Capital (Filip Miłuński)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Wincenty Jan »

ostoja pisze:
Zagraniczna edycja z innym miastem wydaje mi się trochę bez sensu. Same kafelki miast są dość generyczne, ale należałoby zmienić wszystkie kamienie milowe i obiekty użyteczności publicznej. Poza tym w wersji nie-warszawskiej ciężko by było uzasadnić dwie wojny światowe niszczące nam kafelki.
Nie mogę się z tym zgodzić. Kamienie milowe wystarczy zastąpić grafikami odpowiednimi dla danej stolicy. Możliwości jest mnustwo. Natomiast wojnę można zastąpić / wytłumaczyć innymi wydarzeniami, które wpływały na obecny wygląd danej stolicy.

Co do punktowania za ogrody do chyba jeszcze rozegrałem za mało gier aby zauważyć inne mocne drogi do zwycięstwa. Tak czy inaczej gra na duży plus.
probbi
Posty: 950
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 91 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: probbi »

A kafle z transportem publicznym? Odpowiednio umieszczone strasznie podbijająpunkty
Awatar użytkownika
cezarr
Posty: 300
Rejestracja: 02 mar 2015, 09:45
Lokalizacja: Warszawa, Tarchomin
Has thanked: 9 times
Been thanked: 11 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: cezarr »

probbi pisze:A kafle z transportem publicznym? Odpowiednio umieszczone strasznie podbijająpunkty
Ano! I do tego pozwalają podgonić pod koniec gry, np. gdy przeciwnik już był pewny swego, bo wygrywał zdecydowanie. A tu nagle szok! ;)

Ostatnio, gdy w końcu wygrałem, to właśnie transportem. Ale, z drugiej strony, miałem też wielki park. :)
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: zakwas »

Ja wygrywałem głównie transportem. Jak poszedłem w niego mocno, to przeciwnicy zostawali bez szans zazwyczaj. Inne gry nie kończyły się takimi miażdżącymi przewagami jak wtedy gdy miałem dobrą siatkę komunikacyjną.
Awatar użytkownika
Granna
Posty: 103
Rejestracja: 16 wrz 2015, 09:39
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Granna »

Capital przetestowany przez GameNight.

https://youtu.be/ZVi6nYZxcvM
www.granna.pl
sklep.granna.pl
facebook.com/grannagry
ostoja
Posty: 213
Rejestracja: 22 sty 2016, 18:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: ostoja »

@Granna - pochwalcie się lepiej, czy planujecie jakieś rozszerzenie.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4104
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2629 times
Been thanked: 2546 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Gizmoo »

Im więcej gram, tym podoba mi się bardziej. O niewielu grach mogę powiedzieć to samo.

I też czekam na dodatek, choć w zasadzie absolutnie nie mam pojęcia co można by jeszcze dodać. ;)
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 52 times
Been thanked: 17 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Marx »

Marriott
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: zakwas »

Gizmoo pisze:Im więcej gram, tym podoba mi się bardziej. O niewielu grach mogę powiedzieć to samo.

I też czekam na dodatek, choć w zasadzie absolutnie nie mam pojęcia co można by jeszcze dodać. ;)
Więcej kamieni milowych, to to na co czekamy. :)
Awatar użytkownika
Granna
Posty: 103
Rejestracja: 16 wrz 2015, 09:39
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Granna »

ostoja pisze:@Granna - pochwalcie się lepiej, czy planujecie jakieś rozszerzenie.
Na ten moment nie planujemy dodatków. Nic nie jest jednak przesądzone, zobaczymy jak gra będzie radzić sobie na rynku.
www.granna.pl
sklep.granna.pl
facebook.com/grannagry
Awatar użytkownika
Granna
Posty: 103
Rejestracja: 16 wrz 2015, 09:39
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Granna »

Rahdo ponownie docenił Capital.

