Anachrony (R. Amann, V. Peter, D. Turczi)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: rattkin »

AkitaInu pisze: Z tego co pamiętam to ciągnie Cię w stronę ameri
Źle pamiętasz. Po prostu nie ciągnie mnie w stronę najklasyczniejszych z klasycznych eurasów.
AkitaInu pisze: - Z czym mieliście problem jeżeli chodzi o instrukcję? Ja po jednokrotnym przeczytaniu musiałem bodajże tylko raz czy dwa zajrzeć do niej podczas grania
Opis akcji Capital Council był zamotany (kiedy można, kiedy nie można, kiedy można, ale nie wykonuje się akcji, itd).
Najwięcej problemów było z samym Time Travel i Focus. Instrukcja bardzo pobieżnie prześlizguje się po temacie, a wręcz sugeruje, że na koniec refresha, focus kazdego przesuwa się o jeden z aktualnego miejsca - co oczywiście nie jest prawidłowe. Szczęśliwie przeczytałem nieoficjalny faq przed grą.
Sytuacji nie poprawia fakt, że instrukcja w ogóle nie tłumaczy konceptu aktualnej ery - niczym to nie jest zaznaczane, a tylko jest wywiedzione z tego, że to "drugi kafelek z prawej z odkrytem superprojektem".
Opis superprojektów i ogólnie breakthroughs też jest potraktowany bardzo dziwnie - po przeczytaniu instrukcji nie ogarnałem o co chodzi i do czego są te breakthroughs, jeśli tylko do paru punktów na koniec, to wyglądało bardzo biednie. Dopiero jak się zajrzy do appendixa z listą superprojektów, to tam jest wciśnięte, że superprojekty mają koszt, który trzeba opłacić zasobami i breakthroughs (chociaż to też nie było super jasne, czy napewno obydwoma, czy jednak do wyboru to lub to).

Tak jak napisałem, nie jest źle (z pomocą faq zagraliśmy w miarę sprawnie i chyba bez błędów, ew. jakieś małe), ale bardzo dobrze też nie.
AkitaInu pisze: - Co złego jest w tych kostkach na scientific breakthrough? Zawsze masz wybór, albo jedno albo drugie. Dodatkowo są sytuacje w grze kiedy bierzesz po prostu jeden wybrany symbol bo jakiś budynek/breakthrough/skill na to pozawala
Napisałem co jest złego. Są, tylko po to, żeby od połowy gry ich nie było. Nie dodają niczego ciekawego, a patrząc po komentarzach na BGG, jeszcze dodatkowo rozsierdzają eurograczy, którzy dostają białej gorączki na widok kostek. Kostka paradoxów generuje i tak średnio 1 (zasady nawet sugerują wariant, gdzie w ogóle się jej pozbywamy).
AkitaInu pisze: - Naprawde budzicie ich za free pare razy? Przecież to jest euro, masz ich budzić wodą tak żeby dostać punkty. Jak piszesz "co najwyżej wyjdziemy z punktami na 0" to już wiem że Twoje 6.5 niestety według mnie nietrafione. Troche jakbyś grał nie na punkty ;) To jest przecież euro :)
W naszej grze miałem morale -3 pozycje, by na końcu gry i tak skończyć z maksem. Może miałem szczęście. Natomiast kara punktowa typu -4/-6 VP raczej niespecjalnie offsetuje potencjalną korzyść z użycia workerów jeszcze raz i zaoszczędzoną w ten sposób wodę, którą można przemielić na coś innego. Tak jak powiedziałem, w ogólnym rozrachunku, średnio wychodzi się na 0. Jeśli graczowi tak się dobrze ułoży, to wyjdzie na plus - czy to używając wody do budzenia, czy zmuszając do budzenia i używając wody do czego innego. Nie jest to ciekawy wybór. Jest to po prostu wybór.
AkitaInu pisze: Jeszcze jedna uwaga - figurki może nie powalają ilością detail ale są bardzo wygodne. Normalne realizowanie exosuitów i ich wystawianie na plansze to położenie hexa i na to robotnika, niewygodne i się rozjeżdża ;)
To prawda. Ale koszt za ten kawałek wygody jest koszmarny - 2x większe i cięższe pudło, więcej miejsca zajęte na stole (suity tekturowe możemy sobie ustawić w kupce). Te figurki mogły być dużo mniejsze i nic by się nie stało.

