Terraformacja Marsa (Jacob Fryxelius)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Tomzaq pisze: 20 kwie 2018, 10:13 Trochę mnie dziwią domowe sposoby ulepszania jednej z najlepszych gier jakie stworzył biały człowiek. Ranking BGG świadczy, że gra jednak broni się sama, bez homerulów. Jak widać również wygląd i jakość komponentów, kwestionowane przez część graczy, nie przeszkadza grze być czymś wybitnym w świecie gier planszowych.

Co do dodatków: Hellas & Elisysium nie uważam za obowiązkowy, jednak jeśli ktoś rozegrał powiedzmy 20+ partii to jest to sposób na odświeżenie gry i spróbowanie innego spojrzenia na rozgrywkę. Venus jest ciekawy, nie uważam jak poprzednicy, że rozmywa talię. Daje po prostu kolejne pole eksploracji i pozwala nabić trochę punków jeżeli przeciwnicy szybko nie terraformują Marsa. No i ma mechanizm nie wydłużający rozgrywki, chociaż gra może trwać zarówno 90 minut jak 230 - to zależy od tego czy gracze rozwijają silnik czy terraformują. Jeśli terraformują to nie ma co rozwijać silnika bo może się do niczego nie przydać i wtedy gra jest krótka :wink:
Ze wszystkim się zgadzam. O dodatkach pisałem to samo. Co do skrócenia gry... nie pisałem, że trzeba ją ulepszyć. TM znajdę się w moim top 5 i chciałbym w nią grać częściej a ze względu na czas rozgrywki nie mogę. Taki urok posiadania dwójki małych dzieci, psa i ogrodu.
Super
Posty: 397
Rejestracja: 07 lip 2017, 13:24
Has thanked: 215 times
Been thanked: 120 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Super »

W moim odczuciu z Wenus gra się nieco łatwiej (może być plusem i minusem ;) ). Łatwiej trafić na pożądane symbole, dzięki fazie słonecznej łatwiej zneutralizować przewagę przeciwnika, któremu udało się osiągnąć monopol na któryś ze wskaźników globalnych (to mój największy zarzut, bo odpada trochę możliwych do zastosowania taktyk). Ale z drugiej strony łatwiej jest wszystkim, a żeby wygrać wciąż trzeba pokonać przeciwników :) Trzeba się też chyba trochę mniej nagimnastykować, żeby sklecić jakieś fajne synergiczne kombosy. Jak się gra bez fazy słonecznej, to karty z Wenus premiują bardziej graczy nastawionych na rozwijanie silniczka, a mniej "szybkich terraformatorów".

Można to traktować jako minusy, można też traktować jako przesunięcie balansu w inną stronę, zmianę charakterystyki rozgrywki. Bo gra nie staje się gorsza, staje się inna (a chyba o to w dodatkach chodzi, żeby zapewnić różnorodność). Osobiście wolę chyba dynamikę rozgrywki z podstawki, natomiast karty z podstawki mamy tak dobrze ograne, że i tak gramy już wyłącznie z dodatkiem. Tym bardziej, że same karty z Wenus są ciekawe i dodają nowych możliwości, świeżości rozgrywce. Oprócz kart projektów, dużo nowości wprowadzają nowe korporacje.
Ogólnie warto, ale nie jest to jakiś "must have", który kupujemy od razu razem z podstawką, bo bez niego gra jest gorsza. Ale jak już ogramy solidnie postawkę, Wenus zapewnia dużą różnorodność i warto po nią wtedy sięgnąć.

Co do map - są ok. Wprowadzają trochę pozytywnego zamieszania i świeżości, bo trzeba zmienić czasem całkiem radykalnie taktykę przez wzgląd na nowe tytuły i nagrody. Hellas i Elysium jest na pewno mniej kontrowersyjne niż Wenus, myślę, że spodoba się każdemu, ale raczej nikogo ani nie zachwyci ani nie rozczaruje (a tak może być z Wenus).
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Tomzaq »

