Tajniacy / Codenames (Rebel)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: rattkin »

Wow, w życiu bym nie pomyślał. Wszystko to bardzo ciekawe.
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: vojtas »

REBEL.pl pisze:Po co tłumaczyć pumpkin na dynię, skoro żyjemy w Polsce i nie ma nic bardziej polskiego niż cebula?
Ja wiem? W Polsce cebuli nie je ani nie uprawia się aż tak dużo (w Europie znacznie więcej np. w Hiszpanii czy Rosji), ale rozumiem, że obecnie stereotypy kreuje i modyfikuje głównie Internet. Kiedyś czosnek też uważano za warzywo poślednie, które jest godne stołów co najwyżej plebsu i obszarpańców. Dla mnie polskim narodowym warzywem zawsze będzie kartofel. Myślę, że Poznaniacy mnie poprą. :) Pyry były brane pod uwagę w Tajniakach?
REBEL.pl pisze:Oprócz tego, że jest to warzywo o dość wątpliwej reputacji,
No właśnie kompletnie nie rozumiem dlaczego. Bez cebuli kuchnia byłaby nieprawdopodobnie uboga, a wiele potraw, które znamy i kochamy, nie smakowałoby równie dobrze.
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: ChlastBatem »

vojtas pisze:
REBEL.pl pisze:Po co tłumaczyć pumpkin na dynię, skoro żyjemy w Polsce i nie ma nic bardziej polskiego niż cebula?
Ja wiem? W Polsce cebuli nie je ani nie uprawia się aż tak dużo (w Europie znacznie więcej np. w Hiszpanii czy Rosji), ale rozumiem, że obecnie stereotypy kreuje i modyfikuje głównie Internet. Kiedyś czosnek też uważano za warzywo poślednie, które jest godne stołów co najwyżej plebsu i obszarpańców. Dla mnie polskim narodowym warzywem zawsze będzie kartofel. Myślę, że Poznaniacy mnie poprą. :) Pyry były brane pod uwagę w Tajniakach?
Może i tak ale ziemniak to był importowany do Polski. Nasze ziemie były bogate w buraki :P
Awatar użytkownika
vojtas
Posty: 1785
Rejestracja: 10 wrz 2013, 21:28
Has thanked: 23 times
Been thanked: 83 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: vojtas »

ChlastBatem pisze:Może i tak ale ziemniak to był importowany do Polski. Nasze ziemie były bogate w buraki :P
Moim kryterium jest popularność, produkcja i zakorzenienie w tradycji kulinarnej, a nie pochodzenie (swoją drogą burak polski nie jest, bo znali go już starożytni:P). No ale to offtopic, więc kończę.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Legun »

rattkin pisze: Nie zamierzam tu wchodzić w jakieś wielkie dyskusje, po prostu gra dla mnie jest nudna i dość przeciętna w swojej kategorii. Jest wycelowana w pewien konkretny typ graczy okazjonalnych, którzy lubią zgadywanki i nie chcą w grać w inne gry (bo nie chcą, bo nie lubią, bo się boją, bo się wstydzą, bo coś tam). Gra ma pełne prawo im się podobać :)
kontynuacja w odpowiednim wątku:
http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... 42#p733542
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
michalw
Posty: 42
Rejestracja: 23 maja 2015, 16:58

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: michalw »

Notka o przekładzie Tajniaków jest bardzo ciekawa, a sam przekład świetny. Widać, że włożyliście w to sporo pracy, więc tym bardziej nie mogę zrozumieć, że nikt nie spojrzał na hasło ANTARKTYKA i nie pomyślał, że coś jest z nim chyba nie tak :)
Posiadam rabat w wysokości 3% do sklepu TropemGier.pl
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Nataniel »

Co jest nie tak z Antarktyką?
https://pl.wikipedia.org/wiki/Antarktyka
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Pan_K »

Pewnie się topi i nie należy o tym głośno pisać... ;)
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: ChlastBatem »

No i jestem już po wielu partiach (ok. 20). Gra imprezowa, która zostaje w kolekcji i chętnie będę ją wyciągał dla graczy zielonych albo nowych. Łatwa w wytłumaczeniu i fajne główkowanie.

