Ale to był Zygmunt!Backero pisze:Jestem jak Filip Chajzer z reklamy Vizira
Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 1042
- Rejestracja: 25 maja 2012, 11:27
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
- Backero
- Posty: 389
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 82 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Nosz kurde, już dwa razy poprawiałem posta, bo wcześniej napisałem, że Hubert Urbańskipowermilk pisze:Ale to był Zygmunt!Backero pisze:Jestem jak Filip Chajzer z reklamy Vizira
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Ja z powodu tragicznych oznaczeń, jak i samej koncepcji wyjmowania kart z jednego dodatku aby móc zagrać w inny, odpuszczam już rozszerzenia do Osadników. Znam też dwie osoby, które robią dokładnie tak samo, wiec problem nie jest chyba jednostkowy. W planszówkach lubię przede wszystkim granie, a nie samotne przekładanie kart z kupki na kupkę. A że na niestandardowych (czytaj: nieprzetestowanych) zasadach też grać nie mam ochoty to rozwiązanie jest tylko jedno.costi pisze:Przede wszystkim, miałbym problem z ustaleniem co jest skąd. Oznaczenia kart z dodatków są w ONI tak czytelne i jednoznaczne...
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Dobra, nie marudźcie już, tylko napiszcie jak działa dodatek )
- Backero
- Posty: 389
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 82 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Kurde właśnie nie mogę sprawdzić za bardzo, bo jest środek sesji i nie udaje się znaleźć nikogo do grania, a za solo nie przepadam. Więc pewnie zagram dopiero za jakiś tydzień.
Tak w ogóle to na Twitterze już jakiś czas temu pojawiło się zdjęcie https://pbs.twimg.com/media/Cjc4FRGXIAA9DYt.jpg:orig
Można z niego wyczytać, że nowa frakcja będzie miała kolor żółty/pomarańczowy/beżowy, będzie miała zupełnie nowy rodzaj frakcyjnej Cechy i Akcji oraz że zobaczymy nowy kolor lokacji - zielony. Co za tym idzie pewnie nowe dobro
Tak w ogóle to na Twitterze już jakiś czas temu pojawiło się zdjęcie https://pbs.twimg.com/media/Cjc4FRGXIAA9DYt.jpg:orig
Można z niego wyczytać, że nowa frakcja będzie miała kolor żółty/pomarańczowy/beżowy, będzie miała zupełnie nowy rodzaj frakcyjnej Cechy i Akcji oraz że zobaczymy nowy kolor lokacji - zielony. Co za tym idzie pewnie nowe dobro
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Witam
Posiadam już dodatek ale nie miałem jeszcze okazji w niego zagrać. O ile karty prezentują się całkiem ciekawie to uważam, że należy skarcić wydawnictwo za przygotowaną instrukcję. Po pierwsze, jest napisana pod graczy którzy posiadają już wszystkie inne dodatki (nie ma tutaj wzmianki o otwartej produkcji czy też Atlantydach, których to karty się w tym dodatku pojawiają - osoby dla których jest to pierwszy dodatek muszą na własną rękę szukać zasad w internecie). Po drugie zaś, czy naprawdę nie można było Zestawów opisać w sposób bardziej klarowny i niesprzeczny wewnętrznie?
Za instrukcją:
- "Zestaw kart to 3 karty w tym samym kolorze"
- "(...) Przykład - Jeśli liczysz ile w swoim Imperium masz zestawów Czerwona, Czerwona, Biała ...." (Czyli już nie 3 w tym samym kolorze_
- "Każdą kartę można zaliczać jednocześnie do kilku różnych zestawów"
-> jeżeli mam w imperium 4 czerwone lokacje(Cz) i 1 białą(B) to mam 1 zestaw Cz,Cz,Cz i jeden zestaw Cz,Cz,B
A moje pytanie jest następujące - jeżeli mam w imperium 6 lokacje Cz i 3 lokacje B to czy to oznacza zatem, że mam zarówno 2 zestawy C,C,C jak i 3 zestawy C,C,B ? Bo gdyby się uparł i rozpoznawał karty to mógłbym jeszcze to rozmnożyć przez kombinacje tych kart...(skoro każdą kartę można zaliczać do różnych zestawów).
