Uboot: The Board Game (B. Pluta, A. Salwarowski)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY!
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY GIER!
Muttah
Użytkownik wspierający
Posty: 1236
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Uboot: The Board Game (B. Pluta, A. Salwarowski)

Post autor: Muttah » 29 sty 2017, 00:26

Cześć,

Chciałbym Wam dzisiaj krótko przedstawić grę Uboot: The Board Game, która trafi na Kickstartera już w kwietniu tego roku. Będzie to w pełni kooperacyjna gra planszowa traktująca o zmaganiach niemieckich podwodniaków podczas drugiej wojny światowej. Od 1 do 4 graczy wcieli się w niej w oficerów na okręcie podwodnym typu VIIC, obejmując całkowicie odmienne role. Rozgrywka przebiegać będzie w czasie rzeczywistym i wspomagana będzie przez aplikację mobilną, za pomocą której chcemy nie tylko mocno uwydatnić klimat wojny podwodnej, ale też położyć spory nacisk na realizm i oddanie autentycznej taktyki działania Ubootwaffe. Przy tym wszystkim dokładamy starań by gra była przystępna, intuicyjna, oraz pozwalała na bardzo rozległe dopasowanie rozgrywki do preferencji danej grupy. Będą więc szybkie potyczki jak i pełna kampania, a co powiecie na możliwość wyboru poziomu trudności dla każdego gracza osobno? Tak, to wcale nie taki kosmos jak by się mogło wydawać ;)

Celujemy w klimat, przystępność, oddanie realiów, oraz oczywiście solidny, dający masę satysfakcji gameplay. Mechanikę częściowo opieramy na tradycyjnych i sprawdzonych rozwiązaniach, lecz jednocześnie nie boimy się eksperymentować i mamy zamiar wpleść w nią szereg świeżych i niesztampowych rozwiązań. Jednocześnie staramy się też zbyt nie odlecieć – w tym celu co jakiś czas wypłacamy sobie solidnego plaskacza, oczywiście stosownie do tematu:

https://www.youtube.com/watch?v=KYLwcBWjt7w

Mam nadzieję, że pierwszy teaser wywołał uśmiech na Waszych twarzach – co prawda nie pokazuje jeszcze rozgrywki, ale spokojnie – walczymy ostro z tematem i już wkrótce zaczniemy ujawniać konkrety (pierwszy designer diary ukaże się już niedługo).

A poniżej jeszcze opis gry w j. angielskim, oraz kilka zdjęć pierwszego prototypu:

UBOOT: The Board Game is a fully cooperative, real-time tabletop game of WW2 submarine warfare. It allows 1 to 4 players to command the crew of a type VII C u-boat in all the major naval theatres of the war. The game is enhanced by a companion app, allowing for an unprecedented level of realism, as well as a challenging enemy A.I. which will push your skills to the limit. The action unfolds both on the strategic and the tactical scale, always demanding teamwork, efficient crew management, and quick situation assessment.

Apart from providing a real-time gameplay experience, the companion app features the most essential instruments of the u-boat (such as the 3D periscope). Rest assured, however, that the vast majority of gameplay traditionally takes place on the game board, with the app simply feeding and recording certain information in order to keep the game fresh. It is also responsible for all the ambient sound effects, thus immersing the players even deeper into the claustrophobic interiors of the type VII C. But fear not! With open & play being a design priority, you will be launching torpedoes in no time, thanks to streamlined rules, video tutorials, and variable difficulty levels for each player.

The stage is set and the crew is awaiting your orders. Do you have what it takes to command the Kriegsmarine's finest? Hunt or be hunted, as you brave the stormy seas of the greatest conflict in history!

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cóż, na początek to chyba tyle – mam nadzieję, że będziecie nam kibicować, oraz że uda nam się stworzyć kawał solidnej gry dla fanów tematu (i nie tylko!). Jeśli więc spodobał się Wam nasz projekt, to zapraszamy do polubienia nas na Facebooku, oraz oczywiście do dyskusji na forum. Jeśli natomiast już teraz widzicie coś, co Wam się nie pasuje, to równie chętnie zapoznamy się z głosami krytyki.

