Alien Artifacts / Artefakty Obcych (Marcin Ropka, Viola Kijowska)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: karawanken »

Czyli zrobiła się z tego trzecia gra z serii zamiast czegoś innego. Pewnie nie znaczy to, że gra będzie niedobra ale mój entuzjazm zakupowy również opadł. Pewnie kupię dopiero po kilku recenzjach.
Awatar użytkownika
Senior
Posty: 45
Rejestracja: 16 mar 2008, 00:58
Lokalizacja: Kraków/Krzeszowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Senior »

Dzień dobry (wieczór)
Wywołany do tablicy, odpowiadam:
1) Autorów gry jest dwóch - Ja (Marcin Ropka) i Viola Kijowska.

2) Pracuję obecnie w krakowskim wydawnictwie Games Factory. Moje odejście NIE miało nic wspólnego z grą. Po prostu dojazd 240 km dziennie do pracy (Kraków - Gliwice - Kraków) za bardzo mnie zmęczył przez ostatnie 2 lata. Wszystko, co łączyło mnie z Portal Games i personalnie z Ignacym i całą resztą teamu pozostaje na tym samym miejscu. Świetna firma, świetni ludzie, wspaniałe gry.

3) Praca autora polega na wymyśleniu gry i dostarczeniu jej do wydawnictwa (jeśli sam nie chce jej wydać przy pomocy crowdfundingu). Praca wydawcy polega na tym, by doprowadzić ją do takiego stanu, by zapotrzebowania rynku/oczekiwania graczy/obecne trendy jak najbardziej wbiły się w politykę wydawniczą wydawnictwa. To wydawca jest odpowiedzialny za ostateczny kształt gry. Ja i Viola mieliśmy okazję nie tylko być autorami, ale także wspólnie z Portal Games czuwać nad zmianami i dostosowywać je do wymagań wydawniczych.

4) AA, w który mieliście okazję zagrać na Portalconie i na Rzuć Kostką w Wawie i obecna jej wersja to bardzo podobne gry. My, jako autorzy jesteśmy zadowoleni ze zmian i sami je współtworzyliśmy z Ignacym i resztą osób w firmie - tak wygląda proces wydawniczy. Nie ma tu żadnych teorii spiskowych typu - "Trzewik wziął grę i przerobił ją na 51 Stan".

5) AA w żadnym wypadku nie jest kolejną grą z serii IS/51st State. Jedyne, co jest wspólne to lewa i prawa strona układania kart - lewa karty niegotowe, prawa, karty gotowe. To rozwiązanie i tak ma niewiele wspólnego z IS (lewa strona karty frakcji, prawa - karty common). To tak, jakby powiedzieć, że każda gra planszowa z planszą, na której wokół jest tor PZ odgapa od Ticket to Ride, gdzie (jak się nie mylę) Alan Moon zastosował to rozwiązanie, jako pierwszy.

6) Gra ma unikatowy sposób zarządzania surowcami - tzw. Deck Management Resource System i jestem przekonany, że wkrótce więcej gier naszego autorstwa pojawi się na rynku, wykorzystujący ten dość unikatowy system dystrybucji surowców.

7) Nadal w AA są 4 rodzaje technologii (4X), które dają boosta w zależności, w którą stronę będziecie chcieli rozbudowywać swoje imperium. Chcecie iść na atak? Proszę bardzo - szukajcie tech Exterminate. Pragniecie rozwijać eksploracje planet? Można - wykorzystajcie technologię Explore. Możliwości jest od groma - 40 unikatowych technologii, które zazębiają się z każdą częścią mechaniki gry. Rożne typy planet, statki, które mogą atakować Alienów.... Mimo prostoty zasad, gra niesie potężne pokłady kombinowania - i to, jako autorom - nam przyświecało, gdy tworzyliśmy grę.

8.) Wkrótce na sieci pojawią się Games Designer Journal, gdzie będziemy z Violą opisywać rozwój gry.