- Kwestie nowych zestawów i podkładania kart pod spód - też jakoś w zakręcony sposób opisana - moim zdaniem lepiej to będzie chyba gdzieś zapisywać na kartce bo przy dużej liczbie wyłożonych kart frakcyjnych nie ma zbytnio miejsca na to, żeby podkładać karty zwykłe zliczające zestawy ..
Tyle na razie na podstawie samej instrukcji..
pozdrawiam
Posiadam już dodatek ale nie miałem jeszcze okazji w niego zagrać. O ile karty prezentują się całkiem ciekawie to uważam, że należy skarcić wydawnictwo za przygotowaną instrukcję. Po pierwsze, jest napisana pod graczy którzy posiadają już wszystkie inne dodatki (nie ma tutaj wzmianki o otwartej produkcji czy też Atlantydach, których to karty się w tym dodatku pojawiają - osoby dla których jest to pierwszy dodatek muszą na własną rękę szukać zasad w internecie). Po drugie zaś, czy naprawdę nie można było Zestawów opisać w sposób bardziej klarowny i niesprzeczny wewnętrznie?
Za instrukcją:
- "Zestaw kart to 3 karty w tym samym kolorze"
- "(...) Przykład - Jeśli liczysz ile w swoim Imperium masz zestawów Czerwona, Czerwona, Biała ...." (Czyli już nie 3 w tym samym kolorze_
- "Każdą kartę można zaliczać jednocześnie do kilku różnych zestawów"
-> jeżeli mam w imperium 4 czerwone lokacje(Cz) i 1 białą(B) to mam 1 zestaw Cz,Cz,Cz i jeden zestaw Cz,Cz,B
A moje pytanie jest następujące - jeżeli mam w imperium 6 lokacje Cz i 3 lokacje B to czy to oznacza zatem, że mam zarówno 2 zestawy C,C,C jak i 3 zestawy C,C,B ? Bo gdyby się uparł i rozpoznawał karty to mógłbym jeszcze to rozmnożyć przez kombinacje tych kart...(skoro każdą kartę można zaliczać do różnych zestawów).
- Kwestie nowych zestawów i podkładania kart pod spód - też jakoś w zakręcony sposób opisana - moim zdaniem lepiej to będzie chyba gdzieś zapisywać na kartce bo przy dużej liczbie wyłożonych kart frakcyjnych nie ma zbytnio miejsca na to, żeby podkładać karty zwykłe zliczające zestawy ..
Tyle na razie na podstawie samej instrukcji..
pozdrawiam
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Barbarzyńcy dostali ciekawą kartę - Khrug odnowiciel - "Wydaj 1 robotika i 1 robtnika/drewno/kamień/jadło aby dobrać kartę w odpowiadającym kolorze" - czyli łatwy sposób na wyciągnięcie puszcz jak najszybciej. Fajne
I drugie wzmocnienie - ochroniarze - gdy plądrujesz otrzymujesz dodatkowo robotnika/jadło... jeśli karta była różowa/czerwona...
Według mnie barbarzyńcy najlepiej wzmocnieni, ale inne frakcje też w porządku.
Z zarzutów: karty atlantydów są brzydkie. Po prostu. Inny artysta i kiedy gra się atlantydami, to nie rzuca się w oczy, ale w tym dodatku niektóre karty są naprawdę tragiczne (np. schron). Mam nadzieję, że ilustracje do nowej frakcji będzie robił artysta od podstawowych frakcji.
Tak bardzo brzydkie...
I drugie wzmocnienie - ochroniarze - gdy plądrujesz otrzymujesz dodatkowo robotnika/jadło... jeśli karta była różowa/czerwona...
Według mnie barbarzyńcy najlepiej wzmocnieni, ale inne frakcje też w porządku.
Z zarzutów: karty atlantydów są brzydkie. Po prostu. Inny artysta i kiedy gra się atlantydami, to nie rzuca się w oczy, ale w tym dodatku niektóre karty są naprawdę tragiczne (np. schron). Mam nadzieję, że ilustracje do nowej frakcji będzie robił artysta od podstawowych frakcji.
Tak bardzo brzydkie...
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Na Portalkonie ma być zapowiedź nowej frakcji do O:NI.
