Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Fegat »

Nie widziałem na forum podobnego tematu, stąd pytania do Was:
1. "Jaki jest według Ciebie najlepszy dodatek, który wyszedł do gier planszowych".
Chodzi o dodatki, które urozmaicają grę, mają przystępną wartość do ceny, a ich kupno sprawiło Ci wiele radości i odświeżyło utwór.

2. "Który dodatek uratował niegrywalną podstawkę"
Chodzi o dodatek, bez którego podstawowa gra jest beznadziejna.

3. "Jaki dodatek całkowicie zepsuł grę"
Czyli który wg Twojej opinii dodatek, zniszczył rozgrywkę zamiast jej pomóc.




Zacznę od siebie.
1. Edit: Rogaty szczur numer jeden!
2. World of Tanks Rush, Drugi Front. Podstawowy World of Tanks Rush jest tak mocno beznadziejny, że aż szkoda gadać... Gra ogranicza się do samego ciągnięcia kart i ulstra losowości.
Dodatek, dzięki dodaniu tylko jeden karty, zmienia grę z losowej w pseudo taktyczną, w której nagle trzeba planować swoje działania.
Ostatnio zmieniony 11 kwie 2015, 09:44 przez Fegat, łącznie zmieniany 3 razy.
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
NTomasz
Posty: 646
Rejestracja: 04 maja 2012, 14:22
Lokalizacja: Warszawa

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: NTomasz »

1) każdy dodatek "więcej dobrego" w stylu: miasta w 7 cudach. dodatki do dixita, dodatek do terra mystica,

2) nie wiem - gdy które nie działają przed dodatkiem to zło :) w moim mniemaniu jak gra przed dodatkiem nie działa nie zasługuje na trzymanie ani ratowanie jej dodatkami...

są jeszcze dodatki które niszczą grę (dodatek do stone age) :)
Awatar użytkownika
nahar
Posty: 1340
Rejestracja: 24 sty 2005, 21:11
Lokalizacja: Warszawa....teraz
Has thanked: 123 times
Been thanked: 84 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: nahar »

ad 2 Tzolkin bez dodatku jest grą najwyżej średnią. Z dodatkiem miażdży system - u mnie 9 na BGG.

Ad 1 - masa gier nie ma sensu pisać.
Nadis
Posty: 451
Rejestracja: 05 lut 2015, 21:24
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Nadis »

1) Nie gram długo w planszówki, także nie mam jeszcze wielkiego doświadczenia. Dla mnie ,,Miasta i rycerze" przywrócili chęć do grania w Osadników z Catanu. Wcześniej mnie po prostu nudzili. I ostatnio zachwyciłam się Carcassonne z dodatkiem Wieża - o ile bez Kupców i budowniczych czy Karczm i katedr dałabym radę się obejść, tak bez Wieży grać by mi się już nie chciało.
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: kwiatosz »

1. Jeżeli dodatkowe armie do Hexa się liczą to będą to one (na tej samej zasadzie Dixit), jeśli nie to dodatek do Battlestara dodający pościg floty albo Rogaty Szczur do Chaosu. Poza tym większość dodatków w zasadzie zawodzi i kupuję je tylko dlatego że są, a nie dlatego że są super.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
Tomson
Posty: 172
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Tomson »

W pierwszej kategorii zdecydowanie HMS Beagle do Robinsona Crusoe. Sama podstawka jest genialna, ale dodatek wprowadza świetny tryb kampanii. Dodatkowo jest dostępny za naprawdę dobre pieniądze.
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Odp: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gie

Post autor: xelos80 »

Dodatki do dixita mam ich 5 i bez nich gra była by nudna bo ciągle były by te same karty.
Peter128
Posty: 636
Rejestracja: 23 lip 2012, 15:11
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Peter128 »

Tytani do Cyklad i armie do Hexa, Cyklady o wiele lepsze a Hex dzięki armiom żywy już 8 lat!
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Dyso »

+ Shattered Empire do TI3- pozycja obowiązkowa!
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Fegat »