9) Zapraszam do kontaktu (najlepiej via FB - Marcin Senior Ropka lub Viola Kijowska)
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4021
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 19 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: AkitaInu »

Nie chce byc nie w porządku ale... Jeden z podstawowuch bledow designerow to zachwyt nad swoja gra ;) pamoetajcie ze to ludzie ocenia czy to dobra gra, portfelami.
Daquan
Posty: 337
Rejestracja: 14 gru 2016, 18:42
Lokalizacja: Kraków

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Daquan »

AkitaInu pisze:pamoetajcie ze to ludzie ocenia czy to dobra gra, portfelami.
Ludzie, już wielokrotnie zagłosowali portfelami, że jakaś gra jest dobra. A tajniacy na ten przykład, nie są grą. :P Tak samo Taboo. ;)
Tak czy owak, ja chętnie sprawdzę, jak od czasu Portalconu (zima 2017) zmieniło się AA.
Awatar użytkownika
Senior
Posty: 45
Rejestracja: 16 mar 2008, 00:58
Lokalizacja: Kraków/Krzeszowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 18 times
Kontakt:

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Senior »

AkitaInu pisze:Nie chce byc nie w porządku ale... Jeden z podstawowuch bledow designerow to zachwyt nad swoja gra ;) pamoetajcie ze to ludzie ocenia czy to dobra gra, portfelami.
Nie zachwycamy się nad własną grą - natomiast duża liczba osób nam to powtarzała, że gra daje duże możliwości (i nie byli to mamusiowie i tatusiowie i grono zaufanych pasiapsół), stąd pozwoliliśmy sobie powiedzieć, że gra daje ogrom możliwości.
Na serio, mamy dość chłodne podejście do oceny własnych gier - zresztą staramy się ich bezpośrednio nie oceniać. To Wy będziecie decydować, czy Wam się podoba, czy nie. Jeśli tak, to super. Jeśli nie, to znaczy, że będziemy musieli popracować bardziej. Ot tyle w temacie, a jeśli odczytałeś to, że w jakiś sposób się rozpływamy nad grą, to nie jest to, co mieliśmy na myśli. Zadecyduje każdy z Was osobno.
Awatar użytkownika
Marx
Posty: 2420
Rejestracja: 24 sty 2016, 10:50
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 51 times
Been thanked: 17 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Marx »

Liczyłbym uprzejmie na jakiś gameplay i recki, p. Marcinie :-)
Waiting is the hardest part.

Z nimi przychodzi mi się pożegnać
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Ryu »

No i całe moje zaufanie odnośnie doskonałego PR'u dla każdej gry Portalu legło w gruzach ;) Nie tak Marcin. Nie tak... Pamiętaj że nie ważne co mówią, ważne żeby mówili. Dlatego wyobraź sobie co by było jakby Twój post był np. taki "Trzewik ukradł moją grę ale nie pozwoliłem Mu jej całkiem zepsuć. Mało tego, wczoraj uśmiechnął sie do Wiolki, zbok jeden" Albo coś w ten deseń ;)

A odnośnie AA to gadalem dziś z Cierniem (pracownik Portalu) i mówił że od ostatniej mojej gry (jedynej jakby co) za wiele się nie zmieniło. Owszem, są uproszczenia ale ogólny obraz gry został niezmienny dlatego ja zamówiłem i mam nadzieję że warto bo po tamtej grze byłem zachwycony co nie zawsze idzie w parze z grami Portalu ;) No ale nikt nie wymaga żeby Portal mierzył się z takim np. Splotterem :)

@AkitaInu - nie marudzimy ;) zagrasz w AA jak tylko dostanę w swoje łapy :twisted:
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: warlock »

To ja pomarudzę - czy ze wszystkich nazw na świecie musieliście wybrać na tytuł Waszej gry akurat taką, jaką już ma dodatek do takiej mało znanej karcianki o kosmosie, jak Race for the Galaxy?
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 251 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: mauserem »

Chętnie kupiłbym ten prototyp AA w który graliśmy na Portalconie.
Tamta rozgrywka dała mi przedsmak czegoś bardzo dobrego - pamiętam jak pomyślałem sobie wtedy: "wow, to ta gra powinna się nazywać Matsers of Orion i czuję, że rzeczywiście w tych kartach mam i gram 4X"

Tak więc, Marcin, Viola - jakby co, może jakiś PnP ? :mrgreen:
Awatar użytkownika
Coen
Posty: 2486
Rejestracja: 14 wrz 2011, 11:38
Lokalizacja: Warszawa, Sulejówek
Has thanked: 422 times
Been thanked: 124 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Coen »

Senior pisze:Dzień dobry (wieczór)
7) Nadal w AA są 4 rodzaje technologii (4X), które dają boosta w zależności, w którą stronę będziecie chcieli rozbudowywać swoje imperium. Chcecie iść na atak? Proszę bardzo - szukajcie tech Exterminate. Pragniecie rozwijać eksploracje planet? Można - wykorzystajcie technologię Explore. Możliwości jest od groma - 40 unikatowych technologii, które zazębiają się z każdą częścią mechaniki gry. Rożne typy planet, statki, które mogą atakować Alienów.... Mimo prostoty zasad, gra niesie potężne pokłady kombinowania - i to, jako autorom - nam przyświecało, gdy tworzyliśmy grę.

