Krótka Historia Cywilizacji / Flow of History (Jesse Li)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: mat_eyo »

kmd7 pisze: 24 kwie 2018, 09:36 Hm, najpierw Leser napisał, żeby do rozgrywek dwuosobowych poczekać na Targi ;), a teraz jeszcze mat_eyo... Liczyłem na dobry, dwuosobowy tytuł, chyba się przeliczyłem. Jednak trzeba zagrać przed zakupem.
Ja jeszcze nie grałem, więc mojego narzekanie można zignorować ;) Dla mnie gra dobrze się skaluje, jeśli po prostu przy setupie odrzucamy część elementów, ograniczamy mapę itd. Kiedy widzę zmiany w zasadach, typu "teraz przy akcji x możesz zrobić też y, a co rundę bot dokłada zasoby tu i tam" to od razu zapala mi się lampka ostrzegawcza. Mam nadzieję, że ktoś rozwieje moje obawy, bo jak pisałem wcześniej, Moaideas Game Design robi intrygujące gry i chciałbym dobrze się bawić z KHC.
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Leser »

mat_eyo pisze: 24 kwie 2018, 09:45
kmd7 pisze: 24 kwie 2018, 09:36 Hm, najpierw Leser napisał, żeby do rozgrywek dwuosobowych poczekać na Targi ;), a teraz jeszcze mat_eyo... Liczyłem na dobry, dwuosobowy tytuł, chyba się przeliczyłem. Jednak trzeba zagrać przed zakupem.
Ja jeszcze nie grałem, więc mojego narzekanie można zignorować ;) Dla mnie gra dobrze się skaluje, jeśli po prostu przy setupie odrzucamy część elementów, ograniczamy mapę itd. Kiedy widzę zmiany w zasadach, typu "teraz przy akcji x możesz zrobić też y, a co rundę bot dokłada zasoby tu i tam" to od razu zapala mi się lampka ostrzegawcza. Mam nadzieję, że ktoś rozwieje moje obawy, bo jak pisałem wcześniej, Moaideas Game Design robi intrygujące gry i chciałbym dobrze się bawić z KHC.
Wg mnie mechanicznie wariant dwuosobowy traci niewiele. Bot jest, tylko tym botem w pełni świadomie sterujemy i możemy dzięki temu utrudniać grę przeciwnikowi, lecz definitywnie rezygnujemy z wybranej karty. Daje to trochę ciekawych decyzji. Minusem, jak wspominałem, jest większa obsługa gry. To niektórym może przeszkadzać.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Na wariant dwuosobowy można narzekać tak samo jak na wariant dwuosobowy w 7Cudów Świata, Blood Rage, Concordia, Scythe itd.
Nie ma się co oszukiwać gra pierwotnie była od trzech graczy więc jakoś ten wariant dwuosobowy trzeba było upchnąć więc jest jak jest.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Xfenix
Posty: 186
Rejestracja: 05 wrz 2016, 23:24
Lokalizacja: Wałbrzych
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Xfenix »

Ostatnio roztrząsany jest upadek moralny forum i brak rzeczowej dyskusji o grze w temacie o grze. :)
Trzeba więc napisać coś o samej grze.

Miałem okazję zagrać w ostatni weekend na Gratislavi. Wariant 4 i 5 osobowy. Zasady tłumaczone przez Łukasza i Bartka z MelanżowniaTV (pozdrawiam).
Gra tak się spodobała że już po pierwszej rozgrywce zdecydowałem się ją kupić. ( Nie udało się jeszcze wyjść z Gratislavi bez pudełka pod pachą.) :D

Początek to powolne badanie możliwości, upewnianie się co do poprawności wykonywania akcji. Start był bardzo pokojowy, każdy kupował tylko swoje obstawione karty
ale już po kilku turach zaczęły się wredniejsze zagrania. Ostra licytacja o karty i coraz silniejsze efekty kart.
W grze można mieć wiele strategii i na bieżąco je modyfikować gdyż karty liderów jaki cudów mogą sporo namieszać w trakcie rozgrywki jak i podczas końcowego punktowania. Rożnicę w punktowaniu na koniec między 1 a 2 graczem nie były duże, za to ostatni gracz miał dość niski wynik ale popełnił kilka sporych błędów podczas gry jak również całkowicie odpuścił karty militarne jak i dające punkty obrony co nie skończyło się dla niego dobrze.