Podobno ma być to frakcja historycznie istniejąca, a nie mityczna tak jak np. Atlantydzi. Ma mieć więcej negatywnej interakcji. Ma też dojść nowy kolor lokacji - zielony. Może nazwa dwuczłonowa, bo ponoć jakaś dłuższa, ale nie wiem. Ogólnie to sporo w tym wszystkim domysłów
Podobno ma być to frakcja historycznie istniejąca, a nie mityczna tak jak np. Atlantydzi. Ma mieć więcej negatywnej interakcji. Ma też dojść nowy kolor lokacji - zielony. Może nazwa dwuczłonowa, bo ponoć jakaś dłuższa, ale nie wiem. Ogólnie to sporo w tym wszystkim domysłów
- pan_satyros
- Posty: 6127
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 642 times
- Been thanked: 507 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Ciekawi mnie jak zostanie rozwiązana kwestia kolejnych pakietów imperialnych - będą mieć coraz więcej kart?
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- Backero
- Posty: 389
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 82 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Zacząłem się zastanawiać jakie nowe dobro mogłoby zostać wprowadzone i reprentowane przez kolor zielony: zadowolenie (jak z Civilization), mana/łaska/wiara, a może nie ma nowego dobra, a kolor zielony reprezentuje np Fundament. Ale jeżeli miałbym typować jakąś frakcję, to chyba Wikingów.
Wygląda na to, że pakiety imperialne będą miały coraz więcej kart faktycznie. Może w trzecim lub czwartym zmniejszą liczbę kart na frakcję w dodatku (to by było słabe) lub zrezygnują z kart solo/zwykłych?
Wygląda na to, że pakiety imperialne będą miały coraz więcej kart faktycznie. Może w trzecim lub czwartym zmniejszą liczbę kart na frakcję w dodatku (to by było słabe) lub zrezygnują z kart solo/zwykłych?
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 14 cze 2016, 11:13
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Ja bym bardzo chciał, żeby wreszcie instrukcje do dodatków jakoś wyklarowano i pokazano raz na zawsze jak tworzyć talie frakcyjne a do nich zwykłe. Takie, które byłyby w miarę zbalansowane, a nie żeby grać wszystkimi. W Trzech przyjaciołach też nie jest do końca powiedziane co i jak z wybieraniem kart do poszczególnych talii. Piszą tylko, że ma być podstawka + karty tylko z jednego dodatku. Tymczasem Atlantydzi byli w dwóch dodatkach, a nie w podstawce. A w swoim dodatku mieli od razu 40 kart. Wciąż nie ma oficjalnego FAQ na ten temat, choć go zapowiadano. Szkoda, że nie jest to tak ogarniete, by można oficjalnie wybierać 30 z dostępnych już 60 kart frakcyjnych (nawet wg tych zasad że 3 kopie po 3 itd...). Ponadto wszystko karty z dodatku KPP nie mają symboli żadnych przy numerach i trzeba się trochę napocić, żeby sobie z ich usuwaniem poradzić (zwłaszcza dla kart zwykłych, gdzie ich numeracja nie jest taka oczywista, jak np. we frakcyjnych, gdzie są dziesiątkami dodatki porobione.
Co do instrukcji w 3 przyjaciołach to już zresztą ktoś wspomniał, że pokrzywdzeni mogą czuć się gracze, którzy nie mają dodatku KPP lub Atlantydów, wówczas dla nich instrukcja z najnowszego dodatku jest jeszcze mniej oczywista. Ehhhh... A taka fajna gra....
Co do instrukcji w 3 przyjaciołach to już zresztą ktoś wspomniał, że pokrzywdzeni mogą czuć się gracze, którzy nie mają dodatku KPP lub Atlantydów, wówczas dla nich instrukcja z najnowszego dodatku jest jeszcze mniej oczywista. Ehhhh... A taka fajna gra....
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Budowanie talii jest dość proste ... w teorii . Najtrudniejszą częścią jest segregowanie kart. Ja mam sposób w postaci dodrukowanej wkładki do koszulek z nazwą talii. Dzięki temu bez wpatrywania się w numerki łatwiej mi oddzielić dodatki od podstawki.
Wracając do budowania. Zasady:
1. Podstawka i 1 dodatek. *
2. Talia frakcyjna składa się z 30 kart: 3x3 kopie, 6x2 kopie, 9 pojedynczych kart. Trzeba zawsze użyć wszystkich kopii danej karty.
