Martians: A Story of Civilization (Grzegorz Okliński, Krzysztof Wolicki)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Tomzaq »

Jak ocenił? Za długie żeby oglądać.
Who is John Galt?
Posiadam
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Padre_W_stare_konto »

crsunik pisze:Takie rzeczy
https://youtu.be/4Fa_4VO0254
Oglądam właśnie, obawiam się że około 13 minuty popełnił błąd, bo zatrudnił geologa z nie wybudowanego budynku, stawiając meepla na niezupgrejdowanym polu i płacąc extra czas. Co wedle mojej wiedzy jest niemożliwe jeśli budynek nie jest zbudowany.

Moje gry na BGG
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 251 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: jax »

Tomzaq pisze:Jak ocenił? Za długie żeby oglądać.
Ogólnie pozytywnie.
Gra z gigantycznym potencjałem, choć nie do końca wykorzystanym.
Oczywiście narzekanie na czytelność/kompletność zasad.
Pochwała klimatu.
Zdecydowanie najlepszy tryb semi-coop.
Competitive podobno zbyt losowy (gdy wydarzenia uderzają np. tylko jednego gracza; podany też sposób przez Rahdo na zmniejszenie losowości).
Z kolei coop mógłby mieć więcej różnorodności. Tego nie do końca rozumiem, bo podobne zmienne (karty wydarzeń, pogody, dostępnych pracowników, zamówień etc.) są we wszystkich trybach...

--

Co do 'najlepszości' semi-coop, to osobiście zgłosiłbym stanowcze votum separatum. Z tego co widziałem, to gracz przegrywajacy na punkty ma idealne możliwości sabotowania rozgrywki, tak aby wszyscy przegrali (dobrze znany i ogromny problem wszystkich gier semi-coop). Siłą rzeczy gracze będą się specjalizować w róznych dziedzinach (produkcja energii, górnictwo, medycyna, badania naukowe itd.), ponieważ każdy buduje własne budynki i ma własnych specjalistów oraz odblokowuje własne specjalne zdolności. Zatem gdy ktoś jest specem od tlenu albo energii albo lekarstw i przegrywa na punkty, może specjalnie zawalić daną dziedzinę i doprowadzic do porażki wszystkich. Jestem na 'nie' , jeśli chodzi o ten tryb.

--

A tak w ogóle, to polecam obejrzeć to playthrough. Jest powiedzenie 'jeden obraz zastępuje tysiąc słów'. W moim przypadku jedno playthrough zastępuje tysiąc recenzji. Dokładnie wiem czego oczekiwać.
Ostatnio zmieniony 25 lut 2017, 12:21 przez jax, łącznie zmieniany 3 razy.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Tomzaq »

P.Szwanke pisze:
crsunik pisze:Takie rzeczy
https://youtu.be/4Fa_4VO0254
Oglądam właśnie, obawiam się że około 13 minuty popełnił błąd, bo zatrudnił geologa z nie wybudowanego budynku, stawiając meepla na niezupgrejdowanym polu i płacąc extra czas. Co wedle mojej wiedzy jest niemożliwe jeśli budynek nie jest zbudowany.

Moje gry na BGG
Fakt. To błąd, który ja też popełniłem w pierwszych dwóch grach.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Tomzaq »

Dziękuję Jax. Co do co-opu to zależy czy się ustali, że warunki scenariusza muszą być spełnione. Bo jeśli nie to se może sabotować 8) .
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
crsunik
Posty: 2870
Rejestracja: 03 sty 2014, 12:12
Lokalizacja: Warszawa Wesoła
Been thanked: 2 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: crsunik »

