Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse

Post autor: dannte »

michaelius pisze: 08 paź 2019, 22:23 Czyli generalnie na trudnych bossów trzeba grać konkretnych bohaterów by mieć konkretne odpowiedzi w decku ?
Nie, chodziło o to, że trudni bossowie są z reguły bardzo nieprzyjemni (nawet powiedziałbym, że gra przeciwko nim nie jest fair), ale tutaj raczej chodzi o czwórki takie jak the Chairman czy the Matriarch. I żeby sobie uprzyjemnić grę, musisz wybrać konkretnych bohaterów. W przeciwnym razie będziesz mieć mocne wyzwanie. Spróbuj np. zagrać przeciwko Citizen Dawn bohaterami, którzy nie mają ongoing-destruction w talli...
michaelius pisze: 08 paź 2019, 22:23 Nie bardzo widzę tą trudność - pomijając dziwną składnie niektórych kart to mechanicznie gra jest bardzo prosta ,a strategia postaci układa się z marszu praktycznie, więc na luzie można grać na dwa decki.
...
Jak grałem Tachyon było fajnie bo coś się działo w decku , ale druga gra Ra sprowadzała się do top-deckowania i wyborów czy robię dmg x2 czy zagrywam ongoing/equip i strzelam z mocy
Mam wrażenie, że umyka tutaj pewna właściwość sentinelsów: nie chodzi w grze o to, żeby zadać jak najwięcej damage, no bo inaczej będziesz nieprzydatny. Tylko o to żeby wyczuć jak najbardziej możesz się przydać kompanom (to w końcu koop). Czasami oczywiście sprowadza się to do tego, że pytasz ile kto w tej rundzie ma damage, ale zwykle tak nie jest. Często grając jakąś postacią dawałem po prostu innemu graczowi dociągnięcie karty i nic poza tym, ale to było ważne, bo tamten gracz nie miał żadnego dociągania kart, a bardzo tego potrzebował. Wielu innym bohaterom te dociągnięcie karty nic by nie dało. Ale taka była akurat specyfika mojej talii i nie traktowałem tego jako nudy, bo interesowało mnie co oni grają i jak daleko jesteśmy od wygranej razem. A nie ile hp ja zjechałem przeciwnikowi w całej grze.
Wybaczcie, że tak wszystko spłycam, ale nie przychodzą mi do głowy żadne konkretne, dobitne sytuacje, które mógłbym przytoczyć.
Ja osobiście najczęściej gram solo, więc też często widzę różnice między stylami gry różnych postaci. I zdarzają się postacie, które "nic nie robią", ale dzięki którym pozostali bohaterowie mają podwojoną efektywność. I przy tym często zauważam, że inny gracz grający taką postacią na pewno nie wyciągnąłby jej na taki poziom, bo nie miałby pojęcia co jest potrzebne pozostałym bohaterom, żeby maksymalnie zwiększyć ich efektywność, a to niestety bardzo ważne. Podczas gry solo jesteś zmuszony ogarniać wszystkie talie, więc takie zależności zauważasz szybciej.
michaelius pisze: 08 paź 2019, 22:23 Natomiast skalowanie wydaje mi się zbyt słabe - zmiana H z 3 na 4 to generalnie jest zazwyczaj dodatkowy punkt obrażeń, a siła ognia , draw, ilość akcji i kart zagrywanych w turze rośnie o 1/3, więc trudność utrzymywania w miarę pustego stołu zdecydowania spada. A to co zostaje robi dmg dzielony na 4 bohaterów, a nie tylko 3.
Tutaj się zgadzam, z reguły gra 3 postaciami jest najtrudniejsza, a 5 najłatwiejsza. 4 to taki optymalny punkt. Jednak skalowanie nie dotyczy tylko damage'u ale też ilości niszczonych/wprowadzanych kart, czy ilości targetów, więc rzadko kiedy jest to tylko "1 punkt obrażeń".