--

Nie będę się spierał na "przecież to euro, trzeba grać na punkty". Rozumiem, że w tego typu grach, całe clu to optymalizacja końcowego wyniku w samotności. Szanuję, że ktoś może lubić coś innego. Ja kupiłem, zagrałem i taka jest moja opinia. Nie czuję, że muszę się z niej tłumaczyć i argumentować, gdy ktoś ją uzna za "złą", chyba, że ktoś mnie merytorycznie wypunktuje, że coś źle zrozumiałem, źle zagrałem, itd. Nie rozumiem dlaczego fani tego typu gier mieliby się czuć tą oceną zrażeni, przecież dla nich ocena wynosi 8.7 - to bardzo wysoko.

Wiedziałem, że to jest euro, wsparłem trochę w pół ciemno (bo mogę), pobieżnie kartkując instrukcję. Miałem nadzieję, że aspekt podróży w czasie nada grze ciekawego sznytu, temat sci-fi wyniesie wszystko na wyższy poziom, a obecność kostek miała sugerować, że gra będzie będzie ciągnąć w stronę produktu hybrydowego. Niestety, tak się wogóle nie stało, dlatego niech moje doświadczenie będzie ostrzeżeniem dla potencjalnych zauroczonych oprawą i przepychem na stole - to tylko chrome, pod spodem jest ta sama gra oklepana mechanika euro, co w większości poprzednich worker-placement z ostatnich lat. Dobrze opakowana, w miarę sprawnie zrealizowana - i nic ponadto. Jeśli ktoś chciałby mieć jakiegoś jednego reprezentacyjnego eurasa, to pewnie będzie to dobry wybór. Mnie osobiście już wystarczy takich samych gier na jedno kopyto. Widzę po opiniach na BGG, że nie jestem odosobniony w tej ocenie.

Przeglądałem sobie dzisiaj moduły. Doomsday wygląda bardzo meh, Pioneers wyglądają fajnie, dodatkowe exosuity i pola akcji - dramat (jeszcze mniej blokowania). Natomiast problemem wszystkich trzech jest to, że dokładają opcji, nie zmieniając podstawowych prawideł gry - co znaczy, że kołderka jest jeszcze krótsza. Dwa główne (Doomsday/Pioneers) wymagają exosuitów - i to chyba jest ich największa wada. Exosuitów jest mało, bardzo mało. Jeśli dokładamy jakiś moduł do gry, to znaczy, że z tych kilku akcji, które mamy, jeśli chcemy skorzystać z dodatkowych modułów, to ich użycie ogranicza nam użycie innych opcji. Sprowadza się to do podstawowej charakterystyki point-sałatek - nieważne co robisz, tak długo jak robisz tą jedną rzecz dobrze. Trochę tu wymyślam, bo z Pioneers jeszcze nie grałem, ale wyobrażam sobie, że jak ktoś już zainwestuje w podładowanie kombinezonu, to będzie chciał jednak uderzać w przygody - bo już poświęcił trochę tempa - co oznacza, że musiałby z nich korzystać częściej, kosztem innych akcji. To, moim zdaniem, jest symptom suboptymalnie zaprojektowanego dodatku. Ale może się mylę, zagram, to się zobaczy.

Nie, nie wystawię na mathandlu. Jeśli już, to sprzedam/zamienię bardziej tradycyjnymi metodami.
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2017, 13:13 przez rattkin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: AkitaInu »

Musiałeś mieć coś co pozwalało Ci przesuwać morale dodatkowo - majac na -3 raczej samą jedną akcją na erę byś nie wyniósł tego na maxa - szczęście według mnie, raczej dobra inwestycja w budynek :) (Chyba że źle gracie ;))

Wracają do tematu - tak jak pisałeś - dla Ciebie gra średnia. Nie chciałem tego oczywiście podważać
(chociaż sam widziałeś jakiej wielkości będą figurki ;))

Dla mnie to jednak powiem świeżości w euro, bardzo dobrze poukładana gra z dobrym tematem i fajnym twistem (time travel i zmiana dynamiki po uderzeniu meteorytu).

Szkoda że Ci nie podeszło :)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Gizmoo »

Podoba mi się, że Rattkin się nie kryguje, tylko konkretnie opisuje co mu w grze nie pasuje. Wiem przynajmniej czego się spodziewać i wiem już, że raczej gra mnie nie porwie.

Jak Anachrony pojawiło się na kicku, to mnie oczarowało. Ale im bardziej zacząłem się wgłębiać w temat - tym miałem więcej wątpliwości. Dodatkowo sprawę pogorszył fakt, że to gra twórców Trickeriona - niepotrzebnie przekombinowanego i nieintuicyjnego, średnio klimatycznego euro. Oczywiście nadal chcę zagrać, ale na całe szczęście nie mam już ciśnienia na zakup własnego egzemplarza.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: AkitaInu »

Gizmoo pisze:Podoba mi się, że Rattkin się nie kryguje, tylko konkretnie opisuje co mu w grze nie pasuje. Wiem przynajmniej czego się spodziewać i wiem już, że raczej gra mnie nie porwie.

