Lisboa (Vital Lacerda)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3351
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2000 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Ardel12 »

W końcu znalazłem czas na partię 2os i muszę napisać, że poziom wejścia jest większy niż w The Gallerist. Duże zamieszanie wprowadzają karty, które należy bardzo przemyślanie wybierać by w końcowych rundach nie obudzić się ręką w nocniku.

Pierwsza partia wraz z tłumaczeniem zasad wyszła około 3h (2h + 1h). Przez pierwsze kilka rund panowało zagubienie, nic nie było wiadome i można powiedzieć, że każdy próbował wymacać o co tu w ogóle chodzi. Liczba akcji potrafi przytłoczyć tak i bonusy z toru kardynała jak i dekrety. Po prostu panował chaos, ale jak w mitologii tak i u nas udało się coś stworzyć. Powoli Lizbona była odbudowywana, zaczęła się walka o wpływy u szlachciców oraz masowa produkcja z wysyłaniem towarów. Szliśmy łeb w łeb i im bliżej końca tym większe emocje panowały nad planszą. Partnerka zblokowała mnie na koniec podbierając wszystkie karty budowniczych i sama odpalając budowę jedynie z kart uniemożliwiających podążanie. Partia zakończona przez uzbieranie 4 setów gruzów z wynikami 104 i 76. Wygrałem dzięki zajęciu najbardziej punktowych dzielnic i napędzaniu klientów na zakup książek u mnie. Punkty z dekretów nie były jakoś zatrważająco ważne. Dobra rozbudowana i zbieranie setów sprawnie blokowało zapędy po dekrety.

Na razie na pewno mogę powiedzieć, że gra jest bardziej skomplikowana od The Gallerist lub CO2 (nie znaczy, że jest głębsza - o tym się przekonam po paru partiach), wykonanie jest cudowne i pieję z zachwytu na wycięcia w planszetkach na karty i każdy inny element.
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Do0ctor »

Tylko ja mam wrażenie, że gra zbiera więcej negatywnych opinii niż pozytywnych?
Ja zagrałem kilkukrotnie i mnie się podoba. I z dwóch tytułów: Gallerist i to wybrałem LIsboa.
Ostatnio zmieniony 29 paź 2017, 21:20 przez Do0ctor, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
elayeth
Posty: 1051
Rejestracja: 07 sty 2009, 16:29
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 175 times
Been thanked: 192 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: elayeth »

Do0ctor pisze:Tylko ja mam wrażenie, że gra zbiera więcej negatywnych opinii niż pozytywnych?
Ja zagrałem kilkukrotnie i mnie się podoba. I z dwóch tytułów Gallerist i to wybrałem LIsboa.
Chyba na tym forum... ;)

Lisboa jest w mojej opini grą, która wymaga kilku rozgrywek i przy pierwszej łatwo o wnioski, że jest przekombinowana, na co wielu tu narzekało. Poza tym na BGG jest wysoko oceniana i nie zdziwię się gdy za rok będzie szła łeb w łeb z Galleristem. Moim zdaniem obie są bardzo dobre.
Wincenty Jan
Posty: 1862
Rejestracja: 24 cze 2015, 08:57
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Wincenty Jan »

elayeth pisze:
Do0ctor pisze:Tylko ja mam wrażenie, że gra zbiera więcej negatywnych opinii niż pozytywnych?
Ja zagrałem kilkukrotnie i mnie się podoba. I z dwóch tytułów Gallerist i to wybrałem LIsboa.
Chyba na tym forum... ;)

Lisboa jest w mojej opini grą, która wymaga kilku rozgrywek i przy pierwszej łatwo o wnioski, że jest przekombinowana, na co wielu tu narzekało. Poza tym na BGG jest wysoko oceniana i nie zdziwię się gdy za rok będzie szła łeb w łeb z Galleristem. Moim zdaniem obie są bardzo dobre.
Zgadzam się
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7330
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 459 times
Been thanked: 1106 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: detrytusek »

Zdziwię się jak się zbliży na 200 miejsc do Gallerista. Zobaczymy :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Dwntn »

Jestem jak na razie po czterech rozgrywkach i wciąż nie mam wyrobionego zdania o Lisboa. Po części jest to związane z tym, że wciąż uczymy się gry i przy każdej kolejnej rozgrywce okazuje się że coś robiliśmy nie tak. Na pewno jednym zarzutem jaki mam wobec gry jest skomplikowana instrukcja, która w mało intuicyjny sposób wyjaśnia dostępne dla gracza działania i sposób w jaki oddziałują. Jest sporo wyjątków lub różnych metod wykonywania tych samych działań (np. wizyta u szlachty a handlowanie z nimi), które sprawiają że gra wymaga większego ogrania by te wszystkie kruczki opanować.

