Arboretum (Dan Cassar)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- Legun
- Posty: 1786
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 157 times
Arboretum (Dan Cassar)
Jak ktoś nie widział: https://boardgamegeek.com/boardgame/140934/arboretum
Gra wygląda pięknie, zasady zrozumiałem (bo są proste jak drut), mam jednak ciągle parę wątpliwości:
- Czy szkodzenie innym jest nieuchronnym elementem gry, czy też można się tym nie kierować, tak jak np. w Patchworku?
- Czy wyobraźnia przestrzenna przy układaniu bardziej wyszukanych ścieżek daje duży bonus?
- Czy przy grze w więcej niż 2 osoby tworzą się koalicje?
No i najważniejsze: wie ktoś gdzie to kupić?
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Re: Arboretum
Dla tych co nie mają problemu z angielskim. https://youtu.be/mmiXSOG1BtQ
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
- BartP
- Administrator
- Posty: 4714
- Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 381 times
- Been thanked: 883 times
Re: Arboretum
Szkodzenie innym nie jest wymuszone przez mechanizmy; możesz tego nie robić. Masz na myśli sytuacje, gdy chcesz grać z dzieckiem lub z innego powodu bardzo pokojowo, tak?
Nie mówimy tu o jakichś fikuśnych ścieżkach. Trudno mi ocenić, na pewno inne gry oparte na przestrzenności (choćby wspomniany Patchwork) chyba jednak wykorzystują tę umiejętność bardziej.
Głównym mechanizmem w tej grze jest jednak zbieranie zestawów, a że muszą karty jednakowego rodzaju występować w twoim tableau w określonym porządku, to tylko niejako dodatek. Jak to w zbieraniu zestawów... możesz komuś podebrać coś do brakującego zestawu, ale nie musisz. Jak dwoje zacznie się bić o jeden zestaw, to wytwarza się między nimi swego rodzaju antykoalicja, na której korzysta trzeci gracz. Ale akurat w mojej 3-osobowej grze do tego nie doszło. Gracze w parach bili się o różne zestawy.
Nie mówimy tu o jakichś fikuśnych ścieżkach. Trudno mi ocenić, na pewno inne gry oparte na przestrzenności (choćby wspomniany Patchwork) chyba jednak wykorzystują tę umiejętność bardziej.
Głównym mechanizmem w tej grze jest jednak zbieranie zestawów, a że muszą karty jednakowego rodzaju występować w twoim tableau w określonym porządku, to tylko niejako dodatek. Jak to w zbieraniu zestawów... możesz komuś podebrać coś do brakującego zestawu, ale nie musisz. Jak dwoje zacznie się bić o jeden zestaw, to wytwarza się między nimi swego rodzaju antykoalicja, na której korzysta trzeci gracz. Ale akurat w mojej 3-osobowej grze do tego nie doszło. Gracze w parach bili się o różne zestawy.
Sprzedam nic
- Legun
- Posty: 1786
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 157 times
Re: Arboretum
Dzięki. Wygląda na to, że się skuszę. W ostateczności można zawsze zrobić sobie modyfikację i liczyć za wszystko, zaś te w oryginalnej wersji punktowane liczyć podwójnie. Choć nie wiem, czy to nie byłoby zbyt czasochłonne. Z podesłanego filmiku (trochę za długi by go obejrzeć w całości) dalej nie jestem do końca pewien, jakie są proporcje pomiędzy relaksacyjną kolorowanką a nieustającym napięciem wynikającym ze strachu, że moja najbardziej wypieszczona ścieżka okaże się nic nie warta.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Re: Arboretum
Jeśli przeciwnik ma Ciebie na celowniku to postara się, by te najbardziej wypieszczone ścieżki nic nie dały. Trzeba się postarać o odpowiednie zaplecze kart na ręce w takim wypadku Ale lepiej jednak o jakąś dywersyfikację, bo nigdy nie wiadomo co chowają inni gracze. Tylko na 2 osoby mamy większą kontrolę, bo widzimy dokładnie co było odrzucane i co jest już wyłożone.Legun pisze:Dzięki. Wygląda na to, że się skuszę. W ostateczności można zawsze zrobić sobie modyfikację i liczyć za wszystko, zaś te w oryginalnej wersji punktowane liczyć podwójnie. Choć nie wiem, czy to nie byłoby zbyt czasochłonne. Z podesłanego filmiku (trochę za długi by go obejrzeć w całości) dalej nie jestem do końca pewien, jakie są proporcje pomiędzy relaksacyjną kolorowanką a nieustającym napięciem wynikającym ze strachu, że moja najbardziej wypieszczona ścieżka okaże się nic nie warta.
