Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Dogrzebałem się do starej gry Michaela Schachta:
https://boardgamegeek.com/boardgame/491/web-power
Znanej szerzej z jej przetematowania na chińskie klimaty (tu baardzo stary wątek - http://www.gry-planszowe.pl/forum/viewt ... ilit=china).
Rzuciłem okiem na przepisy do najnowszego wydania, czyli Han (https://boardgamegeek.com/boardgame/153625/han). Dla starej wersji po angielsku znalazłem tylko skrót zasad. Nie wgłębiałem się zbytnio, lecz jakoś nie mogę dostrzec różnic, nie licząc miast granicznych i dodatków. Czy ktoś zna obie gry i może mnie uświadomić, co mi umknęło? W opisie zmian w instrukcji Han pojawiło się stwierdzenie, że są zmiany upłynniające rozgrywkę...
Samego China nie znam, bo jakoś nie mogę w sobie wykrzesać entuzjazmu dla jednoczenia chińskich prowincji. Natomiast europejskie klimaty to już coś innego a gra zapowiada się bardzo przewrotnie. Lekko-półśrednia z żółtą korelacyjną interakcją, pół godziny gry bez żmudnego rozkładania, do tego mapa - dla mnie brzmi to bardzo obiecująco.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
wolfe
Posty: 264
Rejestracja: 05 cze 2004, 20:40

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: wolfe »

Legun pisze:Czy ktoś zna obie gry i może mnie uświadomić, co mi umknęło? W opisie zmian w instrukcji Han pojawiło się stwierdzenie, że są zmiany upłynniające rozgrywkę...
W podstawowych zasadach różnica jest chyba tylko w punktacji:
Scoring:
1) There is no intermediate scoring when the last face-down card is drawn from the deck.
2) When all the monastery spaces in a land are occupied, interrupt the current player's turn and immediately score that land using the normal monastery scoring rules. Then place a black disc into that land to show that it has already been scored.
3) Final Scoring: Only score the monasteries in those lands that do not contain a black disc, i.e. those lands in which the monasteries haven't already been scored during the game.
Legun pisze:Samego China nie znam, bo jakoś nie mogę w sobie wykrzesać entuzjazmu dla jednoczenia chińskich prowincji. Natomiast europejskie klimaty to już coś innego a gra zapowiada się bardzo przewrotnie.
Ale przecież ta gra to abstrakcyjny suchar, w WoP mapa przedstawiała Europę... :) Jeśli chciałbyś pełne zasady do WoP to są tutaj
Imagine there's no Heaven, it's easy if you try. No Hell below us, above us only sky.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Dzięki!
Może i abstrakcyjny suchar, lecz w naszej ekipie odwołania do fabuły w pogawędkach towarzyszących grze są stałym elementem. W znanych klimatach będą łatwiejsze. W każdym razie zacznę od K&K. Swoją drogą, to oryginalna fabuła jest zupełnie sprzeczna z obrazkiem na okładce, za to nasuwa tytuł gry - Monachomachia ;).
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
wolfe
Posty: 264
Rejestracja: 05 cze 2004, 20:40

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: wolfe »