Tomzaq pisze:Dziękuję Jax. Co do co-opu to zależy czy się ustali, że warunki scenariusza muszą być spełnione. Bo jeśli nie to se może sabotować 8) .
Jeśli nie muszą to nie do końca jest semicoop
Awatar użytkownika
Tomzaq
Posty: 1725
Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
Lokalizacja: Silesia Superior
Has thanked: 112 times
Been thanked: 85 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Tomzaq »

crsunik pisze:
Tomzaq pisze:Dziękuję Jax. Co do co-opu to zależy czy się ustali, że warunki scenariusza muszą być spełnione. Bo jeśli nie to se może sabotować 8) .
Jeśli nie muszą to nie do końca jest semicoop
Instrukcja daje możliwość wyboru w tym trybie.
Who is John Galt?
Posiadam
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: detrytusek »

Tomzaq pisze:Jak ocenił? Za długie żeby oglądać.
Jedno zdanie mówiące bardzo wiele. "Pudełko pełne marsjańskiego potencjału".
On we wszystkich swoich final thoughts-ach jest pozytywny ale żeby poznać bardziej przemyślaną ocenę trzeba zobaczyć co z nią potem zrobił i jak ocenił na BGG.
Z tego co pamiętam to nigdy nie daje oceny poniżej 7. Nie chce chyba krzywdzić gry słabszą notą.
Tutaj mamy brak oceny i notka:
"best played in the original semi-coop mode, and without all the kickstarter extras, regular co-op doesn't have enough legs "
+ "previously owned".

Dużo bardziej się podobało drugiemu (nie pamiętam nazwiska) ale On miał extraśną wersję.
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
profes79
Posty: 422
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 34 times
Been thanked: 133 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: profes79 »

Ja mam za sobą pierwszy co-op (trzeci w ogóle grany przez właściciela gry) i trzy razy gra pokonała graczy :)
Padre_W_stare_konto
Posty: 165
Rejestracja: 14 lis 2015, 20:17
Kontakt:

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Padre_W_stare_konto »

Trzy gry za mną,
2x Co-op.2 raz semi.co-op.3
3:0 dla gry :-) ale się nie poddajemy.

Moje gry na BGG
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Gizmoo »

Zagrałem (dzięki Paweł) i natychmiast kupiłem egzemplarz. Gra mi się strasznie podoba, klimat jest nieziemski (Marsjański :lol: ), mechanika i pomysły zacne. Poza tym tona pracy nad tekstem. Jestem zachwycony. I do dotknięcia absolutu brakowało mi niewiele...

Ale niestety. Instrukcja jest fatalna. To zabawne, ale po rozgrywce i obejrzeniu filmików - siadłem do lektury i... Nie wiele mogłem z tej instrukcji zrozumieć. Niby wszystkie informację tam są, ale poukładane w tak bałaganiarski sposób, że ciężko jest rozpocząć rozgrywkę, a jeszcze ciężej - grać poprawnie.

Sam fakt, że że dodana jest errata, poprawiająca mnóstwo błędów jest znakiem, że ktoś się do tej instrukcji nie przyłożył. Korekty na pewno nie było.

A piszę tego posta dlatego, bo dwa dni temu pojawiła się na BGG fanowska instrukcja w języku angielskim. Perfekcyjna może nie jest, ale jest o niebo lepsza od oryginalnej:

https://boardgamegeek.com/filepage/1459 ... fficial-re

Drogi Red Impie!

Zrobiliście kapitalną grę, psując jej odbiór na własne życzenie. Mogliście mieć hit, dotknąć absolutu, ale położyliście produkt całkowicie niezborną instrukcją.

Teraz macie szansę na ODKUPIENIE. Przetłumaczcie przynajmniej na język Polski to, co skompilował Andy Lewis. I to jak najszybciej, bo ludzie mają jeszcze szansę sięgnąć po Waszą świetną grę. Wiem, to kosztuje, ale musicie ponieść ten koszt. Tekstu nie ma za wiele, a reputacja jest bezcenna. ;)
Awatar użytkownika
Muad'Dib
Posty: 1557
Rejestracja: 01 paź 2013, 20:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 60 times
Been thanked: 104 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Muad'Dib »

Gizmoo pisze: (...)