3. Zwykłą talię robi się ze zwykłych z podstawki + wszystkie zwykłe z wybranego dodatku.
* Atlantydzi dostali 30 + 10 kart aby wyrównać talię z pozostałymi frakcyjnymi jeżeli chodzi o dodatek KPP i kolejne 10 w 3PZB.
Przy budowaniu talii działa to tak:
Opcja 1: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów ale gracie bez dodatku KPP albo 3PZB:
- Atlantydzi nie mają możliwości budowania talii;
- pozostałe frakcje, wymieniają 1 zestaw kart produkcyjnych na ich odpowiedniki z dodatku Atlantydów**;
- po powyższej podmianie pozostałe frakcje mogą użyć pozostałych kart z dodatku Atlantydów do budowania talii;
- zwykłe, które przyszły w dodatku Atlantydów dodaje się do zwykłych z podstawki.
Opcja 2: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów i gracie z dodatkiem KPP albo 3PZB:
- wszyscy, również Atlantydzi, mogą użyć 10 dodatkowych kart z KPP albo 3PZB (ale nie Atlantydów) dodatku do budowania talii frakcyjnych.
- zwykłe, które przyszły w KPP albo 3PZB dodaje się do zwykłych z podstawki.
** Przy grze, kiedy 1 gracz gra Atlantydami w pozostałych, wybranych, taliach wymienia się poniższe karty. Nie wolno mieć egzemplarzy obu kart w talii. Dopiero potem można budować talię frakcyją z pozostałych kart z dodatku:
- Barbarzyńcy: Zaczarowana Pusza zastępuje Puszczę;
- Japończycy: Nowoczesna Farma zastępuje Farmę;
- Rzymianie: Odległa Kolonia Handlowa zastępuje Kolonię Handlową;
- Egipcjanie: Mistyczne Piramidy zastępują Piramidy.
Przykładowe talie załączam w linku Przykładowe talie. Talie są cały czas w fazie testów i opracowywania, nie gwarantuję więc, że są super zbalansowane. Raczej bawię się różnymi opcjami. Na razie są tylko opcje z dodatkiem Atlantydzi i KPP.
Wracając do budowania. Zasady:
1. Podstawka i 1 dodatek. *
2. Talia frakcyjna składa się z 30 kart: 3x3 kopie, 6x2 kopie, 9 pojedynczych kart. Trzeba zawsze użyć wszystkich kopii danej karty.
3. Zwykłą talię robi się ze zwykłych z podstawki + wszystkie zwykłe z wybranego dodatku.
* Atlantydzi dostali 30 + 10 kart aby wyrównać talię z pozostałymi frakcyjnymi jeżeli chodzi o dodatek KPP i kolejne 10 w 3PZB.
Przy budowaniu talii działa to tak:
Opcja 1: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów ale gracie bez dodatku KPP albo 3PZB:
- Atlantydzi nie mają możliwości budowania talii;
- pozostałe frakcje, wymieniają 1 zestaw kart produkcyjnych na ich odpowiedniki z dodatku Atlantydów**;
- po powyższej podmianie pozostałe frakcje mogą użyć pozostałych kart z dodatku Atlantydów do budowania talii;
- zwykłe, które przyszły w dodatku Atlantydów dodaje się do zwykłych z podstawki.
Opcja 2: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów i gracie z dodatkiem KPP albo 3PZB:
- wszyscy, również Atlantydzi, mogą użyć 10 dodatkowych kart z KPP albo 3PZB (ale nie Atlantydów) dodatku do budowania talii frakcyjnych.
- zwykłe, które przyszły w KPP albo 3PZB dodaje się do zwykłych z podstawki.
** Przy grze, kiedy 1 gracz gra Atlantydami w pozostałych, wybranych, taliach wymienia się poniższe karty. Nie wolno mieć egzemplarzy obu kart w talii. Dopiero potem można budować talię frakcyją z pozostałych kart z dodatku:
- Barbarzyńcy: Zaczarowana Pusza zastępuje Puszczę;
- Japończycy: Nowoczesna Farma zastępuje Farmę;
- Rzymianie: Odległa Kolonia Handlowa zastępuje Kolonię Handlową;
- Egipcjanie: Mistyczne Piramidy zastępują Piramidy.
