Ulm (Günter Burkhardt)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- warlock
- Posty: 4630
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: Ulm
@Pan_K No nie, bo jak wsuwasz w pionie to zgodnie z interpretacją Tomzaqa odpalasz tylko górny lub dolny rząd (bo nie masz jak wsunąć do środkowego od dołu). Czyli wsunięcie od strony południowej zawsze odpala tylko dolny rząd a od północnej zawsze górny.
Kurczę, to jest ciekawy problem. Twoja interpretacja bardzo ogranicza dostępne opcje, ale dosłowna analiza instrukcji i przykładów wskazuje, że może być poprawna.
/edit: Ale dalej upieram się przy swoim
Kurczę, to jest ciekawy problem. Twoja interpretacja bardzo ogranicza dostępne opcje, ale dosłowna analiza instrukcji i przykładów wskazuje, że może być poprawna.
/edit: Ale dalej upieram się przy swoim
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 15:24 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
- Pan_K
- Posty: 2504
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Ulm
To by oznaczało, że środkowy rząd jest statystycznie najrzadziej wykorzystywany. Sposób Tomzaqa jest ciekawy pod względem planowania akcji, ale jeśli autor gry nie powie inaczej, uznaję że jest to sposób niewłaściwy
EDIT: szczególnie, ze jak rozumiem, Tomzaq opiera się na interpretacji "row" jako z konieczności poziomego rzędu. Nie wiem, skąd takie zawężenie sensu?
EDIT: szczególnie, ze jak rozumiem, Tomzaq opiera się na interpretacji "row" jako z konieczności poziomego rzędu. Nie wiem, skąd takie zawężenie sensu?
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 15:22 przez Pan_K, łącznie zmieniany 1 raz.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Ulm
Chłopaki nie wiem, o czym jest ta dyskusja. Serio. Akcje można wykonywać i w pionie i w poziomie. Wszystko jest wyjaśnione w instrukcji i to w trzech językach.
- Pan_K
- Posty: 2504
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Ulm
A jak to wygląda po niemiecku? Możesz wrzucić cytat?Gizmoo pisze:Chłopaki nie wiem, o czym jest ta dyskusja. Serio. Akcje można wykonywać i w pionie i w poziomie. Wszystko jest wyjaśnione w instrukcji i to w trzech językach.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- warlock
- Posty: 4630
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: Ulm
Mi też się wydaje, że "row" to szereg, a nie rząd. Sposób Tomzaqa jest strasznie nienaturalny.
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Ulm
Row oznacza po angielsku również - szereg, rząd i linię. W instrukcji jest napisane, że wykonujemy akcje z rzędu "in a row" w którym wypchnęliśmy na zewnątrz kafelek.
To, że podane przykłady ilustrują tylko poziome akcje, nie oznacza, że możemy wykonywać tylko je. Po prostu dali przykłady z wykonywaniem tylko poziomych przesunięć.
To, że podane przykłady ilustrują tylko poziome akcje, nie oznacza, że możemy wykonywać tylko je. Po prostu dali przykłady z wykonywaniem tylko poziomych przesunięć.
- Tomzaq
- Posty: 1725
- Rejestracja: 09 maja 2014, 18:27
- Lokalizacja: Silesia Superior
- Has thanked: 112 times
- Been thanked: 85 times
Re: Ulm
Bo anglista ze mnie żaden i wspomagałem się tłumaczem google .Pan_K pisze:To by oznaczało, że środkowy rząd jest statystycznie najrzadziej wykorzystywany. Sposób Tomzaqa jest ciekawy pod względem planowania akcji, ale jeśli autor gry nie powie inaczej, uznaję że jest to sposób niewłaściwy
EDIT: szczególnie, ze jak rozumiem, Tomzaq opiera się na interpretacji "row" jako z konieczności poziomego rzędu. Nie wiem, skąd takie zawężenie sensu?
Widzę, że pewnie się mylę i interpretowanie"row" jako szereg, rząd odnośnie tylko poziomu jest zawężeniem pojęcia.
Who is John Galt?