Tutaj jest fajna strona poświęcona statystykom rozgrywek:
http://x.gray.org/sentinels-of-the-mult ... cores.html

Pokazuje ona przybliżony/oczekiwany poziom trudności konkretnych kombinacji talii (im wyższa wartość tym trudniej) - gry z niską sumaryczną wartością to żadne wyzwanie, przez co stają się łatwe i nieciekawe.
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

dannte pisze: 01 paź 2019, 01:31
Wosho pisze: 30 wrz 2019, 08:22 Oo dzieki, tego nie znalem a drukowales sam czy zamowiles bo troche kosztuje okolice 130 us.
Większość sam, sporo z PrinterStudio (gdy było to opłacalne), a ostatnio czasami korzystam z Artscow/CowCow - można wyhaczyć promocje typu 4 talie za $20 i darmowa przesyłka. Wychodzi $5 za dwie talie typu villain (27 kart każda).
Wracam z rabatem :)

Obecnie na Artscow można zamówić zestaw 3 talii (razem 162 karty) za $18 z darmową dostawą. Przody i tyły kart można dowolnie mieszać, więc w obrębie jednej talii można zmieścić kilka różnych postaci/środowisk.

Link do promocji: https://www.artscow.com/photo-gifts/3-for-18
A precyzyjniej: http://www.artscow.com/photo-gifts/play ... tangle-313 dla talii pokerowej. Do obsługi wymagany jest chyba Silverlight.

Kod promocyjny to CITMGIF ważny do 1. grudnia. Kod należy podać w podsumowaniu zamówienia.

Karty zazwyczaj przychodzą w ciągu miesiąca, chociaż blisko okresu świątecznego może być gorzej.
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

Pojawił się kickstarter do odświeżonej edycji "finalnej": https://www.kickstarter.com/projects/gt ... ve-edition

Nie wiem czy to krok w dobrym kierunku, ale na pewno na plus są uproszczone efekty kart oraz lepsza struktura tekstu. Od strony graficznej ciekawie, chociaż nie powalająco. Dodatkowo są żetony efektów i liczniki życia, a niektóre z bazowych talii zostały zmienione (z moich obserwacji wynika, że Bunker ma zupełnie inną mechanikę niż oryginalnie, ale talia jest utrzymana w tym samym duchu). Absolute Zero też ma prostsze do zagrania swoje niezbędne karty. Pewnie zostało usuniętych dużo zbyt mocnych kart oraz przerobiono karty zbyt sytuacyjne, ale na razie brakuje jakichś konkretów.

Na minus jest to, że to nadal te same talie, więc ciężko uzasadnić zakup jeśli ma się wszystko co do tej pory wyszło (a nowa grafika niekoniecznie jest krokiem w przód).

Najbardziej porażający jest koszt wysyłki: $55. I jak dla mnie to póki co pas (bo przez chwilę nawet rozważałem wsparcie).

Ktoś ma jakieś inne opinie na ten temat? Gra się praktycznie natychmiast ufundowała, mimo, że twórcy jasno mówią, że nie przewidują żadnych stretch goali - WYSIWYG.
Sam wszedłem za $1, więc jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę tutaj wrzucać aktualizacje jeśli jakieś interesujące się pojawią?
Awatar użytkownika
raphaell7
Posty: 772
Rejestracja: 17 kwie 2014, 01:23
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 143 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: raphaell7 »

dannte pisze: 30 mar 2021, 22:08 Najbardziej porażający jest koszt wysyłki: $55. I jak dla mnie to póki co pas (bo przez chwilę nawet rozważałem wsparcie).
Dodatkowo wysyłka z UK i VAT/cło po stronie odbiorcy... Poczekam aż będzie w sklepach :)
(S)przedam, (K)upię, Wishlista (BGG)
Rabaty: 3Trolle 7%, Mepel 5%, Rebel 5%, Planszostrefa 5%, Portal Games 4%, GryGrora 3%
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5229
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1826 times
Kontakt:

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Gambit »

Ja raczej spasuję i będę sukcesywnie starał się dorwać to, czego mi brakuje w mojej Sentinelsowej kolekcji. Jakoś stara szata graficzna bardziej mi leży. A sama gra jest kapitalna :)
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