Tym razem gra znalazła się na jego liście "Top 10 Elegant Games"

https://www.youtube.com/watch?v=oNNGZeTxi7E
www.granna.pl
sklep.granna.pl
facebook.com/grannagry
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Yavi »

Do Rahdo nam jeszcze trochę brakuje, ale też doceniamy ;)
Recenzja na Planszówkach we dwoje!
Awatar użytkownika
Granna
Posty: 103
Rejestracja: 16 wrz 2015, 09:39
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Granna »

No to jeszcze rzut okiem portalu Secretum

http://secretum.pl/gry-bez-pradu/item/2264-capital
www.granna.pl
sklep.granna.pl
facebook.com/grannagry
Awatar użytkownika
MichalStajszczak
Posty: 9428
Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 504 times
Been thanked: 1441 times
Kontakt:

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: MichalStajszczak »

Odkopuję temat, bo na bgg pojawił się nowy wątek o tej grze, a właściwie o grze Warsaw: City of Ruins
pike
Posty: 269
Rejestracja: 13 wrz 2014, 00:24
Lokalizacja: Gdzieś pomiędzy
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: pike »

Sprawiłem sobie jakoś ostatnio, za rzeczywiście nieduże pieniądze, i muszę przyznać że to zacna szybka gra kafelkowa, która spodobała się wszyskim z którymi grałem. Mogliby pokusić się o dodatek. Szkoda, że nie zrobiła należytej międzynarodowej kariery.
Awatar użytkownika
rastula
Posty: 10021
Rejestracja: 04 sty 2012, 01:02
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1277 times
Been thanked: 1307 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: rastula »

MichalStajszczak pisze: 27 gru 2018, 11:07 Odkopuję temat, bo na bgg pojawił się nowy wątek o tej grze, a właściwie o grze Warsaw: City of Ruins
Ależ tragiczny tytuł...dosłownie i w przenośni...
Deathhammer
Posty: 274
Rejestracja: 03 sty 2014, 22:41
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Capital (F. Miłuński, GRANNA)

Post autor: Deathhammer »

pike pisze: 28 gru 2018, 20:09 Sprawiłem sobie jakoś ostatnio, za rzeczywiście nieduże pieniądze, i muszę przyznać że to zacna szybka gra kafelkowa, która spodobała się wszyskim z którymi grałem. Mogliby pokusić się o dodatek. Szkoda, że nie zrobiła należytej międzynarodowej kariery.
Tak, żałuję, że sprzedałem. Gra ma banalne zasady, ale jest tyle kombinowania że głowa mała. Ograniczenie przestrzeni + dwie wojny dają dużo do myślenia w kwestii optymalnego układania kafelków.
Cyp
Posty: 9
Rejestracja: 27 sie 2018, 19:00
Has thanked: 1 time

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: Cyp »

Gra jest naprawdę świetna, z chęcią zagrałbym z rozszerzeniem do 6 graczy.

I takim (pewnie nigdy niespełnionym) moim marzeniem byłoby też zobaczenie serii gier Capital dopasowanych do różnych miast (z tyłu głowy mam Wsiąść do pociągu i dodatkowe mapy, które super się sprawdziły), z innymi budynkami, kamieniami milowymi i wydarzeniami specjalnymi (zamiast dwóch wojen) lub czymś charakterystycznym dla miasta (np. miasto portowe budowałoby też statki lub miało zysk z handlu ze współgraczami). No i najlepiej aby grafiki Tytusa Brzozowskiego również zdobiły inne wydania :)
Varth Dader
Posty: 214
Rejestracja: 30 sie 2019, 22:26
Has thanked: 45 times
Been thanked: 37 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: Varth Dader »