NTomasz ma rację, trzeba jeszcze dodać kategorię
3. "Jaki dodatek całkowicie zepsuł grę"
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
Yooreck
Posty: 132
Rejestracja: 28 kwie 2014, 06:35
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 58 times
Been thanked: 22 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Yooreck »

Lords of Waterdeep: Scoundrels of Skullport - dodatek w zasadzie must buy, po kilku grach w podstawkę. Poza tym nie zwiększa za mocno skomplikowania gry, a dodaje bardzo dużo nowych decyzji.
Awatar użytkownika
bubu
Posty: 605
Rejestracja: 21 lut 2014, 15:16
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: bubu »

3. Rozszerzenie do Sabotażysty.
Wprowadza dużo niepotrzebnego chaosu. Graliśmy z nim raz i wystarczy.
Awatar użytkownika
zedd
Posty: 331
Rejestracja: 24 sty 2007, 21:09
Lokalizacja: Gdańsk
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: zedd »

Fegat pisze:1. "Jaki jest według Ciebie najlepszy dodatek, który wyszedł do gier planszowych".
- Race for the Galaxy - Arc 1
Fegat pisze:2. "Który dodatek uratował (...) podstawkę"
- Eclipse: Rise of the Ancients - może nie tyle uratował, co zbalansował za silną technologię rakiet.
Fegat pisze:3. "Jaki dodatek całkowicie zepsuł grę"
- Winter do Nowej Ery - zmienił zupełnie balans kart opartych na taktyce agresywnej gry, sprawiając, że stała się ona zupełnie nieopłacalna.
Awatar użytkownika
Dellas
Posty: 626
Rejestracja: 28 kwie 2014, 13:50
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 63 times
Been thanked: 14 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Dellas »

dodatek do Battlestara dodający pościg floty albo Rogaty Szczur do Chaosu.
całkowicie na tak.

Dodałbym jeszcze dodatek "Shadow of War" do world of Warcraft, gdzie dodaje neutralne questy - co znacznie poprawiło tą grę.

Reszta dodatków, w które grałem raczej była neutralna lub zwiększyła content gry i ją uatrakcyjniła, ale nie zmieniła charakteru grania. To co mógłbym polecić: Rise of Ancient do Eclipse'a, Ogonek do Kolejki, Dodatki do Smallworld'a, dodatki do Horror of Arkham (więcej wszytskiego), Banners of War do Runewarsa, dodatki do Claustrophobii (nowe scenariusze, potwory, itemy itd), Neuroshima Hex (nowe armie), Brood Wars do Starcrafta, dodatki do Tide Of Iron (więcej wszystkiego), dodatki do Diskwars (dwie nowe frakcje).
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Tomzaq »

Nadis pisze:1) Nie gram długo w planszówki, także nie mam jeszcze wielkiego doświadczenia. Dla mnie ,,Miasta i rycerze" przywrócili chęć do grania w Osadników z Catanu. Wcześniej mnie po prostu nudzili. I ostatnio zachwyciłam się Carcassonne z dodatkiem Wieża - o ile bez Kupców i budowniczych czy Karczm i katedr dałabym radę się obejść, tak bez Wieży grać by mi się już nie chciało.
Według mnie ten dodatek zepsuł podstawkę. To już jest po prostu inna gra. Zagrałem 3 razy i opchnąłem.
Who is John Galt?
Posiadam
Dyso
Posty: 202
Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Dyso »

Banners of War do Runewarsa

Ja osobiście mocno rozczarowałem się tym dodatkiem. Karty taktyk ( np. spełnij łatwe wymagania aby otrzymać 6 kart taktyk), miasta (dobieranie 6-8 kart taktyk na porządku dziennym) mocno przepakowane względem podstawki, dużo większa losowość, na początku gry gracz może dostać zbyt silne combo na start (pamiętam u kumpla bohater, który może zrywać duele + umiejętność, że szybkie jednostki atakują w 0 inicjatywie + ulepszona konnica = praktycznie wygrana walka w 0 inicjatywie) trochę oziębiły mój zapał do dodatku.

