Five Tribes / Pięć Klanów (Bruno Cathala)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1786
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Legun »

Wczoraj, po kilku miesiącach leżakowania na półce, gra wreszcie trafiła na stół. Niebezpieczeństwo zamulania jest rzeczywiście, podobnie jak przewaga doświadczenia. Niemniej kombinowanie w sam raz na nasze potrzeby a interakcja żółta, korelacyjna. Trochę się obawiałem o konfrontacyjne użycie asasynów, lecz po dwóch partiach wygląda na to, że używanie ich do szkodzenia innym, nie zaś do przejmowania kafelków, jest nieroztropne. Gra może być stałym gościem na stole. Jednak dla 5-osobowej rodziny przydałyby się "Zachcianki sułtana". Dobrze rozumiem, że dodatek jest niezależny i nie potrzebuje "Rzemieślników"?
Co się zaś tyczy fakirów, to (jako że należę do tej frakcji, która nie odczuwa uciechy z handlu niewolnikami) szkoda nie powtórzono manewru z Jaipura - wielbłądy byłyby bardziej klimatyczne.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Munchhausen
Posty: 727
Rejestracja: 01 sty 2013, 22:29
Lokalizacja: Poznań/ Wągrowiec
Has thanked: 145 times
Been thanked: 129 times
Kontakt:

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Munchhausen »

Legun pisze:Trochę się obawiałem o konfrontacyjne użycie asasynów, lecz po dwóch partiach wygląda na to, że używanie ich do szkodzenia innym, nie zaś do przejmowania kafelków, jest nieroztropne.
Najczęściej rzeczywiście bardziej opłaca się używać czerwonych zabójców do eliminowania pojedynczych figurek i zajmowania w ten sposób płytek, ale czasami wyeliminowanie komuś jego żółtej figurki pozwala zgarnąć trochę cennych punktów :)
Legun pisze:Co się zaś tyczy fakirów, to (jako że należę do tej frakcji, która nie odczuwa uciechy z handlu niewolnikami) szkoda nie powtórzono manewru z Jaipura - wielbłądy byłyby bardziej klimatyczne.
Wielbłądy na kartach rzeczywiście byłyby dużo bardziej klimatyczne, ale z drugiej strony w grze są już drewniane znaczniki wielbłądów, więc niektórym osobom mogłyby się mieszać :)

Kurde, jak ja uwielbiam tę grę za to, że każdy ruch powoduje łaskotki w mózgu. W ogóle po cichu liczę na cyfrową adaptację, bo gra zdaje się dobrze radzić na rynku, a Days of Wonder stosunkowo często przenosi swoje tytuły na ekrany smartphonów/komputerów :)
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

Legun pisze:...Jednak dla 5-osobowej rodziny przydałyby się "Zachcianki sułtana". Dobrze rozumiem, że dodatek jest niezależny i nie potrzebuje "Rzemieślników"?
...
Nie potrzebuje. Trzeba będzie tylko zrezygnować z kilku (EDIT: 3 karty zachcianek) elementów które są nierozerwalne z rzemieślnikami (dot. fioletowych mepli).
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1786
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Legun »

Munchhausen pisze:
Legun pisze:Co się zaś tyczy fakirów, to (jako że należę do tej frakcji, która nie odczuwa uciechy z handlu niewolnikami) szkoda nie powtórzono manewru z Jaipura - wielbłądy byłyby bardziej klimatyczne.
Wielbłądy na kartach rzeczywiście byłyby dużo bardziej klimatyczne, ale z drugiej strony w grze są już drewniane znaczniki wielbłądów, więc niektórym osobom mogłyby się mieszać :)
Oj, faktycznie - takie duże zwierzę, a umknęło mojej uwadze :). Może więc bukłaki z wodą, jako coś pomocnego bieżąco, lecz w dłuższej perspektywie bez wartości. Tak, czy owak, fakirzy ujdą ;).
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

Legun pisze:
Munchhausen pisze:
Legun pisze:Co się zaś tyczy fakirów, to (jako że należę do tej frakcji, która nie odczuwa uciechy z handlu niewolnikami) szkoda nie powtórzono manewru z Jaipura - wielbłądy byłyby bardziej klimatyczne.
Wielbłądy na kartach rzeczywiście byłyby dużo bardziej klimatyczne, ale z drugiej strony w grze są już drewniane znaczniki wielbłądów, więc niektórym osobom mogłyby się mieszać :)
Oj, faktycznie - takie duże zwierzę, a umknęło mojej uwadze :). Może więc bukłaki z wodą, jako coś pomocnego bieżąco, lecz w dłuższej perspektywie bez wartości. Tak, czy owak, fakirzy ujdą ;).