No to dysponując drukarką możecie pograć na mapach Chin AD 850, USA, Marsa, Grecji, Japonii, metra, Skandynawii, Rosji, Wenecji i pewnie jeszcze wielu innych. Na stronie Schachta i na BGG są te mapy dostępne. Zestaw kart i drewna się nie zmienia.
Imagine there's no Heaven, it's easy if you try. No Hell below us, above us only sky.
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Wreszcie zagrałem wczoraj w Web of Power i jestem zachwycony. Jak już pisała Veridiana o chińskiej mutacji tej gry, jest strategiczna, szybka i sprytna. Na znajomej mapie gra się na pewno lepiej się orientować i porządkować w głowie strategie innych i własną. Interakcja w grze jest bardzo żółta - blokowanie innych wcale nie musi dawać większych zysków od podpinania się pod ich inwestycje. Bardzo obiecujące. Miły akcent na koniec roku.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Po kolejnych dwóch partiach 3-osobowych jestem zachwycony jeszcze bardziej. Przy okazji odkryłem, że na opcjonalnej mapie, przygotowanej przez samego autora na potrzeby gry on line, jest nie tyle Skandynawia, co cały region bałtycki - wśród krajów jest też Polska (to znaczy jej północna część - poza tym Niemcy, Dania, Norwegia, Szwecja, Laponia, Finlandia, Rosja i Inflanty). Mapa ta jest dostępna na stronie autora, choć w słabej rozdzielczości. W sumie jednak wystarczy do grania i na pewno przygotuję sobie taki egzemplarz.
http://boardgamegeek.com/image/1106274/ ... candinavia
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Zrobiłem sobie zestawienie rozszerzeń, wariantów i modyfikacji do rodziny WoP/China/Han. Wiele z nich można sobie wypróbować korzystając ze znaczników do innych gier lub wydrukować z plików na stronie autora. Zamierzam je sukcesywnie testować, bo gra chwyciła świetnie i wśród domowników, i wśród stałych gości.

WoP/China: Duel
Wariant dla 2 graczy. Polskie reguły:
http://michaelschacht.net/games/kardina ... ll;;pl.pdf
http://michaelschacht.net/games/china;N ... ek;;pl.pdf

WoP: The Vatican
Obok planszy umieszcza się planszetkę z dwoma parami kolumn. Lewa para to kolumny doradców, prawa – klasztorów. W swoim ruchu gracz może postawić doradcę w Watykanie zamiast stawiać coś na planszy. Postawienie takiego doradcy wymaga zagrania dwóch kart w jednym, dowolnym kolorze. W kolumnie może być postawiony tylko jeden doradca. Tylko jeden doradca może być postawiony na godle jednego kraju. Gracz, który ma swojego doradcę na godle danego kraju w kolumnie klasztorów, dostaje w tym kraju dwa razy więcej punktów za klasztory. Gracz, który ma swojego doradcę na godle danego kraju w kolumnie doradców, dostaje podwójną liczbę punktów za swoich doradców w tym kraju.

Han: The Forbidden City
Obok planszy umieszcza się planszetkę z czterema polami w kolorach krajów (za wyjątkiem fioletowego). W swoim ruchu gracz może postawić emisariusza w Zakazanym Mieście zamiast stawiać coś na planszy. Postawienie takiego emisariusza wymaga zagrania dwóch kart w jednym, dowolnym kolorze. Na polu może stać tylko jeden emisariusz. W całym Zakazanym Mieście można postawić najwyżej 2 emisariuszy. Gracz, który ma swojego emisariusza w Zakazanym Mieście dostaje dwa razy więcej punktów za dwory w regionach w tym kolorze. Emisariusz w Zakazanym Mieście nie wpływa na punkty za emisariuszy, drogi i porty.

China: Fortifications
5 neutralnych znaczników. Gracz może postawić taki znacznik wraz z dworem na wolnym polu kosztem takim jak zwykły dwór. Przy punktowaniu regionu gracz dostaje podwójną liczbę punktów, jeśli ma w nim fortyfikacje. Dostaje również podwójną premię za drogę, która zawiera fortyfikacje.

Han: Market Places (mapa „Ways of Diplomacy”)
Znacznik fortyfikacji może być postawiony na miejscu pod dwory wraz z emisariuszem, tworząc plac targowy. Wymaga dwóch kart w odpowiednim kolorze. Na znaczniku stawia się emisariusza (gracz, który nie ma już wolnego emisariusza nie może postawić placu targowego). Przy końcowym podliczaniu emisariusz ten dolicza się do tych, którzy znajdują się na polu emisariuszy. W trakcie gry obecność placu targowego nie ma żadnego znaczenia dla możliwości stawiania emisariuszy w danej dzielnicy. Plac targowy nie ma znaczenia dla punktowania dworów.