Jak Anachrony pojawiło się na kicku, to mnie oczarowało. Ale im bardziej zacząłem się wgłębiać w temat - tym miałem więcej wątpliwości. Dodatkowo sprawę pogorszył fakt, że to gra twórców Trickeriona - niepotrzebnie przekombinowanego i nieintuicyjnego, średnio klimatycznego euro. Oczywiście nadal chcę zagrać, ale na całe szczęście nie mam już ciśnienia na zakup własnego egzemplarza.
Zgadzam się - takie głosy zawsze się przydają, nawet jeżeli się z nimi nie zgadzam ;-)

Gizmoo - według mnie anachrony jest klimatyczne. Co ciekawe to dopiero jedna pół negatywna opinia, na jej podstawie zmieniasz juz zdanie ? ;-)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Gizmoo »

AkitaInu pisze:Co ciekawe to dopiero jedna pół negatywna opinia, na jej podstawie zmieniasz juz zdanie ? ;-)
Nie tylko po tej opinii. Widziałem grę na Essen i już wtedy miałem wrażenie, że za dużo się dzieje na planszy, za dużo jest do zrobienia, mnóstwo wolnych pól akcji - przez co gra wydaje się "rozwodniona".

W grach z bogatą sałatką punktową i z nagromadzeniem pól akcji zawsze jest jeden i ten sam problem - coś tam robisz, punkty lecą, ale nie masz poczucia, że osiągasz cokolwiek dzięki zajęciu tego jednego konkretnego pola. Lubię gry w których ewidentnie widzę swoje błędy, wiem co poprawić i na co zwracać uwagę przy każdej kolejnej rozgrywce. Po jednym ruchu wiedzieć, że coś zwaliłem. Dlatego opinia rattkina poniekąd utwierdziła mnie w przekonaniu, że Anachrony może mnie nie porwać. Jeżeli worker placement nie ma zaciętej rywalizacji o pola akcji, a w każdej turze masz szansę "coś tam zrobić", to gra pozbawiona jest dla mnie niezbędnego napięcia. Dodatkowo kompletnie nie trawię nieintuicyjnych rozwiązań w grach. Gdy zamiast powiązania logiczno-tematycznego wykonuje jakąś czynność, która jest totalnie abstrakcyjna. Oczywiście nie jestem pewny w 100% czy jest to casus Anachrony, ale po wypowiedzi rattkina wydaje mi się, że tak.
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1213
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 363 times
Been thanked: 250 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Deem »

Dzięki rattkin. Obserwuję ten tytuł od chwili zapowiedzi i miałem totalną huśtawkę od "czadowy klimat, muszę to mieć" po "ale to może być tylko zasłona dla średnich zasad". Będę mógł niedługo sprawdzić na własnej skórze, jak to naprawdę wygląda, ale dzięki Twojej opinii, nie będę miał wybujałych oczekiwań na więcej niż grę solidną.
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: rattkin »

Gizmoo pisze: W grach z bogatą sałatką punktową i z nagromadzeniem pól akcji zawsze jest jeden i ten sam problem - coś tam robisz, punkty lecą, ale nie masz poczucia, że osiągasz cokolwiek dzięki zajęciu tego jednego konkretnego pola. Lubię gry w których ewidentnie widzę swoje błędy, wiem co poprawić i na co zwracać uwagę przy każdej kolejnej rozgrywce. Po jednym ruchu wiedzieć, że coś zwaliłem.
Dokładnie tak - ja również jestem entuzjastą takich właśnie gier. Anachrony do nich nie należy.
Gizmoo pisze:Dodatkowo kompletnie nie trawię nieintuicyjnych rozwiązań w grach. Gdy zamiast powiązania logiczno-tematycznego wykonuje jakąś czynność, która jest totalnie abstrakcyjna. Oczywiście nie jestem pewny w 100% czy jest to casus Anachrony, ale po wypowiedzi rattkina wydaje mi się, że tak.
Nie powiedziałbym, że coś w Anachrony jest jakoś specjalnie nieintuicyjne - po zrozumieniu zasad, raczej wszystko ma swój sens i porządek. Tutaj jest z tym relatywnie nieźle. Jednak to tematyczne zahaczenie jest niewielkie - tzn. niby jest i jest wyjaśnione (tu buduję, tam wysyłam w kombinezonie, bo inaczej radioaktywność go zje, tam wysyłam coś w przeszłość), ale pozostaje gdzieś obok, a jak się mocniej wstrząśnie, to temat po prostu się odkleja i odpada. Niby o wielu grach tak można powiedzieć, ale tu boli szczególnie - może dlatego, że podjęty temat jest tak ambitny, a gra nie do końca z nim współpracuje. Zbyt łatwo odskoczyć od tego w "tu kładę workera, tam zamieniam kosteczkę, tu buduję kafelek". Prosty przykład: kara w postaci Anomalii - to tylko kafelek z -3 punktami, którego można się łatwiutko pozbyć. A można było zrobić jakiś stały, utrudniający efekt, z którym trzeba się borykać, a którego usunięcie nie jest tak oczywiste. Oczywiście, to wtedy byłaby nieco inna gra. Ale mniej więcej o to mi chodziło, gdy mówiłem, że suchość i brak tematu. On jest narysowany na komponentach, ale bardzo płytko zarysowany w reszcie gry. Na planszy mamy klasyczne akcje: pobierz zasoby typu A, typu B, typu C, pobierz workera, wybuduj, dokonaj wymiany.