Karty mają spory rozmiar (65x100) ale jest to dobry wybór. Dzięki temu są bardzo czytelne. Opisy akcji są oparte zarówno na symbolach jak i opisane tekstem, ułatwia to start nowym graczom. Okładka pudełka oraz rewers kart mają tą samą ilustrację. Jest to świetny wybór grafiki przez Lucrum Games. Ilustracje na kartach są bardzo sugestywne i wykonane w ciekawym stylu. Połączenie koloru czarnego oraz wybranego pasującego do danego typu/koloru karty sprawdza się bardzo dobrze. Świetna robota.

Wykonanie też jest na wysokim poziomie. Sztywne karty (posiadają fakturę płótna), duże drewniane znaczniki licytacji oraz planszetki którymi można wbijać gwoździe. :D
Pudełko ma wymiary identyczne z Najemnikami.

Grając w Krótka Historię Cywilizacji miałem wiele skojarzeń do Innowacji. Kolekcjonowanie kart w stosach danego typu, odpalanie akcji z kart, kolejne stosy epok,
liczenie siły cywilizacji aby móc użyć karty na przeciwniku itp. Jest to gra z mniejszą dozą negatywnej interakcji ale nadal jest jej tam sporo,
jest również prostsza ale jest naprawdę sporo do kombinowania. Jeśli lubicie Innowacje warto rozważyć zakup tej gry. Duch Carla Chudyka unosi się zad tą grą. :P
Dla mnie jest to najlepsza rekomendacja. A gry są na tyle rożne że można mieć je obie w kolekcji.

Bardzo polecam.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3351
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2000 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Ardel12 »

No ja podobnie miałem okazję zagrać na Gratislavii w wariancie trzy osobowym. Zasady są proste i jasne po rozegraniu kilku tur. Podobnie i u nas pierwsze tury były spokojne i każdy sobie rzepkę skrobał. Z każdą kolejną turą podkupowanie kart rosło na sile i w sumie totalnie nie trafiło do nikogo z nas. Mechanizm licytacji polegający wyłącznie na wyrównaniu kwoty przeciwnika jest moim zdaniem mało atrakcyjny. Nie jesteśmy w stanie zareagować na niego inaczej niż zaporową ceną. Zagrywki w podpuszczanie przeciwników do podkupienia od nas karty mogą zblokować nas lub być zwykłą stratą zasobów. Gry licytacyjne mają u mnie bardzo ciężko. Preferuję dwie mechaniki licytacji, jedną ze Spartacusa(licytacja w ciemno) drugą z domów aukcyjnych. Niestety tutaj olśnienia w temacie nie otrzymałem.

Kolejnym problemem jaki napotkała moja grupa były skandalicznie małe ikony na kartach (te w prawym dolnym rogu), które coraz są zliczane do różnych efektów. Kart nie można pogrupować w celu przyspieszenia tego procederu, bo musimy je grupować kolorem, więc przy kilku stożkach, biegamy oczami próbując zliczyć młotki, tarcze czy inne rączki. Jest to podstawowy element tej gry, więc powinien być troszkę bardziej widoczny. Z kolei oznaczenie kart jest zbliżone do 7CŚ. Zielone - nauka, niebieskie - kultura itd. W sumie zastosowanie kart również było zbliżone. Cuda dają bonusy punktowe, liderzy dają ciekawe efekty, kultura zapewnia pkt zwycięstwa, handel więcej kasy itd.

Finalnym problemem jest brak większych nominałów. Pod koniec partii mieliśmy po 15-20 zz. Liczenie jedynek jest niemiłosiernie upierdliwe i aż krzyczeć się chce o 5.