8.) Wkrótce na sieci pojawią się Games Designer Journal, gdzie będziemy z Violą opisywać rozwój gry.
A tak z ciekawości ile było kart technologii w prototypie Portalconowym? I ile było typów (kolorów) surowców?
Czekam z niecierpliwością na Wasz dziennik, bo z tego co Viola opowiadała, gra już wtedy (na Portalconie) wyglądała zupełnie inaczej niż na początku :)
Mam takie gry,
a zastanawiam się jeszcze nad tymi
ⓘ 𝗢𝗳𝗳𝗶𝗰𝗶𝗮𝗹 𝘀𝗼𝘂𝗿𝗰𝗲𝘀 𝘀𝘁𝗮𝘁𝗲𝗱 𝘁𝗵𝗮𝘁 𝘁𝗵𝗶𝘀 𝗶𝘀 𝗳𝗮𝗹𝘀𝗲 𝗮𝗻𝗱 𝗺𝗶𝘀𝗹𝗲𝗮𝗱𝗶𝗻𝗴
Awatar użytkownika
Lothrain
Posty: 3410
Rejestracja: 18 sty 2011, 12:45
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 142 times
Been thanked: 300 times

Re: Odp: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Lothrain »

Senior pisze:To tak, jakby powiedzieć, że każda gra planszowa z planszą, na której wokół jest tor PZ odgapa od Ticket to Ride, gdzie (jak się nie mylę) Alan Moon zastosował to rozwiązanie, jako pierwszy.
Tor punktacji nazywany jest listwą Kramera nie bez przyczyny. Pan Moon skorzystał z istniejącego rozwiązania.
Ostatnio zmieniony 04 wrz 2017, 19:18 przez Lothrain, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Odp: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Rafal_Kruczek »

Lothrain pisze:
Senior pisze:To tak, jakby powiedzieć, że każda gra planszowa z planszą, na której wokół jest tor PZ odgapa od Ticket to Ride, gdzie (jak się nie mylę) Alan Moon zastosował to rozwiązanie, jako pierwszy.
Tor punktacji nazywany jest listwa Kramera nie bez przyczyny. Pan Moon skorzystal z istniejacego rozwiazania.
Co to za herezje sie to wyczynia?! Tory punktacji były już DOSŁOWNIE wieki temu chociażby w cribbage https://bgg.cc/boardgame/2398/cribbage
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 923 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Odi »

Listwa Kramera, to nie tor punktacji, tylko płatność "czasem" za wykonane działania, co wprowadza zmienną kolejność wykonywania swoich akcji, oryginalnie zastosowana po raz pierwszy bodajże w Heimlich&Co (inne przykład: Thebes)
sngt
Posty: 127
Rejestracja: 26 lut 2014, 21:49
Has thanked: 22 times
Been thanked: 3 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: sngt »

Dzisiaj w najnowszym odcinku informant pokazywali plastikowy insert do Alien Artifacts. Ładnie wykonany. Ciekawe czy bedzie dostępny we wszystkich kopiach czy tylko dla pre orderów..
Moja kolekcja - klik
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Rafal_Kruczek »

sngt pisze:Dzisiaj w najnowszym odcinku informant pokazywali plastikowy insert do Alien Artifacts. Ładnie wykonany. Ciekawe czy bedzie dostępny we wszystkich kopiach czy tylko dla pre orderów..
Takie rzeczy mają swój koszt stały - przygotowania (koszt zaprojektownia formy itp.) i zmienny - ponoszony na każdą sztukę (np. materiał). Z zależności od proporcji tych kosztów wychodzi mimimalna liczba przy której produckja takiej rzeczy mieści sie w założonym koszcie. Nie znam tych cen ani dokładnych liczb ,ale przypuszczam że takie specjalistyczne inserty opłaca sie robić tylko przy większych nakładach( plastic zazwyczaj jest tanszy niz karton lub brak inster
Tak więc ALBO insert to jest ta ukryta niespodzianka jeśli przedsprzedaż osiągnie 1000 sztuk ALBO moze sie okazać że jednak nie opłaca sie projektowac papierowego insertu i dadzą plastikowy do wszystkich kopii.
Mi to bez róznicy, jeśli kupie to i tak przpakuje do czegos bardziej poręcnego....
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: wirusman »