Oczywiście są też plusy jak nowe jednostki, ulepszenia ras. My teraz gramy bez połowy możliwości dodatku i jest ok, chociaż każdy przy dobieraniu kart taktyk liczy, że będą napisane w języku angielskim :P (podstawkę mamy PL).
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
Awatar użytkownika
Dexterus
Posty: 369
Rejestracja: 26 paź 2014, 20:41
Lokalizacja: Wrocław

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Dexterus »

Zakładając, że nie ma sensu skupiać się na dodatkach typu "więcej tego samego" - ponieważ tutaj każdy wskaże głównie dodatki do swoich ulubionych gier - lecz tych, które windują podstawkę z poziomu "meh, 7 na 10 w najlepszym razie" do "chcę grać dziś, wczoraj i jutro!!!", to wskazałbym:

za przedmówcami, Rogatego Szczura (zdecydowanie poprawia balans gry i wreszcie szanse na wygranie ma ktoś inny niż Khorni i Niebieski Troll), Shattered Empire do TI3 (znowu poprawa balansu, nie wyobrażam sobie obecnie grania starymi strategiami),

od siebie, Nemesis do Relica (dodaje PvP oraz "tych złych", którzy zdecydowanie ograniczają grindowanie, nawet jeśli sami w sobie nie są aż tak super), Hades do Cycków (bez niego stają się pod koniec żmudną przepychanką, a z Hadesem otwiera się tyle nowych dróg do zwycięstwa, że rzadko gdzie pamiętam tak pasjonujące końcówki).

Jako najlepszy, czyli łączący w sobie obie cechy, uznam Cosmic Incursion, czyli najstarszy dodatek do Cosmic Encountera. Dodaje on zarówno więcej dobrego, czyli nowe, ciekawe rasy (tych w CE nigdy dość) oraz szóstego gracza (patrz wyżej), ale też istotnie uatrakcyjnia rozgrywkę, wprowadzając talię Rewards.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: elayeth »

1.
a/ Lords of Waterdeep - Scoundrels of Skullport
b/ Battlestar Galactica - Exodus - dla mnie zasady pogoni floty Cylonów to mus...
c/ Alien Frontiers - Factions

2. Nie kupuje niegrywalnych podstawek

3. Chyba najbliżej - Race fo the Galaxy - Rebel vs. Imperium - nie dosc, że nigdy nie wykorzystalem opcjonalnych zasad walki to moim zdaniem kolejne dodatki do RftG po prostu psują grę. Aktualnie gram tylko z pierwszym.
evrard
Posty: 359
Rejestracja: 19 paź 2013, 08:32
Has thanked: 3 times
Been thanked: 12 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: evrard »

1:
HMS Beagle do Robinsona. Mistrzostwo świata. Z świetnej gry robi grę prawie idealną. Dziesiątki godzin emocji w bardzo dobrej cenie. Zdecydowanie numer jeden. Dla mnie bije na głowę chyba najczęściej chwalony dodatek do Chaosu.
Na drugim miejscu dodatki do Neuroshimy Hex. Ile z tej prostej mechaniki można wycisnąć gry...

2:
Dodatek do Wiedźmina? :D
A tak na poważnie, Forsaken Lore do Eldritcha. Podstawka wprawdzie nie jest niegrywalna, ale dopiero z dodatkiem ma się poczucie kompletności tytułu, za co duży minus dla FFG.

3:
Dodatki do RFTG. Gra i tak ledwie dobra, z każdym kolejnym dodatkiem sporo traci.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: romeck »

Dodatek, bez którego nie wyobrażam sobie podstawki:
Sid Meier's Civilization: Sława i Bogactwo - ze względu na karty Wielkich Ludzi dodające co prawda spory element losowy (w opinii wielu o zbyt zróżnicowanym poziomie), ale jednak ile frajdy! W mojej opinii powinny były znaleźć się od początku w tej grze. Nie bez znaczenia są też dodatkowe nacje, zestaw dla piątego gracza, metropolie czy nowe Cuda. Mniej udane są inwestycje i zabytki, a zupełnie nietrafione karawany/fortyfikacje. Niemniej - must have.