Przykładowe talie załączam w linku Przykładowe talie. Talie są cały czas w fazie testów i opracowywania, nie gwarantuję więc, że są super zbalansowane. Raczej bawię się różnymi opcjami. Na razie są tylko opcje z dodatkiem Atlantydzi i KPP.
- Backero
- Posty: 389
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 82 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Zaraz zaraz. Gdzie jest napisane, że KAŻDY z graczy musi w formacie standardowym wybrać jednakowy dodatek? Nie ma nigdzie mowy, że nie można grać np: Atlantydzi+KPP vs Japończycy+3PZB. Wtedy jedyną niemożliwą kombinacją jest Atlantydzi+ATL (chyba, że grasz tylko talią bazową ATL001-ATL030). Wówczas talię kart zwykłych stanowią tylko karty z podstawki, co jest opisane w instrukcji do 3PZB (nie wiem, jak w innych dodatkach). Chyba, że opisujesz tylko przypadek, gdy ktoś nie kupuje wszystkich dodatków.
Póki co mój Organizer uwzględnia taką możliwość. W innym przypadku byłaby to straszna szkoda i trochę gwałt na trybie standardowym (turniejowym). Jeśli się mylę i Portal gdzieś potwierdza, że wybiera się jeden dodatek na cały mecz, a nie że każdy gracz wybiera dowolnie dodatek do frakcji, wówczas zmienię system jeszcze przed wydaniem.
Póki co mój Organizer uwzględnia taką możliwość. W innym przypadku byłaby to straszna szkoda i trochę gwałt na trybie standardowym (turniejowym). Jeśli się mylę i Portal gdzieś potwierdza, że wybiera się jeden dodatek na cały mecz, a nie że każdy gracz wybiera dowolnie dodatek do frakcji, wówczas zmienię system jeszcze przed wydaniem.
- pan_satyros
- Posty: 6127
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 642 times
- Been thanked: 507 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Grałem w obu wariantach podanych wyżej i raczej wszytko grało, jednak również uważam, ze taka sumaryczna notka w pdfie na stronie Portalu by się przydała.
Odbiegając od tematu - dobrze pamiętam, że Atlantydzi są niejako 10 kart w plecy za innymi frakcjami?
Odbiegając od tematu - dobrze pamiętam, że Atlantydzi są niejako 10 kart w plecy za innymi frakcjami?
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
W tym przypadku pozostali grają dodatkiem Atlantydzi więc nie mogą dodać kolejnych dodatków, ale sami Atlantydzi mogą dodać jeden z pakietów imperialnych więc budować talię frakcyjną mogą.pien pisze: Opcja 1: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów ale gracie bez dodatku KPP albo 3PZB:
- Atlantydzi nie mają możliwości budowania talii;
- pozostałe frakcje, wymieniają 1 zestaw kart produkcyjnych na ich odpowiedniki z dodatku Atlantydów;
- po powyższej podmianie pozostałe frakcje mogą użyć pozostałych kart z dodatku Atlantydów do budowania talii;
- zwykłe, które przyszły w dodatku Atlantydów dodaje się do zwykłych z podstawki.
Nie widzę przeszkód, żeby Atlantydzi grali z np. KPP, a inny gracz z dodatkiem Atlantydów. Dodaje się wtedy do kart neutralnych te karty z dodatków, którymi gra przynajmniej jeden gracz.pien pisze: Opcja 2: Jeden z graczy gra frakcją Atlantydów i gracie z dodatkiem KPP albo 3PZB:
- wszyscy, również Atlantydzi, mogą użyć 10 dodatkowych kart z KPP albo 3PZB (ale nie Atlantydów) dodatku do budowania talii frakcyjnych.
- zwykłe, które przyszły w KPP albo 3PZB dodaje się do zwykłych z podstawki.
Poziom skomplikowania przy mieszaniu dodatków jest niestety znaczny. Postaram się niebawem zaktualizować FAQ i opisać budowanie tali tak przejrzyście, jak to jest możliwe.