Podsumowując, jak ktoś zaproponuje mi partię to nie odmówię, gdyż liczę, że zmyje się pierwsze złe wrażenie, ale ani nie kupie ani nie polecę.
Muszek
Posty: 26
Rejestracja: 15 sty 2017, 21:11
Lokalizacja: Wrocław

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Muszek »

Też zagrałem na Gratislavii. W zasadzie udałem się tam z zamiarem kupna tej gry...

Graliśmy w 4 osoby.
Gra po poznaniu zasad jest na prawdę dość prosta. Graliśmy trochę ponad godzinę, ale myślę, że po 2-3 partiach byłaby już znacznie szybsza i wręcz intuicyjna. Po kilku rundach już każdy wiedział co robić i w zasadzie tylko kilka razy dopytywaliśmy o zasady ekipę z Lucrum. Wykonanie bardzo dobre, szczególnie skróty zasad z grubej tekturki i duże znaczniki graczy. Jak dla mnie jest to podobny poziom rozrywki co 7 Cudów Świata.

Kilka elementów jednak nam nie podeszło:

Podkupowanie - strasznie rozwalająca strategię zagrywka. Jeśli masz pecha to po kilku rundach możesz nie mieć żadnej karty, gdy inni już po te kilka mają...
Ardel12 pisze: 25 kwie 2018, 21:40 Nie jesteśmy w stanie zareagować na niego inaczej niż zaporową ceną.
Dokładnie w tym jest problem. Tutaj lepiej by się chyba sprawdziło, gdyby konieczność podkupienia była droższa. Można by też dać dodatkowo do decyzji gracza, czy po stracie rezerwacji chce pieniądze, czy np. zarezerwować inną kartę...

Ikonki
Ardel12 pisze: 25 kwie 2018, 21:40 (...) skandalicznie małe ikony na kartach (te w prawym dolnym rogu), które coraz są zliczane do różnych efektów. Kart nie można pogrupować w celu przyspieszenia tego procederu, bo musimy je grupować kolorem, więc przy kilku stożkach, biegamy oczami próbując zliczyć młotki, tarcze czy inne rączki. Jest to podstawowy element tej gry, więc powinien być troszkę bardziej widoczny.
Nic dodać nic ująć... Ktoś mnie podkupuję - chwila...zliczam rączki...chwila...mam 5 na 5 kartach w 4 stosach...

Paraliż decyzyjny - to pewnie zależy od gracza. My mieliśmy takiego jednego, którego rozkminianie zajęło pewnie z 40% czasu gry, ale ten rozstrzał ikonek po wielu kartach na pewno mu w tym nie pomagał :cry:

Żeby nie było, że tylko narzekam:
Ardel12 pisze: 25 kwie 2018, 21:40 Finalnym problemem jest brak większych nominałów. Pod koniec partii mieliśmy po 15-20 zz. Liczenie jedynek jest niemiłosiernie upierdliwe i aż krzyczeć się chce o 5.
U nas to nie wystąpiło ani przez chwilę - może za mało robiliśmy żniw i nie było tyle monet w puli. Pewnie taktyka skupiająca się na tym, że wolisz kupić jakąkolwiek kartę niż dostać złoto miała w tym miejscu duże znaczenie.

Ostatecznie więc nie zdecydowałem się na zakup gry.
Ardel12 pisze: 25 kwie 2018, 21:40 (...) oznaczenie kart jest zbliżone do 7CŚ. Zielone - nauka, niebieskie - kultura itd. W sumie zastosowanie kart również było zbliżone. Cuda dają bonusy punktowe, liderzy dają ciekawe efekty, kultura zapewnia pkt zwycięstwa, handel więcej kasy itd.
Właśnie dlatego, że odniosłem takie wrażenie, że mając już 7 Cudów Świata nie potrzebuję drugiej tak podobnej gry.
Może nie znajdę tam takiej negatywnej interakcji, ale też paraliż decyzyjny mniejszy i jakoś tak ładniej się te karty układa w grupki.