A ja na ten moment pozdrawiam i odmeldowuję się, gdyż jeszcze mnóstwo pracy przed nami. Jeśli zaś wszystko pójdzie zgodnie z planem, to wchodzimy na Kickstartera w kwietniu tego roku.
"First the mind teaches the body, then the body teaches the mind"

Moja kolekcja

Mój blog - kuchnia, planszówki i sztuki walki

rhcorvin
Użytkownik wspierający
Posty: 338
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: rhcorvin » 29 sty 2017, 01:08

No to macie pierwszego który chętnie zobaczy co z tego wyjdzie:)
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!

Ravn
Użytkownik wspierający
Posty: 203
Rejestracja: 23 gru 2016, 20:18
Has thanked: 6 times
Been thanked: 7 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Ravn » 29 sty 2017, 01:26

Niedawno obejrzalem niemiecki film Das boot o okrecie podwodnym w czasie wojny i jestem w klimacie. W dodatku to co-op (lubimy w ekipie co-opy), czekam z niecierpliwoscia co sie z tego wykluje.
ps. trailer to jakas masakra :wink:

Awatar użytkownika
woytas
Użytkownik wspierający
Posty: 512
Rejestracja: 03 lis 2013, 16:11
Has thanked: 17 times
Been thanked: 10 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: woytas » 29 sty 2017, 02:36

No to czekam na więcej informacji.

Awatar użytkownika
Blacksad
Użytkownik wspierający
Posty: 254
Rejestracja: 14 lut 2014, 01:02
Lokalizacja: Łódź

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Blacksad » 29 sty 2017, 23:28

Czekam na więcej informacji, szczególnie jeśli chodzi o tryb solo. Tak na marginesie to widać klimat serii SH na tych grafikach ;-)
Zastanawiam się jak będzie z ceną, zwłaszcza widząc figurki... Gra jest na sonarze, klimat klimatem, ale czekam na mechanikę.

Awatar użytkownika
maciejo
Użytkownik wspierający
Posty: 4432
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: maciejo » 30 sty 2017, 00:08

Pięknie to wygląda,trzymam kciuki :wink:
Będzie też polska wersja :?:

Awatar użytkownika
Dwntn
Użytkownik wspierający
Posty: 1368
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Dwntn » 30 sty 2017, 07:52

Macie kolejnego wiernego fana w mojej osobie :-)
Od lat interesuje się tematyką U-bootwaffe i z ciekawością będę się przyglądał temu projektowi.

Pozdrawiam

- K.
Custodian of Mecatol Rex na:

ZnadPlanszy.pl | Facebook | Instagram

profes79
Użytkownik wspierający
Posty: 196
Rejestracja: 28 gru 2008, 18:16
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: profes79 » 30 sty 2017, 09:56

Wygląda całkiem interesująco. Ciekaw jestem, jak będzie wyglądała grywalność w kilka osób i jak decyzje lub ich brak każdego oficera będą wpływały na całokształt rozgrywki.

Awatar użytkownika
karawanken
Użytkownik wspierający
Posty: 2123
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: karawanken » 30 sty 2017, 10:07

Po polsku biorę.

kwiatech
Użytkownik wspierający
Posty: 524
Rejestracja: 03 gru 2014, 14:49
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: kwiatech » 30 sty 2017, 10:09

Czekamy na więcej info od Piotra Jasika bo wydaje mi się ze powie nam cos więcej na jej temat.
Nie wiem czy dobrze kojarze ale dzięki apce będzie można grac online z innymi graczami.
No zobaczymy:)

kwiatech
Użytkownik wspierający
Posty: 524
Rejestracja: 03 gru 2014, 14:49
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: kwiatech » 30 sty 2017, 10:10

karawanken pisze:Po polsku biorę.
Me too :)

Muttah
Użytkownik wspierający
Posty: 1236
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Muttah » 30 sty 2017, 11:40

