Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
kmd2000
Posty: 324
Rejestracja: 26 sty 2017, 23:59
Lokalizacja: Warszawa, Praga Południe
Has thanked: 130 times
Been thanked: 125 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: kmd2000 »

Rafal_Kruczek pisze: 08 sie 2018, 08:10 Na bgg pierwsza zajawka( okładka i opis ) Pax H+/Transhumanity
Z ciekawostek - projektantem jest Matt Eklund, to chyba będzie jego pierwszy samodzielny Pax.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

Ktoś z Was próbował wariantu solo do Pax Renaissance?
Najemnik
Posty: 155
Rejestracja: 31 sie 2012, 12:42
Has thanked: 18 times
Been thanked: 19 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Najemnik »

Seria mnie zaintrygowała (najbardziej Pax Renaissance, ze względu na epokę), tylko nie rozumiem idei Living Rules. Czy jest jakaś różnica między nimi, a zwykłą erratą do gry? I czy wprowadzają zmiany w symbolach/tekstach na kartach, czy tylko w zasadach "podręcznikowych", zawartych w instrukcji?
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: warlock »

Taka mini errata połączona z doprecyzowaniem pewnych kwestii i wyjaśnieniem przypadków, na temat których papierowa instrukcja milczy. Zdecydowanie polecam naukę z living rules.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

Errata naprawia błędy, literówki itd. Living Rules to bardziej zmiany w zasadach, ale nie z powodu błędów.

Czasem w testach przedprodukcyjnych nie wszystko wyjdzie, czasem autor po premierze widzi, że jakaś rzecz jednak nie działa tak, jak by tego oczekiwał. Czasem zwykły użytkownik wyjdzie z jakimś świetnym pomysłem. W większości gier jest już za późno na wprowadzanie takich zmian, może w przypadku drugiej edycji.

Dzięki Living Rules Eklund i spółka mogą wszystkie tego typu sprawy załatwiać od ręki. Choćby wspomniany przeze mnie wariant solo do Pax Renaissance. Stworzył go zwykły gracz i opublikował na bgg, Phil stwierdził, że wariant jest fajny i zaproponował wrzucenie do Living Rules. Jak dla mnie świetna sprawa.
Awatar użytkownika
Kosternik
Posty: 245
Rejestracja: 15 lis 2014, 23:48
Lokalizacja: Poznań/Rokietnica
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Kosternik »

Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?
Moja mała kolekcja, a myślę o...
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

Kosternik pisze: 08 sie 2018, 12:18 Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?
Ja bym wrzucił, zawsze to wartość dodana. Jeśli chcecie to teraz (znając już grę) mogę coś pomóc przy tłumaczeniu.
Awatar użytkownika
Kosternik
Posty: 245
Rejestracja: 15 lis 2014, 23:48
Lokalizacja: Poznań/Rokietnica
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Kosternik »

mat_eyo pisze: 08 sie 2018, 12:39
Kosternik pisze: 08 sie 2018, 12:18 Krótka ankieta.
Ponieważ kończymy z DarkSide prace nad instrukcją (będzie dużo lepsza niż pierwotnie zakładałem), pojawiło się pytanie czy włączać w nią wariant solo?
Potrzebne to czy raczej kwiatek do kożucha?
Ja bym wrzucił, zawsze to wartość dodana. Jeśli chcecie to teraz (znając już grę) mogę coś pomóc przy tłumaczeniu.
Chętnie pomoc przyjmiemy. DarkSide obecnie zaczyna korektę Słownika i wygładzanie moich topornych zdań. Ponieważ orłem z angielskiego nie jestem, tłumaczenie zjada mi mnóstwo czasu, więc jeśli masz chęć dołączyć do "zespołu" i dorzucić cegiełkę w postaci Wariantu Solo - to zapraszam :D
Moja mała kolekcja, a myślę o...
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: DarkSide »

Kosternik, to może podrzuć mat_eyo instrukcję zrobioną na tym etapie (została do ogarnięcia tabela). Żeby mat_eyo mógł się zapoznać z naszą wersją, aby wariant solo był spójny pojęciowo. Wiele haseł można na różne sposoby przetłumaczyć. :wink:
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Rafal_Kruczek »