Gambit pisze: 30 mar 2021, 22:19 Ja raczej spasuję i będę sukcesywnie starał się dorwać to, czego mi brakuje w mojej Sentinelsowej kolekcji. Jakoś stara szata graficzna bardziej mi leży. A sama gra jest kapitalna :)
Pełna zgoda. A czego Ci brakuje? Bo ja mam gdzieś dubel Wrath of the Cosmos (nie miałem Shattered Timelines więc byłem zmuszony kupić w zestawie z WotC...)
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5229
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1826 times
Kontakt:

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Gambit »

dannte pisze: 30 mar 2021, 22:49
Gambit pisze: 30 mar 2021, 22:19 Ja raczej spasuję i będę sukcesywnie starał się dorwać to, czego mi brakuje w mojej Sentinelsowej kolekcji. Jakoś stara szata graficzna bardziej mi leży. A sama gra jest kapitalna :)
Pełna zgoda. A czego Ci brakuje? Bo ja mam gdzieś dubel Wrath of the Cosmos (nie miałem Shattered Timelines więc byłem zmuszony kupić w zestawie z WotC...)
Z dużych mam tylko Infernal Relics i Rook City. Więc braki mam całkiem spore :D
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

Jeśli ktoś jest zainteresowany, to Christopher opublikował mod do TTS, żeby móc sobie zagrać w Definitive Edition: https://www.kickstarter.com/projects/gt ... ts/3162027

Można powiedzieć, że to demo, bo dostępnych jest tylko 8 talii: Legacy, Wraith, Tachyon, Ra, Haka, Fanatic oraz Insula Primalis + Baron Blade. Szkoda, bo byłem bardzo ciekaw jak im wyszedł Bunker. Te postacie, które tutaj są, mają niewielkie zmiany w porównaniu do oryginału, więc nawet nie chciało mi się dokańczać rozgrywki.

I prawdę mówiąc te nowe grafiki na kartach też mnie nie przekonują. Jakoś ciężko było je przetrawić.

Poza tym to kilka efektów uprościli (poszerzając przez to zestaw terminów, które trzeba poznać), ale niektóre pozostały bez zmian (bo nie wiem - nie dało się uprościć?) i wygląda to trochę jak miszmasz. Czuję, że wiele więcej mogli ujednolicić i uprościć. Trochę jestem zaskoczony, bo Christopher zawsze wydawał mi się być osobą bardzo dbającą o szczegóły. Ale to tylko moje pierwsze wrażenie po obejrzeniu kilkunastu kart, może przesadzam.
mecenas
Posty: 762
Rejestracja: 08 gru 2012, 01:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 58 times
Been thanked: 157 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: mecenas »

Jakiś czas temu zakupiłem Definitive Edition, jako że nowa edycja jakoś do mnie przemówiła (tym bardziej, ze wcześniejszej się pozbyłem, bo zacząłem grać w głównej mierze na kompie).
Póki co ograłem 3 partie przeciwko: Omnitron, Citized Dawn i Akash'Buta.
I muszę powiedzieć, że póki co moje wrażenia są takie, że gra jest o wiele.... prostsza.
Póki co mam na koncie 100% wygranych, przy czym w dzisiejszej walce przeciwko Omnitron dwóch bohaterów nawet nie zeszło poniżej 10 życia.
Nowe karty - zwłaszcza te z opcją collect (gdzie przeglądasz talię i wybierasz sobie kartę jaką chcesz wziąć na rękę) dają tak dużą możliwość dobrania odpowiedniej karty pod daną partię, że o wiele łatwiej jest kontrolować to co się dzieje na stole.
Z drugiej strony zdecydowanie daję to dużą większą frajdę grając poszczególnymi bohaterami, bo często mamy karty z opcją właśnie collect czy discover (odkryj karty z wierzchu talii dopóki nie trafisz na odpowiedni rodzaj, który trafia od razu do gry), że silniczki rzeczywiście dużo łatwiej rozkręcić.
Dalej gra się przyjemnie każdym bohaterem (a w wersji podstawowej mamy ich 12) i z 9 którymi póki co miałem przyjemność grać, czuło się przy części z nich powiew świeżości. Zwłaszcza Tempest fajnie działa przy swojej mechanice na pogody (czeka mnie jeszcze partia do ogrania Bunker, który jest najbardziej chwalony ze zmian na plus).