Najbardziej chyba odejmują tematowi kafelki budynków, które są kolorowymi bezdusznymi kawałkami tektury, z miejscami akcji lub korzyściami. Nie mają nawet nazw, ani grafik, są istotną częścią gry i jeszcze dodatkowo w jej trakcie zasłaniają nam artwork na głównej planszy. To bardzo "pomaga" zdystansować się do tematu. Ale widziałem eurogry o temacie dużo bardziej abstrakcyjnym, więc nie chciałbym demonizować.
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2017, 14:02 przez rattkin, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: AkitaInu »

Gizmoo pisze:
AkitaInu pisze:Co ciekawe to dopiero jedna pół negatywna opinia, na jej podstawie zmieniasz juz zdanie ? ;-)
Nie tylko po tej opinii. Widziałem grę na Essen i już wtedy miałem wrażenie, że za dużo się dzieje na planszy, za dużo jest do zrobienia, mnóstwo wolnych pól akcji - przez co gra wydaje się "rozwodniona".

W grach z bogatą sałatką punktową i z nagromadzeniem pól akcji zawsze jest jeden i ten sam problem - coś tam robisz, punkty lecą, ale nie masz poczucia, że osiągasz cokolwiek dzięki zajęciu tego jednego konkretnego pola. Lubię gry w których ewidentnie widzę swoje błędy, wiem co poprawić i na co zwracać uwagę przy każdej kolejnej rozgrywce. Po jednym ruchu wiedzieć, że coś zwaliłem. Dlatego opinia rattkina poniekąd utwierdziła mnie w przekonaniu, że Anachrony może mnie nie porwać. Jeżeli worker placement nie ma zaciętej rywalizacji o pola akcji, a w każdej turze masz szansę "coś tam zrobić", to gra pozbawiona jest dla mnie niezbędnego napięcia. Dodatkowo kompletnie nie trawię nieintuicyjnych rozwiązań w grach. Gdy zamiast powiązania logiczno-tematycznego wykonuje jakąś czynność, która jest totalnie abstrakcyjna. Oczywiście nie jestem pewny w 100% czy jest to casus Anachrony, ale po wypowiedzi rattkina wydaje mi się, że tak.

Akurat ikonografia i intyicyjność oznaczeń to w anachrony duży plus, nikt nie miał z tym żadnego problemu po 15 minutach gry :)

Dodatkowo nie ma tutaj nie wiadomo ile pól akcji, tak naprawde najważniejszych są .... 3 ;) do tego dwa uniwersalne, dla kazdego i dwa w kapitolu, droższe ale pozwalające zrobić coś extra

I to wszystko - reszta to Twoje miasto i to jak sobie w nim zbudujesz budynki to już zależy od Ciebie

Jedyne co to na początku można mieć mały mętlik w co najlepiej iść ale to akurat nie minus, bo wtedy połowa gier była by zminusowana na starcie.

Co do zaciętości - jest według mnie, może nie aż tyle co w innych grach ale chcac zrobić coś konkretnego i nie ponieść przy tym kosztów trzeba się pośpieszyć. Tutaj bardziej właśnie to jest kluczowe - koszt w wodzie jaki poniesiemy robiąc jakas akcję.

Dodatkowo po 4 erze jak uderzy asteroida gra zmienia dynamikę a to jest mało spotykane - mamy pola akcji z bonusami które są jednorazowe plus główną akcję gry że się tak wyrażę - możemy ją zrobić raz tylko i wyłacznie ale musi to być efektywne. No i musimy zdążyć bo ktoś nam może po prostu zakończyć grę za szybko i będziemy w czarnej dupie ;)

Ja polecam zagrać najpierw mimo wszystko.

