Raiders of the North Sea / Najeźdźcy z Północy (Shem Phillips)
: 04 gru 2015, 09:35
Wczoraj dostałem swoją pierwszą grę z kickstartera.
W grze wcielamy się w kapitana drakkara, który ma łupić okolicę. Różne lokacje mają różne wymagania co do załogi, zapasów i ewentualnej opłaty.
Podstawową mechaniką, jak wcześniej pisałem, jest worker placement. W każdej rundzie gracz musi zdecydować, czy będzie próbował zdobyć zasoby potrzebne do wyprawy, czy wypłynie z załogą na łupy.
Jeśli zdecydujemy się na zdobywanie zasobów, to korzystamy tylko z dolnej części planszy. W tej części znajduje się 7 pól, na których można ustawić swojego jedynego pracownika. 3 z nich są zajęte na początku gry, a dwa wymagają szarego lub białego pracownika (zaczynamy z czarnym). W każdej rundzie dostępne są dwie akcje - jedna przy postawieniu pionka na planszy, a druga przy zdjęciu innego (w ten sposób zawsze mamy jednego pracownika).
Dostepne akcje to m. in. Dobranie kart, zdobycie zapasów, dozbrojenie, podarowanie łupów widzowi, czy rekrutacja załogi.
W grze, jak się pewnie zorientowaliście, dostępne są też karty. Przedstawiają one różnych członków załogi. Karty, oprócz siły potrzebnej podczas najazdów, mają też cechy specjalne: jedną, jeśli są członkiem załogi, drugą, która działa po odrzuceniu karty (jedna z akcji na planszy). Niektórzy członkowie załogi charakteryzują się większą siłą przeciwko określonym lokacjom, lub dodatkowe punkty zwycięstwa.
Gdy gracz zdecyduje się na najazd, musi wybrać lokację i zapłacić koszt w zapasach (czasem też w złocie) oraz posiadać conajmniej tyle załogi ile jest pokazane na planszy przy danej lokacji. Po opłaceniu kosztu wyprawy wybiera jedno z pól z łupami, zabiera z niego znaczniki oraz pracownika w górnym rogu pola. Łupy są rozkładane losowo na początku gry i są ich 4 rodzaje:
-złoto - niektóre wyprawy wymagają opłaty w złocie
-żelazo - można użyć do zwiększenia siły swojej załogi
-bydło - można przerobić na zapasy potrzebne podczas wyprawy
-walkirie - każda Walkirie zabija jednego z naszych członków załogi, ale pozwala też daje w ten sposób punkty zwycięstwa.
Łupy dają nam na koniec punkty zwycięstwa. Innym sposobem wykorzystania łupów jest podarowanie ich wodzowi. Na planszy są wystawione 3 kafelki z różnymi kombinacjami łupów i pieniędzy. Jeśli zapłacimy określoną kombinację zasobów zabieramy tę tabliczkę i na koniec gry dostaniemy określoną na niej liczbę punktów zwycięstwa. Na jej miejsce na planszy wykładamy kolejną.
Gra kończy się gdy żadna forteca nie ma już łupów, lub gdy skończą się tabliczki darów dla wodza.
Gra ma bardzo przyjemną i czytelną grafikę, i bardzo proste zasady. Ograniczenie akcji do dwóch też ma bardzo dobry wpływ na przyspieszenie rozgrywki. Jedyny minus to rogi na hełmach meepli, ale to tylko czepialstwo, bo grafika jest raczej komiksowa, więc momentami też przerysowana.