Relaksacyjna kolorowanka to jest z wyglądu, pod względem punktacji trzeba raczej liczyć na "nieustające napięcie", które nie znika aż do momentu odsłonięcia kart.
- Legun
- Posty: 1786
- Rejestracja: 20 wrz 2005, 19:22
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 157 times
Re: Arboretum
Przymierzam się do ściągnięcia gry z Niemiec, stąd zacząłem sobie nieco o niej podczytywać na BGG. Stąd mam parę pytań. Z wygody i lokalizmu zacznę od zadawania ich tu, nie zaś tam:
- Czy ktoś próbował w toto grać w 5 osób? Technicznie nie ma przeszkód, lecz na pewno przypada wtedy mniej drzew na głowę i pewnie są większe przestoje. Lecz z drugiej strony jest więcej odkrytych kart do wyboru.
- Czy macie wrażenie, że to jest taka knizianka czy gra Uwe Rosenberga, gdzie od razu się czuje, że elementy gry zostały spasowane idealnie i modyfikacja jednego elementu zaburzyłaby starannie przemyślaną i przetestowaną równowagę, czy też to jest tak jak Ligretto - wiadomo, że sam mechanizm jest genialny w swej prostocie, lecz już wyjściowe rozłożenie, punktowanie czy warianty reguł można sobie dowolnie modyfikować w zależności od własnych preferencji.
- Czy ktoś próbował w toto grać w 5 osób? Technicznie nie ma przeszkód, lecz na pewno przypada wtedy mniej drzew na głowę i pewnie są większe przestoje. Lecz z drugiej strony jest więcej odkrytych kart do wyboru.
- Czy macie wrażenie, że to jest taka knizianka czy gra Uwe Rosenberga, gdzie od razu się czuje, że elementy gry zostały spasowane idealnie i modyfikacja jednego elementu zaburzyłaby starannie przemyślaną i przetestowaną równowagę, czy też to jest tak jak Ligretto - wiadomo, że sam mechanizm jest genialny w swej prostocie, lecz już wyjściowe rozłożenie, punktowanie czy warianty reguł można sobie dowolnie modyfikować w zależności od własnych preferencji.
Najlepsze gry to te, w które wygrywa się dzięki wybitnej inteligencji, zaś przegrywa przez brak szczęścia...
Re: Arboretum
Wg iszopa jest w sklepie Huble w sprzedazy, nie musisz sciagac z Niemiec:
https://www.huble.pl/Arboretum
https://www.huble.pl/Arboretum
Kolekcja
brak polskich liter ;)
brak polskich liter ;)
-
- Posty: 581
- Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 182 times
Re: Arboretum
Teraz? Chyba trzeba by ściągać zza granicy, ale po co? Rebel zapowiedział wydanie z datą na przyszły miesiąc.
-
- Posty: 151
- Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 16 times
- Been thanked: 5 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Gdzieś ktoś wspomniał, że nowe wydanie (czyli, jak zakładam, to samo, które pojawi się w Polsce) jest "brzydsze" niż oryginał. Czy ktoś wie coś na ten temat? Coś zostało zmienione w warstwie graficznej?
- raphaell7
- Posty: 771
- Rejestracja: 17 kwie 2014, 01:23
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 81 times
- Kontakt:
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Sporo. Na BGG jest masa zdjęć zarówno starej jak i nowej edycji. Każdy może ocenić sam, ale w moim odczuciu nowa edycja wcale "brzydsza" nie jest.
(S)przedam, (K)upię, Wishlista (BGG)
Rabaty: 3Trolle 7%, Mepel 5%, Rebel 5%, Planszostrefa 5%, Portal Games 4%, GryGrora 3%
Rabaty: 3Trolle 7%, Mepel 5%, Rebel 5%, Planszostrefa 5%, Portal Games 4%, GryGrora 3%
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Czy ja wiem....