Czy wasze tłumaczenie jest zgodne z tą ściągawką https://bgg.cc/filepage/161729/karta-pomocy czy to cos nowego?
Jeśli potrzebna jest pomoc w redakcji chętnie rzucę okiem.
Awatar użytkownika
Kosternik
Posty: 245
Rejestracja: 15 lis 2014, 23:48
Lokalizacja: Poznań/Rokietnica
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Kosternik »

Vinnichi, który zamieścił ściągawkę na BGG prawdopodobnie korzystał z mojego tłumaczenia w jej tłumaczeniu :)
To co robimy to będzie pełne tłumaczenie zasad Living Rules z wariantem solo (bez tekstów historyczno-encyklopedycznych). Czyli pełnoprawna instrukcja z naszymi wtrąceniami doprecyzowującymi. Zanim opublikuję na BGG to prawdopodobnie podeślę kilku zainteresowanym do wglądu ;)
Moja mała kolekcja, a myślę o...
Awatar użytkownika
DarkSide
Posty: 3034
Rejestracja: 07 sty 2013, 15:12
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 568 times
Been thanked: 239 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: DarkSide »

Aż dziw że dla "Pax Renaissance" nie ma wątku w dziale pytań zasady. Pozwoliłem sobie takowy założyć w związku z kilkoma kwestiami: link tutaj
W idealnym świecie planszówkowym wszystkie eurasy ociekają klimatem, a wszystkie ameri mają przejrzyste zasady i nie potrzebują FAQ

Sprzedam gry
Moje zniżki Planszostrefa -10%, ALEplanszówki -3%
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2299
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 551 times
Been thanked: 866 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Galatolol »

Phil porównuje Pax Emancipation i Pax Transhumanity: https://boardgamegeek.com/article/29720469#29720469

Szczerze mówiąc, ten drugi wydaje mi się fajniejszy. Mimo to chyba jednak kupię Emancypację, bo wiadomo, jak z dostępnością gier SMG bywa. No i jest wariant solo.
mat_eyo pisze: 08 sie 2018, 09:56 Ktoś z Was próbował wariantu solo do Pax Renaissance?
Wziąłem się za to miesiąc temu, ale po lekturze zasad nie bardzo miałem poczucie, że chciałbym w to zagrać, więc odpuściłem.
Awatar użytkownika
Kosternik
Posty: 245
Rejestracja: 15 lis 2014, 23:48
Lokalizacja: Poznań/Rokietnica
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Kosternik »

Niniejszym pragnę powiadomić, iż prace nad tłumaczeniem instrukcji dobiegły końca.
W Wasze ręce (oczy) oddajemy tłumaczenie Living Rules (czyli odrobinę uszczegółowione, a czasem nawet zmienione w stosunku do papierowej instrukcji zasady gry).
Za czas jakiś materiał zostanie najpewniej uzupełniony o wariant solo, który pojawił się niedawno w Living Rules.
Instrukcja na BGG, do pobrania tu:instrukcja Pax Renaissance
Za zamieszanie odpowiedzialni są: Kosternik, DarkSide i mat_eyo (tym dwóm ostatnim wielce oficjalnie i publicznie dziękuję, gdyż bez nich instrukcja byłaby słaba) ;)
Ostatnio zmieniony 15 sie 2018, 14:14 przez Kosternik, łącznie zmieniany 1 raz.
Moja mała kolekcja, a myślę o...
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Ryu »

Wielkie dzięki za wkład pracy i chęci :)
Awatar użytkownika
miras23
Posty: 573
Rejestracja: 25 sty 2005, 15:23
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 19 times
Been thanked: 12 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: miras23 »

Również dołączam się do podziękowań za włożoną pracę. Na pewno skorzystam.
Czy planujecie może tłumaczyć inne gry z tej serii?
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

Do wariantu solo instrukcji siądę pewnie niedługo, zobaczymy ile mi to zajmie. Sam chciałem podziękować chłopakom za wspólną pracę przy tłumaczeniu. Dołączyłem do zespołu pod sam koniec i moja rola w zasadzie ograniczyła się tylko do korekty, zwłaszcza merytorycznej, bo chyba najlepiej znam grę. Wszystkich czytających bardzo prosimy o przesyłanie wszelkich wyłapanych błędów. Będziemy je poprawiać i opublikujemy razem z tłumaczeniem wariantu solo.