A piszę tego posta dlatego, bo dwa dni temu pojawiła się na BGG fanowska instrukcja w języku angielskim. Perfekcyjna może nie jest, ale jest o niebo lepsza od oryginalnej:

https://boardgamegeek.com/filepage/1459 ... fficial-re

(...)
Super, dzięki za info, właśnie się druknęła w pracy ;) Okaże się, że jak w PLO będę się uczył gry z angielskiej wersji, paranoja :P
IMustNotFear.FearIsTheMind-Killer.FearIsTheLittle-death ThatBringsTotalObliteration.IWillFaceMyFear.
IWillPermitItToPassOverMeAndThroughMe.
AndWhenItHasGonePast,IWillTurnTheInnerEyeToSeeItsPath.
WhereTheFearHasGoneThereWillBeNothing. OnlyIWillRemain.
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: kali »

RedImp pisze:Widzimy, że nie można spuszczać forum z oczu, bo nie wygląda to dobrze. Kilka informacji:
1. Prace nad nową wersją instrukcji w ciąż trwają i w tym przypadku nie będziemy robić nic na szybko, choć wiemy, że bardzo wam zależy. Planowana data publikacji to marzec.
RedImpie: kiedy możemy spodziewać się aktualizacji daty wydania poprawnej instrukcji?
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Wincenty Jan »

Instrukcja ma się ponoć ukazać wraz z założeniem pierwszego osiedla mieszkaniowego na Marsie. Planowana data to sierpień 2088 roku.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Gizmoo »

Wincenty Jan pisze:Instrukcja ma się ponoć ukazać wraz z założeniem pierwszego osiedla mieszkaniowego na Marsie. Planowana data to sierpień 2088 roku.
Żarty, żartami, złośliwości, złośliwościami, ale jednak liczę, że będzie szybciej. :wink:

Na serio jest mi strasznie przykro, że ta świetna gra cierpi przez taki mankament. Jednocześnie jest to mankament kluczowy - bez instrukcji się nie pogra, a jest to złożona gra.

Z drobnostek - przydałyby się jakieś żetony do jednostek czasu. Ja wiem, że każdy potrafi liczyć do trzech, ale w ferworze rozgrywki można się jednak rąbnąć, a taki znacznik ułatwiłby robotę. Ja zamierzam sobie takie znaczniki dorobić. ;)
Awatar użytkownika
playerator
Posty: 2873
Rejestracja: 01 lis 2015, 21:11
Has thanked: 904 times
Been thanked: 310 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: playerator »

kali pisze:
RedImp pisze:Widzimy, że nie można spuszczać forum z oczu, bo nie wygląda to dobrze. Kilka informacji:
1. Prace nad nową wersją instrukcji w ciąż trwają i w tym przypadku nie będziemy robić nic na szybko, choć wiemy, że bardzo wam zależy. Planowana data publikacji to marzec.
RedImpie: kiedy możemy spodziewać się aktualizacji daty wydania poprawnej instrukcji?
Ano właśnie. Oczywiście, sama instrukcja też może być.
tak że = w takim razie, więc
także = też, również
Piszmy po polsku :)
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: kali »