seki pisze: 20 kwie 2018, 10:36 Taki urok posiadania dwójki małych dzieci, psa i ogrodu.
Psa do ogrodu i... plansza na stół :)
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Tomzaq pisze: 20 kwie 2018, 11:12
seki pisze: 20 kwie 2018, 10:36 Taki urok posiadania dwójki małych dzieci, psa i ogrodu.
Psa do ogrodu i... plansza na stół :)
Gorzej z dzieciakami. 6 latek się czymś zajmie ale noworodek jeszcze nie chodzący już nie bardzo. Pies musi iść na spacer, a ogród wymaga pielęgnacji. Się zachciało to trzeba cierpieć ale... syn uwielbia gry i już gra w wiele dorosłych tytułów więc będę miał rekompensatę w postaci wiernego współgracza. A wracając do tematu...
Cenie bardzo TM i nie lubię własnych zasad ale swój pomysł wypróbuję przy najbliższej okazji i podzielę się opinią czy gra coś straciła z satysfakcji i jak to wpłynęło na czas rozgrywki (liczę, że dzięki tej zmianie 2 pokolenia szybciej uda się skończyć). Gdyby jeszcze komuś przyszedł do głowy pomysł na skrócenie gry tak by niewiele straciła to proszę o info.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: hipcio_stg »

kenigis pisze: 10 kwie 2018, 12:45 Witam,
poszukuję opinii na temat tych planszetek gracza
https://am76.pl/produkt,drewniana-plans ... marsa:4075
albo porownania ich do tych plastikowych od geekmode
Co prawda jeszcze nie kupiłem, ale opłaca się wziać w zestawie z insertem.
https://am76.pl/produkt,terraformacja-m ... nsert:4077

W środku 5 planszetek (60zł) i za 40zł masz insert co wszystko pomieści. Mam informację ze sklepu, że insert mieści podstawkę, wenus i bonusy w koszulkach, plansza hellas się nie mieści, o preludium brak wiedzy na ten moment. Zakładam, że preludium to malutki dodatek i się również zmieści. Czekam na przypływ gotówki i biorę.
Awatar użytkownika
Largo
Posty: 699
Rejestracja: 27 lip 2017, 09:31
Has thanked: 136 times
Been thanked: 107 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Largo »

Czy płacąc koszt wyłożenia karty z symbolem np budowli mogę część kosztu opłacić stalą, a część megakredytami, czy całość musi być opłacona jedna walutą?
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Yavi »

Largo pisze: 30 kwie 2018, 22:44 Czy płacąc koszt wyłożenia karty z symbolem np budowli mogę część kosztu opłacić stalą, a część megakredytami, czy całość musi być opłacona jedna walutą?
Możesz mieszać :).
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Parę postów wyżej tłumaczyłem powód wprowadzenia własnych zasad i skrócenia gry. Gra w TM zgodnie z zasadami jest jedną z moich ulubionych gier ale ze względu na brak czasu rzadko w nią gram. Dziś wypróbowałam grę z takimi zasadami:
- tor tlenu zacząłem od 2% czyli z dwoma darmowymi poziomami
- usunąłem z gry 1 ocean
- tor temperatury zacząłem od -26 stopni czyli z dwoma darmowymi poziomami a nagrody w postaci wzrostu produkcji ciepła za poziom 3 i 5 przesunałem o dalsze 2 poziomy

Gra skróciła się o ok 2 pokolenia (w sumie 5 poziomów terraformacji było mniej). Nie zaobserwowaliśmy żadnego istotnego wpływu na balans gry. Większość mocnych kart, które mają wymóg określonego poziomu terraformacji miało taki sam cykl życia. Kluczowe jest to, że tory zostały ścięte od dolnych wartości a nie od górnych.

Reasumując bardzo jestem zadowolony z uzyskanego efektu. Satysfakcja z gry była taka sama a udało nam się urwać znaczące ok 20 min z gry. Polecam grę zgodnie z zasadami ale jeśli ktoś ma taki problem z czasem na grę jak ja to zachęcam do wypróbowania i dalszej dyskusji. Co tracimy? Niewielka część kart wymaga niskiego poziomu na torach. Żadnej z nich nie tracimy całkiem ale jest mniej czasu na ich zagranie. Przez mniejszą ilość pokoleń część kart ma krótsze działanie. Ale to wszystko są zmiany dla wszystkich grających więc balans się wyrównuje. Kojarzę 1 korporacje z dodatku Wenus: Celestic która posiada zdolność umieszczania co pokolenie 1 dryfowca na dowolnej karcie, w tym na karcie korporacji (1 pkt/3 dryfowce). Przy tych zasadach ta korpo jest pokrzywdzona ale... Dziś grałem Phoblogiem i przez całą grę nie dostałem karty, która pozwoliła by mi uzyskać produkcję tytanu więc i tak Celestic wykorzystała by bardziej swój potencjał.
Matiel
Posty: 147
Rejestracja: 13 mar 2018, 13:02
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Matiel »