miras23 pisze: 15 sie 2018, 09:10 Również dołączam się do podziękowań za włożoną pracę. Na pewno skorzystam.
Czy planujecie może tłumaczyć inne gry z tej serii?
Mam już zamówiony Pax Emancipation i jeśli gra mi się spodoba, to będę chciał przetłumaczyć instrukcję.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: warlock »

Rzuciłem okiem na Waszą polską instrukcję i znalazłem parę drobnych błędów w stylu "inquisition" przetłumaczona jako "krucjata" (we wstępie) itd., ale od razu rzucił mi się w oczy jeden bardzo duży babol merytoryczny:
"Spisek przeciwko Teokracji. Należy rozpatrywać tylko wtedy, jeśli atakowana Karta Mapy jest Teokracją. Jeśli spisek przeciw Teokracji zwycięża, można (ale nie trzeba) zdecydować się na odwrócenie Karty Mapy na drugą (świecką) stronę."
[Kluczowe jest pogrubione/pokolorowane słowo]To nie jest prawda! Theocratic Conspiracy nie odwraca karty na świecką stronę, tylko na drugą ("other") stronę. Ma to kolosalne znaczenie, bo taka karta jak House of Borgia może zrobić Theocratic Conspiracy już na początku gry w Papal States i odwrócić Papal States na stronę islamską. Wprawdzie to klimatyczny zgrzyt (no bo dlaczego spisek Borgiów skutkuje powstaniem muzułmańskiej teokracji? ;)), ale mechanicznie tak to działa.

Wątpię, żebym miał czas sprawdzić całość (bo poprawianie po kimś zajmuje 3x więcej czasu), ale zróbcie Panowie ponowną korektę w miarę możliwości ;).
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

Ten dopisek jest mój i faktycznie, są dwa wyjątki od tej reguły. Chciałem doprecyzować i przegiąłem :)
Awatar użytkownika
weejet
Posty: 98
Rejestracja: 25 kwie 2016, 10:51
Been thanked: 3 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: weejet »

Czy ktoś z szanownych kolegów i koleżanek na forum ma anglojęzyczną wersję dodatku do Pax Renaissance?
Awatar użytkownika
Deem
Posty: 1211
Rejestracja: 23 mar 2005, 01:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 356 times
Been thanked: 250 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Deem »

weejet pisze: 16 sie 2018, 12:23 Czy ktoś z szanownych kolegów i koleżanek na forum ma anglojęzyczną wersję dodatku do Pax Renaissance?
Si
Immanentnie abstrahując od transcendentalnych dywagacji, w kierunku pejoratywnych aczkolwiek konstruktywnych rekapitulacji, dochodzimy do konkluzji, że ewenement jest ewidentnym paradoksem.
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: mat_eyo »

To ja się podepnę, czy ktoś orientuje się, gdzie można znaleźć jakąś listę kart z dodatku wraz z ich tekstem? Wiem, że był kiedyś w sieci plik excela, ale nie mogę znaleźć. Być może ktoś umie to wyciągnąć z implementacji na Vassala? Choć nie wiem, czy tam są karty z dodatku.

Ciekawskich uprzedzę i napiszę, że zarówno Weejetowi jak i mi chodzi o zakup dodatku po czesku i doprowadzenie go do stanu używalności ;)
Awatar użytkownika
Toudi
Posty: 1089
Rejestracja: 02 lis 2009, 10:21
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: Toudi »

mat_eyo pisze: 16 sie 2018, 12:47 To ja się podepnę, czy ktoś orientuje się, gdzie można znaleźć jakąś listę kart z dodatku wraz z ich tekstem? Wiem, że był kiedyś w sieci plik excela, ale nie mogę znaleźć. Być może ktoś umie to wyciągnąć z implementacji na Vassala? Choć nie wiem, czy tam są karty z dodatku.