Żartem było wysłanie 'kolekcjonerskiej edycji' gry z instrukcją, która nie nadaje się do niczego. Żarcikiem było dołożenie erraty (która niewiele rozwiązuje), zamiast poprawienia instrukcji i dołączenia jej do tejże edycji. Żartem było sprzedawanie na Essen gry na kilka miesięcy zanim trafiła do wspierających.
Żartobliwie też została olana data wydania poprawionej instrukcji.
Prawdą jest, że ludzie dostali grę bez podstawowego źródła informacji jak jej używać (a w zasadzie mocno wadliwego źródła). Prawdą jest, że najtańszą wersję 'tylko zdjęta folia' można było kupić za 100 zł (połowa ceny). Wersji z figurkami ktoś nie może sprzedać za 250 zł.
Ja realnie czekam aż problem zostanie naprawiony i do wspierających zostanie wysłana poprawna instrukcja. Bo nie wyobrażam sobie, że instrukcję wydrukuję w domu i dołożę do 'kolekcjonerskiej edycji'.
Ludzie protestują, że w Ptaszkach Ćwierkających jakaś karta musi być dosyłana (nie wpływa na rozgrywkę nawet). Do gry za 30 zł. A do gry za 200 zł instrukcję mam sam pisać/zdobywać i drukować? Może jeszcze sam mam wymyślić grę i komuś za to zapłacić?
PS. Koszt wydruku 1 strony w kolorze to 2 zł w punkcie ksero. Czy koszt wydruku instrukcji będzie zwracany każdemu posiadaczowi gry przez RedImp?
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
KrzysiekL
Posty: 1180
Rejestracja: 22 gru 2015, 10:20
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 28 times
Been thanked: 53 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: KrzysiekL »

Może lepszym rozwiązaniem będzie zwrot gry jako produktu niezgodnego z umową?
kali
Posty: 489
Rejestracja: 01 mar 2011, 13:18
Lokalizacja: Łódź

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: kali »

KrzysiekL pisze:Może lepszym rozwiązaniem będzie zwrot gry jako produktu niezgodnego z umową?
Jest to ostateczność. Ja naprawdę wierzę, że to będzie świetna gra i chcę ją mieć w swojej kolekcji. To jedyny powód dla którego jeszcze jej nie oddałem.
Bardzo chętnie bym w nią w końcu zagrał. Na zasadach wymyślonych przez twórcę, a nie dopowiadanych przez kogokolwiek i bez konieczności przerywania rozgrywki na szukanie 'wyjaśnień'.
Żyjemy po to, żeby wytwarzać łupież.
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Lothrain »

kali pisze:
KrzysiekL pisze:Może lepszym rozwiązaniem będzie zwrot gry jako produktu niezgodnego z umową?
Jest to ostateczność. Ja naprawdę wierzę, że to będzie świetna gra i chcę ją mieć w swojej kolekcji. To jedyny powód dla którego jeszcze jej nie oddałem.
Bardzo chętnie bym w nią w końcu zagrał. Na zasadach wymyślonych przez twórcę, a nie dopowiadanych przez kogokolwiek i bez konieczności przerywania rozgrywki na szukanie 'wyjaśnień'.
Moja wiara w RedImpa nie była tak silna - grę sprzedałem. Szkoda, że po raz kolejny ponoć dobra gra umarła ze względu na fatalną instrukcję. Ponieważ RedImp nie bardzo chce się uczyć na błędach, ewentualne kolejne ich tytuły będę kupował tylko ze sklepów. A ponieważ tam są okrojone z wielu fajnych elementów dodawanych na KS, czy wspieraczce, to właściwie mogę powiedzieć, że Marsjanami RedImp zakończył swoje istnienie w mojej świadomości, jako wydawca czegokolwiek.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Gizmoo »

Dajcie grze szanse. Naprawdę warto!

Tylko niech chłopaki z Red Impa się szybko uwiną z tą poprawioną instrukcją. Ja wiem, że ciężko jest przyjmować hejty na klatę, ale powinni tu codziennie zaglądać i informować o postępie prac. I przepraszać, bo niestety jest za co.

Grze strasznie zaszkodził pośpiech i wydawanie na łapu-capu. Wyprawa na Marsa to są lata, dekady przygotowań. I astronauci nie poradzą sobie bez dobrego manuala. Ale skoro nie oglądamy się na osiągnięcia NASA, to wystarczyło zerknąć na nasze podwórko. Trzewik nie wpadł w panikę, że "kto będzie drugi ten nie liczy się w wyścigu" i dobrze przygotowuje się do tej wyprawy. Z drugiej strony - też uczy się na własnych błędach po ciężkim lądowaniu z instrukcją do pierwszej edycji Robinsona.
pattom
Posty: 1428
Rejestracja: 23 sty 2010, 14:18
Lokalizacja: Wrocław