Seki, a czy podniesienie tlenu nie przyspiesza wejścia do gry kart zwierząt, które sporo punktują na koniec jeśli szybko je wprowadzimy? A z tego co pamietam zwierzaki tylko tlenu do zagrania wymagają. W moich grach zauważyłem że to głównie tlen ogranicza na początku wywalenie na stół sporej liczby mocnych kart- temperatura zawsze jakos tak sama z siebie się podnosi szybciej imniej dokucza, a oceanów jest sporo mniej niż pozostałych wskaźników i karty które ich wymagają są sytuacyjne.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Matiel pisze: 06 maja 2018, 21:03 Seki, a czy podniesienie tlenu nie przyspiesza wejścia do gry kart zwierząt, które sporo punktują na koniec jeśli szybko je wprowadzimy? A z tego co pamietam zwierzaki tylko tlenu do zagrania wymagają. W moich grach zauważyłem że to głównie tlen ogranicza na początku wywalenie na stół sporej liczby mocnych kart- temperatura zawsze jakos tak sama z siebie się podnosi szybciej imniej dokucza, a oceanów jest sporo mniej niż pozostałych wskaźników i karty które ich wymagają są sytuacyjne.
Nic się nie zmienia. Bo długość toru od góry jest bez zmian. Np drapieżne zwierzęta wchodzą do gry przy 11 tlenu i ja tego nie zmieniam. Będzie można je wprowadzić do gry przy 11 tlenu, ilość pokoleń w których będą zbierały punkty jest bez zmian. Właśnie ze względu na liczne cenne karty wchodzące na koniec gry tor musiał być skrócony od dołu a nie od góry. Zmienia się tylko to, że zakładając że pobrałeś je w pierwszym pokoleniu to 1-2 pokolenia krócej będziesz je trzymać na ręce. Ale swojej mocy punktowej nie zmieniają bo na stole będą taki sam krótki czas.
Awatar użytkownika
kastration
Posty: 1218
Rejestracja: 08 kwie 2015, 21:37
Lokalizacja: Kalisz
Has thanked: 108 times
Been thanked: 430 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: kastration »

seki pisze: 06 maja 2018, 21:12
Matiel pisze: 06 maja 2018, 21:03 Seki, a czy podniesienie tlenu nie przyspiesza wejścia do gry kart zwierząt, które sporo punktują na koniec jeśli szybko je wprowadzimy? A z tego co pamietam zwierzaki tylko tlenu do zagrania wymagają. W moich grach zauważyłem że to głównie tlen ogranicza na początku wywalenie na stół sporej liczby mocnych kart- temperatura zawsze jakos tak sama z siebie się podnosi szybciej imniej dokucza, a oceanów jest sporo mniej niż pozostałych wskaźników i karty które ich wymagają są sytuacyjne.
Nic się nie zmienia. Bo długość toru od góry jest bez zmian. Np drapieżne zwierzęta wchodzą do gry przy 11 tlenu i ja tego nie zmieniam. Będzie można je wprowadzić do gry przy 11 tlenu, ilość pokoleń w których będą zbierały punkty jest bez zmian. Właśnie ze względu na liczne cenne karty wchodzące na koniec gry tor musiał być skrócony od dołu a nie od góry. Zmienia się tylko to, że zakładając że pobrałeś je w pierwszym pokoleniu to 1-2 pokolenia krócej będziesz je trzymać na ręce. Ale swojej mocy punktowej nie zmieniają bo na stole będą taki sam krótki czas.
Dla mnie taki przykład home rule'sa jest niedopuszczalny, ale może w mojej grupie ta gra jest kochana i wszyscy niemal jak maszyny grają (downtime jest stosunkowo niewielki, jak na możliwości myślenia, jakie stwarza ta gra przy stole). Jakkolwiek, myślę że będziesz jednym z beneficjentów dodatku Preludium, jeśli zależy Ci na uszczknięciu kilku rund (kilkunastu minut). Nie mogłem się powstrzymać i zrobiłem pewne testy z kilkoma kartami Preludium (w Internecie jest dostępne chyba z 7, jak będą wyglądać) bazując na prototypach ręcznie robionych. I grało się genialnie. Nie wiem, jak to wpłynie długoterminowo na graczy, ale zarówno grając solo na mniej rund (spada też czas), jak i w grupie, idzie to po prostu szybciej. Zdaję sobie sprawę, że niektórym mogą wyjść lepsze kombosy na start (można odskoczyć już od pierwszych rund), jak odpowiednio dobiorą Preludia, no ale pod względem samego skrócenia czasu gry, na pewno osoby, które na to liczą, będą zadowolone. Nie mogę się doczekać poznania wszystkich 35 kart Preludium, bo póki co poznałem "wersję kadłubkową" w swojej nadgorliwości he he.
"Człowiek bez religii, jest jak ryba bez roweru"
Mia San Mia!
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