Dzięki wielkie za zainteresowanie projektem, cieszę się że wywołuje jak dotąd pozytywne emocje ;) Walczymy z tematem pełną parą i wyłazimy ze skóry, by nie był to po prostu 'kolejny worker placement', a raczej prawdziwy planszowy symulator (oczywiście w granicach rozsądku - grywalność przede wszystkim). Będę się też starał odpowiadać na wszystkie zapytania w miarę możliwości, a więc:

@Ravn
Das Boot to bardzo trafne skojarzenie, dokładnie w ten klimat celujemy! Oczywiście jest to tylko kropla w morzu (suchar intended ;) ) naszych materiałów źródłowych, gdyż czerpiemy garściami zarówno z literatury, filmów dokumentalnych, oraz autentycznych materiałów Kriegsmarine (opieramy się m.in. na przetłumaczonym skrypcie dla podwodniaków szkolonych do służby na VII C!). Oprócz tego czytamy do poduszki dzienniki pokładowe, a jak tylko zrobi się trochę cieplej, to planujemy przejechać się do U-boot Museum w Laboe, by organoleptycznie zapoznać się z ostatnim ocalałym egzemplarzem tego typu okrętu. Mówiąc krótko - mamy hopla na punkcie tematu, no ale realizując taki projekt inaczej po prostu się nie da (tym bardziej, że tematyka jest zwyczajnie fascynująca!).

@Blacksad
Tryb solo na bank znajdzie się w grze, tym bardziej że jego implementacja nie będzie w diametralny sposób zmieniać charakteru rozgrywki: z 4 odmiennych ról pozostanie jedna do ogarnięcia w pełnym wymiarze, zaś reszta ulegnie uproszczeniu na tyle, żeby jeden gracz był w stanie ogarnąć całość dowodzenia okrętem. Natomiast co do samej mechaniki, to w dużym skrócie oparta jest na worker placement, oraz action point allowance (niby znane, ale w obu przypadkach wprowadziliśmy motywy dodające im wiele tematycznego uroku). Na ten moment nie wolno mi zdradzić nic więcej, ale niedługo zaczniemy stopniowo wypuszczać więcej informacji na temat ról graczy, działania aplikacji, oraz ogólnego przebiegu rozgrywki. Stay tuned! ;)

@maciejo
Bardzo chcielibyśmy zrobić zarówno polską, jak i niemiecką, francuską, oraz jeszcze niejedną inną wersję językową ;) Wszystko zależy od tego w jakim stopniu uda się nam kampania. Choć powiem też przy okazji, że w grze nie będzie wcale jakiejś strasznej masy tekstu (co tylko się da oddajemy za pomocą ikonek). Do poczytania będzie briefing przed misją, komunikaty w apce, no i oczywiście zasady. Reszta leci na ikonografii, tak żeby komponenty były na tyle niezależne językowo, na ile się da (co, wracając do Twojego pytania, pozwoli nam łatwiej przygotować różne wersje gry - wszak wlać przetłumaczony tekst do apki to pikuś w porównaniu z drukowaniem całej nowej wersji).

@Dwntn
No to rewelacja, mamy nadzieję że gra spełni Twoje oczekiwania! Oczywiście trudno jest zadowolić wszystkich, ale będziemy się starać aby zarówno pasjonaci tematu, jak i fani dobrych planszówek (bez względu na znajomość realiów) mogli dobrze się bawić. Stąd poziomy trudności, które będą w pełni regulowane dla każdego gracza osobno. Oczywiście dla świrów takich jak my będzie opcja 'realistic', natomiast równolegle może grać z nami ktoś, kogo nie pasjonuje działanie choćby zbiorników balastowych ;) Wybiorą sobie 'easy' i jazda - wilk syty i owca cała.

@kwiatech
Jak widać w Bletchley Park ktoś nie spał i złamano nasze szyfry ;) A tak poważnie, to prosimy nie udostępniać jeszcze zbyt wielu informacji, gdyż staramy się zachować najlepsze na koniec. Tak więc o rozgrywce sieciowej cicho sza, na razie nie ma tematu :p

No dobra, czas wracać do roboty. Dzięki jeszcze raz za odzew, a w najbliższym czasie (być może nawet w tym tygodniu) uderzamy z kolejną porcją materiału.
Ostatnio zmieniony 30 sty 2017, 12:25 przez Muttah, łącznie zmieniany 1 raz.
"First the mind teaches the body, then the body teaches the mind"

Moja kolekcja

Mój blog - kuchnia, planszówki i sztuki walki

wirusman
Użytkownik wspierający
Posty: 1726
Rejestracja: 08 sty 2014, 19:18
Lokalizacja: Jaworzno
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: wirusman » 30 sty 2017, 12:24

Wstępnie tez mnie macie, tylko poco są wprowadzone figurki do gry?

