SKU s3e2. Zapamiętywanie

Tutaj można dyskutować na tematy ogólnie związane z grami planszowymi, nie powiązane z konkretnym tytułem.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

SKU s3e2. Zapamiętywanie

Post autor: poooq »

W skrócie: po raz kolejny poproszę o wsparcie w uzupełnianiu bazy danych gier pomagających w rozwoju poszczególnych umiejętności u grających, zarówno młodych, jak i zaawansowanych wiekiem. Myślę, że siedmiodniowy cykl będzie OK.

Z góry dziękuję za pomoc.
Spoiler:
Ostatnio zmieniony 12 sty 2018, 12:16 przez poooq, łącznie zmieniany 21 razy.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
zioombel
Posty: 1148
Rejestracja: 21 wrz 2010, 13:19
Lokalizacja: Wołomin
Has thanked: 200 times
Been thanked: 98 times

Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzieci

Post autor: zioombel »

Napiszę, żeby mi wątek nie uciekł. Jestem pedagogiem specjalnym. Trochę pomysłów mam. W obecnej chwili jednak brak czasu. Jutro postaram się coś napisać.
Tak na szybko to zmienił bym nazwę kategorii F na umiejętności społeczne zamiast role społeczne.
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: sztefyn »

b2, b3 - Fumble (Tactic)
b2, d4 - Qubix (Granna)
b1, b3, b4 - Geniusz (Bard), Campos (Huch!)
e1, e2, f1 - Make n' Break (Ravensburger)
b1, b4 - Rummikub (TM Toys)
b2, b3, b4 - Qwirkle (G3) , Unikat(Granna)
b3, b4 - Tripol
a1 - Słowo Stwory lub Słowo Stworki (Egmont)
b3, b4 - Stratopolis (Gigamic)
b1, f1 - Łap zwierzaki (Egmont)
b1, b3, b4 - Kraby (Granna)
b3, c2, f1 - Trio (Granna)
b2, b3, c2, e1, e2, f1 - Prawo Dżungli, Jungle Speed
b1, b3, b4, c2, e1, e2 - Halli Galli (G3)
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: Legun »

Do A:
A3.Komunikowanie za pomocą symboli (El Bazar)

G.Zarządzanie
G.1. Hierarchizacja celów
G.2. Odraczanie nagrody
G.3. Wykrywanie ciągów przyczynowo-skutkowych

(i coś tam się na pewno jeszcze znajdzie - poczekajmy na Garga, on z tego żyje ;)).
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
misioooo
Posty: 5114
Rejestracja: 19 sty 2012, 08:42
Been thanked: 3 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: misioooo »

B1 śpiące królewny może?
B2 seria Cardline
E1 albo E3 - Looping Louie
F1 - Magiczny Labirynt
Sprzedam / wymienięKeyflower+dodatki, Nemo's War, Alien Uprising, Hunt Unknown Quarry, inne
Awatar użytkownika
gryAlibi
Posty: 31
Rejestracja: 23 cze 2015, 22:58

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: gryAlibi »

Dodałabym: Rozwijanie wyobraźni i myślenia abstrakcyjnego ( Dixit, koncept);
do F3 np.Ognisty Podmuch
do C2 i E1 Dobble;
do A1 TIK TaK BUM junior, 5 sekund Junior;
do D1 Twister

Wysłane z mojego Lenovo A3500-F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
kwiatosz
Posty: 7874
Rejestracja: 30 sty 2006, 23:27
Lokalizacja: Romford/Londyn
Has thanked: 132 times
Been thanked: 416 times
Kontakt:

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: kwiatosz »

Nie wiem jak daleko chcesz to rozbijać - w takim Dobble chociażby przydaje się rotacja przestrzenna obrazów, natomiast E3, czyli celność w Crokinole, jest zupełnie inną celnością niż przy strzelaniu, bo wymaga oceny potrzebnej siły strzału, a więc regulacji siły napięcia mięśni. Ja do Jungle Speeda przypisałem też zdolności wzrokowo-przestrzenne.
Czy istnieje miejsce bardziej pełne chaosu niż Forum? Jednak nawet tam możesz żyć w spokoju, jeśli będzie taka potrzeba" - Seneka, Listy moralne do Lucyliusza , 28.5b

ZnadPlanszy kwiatosza|ZnadPlanszy gradaniowe
Rebel Times - miesięcznik miłośników gier
1976wro
Posty: 43
Rejestracja: 06 gru 2005, 21:36

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: 1976wro »

A1 ; B1 ; B2 ; F1 ; G1 - (Władca Pierścieni - Konfrontacja)
F1 ; B5 ; B1 ; A3 - (Świątynia zagłady - ucieczka)
F1 ; G3 ; B5 - (Farmer)
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: DarkSide »