Co do tematu .. hmm ok budynki rzeczywiście kiepsko pokazane, tu się zgodzę :)

Ale jak na euro to i tak ma dużo klimatu.
Awatar użytkownika
aaxxee
Posty: 231
Rejestracja: 08 wrz 2014, 17:14
Lokalizacja: Ciechocinek
Has thanked: 9 times
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: aaxxee »

Witam, mam takie spostrzeżenie co do opisu gier przez "starych wyjadaczy", bez czepiania się oczywiście.
Mianowicie, biorąc pod uwagę punk widzenia kogoś kto dopiero zaczyna przygodę z grami i chciał by spróbować, powiedzmy klasycznego worker placement, opis krytyczny z punktu widzenia wyjadacza, może zniechęcić "nowego" do danej gry. Tymczasem te nie innowacyjne mechaniki będą w gruncie rzeczy dla niego nowe i dadzą mu sporo frajdy. Takie przemyślenie.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: rattkin »

Jest skończona ilość gier, które targetowane są w początkujących. Anachrony nie jest w tej grupie. Z perspektywy nowego wszystko będzie cudowne i piękne - dlatego taka perspektywa do krytycznego spojrzenia średnio się nadaje.

A, że każdy swój rozum mieć powinien, to chyba oczywiste.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Ryu »

Się tak każdy odnośi do posta rattkin'a to i ja też. Nie będę gorszy ;)
rattkin pisze:Instrukcja trochę mętna, nie wyjaśnia wszystkiego dobrze. Nie najgorzej, ale też i nie bardzo dobrze.
+1 Mam podobne zdanie. Widziałem gorsze, widziałem lepsze. Tragedii nie ma ale część rzeczy potraktowali tak troszę "na odwal".
rattkin pisze:- timeline gimmick, którego absolutnie mogłoby nie być, bo nie dodaje grze niczego ciekawego. Pozostaje tylko trickiem, który generuje w ostatecznym rozrachunku wymęczone wachnięcia o kilka punktów - za niezapłacenie jest na koniec -2, więc trzeba coś z tego przywołania wygenerować, żeby było więcej niż te 2. Potencjalnie, możne wskoczyć anomalia, więc jeszcze kolejne -3 do ewentualnego podliczenia, chyba, że się jakoś ściągnie, ale to dodatkowe akcje/zasoby. Oczywiście, gra doskonale sobie zdaje sprawę, że w takim układzie nikt by z przyszłości niczego nie przywoływał, więc sztucznie owo przywołanie wymusza: weź, a potem sprawnie oddaj, to dostaniesz +2 VP, zamiast -2 VP. I ot, zabawa w koło macieju.
Niestety popieram. Moim kolego bardziej się to rozwiązanie podobało. Dla mnie to taka pożyczka którą albo spłacę albo nie :)
rattkin pisze:- tired workers - niby ma dorzucać do gry element decyzji, w praktyce i tak za darmola wszystkich budzimy dobre parę razy, trochę nam morale spadnie, ale potem sobie spokojnie to podbijemy wodą, czy akcjami z budynków. Co najwyżej wyjdziemy z punktami na 0.
Tu się nie zgodzę. Wszystko zależy od budynków, plansz graczy (strona A czy B) itd. Dla mnie to było całkiem fajne szczególnie że grając kałamarnicami (czy jak to tam zwać) miałem tą akcję za żaton a nie jako "akcja" (jak koledzy). Dla mnie fajne urozmaicenie :)
rattkin pisze:Figurki co najwyżej średnie
Tu nie mam pojęcia. Mam wersję bez figurek bo kupowałem jednak z myślą że o euro jest więc... No, po co mi to? Pewnie są praktyczniejsze ale mi w zupełności żetony starczą :) Pewnie jakbym ocenił Anachrony na 10 /10 to bym sobie dokupił a tak - dobrze mi z tym co mam :)
rattkin pisze:Gra jest dobrze wydana, niezłe zilustrowana (postaci najsłabsze), ma tez dobry ogólny ui design, ikonografię itd. - jest funkcjonalna i estetyczna, to się chwali.
+1
rattkin pisze:Kosteczki zasobów z miejsca są do wywalenia - przezroczyste, niewiele koloru, w grze bardzo trudne do odróżnienia. Całe szczęście, że są w zamian sensowne tekturowe żetoniki zasobów.
Dla mnie tektura do wywalenia. Kosteczki bez problemu odróżnialne choć kolega grający z nami też marudził. Dla mnie wystarczająco różne :)

