Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
cezner pisze:Ile tam tego tekstu jest na kartach? Ociupinę czy ma to znaczenie?
Na niektórych trochę jest - tak po jednym zdaniu, ale chyba do ogarnięcia z angielską instrukcją.
Tomzaq pisze:W ciężarze do Brugii. Może trochę lżejsze
Moim zdaniem ciężar się trochę zwiększa grając w wariant zaawansowany. Z "dachami" trzeba więcej planować na przód. Zasady są proste, ale często mózg paruje.
Tomzaq pisze:Nic mi nie przychodzi do głowy, jeśli chodzi o mechanikę.
Mi też nie. Bardzo oryginalny wytwór.
cezner pisze:Na pierwszy rzut oka przypomina mi to Filary ziemi ale mam nadzieję, że nie ma to nic wspólnego z tym tytułem
Ma. Ilustratora.
warlock pisze:Zamówiłem, za 119zł żal nie kupić
Pewnie! Nawet taniej niż w Essen. Międzynarodowa kosztowała 28-30, a Niemiecka 26 ojro.
Gra jest świetna i dosyć tania. Mam egzemplarz międzynarodowy jeżeli dobrze rozumiem. W pierwszej chwili zaskoczyły mnie 3 talie kart, ale później okazało się, że każda jest w innym języku. Wydaje mi się, że gra nie wymaga translacji, ponieważ jest w miarę niezależna językowo. Grałem jak na razie tylko dwu osobowo w standardowy wariant i bardzo zaskoczyło mnie jak szybko ta gra zmierza ku końcowi
Powoli tłumaczę instrukcję, zarzucam wstęp jako smaczek (wybaczcie ewentualne wtopy z historycznym słownictwem)
Instrukcja
Ulm: Tempora in Priscum Aurum
Gra tocząca się w mieście Ulm, dla 2-4 graczy w wieku od 10 lat.
Ulm u szczytu swojej świetności: w zamożnym wolnym mieście Rzeszy panuje nieustanny zgiełk. Na początku XVI wieku Ulm było jednym z największych miejskich terytoriów w granicach Świętego Cesarstwa Rzymskiego Narodu Niemieckiego. Sukces i bogactwo nie wynikały jedynie ze szwabskiej zapobiegliwości, ale przede wszystkim ze smykałki do interesów i wprawnego rzemiosła mieszkańców.
Kwitnie handel dziełami sztuki i towarami takimi jak drewno, wino, sól i tekstylia – dobra te są transportowane Dunajem tratwami i barkami.
Mieszkańcy są zaangażowani w budowę katedry – społecznego serca miasta – która w pewnym okresie będzie posiadać najwyższą wieżę ze wszystkich kościołów na świecie. Katedra ta gromadzi wokół siebie wszystkich wybitnych obywateli. Wpływowe gildie i patrycjusze mają ogromny wpływ na miejsce życie; jeśli chcesz coś osiągnąć, musisz pozyskać przychylność odpowiednich ludzi. Kto najlepiej wykorzysta swoje środki i zasoby i zapisze się w annałach historii miasta jako ważna osobistość?
Ostatni post dotyczący tłumaczenia, nie chce zaśmiecać tego wątku. Wrzucam część zasad. Powiedzcie, czy jest to zrozumiale i użyteczne . Jeśli tak, przetłumaczę resztę instrukcji (oczywiście jest to wersja 1.0 - post nie zawiera formatowania tekstu).
Spoiler:
Spis elementów
1 plansza
1 Katedra (do samodzielnego złożenia)
12 żetonów Wieży (znaczników rund)
1 Kafel Przysięgi (znacznik gracza rozpoczynającego)
50 żetonów Akcji
4 barki w kolorach graczy
52 pieczęcie w kolorach graczy
12 herbów rodowych w kolorach graczy
33 karty
12 miejskich tarcz herbowych
8 żetonów Potomków
26 monet
30 żetonów Wróbli
1 płócienny worek
1 zestaw instrukcji w 2 częściach: instrukcja podstawowa i Kronika Ulm z dodatkowymi informacjami na temat komponentów i tematyki gry.