Grę na samej podstawce można skrócić, wyrzucając z talii karty ery korporacji. Nie jest to popularne rozwiązanie (https://boardgamegeek.com/thread/195789 ... rally-play), ale jest oficjalne - zasadniczo jest to wariant podstawowy.

Skracanie torów do mnie nie przemawia. Śmierdzi to z daleka zachwianiem balansu kart - koszt i działanie pozostają bez zmian, a czas na zebranie funduszy i późniejsze użytkowanie projektu staje się krótszy. Sądzę, że lepiej poczekać na Preludium - będzie krócej, a dodatkowe zasoby początkowe zrównoważą brak kilku pokoleń.
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Gra bez kart ery korporacyjnej jest kiepska więc takie skrócenie gry nie wchodzi w grę. Karty projektów w grze nie są przecież zbalansowane. Jedne karty są lepsze, inne gorsze więc balansem bym się nie martwił. Przy grze o 1-2 pokolenia krótszej oczywiście ten balans się nieznacznie zmienia. Ale i tak w większości przypadków projekty ogólnie znane jako dobre nadal są dobre, a te sytuacyjne nadal są sytuacyjne. Na ogólne wrażenie mocy projektów ta zmiana nie wpływa.

Obawiam się Preludium. Ciekaw jestem jak to wyjdzie ale obawiam się właśnie czy ten dodatek nie zepsuje tego fajnego wolnego rozkręcania się funduszy i całej gry. Lubie ten początkowy stan, w którym każda inwestycja ma duże znaczenie z powodu braku funduszy i dążenia do uzyskania nagród czy bonusów z torów. Myślę, że Preludium dużo bardziej zmienia grę niż ta moja mała zmiana. Uwielbiam TM w swoich standardowych zasadach + Wenus i dlatego zależało mi na znalezieniu sposobu by grać częściej i nie zmieniać znacząco gry.
Jak pisałem na wstępie polecam grać zgodnie z zasadami. Ale gdyby ktoś znalazł się w podobnej sytuacji czasowej jak ja to może skorzysta z pomysłu.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4125
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 311 times
Been thanked: 343 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: tomb »

Każdy wariant jest wart przetestowania, jeśli ktoś czuje potrzebę. Ja jednak wierzę (bo udowodnić, nawet sobie, nie potrafię), że TM jest grą dokładnie przeliczoną. Po prostu niewiarygodnym mi się wydaje, żeby np. karty miały kosztować 31 albo 33 ot tak, z przypadku. Zatem do każdego pomysłu fanowskiego podchodzę ostrożnie. No i mnie rozgrywka na oficjalnych zasadach wcale nie przeszkadza, stąd mój głos.
seki pisze: 09 maja 2018, 12:31Jedne karty są lepsze, inne gorsze więc balansem bym się nie martwił. [...] Ale i tak w większości przypadków projekty ogólnie znane jako dobre nadal są dobre, a te sytuacyjne nadal są sytuacyjne.
Moim zdaniem wszystkie projekty są sytuacyjne. Liczba kart w tej grze jest poważną zmyłą. Moim zdaniem należy roztropnie wybierać projekty na rękę, by móc z nich realnie skorzystać, zamiast napalać się na kombosy niemożliwe do realizacji. Ale skracanie gry bez zmiany warunków podstawowych wyraźnie osłabi np. karty obniżające koszt wystawiania kolejnych. Krótsza gra -> mniej projektów zagranych -> mniejsza szansa na zwrot inwestycji w kartę obniżającą koszt.