W Galleriście podobało mi się to, że gry nauczyłem się czytając kartę pomocy. Świetnie wyjaśniała dostępne akcje oraz koncepcje gry. W Lizbonie tego nie uświadczymy. Karta pomocy to mini instrukcja, przez co grę niestety trzeba odkrywać stopniowo, w oparciu o pełną instrukcję, korzystając oczywiście z wersji oryginalnej, bo polska instrukcja zawiera liczne błędy. W Galeriście akcje były bardziej ze sobą zespolone i spójne tematycznie. W przypadku Lisboy mamy do czynienia z większym poziomem abstrakcji, ale docelowo zgodzę się z Do0ctor, że gra zaczyna powoli zwyciężać także i u mnie nad Galleristem, którego od dłuższego czasu nie wyciągam na stół, a w Lisboę mam cały czas ochotę zagrać.

- K.
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Do0ctor »

Wczoraj po raz pierwszy testowałem tryb solo. Podoba mi się fakt, że nie jest to pasjans jak np. w Kawernie. Bliżej mu do, moim zdaniem, Troyes i tamtejszego trybu solo. Wirtualny Lacerda ma swoją automatykę przez co za każdym razem będzie trochę inaczej. Zobaczymy po większej ilości partii. Tryb fajny do nauki gry.
Awatar użytkownika
Hobbity.eu
Posty: 159
Rejestracja: 24 maja 2013, 10:55
Been thanked: 8 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Hobbity.eu »

Instrukcja po poprawkach do Lisboa opublikowana! Dziękujemy graczom za cenne uwagi!
Jeśli wg Was coś jeszcze zgrzyta, prosimy o kontakt na maila: info@hobbity.eu
Po wydruku poprawionych instrukcji, rozpoczniemy wysyłkę do zainteresowanych klientów.

I na koniec istotna informacja: nakład gry już się wyczerpał, zarówno u Amerykanów, jak i u nas. Dodruk przewidziany jest na początek roku 2018!
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Do0ctor »

Hobbity.eu pisze:Instrukcja po poprawkach do Lisboa opublikowana! Dziękujemy graczom za cenne uwagi!
Jeśli wg Was coś jeszcze zgrzyta, prosimy o kontakt na maila: info@hobbity.eu
Po wydruku poprawionych instrukcji, rozpoczniemy wysyłkę do zainteresowanych klientów.

I na koniec istotna informacja: nakład gry już się wyczerpał, zarówno u Amerykanów, jak i u nas. Dodruk przewidziany jest na początek roku 2018!
A można gdzieś taka drukowaną instrukcję kupić?
Awatar użytkownika
AnaMan
Posty: 217
Rejestracja: 29 gru 2010, 15:00
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: AnaMan »

Odnośnie instrukcji rzuciła mi się w oczy jedna rzecz, co do której nie mam pewności, czy zwróciłem na nią uwagę w rozgrywce, bo nieco umyka w treści a ma pewne znaczenie. Kolejność zabierania gruzu i nagrody za budowę sklepu i budynku publicznego jest zamieniona!
Przy sklepie najpierw nagroda a potem gruz. A przy budynkach najpierw gruz a potem nagroda.
Awatar użytkownika
Hobbity.eu
Posty: 159
Rejestracja: 24 maja 2013, 10:55
Been thanked: 8 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Hobbity.eu »

AnaMan pisze:Odnośnie instrukcji rzuciła mi się w oczy jedna rzecz, co do której nie mam pewności, czy zwróciłem na nią uwagę w rozgrywce, bo nieco umyka w treści a ma pewne znaczenie. Kolejność zabierania gruzu i nagrody za budowę sklepu i budynku publicznego jest zamieniona!
Przy sklepie najpierw nagroda a potem gruz. A przy budynkach najpierw gruz a potem nagroda.
Skontaktowaliśmy się z samym autorem gry, Vitalem Lacerdą, aby rozwiać wątpliwości i zgodnie z jego słowami błąd jest w angielskiej instrukcji, w przykładzie opisującym budowę sklepu. W polskiej wersji ten błąd poprawiliśmy.