Cel gry
Postaraj się zgromadzić jak najwięcej punktów zwycięstwa poprzez wykonywanie akcji w różnych częściach Ulm. W trakcie każdej rundy będziesz wykonywał trzy akcje. Gra kończy się po 10 rundach.
Szczegóły dotyczące instrukcji do gry
Aby umożliwić szybkie rozpoczęcie pierwszej partii, instrukcja została podzielona na dwa zeszyty.
Niniejszy zeszyt zawiera informacje o podstawowych założeniach i najważniejszych regułach gry.
Drugi zeszyt – Kronika Ulm – wyjaśnia szczegóły dotyczące poszczególnych elementów gry, takich jak karty, miejskie tarcze herbów itd. Do tego zeszytu można sięgać w trakcie rozgrywki, w sytuacji gdy zajdzie taka potrzeba. Kronika zawiera również historyczne dane i terminy poświęcone historii miasta.
Przygotowanie gry
Umieść planszę na środku stołu.
1. Potasuj 33 karty i utwórz z nich zakryty stos dobierania, a następnie umieść go na wskazanym polu na planszy.
2. Losowo wybierz 4 z 8 żetonów Potomków i umieść je odkryte na polach Przodków w kwartale Domu Przysiąg.
3. Złóż Katedrę i umieść ją na polu przeznaczonym dla Katedry na planszy.
4. Potasuj miejskie Tarcze Herbów i utwórz z nich zakryty stos. Stos umieść na polu przeznaczonym dla Tarcz Herbów na planszy.
5. Losowo rozłóż 1 brązowy, 2 turkusowe, 2 pomarańczowe, 2 białe i 2 szare żetony Akcji w wewnętrznej siatce 3x3 w obszarze Katedry.
6. Umieść po jednym żetonie Akcji każdego koloru w doku przeładunkowym.
7. Wrzuć pozostałe żetony Akcji do worka.
8. Umieść monety i żetony Wróbli obok planszy, tworząc tym samym odkryte zasoby ogólne.
9. Każdy z graczy otrzymuje 1 barkę, 13 pieczęci, 3 herby rodowe w swoim kolorze, 2 monety, 2 żetony Wróbli, a także żeton Akcji wylosowany z worka. Następnie każdy z graczy:
a) umieszcza swoją barkę na pierwszym polu Dunaju;
b) umieszcza 1 pieczęć jako znacznik na polu 5 toru punktów zwycięstwa
c) kładzie wszystkie swoje pozostałe elementy przed sobą jako zasoby osobiste.
10. Najbardziej godny zaufania gracz zostaje graczem rozpoczynającym. Umieszcza przed sobą Kafel Przysięgi. Następnie bierze 10 z 12 żetonów Wieży i formuje z nich stos (w przypadku rozgrywki podstawowej żetony należy umieścić w stosie awersem – stroną z symbolami – do dołu), po czym umieszcza stos żetonów Wieży na wyznaczonym polu na Kaflu Przysięgi. Pozostałe 2 żetony Wieży należy odłożyć z powrotem do pudełka.
Uwaga: W rozgrywce podstawowej nie używa się specjalnych funkcji na awersie żetonów Wieży (symbole na poszczególnych żetonach Wieży są wyjaśnione w Kronice Ulm).
Przebieg rozgrywki
Gra ma jedną prostą podstawową zasadę: wepchnij 1 żeton Akcji w obszar Katedry i wykonaj trzy powiązane akcje!
Rozgrywka trwa 10 rund. Każda runda przebiega w następujący sposób:
Na początku rundy gracz rozpoczynający bierze jeden żeton Wieży (jako znacznik rundy) z Kafla Przysięgi i umieszcza go na Katedrze (symbolem do dołu w przypadku rozgrywki podstawowej). W ten sposób wieża katedralna będzie stawać się coraz wyższa wraz z upływem rozgrywki.
Następnie, tura aktywnego gracza przebiega w następujący sposób:
1. Dobierz 1 żeton Akcji z worka i wepchnij go w siatkę 3x3 w obszarze Katedry (strzałki wskazują wszystkie możliwości wepchnięcia żetonu).