Tutaj masz oryginał: LINK
A tu nową edycję: LINK
Różnica w wyglądzie kart jest moim zdaniem minimalna - oczywiście na przechodni rzut oka tak jak podczas partii, a nie porównując karty jakbyśmy szukali Waldo - a jeśli jakakolwiek to na korzyść nowej edycji: karty bardziej czytelne, jasne. Znaczniej się różnią tyły kart: zamiast zielonego motywu teraz jest biało-niebieski (?) - ale to już kto co lubi bo w rozgrywce znaczenie to ma żadne.
Ogólnie bym powiedział że nowa wersja jest bardziej dopracowana graficznie: np znacznie łatwiej jest rozróżnić gatunki drzew o podobnych kolorach bez przyglądania się. Co dla nas było plusem bo gra i tak już cierpi na sporą ilość 'analysis -paralysis'.
Chyba bym raczej polecił nową edycje (ale nie Deluxe gdzie pudełko jest zbyteczne a świecące karty odbierają grafice i tylko denerwują ) ale nie ma aż takiej różnicy by się przerzucać jeśli już ma się kopię.
Tak z własnego doświadczenia: graliśmy kiedyś dawno w oryginał i było ok, mamy nową edycję i łatwiej się nam w nią gra, mieliśmy też wersje deluxe i się jej pozbyliśmy z powodu odbłyskowych kart - tak więc jeśli miałbym kupować to nową standardową edycję.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Tutaj na jednej grafice idzie porównać starą z nową. Starsza imho rzeczywiście ładniejsza w nowszej dodanie nieba w tle powoduje, że te drzewa gdzieś się tracą no i przyglądając się na same drzewa to konary i pnie wyglądają znacznie lepiej w starej edycji, większa detaliczność.
Tak czy siak nie dla mnie gra ale podzieliłem się swoimi wrażeniami estetycznymi
Tak czy siak nie dla mnie gra ale podzieliłem się swoimi wrażeniami estetycznymi
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 10808
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3332 times
- Been thanked: 3191 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Ojej, stara jest zdecydowanie ładniejsza. Obstawiam, ze polska wersja to już nowa szata graficzna?
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Tak.
I gusta na bok, nadal stoję przy tym że na nowej wersji łatwiej jest rozróżnić gatunki, i że jest ogólnie 'jaśniejsza' w przeciwieństwie to starej która w realu wydaje się 'przyciemniona' - dla nas nową wersją (ale nie deluxe) grało się znacznie przyjemniej.
I tak ad vocem szczegółów rysunków drzew: tak niektóre w starej wersji są 'ostrzejsze', jak na przykład oliwka, ale to samo można powiedzieć o niektórych gatunkach w nowej, np 'Willow'. I też trzeba dodać że zdjęcie które podał Scamander jest wyjątkowo nie ostre i w wyjątkowo ciemnym miejscu robione, karty w rzeczywistości są o wiele bardziej ostrzejsze - co widać w linku który podałem wcześniej ale też dla przykładu karty nowej edycji w większym zbliżeniu LINK i LINK i dla porównania piersza wersja LINK i LINK- moim zdaniej kolory są znacznie bardziej żywe, nasycone i przyjemnie niż w starej.
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
-
- Posty: 581
- Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 182 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Gusta gustami po czym opiszę swój gust - to średni argument mimo wszystko. Czytelność jako taka nie leży tylko w drastycznej różnicy koloru na pierwszy rzut oka. Jaskrawe kolory mogą być równie męczące i rozpraszające co ich brak, co wpływa negatywnie na odbiór. Dopóki nie zobaczę finalnego produktu nie wyrokuję, ale te obrazki zalinkowane mają kontrast ustawiony na "cukier", co w zestawieniu ze starszą wersją jest bardziej męczące dla oczu. Nowa wersja przy poprzedniej zdaje się być odrobinę znikiforzała w detalach.
A już z uwzględnieniem gustu: lubię stary papier i stare obrazki. Ten zażółcony, wyblakły kolor starych kart sugeruje obcowanie z czymś poważniejszym. Jak dla mnie to stylistycznie mocne, nieprzypadkowe połączenie w przypadku tej gry. Niby design relatywnie nowy, a dla wielu instant classic - więc pierwotna oprawa sugerująca podobny ton byłaby dla mnie 10/10. A jakie to ma znaczenie...? Grałem w szachy struganymi pionami, metalowymi i plastikowymi, na magnetycznych, drukowanych i żłobionych planszach. Gra była taka sama - ale oczywiście, mam swoje preferencje. Szkoda, że tutaj nie będę miał szansy ich wypełnić, ale czas płynie. Będą dodruki, różne edycje... Może będzie kiedyś i taka bliższa mojej estetyce.