Awatar użytkownika
maciejo
Użytkownik wspierający
Posty: 4432
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: maciejo » 30 sty 2017, 12:27

wirusman pisze:Wstępnie tez mnie macie, tylko poco są wprowadzone figurki do gry?
Klimacik :wink:

Awatar użytkownika
mauserem
Użytkownik wspierający
Posty: 1597
Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
Has thanked: 92 times
Been thanked: 44 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: mauserem » 30 sty 2017, 12:33

o jejuniu! Melduję się na pokładzie :D

Elemele
Użytkownik wspierający
Posty: 338
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Elemele » 30 sty 2017, 12:46

maciejo pisze:
wirusman pisze:Wstępnie tez mnie macie, tylko poco są wprowadzone figurki do gry?
Klimacik :wink:
Albo raczej Kickstarter ;)

Szaweł
Użytkownik wspierający
Posty: 1919
Rejestracja: 25 cze 2013, 12:45
Lokalizacja: Gdynia/Warszawa
Been thanked: 2 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Szaweł » 30 sty 2017, 12:50

kwiatech pisze:
karawanken pisze:Po polsku biorę.
Me too :)
I ja również.
Moja kolekcja
Moje rabaty, których chętnie użyczę: Planszostrefa 11%, Huble 5%, Rebel 4%, AlePlanszówki 3%

kwiatech
Użytkownik wspierający
Posty: 524
Rejestracja: 03 gru 2014, 14:49
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: kwiatech » 30 sty 2017, 12:55

Muttah pisze:
@kwiatech
Jak widać w Bletchley Park ktoś nie spał i złamano nasze szyfry ;) A tak poważnie, to prosimy nie udostępniać jeszcze zbyt wielu informacji, gdyż staramy się zachować najlepsze na koniec. Tak więc o rozgrywce sieciowej cicho sza, na razie nie ma tematu :p
To nie ja, to nie ja... :D
To oni, to oni...są temu winni...4:42 :)
https://www.youtube.com/watch?v=4EQxpXkcgu0

Awatar użytkownika
premek
Użytkownik wspierający
Posty: 507
Rejestracja: 05 lis 2012, 14:23
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: premek » 30 sty 2017, 13:09

W polską wersję chętnie 'wejdę' a nawet wpłynę.

Awatar użytkownika
Dwntn
Użytkownik wspierający
Posty: 1368
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Dwntn » 30 sty 2017, 13:23

Muttah pisze: @Dwntn
No to rewelacja, mamy nadzieję że gra spełni Twoje oczekiwania! Oczywiście trudno jest zadowolić wszystkich, ale będziemy się starać aby zarówno pasjonaci tematu, jak i fani dobrych planszówek (bez względu na znajomość realiów) mogli dobrze się bawić. Stąd poziomy trudności, które będą w pełni regulowane dla każdego gracza osobno. Oczywiście dla świrów takich jak my będzie opcja 'realistic', natomiast równolegle może grać z nami ktoś, kogo nie pasjonuje działanie choćby zbiorników balastowych ;) Wybiorą sobie 'easy' i jazda - wilk syty i owca cała.
Przyznam szczerze, gry kooperacyjne nie do końca mnie jarają, ale gdy ma się do czynienia z tą rzadko ruszaną tematyką, jaką są zmagania łodzi podwodnych (a w szczególności U-Bootów) to człowiek nie może przejść obojętnie. Ilość gier obecnie dostępnych na rynku można by policzyć na palcach jednej ręki (lub obu rąk, jeśli weźmie się pod uwagę gry dotyczące także wojny na Pacyfiku ;) ). Wisienką na torcie jest zmienny poziom trudności na gracza - chyba przecieracie na tym gruncie szlak, bo o tyle o ile zmienny poziom trudności to nic nowego, zwłaszcza w dobie gier wykorzystujących aplikacje - to chyba jeszcze nikt nie zrobił gry w której każdy gracz może wybrać poziom trudności dla siebie samego.