Jeżeli chodzi o zmiany w mechanice, to jak w recenzjach wspomina się - nie ma ich zbyt wiele. Jeżeli kogoś denerwowała "księgowość" tej gry, gdzie mamy pierdyliard kart z modyfikatorami - to nadal nam to pozostało.

Zdecydowanym plusem jest zawartość, gdzie mamy w pudle 12 bohaterów, 6 złoczyńców i 6 środowisk + możliwość gry mini-kampanii (którego jeszcze kompletnie nie ruszyłem...)

Co do finalnej oceny pewnie trzeba będzie poczekać na więcej partii, czy takie różnice w stylu gry (szybsze wyszukiwanie odpowiednich kart w talii), nie wpłyną w dłuższej mierze, że gra jak na co-op jest za łatwa, w porównaniu ze starą edycją.
Awatar użytkownika
Hobold
Posty: 46
Rejestracja: 27 mar 2013, 14:35
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Hobold »

mecenas pisze: 25 cze 2022, 21:50 Jakiś czas temu zakupiłem Definitive Edition
...
Co do finalnej oceny pewnie trzeba będzie poczekać na więcej partii, czy takie różnice w stylu gry (szybsze wyszukiwanie odpowiednich kart w talii), nie wpłyną w dłuższej mierze, że gra jak na co-op jest za łatwa, w porównaniu ze starą edycją.
Zbieram informacje o Definitive Edition, bardzo jestem ciekawy jaka jest Twoja finalna ocena. Czy pudło zostało na półce, czy rozważasz zakup dodatku. Jestem o jedno kliknięcie przed zamówieniem. Z góry dziekuję i pozdrawiam.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4668
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1213 times
Been thanked: 1419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Mr_Fisq »

Portal wyda po polsku Definite Edition, vide: viewtopic.php?t=81291
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1531
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 184 times
Been thanked: 561 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Ayaram »

O, to tu faktycznie zaskoczyli. Sentinelsi byli taką grą, która się często mieszałem, czy kupić czy nie kupić. Bardzo lubię tego typu rzeczy, ale brak true solo jednak zazwyczaj był tym stoperem u mnie. W przypadku wersji PL pewnie już się złamie.

Do tego też są dodatki? czy to swojego rodzaju wydanie zbiorcze i traktowane jest jako odświeżona zamknięta całość?
mluckner
Posty: 340
Rejestracja: 13 lip 2015, 10:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 96 times
Been thanked: 97 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: mluckner »

To wydanie ma już dwa dodatki. Podstawka jest jednak na tyle duża, że nie stwierdziłbym, że są one od razu niezbędne.
https://boardgamegeek.com/boardgame/33 ... expansions
Ostatnio zmieniony 22 sty 2024, 08:01 przez mluckner, łącznie zmieniany 1 raz.
Mr_Fisq
Administrator
Posty: 4668
Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1213 times
Been thanked: 1419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Mr_Fisq »

Ayaram pisze: 22 sty 2024, 07:21 Do tego też są dodatki? czy to swojego rodzaju wydanie zbiorcze i traktowane jest jako odświeżona zamknięta całość?
Jest jeden, drugi w drodze:
https://boardgamegeek.com/boardgame/335 ... expansions

AFAIK to raczej edycja odświeżona/poprawiona niż repack wszystkiego co wyszło.
Sprzedam: Obniżki, nowości: Root, Lanzerath Ridge, Dawn of the Zeds, Etherfields
Przygarnę: Skirmishe grywalne solo, figurki do Stargrave/Frostgrave
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2819
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 840 times
Been thanked: 363 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Gromb »