Podsumowując, chętnie zagram jeśli ktoś zaproponuje. Ciekawi mnie też jakby się grało z takimi zmianami jak zaproponowałem odnośnie podkupowania. Osobiście nie kupię, ale jeśli komuś nie podeszło 7CŚ za sam pasjans to tutaj jest więcej interakcji...
Takim osobom może się bardziej spodobać :wink:
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5599
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 782 times
Been thanked: 1225 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: mat_eyo »

Mi również udało się ostatnio zagrać, partia trzyosobowa. Wygrał kolega, który ciągle był ostatni w sile militarnej, miał punkt więcej ode mnie. Dla mnie z kolei militaria były priorytetem i na nich się skupiłem.
Podoba mi się stawianie przeciwników przed wyborami - "wykupisz ode mnie tę bezużyteczną dla ciebie kartę tylko po to, żebym jej nie użył czy nie dasz mi zarobić, ale weźmiesz na klatę konsekwencje". Pewnie podobałoby mi się zdecydowanie mniej, gdybym to ja miał stawiane takie dylematy, ale z pozycji siły było przyjemnie ;) Widać tu jednak ewidentnie podatność na najlepsze/najgorsze miejsce przy stole.
Wykonaniowo nie odczułem braku większych nominałów ZZ ani małych ikon. Jedyne, co chętnie bym zobaczył, to jakiś licznik siły militarnej, bo te wartości są spore, dwustopniowe (atak i obrona) i najczęściej się je porównuje.
Awatar użytkownika
Chaaber
Posty: 1054
Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 10 times
Been thanked: 10 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Chaaber »

Również zasiadłem na Gratislavii, grafiki mi się całkiem podobały. Klimatu może jakoś mocno nie czułem, chociaż zdolności kart są dość sensownie dobrane do ich nazw. Do tego faktycznie bolą trochę małe żetony i to, że można gnić przy stole bez kart z powodu braku kasy. Chociaż dostaje się sporo pieniędzy od graczy podkupujących nasze inwestycje. W tej cenie gra ma potencjał zdecydowanie.
Jedno co Wam powiem o tej grze. Urodziłem się już po 89 roku i nigdy nie sądziłem, że aż tak dotknie mnie komunizm. Zapamiętam tą kartę na bardzo długo. Tak mnie wszyscy z hajsu ograbili, że aż załkałem. Warto spróbować.
Awatar użytkownika
Ardel12
Posty: 3351
Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
Lokalizacja: Milicz/Wrocław
Has thanked: 1032 times
Been thanked: 2000 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Ardel12 »

Chaaber pisze: 27 kwie 2018, 16:43 Również zasiadłem na Gratislavii, grafiki mi się całkiem podobały. Klimatu może jakoś mocno nie czułem, chociaż zdolności kart są dość sensownie dobrane do ich nazw. Do tego faktycznie bolą trochę małe żetony i to, że można gnić przy stole bez kart z powodu braku kasy. Chociaż dostaje się sporo pieniędzy od graczy podkupujących nasze inwestycje. W tej cenie gra ma potencjał zdecydowanie.
Jedno co Wam powiem o tej grze. Urodziłem się już po 89 roku i nigdy nie sądziłem, że aż tak dotknie mnie komunizm. Zapamiętam tą kartę na bardzo długo. Tak mnie wszyscy z hajsu ograbili, że aż załkałem. Warto spróbować.
Słynna karta komunizmu, która zagrana w jednej z ostatnich rund po prostu odebrała mi możliwość wygranej :p Świetna tematycznie, ale na dobrą sprawę blokuje grę, gdy zagrana pod koniec.
Awatar użytkownika
Michał M
Posty: 799
Rejestracja: 14 wrz 2014, 20:22
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 29 times
Been thanked: 29 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Michał M »

Garść pierwszych wrażeń po kilku rozgrywkach w Krótką historię cywilizacji: https://metodymarnowaniaczasu.blogspot. ... ow-of.html
Awatar użytkownika
Luke555
Posty: 156
Rejestracja: 06 paź 2016, 13:06
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Luke555 »

