Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Nippon

Post autor: detrytusek »

orzeh pisze: 05 wrz 2018, 11:24

PS, tor wiedzy nie do końca jest bezsensu jeśli musisz zabrać papier z 2 projektami
Ale jeśli musisz tzn że przegapiłeś coś wcześniej. Blueprinty jest stosunkowo łatwo uzyskać innymi sposobami np w wstawienie się do miasta, które je daje. Jeśli nie masz fabryki, która Ci to umożliwia to fakt jesteś w pupce ale o to po prostu trzeba zadbać. Ilość czasu i środków by się znacznikiem dopchać powiedzmy na 4 poziom nauki jest nieproporcjonalna do korzyści jeśli jednym ruchem można zgarnąć 6 blueprintów, a wiadomo, że trzeba pójść w węgiel i inne rzeczy.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3035
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 573 times
Been thanked: 239 times

Re: Nippon

Post autor: DarkSide »

Ja miałem dokładnie tak samo. Gra poszła pod młotek. Wystarcza mi sporadyczne pyknięcie partyjki na BGA.
Wadą jest nie to, że pewne rzeczy są za mocne (bo dobrze się wbijają w czas trwania rozgrywki), ale część jest po prostu za słaba (i przez to nieopłacalna by na nie poświęcać swoje ruchy).

- Niestety syndrom Rosyjskich Kolei widoczny jak na dłoni. Niby jest pewna pula możliwych otwarć, ale 95% otwarć gry to jedna z 3 opcji (co widać jak na dłoni w rozgrywce 2-osobowej) i są takie momenty w grze że w ciemno obstawiam co zrobi przeciwnik.
- Biały tor naukowy(?) to pomyłka. Kolejne progi powinny być gęściej upakowane, co by zachęcało do inwestowania tam + mogłoby też posłużyć do rozstrzygania remisów.
- Zawsze wszystkie fabryki ś dostępne. Może przydałby się system losowania na początku, aby fabryk danego typu było zawsze jedną mniej niż graczy.
- Stała pula kontraktów i każdy ma własne. Może gdyby trzeba było rywalizować o nie oraz było ich więcej, ale w setupie tylko część byłaby wykładana, to może decyzje podczas gry wyglądałyby inaczej.
- Gracz który uruchomi procedurę ostatnich 3 ruchów jest nagradzany tym, że będzie kończył grę, czyli dopiero od następnego ruchu "licznik mu bije". Kompletnie niezrozumiała decyzja twórcy czemu tak?
- Jedno z najgłupszych kryteriów rozstrzygania remisów.
Ostatnio zmieniony 05 wrz 2018, 18:32 przez DarkSide, łącznie zmieniany 1 raz.
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Nippon

Post autor: Tomzaq »

DarkSide pisze:
- Jedno z najgłupszych kryteriów rozstrzygania remisów.
Jakie to kryteria?
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Nippon

Post autor: detrytusek »

Tomzaq pisze: 05 wrz 2018, 15:29
DarkSide pisze:
- Jedno z najgłupszych kryteriów rozstrzygania remisów.
Jakie to kryteria?
"W przypadku remisu, Gracz remisujący, który ostatni rozegrał turę lub siedzący najbliżej Gracza, który rozegrał ostatnią turę (patrząc przeciwnie do ruchu wskazówek zegara) wygrywa."
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Nippon

Post autor: orzeh »

WIYG zapowiedziało jakiś mini dodatek do Nippona na ESSEN, coś wiecie może więcej?
(12 nowych fabryk)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... n-keiretsu
Ostatnio zmieniony 01 paź 2018, 15:17 przez orzeh, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2319
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 566 times
Been thanked: 912 times

Re: Nippon

Post autor: Galatolol »

orzeh pisze: 01 paź 2018, 15:15 WIYG zapowiedziało jakiś mini dodatek do Nippona na ESSEN, coś wiecie może więcej?
(12 nowych fabryk)
https://boardgamegeek.com/boardgameexpa ... n-keiretsu

12 nowych fabryk.
Awatar użytkownika
errorr
Posty: 167
Rejestracja: 15 wrz 2008, 10:03
Has thanked: 31 times
Been thanked: 6 times

Re: Nippon

Post autor: errorr »

Grał już ktoś może z nowymi fabrykami, poprawiają balans, zwiększają znaczenie toru nauki, są konkurencyjne do np. żarówek#2?
nort
Posty: 15
Rejestracja: 27 maja 2020, 11:17
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: nort »

Witam szanownych recenzentów Nippona :)
wprawdzie minęło sporo czasu od premiery, a wątek poruszył "x" ważnych kwestii.

chciałbym wrócić do kilku z nich:

był zarzut że tor wiedzy jest bez sensu bo:
- nakład jest nieadekwatny do profitów
- można w jednym ruchu zdobyć np. 6 pomysłów pod zakup następnych fabryk.

to prawda, ale to samo dotyczy również i węgla i kasy. W jednym ruchu przy trochę rozwiniętych 2 fabrykach można zgarnąć nawet 8 węgli dzieląc żetony wpływu (2+1)
I nie wyklucza to przecież rozwoju tego toru + bonus przy konsolidacji na kolejną turę.
To samo z kasą.

bonusy z gwiazdek są jak w węglu, dotatkowe fabryki które dają jeszcze jedną gwiazdkę. Moje uwaga do tego wątku - poziom 2 to minimum, bo jest parzysta liczba do rozwoju z pomysłami z rynku czy bonusu konsolidacji.