@Pan_satyros: Zależy jak na to patrzeć. Dla innych frakcji Atlantydzi to dodatek z 10 ekstra kartami. Mają więc do dyspozycji 3 dodatki. Atlantydzi jednak z wiadomych względów samych siebie nie postrzegają, jako dodatek więc mają tylko swoje podstawowe karty + 2 dodatki. Analogicznie pewnie będą wyglądały kolejne frakcje, pewnie także będą miały 10 kart mniej względem frakcji podstawowych.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
- Ayaram
- Posty: 1534
- Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Has thanked: 185 times
- Been thanked: 564 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Problem jest taki, że ON:I to prosta gra i takie też powinno być łączenie dodatków. A skoro taki nawet ja, osoba bardzo lubiąca karcianki, gry w stylu LCG itp. jest na nie, no bo bez przesady, to takim casualom ma to nie przeszkadzać? Z jednej strony robią z 51 stanu grę dla początkujących, z drugiej strony dają do ON:I totalnie nie praktyczną, nie intuicyjną i zniechęcającą do gry budowę talii. Trochę ON:I przerosło twórców...
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Wystarczyłyby IMO dwie zmiany, żeby wszystko było dalej lekkie:
1. W każdym dodatku dochodzi nieznaczna ilość kart neutralnych, niezwiązanych z żadną konkretną funkcjonalnością dodaną w dodatku (świetnym przykładem są tu nowe ruiny w KPP, które dają kamień zamiast ludka). Karty na te stałe dołączają do talii neutralnej.
2. Karty frakcyjne z dodatków można dowolnie mieszać, jednak przy zachowaniu ogólnych zasad budowania talii frakcyjnej (tyle a tyle trójek itd.)
KPP w dużym stopniu spełniał te wymagania (m.in. dlatego że był to po prostu pierwszy dodatek) i dla wielu osób jest to integralna część O:NI. Prostota, to słowo klucz. To słowo było mottem i motorem napędowym podstawki, ale na etapie Atlantydów gdzieś umknęło.
1. W każdym dodatku dochodzi nieznaczna ilość kart neutralnych, niezwiązanych z żadną konkretną funkcjonalnością dodaną w dodatku (świetnym przykładem są tu nowe ruiny w KPP, które dają kamień zamiast ludka). Karty na te stałe dołączają do talii neutralnej.
2. Karty frakcyjne z dodatków można dowolnie mieszać, jednak przy zachowaniu ogólnych zasad budowania talii frakcyjnej (tyle a tyle trójek itd.)
KPP w dużym stopniu spełniał te wymagania (m.in. dlatego że był to po prostu pierwszy dodatek) i dla wielu osób jest to integralna część O:NI. Prostota, to słowo klucz. To słowo było mottem i motorem napędowym podstawki, ale na etapie Atlantydów gdzieś umknęło.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
- Backero
- Posty: 389
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 82 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Dla ludzi, którzy chcą polegać na prostocie gry jest format otwarty, który pozwala dowolnie łączyć dodatki. A dla tych, którzy nastawialiby się na bardziej turniejową rozrywkę, jest format standardowy. Myślę, że to dobry kompromis.
Zazwyczaj i tak chyba gra się (chociaż u nas) format otwarty (wbrew ostrzeżeniu ciężko tu znaleźć OP kombinację kart międzydodatkowych dla konkretnej frakcji). A format standardowy to dla trenowania na "turniej" jakiś. Proste
Bardziej problematyczne wg mnie są niejasne zasady do frakcji Atlantydów, które też sprawiają wielu osobom trudności. Sam do tej pory nie wiem, czy sekwencja "można mieć maksymalnie jeden żeton technologii rodzaju na karcie" pozwala mi posiadać 1 żeton (zwykły lub jeden z zaawansowanych), 2 żetony (1 podstawowy i jeden dowolny zaawansowany), czy 3 (1 podstawowy, 1 punktujący i 1 obronny).
Zazwyczaj i tak chyba gra się (chociaż u nas) format otwarty (wbrew ostrzeżeniu ciężko tu znaleźć OP kombinację kart międzydodatkowych dla konkretnej frakcji). A format standardowy to dla trenowania na "turniej" jakiś. Proste
Bardziej problematyczne wg mnie są niejasne zasady do frakcji Atlantydów, które też sprawiają wielu osobom trudności. Sam do tej pory nie wiem, czy sekwencja "można mieć maksymalnie jeden żeton technologii rodzaju na karcie" pozwala mi posiadać 1 żeton (zwykły lub jeden z zaawansowanych), 2 żetony (1 podstawowy i jeden dowolny zaawansowany), czy 3 (1 podstawowy, 1 punktujący i 1 obronny).