Michał M pisze: 05 maja 2018, 12:50 Garść pierwszych wrażeń po kilku rozgrywkach w Krótką historię cywilizacji: https://metodymarnowaniaczasu.blogspot. ... ow-of.html
fajna zgrabna recenzja, mam podobne odczucia - zagralem kilka razy i jest OK ale nic nie urywa. Takie średnie poczucie tworzenia cywilizacji, wszystkie karty przewiną sie przez stół (żadnych niespodzianek) bardzo nieczytelne ikonki, grafika w tej grze to w ogóle nie mój klimat (bardziej cieszy moje oko taka jak np. z Innowacji).Sam mechanizm licytacji udany moim zdaniem, ale tematycznie suchy, bo niby jak sie "licytujemy" z inną cywilizacją jakimiś znacznikami, z których potem bierzemy połowe jak nam ktos podbierze inwestycje itd... nie ma to sensu dla mnie i nie czuje klimatu. i jeszcze ta dziwna reguła ostatniej karty "przyszłość", czyli ten kto wezmie inną karte tuz przed nią najwięcej zyskuje - inni nie mają swojej kolejki.
dizzit
Posty: 294
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: dizzit »

Coś ode mnie.

Dla wszystkich to była pierwsza gra i zagraliśmy w 5 osób. Uwaga ... skończyłem grę z wynikiem 7 (siedem) punktów.
Jakaś maskara - przy tej liczbie osób prawdopodobieństwo że dostało się kartę którą się licytowało to jakieś 30% - wręcz czekaliśmy aż kto inny w nią zainwestuje żeby od razu ją wykupić. Mocno odczułem braki inwestowania w wojo - a tak naprawdę brak szczęścia bo nie miałem okazji podkupić a te w które inwestowałem nie były na stole pełnej kolejki.
Sama gra wydaje mi się naprawdę ok - wychodzą ciekawe "komba" - jest jak najbardziej ok - może to kwestia pięciu osób ale

dwie rzeczy jakoś nie pasowały - nie wiem może źle graliśmy.
końcówka - około 6 kart przed końcem nikt już nie chciał inwestować, bo wiedział że jak policzy łebki to do końca gry najprawdopodobniej już nic nie ugra bo i tak nie kupi swojej karty.
No i co teraz - 5 osób, pięć kart na "przyszłości" no i wszyscy po kolei jadą żniwa bo wiedzą że po naszym ruchu pewnie ktoś od razu będzie chciał podkupić kartę bo będzie miął jedną więcej do liczenia - miał ktoś taki problem?

No i te całe żniwa - przy tej liczbie ludzików trzeba było siedzieć w odpowiednim miejscu w kolejce żeby mieć z tego kokosy - oczywiscie najlepiej za kimś kto zrobił przed chwilą drogie zakupy. Ikony roślinek miały w tym przypadku mocno skrajne znaczenie - a raczej oczekiwałbym ze skoro inwestuje w rolnictwo to czerpie z tego najwięcej.

Do dalszych testów ale zdaje mi się że to gra dla 3 osób
Awatar użytkownika
Leser
Posty: 1737
Rejestracja: 22 lut 2009, 23:38
Lokalizacja: pod - Warszawa
Has thanked: 571 times
Been thanked: 1407 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Leser »

Mój zdecydowanie stronniczy, ale zawsze jakiś głos ;)

Dużo zależy od doświadczenia. Wszystkie opisane przez Ciebie problemy mieliśmy przy pierwszych, testowych grach, kiedy decydowaliśmy, czy chcemy się podjąć wydania. Wszystkie okazały się nie być problemami, gdy pograliśmy więcej. Przed rozgrywkami w 5 osób polecam ze 2-3 partie w mniejszym składzie, żeby dobrze poznać karty i nauczyć się operowania ekonomią gry.
I rozjarzam się na mgnienie w uśmiechu z tych, co to trzeba mieć ten polor we krwi, żeby zmieścić bez pośpiechu pozdrowienie mimo energicznego pośpiechu przecież.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: mauserem »