Poza tym jest też na planszetce bonus z ilości fabryk 2 i 3 poziomu.

moje spostrzeżenie jest takie, że warto zaczynać rundę od zasilenia lokalnego rynku, by zdobyć węgiel/kasę/pomysły i potem w trakcie rundy naprodukować nowe produkty w fabrykach i wchodzić w kolejną rundę z pełnymi magazynami

3 meeple na polu akcji dla 2 osób - też naturalnie grałem z 2 na polu akcji zanim mnie oświeciliście na tym forum - dzięki! (instrukcja niby o tym mówi wprost ale ta ramka z regułami dla 3 i 2 graczy co do zasad ilości w rzędzie "naturalnie sugeruje" odnieść tą zasadę też do pól akcji)

na koniec pytanie: w instrukcji w dziele kontrakty jest napisane, że "każdy gracz musi zrealizować od 1 do 3 kontraktów" Obowiązek, limit? Nie można np. 4?

z góry dzięki za ew. odpowiedź na pytanie.
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: orzeh »

tor wiedzy nie przynosi profitów w późniejszych fazach gry a kasę na rozwój trzeba wydać gdzie ją można użyć w innych celach.
Co do akcji kontraktów - możesz zrealizować w ramach jednej akcji 1 do 3 kontraktów, autorzy pewnie by napisali w zasadach że możesz zrealizować dowolną ilość jakby mozna było 3+.
nort
Posty: 15
Rejestracja: 27 maja 2020, 11:17
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: nort »

ok, dzięki za odpowiedź.

wracając do powyższego pytania errora - czy dodatek konkretnie coś zmienia w strategii czy tylko kosmetyka?
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: orzeh »

nort pisze: 05 cze 2020, 15:53 ok, dzięki za odpowiedź.

wracając do powyższego pytania errora - czy dodatek konkretnie coś zmienia w strategii czy tylko kosmetyka?
Niestety nie maiłem możliwości, nawet nie wiem czy mozna kupić w PL. Wydaję mi się że nowe fabryki sporo zmienią rozgrywkę ale jak pisałem wydawać to się mi może ;)
nort
Posty: 15
Rejestracja: 27 maja 2020, 11:17
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: nort »

orzeh pisze: 05 cze 2020, 19:38
Niestety nie maiłem możliwości, nawet nie wiem czy mozna kupić w PL. Wydaję mi się że nowe fabryki sporo zmienią rozgrywkę ale jak pisałem wydawać to się mi może ;)
Z tego co widziałem oferuje dodatek planoszosfera pod linkiem:

https://planszostrefa.pl/pl/producer/Wh ... -Game-/120

to takie jeszcze pytanko:
widzę, że z biegiem czasu na tym forum trochę straciliście stosunkowo wysokie zdanie o tej grze (wasze gry/BGA etc)


Nie mniej czy podtrzymujecie pozycję "dobry +" w zalewie innych ekonomicznych tytułów euro/areacontrol ?
coś byście polecili ? nie wiem - np. Dominant spieces, Pangea ? oczywiście inne otoczki klimatowe też.
znam recenzje - brakuje mi oceny forumowiczów z własnym doświadczeniem nie reklamą :)



ps. ma wyjść odświeżony Caylyus 1303 - z tego co widzę nie umywa się do poprzedniej wersji której jestem wiernym fanem

pozdrawiam
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: detrytusek »

nort pisze: 06 cze 2020, 10:35 to takie jeszcze pytanko:
widzę, że z biegiem czasu na tym forum trochę straciliście stosunkowo wysokie zdanie o tej grze (wasze gry/BGA etc)


Nie mniej czy podtrzymujecie pozycję "dobry +" w zalewie innych ekonomicznych tytułów euro/areacontrol ?
coś byście polecili ? nie wiem - np. Dominant spieces, Pangea ? oczywiście inne otoczki klimatowe też.
znam recenzje - brakuje mi oceny forumowiczów z własnym doświadczeniem nie reklamą :)



ps. ma wyjść odświeżony Caylyus 1303 - z tego co widzę nie umywa się do poprzedniej wersji której jestem wiernym fanem

pozdrawiam
U mnie spadło do 7/10 i wyżej nie będzie. Co do polecanek to załóż w odpowiednim dziale wątek, napewno znajdą się tacy, którzy bez względu na listę preferencji polecą Ci Agricolę i ZB :)
(ale czasem fajne typy też się znajdą)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: orzeh »