1. Czy B1 to także zwykłe umiejętności rachowania w zakresie czterech podstawowych działań?

Jeśli tak to Pędzące jeże: B1

2. Nie wiem gdzie można by było przydzielić "Poszerzanie wyobrazni"? Czy pod A1? Przykładem jest gra Dixit.
3. Można by dodać "Umiejętność blefu" albo może aby w przypadku dzieci nie miało to negatywnych konotacji (że niby nauka "oszukiwania"), to lepiej określić to jako "Ukrywanie swych zamiarów" ;) "Pędzące żółwie" i "Pędzące jeże"
4. Przydałyby się również "Zdolności negocjacyjne i licytacyjne" np.: "Łowcy smoków" "Piraci - Karaibska Flota" "Fasolki"
5. W Psychomotoryce brakuje "refleksu" tu się nadają: "Dobble" i "Loopin' Louie"

Ponadto:

Dobble: C2
Loopin' Louie: E1
Villa Paletti: E4
Make 'n' break: E4
Survive: Escape from Atlantis: F1, G1, G3
Pędzące żółwie: F1, G1, G3
Dixit: A3
Totem: A3, B4, F1, G1, G3
Piraci - Karaibska Flota: B1, B4, B5
Carcassonne: B5, G1 (ta gra z pewnością pasuje jeszcze do kilku wymienionych kategorii, ale ciężko tak dopasować w sposób jednoznaczny do podanych kategorii)
Ostatnio zmieniony 16 lip 2015, 15:55 przez DarkSide, łącznie zmieniany 1 raz.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: poooq »

Dziękuję bardzo za propozycje i uwagi, poszerzam listę, drugim krokiem będzie stworzenie arkusza pozwalającego na wyszukanie tytułów gier za pomocą wybranych umiejętności.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: zakwas »

Wpis kontrolny. Z wykształcenia pedagog, będę śledził wątek, w wolnej chwili coś dodam może mądrego. ;)
Awatar użytkownika
fantazyn
Posty: 311
Rejestracja: 05 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: nad - Warszawa
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: fantazyn »

Ja bym byl bardzo wdzieczny za dodawanie przedzialu wiekowego do gier.

Pomysl bardzo fajny, na pewno skorzystam w przyszlosci - dziekuje!
szczudel
Posty: 1432
Rejestracja: 19 maja 2010, 21:19
Has thanked: 99 times
Been thanked: 142 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: szczudel »

Badania operacyjne (pod matematyka): Ticket to Ride. Podejrzewam, że jeszcze parę gier by się znalazło. Algorytm komiwojażera jak i Short spanning tree w tej grze hulają aż miło :).
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: poooq »

Aktualnie projekt Systemu Klasyfikacji Umiejętności wygląda następująco.

Bylibyśmy wdzięczni za kolejne pomysły na poszczególne umiejętności i przykłady tytułów.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: Rocy7 »

elprzybyllo
Posty: 424
Rejestracja: 08 sty 2012, 12:26
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: elprzybyllo »

"Dozwolone od 2 lat: top 10 gier dla maluchów wg. BGG"

Just in time!

Bardzo fajna strona, na pewno będę eksplorował.
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4473
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1425 times
Been thanked: 1100 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: garg »

Jedno drobne zastrzeżenie metodologiczne - to nie jest klasyfikacja, tylko typologia, bo klasy są rozłączne i na siebie nie zachodzą, a typy mogą :) .
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: Klasyfikacja umiejętności rozwijanych przez gry dla dzie

Post autor: poooq »

garg pisze:Jedno drobne zastrzeżenie metodologiczne - to nie jest klasyfikacja, tylko typologia, bo klasy są rozłączne i na siebie nie zachodzą, a typy mogą :) .
Dzięki, będziemy korygować ;)
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: SKU s1e1 Poszerzanie zasobów słownictwa

Post autor: poooq »

W skrócie: po raz kolejny poproszę o wsparcie w uzupełnianiu bazy danych gier pomagających w rozwoju poszczególnych umiejętności u grających, zarówno młodych, jak i zaawansowanych wiekiem. Myślę, że siedmiodniowy cykl zbierania informacji o kolejnej umiejętności będzie OK.

Z góry dziękuję za pomoc.
Zaczynamy od: A1 Poszerzanie zasobów słownictwa

Jeśli ktoś z Szanownych Forumowiczów spotkał się z grą, która wspiera umiejętność poproszę o propozycje, które zostaną dodane do bazy danych.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: SKU s1e1 Poszerzanie zasobów słownictwa

Post autor: sztefyn »

A1 Poszerzanie zasobów słownictwa : Pomysłówka, Scrabble Junior, Mistrz Słowa, Boggle, Upwords, Scriba (lub Scriba: Karty)
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: SKU s1e2 Komunikacja niewerbalna

Post autor: poooq »

sztefyn pisze:A1 Poszerzanie zasobów słownictwa : Pomysłówka, Scrabble Junior, Mistrz Słowa, Boggle, Upwords, Scriba (lub Scriba: Karty)
Spoiler:
Kolejny tydzień poświęcamy umiejętności A2. Komunikacja niewerbalna
Jeśli ktoś z Szanownych Forumowiczów spotkał się z grą, która wspiera umiejętność poproszę o propozycje, które zostaną dodane do bazy danych.