2. Wykonaj 3 akcje w kolumnie/rzędzie, który wybrałeś, w dowolnej kolejności. Żetony Akcji w wewnętrznej siatce 3x3 Katedry określają 3 możliwe do wykonania akcje; 4 żeton akcji – ten, który został wypchnięty poza siatkę – nie daje żadnej akcji.
3. Jeśli w toku rozgrywki pozyskałeś jakieś karty, możesz zagrać jedną taką kartę z ręki na rundę (w dowolnym momencie swojej tury).
Punkty 1. i 2. zawsze muszą być wykonane przez gracza, ale może on zrezygnować ze skorzystania z efektu poszczególnych akcji. Punkt 3. jest dobrowolny.
Następnie aktywny gracz przekazuje worek z żetonami Akcji następnemu graczowi.
Obszar Katedry i związane z nim akcje
W grze występuje 5 różnych żetonów Akcji. Odpowiadające im akcje mogą być łączone w dowolny sposób, w zależności od ich układu w obszarze Katedry. Zawsze możesz aktywować i wykonać tylko 3 akcje z tego rzędu/kolumny, do którego przed chwilą wepchnąłeś żeton Akcji.
Akcja pieniędzy – weź 1 monetę z zasobów ogólnych
Akcja czyszczenia – weź od 1 do 3 wypchniętych żetonów Akcji z jednej wybranej strony obszaru Katedry i umieść przed sobą. Jeśli pośród 3 aktywowanych żetonów Akcji znajdowały się dwa białe żetony Akcji, wówczas możesz wyczyścić żetony z dwóch stron obszaru Katedry itd.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2016, 14:26 przez warlock, łącznie zmieniany 1 raz.
Warlock skąd wytrzasnąłeś, że akcje wykonuje się w kolumnie/rzędzie? W instrukcji jest "row", "in the row", nie ma słowa o wykonywaniu akcji w kolumnie.
Tomzaq pisze:Warlock skąd wytrzasnąłeś, że akcje wykonuje się w kolumnie/rzędzie? W instrukcji jest "row", "in the row", nie ma słowa o wykonywaniu akcji w kolumnie.
Wiesz co, chyba zbytnio skojarzyłem rząd z wierszem (który w tabelach rozpatrywany jest wyłącznie poziomo ). Pomyślałem sobie, że rząd/kolumna będzie bardziej jednoznacznie wskazywać na poziom/pion, ale to chyba jest mylące w takim razie..?
Tomzaq pisze:Wg mnie akcje można wykonywać tylko w poziomie. Tak też gram.
Ale brązowe strzałki na stronie 11 w instrukcji wskazują, że żetony można wsuwać od lewej/prawej/z góry / z dołu. To nie jest tak, że można i pion i poziom robić? Przecież nad kolumnami masz miejsce na swoje pieczęcie, więc jak ktoś robi akcję w pionie to dostajesz Wróbla. Jak inaczej miałbyś dostać Wróbla z górnych/dolnych pól?
Kafle można wkładać dowolnie, ale akcje wykonuje się w szeregu (ang. row). IMO, ale być może się mylę i ktoś jeszcze mógłby się wypowiedzieć w tej kwestii.
Tomzaq pisze:Wg mnie akcje można wykonywać tylko w poziomie. Tak też gram.
Ale brązowe strzałki na stronie 11 w instrukcji wskazują, że żetony można wsuwać od lewej/prawej/z góry / z dołu. To nie jest tak, że można i pion i poziom robić? Przecież nad kolumnami masz miejsce na swoje pieczęcie, więc jak ktoś robi akcję w pionie to dostajesz Wróbla. Jak inaczej miałbyś dostać Wróbla z górnych/dolnych pól?
Generalnie jak dokładasz żeton to możesz go dołożyć gdziekolwiek tak by przesunąć cały szereg. Początkowo jest więc możliwych 12 różnych otwarć 3 z dołu, 3 z góry i po 3 z boków. Potem jak gdzieś już przesuniesz żeton tak że zakrywa pole z narysowanym obrazkiem budynku, to nie można dokładać ze strony budynku ani z drugiej strony, ponieważ żeton nie może zostać przesunięty na pole pieczęci. W styczniu dostępna będzie polska instrukcja i filmik z tłumaczeniem zasad
Kościel pisze:Generalnie jak dokładasz żeton to możesz go dołożyć gdziekolwiek tak by przesunąć cały szereg. Początkowo jest więc możliwych 12 różnych otwarć 3 z dołu, 3 z góry i po 3 z boków. Potem jak gdzieś już przesuniesz żeton tak że zakrywa pole z narysowanym obrazkiem budynku, to nie można dokładać ze strony budynku ani z drugiej strony, ponieważ żeton nie może zostać przesunięty na pole pieczęci.