Trochę wody upłynęło od premiery, ale gra tak mi się spodobała, że pozwolę sobie odkopać temat. Na wstępie zaznaczę, że póki co grałem jedynie w dwie osoby, co z powodu zastosowanego draftu kafli na pewno dało nam większą kontrolę nad budowanym miastem (każdy z graczy ma na początku rundy 4 kafle, z których wybiera jeden a resztę przekazuje dalej, przy pełnym składzie bierzemy wybrany kafel i żegnamy się z resztą bezpowrotnie a następnie wybieramy kolejny z zupełnie nowej dla nas puli, przy dwóch graczach dwa razy wybieramy ze znanej puli pozostałych kafli). Bardzo proste i eleganckie zasady dają nam dużo możliwości kombinowania. Spora frajda płynie z budowania silniczka/kombosów i punktowania co rundę (jest ich sześć), i mimo że pierwsza nie jest zbyt emocjonująca, to dosyć szybko rozpędzamy się w zbieraniu punktów, Świetna i bardzo klimatyczna mechanika nadbudowywania kafli powoduje u nas pewien komfort psychiczny, nie mamy poczucia, że "psując" coś w jednej z pierwszych rund będziemy przez to pokutować do końca rozgrywki, są nawet cele i budynki specjalne premiujące akcję nadbudowy. Gra powinna się też teoretycznie świetnie skalować, kafle wybieramy i zagrywamy jednocześnie, także wzrost liczby graczy nie powinien powodować znaczącego wzrostu czasu gry. Na koniec dodam, że obecnie można kupić tę grę za około 60zł,, na to co ona oferuje (komponenty i sama rozgrywka) nie jest to zbyt wygórowana cena, polecam spróbować każdemu.

TL;DR; Gra mi się bardzo podoba i może pochwalić się dwoma świetnymi stosunkami, jakości do ceny i ilości ciekawych decyzji do czasu gry. Kawał świetnej planszówki.
Awatar użytkownika
jax
Posty: 8128
Rejestracja: 13 lut 2006, 10:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 78 times
Been thanked: 252 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: jax »

Varth Dader pisze: 20 paź 2020, 00:21 TL;DR; Gra mi się bardzo podoba i może pochwalić się dwoma świetnymi stosunkami, jakości do ceny i ilości ciekawych decyzji do czasu gry. Kawał świetnej planszówki.
Gra jest fantastyczna. Trochę przeoczona mam wrażenie (sam bym przeoczył, gdyby ktoś mnie nie namówił do rozgrywki).
Szybka, sprawna, z ogromną ilością przeciekawego i sympatycznego kombinowania.
Jak dla mnie trafia absolutnie w '10' z proporcją czasu rozgrywki, przyjemności z niej, kombinacji i satysfakcji po grze.
Ścisły top gier z draftingiem.

EDIT: Czytam, że u Gizmoo w 20+ rozgrywkach tylko 2 razy wygrała strategia na park. U mnie w 15 park wygrywał chyba najczęściej (albo zwycięstwo było przy jego znacznym udziale). Troszkę trzeba się go 'nauczyć'. Zauważylem, że w każdej kolejnej rozgrywce był bardziej atrakcyjny, dla osób grajacych kolejny raz.
Mechaniki dice placement i dice manipulation świadczą o słabości i braku pomysłowości projektanta.
--
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
G. B. Shaw
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4104
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2629 times
Been thanked: 2546 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: Gizmoo »

jax pisze: 20 paź 2020, 00:46 U mnie w 15 park wygrywał chyba najczęściej (albo zwycięstwo było przy jego znacznym udziale). Troszkę trzeba się go 'nauczyć'.
Rozgrywka ustawiona na park jest bardzo dobrze punktowana, ale dla mnie jednak wydawała się trochę za losowa, zależna od wielu zmiennych, a przez to zbyt ryzykowna (a ja nie przepadam za push your luck). No i najczęściej grałem na trzech graczy, gdzie nie wszystkie kafelki wchodziły do gry. Trudno wykręcić na niej jakieś masywne kombo punktowe, gdy część potrzebnych kafelków może nie pojawić się w rozgrywce. A jeszcze trudniej, kiedy inni gracze robią agresywny hate draft.