China: The Embassies
5 znaczników w kolorach graczy umieszczanych jest obok planszy. Gracz stawiając swój dwór może postawić pod nim jeden wybrany z dostępnych znaczników innych graczy. Nie wymaga to karty, lecz inne elementy nie mogą być już stawiane w tym posunięciu gracza. Gracz może postawić tylko jedną ambasadę. Na koniec gry gracz dostaje tyle punktów, ile dworów i emisariuszy ma w danym regionie gracz, w którego kolorze jest postawiona ambasada. Ambasada nie może być postawiona wraz z fortyfikacjami. Fortyfikacje nie dają żadnych punktów przy podliczaniu ambasad.

China: Mini-Erweiterung
18 zakrytych znaczników w trzech kolorach rozkładanych jest przed rozpoczęciem gry na planszy. W każdym regionie umieszczane są dwa, na polach innych niż rozdroża. Bezpośrednio przed położeniem dworu w danym regionie znaczniki w tym regionie są odkrywane. Gracz może wtedy zadecydować, w którym miejscu postawi dwór. Gracz, który postawi dwór na polu ze znacznikiem zabiera ten znacznik i trzyma zakryty. Na końcu gry gracz z największą liczbą znaczników w danym kolorze dostaje 6 punktów. Remisujący gracze dostają taki sam bonus.

China: Infuence Cards
9 kart pokazuje regiony sąsiadujące z poszczególnymi regionami. Układane są one obok planszy. Przy podliczaniu regionu gracz, który ma w nim najwięcej dworów, zabiera daną kartę. W przypadku remisu otrzymuje ją ten, który ostatni osiągnął zwycięski poziom. Od momentu zdobycia karty gracz dostaje 1 punkt za każdy dwór postawiony w regionach zaznaczonych na czarno. Jeśli ma więcej kart dających bonus za postawienie dworu w danym regionie, dostaje tyle punktów, ile ma tych kart.
http://michaelschacht.net/games/china;N ... ds;;us.pdf

Han: Ports
7 miejsc pod dwory tworzy równoległy region, punktowany na koniec tak jak każdy inny.

Han: Border Cities
6 miejsc pod dwory umieszczonych jest na granicach regionów. Postawienie tam dworów wymaga dwóch kart – albo w kolorze jednego z tych regionów, albo w kolorze obu. Dwory graniczne przynależą do obu regionów jednocześnie. Poza tym liczą się jak jeden dwór. Można wraz z nimi postawić zwykły dwór w jednym z dwóch regionów, do których dany dwór przynależy.

Han: Ways of Diplomacy
Mapa dla 2-4 graczy. Odkładane karty: 4 graczy – 3 karty każdego koloru, 3 graczy – 4 karty, 2 graczy – 5 kart. Dobieranie – tylko 3 odkryte karty.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Wypróbowaliśmy Duel i przerwaliśmy nie dokończywszy partii. Okazało się, że z miłej i niezobowiązującej gry robi się naprawdę ostra konfrontacja. W wieloosobowej rozgrywce blokowanie jest czynione kosztem własnych zysków i samo dla siebie się nie opłaca. Gdy gra się z "dziadkiem" nie ma tu żadnych ograniczeń i tym samym znacznie łatwiej jest pozbawić drugiego gracza jakichkolwiek perspektyw większych przedsięwzięć. Nie zniechęci mnie to jednak do testowania innych rozszerzeń. Na pierwszy rzut oka nie zawężają one pola możliwości, tylko wręcz przeciwnie.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Awatar użytkownika
Legun
Posty: 1787
Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 76 times
Been thanked: 158 times

Re: Web of Power/Kardinal & König - przodek China i Han

Post autor: Legun »

Zastosowaliśmy wariant "Porty" na europejskiej mapie, zaznaczając je czarnymi stateczkami z "Nawigatora". Bardzo sympatyczny dodatek - sprawiający, że Anglia nie leży już tak na uboczu i nie jest pomijana.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
ODPOWIEDZ