To wiadomo - pytanie o kolejność wykonywania akcji.
Kościel pisze:Generalnie jak dokładasz żeton to możesz go dołożyć gdziekolwiek tak by przesunąć cały szereg. Początkowo jest więc możliwych 12 różnych otwarć 3 z dołu, 3 z góry i po 3 z boków. Potem jak gdzieś już przesuniesz żeton tak że zakrywa pole z narysowanym obrazkiem budynku, to nie można dokładać ze strony budynku ani z drugiej strony, ponieważ żeton nie może zostać przesunięty na pole pieczęci. W styczniu dostępna będzie polska instrukcja i filmik z tłumaczeniem zasad
a) W takim razie nie tlumaczę dalej bo to bez sensu .
b) To rozumiemy, problem polega na sposobie rozpatrywania akcji. Wsunąć możesz od każdej strony, ale Tomzaq zasady rozumie tak, że niezależnie od tego, z której strony wsuwasz żeton to i tak realizujesz tylko poziomy rząd (row).
warlock pisze:Wsunąć możesz od każdej strony, ale Tomzaq zasady rozumie tak, że niezależnie od tego, z której strony wsuwasz żeton to i tak realizujesz tylko poziomy rząd (row).
A skąd wtedy wiadomo, który rząd realizować? Sam sobie mam wybrać? Moim zdaniem Tomzaq się myli.
Kościel pisze:Generalnie jak dokładasz żeton to możesz go dołożyć gdziekolwiek tak by przesunąć cały szereg. Początkowo jest więc możliwych 12 różnych otwarć 3 z dołu, 3 z góry i po 3 z boków. Potem jak gdzieś już przesuniesz żeton tak że zakrywa pole z narysowanym obrazkiem budynku, to nie można dokładać ze strony budynku ani z drugiej strony, ponieważ żeton nie może zostać przesunięty na pole pieczęci.
To wiadomo - pytanie o kolejność wykonywania akcji.
Nie o kolejność, bo ta jest dowolna, tylko o to, czy można wykonywać akcję z kafli ułożonych w pionowym rzędzie. Ja gram obecnie, że nie bo zinterpretowałem angielskie wyrażenie "in the row" jako "w rzędzie" co rozumiem w poziomie. Ponad to wszystkie przykłady w instrukcji pokazują wykonywane akcje w poziomie.
Ale zaczyna mi wyglądać na to, że chyba się mylę..
warlock pisze:Wsunąć możesz od każdej strony, ale Tomzaq zasady rozumie tak, że niezależnie od tego, z której strony wsuwasz żeton to i tak realizujesz tylko poziomy rząd (row).
A skąd wtedy wiadomo, który rząd realizować? Sam sobie mam wybrać? Moim zdaniem Tomzaq się myli.
warlock pisze:Wsunąć możesz od każdej strony, ale Tomzaq zasady rozumie tak, że niezależnie od tego, z której strony wsuwasz żeton to i tak realizujesz tylko poziomy rząd (row).
A skąd wtedy wiadomo, który rząd realizować? Sam sobie mam wybrać? Moim zdaniem Tomzaq się myli.
warlock pisze:Wsunąć możesz od każdej strony, ale Tomzaq zasady rozumie tak, że niezależnie od tego, z której strony wsuwasz żeton to i tak realizujesz tylko poziomy rząd (row).
A skąd wtedy wiadomo, który rząd realizować? Sam sobie mam wybrać? Moim zdaniem Tomzaq się myli.
Ten, do którego wsunąłeś kafel
Ale jeśli wsunąłem w pionie, a muszę wykonać w poziomie, to w grę wchodzi więcej niż jedna opcja. Chyba, że ja coś źle rozumiem.