Co do Preludium - liczę, że ta garstka kart przyniesie ciekawą odmianę mechanizmu variable player powers. Dotąd nie miałem okazji zagrać w tytuł dojący szansę na tak elastyczne różnicowanie warunków początkowych graczy. Ale poczekamy, zobaczymy...
Przyznaję jednak, że początek TM, jaki mamy teraz, jest bardzo dobry. Wymaga namysłu i cierpliwości. Jest niemal tak dobrze, jak w doskonałym w tym względzie 51Stanie/NE, gdzie również ciężko rozruszać machinę punktową.
seki pisze: 09 maja 2018, 12:31 Gra bez kart ery korporacyjnej jest kiepska
Uważam, że jest bardzo fajna - szybka, dynamiczna, co za tym idzie - pełna napięcia, w przeciwieństwie do czasami przesadnie rozwlekłej gry korporacyjnej. Ja lubię (ale prawie zawsze grywam pełną talią, bo nie chce mi się rozdzielać kart).
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Tomb ale zauważ, że z założenia Terraformacja nie trwa zawsze takiej samej ilości pokoleń. W związku z czym nie wiesz czy np. Karta obniżająca koszt zakupu o 2 będzie działać przez 9 czy przez 12 rund. Nie wiesz nawet w ile projektów zainwestujesz. Pomijając rozgrywkę solo jest to parametr zmienny. Tak więc nie jesteś w stanie ustalić precyzyjnego zwrotu inwestycji. W mojej zmianie (której nie polecam chyba że trzeba:) ) gra nie skraca się więcej niż 1-2 pokolenia. Pomijając projekty ścisle związane z końcówką torów (których nie zmieniam) każda karta może ci wejść na rękę w innym czasie. Na podstawie tego czasu określasz czy warto w nią zainwestować czy nie. Nadal uważam, że ta zmiana nie psuje gry. Nieznacznie zmienia warunki ale nie na tyle by rezygnować z inwestycji w którąkolwiek kartę. Mimo wszystko dzięki za dyskusję.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Gizmoo »

Wreszcie udało mi się zagrać w Venus. Dodatek przeleżał długo na półce od momentu zakupu, miałem też długą przerwę w Terraformowaniu i nie wiem na ile głód TM sprawił, że grało mi się tak dobrze. Ba! Rewelacyjnie! Sęk w tym, że poza Venus zagrałem pierwszy raz z customowymi korporacjami (które uważam za mega ciekawe), oraz pierwszy raz zagrałem na stronie planszy z Olympus Mons - czyli Elysium (do tej pory grałem dwukrotnie na Hellas). Odświeżenie gry było więc bardzo duże. Powiem, że podobało się absolutnie wszystkim przy stole i wszyscy świetnie się bawili. Sęk w tym, że po całej rozgrywce zaczęliśmy analizować sam "Venus" i tu już ochów i achów zabrakło. Doszliśmy wspólnie do następujących wniosków:

Plusy:
- Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest przyspieszenie gry, poprzez podwyższanie jednego z parametrów terraformacji co pokolenie.
- Fajnie, że jest jeszcze jeden współczynnik do podnoszenia, ale... Patrz poniżej.
- Kilka kart jest ciekawych, ale... Patrz poniżej. :D

Minusy:
- Znikomy wpływ samego Venus na rozgrywkę. W zasadzie nikt nie chciał podnosić samego współczynnika terraformowania Wenus. Zajmowałem się tym jedynie ja i to nie poprzez akcję z projektu standardowego. O tym nikt nie pomyślał nawet przez moment.
- Większość kart z Venus jest bardzo sytuacyjnych i przez to... Mało ciekawych. Po prostu niemal zawsze znajdziesz lepszą alternatywę z podstawki, którą bardziej opłaca się kupić/zagrać.
- Venus "rozwadnia" talię podstawową. Niby dodaje się niewiele kart, ale jednak dużo ciężej się teraz przekopać do jakiegoś konkretnego combo... Za to same karty z Venus dużo ciężej dorwać, bo jest ich niewiele w zalewie kart z podstawki.
- Wenusjańskie korporacje nie porywają.
- Nikt nie poczuł "wartości dodanej". O ile plansze z Hellas i Elysium sporo zmieniają, customowe korporacje potrafią fajnie namieszać, o tyle bez Venus ta gra spokojnie mogłaby się obejść. :wink:

To na razie wrażenia po jednej rozgrywce z dodatkiem, ale że są to wnioski nie tylko moje, a wszystkich graczy - to coś jest na rzeczy. Sama gra jest jednak rewelacyjna i TM jest dla mnie jedną z najlepszych gier w historii tego hobby i kropka!
Ostatnio zmieniony 13 maja 2018, 11:05 przez Gizmoo, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: zakwas »

Ja pograłem solo z Venus kilka gier i stwierdzam, że do grania solo jest to jednak bardzo dobr dodatek - zdecydowanie podnosi trudność gry, zaróœno przez rozrzedzenie kart, co sprawia, że trzeba się nakombinować bardziej jak je połączyć i co kombować, jak i poprzez zwiększenie poziomów terraformacji, które trzeba wykonać.