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
3 żetony, z każdego po jednymBackero pisze:Dla ludzi, którzy chcą polegać na prostocie gry jest format otwarty, który pozwala dowolnie łączyć dodatki. A dla tych, którzy nastawialiby się na bardziej turniejową rozrywkę, jest format standardowy. Myślę, że to dobry kompromis.
Zazwyczaj i tak chyba gra się (chociaż u nas) format otwarty (wbrew ostrzeżeniu ciężko tu znaleźć OP kombinację kart międzydodatkowych dla konkretnej frakcji). A format standardowy to dla trenowania na "turniej" jakiś. Proste
Bardziej problematyczne wg mnie są niejasne zasady do frakcji Atlantydów, które też sprawiają wielu osobom trudności. Sam do tej pory nie wiem, czy sekwencja "można mieć maksymalnie jeden żeton technologii rodzaju na karcie" pozwala mi posiadać 1 żeton (zwykły lub jeden z zaawansowanych), 2 żetony (1 podstawowy i jeden dowolny zaawansowany), czy 3 (1 podstawowy, 1 punktujący i 1 obronny).
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
-
- Posty: 84
- Rejestracja: 14 maja 2016, 09:47
- Been thanked: 1 time
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Mam podobne zdanie. Jaki sens ma ograniczanie tworzenia talii do 30 kart klasycznych i 10 z dodatku? Czyli można w najlepszym przypadku zmienić 33% klasycznej talii. Nie ma miejsca na wymyślanie talii w takim przypadku. Wiadomo że to daje możliwość zapanowania nad balansem, ale z drugiej strony za bardzo ogranicza graczy. Na obecną chwile składanie talii z wszystkich dodatków raczej nie da jednej frakcji takiego kopa że zabije balans.Bary pisze:Wystarczyłyby IMO dwie zmiany, żeby wszystko było dalej lekkie:
2. Karty frakcyjne z dodatków można dowolnie mieszać, jednak przy zachowaniu ogólnych zasad budowania talii frakcyjnej (tyle a tyle trójek itd.)
Ja bym chętnie zobaczył pakiet dokładający standardowe karty (+20 dla każdej frakcji, +30 dla atlantydów) rozwijający pomysł znaczników technologii u reszty frakcji. Byłoby to takie wyprostowanie zasad gry.
No ale podobno na horyzoncie widać nowy dodatek frakcyjny. Jeżeli dodadzą go na podobnej zasadzie jak atlantydów - nowa unikalna mechanika dla nowej frakcji + wykastrowana dla reszty + brak kart nadrabiających wcześniejsze dodatki to efektem tego będzie chaos + wielki jęk niezadowolenia u części graczy.
- vincentblack
- Posty: 286
- Rejestracja: 17 lut 2014, 17:52
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 11 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Prośba o opinię tych (jeśli są tacy), którzy grali już w zestawieniu Podstawka + KPP + 3PZB, bez Atlantydów i bez budowania talii (wszystkie 50 kart frakcyjnych w użyciu). Czy gra się dobrze (lepiej?) niż w zestawieniu z samym KPP czy też takie zestawienie nie ma sensu?
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Nie grałem takim zestawem, ale miałem okazję zagrać zestawem Japonia + 3PZB. Japonia posiada karty frakcyjne które mocno punktują za czerwone zestawy. Biorąc pod uwagę, że ich talia frakcyjna to głównie lokacje czerwone to przy zestawieniu podstawowe + KPP + 3PZB można osiągnąć przepakowane kombo jeżeli podejdzie jeszcze Młyn na rękę.
I nie można zapominać o tym, że talia będzie strasznie rozmyta.
Odnośnie samego dodatku 3PZB to jak do tej pory znalazłem czas na jedynie jedną rozgrywkę, ale dodatek sprawia wrażenie ciekawszego niż Atlantydzi. Graliśmy akurat partię Japonia vs Barbarzyńcy - postawiłem narzeczonej sprawę jasno, Atlantydzi nie są mile widziani na stole - i grało się bardzo dobrze! Od wyjścia dodatku Atlantydzi używani oni byli przy każdej partii i szczerze powiedziawszy sprawili, że z coraz mniejszym zapałem wracałem do Osadników - wyśrubowany poziom zarządzania stołem przy Atlantydach i wydłużony czas rozgrywki zniechęcały. Grając frakcjami z podstawki przypomniałem sobie dlaczego tak przyjemnie grało się w Osadników.