Ja osobiście nie pieję z zachwyów (bo lepszy Trickerion póki co :P ) ale Anachrony to bardzo dobra gra (ocena po 1 grze) i mam nadzieję że uda mi się w najbliższym czasie jeszcze kilka razy zagrać żeby ewentualnie zweryfikować zdanie. Tylko że ja lubię suchary więc prawdopodonie gra u mnie w kolekcji zostanie z napisem "chętnie zagram bo dobra gra to jest choć nic nowego nie wnosi" :)
Tony23
Posty: 421
Rejestracja: 03 paź 2014, 18:43
Been thanked: 5 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Tony23 »

Na KS była możliwość za jakieś grosze (5$?) zakupu wersji print&play, czy ktoś chciałby się podzielić tymi plikami?
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: krecilapka »

Dla mnie kostki były do kitu ponieważ szare mało się odróżniają od tych szmaragdowych. Powinny mieć bardziej zdecydowany odcień żebym się nie zastanawiał czy wziąłem właściwy. W grze i tak jest na czym myśleć ;).
Na planszy powinny być wydrukowane opłaty jakie należy ponieść po uderzeniu komety. Bo tak to po zakryciu trzeba podnieść żeton żeby sprawdzić ile jest pod spodem wody do zapłacenia za akcję.
Giera spoko. Może być. Mającym obawy po trickerionie podpowiem: trickerion był dla mnie przekombinowany i niegrywalny. Anachrony jest sympatyczne i śmiga. Za grą stoi historia teoretycznie ķlimatyczna. Ale ja to wyczuwałem tylko oglądając instrukcję ;). W grze to już było dla mnie słabo wyczuwalne. Jednak wszystko sprowadzilo się do ciułania kosteczek w konkretnym kolorze niż surowców. Nikt nie sięgał po wodę, tytan tylko po niebieskie, pomarańczowe itp.
To nie jest euro ze śrubowaniem wyników ze względu na losowość. I nie chodzi mi o rzut kością przy badaniach. Ale np. Wyszedł kafelek który mi się mnożył z jakąś tam wodą która wydając otrzymywałem ot tak pstryk 8 punktów co turę. Nie był to żaden sprytny plan, po prostu tak się ułożyło. U nas np w rozgrywce wyszły dwa budynki produkujące punkty co pozwoliło naszej dwójce sporo odskakiwać od pozostałej dwójki graczy. A oni takiej szansy nie mieli i już. Ale gra się w miarę fajnie. Dla mnie anachrony pod względem ciężaru i funu to taka teraformacja marsa. Tylko ładniejsza i droższa ;).
To nie jest gra wyznaczająca nowe trendy. Ale zapewnia niezłą rozrywkę w swojej dziedzinie.

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4031
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 20 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: AkitaInu »

krecilapka pisze:Dla mnie kostki były do kitu ponieważ szare mało się odróżniają od tych szmaragdowych. Powinny mieć bardziej zdecydowany odcień żebym się nie zastanawiał czy wziąłem właściwy. W grze i tak jest na czym myśleć ;).
Na planszy powinny być wydrukowane opłaty jakie należy ponieść po uderzeniu komety. Bo tak to po zakryciu trzeba podnieść żeton żeby sprawdzić ile jest pod spodem wody do zapłacenia za akcję.
Giera spoko. Może być. Mającym obawy po trickerionie podpowiem: trickerion był dla mnie przekombinowany i niegrywalny. Anachrony jest sympatyczne i śmiga. Za grą stoi historia teoretycznie ķlimatyczna. Ale ja to wyczuwałem tylko oglądając instrukcję ;). W grze to już było dla mnie słabo wyczuwalne. Jednak wszystko sprowadzilo się do ciułania kosteczek w konkretnym kolorze niż surowców. Nikt nie sięgał po wodę, tytan tylko po niebieskie, pomarańczowe itp.
To nie jest euro ze śrubowaniem wyników ze względu na losowość. I nie chodzi mi o rzut kością przy badaniach. Ale np. Wyszedł kafelek który mi się mnożył z jakąś tam wodą która wydając otrzymywałem ot tak pstryk 8 punktów co turę. Nie był to żaden sprytny plan, po prostu tak się ułożyło. U nas np w rozgrywce wyszły dwa budynki produkujące punkty co pozwoliło naszej dwójce sporo odskakiwać od pozostałej dwójki graczy. A oni takiej szansy nie mieli i już. Ale gra się w miarę fajnie. Dla mnie anachrony pod względem ciężaru i funu to taka teraformacja marsa. Tylko ładniejsza i droższa ;).
To nie jest gra wyznaczająca nowe trendy. Ale zapewnia niezłą rozrywkę w swojej dziedzinie.