Dalej bardzo lubie w Nippona grać, niestety ligowe rozgrywki na BGA mi popsuły granie przy stole ale tak to jest z BGA - fajne ale sama mechanika.
Polecam bo to jest naprawde dobra gra
nort
Posty: 15
Rejestracja: 27 maja 2020, 11:17
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: nort »

:)
dzięki wielkie

pozdrawiam
nort
Posty: 15
Rejestracja: 27 maja 2020, 11:17
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: nort »

Witam,
potwierdźcie proszę albo sprostujcie jak się mylę co do poprawnego działania kilku fabryk:

1. Fabryka żarówek - 2 x bonus zamaszynowienia - rozumiem, że mogę dowolnie przydzielić bonus, tzn. usprawnić zakupioną fabrykę nawet od razu do +2, albo rozdzielić możliwe np. 2 x 1 w dowolnych posiadanych fabrykach?

2. Fabryka żarówek - bonus produkcji towaru - rozumiem, że
a) z tego bonusu mogę w akcji produkcji wyprodukować towar w dowolnej fabryce, która produkuje towary?
b) W instrukcji jest napisane, że mogę wyprodukować 1 DODATKOWY materiał. Czy w sytuacji jak w jakiejś fabryce w tej akcji produkuję 0 towarów to mogę wstawić ten 1 materiał; czy muszę wyprodukować przynajmniej 1 materiał by ten "bonusowy" był tym dodatkowym?

3. Fabryka zegarków i lup - statki i kolej na +3
Rozumiem, że dotyczy to TYLKO planszy gracza, jak już jakieś wstawiłem wcześniej na rynki lokalne z +2 to ich (tych wstawionych) już to nie dotyczy?

z góry dzięki za info zwrotne
pozdrawiam
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: orzeh »

nort pisze: 13 cze 2020, 16:03 Witam,
potwierdźcie proszę albo sprostujcie jak się mylę co do poprawnego działania kilku fabryk:

1. Fabryka żarówek - 2 x bonus zamaszynowienia - rozumiem, że mogę dowolnie przydzielić bonus, tzn. usprawnić zakupioną fabrykę nawet od razu do +2, albo rozdzielić możliwe np. 2 x 1 w dowolnych posiadanych fabrykach?

2. Fabryka żarówek - bonus produkcji towaru - rozumiem, że
a) z tego bonusu mogę w akcji produkcji wyprodukować towar w dowolnej fabryce, która produkuje towary?
b) W instrukcji jest napisane, że mogę wyprodukować 1 DODATKOWY materiał. Czy w sytuacji jak w jakiejś fabryce w tej akcji produkuję 0 towarów to mogę wstawić ten 1 materiał; czy muszę wyprodukować przynajmniej 1 materiał by ten "bonusowy" był tym dodatkowym?

3. Fabryka zegarków i lup - statki i kolej na +3
Rozumiem, że dotyczy to TYLKO planszy gracza, jak już jakieś wstawiłem wcześniej na rynki lokalne z +2 to ich (tych wstawionych) już to nie dotyczy?

z góry dzięki za info zwrotne
pozdrawiam
1. Tak, mozesz dowolnie żródło
2. Możesz wyprodukować jedną żarówkę(tak jakby +1 mechanizacja), nie towar w dowolnej fabryce źródło (odpowiedź P.Grogana a nie autora/producenta)
3. tak, odwracasz tylko te które masz na planszy gracza
Awatar użytkownika
Dianne
Posty: 168
Rejestracja: 15 kwie 2020, 08:49
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 61 times
Been thanked: 87 times

Re: Nippon (Nuno Bizarro Sentieiro, Paulo Soledade)

Post autor: Dianne »

Po trzech rozgrywkach mój facet chyba w końcu się zorientował, że nie bardzo da się w tę grę wygrać bez inwestowania w handel z regionami. A przynajmniej wygrać ze mną :lol: 3:0 dla mnie, zobaczymy co będzie dalej. Postanowiłam też spróbować partyjki na BGA, bo rzeczywiście przyjemniej się gra jak coś myśli za ciebie podczas konsolidacji. Z drugiej strony swój egzemplarz traktuję bardzo kolekcjonersko, bo grę kupiłam głównie ze względu na tematykę. Podoba nam się bardzo mechanika niejako odwróconego worker-placementu. I to, że kolory meepli losujące się z woreczka są właściwie jedynym losowym elementem w tej grze. To chyba właśnie to sprawia, że zwycięstwa są bardzo satysfakcjonujące.
ODPOWIEDZ