Kolejność jest następująca:
- budując sklepy, najpierw otrzymujemy nagrodę potem gruz;
- budując Budynki Publiczne najpierw bierzemy gruz, potem nagrodę. Tutaj pojawia się słuszna uwaga autora. W przypadku budowy Budynku Publicznego, kolejność można zmienić: "You are not paying for that rubble, if you notice taking rubble and rewards is only one point. You can use any order. The best that suits you". Dotyczy to tylko budowy Budynku Publicznego.
sidmeier
Posty: 307
Rejestracja: 28 mar 2015, 20:55

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: sidmeier »

Moim zdaniem gra za droga, kupa kartonu za tyle kasy, mechanika już w starych grach była lepsza, miała to coś. Tu kotlecix nieco, ale jaki drogi.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4104
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2631 times
Been thanked: 2546 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Gizmoo »

sidmeier pisze:Moim zdaniem gra za droga, kupa kartonu za tyle kasy, mechanika już w starych grach była lepsza, miała to coś. Tu kotlecix nieco, ale jaki drogi.
Pozwolisz, że zacytuję Ciebie z innego wątku:
A tak serio - bo widzę że wielu nabija posty nie mając nic sensownego do powiedzenia w życiu
Pasuje do Ciebie jak ulał! :lol: I jak rozumiem - nie grałeś w nią, nie widziałeś, tylko tak klepiesz posty, bo "za drogo" ?

Lisboa jest chyba najlepiej wykonanym euro jeżeli chodzi o jakość komponentów, jakie widziałem w życiu. Gruby karton, masa kontentu, świetny design. Jedynie tegoroczna Agra może się równać jeżeli chodzi o estetykę, ale chyba zawartości jest jednak mniej niż w Lisboa. Gra nie jest w mojej strefie zainteresowania (trochę za ciężka jak na mój gust), ale do wykonania nie można się przyczepić. Cenowo - za tą zawartość - to nie jest wygórowana kwota.
Awatar użytkownika
Pan_K
Posty: 2504
Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 189 times
Been thanked: 168 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Pan_K »

Uprasza się o niecytowanie użytkownika sidmeier. Mam go w ignorowanych, ale zacytowanego - chcąc nie chcąc czytam... :evil:
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”

Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Awatar użytkownika
RunMan
Posty: 1194
Rejestracja: 20 cze 2011, 12:40
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: RunMan »

Nie karmcie trolla, on prawie codziennie spamuje w różnych wątkach zamieszczając "kontrowersyjne" posty.
Awatar użytkownika
JAskier
Posty: 728
Rejestracja: 16 kwie 2006, 15:31
Lokalizacja: Toruń
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: JAskier »

Hobbity.eu pisze:Instrukcja po poprawkach do Lisboa opublikowana! Dziękujemy graczom za cenne uwagi!
Jeśli wg Was coś jeszcze zgrzyta, prosimy o kontakt na maila: info@hobbity.eu
Po wydruku poprawionych instrukcji, rozpoczniemy wysyłkę do zainteresowanych klientów.

I na koniec istotna informacja: nakład gry już się wyczerpał, zarówno u Amerykanów, jak i u nas. Dodruk przewidziany jest na początek roku 2018!
Kiedy można się zgłaszać do Was o drukowaną wersję poprawnej instrukcji?
Awatar użytkownika
Hobbity.eu
Posty: 159
Rejestracja: 24 maja 2013, 10:55
Been thanked: 8 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Hobbity.eu »

JAskier pisze:
Hobbity.eu pisze:Instrukcja po poprawkach do Lisboa opublikowana! Dziękujemy graczom za cenne uwagi!
Jeśli wg Was coś jeszcze zgrzyta, prosimy o kontakt na maila: info@hobbity.eu
Po wydruku poprawionych instrukcji, rozpoczniemy wysyłkę do zainteresowanych klientów.

I na koniec istotna informacja: nakład gry już się wyczerpał, zarówno u Amerykanów, jak i u nas. Dodruk przewidziany jest na początek roku 2018!
Kiedy można się zgłaszać do Was o drukowaną wersję poprawnej instrukcji?
Cały czas można.
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Do0ctor »

Ktoś testował wariant ze zmiennymi nagrodami na polach sklepów? Mam dziwne wrażenie, że niewiele to doda do regrywalności;)
Awatar użytkownika
bly73
Posty: 115
Rejestracja: 07 lis 2017, 22:50
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Has thanked: 103 times
Been thanked: 17 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: bly73 »

Dostał ktoś już tą poprawioną instrukcje, czy jeszcze jest na etapie druku?
Ostatnio zmieniony 13 sty 2018, 20:35 przez bly73, łącznie zmieniany 3 razy.
Do0ctor
Posty: 154
Rejestracja: 15 mar 2017, 19:12
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: Do0ctor »

Pytanie do grających. Jakie średnie wyniki punktowe osiągacie przy grzej 2 i 4 osobowej?
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: michal2014 »