Aczkolwiek mam parę uwag. Przede wszystkim losowość... momentami zbyt duża - np.: dałem hasło anatomia 5 i było to dziecinne proste. Odpowiedzieli w przeciągu 10 sekund (ręką, noga, nos, serce i coś tam jeszcze). Druga sprawa to ostatnie rundy, które są grane na siłę bo już wiadomo, że nie wygramy mając jeszcze 5 słów, a przeciwnik tylko 1.
Najbardziej jednak irytuje mnie pierwsza pozycja w rankingu na bgg jako gra imprezowa. IMO totalne nieporozumienie i sugerowanie się autorem i całym hypem... banalna gierka, która jest pochodną jakichś kalambur. Avalon albo Mafia de Cuba, Intryganci wypadają o wiele lepiej i są ciekawsze, widać też większy trud autora.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: BartP »

ChlastBatem pisze:IMO totalne nieporozumienie i sugerowanie się autorem i całym hypem...
A może wytłumaczenie jest proste i ludziom się po prostu podoba? Ja na ten przykład za Vladą tak średnio przepadam, a Tajniacy podeszli (z kolei Pictomania to dla mnie pas).
Dziwny przypadek z tymi częściami ciała miałeś, w moich rozgrywkach oczywiście ręka, noga i nos były na stole, ale część moja, część przeciwników, a część neutralna.
Her0d
Posty: 39
Rejestracja: 13 wrz 2015, 14:58
Lokalizacja: Białystok, Podlaskie
Has thanked: 1 time

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Her0d »

Kwestia przypadnięcia do gustu 'niedzielnym graczom' nie taka oczywista - jeśli w towarzystwie ludzi z dłuższym stażem Tajniacy okazali się sporym hitem, to wśród początkujących zwykle kończyło się czymś w stylu "e, to nie na moją głowę, dawajcie jeszcze raz w Dixita[*]" :(

* To bynajmniej nie zarzut dla Dixita. Ale proste, że układanie jednego luźnego skojarzenia do ładnego obrazka jest znacznie łatwiejsze od 3-4 precyzyjnych do pojedynczego słowa :)

Edit: korekta słusznie wytkniętego błędu :)
Ostatnio zmieniony 20 gru 2015, 22:33 przez Her0d, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Furan
Posty: 1532
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:41
Lokalizacja: Warszawa, Wola
Has thanked: 9 times
Been thanked: 201 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Furan »

vojtas pisze: Kiedyś czosnek też uważano za warzywo poślednie, które jest godne stołów co najwyżej plebsu i obszarpańców.
Jak to kiedyś? Toż to paskudne i śmierdzące jest. Fe. (Tak, piszę to jak najbardziej serio)
No właśnie kompletnie nie rozumiem dlaczego. Bez cebuli kuchnia byłaby nieprawdopodobnie uboga, a wiele potraw, które znamy i kochamy, nie smakowałoby równie dobrze.
Ale memy, memy, memy tworzą ten świat! :)
jakiCHś - w tym wyrazie jest CH! || lepiej nie używa'ć apostrof'ów w ogóle, niż używa'ć ich w nadmiar'ze!

(S) Temporum
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Legun »

Wczoraj wieczorem 4 partie w 8 osób - tak, żeby każdy był choć raz szefem siatki. Generalnie - przebój wieczoru, choć konkurencja była ostra i wcześniejsze ćwiczenia przepony przy Dixicie, 6.Bierze!, Fasolkach i Incan Gold dobrze już wszystkich rozruszały. Przy okazji wyszła taka taka modyfikacja:
W trakcie wymyślania hasła przez szefa wszyscy starają się milczeć, żeby nie rozpraszać i nie przedłużać. Za to kiedy hasło padnie i jego ludzie zaczynają się naradzać, druga ekipa (za wyjątkiem oczywiście szefa), prowadzi na całego akcję dezinformacyjną. Próbuje podpowiadać absurdalne tropy, podpuszcza do dalszych poszukiwań etc. Zaszkodzi czy pomoże - nie wiadomo, lecz zabawa jest przednia, zwłaszcza w mocno werbalnym towarzystwie.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Legun »

donmakaron pisze:Z ciekawości - jak wypadła polska wersja językowa? Ktoś ma porównanie z angielską?
Wczoraj w ramach głupawki zaczęliśmy rozważać, jak też wygląda niemiecka wersja językowa i czy wymógł jednego słowa jako hasła nie wymagał tam czasem obostrzeń co do liczby sylab.
Czy to może być np. Hottentottenstottertrottelmutterbeutelrattenlattengitterkofferattentäter ;)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Hottentot ... t%C3%A4ter
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
donmakaron
Posty: 3523
Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
Has thanked: 198 times
Been thanked: 646 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: donmakaron »

U nich pewnie na porządku dziennym są zagrywki w stylu "Hottentottenstottertrottelmutterbeutelrattenlattengitterkofferattentäter 6".
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Legun »

Raczej "Hottentottenstottertrottelmutterbeutelrattenlattengitterkofferattentäter 9" ;)
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
donPedro
Posty: 205
Rejestracja: 21 lut 2015, 14:41
Been thanked: 1 time

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: donPedro »

Czy też macie wszystkie karty lekko zagięte na jednym z rogów? :(
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4719
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: BartP »

Nie.
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: RunMan »

Nie jestem fanem gier narracyjno-słownych, no ale niska cena, szum wokół tej gry i wysoka pozycja na którą wskoczyła na BGG zachęciła mnie do kupna. Wczoraj wyciągnąłem tę grę w 6cio osobowym gronie. Było ŚWIETNIE, skończyło się na 6 partiach, wszystkim się podobało. Grę serdecznie polecam, a Rebelowi dziękuję za bardzo dobre tłumaczenie.