Ciekawskich uprzedzę i napiszę, że zarówno Weejetowi jak i mi chodzi o zakup dodatku po czesku i doprowadzenie go do stanu używalności ;)
Mogę Wam zrobić zdjęcia kart jak nie znajdziecie listy, lub mogę Ci go podesłać pocztą, zrobisz co tam potrzebujesz i odeślesz.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: warlock »

Zagraliśmy wczoraj w Pax Renaissance 1v1 z homerulem wydłużającym grę, tzn. z setupem dla trzech graczy i muszę przyznać, że ta opcja mi się nie podoba. A przynajmniej pierwsze wrażenie było średnio korzystne. Gracze mają więcej czasu na przygotowanie się do osiągnięcia jakiegoś warunku zwycięstwa i paradoksalnie rozgrywka może się skończyć szybciej, bo już na pierwszej komecie. Normalnie pierwsza kometa wychodzi szybciej i gracze mogą nie być na nią jeszcze w pełni przygotowani i zaczyna się nerwówka (obie strony boją się, że przeciwnik podkupi kometę i odpali inny warunek, nawet jako defensywę). W naszej wczorajszej partii kumpel odciął mnie od dochodu, zdominował wschód i czekał na kometę do odpalenia zwycięstwa imperialnego. Jak wyszła to bardzo szybko było pozamiatane. A tak, gdyby pojawiła się wcześniej (zgodnie z normalnymi zasadami) nie do końca byłoby jasne, który warunek miałby kupić. Ciężko mi to wyjaśnić słowami, trochę się plączę i nie nakreślam pełnego kontekstu, bo wszystkie te kwestie mocno zależały od naszego stanu planszy, ale naprawdę miałem wrażenie, że ten wariant coś psuje w rytmie gry.

Swoją drogą - wczoraj zostałem tak bardzo mocno zbity w partii 1v1, że aż strach ;). Od pierwszej tury miałem wrażenie grania pod górkę, męczyłem się strasznie ze zrobieniem czegokolwiek - znajomy postawił 2-3 koncesje na wschodzie i miałem straszne trudności w powstrzymaniu jego ciągłego napływu gotówki ze szlaków handlowych. Jak sobie radzicie w takich sytuacjach w partiach dwuosobowych? Jak ktoś dominuje na wschodzie to odpuszczacie ten region i bardziej skupiacie się na zachodzie? Kurczę, problem polega na tym że jak ktoś się tam okopie to "łyka" cały dochód ze szlaków, wschodniego i zachodniego. I jak nie wyjdzie żaden trade shift, to jest się w trudnej sytuacji. Chociaż jak patrzę na wczorajszą partię to chyba źle zrobiłem próbując za wszelką cenę wykurzyć go ze wschodu w sytuacji, gdy miał w kieszeni Ottomanów... ;). Ale bałem się, że skupienie się na zachodzie i pozwolenie mu gromadzenia koncesji na początku szlaków handlowych już kompletnie odetnie mnie od gotówki.
Awatar użytkownika
grabol
Posty: 435
Rejestracja: 09 lut 2013, 21:29
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 20 times
Been thanked: 38 times

Re: Gry z serii Pax (Porfiriana, Pamir, Renaissance)

Post autor: grabol »

Pax Ren to gra 4 osobowa, moje partie w mniejszym składzie osobowym zawsze były podobne, jeden z graczy zazwyczaj osiągał dużą taktyczna przewagę i partie kończyły się szybko i bez satysfakcji.

W ostatnim etapie gry w pełnym składzie często konieczna jest współpraca trzech graczy aby zatrzymać czwartego, jest sporo namawiania, targów, szczucia na siebie nawzajem i często wygrywa ten, który w tych targach przechytrzy pozostałych, przyczai się z jakaś ciekawą kartą na ręku i wygra pozostawiając imperia pozostałych w totalnym rumowisku. Ten etap zawsze jest najciekawszy, bo każdy musi analizować poza swoim także tableau pozostałych. Po ostrej walce 3 na 1 wyskakujesz z jakimś prestiżem lub wydarzeniem i koniec. Satysfakcja jest olbrzymia. W mniejszym składzie zdarza się, że jeden z graczy jest nie do zatrzymania. Niestety niekiedy szczęśliwy układ kart na rynkach dla jednego z graczy powoduje, ze bez współpracy 3 innych gra jest jednostronna

Losowość w tej grze jest tak duża, na rynku zachodnim pojawia się zawsze mniejsza cześć kart z talii, ze ciężko przyjąć jakaś jedną strategię i trzeba prowadzić grę w taki sposób żeby stworzyć sobie szanse na wygrana przynajmniej na dwa sposoby.

Inna sprawa, ze Pax Ren to bardziej symulacja niż strategia, z bardzo duża ilością zmiennych, przez co bywło niestety tak, ze jeden z graczy wygrał 3 partie po koleji, żeby później nie wygrać ani razu w kolejnych 10 partiach.
Zablokowany