Z góry dziękuję.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: SKU s1e2 Komunikacja niewerbalna

Post autor: sztefyn »

A2. Komunikacja niewerbalna: Dixit, Dixit Odyseja i dodatki do nich (kalambury sterowane obrazem), Koncept, Pictomania, Times up! (Celebrity i Family), Fauna (lub nowa edycja - "Terra"), Pic na wodę (grałem raz, ale nie wiem czy pasuje do definicji)
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
blyskotliwiedobra
Posty: 21
Rejestracja: 15 sty 2014, 19:40
Lokalizacja: Końskie
Has thanked: 5 times

Re: SKU s1e2 Komunikacja niewerbalna

Post autor: blyskotliwiedobra »

Kiedyś miałam okazję prowadzić warsztaty z wykorzystaniem planszówek.
W scenariuszu uwzględnione były m.in.:
Dobble - spostrzegawczość, koncentracja uwagi, refleks, umiejętność szybkiego przypominania słów.
Słowo Stworki- fluencja słowna.
Mistakos - koordynacja wzrokowo-ruchowa, zręczność.
Story Cubes / Dawno, dawno temu... - kreatywność, myślenie przyczynowo-skutkowe, umiejętność wypowiadania się.
Pandemic (dla młodszych ze względu na temat proponuję Zakazaną Wyspę) - planowanie i koordynowanie działań w grupie, komunikacja interpersonalna + geografia w przypadku pandemic.
Panic Lab - spostrzegawczość, koncentracja uwagi, pamięć bezpośrednia wzrokowa.
Epoka Kamienia - planowanie i koordynowanie działań, umiejętności zarządzania prawdopodobieństwem + trening tabliczki dzielenia.
Marrakech - umiejętności zarządzania prawdopodobieństwem.
Carcassonne - synteza wzrokowa ( na moich zajęciach okazało się, że ćwiczy również zdolności negocjacyjno-błagalne "- prooooszę połóż tutaj!" ;) ).
Hej! To moja ryba! - planowanie, przewidywanie.
Uga Buga - pamięć słuchowa bezpośrednia.
Batik - myślenie geometryczne i wizualizacja.
Takie życie / Białe historie - myślenie lateralne, umiejętności dedukcji, stawiania pytań oraz twórczego rozwiązywania problemów.
Nox - szacowanie.
Difference - analiza wzrokowa, spostrzegawczość, koncentracja uwagi.

Dla najmłodszych z "Alexandra":
Opowiedz mi mamo 1 i 2 część - wnioskowanie przyczynowo-skutkowe.
Pamięć dźwiękowa - pamięć bezpośrednia słuchowa.
Pamięć 3D - wizualizacja przestrzenna, pamięć bezpośrednia wzrokowa.

Można dodać jeszcze:
Colt Express - programowanie.
Curling gra planszowa - zręczność, celność.
Świat dysku Ankh-Morpork - ukrywanie celów, blef.
Bohaterowie wyklęci - historia.

A ponadto Ghost Stories - wybitnie trenuje odporność na frustrację ;)
Czasem jedno ziarnko może zepsuć symetrię kawowej górki.
Awatar użytkownika
poooq
Posty: 1237
Rejestracja: 28 lut 2009, 22:04
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Has thanked: 131 times
Been thanked: 57 times

Re: SKU s1e3 Komunikacja wizualna

Post autor: poooq »

Spoiler:
A2. Komunikacja niewerbalna: Times up! (Celebrity i Family), wygląda na to, że pod tę kategorię podpadają gry otagowane na BGG mechaniką Acting , czyli wszystkie kalambury "pokazywane", rytmiczne (Palce w pralce), "chrząkane" (Snorta) czy parawerbalne (Uga Buga). Dixit i rodzina przechodzi do kolejnej umiejętności czyli:

A3: Komunikowanie się za pomocą symboli (komunikacja wizualna)
Jeśli ktoś z Szanownych Forumowiczów spotkał się z grą, która wspiera umiejętność poproszę o propozycje, które zostaną dodane do bazy danych.

Z góry dziękuję.
Po co piać, gdy można grać?
Awatar użytkownika
sztefyn
Posty: 687
Rejestracja: 17 wrz 2014, 18:00
Lokalizacja: Olsztyn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: SKU s1e3 Komunikacja wizualna

Post autor: sztefyn »

A3: Komunikowanie się za pomocą symboli - Empatio, Tajemnicze domostwo.
"Nie śpię, bo trzymam kredens. Z planszówkami." :)
Kolekcja gier BGG | Sprzedam/Wymienię | Kupię
ODPOWIEDZ