Jednak to nie wygląda na 4X, tylko jak podrasowane osadnicy z npc. Nie mowie że to źle, ale szkoda myślałem ze to będzie całkowicie inna gra.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1728
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 569 times
Been thanked: 1389 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Leser »

Odi pisze:Listwa Kramera, to nie tor punktacji, tylko płatność "czasem" za wykonane działania, co wprowadza zmienną kolejność wykonywania swoich akcji, oryginalnie zastosowana po raz pierwszy bodajże w Heimlich&Co (inne przykład: Thebes)
No ale listwą Kramera nazywa się właśnie tor punktacji, dokładnie od jego zastosowania po raz pierwszy w nowoczesnych grach planszowych w Heimlich&Co ;)

Tor płatności czasem to listwa Prinza i pochodzi od mechanizmu znanego z Thebes (choć nieco podobna mechanika pojawiła się wcześniej w Neulandzie).
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Odi
Administrator
Posty: 6428
Rejestracja: 21 kwie 2007, 12:51
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 553 times
Been thanked: 923 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Odi »

Cóż, każdy dzień czegoś uczy. Listwę Kramera kojarzyłem dotychczas z mechanizmem samego Heimlicha, ale faktycznie - wygląda na to, że to zwykła listwa czasowa.
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Rafal_Kruczek »

wirusman pisze:Jednak to nie wygląda na 4X, tylko jak podrasowane osadnicy z npc. Nie mowie że to źle, ale szkoda myślałem ze to będzie całkowicie inna gra.
Oczywiscie ze wygląda podobnie...
W obu grach jest tor punktacji, w obu jest około 200 kart, w obu są 4 frakcje( bo Portal jak ma już zwyczaju obcina 2 frakcje żeby miec promki) i chyba innych podobienstw nie ma. No moze wielkośc pudełka...
Mechaniznie to zupełnie inna gra i tutaj ściągania nie było.
Ale nazywanie tej gry 4X to spore nadużycie i duza ściema oraz kwyt martekingowy. To juz nawet Race vor the Galaxy jest bardziej 4X - tam w dodatku nazwanym Alien Artifacts ("Przypadek? Nie sadze") było więcej ekploracji :)
A na serio na przykład Eminent Domain też miało okrywanie/podbijanie/kolonizacje planet, wynajdywanie technologii, i produkcje towarów na tych planetach i ani autor ani wydawca chyab tego 4x ani 3 x nie nazywali...
Awatar użytkownika
karawanken
Posty: 2356
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 75 times
Been thanked: 96 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: karawanken »

Rafal_Kruczek pisze: W obu grach jest tor punktacji, w obu jest około 200 kart, w obu są 4 frakcje( bo Portal jak ma już zwyczaju obcina 2 frakcje żeby miec promki)
A frakcji nie ma przypadkiem 6 + 2 dodatkowe?
toblakai
Posty: 1254
Rejestracja: 19 mar 2014, 13:57
Has thanked: 215 times
Been thanked: 221 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: toblakai »

Rafal_Kruczek pisze:Ale nazywanie tej gry 4X to spore nadużycie i duza ściema oraz kwyt martekingowy.
Ja nie przypominam sobie, aby Portal reklamował tę grę jako 4X. Pamiętam wypowiedzi, że gra będzie zapewniać odczucie gry 4X w pigułce - ze względu na formę i czas rozgrywki. Może w późniejszych materiałach ten pierwotny komunikat się trochę rozmył i uprościł do 'po prostu 4X', ale nie doszukiwałbym się tutaj celowego wprowadzania w błąd.
wirusman
Posty: 1972
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 83 times
Been thanked: 28 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: wirusman »