A już z uwzględnieniem gustu: lubię stary papier i stare obrazki. Ten zażółcony, wyblakły kolor starych kart sugeruje obcowanie z czymś poważniejszym. Jak dla mnie to stylistycznie mocne, nieprzypadkowe połączenie w przypadku tej gry. Niby design relatywnie nowy, a dla wielu instant classic - więc pierwotna oprawa sugerująca podobny ton byłaby dla mnie 10/10. A jakie to ma znaczenie...? Grałem w szachy struganymi pionami, metalowymi i plastikowymi, na magnetycznych, drukowanych i żłobionych planszach. Gra była taka sama - ale oczywiście, mam swoje preferencje. Szkoda, że tutaj nie będę miał szansy ich wypełnić, ale czas płynie. Będą dodruki, różne edycje... Może będzie kiedyś i taka bliższa mojej estetyce.
- japanczyk
- Moderator
- Posty: 10808
- Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 3332 times
- Been thanked: 3191 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Te nowe karty pozbawiają gry części klimatu. Zrozumiałbym podkolorowanie na nowo, ale nowe karty mają całkiem inne grafiki, na których brakuje oryginalnego wyrazu (to tak z porównania Jacaranda, Oak, Cassie)
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Stwierdzenie że nowe karty są 'jaśniejsze' to nie gust, po prostu są jaśniejsze (poza tym też grafika na nich jest ostrzejsza, a kolory bardziej wyraziste), sam piszesz o "zażółconym, wyblakłym kolorze" starych kart, więc myślę że jeśli kiedyś będziesz miał okazję zobaczyć nowe wydanie w rzeczywistości, nie tylko na zdjęciach, to się zgodzisz.Skid_theDrifter pisze: ↑16 mar 2019, 02:14 Gusta gustami po czym opiszę swój gust - to średni argument mimo wszystko.
Arboretum jest 8+, i my grywamy z dziećmi i mieliśmy wszystkie 3 edycje fizycznie w naszej kolekcji, i używając starej wersji młodsi gracze mieli problemy, w nowej mniej - i to też nie 'gust' tylko stwierdzenie. Ale to tylko tak ad vocem, nie próbuje nikogo przekonać by przerzucił się na nową wersje, jedynie opisuje dlaczego my się na nią przerzuciliśmy.
Co do cukru i męczenia oczu, to raczej bym proponował najpierw zobaczyć nową wersję bo w realu wygląda lepiej niż na zdjęciach, ale rozumiem że kontrast kolorów może męczyć, z tego powodu też zdecydowanie odradzam wersje deluxe: nałożenie jeszcze na te kolory tęczowego połysku było dla nas bardzo męczące podczas gry, choć przyznam że jakość kart i wydanie na bardzo wysokim poziomie.
Ja 'klimatu' w Arboretum nigdy nie czułem, dla mnie to jest abstrakt karciany z tematem drzew naklejonym, i to jeszcze tak że klej widać, dla mnie mogłoby być cokolwiek na tych kartach, więc tutaj między edycjami nie mam w ogóle opinii. Choć znowu uważam że zmiany były zrobione z zamierzeniem trafienia do większego/młodszego grona odbiorców.
Dla mnie osobiście i ta i ta wersja się podoba, rzeczywiście może i pierwotna wersja w starszym gronie bardziej pasuje, jednak nowa wersja jest łatwiejsza w 'obsłudze' dla naszył młodszych graczy więc będziemy z niej korzystać
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
-
- Posty: 581
- Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 182 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Chodziło mi o ten fragment, który najpierw sugeruje obiektywizację, po czym natychmiast zaprzecza całemu procesowi:AnimusAleonis pisze: ↑16 mar 2019, 13:02Stwierdzenie że nowe karty są 'jaśniejsze' to nie gust, po prostu są jaśniejszeSkid_theDrifter pisze: ↑16 mar 2019, 02:14 Gusta gustami po czym opiszę swój gust - to średni argument mimo wszystko.