Do0ctor pisze:Ktoś testował wariant ze zmiennymi nagrodami na polach sklepów? Mam dziwne wrażenie, że niewiele to doda do regrywalności;)

hej, ja się bawiłem. Może i niewiele, ale zawsze coś.
Jak dużo się w to gra, to może mieć drobne znaczenie dla regrywalności.
JAk mało, to chyba można sobie odpuścić.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
loreciak

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: loreciak »

michal2014 pisze:
Do0ctor pisze:Ktoś testował wariant ze zmiennymi nagrodami na polach sklepów? Mam dziwne wrażenie, że niewiele to doda do regrywalności;)

hej, ja się bawiłem. Może i niewiele, ale zawsze coś.
Jak dużo się w to gra, to może mieć drobne znaczenie dla regrywalności.
JAk mało, to chyba można sobie odpuścić.
Potwierdzam, że wielkiego wpływu na rwgrywalność nie ma, ale jest to jakaś odmiana. Trzeba pamiętać, że w rozgrywce na dwie osoby usuwamy zakryte bonusy.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: michal2014 »

loreciak pisze:
michal2014 pisze:
Do0ctor pisze:Ktoś testował wariant ze zmiennymi nagrodami na polach sklepów? Mam dziwne wrażenie, że niewiele to doda do regrywalności;)

hej, ja się bawiłem. Może i niewiele, ale zawsze coś.
Jak dużo się w to gra, to może mieć drobne znaczenie dla regrywalności.
JAk mało, to chyba można sobie odpuścić.
Potwierdzam, że wielkiego wpływu na rwgrywalność nie ma, ale jest to jakaś odmiana. Trzeba pamiętać, że w rozgrywce na dwie osoby usuwamy zakryte bonusy.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
?

Czegoś nie doczytałem ? :?

Chodzi ci o ten zapis: W grze 2-osobowej, zasłon wszystkie
pola sklepów w rzedzie E nakładka do gry
2-osobowej (zobacz arkusz opisujacy Warianty
i Dodatki).

Jeżeli tak to to normalne, że nie będzie na tych polach bonusów.
Jeżeli coś innego masz na myśli, to napisz o co chodzi.
:)
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
loreciak

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: loreciak »

michal2014 pisze:
loreciak pisze:
michal2014 pisze:
hej, ja się bawiłem. Może i niewiele, ale zawsze coś.
Jak dużo się w to gra, to może mieć drobne znaczenie dla regrywalności.
JAk mało, to chyba można sobie odpuścić.
Potwierdzam, że wielkiego wpływu na rwgrywalność nie ma, ale jest to jakaś odmiana. Trzeba pamiętać, że w rozgrywce na dwie osoby usuwamy zakryte bonusy.

Wysłane z mojego SM-G935F przy użyciu Tapatalka
?

Czegoś nie doczytałem ? :?

Chodzi ci o ten zapis: W grze 2-osobowej, zasłon wszystkie
pola sklepów w rzedzie E nakładka do gry
2-osobowej (zobacz arkusz opisujacy Warianty
i Dodatki).

Jeżeli tak to to normalne, że nie będzie na tych polach bonusów.
Jeżeli coś innego masz na myśli, to napisz o co chodzi.
:)
Chodzi o to, że jak grasz w dwie osoby i korzystasz z tych dodatkowych żetonów z wersji KS, którymi zastępujesz bonusy nadrukowane na planszy, to usuwasz z nich te które są zakryte przez dodatkową planszę dla dwóch graczy. Nie losujesz z wszystkich dostępnych, tylko z tych widocznych na planszy po zakryciu rzędu E.

Edit: oznacza to, że w grze nie pojawi się np. dwukrotnie bonus w postaci 5 reais, albo bonus z pola budynków publicznych w postaci królewskiej łaski
Awatar użytkownika
michal2014
Posty: 273
Rejestracja: 08 lut 2014, 15:37
Lokalizacja: Piaseczno koło Warszawy
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: Lisboa (Vital Lacerda)

Post autor: michal2014 »

aha, no to jasne. Myślałem że o czymś nie wiem.

Natomiast do osoby pytającej o regrywalność z tymi bonusami, można spróbować
z pozostałymi żetonami taki mały myk = homerule, zeby rozdać 2 losowo każdemu graczowi
podobnie jak żetony kardynała. Jeden wybierasz i otrzymujesz bonus, drugi odrzucasz.
:P

Nie próbowałem tak, ale może być ciekawie. i też może wpłynąć (nieznacznie) na regrywalność.
_______________________________________
Michał
Moje Gry
Mój Archiwalny wątek sprzedażowy
ODPOWIEDZ