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: pattom »

Czołem,

a jakieś poprawione/naprawione/solidne wydanie gry jest w planach ?
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Szaweł »

RedImp nie planuje chyba w najbliższym czasie żadnych akcji, także mają czas. Tak z miesiąc przed kolejną zrobią instrukcję do poprzedniej, żeby więcej ludzi wsparło właśnie tę kolejną ;)
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
Awatar użytkownika
Muad'Dib
Posty: 1557
Rejestracja: 01 paź 2013, 20:53
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 60 times
Been thanked: 104 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Muad'Dib »

pattom pisze:Czołem,

a jakieś poprawione/naprawione/solidne wydanie gry jest w planach ?
Raczej wątpię. Do pory RedImp zrobił tylko jedno poprawione wydanie swojej gry - PLO. I to bodajże dotyczyło tylko instrukcji, nic więcej chyba się nie zmieniało.

Podejrzewam, że już w tej chwili pracują nad inkwizytorską grą, w końcu zapowiedzieli ją chyba 2 lata temu.
IMustNotFear.FearIsTheMind-Killer.FearIsTheLittle-death ThatBringsTotalObliteration.IWillFaceMyFear.
IWillPermitItToPassOverMeAndThroughMe.
AndWhenItHasGonePast,IWillTurnTheInnerEyeToSeeItsPath.
WhereTheFearHasGoneThereWillBeNothing. OnlyIWillRemain.
Szaweł
Posty: 1897
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 5 times

Re: MARTIANS: A Story of Civilization

Post autor: Szaweł »

Muad'Dib pisze:
pattom pisze:Czołem,

a jakieś poprawione/naprawione/solidne wydanie gry jest w planach ?
Raczej wątpię. Do pory RedImp zrobił tylko jedno poprawione wydanie swojej gry - PLO. I to bodajże dotyczyło tylko instrukcji, nic więcej chyba się nie zmieniało.

Podejrzewam, że już w tej chwili pracują nad inkwizytorską grą, w końcu zapowiedzieli ją chyba 2 lata temu.
Pewien nie jestem, ale poprawioną instrukcję też zapowiedzieli, pisali też żeby z uwagami, pytaniami pisać w wątku z zasadami, co pozwoli im lepiej dopracować ostateczną instrukcję.

Edyta: Od wydania gry, wszyscy pienią się na instrukcję a RedImp na to:
21.12 - pierwszy i niestety ostatni post w wątku z zasadami odnoszący się do... ilości wyprasek
26.12 - jedna, jedyna odpowiedź na pytanie o jedną z zasad odsyłająca do... instrukcji
27.12 - przepraszamy, macie rację, zaczynamy prace nad poprawioną instrukcją, piszcie w zasadach
14.02 - forum nie można spuścić z oka, pracujemy w pocie czoła, termin MARZEC, piszcie w zasadach
To są WSZYSTKIE posty od wysyłki gry.

Nie śledziłem aktywności RedImp wcześniej i przyznam, żem lekko zaskoczony... nieładnie panowie/panie Impowie. Mimo, że Inkwizytor, nad którym pracujecie, to jedna z moich ulubionych postaci polskiej literatury ostatnich lat, mooooooooooooocno się zastanowię nad wsparciem. A nie ukrywajmy, swoim działaniem (czyt. ich brakiem) zrażacie do siebie ludzi. Przypuszczam, że planujecie jeszcze wydawać gry, czego wam i nam życzę, ale idziecie w bardzo złym kierunku. Jedno wydawnictwo z systemem mieszkaniowym łasicowatych w nazwie już poszło tą drogą i pokazało jak nie robić gier i jak spalić za sobą (prawie) wszystkie mosty. Nie idźcie tą drogą. Póki co. Ja jeszcze czekam i trzymam kciuki.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%
ODPOWIEDZ