Posiadam
Posiadam
- warlock
- Posty: 4630
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: Ulm
Ale Tomzaq (olśniło mnie) - to jest proste: odpalasz tylko te trzy żetony, które się fizycznie przesunęły przecież. Jest zapis w instrukcji, że ten czwarty wypchnięty nie jest odpalany. Gdybyś wypychał górny kafel, a odpalał dolny rząd, to to w ogóle nie miałoby sensu.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 15:31 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
- Pan_K
- Posty: 2504
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Ulm
Zerknąłem na niemiecką wersję z BGG. Tam mowa o die Reihe, która oznacza rząd lub szereg. Dla mnie semantycznie to to samo. Do tego dochodzi w kroku drugim sformułowanie, że wykonuje się w dowolnej kolejności akcje z wybranego szeregu/rzędu. Domyślnie traktuję to sformułowanie jako wskazanie, że chodzi o rząd wybrany w procesie wsuwania. W sensie ścisłym nie neguje to interpretacji Tomzaqa, ale pozostaje ona mocno nieintuicyjna jak dla mnie.
@ warlock: w punkt.
@ warlock: w punkt.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 15:32 przez Pan_K, łącznie zmieniany 1 raz.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Ulm
Przepisuję z instrukcji:Pan_K pisze:A jak to wygląda po niemiecku? Możesz wrzucić cytat?
"Es werden immer nur die 3 Aktionen derjenigen Reihe aktieviert und ausgefuhrt, im die gerade ein Aktionsstein eingeschoben wurde"
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 23 maja 2013, 17:58
- Lokalizacja: Ruda Śląska / Ginger Silesia
- Has thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Ulm
Tomzaq
Zawęziłeś pojęcie
Swoją drogą we wtorek graliśmy w ULM-a po tym jak wyszedłeś Zobaczyłbyś poprawnie zagrywanie akcji in row
Zawęziłeś pojęcie
Swoją drogą we wtorek graliśmy w ULM-a po tym jak wyszedłeś Zobaczyłbyś poprawnie zagrywanie akcji in row
Zapraszamy na naszą stronę: http://sharpgames.pl
Sklep z gadżetami dla graczy: http://meeple.pl
SILESIA ON BOARD
Sklep z gadżetami dla graczy: http://meeple.pl
SILESIA ON BOARD
- Pan_K
- Posty: 2504
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Ulm
To zdanie wydaje się wszystko rozstrzygać.Gizmoo pisze:Przepisuję z instrukcji:Pan_K pisze:A jak to wygląda po niemiecku? Możesz wrzucić cytat?
"Es werden immer nur die 3 Aktionen derjenigen Reihe aktieviert und ausgefuhrt, im die gerade ein Aktionsstein eingeschoben wurde"
EDIT: mówi ono w przekładzie: "Aktywuje się i wykonuje 3 akcje zawsze tylko z tego rzędu, w który akurat został wsunięty kamień akcji."
Wersja angielska jest równie jednoznaczna.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 15:40 przez Pan_K, łącznie zmieniany 2 razy.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Ulm
@Sharp Games - Tak przy okazji gratulacje wyboru wydawniczego. Byłem przekonany, że nikt tej gry nie wyda u nas - dlatego kupiłem na Essen. I choć ze mnie klienta już nie będzie - to kibicuje Wam w wydawaniu kolejnych perełek. Jestem przekonany, że ta gra chwyci graczy za serducho!
Nie ma o czym jednak dyskutować. Akcje wykonujemy z rzędy kafelków, który uległ przesunięciu. Kropka. Nie ma sensu tego dalej drążyć, bo chyba na Essen ludzie z wydawnictwa wiedzieli jak grać w ULM.
No chyba, że masowo chcieli strollować publikę.
Jest przy opisie akcji. Mogę jeszcze przepisać po francusku.Pan_K pisze: To zdanie wydaje się wszystko rozstrzygać. A w którym miejscu się znajduje? Bo go nie widzę aktualnie.
Nie ma o czym jednak dyskutować. Akcje wykonujemy z rzędy kafelków, który uległ przesunięciu. Kropka. Nie ma sensu tego dalej drążyć, bo chyba na Essen ludzie z wydawnictwa wiedzieli jak grać w ULM.
No chyba, że masowo chcieli strollować publikę.