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Ale wiesz że po uderzeniu komety, jak zakryjesz pola akcji na planszy, to już za nie nie płacisz wodą ?:)

I możesz napisać skąd te 8 punktów trzepałeś? Bo teraz nie jestem pewien czy dobrze graliście a jestem ciekaw :D
Awatar użytkownika
krecilapka
Posty: 967
Rejestracja: 26 mar 2013, 09:54
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 38 times
Been thanked: 188 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: krecilapka »

No to źle graliśmy bo płaciliśmy wodę po uderzeniu komety nadal.
A punkty dostawałem za maksymalne przesunięcie w prawo na tablicy tych robotników plus akcję.

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 929 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: rattkin »

Czyli dokładnie co?

Za morale możesz dostać 2 VP, jeśli uda Ci się jeszcze przesunąć, Musiałbyś przesunąć to 4 razy w ciągu rundy, a to chyba jest niemożliwe (nie ma chyba aż tylu dostępnych akcji na budynkach/projektach). Punkty pod morale są na koniec gry.
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: malekith_86 »

Dokładnie. Punkty za morale dostaje się raz na koniec gry. Jeśli wcześniej dojedziesz do końca to za każde kolejne przesunięcie dostajesz 2vp a nie tyle ile jest nadrukowane na najdalszym polu morali.
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Wincenty Jan »

Wrażenia po pierwszej rozgrywce.

Byłem zaskoczony wielkością gry i rozmachem figurek. Z początku miałem wrażenie, że to kickstarterowy przerost formy nad treścią ale tak jak nie wolno oceniać gry po okładce tak samo nie mogę oceniać gry po kilogramie plastiku :) początkowo z trudem przychodziło mi odnaleźć sens gry. Skupiałem się tylko i wyłącznie na celach mojej frakcji aby spokojnie opuścić planetę podczas nieuniknionej zagłady. Nie ukrywam, że miałem problem aby wszystkie zasady zaczęły płynnie w mojej głowie funkcjonować i dały zamierzony efekt pod postacią przemyślanych ruchów. Po drugiej rundzie wszystko było jasne i klarowne. Gra z każdą rundą rosła w moich oczach , a w wyobraźni pięła się w osobistym rankingu gier :) Można powiedzieć, że to kolejna wariacja na temat tak szalenie popularnej mechaniki jaką jest worker placement ale wariacja wprowadzająca, jak dla mnie, powiew świeżości, a zarazem dająca liczne drogi do zwycięstwa. Wspaniała jest opcja podróżowania w czasie, zaciąganie "pożyczki" z przyszłości i spłacanie jej w przeszłości. Opcje, które dają budynki, czyli rozbudowa swojego poletka akcji , bardzo sprytnie przemyślane. Niby nic nowego, a jednak pasuje do całości. Szalenie urzekło mnie przygotowywanie robotów na swojej planszy i wysyłanie ich na planetę z różnymi naukowcami na pokładzie. I jeszcze ta nutka losowości pod postacią trzech kości. Koktail różnych mechanik ze szczyptą innowacyjności doprawiony pięknym wykonaniem. Nie wiem jak ocenię grę po dalszych rozgrywkach ale zdecydowanię chcę więcej i więcej! Dałem na BGG 9 wystawioną ze szczerego serducha.

Ciesze się, że autorzy pokusili się o bardziej wyszukany temat, aczkolwiek ich poprzednia produkcja zobowiązuje do utrzymania oryginalnej tematyki.
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 395 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Leviathan »

Unboxing Anachrony możecie obejrzeć w najnowszym filmie na kanale Wojennik TV.

Wojennik TV # 21: Anachrony - unboxing

Zapraszamy do obejrzenia, jak wygląda zawartość tego gigantycznego pudła.
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 195 times
Kontakt:

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: orzeh »

Po 7 rozgrywkach zaczynam się obawiać o to, że droga do zwycięstwa jest budowanie, wszystkie inne akcje są tłem i dodatkiem. Nie dodawałem żadnych modułów ale zaczynam się martwić że wszystkie inne punkty to drobnica. Napiszcie jak inaczej wygrać niż być pierwszym i budować :/
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2017, 21:11 przez orzeh, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Ryu »

A możesz napisać coś więcej? Grałem ostatnio i chętnie bym się jakoś odniósł do tego co piszesz ale za mało danych.
W sensie Ty budujesz a reszta czeka i co robi? U nas może i na koniec gry wszystkie pola zajęte nie są ale różnica między budynkami to 1-2 więc tylko kilka pkt. różnicy.
Poza tym jest oś czasu to już kilkanaście punktów, morale (fakt że może i mniej ale te 8 to też nie tak mało).
A z budynków ile trzepiesz że aż takie przegięte są?
Fojtu
Posty: 3373
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Fojtu »