Zagrałem w to cacko :mrgreen:
Przyznam się, że było to bardzo satysfakcjonujące doświadczenie.
Niesamowite jest, że w tym skromnym zestawie komponentów rewelacyjnie mocno wyczuwalny jest klimat gry cywilizacyjnej.
Zestaw wrażeń zbliżony do tych jakie generuje Cywilizacja: poprzez wieki Vlady Chvatila.
A całość zaskakująco dobrze "cyka" - jak mały filigranowy mechanizm zegarowy. Po prostu miodzik.
Żaden z nas nie grał w to wcześniej. Więc zapoznanie z zasadami trwało jakąś godzinkę wraz z konsumpcją :mrgreen:
Sama gra trwała około 1.5 godziny, ale podczas gry mieliśmy sporadyczne napady "zmuły" i zaglądania do instrukcji, od 3 ery w zasadzie nie sięgaliśmy już do zasad (z wyjątkiem końca gry) i widać było, że gra jest do rozegrania w godzinę, w gronie 3 sprawnych graczy. Więc można potraktować KHC jak grubszy filler.
Podczas naszej rozgrywki bardziej dawaliśmy się zaskakiwać zawartości talii, niektóre rzeczy nas dziwiły - ale to normalka w pierwszej grze. - bardziej polegaliśmy na intuicji.
Ale już w połowie gry (okolice 3 ery) byliśmy pomału świadomi popełnionych błędów i nasze działania były bardziej świadome.
W takiej sytuacji jeszcze bardziej uderza fakt jak dobrze jest ta gra zaprojektowana i przemyślana.
Zamknięty obieg pieniądza (znaczniki zasobów). Wyczekiwanie przy inwestycjach. Wrogie przejęcia.
Ciągle jestem pod wrażeniem tego jak dobrze to się zazębia w ogólnej mechanice.
Znajomość gry, kart w talii i ich następstw w kolejnych erach ma kolosalne znaczenie.
W zasadzie na koniec doszliśmy do wspólnego wniosku, że chcemy aby ta gra weszła u nas na wyższy poziom - może to być bardzo ciekawe doświadczenie - o ile nie spowoduje to, że w tej małej przestrzeni gry może nastąpić jakiś klincz. Podobnie jestem ciekaw gry w komplecie, czyli w 5 osób. Dla lubiących grę w 2 osoby w pudełku jest wariant autorstwa Rahdo.
Fajna jest dynamika gry - początek sprawia wrażenie takiego lekko jałowego (to pozór) aby przyśpieszać ku końcowi - końcówka potrafi być emocjonująca.
Podoba mi się, że karty militarne i konflikty nie są przegięte, lubię negatywną interakcję - ale w tej grze jej ciężar spoczywa na przejmowaniu inwestycji innych graczy a nie na najazdach.
Karty militarne pełnią bardziej rolę sprytnie wyzwalanych wydarzeń - mają sens w nielicznych przypadkach. Co często sprawia, że bierze się je nie dla doraźnego efektu jaki wywołują, a bardziej dla produkcji (obrony częściej niż ataku) którą dodają.
Jest trochę smaczków - jak już wcześniej w wątku wspomniany "komunizm" :mrgreen:
Konkludując - "civka" w cenie 70 zł - po prostu brać! a przynajmniej spróbować - u mnie to kolejne pozytywne zaskoczenie. W dodatku taka gra w portfolio Lucrum :) Mieli nosa.
I cała gra zmieściła się nam na kawiarnianym stoliku - to jest mocny kandydat na "travel game".

czy są jakieś minusy?
mnie najbardziej do szału doprowadzał wielkość instrukcji - która jest po prostu mikroskopijna, a spokojnie mogła by być o format większa. bo czytanie 5 punktowego tekstu akapitów w kawiarnianym świetle to dramat.
Trzeba się też nauczyć ignorować ikony ujęte w lupkę podczas liczenia produkcji - potrafi to na początku mylić.