Zdanie jest totalnie okej, każdy może mieć własne - jak widziałeś, sam wyraziłem moje. Natomiast korelacja pomiędzy "jaśniejsza" i "czytelniejsza" nie jest obligatoryjna. Tak jak zresztą napisałem, na podstawie linków do obrazków nowej wersji kontrast wyglądał na meczący, dlatego rezerwuję opinię końcową do czasu zobaczenia finalnego produktu.AnimusAleonis pisze: ↑15 mar 2019, 23:43 I gusta na bok, nadal stoję przy tym że na nowej wersji łatwiej jest rozróżnić gatunki
Poruszone kwestie klimatu zaś to chyba (i tu pozwolę sobie na spekulację względem tego co autor miał na myśli) kwestia subiektywna dotycząca estetyki. Mniej koloru to w sztuce wizualnej może być normalny i świadomy zabieg artystyczny. Dlatego sztuka wizualna jak najbardziej może kreować klimat, nastrój, paletę odczuć. Pomiędzy nowym i starym zestawem istnieje różnica - co do tego możemy się chyba zgodzić. I przez to że istnieje, nieważne jaka by była - będzie skutkować innym odbiorem, wyraźną preferencją i zaostrzoną opinią od strony odbiorcy. To jest okej. Nie da się tego zobiektywizować, więc nie warto chyba próbować.
Nie dziwi mnie wcale że opisujesz sytuację, w której młodszym odbiorcom bardziej podoba się większy kontrast i ostrzejsze kolory. Nie jest to absolutną regułą, ale w świecie gier mocny kolor często (nie zawsze, ale bardzo często) ma za zadanie trafić do młodszego odbiorcy i osiąga ten cel. Tak już jest - dlaczego tak jest natomiast to jak najbardziej kwestia gustu.
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Jeśli uważasz że bardziej czytelny jest tekst w ciemnym pokoju niż w oświetlonym, no to mogę powiedzieć tylko że masz bardzo dobry wzrok.
Bym też powiedział że powodem dlaczego bardziej kolorowe gry, i też produkty generalnie, są lepiej przyjmowane przez młodych odbiorców nie jest ich gust, tak samo jak to co robi dana reklamę bardziej efektywna od innej nie jest kwestią gustu.
Ale nie będę już wchodził bardziej w off-topic, mamy chyba inne definicje gustu, ale to ok
Wracając do tematu, tak jak mówiłem mieliśmy i graliśmy we wszystkie trzy wersje, i nowa edycja w podstawowej wersji nam najbardziej pasuje, dla dorosłych graczy jest równie dobra co stara (bądźmy szczerzy jest to prosta karcianka, i ani w tej ani w tej wersji nie ma jakiejś super odczuwalnej tematyki, na zasadzie 'w starej to czułem jakbym naprawdę sadził arboretum' a w nowej 'w ogóle nie czuje tej atmosfery sadzenia drzew, nie da się w to grać'), a dla młodszych jest przyjemniejsza i łatwiejsza w 'obsłudze'. Poza tym autor i wydawca mieli chyba dobry powód by zrobić nową wersję i bym obstawiał że tym powodem nie była za duża sprzedaż i popularność
Bym też powiedział że powodem dlaczego bardziej kolorowe gry, i też produkty generalnie, są lepiej przyjmowane przez młodych odbiorców nie jest ich gust, tak samo jak to co robi dana reklamę bardziej efektywna od innej nie jest kwestią gustu.
Ale nie będę już wchodził bardziej w off-topic, mamy chyba inne definicje gustu, ale to ok
Wracając do tematu, tak jak mówiłem mieliśmy i graliśmy we wszystkie trzy wersje, i nowa edycja w podstawowej wersji nam najbardziej pasuje, dla dorosłych graczy jest równie dobra co stara (bądźmy szczerzy jest to prosta karcianka, i ani w tej ani w tej wersji nie ma jakiejś super odczuwalnej tematyki, na zasadzie 'w starej to czułem jakbym naprawdę sadził arboretum' a w nowej 'w ogóle nie czuje tej atmosfery sadzenia drzew, nie da się w to grać'), a dla młodszych jest przyjemniejsza i łatwiejsza w 'obsłudze'. Poza tym autor i wydawca mieli chyba dobry powód by zrobić nową wersję i bym obstawiał że tym powodem nie była za duża sprzedaż i popularność
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D
-
- Posty: 581
- Rejestracja: 25 mar 2017, 19:53
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 182 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Sytuacja bez porównania. Jaskrawy kolor i wyblakły kolor to zupełnie coś innego niż jasne i ciemne pomieszczenie.AnimusAleonis pisze: ↑16 mar 2019, 20:26 Jeśli uważasz że bardziej czytelny jest tekst w ciemnym pokoju niż w oświetlonym, no to mogę powiedzieć tylko że masz bardzo dobry wzrok.