Ayaram pisze: 22 sty 2024, 07:21 Do tego też są dodatki? czy to swojego rodzaju wydanie zbiorcze i traktowane jest jako odświeżona zamknięta całość?
To takie podrasowane wydanie z drugiej podstawki. Gra i całe uniwersum na przestrzeni lat rozrosło się do kilku dużych dodatków i masy mini dodatków z postaciami, vilanami i środowiskami. To co wyda Portal to nowa odświeżona (również graficznie) podstawką z ułagodzonymi regułami. Nie jest to wydanie zbiorcze, ale bardzo solidna podstawka. Jak zagryzie, to nie ma opcji by nie dokupywać rozszerzeń.
Mam poprzednie wydanie i nie żałuję ani złotówki wydanej na ten tytuł. Dla mnie wśród karcianek ścisła topka.
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
schen
Posty: 148
Rejestracja: 14 lis 2015, 14:41
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 55 times
Been thanked: 20 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: schen »

Przyznam się, że zapowiedź SotM to było faktycznie mega zaskoczenie - już bardziej bym się Millennium Blades spodziewał :P Trochę smuci mnie, że z tego co czytałem to w tej wersji nie poprawiono niczego jeśli chodzi o rozgrywkę solo, czy na 2 osoby - dalej potrzeba co najmniej 3 postaci - a obsługa kilku decków przez jedną osobę jest jednak bardziej upierdliwa niż choćby prowadzenie kilku postaci w Zombicide. Tak, wiem, że są warianty fanowskie, sprawdzałem je, ale mimo wszystko fajnie by było móc się obyć bez nich.
Jako posiadacz wielkiego big boxa ze wszystkim co wyszło ze starej edycji, DE miałem sobie całkiem odpuścić - zwłaszcza, że nie miało ulepszeń w obszarach na których by mi bardziej zależało, ale już wersja PL jest czymś na co najpewniej się skuszę :)
gregoff
Posty: 791
Rejestracja: 02 maja 2006, 22:55
Lokalizacja: Świecie nad Wisłą
Has thanked: 516 times
Been thanked: 153 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: gregoff »

Też biorę na bank. Tylko na aplikacji gdzieś grałem a teraz wersja PL. Szok i niedowierzanie!!!
Jestem tak stary, że pamiętam internet do którego sie dzwoniło...
mineralen
Posty: 961
Rejestracja: 01 gru 2019, 19:07
Has thanked: 563 times
Been thanked: 643 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: mineralen »

Jak się to ma do Marvel Champions? Z tego co zdążyłem przeczytać w obu każdy bohater ma swoją talię z czym w MC można budować talię przed grą a w Sentinels nie. Czy założenia gry (bijemy kooperacyjnie złola) i mechaniki są podobne?
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5229
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 524 times
Been thanked: 1826 times
Kontakt:

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: Gambit »

mineralen pisze: 23 sty 2024, 22:29 Jak się to ma do Marvel Champions? Z tego co zdążyłem przeczytać w obu każdy bohater ma swoją talię z czym w MC można budować talię przed grą a w Sentinels nie. Czy założenia gry (bijemy kooperacyjnie złola) i mechaniki są podobne?
Podobieństwa kończą się na tym, że to kooperacja i każdy gracz/bohater ma swoją talię. Sentinels ma stałe talie dla każdego bohatera (nic nie składamy przed grą). Do tego mamy talię bossa, z którym walczymy i talię środowiska,, w którym toczy się walka. Gdzieś w tym wątku jest pewnie zlinkowana moja prehistoryczna recenzja.
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

Tak właśnie jak napisał Gambit. Jedyna "customizacja" to promosy występujące dla każdego bohatera: każda talia to karta postaci + 40 kart do zagrania. Kart postaci jeden bohater może mieć kilka alternatywnych, co wymaga innego podejścia do gry i oferuje nowe taktyki.

Złoczyńcę i Środowisko można dowolnie mieszać (i jeden jest silniejszy w jednym, a słabszy w drugim, a pozostali inaczej).