Reszta bez zarzutu - poprawne wydanie - gdyby nie wielgachne, drewniane znaczniki (klepsydry) inwestycji to całość upchałaby się w mniejszym pudełku (i tylko wtedy tak mała instrukcja miałaby jakieś uzasadnienie - kto wie, może taki był pierwotny plan?)

jak się gra zakończyła?
37, 27 i 22 i taki rozrzut, mam wrażenie, już się nam nie przytrafi ;) - końcówka gry dobrze rozegrana potrafi być "combogenna" :mrgreen:
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: cezner »

"Zestaw wrażeń zbliżony do tych jakie generuje Cywilizacja: poprzez wieki Vlady Chvatila"
:shock: :shock: :shock: :shock:

Co wyście brali przed rozgrywką? To chyba była mocna rzecz :lol:
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: mauserem »

cezner pisze: 23 maja 2018, 15:31 "Zestaw wrażeń zbliżony do tych jakie generuje Cywilizacja: poprzez wieki Vlady Chvatila"
:shock: :shock: :shock: :shock:

Co wyście brali przed rozgrywką? To chyba była mocna rzecz :lol:
wrażenie - definicja, synonimy, przykłady użycia - sjp PWN
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3069
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: cezner »

Tak, znam to słowo. Szkołę co prawda skończyłem już dawno ale obiło mi się już kilka razy o uszy ;-)
Ale ja dalej nie mogę zrozumieć jak bez wspomagaczy można mieć wrażenia jak w trakcie gry w TtA.
To jest w sumie ciekawe, bo widzę ewidentnie, że część graczy coś w tej grze widzi a druga część wręcz odwrotnie :-)
Być może trzeba by więcej pograć, ale jak to mówią, dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
Awatar użytkownika
mauserem
Posty: 1817
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 253 times
Been thanked: 165 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: mauserem »

cezner pisze: 23 maja 2018, 16:16 ...Być może trzeba by więcej pograć, ale jak to mówią, dobre pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.
mądrość podparta doświadczeniem przemówiła :D

tak, to tylko zbiór pierwszych wrażeń - zdecydowanie do pogrania więcej razy - i jestem tego świadom - w miarę odkrywania talii zmieni się odbiór tej gry.
I skupimy się na synergii kart, timingu ich pozyskiwania i odpalania. A to ma się już nijak do TtA Vlady.
pegzi
Posty: 538
Rejestracja: 14 maja 2013, 08:57
Has thanked: 6 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: pegzi »

dizzit
Posty: 294
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: dizzit »

Odświeżam temat

Grę kupiłem od razu na premierze - no i pierwsze wrażenia (o czym pisałem) raczej mocno średnie.
Teraz mam za sobą 10+ partii w różnych składach no i wygląd to tak:

- najlepiej gra mi się na 3 osoby - odpowiedni stosunek tego co moge zaplanować i niepewności co zrobią inni
Na cztery jest już cięzko na 5 ta gra nie ma dla mnie sensu - totalny random

- po kilku grach ekonomia wydaje się naprawdę świetna, sczególnie jesli chodzi o skończoną ilośc surowców w obiegu. Nie zauważam już zagrań że ta karta jest must have i wjeżdżam po nią za 10 ZZ, wydaje się że lepiej zarobić na takiej karcie jak ktoś podkupi (wiedząc że zabierająć on tylko straci zasoby) i później na "luzie" kupić nawet dwie słabsze. Raczej to teraz wygląda na zasadzie - "nie dam 3, tylko 4 - jak sie uda to super bo z inwestycji dobije dwa; jak mnie podkupią to dostane 6 i można inwestowac w dwie inne". Podsumowujac - liczenie co do jednego ZZ - bardzo fajnie.

- dobry balans kart pomiedzy kolorami - zielone dają niezłe benefity przy kupowaniu, pomarańczowe jak inwestujemy (duzo symboli), czerwone nawet dobrze krzyzuja plany innych

Coraz ciekawiej. Jak to u Was wyglada? Kto dłużej pograł ?
Jakies ukryte wady może, które wyszły po nastu partiach?
probbi
Posty: 950
Rejestracja: 28 gru 2016, 15:13
Lokalizacja: Nadarzyn
Has thanked: 48 times
Been thanked: 91 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: probbi »