A to ciekawe, podeślij PM dlaczego tak myślisz (żeby nie offtopować) - jestem bardzo otwarty na rozmowę w tym temacie.AnimusAleonis pisze: ↑16 mar 2019, 20:26 Bym też powiedział że powodem dlaczego bardziej kolorowe gry, i też produkty generalnie, są lepiej przyjmowane przez młodych odbiorców nie jest ich gust, tak samo jak to co robi dana reklamę bardziej efektywna od innej nie jest kwestią gustu.
Ale nikt chyba nie sugerował tego, że w jednej wersji jest lepsza "wczutka" w sadzenie drzew - tylko że ma inny klimat, co zawiera w sobie zupełnie inny zakres znaczeń niż tematyczność działania. W moim rozumieniu posta oryginalnego mowa była o ogólnym odczuciu estetycznym, nie o tym, o czym teraz piszesz.AnimusAleonis pisze: ↑16 mar 2019, 20:26 Wracając do tematu, tak jak mówiłem mieliśmy i graliśmy we wszystkie trzy wersje, i nowa edycja w podstawowej wersji nam najbardziej pasuje, dla dorosłych graczy jest równie dobra co stara (bądźmy szczerzy jest to prosta karcianka, i ani w tej ani w tej wersji nie ma jakiejś super odczuwalnej tematyki, na zasadzie 'w starej to czułem jakbym naprawdę sadził arboretum' a w nowej 'w ogóle nie czuje tej atmosfery sadzenia drzew, nie da się w to grać'), a dla młodszych jest przyjemniejsza i łatwiejsza w 'obsłudze'.
Huh, jestem pewny, że brak dodruku starej wersji przez długi czas odbijał się potępieńczym wyciem po BGG, a wznowienie druku przywitano gromkim "ura!". Więc nie, popularności Arboretum chyba nie brakowało. Natomiast trzeba było stworzyć nową szatę graficzną żeby nie naruszać własności poprzedniego wydawcy. To że dodatkowo zmieniono paletę to sprawa podyktowana raczej rynkiem niż czytelnością, ale nie byłem na tym spotkaniu więc tylko spekuluję na podstawie sobie znanych, silnych przesłanek (offtopowych).AnimusAleonis pisze: ↑16 mar 2019, 20:26Poza tym autor i wydawca mieli chyba dobry powód by zrobić nową wersję i bym obstawiał że tym powodem nie była za duża sprzedaż i popularność
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 447 times
- Been thanked: 318 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
A co do samej rozgrywki?
Jak wrażenia?
Jak wrażenia?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- AnimusAleonis
- Posty: 1775
- Rejestracja: 17 paź 2018, 17:03
- Been thanked: 251 times
Re: Arboretum (Dan Cassar)
Nie wchodząc w szczegóły reguł itp - jakiś play-through lepiej to i tak pokaże - powiem że dla nas gra jest przyjemna ale specyficzna, nie każdemu podchodzi, ale Ci którzy lubią to lubią bardzo.
Jest na pewno dużo ilości myślenia przestrzennego w tym jak najlepiej ułożyć swoje arboretum - i tutaj pierwszy z powodów dlaczego niektórym u nas nie podchodzi - ponadto możliwość używania kart odrzuconych przez przeciwników, jak i reguły punktacji (a te są bardzo fajnie i ciekawie przemyślane) dają dużo interesujących decyzji taktycznych. Co też jest a propos drugiego mankamentu gry czyli tz. 'analysis paralysis', i u nas nie podoba się niektórym właśnie z tego powodu, po prostu jest dla nich za dużo możliwości/decyzji przy każdym ruchu.
Jednak jest też u nas stała 4 która uwielbia grę, i ja jestem jednym z nich więc grę zdecydowanie polecam
Expat który przeprowadził się do Polski rok temu, uczy się polskiego od trochę ponad roku - z góry przepraszam za jakiekolwiek gafy ortograficzne i gramatyczne i proszę o wyrozumiałość :D