- Pan_K
- Posty: 2504
- Rejestracja: 24 wrz 2014, 19:16
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 168 times
Re: Ulm
Zdanie znalazłem. Dzięki. Niemiecki i angielski jest równie jednoznaczny.Gizmoo pisze:@Sharp Games - Tak przy okazji gratulacje wyboru wydawniczego. Byłem przekonany, że nikt tej gry nie wyda u nas - dlatego kupiłem na Essen. I choć ze mnie klienta już nie będzie - to kibicuje Wam w wydawaniu kolejnych perełek. Jestem przekonany, że ta gra chwyci graczy za serducho!
Jest przy opisie akcji. Mogę jeszcze przepisać po francusku.Pan_K pisze: To zdanie wydaje się wszystko rozstrzygać. A w którym miejscu się znajduje? Bo go nie widzę aktualnie.
Nie ma o czym jednak dyskutować. Akcje wykonujemy z rzędy kafelków, który uległ przesunięciu. Kropka. Nie ma sensu tego dalej drążyć, bo chyba na Essen ludzie z wydawnictwa wiedzieli jak grać w ULM.
No chyba, że masowo chcieli strollować publikę.
„Rzekł głupi w swoim sercu: nie ma Boga.”
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
Ryba bez roweru, to tylko ryba...
- warlock
- Posty: 4630
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: Ulm
Zagrałem wczoraj pierwszą partię na 4 osoby . Świetna gra! Rozgrywka jest płynna i naprawdę szybka, mechanizm wyboru akcji jest wyjątkowy i sprawdza się znakomicie .
Z minusów - nie wiem, jak będzie z długoterminową regrywalnością. Do gry zawsze wchodzi 4 z 8 żetonów Potomków i 10 z 12 żetonów Wieży modyfikujących każdą rundę, także Ulm nie zaskoczy nas tutaj czymś nowym. Aż się prosi, żeby takich zdolności i efektów było tutaj jeszcze więcej (dodatek...? ).
Po pierwszej partii daję takie 8/10 bo bawiłem się naprawdę przednio ). Świetna gra o idealnym poziomie ciężkości do grania z casualowymi graczami i geekami.
Z minusów - nie wiem, jak będzie z długoterminową regrywalnością. Do gry zawsze wchodzi 4 z 8 żetonów Potomków i 10 z 12 żetonów Wieży modyfikujących każdą rundę, także Ulm nie zaskoczy nas tutaj czymś nowym. Aż się prosi, żeby takich zdolności i efektów było tutaj jeszcze więcej (dodatek...? ).
Po pierwszej partii daję takie 8/10 bo bawiłem się naprawdę przednio ). Świetna gra o idealnym poziomie ciężkości do grania z casualowymi graczami i geekami.
Ostatnio zmieniony 08 sty 2017, 19:59 przez warlock, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 23 maja 2013, 17:58
- Lokalizacja: Ruda Śląska / Ginger Silesia
- Has thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: Ulm
Miło nam ogłosić, iż będziemy startować z kampanią gry ULM
Zapraszamy na naszą stronę: http://sharpgames.pl
Sklep z gadżetami dla graczy: http://meeple.pl
SILESIA ON BOARD
Sklep z gadżetami dla graczy: http://meeple.pl
SILESIA ON BOARD
-
- Posty: 31
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 20:28
- Lokalizacja: Poznań
Re: Ulm
No to w 2017 r. postawię na półce co najmniej dwie gry wydane przez Sharp Games Czekam na kolejne zapowiedzi...
- Gizmoo
- Posty: 4104
- Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
- Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
- Has thanked: 2631 times
- Been thanked: 2546 times
Re: Ulm
Z casualowymi graczami bym jednak nie grał. Trochę zbyt złożone na gateway, ale przyznaję - dla mnie ma idealny ciężar. Takie gry lubię - proste zasady, a można pogłówkować.warlock pisze: Świetna gra o idealnym poziomie ciężkości do grania z casualowymi graczami i geekami.
Pogratuluję jeszcze raz. Liczę też na stałą współpracę z HUCH! & Friends i być może zainteresowanie starszymi tytułami z ich biblioteki. (Mi się marzy Fortuna! Rienecka )Kościel pisze:Miło nam ogłosić, iż będziemy startować z kampanią gry ULM