Byłem fanem tej gry jeszcze przed wydaniem i mocno się zdziwiłem, że podczas kilku rozgrywek niektórzy gracze zapałali ostrą nienawiścią do Krótkiej Historii. Działo się to raz podczas rozgrywki 5 osobowej (zgodzę się, jest za dużo niewiadomych) i raz podczas 4 osobowej, ale gdy kolega stracił wszystkie cuda i skończył grę z wynikiem 0. Jak widać nie każdemu podchodzi od razu, ale wg mnie warto zagrać drugi i trzeci raz bo wtedy gra pokazuje swoją prawdziwą wartość
Awatar użytkownika
Luke555
Posty: 156
Rejestracja: 06 paź 2016, 13:06
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: Luke555 »

podobnie jak przedmówca też byłem mocno nastawiony na ten tytuł i myślałem, że na dłużej u mnie zagości. niestety po kilku partiach gra mnie rozczarowała i sprzedałem bez żalu za połowę ceny ;) gra robi sie dość powtarzalna, cały czas w obiegu te same karty przez co jest pewna przewidywalność i schematy zagrywek. Zupełnie nie czuć że buduje sie cywilizacje, nawet jeśli to "krótka historia". Styl graficzny kart totalnie mnie odrzuca, wolę grafikę np z 7 cudów świata niż taką kreskę jak tu. Nieczytelne ikonki, malutkie żetoniki. Tak jak inni wspominali na większą liczbę osób robi sie chaos i trudno o jakąkolwiek spójną strategię. I dodatkowo mało wygodny koniec gry, który skutkuje , że wszyscy sie czają z ruchami, i kalkulują komu wpadnie ostatnia karta.
dizzit
Posty: 294
Rejestracja: 09 maja 2011, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 17 times
Been thanked: 20 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: dizzit »

Luke555 pisze: 31 lip 2018, 16:38 podobnie jak przedmówca też byłem mocno nastawiony na ten tytuł i myślałem, że na dłużej u mnie zagości. niestety po kilku partiach gra mnie rozczarowała ....... itd
No właśnie... Odświeżając temat chciałem jednak usłyszeć głosy tych którzy przetrwali to rozczarowanie kilku pierwszych partii.
Tak jak pisałem - moje odczucia po 5 rozgrywakach były takie że zaraz wystawie to na sprzedaż z tym że gra sama w sobie była tania to stwierdziłem że na tyle co jest kompaktowa to niech leży na półce. Miałem akurat wyjazd służbowy i kilka razy udało się dodatkowo zagrać. No i nagle to wow.
Prawdę mówiąc to z całą powagą stwierdzam że bardziej schematyczne jest 7 cudaków (zabezpieczenie surowców które napewno będą potrzebne do budowy naszych cudaków i stałe jedyne słuszne strategie gry na poszczególne cudy - żeby nie było gra na półce z liderami i miastami ze statusem "nie sprzedam nigdy").

Oczywiście to nie jest postęp; w tej grze trzeba planować co teraz wystawie wiedząc że to już było a to jeszcze nie, no ale - nieśmiertelne strategie na Michała Anioła w TTA też wymagały przygotowania przedpola. Jak miałbym sie czepiąć to nie podoba mi się kwestia cudów bo tak naprawdę zdecydowana większość działa tak samo - punktuje ilość kart konkretnego koloru. Tutaj finezja cech liderów jest zdecydowanie większa.

Nie wiem zobaczymy. Może kolejne 10 partii jednak grę pogrąży - narazie wbrew schematom pierwsze wrażenia kiepskie z każdą powyżej 10 rozgrywki coraz lepsze odczucia. (w moim przypadku jak z Imperialem 2030 - po jakiś 30 partiach najlepsza gra pod słońcem a startowała ze statusy nigdy więcej)
Awatar użytkownika
veljarek
Posty: 1186
Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
Lokalizacja: Warszawa - Ochota
Has thanked: 5 times
Been thanked: 22 times

Re: Krótka Historia Cywilizacji (Flow of History)

Post autor: veljarek »

Ja gre uwielbiam , bo jest szybka, wredna i ma licytacje.
Jak chce zagrac w gronie graczy gdzie jest silna potrzeba rywalizacji i "dowalania" sobie to sie super mozna przy niej bawić.
U mnie poki co zostaje w kolekcji po 10 partiach nadal bawie sie przy niej swietnie.
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
ODPOWIEDZ