Mogli by zamienić fakirów/niewolników na monetę i po sprawie.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

Można jeszcze gdzieś dostać dodatek "The Artisans of Naqala"? Szukam, ale nigdzie nie ma :( Wiadomo coś o planowanym dodruku?
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

Jak będzie zapotrzebowanie za grabanicą do dodrukują. na sam rynek PL za ,mało chętnych. Jeżeli bardzo lubisz tą grę to ściągaj z ebaya, bo warto. Dużo lepszy niż Whims of Sultans.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

Na ebayu z tego co znalazłam, to jest tylko u sprzedawców, którzy nie wysyłają do Polski :/
Na niemieckim amazonie jest wersja francuska, z wysyłką wychodzi 140 zł, więc trochę przesada, dodatkowo jest tylko 1 egzemplarz, więc zaraz pewnie też nie będzie.

No nic, dzięki. Na razie chyba sobie daruję.
Awatar użytkownika
Munchhausen
Posty: 727
Rejestracja: 01 sty 2013, 22:29
Lokalizacja: Poznań/ Wągrowiec
Has thanked: 145 times
Been thanked: 129 times
Kontakt:

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Munchhausen »

Quille pisze:Można jeszcze gdzieś dostać dodatek "The Artisans of Naqala"? Szukam, ale nigdzie nie ma :( Wiadomo coś o planowanym dodruku?
Pytałem ostatnio o to Rebel i ściągną dodatek na polski rynek, jak tylko będzie dodruk międzynarodowy. Także odrobina cierpliwości :)
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

:lol: Dzięki za wiadomość :) Cierpliwość niestety nie jest moją mocną stroną, ale może faktycznie najpierw pasowałoby się zaopatrzyć w podstawkę :lol:
sailor
Posty: 1
Rejestracja: 05 paź 2016, 23:47

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: sailor »

Dodatek The Artisans of Naqala pojawił się w strefie MTG 8)
https://www.strefamtg.pl/pl/gry-strateg ... -eng-.html
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

Dobry człowieku, niech Ci pan Bóg w dzieciach wynagrodzi :mrgreen: Dzięki wielkie!
Coin22
Posty: 406
Rejestracja: 11 lis 2015, 21:59
Lokalizacja: Krakow
Has thanked: 14 times
Been thanked: 17 times
Kontakt:

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Coin22 »

Jak oceniacie ten dodatek? Niezbędny, można mieć czy jaka to kategoria?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4623
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1930 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: warlock »

Nie jest niezbędny :). FT to idealna zamknięta całość. ALE dodatek fajnie urozmaica grę dzięki żetonom artefaktów ;). Czasem dobrze po prostu wyjąć asa z rękawa ;)
Ostatnio zmieniony 22 lis 2017, 08:53 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

Dla mnie artyści to konieczność, rzemieślnicy jak bardzo lubisz i dużo grasz, zabójcy - tylko dla fanatyków.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: zakwas »

Dla mnie FT to gra bez dodatków. Podstawka jest kompletna grą i każdy dodatek, to dla kogoś kto się wynudził podstawką. Mi nie grozi jeszcze długo. ;)
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4623
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1930 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: warlock »

hipcio_stg pisze:Dla mnie artyści to konieczność, rzemieślnicy jak bardzo lubisz i dużo grasz, zabójcy - tylko dla fanatyków.
Jacy artyści?
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

Są trzy dodatki?
Artisans (rzemieślnicy), Zachcianki sułtana i Złodzieje. Zabójcy to w podstawowej wersji przecież, a artystów nie kojarzę...