Sami 3PZB działają bardzo przyjemnie. Japonia dostała kilka fajnych kart na których jest w stanie mocno zapunktować i stać się zagrożeniem dla przeciwnika. Niestety dopiero w 3 rundzie podeszły mi jakiekolwiek karty produkcyjne więc nie byłem w stanie rozwinąć skrzydeł, ale wciąż udało mi się rozbudować silniczek punktujący za czerwone i różowe zestawy.
Sam mechanizm kolekcjonowania zestawów przypadł mi do gustu bardziej niż technologie Atlantydów. Działa sprawniej i ma więcej sensu dla frakcji podstawowych - chyba nigdy grając z technologiami frakcją podstawową nic sensownego z tymi żetonami się zrobić mi nie udało.
I nie można zapominać o tym, że talia będzie strasznie rozmyta.
Odnośnie samego dodatku 3PZB to jak do tej pory znalazłem czas na jedynie jedną rozgrywkę, ale dodatek sprawia wrażenie ciekawszego niż Atlantydzi. Graliśmy akurat partię Japonia vs Barbarzyńcy - postawiłem narzeczonej sprawę jasno, Atlantydzi nie są mile widziani na stole - i grało się bardzo dobrze! Od wyjścia dodatku Atlantydzi używani oni byli przy każdej partii i szczerze powiedziawszy sprawili, że z coraz mniejszym zapałem wracałem do Osadników - wyśrubowany poziom zarządzania stołem przy Atlantydach i wydłużony czas rozgrywki zniechęcały. Grając frakcjami z podstawki przypomniałem sobie dlaczego tak przyjemnie grało się w Osadników.
Sami 3PZB działają bardzo przyjemnie. Japonia dostała kilka fajnych kart na których jest w stanie mocno zapunktować i stać się zagrożeniem dla przeciwnika. Niestety dopiero w 3 rundzie podeszły mi jakiekolwiek karty produkcyjne więc nie byłem w stanie rozwinąć skrzydeł, ale wciąż udało mi się rozbudować silniczek punktujący za czerwone i różowe zestawy.
Sam mechanizm kolekcjonowania zestawów przypadł mi do gustu bardziej niż technologie Atlantydów. Działa sprawniej i ma więcej sensu dla frakcji podstawowych - chyba nigdy grając z technologiami frakcją podstawową nic sensownego z tymi żetonami się zrobić mi nie udało.
- pan_satyros
- Posty: 6127
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 642 times
- Been thanked: 507 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Atlantydów całkiem lubimy, jednak nie wyparli na szczęście starej gwardii, co do reszty wypowiedzi - tej poświęconej 3pzb - w pełni się zgadzam. Graliśmy analogiczną partię Barb vs Jap i było świetnie. bardzo wyrównana walka, przyjemne zazębianie się nowych kart ze starymi. Dodatek zdecydowanie wart kupna - mechanika tak naturalna, że spokojnie mogłaby być częścią podstawki.toblakai pisze:Nie grałem takim zestawem, ale miałem okazję zagrać zestawem Japonia + 3PZB. [...] Sam mechanizm kolekcjonowania zestawów przypadł mi do gustu bardziej niż technologie Atlantydów. Działa sprawniej i ma więcej sensu dla frakcji podstawowych - chyba nigdy grając z technologiami frakcją podstawową nic sensownego z tymi żetonami się zrobić mi nie udało.
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Wow, naprawdę? Ja z kartami z Atlantydów na razie bawiłem się tylko Barbarzyńcami, ale mają tam cudowną kartę, która potrafi bardzo szybko wykorzystać wszystkie uciułane żetony technologii: "Jeden koń mechaniczny". Oczywiście trzeba do tego karty, która pozwala przechowywać żetony technologii. Robię na tej karcie średnio tak 20 punktów, w ostatniej partii udało mi się zbudować dzięki niej 27 frakcyjnych (3 miałem w umowach) i zrobić, zdaje się, 159 punktów.toblakai pisze:Sam mechanizm kolekcjonowania zestawów przypadł mi do gustu bardziej niż technologie Atlantydów. Działa sprawniej i ma więcej sensu dla frakcji podstawowych - chyba nigdy grając z technologiami frakcją podstawową nic sensownego z tymi żetonami się zrobić mi nie udało.