TtA, gdy żadne taktyki nie dochodzą. Albo przeciwnie - żadne wojny gdy jesteś militarnym potentatem); nie dostanę doradcy X, cudu Y czy budynku Z - bez znaczenia, będą inne. Szczególnie że tutaj - w przeciwieństwie do TtA - cuda i liderzy są bardziej taktyczni, nie nastawieni na komba z twoją gospodarka albo innymi kartami (czyli nie ma odpowiedników Michaelangelo czy Einsteinów etc).
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
ODPOWIEDZ