A grę już dawno sprzedałem. Nie doczekałem się dodatków, a na dłuższą metę rozgrywka była bardzo powtarzalna. Po tych 20+ rozgrywkach gra niczym mnie nie zaskakiwała i zwyczajnie mi się przejadła. Szkoda, że z tym tytułem nic nie zrobiono. Można było jeszcze sporo z niego wycisnąć. Nie żałuję, że go ograłem, ale nie żałuję również, że go sprzedałem.
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: lotheg »

Mi też gra się zawsze bardzo podobała, ale jakoś ciężko było znaleźć graczy do niej i poszła na mathandlu albo w sprzedaży.
Co do parków to tak - na początku wydawały się nieatrakcyjne, ale jak się ich człowiek nauczy to można sporo punktów na nich zrobić.
Dodatkowo wg mnie gra cierpiała na efekt kuli śnieżnej. Najczęściej gracz prowadzący po 2-3 rundach wygrywał grę.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
buhaj
Posty: 1044
Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
Lokalizacja: chrzanów
Has thanked: 857 times
Been thanked: 512 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: buhaj »

Zagrałem z 30 razy i zawsze z czystą satysfakcją z obcowania z tą grą. Efektu kuli śnieżnej nie zaobserwowałem natomiast rozgrywka zaczęła się powtarzać. Mam ją jeszcze w kolekcji ale dawno nie była na stole i jeśli na niego trafi to raczej tylko wtedy gdybym chciał wprowadzać kogoś w nasze hobby.
Awatar użytkownika
lotheg
Posty: 795
Rejestracja: 11 paź 2017, 10:25
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 271 times
Been thanked: 276 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: lotheg »

Właśnie próbowałem znaleźć w BGG stats ile razy ja grałem z ciekawości. Szukam po nazwie gry....Capital...nie ma. I wtedy przypomniałem sobie, że nazwę zmieniono na Warsaw: City of Ruins...nie wiem z czego to wynikało i kto to wymyślił, ale jaka ta nazwa jest straszna. MASAKRA.
Kanban to najlepszy Vital, a Trajan jest lepszy od Zamków.
Wishlista
Awatar użytkownika
roadrunner
Posty: 536
Rejestracja: 22 sie 2013, 12:30
Has thanked: 261 times
Been thanked: 274 times

Re: Capital (Filip Miłuński)

Post autor: roadrunner »

Podobnie jak 7 cudow z m.in. liderami, zamki ludwika, scythe, blood rage, wingspan, pory roku badz alhambra, capital jest gra, ktora ma inne oblicze zaleznie od ekipy graczy. To nie wada. Dla mnie duza zaleta - tym bardziej, gdy tak jak w tym tytule determinuje twoje decyzje taktyczne i strategiczne przez cala rozgrywke.

Podoba mi sie niebezposrednia interakcja.
Musisz przewidywac zagrania innych graczy. Stale zerkasz, co robia. Caly czas jestes w grze.

Grasz inaczej, gdy ktos idzie w parki, budynki publiczne lub handel.
Grasz inaczej, gdy ktos jedzie w zbiorkom.
Grasz inaczej, gdy ktos pazernie zbiera darmowe kafle co runde.
Grasz inaczej, gdy ktos stawia na hejt draft.
Grasz inaczej, gdy wybierajacym hejt draft jestes ty sam(-a).

Grasz inaczej, bo inaczej przegrasz.

Widze w tej grze duzo plaszczyzn do kombinowania. To sprawia ze gra daje mi spora frajde. Jeszcze wieksza, gdy dodaje do oceny czas trwania, roznorodnosc rozgrywek (powtarzalnosci ;o nie stwierdzilem) i zgrabnie zaprojektowany kontekst tematyczny (historia), ktory zawsze doceniam.
Stopro podzielam zalety wymienione przez Jaxa.

Capital nie ma u mnie dychy, bo to zadne odkrycie Ameryk.
Jednak w swojej kategorii uniwersalnej familijno-gamerskiej gry na godzine uwazam, ze jest swietna. Zostaje. Na efekt kuli snieznej tez oferuje metody, ale to trzeba by zagrac ;) Fajne urozmaicenie kolekcji i ciesze sie, ze ja mam. Bo moglem przeoczyc. Tytul jest niefortunny i marketingowo stanowi dobra ilustracje bramki samobojczej.
Mam | Mogę zagrać | Udane transakcje: 100+ na forum, 6 na FB
Hejtowałem Kaskadię przed tym, jak się opamiętaliście. ;)
Sprzedam: dobre gry @Dział Handlu | Kupię: Tokaido: Rozdroża i inne @Kupię
100P |> Moje top
ODPOWIEDZ