Nadal nie jestem przekonany do grania z nim z ludźmi, ale to jeszcze muszę pograć z nim więcej w otoczeniu graczy, a nie sam w domu. ;)
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3353
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1114 times
Been thanked: 1270 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: seki »

Gizmoo pisze: 13 maja 2018, 09:49 Wreszcie udało mi się zagrać w Venus. Dodatek przeleżał długo na półce od momentu zakupu, miałem też długą przerwę w Terraformowaniu i nie wiem na ile głód TM sprawił, że grało mi się tak dobrze. Ba! Rewelacyjnie! Sęk w tym, że poza Venus zagrałem pierwszy raz z customowymi korporacjami (które uważam za mega ciekawe), oraz pierwszy raz zagrałem na stronie planszy z Olympus Mons - czyli Elysium (do tej pory grałem dwukrotnie na Hellas). Odświeżenie gry było więc bardzo duże. Powiem, że podobało się absolutnie wszystkim przy stole i wszyscy świetnie się bawili. Sęk w tym, że po całej rozgrywce zaczęliśmy analizować sam "Venus" i tu już ochów i achów zabrakło. Doszliśmy wspólnie do następujących wniosków:

Plusy:
- Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest przyspieszenie gry, poprzez podwyższanie jednego z parametrów terraformacji co pokolenie.
- Fajnie, że jest jeszcze jeden współczynnik do podnoszenia, ale... Patrz poniżej.
- Kilka kart jest ciekawych, ale... Patrz poniżej. :D

Minusy:
- Znikomy wpływ samego Venus na rozgrywkę. W zasadzie nikt nie chciał podnosić samego współczynnika terraformowania Wenus. Zajmowałem się tym jedynie ja i to nie poprzez akcję z projektu standardowego. O tym nikt nie pomyślał nawet przez moment.
- Większość kart z Venus jest bardzo sytuacyjnych i przez to... Mało ciekawych. Po prostu niemal zawsze znajdziesz lepszą alternatywę z podstawki, którą bardziej opłaca się kupić/zagrać.
- Venus "rozwadnia" talię podstawową. Niby dodaje się niewiele kart, ale jednak dużo ciężej się teraz przekopać do jakiegoś konkretnego combo... Za to same karty z Venus dużo ciężej dorwać, bo jest ich niewiele w zalewie kart z podstawki.
- Wenusjańskie korporacje nie porywają.
- Nikt nie poczuł "wartości dodanej". O ile plansze z Hellas i Elysium sporo zmieniają, customowe korporacje potrafią fajnie namieszać, o tyle bez Venus ta gra spokojnie mogłaby się obejść. :wink:

To na razie wrażenia po jednej rozgrywce z dodatkiem, ale że są to wnioski nie tylko moje, a wszystkich graczy - to coś jest na rzeczy. Sama gra jest jednak rewelacyjna i TM jest dla mnie jedną z najlepszych gier w historii tego hobby i kropka!
Ja generalni mam inne odczucia. Uważam, że korporacje są ciekawe i w moich partiach często gracze wybierali korpo związaną z Wenus. Z kartami z Wenus jest tak, że są one rzeczywiście dość mocno związane z Wenus w związku z czym jeśli nie posiadasz korporacji, która czerpie jakieś korzyści z Wenus to kart możesz nie docenić ale... są tam naprawdę mocne projekty. Mogliście w tej partii na nie nie trafić. Poza tym przy odpowiedniej korporacji łatwo o nagrodę za dryfowce a przy odpowiedniej chęci do zakupu kart Wenus łatwo o tytuł Wenufila. Myślę więc, że jak większość kart w TM karty z Wenus są sytuacyjne. Mam nadzieję, że następnym razem "sytuacja" zachęci was do ich poznania.
Ruteq
Posty: 11
Rejestracja: 12 cze 2016, 20:50
Been thanked: 1 time

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: Ruteq »