Nie ma sztucznego zawyżania HP przeciwnika względem liczby graczy, ale jest tzw. współczynnik (H), który wpływa na wysokość zadawanych obrażeń albo ich obszar, bądź tempo zagrywania kart.

Grałem kilka razy w MC i mi nie podeszło (poza kilkoma wyjątkami, jak np. mechanika alter ego) .
Awatar użytkownika
tomp
Posty: 2081
Rejestracja: 26 kwie 2020, 21:49
Has thanked: 275 times
Been thanked: 429 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: tomp »

jak zestarzała się ta gra? gra ma swoje lata, zastanawiam się czy potrafi czymś zaintrygować w dzisiejszych czasach.
Zachęcam do poznania skali ocen BGG
dannte
Posty: 725
Rejestracja: 15 paź 2018, 21:52
Lokalizacja: Elbląg
Has thanked: 103 times
Been thanked: 419 times

Re: Sentinels of the Multiverse (Christopher Badell, Paul Bender, Adam Rebottaro)

Post autor: dannte »

Oryginalna gra jest z 2011, trochę się zestarzała (szczególnie podstawka, ale niektóre promosy do bohaterów - patrz Absolute Zero - bardzo zgrabnie ją odświeżyły).
Mechanicznie jest nudna, bo możesz w trakcie tury zagrać tylko 1 kartę i dobrać tylko 1 kartę - dopiero w trakcie gry możesz rozwinąć swoją postać (ale nie zawsze), żeby móc zagrywać więcej kart i dobierać więcej kart.
Gra też cierpi na ten problem budowania silniczka, gdzie przez większość gry niewiele robisz, rozbudowując się, aby na końcu, w ostatniej turze wypuścić jakiś alfa-strike albo rozegrać turę boga. Złoczyńcy i Środowisko to mitygują, bo wystawiają zagrożenia, którym należy od razu przeciwdziałać i trzymają grę w ryzach.

Ale dużym plusem są właśnie predefiniowane talie, co czyni je bardzo tematycznymi i można się fajnie wczuć w rozgrywkę.

Jest to karcianka, więc ma też wady karcianek: możesz mieć kluczową kartę zakopaną i twoje doświadczenie będzie gorsze. Co więcej, w oryginalnej podstawce byli złoczyńcy (np. Citizen Dawn), które mogły (poprzez pechowe ułożenie talii) przez pierwsze kilka tur blokować graczy tak, że nie da się nic zrobić, tylko pasować - a potem jest tylko pod górkę.

W tym momencie, Portal zapowiedział Definitive Edition, a to znacząco zmieniona rozgrywka (i lepiej dopracowane/zbalansowane postaci), a sama gra została wydana oryginalnie w 2022, więc nie miała jak się zestarzeć. Do gry dodano karty wydarzeń, które służą jako konkretne, fabularne scenariusze, poza tym gra została ulepszona pod względem słownictwa (złożone efekty skondensowane do słów kluczowych).

Ważna (przynajmniej dla mnie) sprawa to fakt, że to jedna z niewielu gier na rynku, która ma bardzo precyzyjne efekty kart - tak naprawdę nie ma żadnych wątpliwości przy rozpatrywaniu skomplikowanych efektów i ich kombinacji, a nic nigdy nie dzieje się jednocześnie, co znacząco upraszcza rozpatrywanie kart. Miejmy nadzieję, że Portal ma jakiegoś fana gry na pokładzie i nie skopią tego jakże delikatnego aspektu.

Gra na BGG ma co prawda ocenę 8.4, ale nie sugerowałbym się tym za bardzo, bo większość z oceniających to fani poprzedniej edycji (raczej nie nowi gracze), więc nie mogli tego źle ocenić. Ja sam często zaskakuję się tym, że nadal chce mi się wracać do gry po tylu latach, i nadal mam satysfakcję z gry (ostatnio grałem w grudniu). Mimo, że do poprzedniej edycji mam wszystko (i promosy, i dodatki, i fanowskie rozszerzenia wraz z promosami), to z chęcią dodam polską edycję tej pięknie zaprojektowanej gry do mojej kolekcji :)
ODPOWIEDZ