Przeczytałam instrukcję i da się grać z wszystkimi trzema dodatkami. Ktoś tak grał?*


*Próbowałam szukać odpowiedzi w tym wątku, ale nie mogę się przebić przez dyskusję pt. niewolnicy vs fakirzy.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: rattkin »

Tak, są trzy dodatki:

Artisans of Naqala (Artisan to raczej Rzemieślnik, nie Artysta :)
Thieves of Naqala (Złodzieje, minidodatek z kilkoma kartami)
Whims of the Sultan (Zachcianki Sułtana)

Do tego są jeszcze trzy promki: Wilwit (od Wila Wheatona), Dhenim i Galbells (świąteczna).

Zawsze gram z wszystkimi dodatkami. Jest cudnie.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

rattkin pisze:Tak, są trzy dodatki:

Artisans of Naqala (Artisan to raczej Rzemieślnik, nie Artysta :)
Thieves of Naqala (Złodzieje, minidodatek z kilkoma kartami)
Whims of the Sultan (Zachcianki Sułtana)

Do tego są jeszcze trzy promki: Wilwit (od Wila Wheatona), Dhenim i Galbells (świąteczna).

Zawsze gram z wszystkimi dodatkami. Jest cudnie.
Palce wyprzedziły myśli :oops:
moja kolejność:
1. Artisans of Naqala
2. Whims of the Sultan
3. Promki
4.Thieves of Naqala

Mi brakuje tylko promek i również gram ze wszystkim i jest super! Jedyne co zauważyłem to wydłużenie czasu gry o jakieś 15 min + nieco dłuższy setup. Z kompletem dodatków trzeba dysponować sporym stołem.
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

Jeszcze jedno pytanie. W opisie Zachcianek Sułtana na Rebelu jest napisane, że dodatek zawiera "15 drewnianych pionków piątego klanu". Czyli co? Fioletowi? Ale to przecież szósty klan, a nie piąty. I oni są w innym dodatku (Rzemieślnicy). Pięć klanów (zabójcy, wezyrowie, mędrcy, kupcy i budowniczowie) byli w podstawce. Czyli jakie 15 pionków?
Gatherey
Posty: 896
Rejestracja: 20 mar 2017, 09:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 16 times
Been thanked: 47 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Gatherey »

Dodatkowe do klanów
Ostatnio zmieniony 29 lis 2017, 11:17 przez Gatherey, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: malekith_86 »

Quille pisze:Jeszcze jedno pytanie. W opisie Zachcianek Sułtana na Rebelu jest napisane, że dodatek zawiera "15 drewnianych pionków piątego klanu". Czyli co? Fioletowi? Ale to przecież szósty klan, a nie piąty. I oni są w innym dodatku (Rzemieślnicy). Pięć klanów (zabójcy, wezyrowie, mędrcy, kupcy i budowniczowie) byli w podstawce. Czyli jakie 15 pionków?

po 3 sztuki w pięciu podstawowych kolorach [biały, żółty, czerwony, niebieski, zielony]
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: hipcio_stg »

malekith_86 pisze:
Quille pisze:Jeszcze jedno pytanie. W opisie Zachcianek Sułtana na Rebelu jest napisane, że dodatek zawiera "15 drewnianych pionków piątego klanu". Czyli co? Fioletowi? Ale to przecież szósty klan, a nie piąty. I oni są w innym dodatku (Rzemieślnicy). Pięć klanów (zabójcy, wezyrowie, mędrcy, kupcy i budowniczowie) byli w podstawce. Czyli jakie 15 pionków?

po 3 sztuki w pięciu podstawowych kolorach [biały, żółty, czerwony, niebieski, zielony]
Jest to dodatkowo musowe, gdyż plansza się rozrasta o kolejne płytki "terenu" i coś musi na nich stać (poza wyjątkami).
Awatar użytkownika
Quille
Posty: 328
Rejestracja: 13 lut 2017, 00:34
Been thanked: 6 times

Re: Five Tribes (Pięć Klanów)

Post autor: Quille »

OK, to by miało sens, bo faktycznie przy kolejnych kaflach będzie brakowało pionków. Ale w takim razie to jest dodatkowe 15 pinków pięciu klanów, a nie piątego klanu - taka drobna różnica, a utrudnia zrozumienie :)
Dzięki za wyjaśnienie!
ODPOWIEDZ