Mieliśmy podobne odczucia jak Gizmoo po pierwszej rozgrywce. Ale już w kolejnej kart Venus podeszło więcej plus grała jedna z stricte Venusowych korporacji. Gra była bardzo zacięta, ciekawa, duża lepsza niż za pierwszym razem. Wydaje nam się, że ten dodatek również umożliwia wygranie gry bez działań na planszy co jest bardzo fajną alternatywą.
Awatar użytkownika
predki
Posty: 426
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: predki »

Na stronie wydawnictwa Rebel (nie sklepu) można już znaleźć instrukcję do Preludium. W sumie krótka - 2 stroniczki tekstu.
https://www.wydawnictworebel.pl/games/t ... -1011.html
Awatar użytkownika
nilfheim
Posty: 72
Rejestracja: 27 wrz 2006, 16:05

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: nilfheim »

czy kojarzycie jakis sklep gdzie mozna kupic planszetki z pleksi (przezroczyste) ale z podzialem na pojedyncze kostki (tak zeby sie nie przesuwaly)?
mam plik dwg do tego ale jak wysylalem w Warszawie do roznych ciec to wychodzi najmniej 25 zlotych za planszetke i to przy zamowieniu wiekszej ilosci niz 5.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: hipcio_stg »

nilfheim pisze: 25 maja 2018, 14:24 czy kojarzycie jakis sklep gdzie mozna kupic planszetki z pleksi (przezroczyste) ale z podzialem na pojedyncze kostki (tak zeby sie nie przesuwaly)?
mam plik dwg do tego ale jak wysylalem w Warszawie do roznych ciec to wychodzi najmniej 25 zlotych za planszetke i to przy zamowieniu wiekszej ilosci niz 5.
https://tropemgier.pl/akcesoria/1312-or ... marsa.html
Awatar użytkownika
nilfheim
Posty: 72
Rejestracja: 27 wrz 2006, 16:05

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: nilfheim »

hipcio_stg pisze: 25 maja 2018, 14:40
nilfheim pisze: 25 maja 2018, 14:24 czy kojarzycie jakis sklep gdzie mozna kupic planszetki z pleksi (przezroczyste) ale z podzialem na pojedyncze kostki (tak zeby sie nie przesuwaly)?
mam plik dwg do tego ale jak wysylalem w Warszawie do roznych ciec to wychodzi najmniej 25 zlotych za planszetke i to przy zamowieniu wiekszej ilosci niz 5.
https://tropemgier.pl/akcesoria/1312-or ... marsa.html
dzięki, a no tak kojarzę tą podkładkę, choć tego sklepu nie znałem.
czytałem opinie że tutaj nie pasuje ta oryginalna planszetka i będę musiał sobie doskalować i wydrukować nową. czy ktoś miał ten produkt i może podzielić się komentarzem?
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: playerator »

nilfheim pisze: 25 maja 2018, 14:24 czy kojarzycie jakis sklep gdzie mozna kupic planszetki z pleksi (...)
I-szop kojarzy :wink: - http://i-szop.pl/szukaj/1/terraformacja+organizer
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Terraformacja Marsa (Rebel)

Post autor: hipcio_stg »

nilfheim pisze: 25 maja 2018, 17:11
hipcio_stg pisze: 25 maja 2018, 14:40
nilfheim pisze: 25 maja 2018, 14:24 czy kojarzycie jakis sklep gdzie mozna kupic planszetki z pleksi (przezroczyste) ale z podzialem na pojedyncze kostki (tak zeby sie nie przesuwaly)?
mam plik dwg do tego ale jak wysylalem w Warszawie do roznych ciec to wychodzi najmniej 25 zlotych za planszetke i to przy zamowieniu wiekszej ilosci niz 5.
https://tropemgier.pl/akcesoria/1312-or ... marsa.html
dzięki, a no tak kojarzę tą podkładkę, choć tego sklepu nie znałem.
czytałem opinie że tutaj nie pasuje ta oryginalna planszetka i będę musiał sobie doskalować i wydrukować nową. czy ktoś miał ten produkt i może podzielić się komentarzem?
Pasują do oryginalnych -> https://3trolle.pl/9087-blackfire-organ ... arsa-5-szt

W tej cenie to jednak wolałbym rozejrzeć się za -> https://am76.pl/produkt,terraformacja-m ... racza:4075

A najlepiej za -> https://am76.pl/produkt,terraformacja-m ... nsert:4077 za 99zł masz drewniany insert i 5 planszetek!. Wychodzi 30zł za sam insert.
ODPOWIEDZ