Ja grałem w modułem pionierskim i tak jest masa punktów do wbicia. Niestety sam moduł jest idiotycznie losowy, więc raczej wolałbym grać bez niego.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3349
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 1997 times

Re: Anachrony

Post autor: Ardel12 »

Gra trochę poleżała u mnie na półce i w końcu dzisiaj udało mi się rozegrać partię w dwie osoby. Graliśmy ścieżką natury i progresu. Całość wraz z tłumaczeniem zasad zajęła nam 2h (graliśmy pełne 7 rund). Tyle suchych danych, teraz przejdźmy do konkretów.

Wykonanie:
- figurki są boskie, porządne i z dużą ilością szczegółów,
- żetony oraz karty bardzo przyjemne w użyciu (karty mają bardzo przyjemną fakturę),
- kosteczki wykonane są dobrze, ale rozróżnienie pomiędzy czarną a zieloną jest czasem bardzo ciężkie (nie zależnie od oświetlenia mieliśmy z tym problem),
- plansze grube, też OK.

Instrukcja:
Przejrzysta i dobrze napisana. W trakcie partii wyszły dwa pytania, na które nie byłem w stanie znaleźć odpowiedzieć.

Mechanika:
- worker placement w twistem w postaci egzoszkieletów, które są wymagane do wykonywania akcji na planszy oraz rozróżnienie względem robotników na cztery typy.
- ciekawa możliwość wysyłania sobie surowców/workerów/egzoszkieletów z przyszłości, jednak koszt jaki niesie wydawał się dość wysoki i mało opłacalny by nim szastać.
- możliwość budowania budynków i super projektów, które dodają nam akcji(darmowe lub wymagające workera) lub pasywnych umiejętności.
- po upadku meteorytu następuje całkiem sporo zmian (pewne pola znikają inne stają się jednorazowe i pojawia się akcja ewakuacji), które potrafią namieszać i jeśli się zawczasu na nie nie przygotujemy to możemy dużo stracić.

Po jednej partii nie pokuszę się o stwierdzenie czy jest szał czy nie. Na pewno jest lepiej niż w podstawowej wersji Trickeriona, znacznie więcej się dzieje, czuć wyścig pomiędzy graczami o niektóre pola lub super projekty. Różnorodność między ścieżkami istnieje ale ogranicza się do początkowych zasobów i umiejętności specjalnych (dodatkowe moduły wprowadzają większe zróżnicowanie). Mechanizm z cofaniem surowców w czasie i powiązane z nim anomalie są bardzo klimatyczne, ale też potrafią dużo krwi napsuć. Na razie gra na plus, zobaczymy co dalej.
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1281
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 195 times
Kontakt:

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: orzeh »

Ryu pisze:A możesz napisać coś więcej? Grałem ostatnio i chętnie bym się jakoś odniósł do tego co piszesz ale za mało danych.
W sensie Ty budujesz a reszta czeka i co robi? U nas może i na koniec gry wszystkie pola zajęte nie są ale różnica między budynkami to 1-2 więc tylko kilka pkt. różnicy.
Poza tym jest oś czasu to już kilkanaście punktów, morale (fakt że może i mniej ale te 8 to też nie tak mało).
A z budynków ile trzepiesz że aż takie przegięte są?
Po dalszych grach CAŁKOWICIE się wycofuje z powyższego - gra jest niesamowita. Wrażenie pewnie było po tym że graliśmy po stronie "A" a potem jeszcze Chronobot mnie mylnie utwierdził że strategia "na bydynki" jest "jedyną słuszną".
Dwa razy zagrałem w skłądzie 4-ro osobowym z dodatkiem Doomsday i na stronie "B" frakcji - już inaczej nie będziemy grać, strona "A" to takie "demo" przy tym. dodatkowo poza doomsdayem) w ostatniej rozgrywce odwróciliśmy kafle czasu na te z kolejnością oraz dodaliśmy "Guardianów" - nie potrafie wypowiedzieć na jakim poziomie emocjii graliśmy - niesamowite.
Dodam że nie było ewakuacji - ależ rozgrywka się zmieniła :)
Awatar użytkownika
Veridiana
Administrator
Posty: 3237
Rejestracja: 12 wrz 2008, 17:21
Lokalizacja: Czyżowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 60 times
Kontakt:

Re: Anachrony - time travel WP od autorów Trickeriona

Post autor: Veridiana »

ODPOWIEDZ