Dodatek, który zepsuł grę:
Sid Meier's Civilization: Wiedza i Wojna - kupa bezsensownych, dosztukowanych na siłę pomysłów, choć fajnie, że są nowe nacje i uważam, że to jedyny powód, dla którego można się szarpnąć na ten zbyt drogi, jak na zawartość, dodatek. Karty polityki socjalnej - są za mocne! Używając ich, w ogóle nie opłaca się budować większości starożytnych Cudów. Do tego powodują spory bałagan i dokładają kolejną cegiełkę do i tak wielu pobocznych zasad i zależności, na czym cierpi elegancja gry. Stocznie nieciekawe, znaczniki programu rozpoczęcia budowy - może z raz ktoś o nich u mnie pamiętał, państwa-miasta - dziwaczne i nie zawsze jasne w użyciu, a poza tym znów (chyba) zbyt mocne. No i wisienka na torcie - nowe karty jednostek. Nie wiem jak można było aż tak się postarać, by były JESZCZE mniej czytelne od tych podstawowych. I chociaż pomysł różnicowania jednostek ze względu na siłę i wytrzymałość wydaje się sensowny, to jednak działa średnio - obrońca wydaje się mieć teraz jeszcze trudniej zagrywając jako pierwszy (tak wynika z moich obserwacji), więc wioski barbarzyńskie pochłania się bez trudu, a chyba nie tak powinno być.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: galthran »

Carcassonne - smok i księżniczka - bez tego dodatku za mało negatywnej interakcji jest, aby mnie na dłużej zaciekawić. Natomiast to rozszerzenie mocno zmienia rozgrywkę i w końcu można porządnie zaszkodzić innym :) Nie wyobrażam sobie partii bez niego.

Powtórzę za przedmówcami BSG Exodus - flota cylońska - jest nierozerwalnym elementem podstawki.
Awatar użytkownika
Musza
Posty: 421
Rejestracja: 04 sty 2015, 15:53
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Musza »

1. Rogaty Szczur do Chaosu (balans, 5 osób), Sabotażysta rozszerzenie (więcej kombinowania i bardziej sensowny podział złota, obowiązkowy powyżej 6 osób imo), dodatki do Legendary (więcej dobrego), king of Tokyo power up (ewolucje powinny być w podstawce)
Awatar użytkownika
Olgierdd
Posty: 1836
Rejestracja: 23 lut 2010, 15:25
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 80 times
Been thanked: 92 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Olgierdd »

Jedyny przychodzący mi do głowy dodatek, który bardzo poprawił słabiutką podstawkę to ten do starego Warcrafta planszowego. Z tragedii zrobiła się przyzwoita gra.

W kategorii "dodatek psujący grę" mianuję Brink of War do Race for the Galaxy.
Fegat
Posty: 837
Rejestracja: 23 lut 2015, 08:22
Lokalizacja: Zabrze
Been thanked: 1 time

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: Fegat »

Po tylu postach aż nie mogłem nie kupić Rogatego Szczura :)
Cena zabójczo wysoka, ale z drugiej strony pudełeczko wypchane aż po brzegi.

Jestem ciekaw czy podczas rozgrywki naprawdę aż tak poprawia balans :P
Wstępnie karty wyglądają ciekawie, wreszcie akolici "czerwonego" nie mają kości ataku :lol:
www.przystole.org <<=== Ameri, ameri i więcej ameri! :D
staszek
Posty: 3544
Rejestracja: 11 maja 2009, 15:58
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 12 times
Been thanked: 24 times

Re: Niezbędne dodatki, czyli najlepsze rozszerzenia gier

Post autor: staszek »

Mnie jakoś dodatki specjalnie nie ruszają,ale kilka dużych mam lub miałem-małych nie liczę
Z dużych na plus- Tzolkin
Słyszałem,że Mare Nostrum mocno poprawia balans- no i sporo dodaje-jeszcze nie grałem,żeby potwierdzić
Natomiast moim zdaniem - zupełnie zepsuł rozgrywkę Miasta i Rycerze do Osadników
Z lekkiej , fajnej , krótkiej gry rodzinnej próbował zrobić kobyłę właściwie nie wiem po co
Koszmarne doświadczenie
ODPOWIEDZ