Odnośnie łatwiejszych/trudniejszych układów kart, u nas w ciągu jednej z sześciu partii trafiło się Ubrania 5 (guzik, kaptur, szafa, bawełna, moda) - także faktycznie czasem niektóre drużyny mogą mieć fory. Ale z racji długości trwania jednej partii i charakteru gry jest to dla mnie jak najbardziej do wybaczenia
donPedro pisze:Czy też macie wszystkie karty lekko zagięte na jednym z rogów? :(
U mnie też jest okej
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: zakwas »

Legun pisze:W trakcie wymyślania hasła przez szefa wszyscy starają się milczeć, żeby nie rozpraszać i nie przedłużać. Za to kiedy hasło padnie i jego ludzie zaczynają się naradzać, druga ekipa (za wyjątkiem oczywiście szefa), prowadzi na całego akcję dezinformacyjną. Próbuje podpowiadać absurdalne tropy, podpuszcza do dalszych poszukiwań etc. Zaszkodzi czy pomoże - nie wiadomo, lecz zabawa jest przednia, zwłaszcza w mocno werbalnym towarzystwie.
U nas to było tak naturalne, że nawet nie pomyślałem, żeby grać bez mylącego podpowiadania ekipie przeciwnej. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Baartoszz
Posty: 836
Rejestracja: 27 sty 2010, 13:35
Lokalizacja: Komorów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Baartoszz »

Konfrontujemy Tajniaków z Mamy Szpiega, zachęcam :)

Tajniacy vs Mamy Szpiega!
Obrazek
Zobacz na ZnadPlanszy
Zobacz na YouTube
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Veridiana »

Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Legun »

Po pierwszej z czterech dzisiejszych partii wprowadziliśmy regułę, że nie można dawać haseł z numerem 1. Zawsze musi pasować przynajmniej do 2. Jest to urozmaicenie rozgrywki potrzebne w sytuacji, gdy jednej grupie podwinie się noga od razu, w dwóch turach. Wtedy druga strona może może dojechać do końca z dosłownymi hasłami dla jednej karty - tylko po co? Konieczność wymyślania haseł do co najmniej dwóch kart zwiększa szansę na pomyłki, co jest jednym z uroków tej gry. W każdym razie wyszło całkiem zgrabnie.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
JimmyPL
Posty: 263
Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 53 times
Been thanked: 51 times

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: JimmyPL »

Legun pisze:Po pierwszej z czterech dzisiejszych partii wprowadziliśmy regułę, że nie można dawać haseł z numerem 1. Zawsze musi pasować przynajmniej do 2. Jest to urozmaicenie rozgrywki potrzebne w sytuacji, gdy jednej grupie podwinie się noga od razu, w dwóch turach. Wtedy druga strona może może dojechać do końca z dosłownymi hasłami dla jednej karty - tylko po co? Konieczność wymyślania haseł do co najmniej dwóch kart zwiększa szansę na pomyłki, co jest jednym z uroków tej gry. W każdym razie wyszło całkiem zgrabnie.
Nie do konca...przeciez mozna odgadnac wiecej o jedbo haslo niz podana cyfra. Wiec np w mojej parze bylismy umowieni ze jak nie odgadniemy to ppdajemy o jedno wiecej tak by moc odgadnac zalegle
Awatar użytkownika
Nataniel
Administrator
Posty: 5293
Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
Lokalizacja: Gdańsk Osowa
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Tajniacy / Codenames (Rebel)

Post autor: Nataniel »

Przecież cały urok tej gry jest taki, że *zawsze* można jeszcze wygrać, nawet jeżeli od początku nic nie odgadliśmy - wystarczy, że pamiętamy co mówił nasz szef szpiegów W ostatniej kolejce (czyli kiedy przeciwnicy są już bardzo blisko zwycięstwa) szef mówi jakieś słowo i "nieskończoność" zamiast liczby i możemy zgadnąć wszystko. W ogóle łatwo się nadgania - w czasie gry kolejne karty są zakrywane i łatwiej wtedy dojść do tego, co szef miał na myśli w pierwszych kolejkach.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
ODPOWIEDZ