Rafal_Kruczek pisze:
wirusman pisze:Jednak to nie wygląda na 4X, tylko jak podrasowane osadnicy z npc. Nie mowie że to źle, ale szkoda myślałem ze to będzie całkowicie inna gra.
Oczywiscie ze wygląda podobnie...
W obu grach jest tor punktacji, w obu jest około 200 kart, w obu są 4 frakcje( bo Portal jak ma już zwyczaju obcina 2 frakcje żeby miec promki) i chyba innych podobienstw nie ma. No moze wielkośc pudełka...
Mechaniznie to zupełnie inna gra i tutaj ściągania nie było.
Ale nazywanie tej gry 4X to spore nadużycie i duza ściema oraz kwyt martekingowy. To juz nawet Race vor the Galaxy jest bardziej 4X - tam w dodatku nazwanym Alien Artifacts ("Przypadek? Nie sadze") było więcej ekploracji :)
A na serio na przykład Eminent Domain też miało okrywanie/podbijanie/kolonizacje planet, wynajdywanie technologii, i produkcje towarów na tych planetach i ani autor ani wydawca chyab tego 4x ani 3 x nie nazywali...
No nie wiem, zgrywanie kart na różne sposoby, punkty z kart na koniec gry lub w trakcie, atakowanie przeciwników, planszowa na środku, karty z lewej i prawej. Widzę sporo podobieństw. myślałem e ta gra będzie całkowicie inna od wcześniejszych produkcji.
To tak jak Robinson i marsjanie. Niby takie same, a inne.
Mikanit
Posty: 145
Rejestracja: 09 mar 2015, 16:20
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Mikanit »

Ja bardzo czekałem. Z filmu wiem, że bede patrzał na zniżki na kuponach po prawej żeby kupić kupony po lewej płacąc dwoma z trzech piniędzy. Połączenie bajkogry i ti 4. Czy ktoś ma informacje na temat tego czy w tym roku wyjdzie jakaś polska gra dla graczy?
Rumia
Awatar użytkownika
Rafal_Kruczek
Posty: 1090
Rejestracja: 20 sie 2008, 11:48
Lokalizacja: Legnica
Has thanked: 84 times
Been thanked: 30 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Rafal_Kruczek »

wirusman pisze:
No nie wiem, zgrywanie kart na różne sposoby, punkty z kart na koniec gry lub w trakcie, atakowanie przeciwników, planszowa na środku, karty z lewej i prawej. Widzę sporo podobieństw. myślałem e ta gra będzie całkowicie inna od wcześniejszych produkcji.
To tak jak Robinson i marsjanie. Niby takie same, a inne.
Robinson I marsjanie mają wspolnego autora i nigdy nikt nie ukrywał że to reimplementacja pomysłu, połaczona ze zmiana tematu , wprowadzeniem aplikacji itp. itd. I to zupełnie inna sytuacja.
Podobnie było z Imperial Settlers - mechanicznie BARDZO widać oparcie się na 51 stanie.
Lecz zarówno IS i 51 sa bardzo rózne od AA. Tak to ten sam gatunek tableaux building , engine building z mikroturą -( jedna akcja na gracza i kolejka idzie dalej).
Ale są spore rożnice w tempie gry. W IS gracze dostają "worek" surowców i kart na początku rundy które powoli sie wyczerpują w rundzie pryz zagrywaniu kart i akcji az gracze spasują i rozpoczyna sie wtedy nowa runda dla wszystkich.
Czyli tempo przyspiesza i zwalnia ( a cxzasami gracze mają dłuższą przerwę gdy inni gracze jeszczxe nei spasowali)
W AA każdy z graczy ma uzupełniane surowce po każdej rundzie, a ogólny czas gry nie jest w pełni pod kontrolą graczy a jest mierzony talią surowców. Tempo gry pewnie jest w miare równe - nie ma konieczności pasowania.

Zagrywanie kart po lewej i po prawej stronie planszy i w 3 rzędach w IS to tylko wizualna pomoc- łatwiej rozróżnić karty frakcyjne/wspólne i produkcyjne/akcje/zdolności. W AA to którą stroną karta jest zagrana ma znaczenie. Ponadto karty sa budowane - za pomoca podładania innych kart i można to robic etapami - co bardziej przypomina na Chwałe rzymu, Eminent Domain i wiele innych gier,ale nie IS gdzie surowce są żetonami.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Alien Artifacts (4X od Portalu)

Post autor: Trolliszcze »

Ja czekam z zainteresowaniem. IMHO cała siła takich gier leży w kartach - w moim przypadku im bardziej odjechane kombosy można tworzyć, tym lepiej (dlatego IS trochę mnie zawiedli, bo jednak większość kart to weź zasób, przerób zasób na punkty itd., choć jest też parę ciekawszych). Dla mnie to akurat zaleta, że gra przeszła streamlining - w dobie setek fajnych tytułów i regałów uginających się od pudeł bardzo sobie cenię gry, które pozwalają kombinować, są szybkie i nie cierpią z powodu zbytniego downtime'u, z dziesiątkami kart sprawiającymi, że do każdej partyjki podejść nieco inaczej. Dlatego tak jak mówię - najważniejsze będą literki i krzaczki na kartach.
ODPOWIEDZ