Jeśli planujecie wybrać się do Laboe, polecam wstąpić także do muzeum marynistyki w Bremerhaven, gdzie znajduje się ostatni egzemplarz U-boota typu XXI - jest po drodze do Laboe i niedaleko stamtąd do Wilhelmshaven - wycieczkę można zaliczyć w jeden dzień. Wrażenia z obu muzeów na długo zapadają w pamięć.

Pozdrawiam,

- K.
Custodian of Mecatol Rex na:

ZnadPlanszy.pl | Facebook | Instagram

Muttah
Użytkownik wspierający
Posty: 1236
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Muttah » 30 sty 2017, 13:55

Dzięki za sugestię, w takim razie bankowo obskoczymy obie miejscówki! I choć typ XXI zbyt wiele nie powalczył, to położył jednak podwaliny pod kolejną generację tego rodzaju uzbrojenia. Oczywiście nie wiadomo co by było gdyby wszedł do służby wcześniej, ale to chyba można powiedzieć o wielu niemieckich technologiach sprzed końca wojny :mrgreen: Myślimy też trochę nad zagadnieniem okrętu typu IX, choć wiadomo - wszystkich srok za ogon złapać się nie da...

Natomiast co do przecierania szlaków, to taki właśnie był plan - zrobić grę, która wychodzi poza utarte schematy. Czas pokaże czy była to słuszna decyzja, ale jednego jestem pewien - w toku ujawniania naszych rozwiązań jeszcze nie raz Was zaskoczymy :twisted:
"First the mind teaches the body, then the body teaches the mind"

Moja kolekcja

Mój blog - kuchnia, planszówki i sztuki walki

Awatar użytkownika
Turnavine
Użytkownik wspierający
Posty: 333
Rejestracja: 24 kwie 2013, 12:48
Lokalizacja: Warschau
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Turnavine » 30 sty 2017, 19:19

Ja mam pytanie o aplikację - jaki ma mieć wpływ na rozgrywkę, urozmaicenie, które zwiększa też regrywalność czy też konieczny element rozgrywki (gdybym miał zagrać za powiedzmy 15 lat w środku tundry to bez aplikacji nie ruszę? ; D).

Muttah
Użytkownik wspierający
Posty: 1236
Rejestracja: 11 wrz 2005, 15:36
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: Muttah » 31 sty 2017, 18:41

Uff, szalony dzień dzisiaj ale już odpowiadam: aplikacja stanowi integralną część gry. To właśnie dzięki niej gracze będą mieli za przeciwnika algorytm S.I. (zamiast tradycyjnego, losowego rozwiązania w postaci talii kart, czy rzutów kostkami). Aplikacja odpowiadać będzie za teatr działań, oraz dynamicznie reagować na poczynania graczy - wykrywać, tropić ich, oraz niezmordowanie dążyć do zatopienia okrętu. Dlaczego nie obsadzić w tej roli gracza? Ha, tu już w grę wchodzi kwestia czasu rzeczywistego, oraz bardzo istotna kwestia ukrytych informacji - i właśnie o tym poczytacie w nadchodzącym designer diary 8) To znaczy mam nadzieję że poczytacie, do czego oczywiście zachęcam.
Tak więc niestety, choć bardzo nam miło że byłbyś gotów wziąć Uboot: TBG nawet na wyprawę do tundry, to jednak przy okazji pakowania gry zachęcam też do wzięcia smartfona, tudzież tableta (zmieści się do pudełka, gwarantuję).
Co więcej, po rozładowaniu baterii urządzenie może służyć jako narzędzie survivalowe - np. do łupania orzechów :mrgreen: Natomiast z pudełka i planszy będziesz mógł zbudować schronienie, a w ostateczności rozpalić ognisko (każdy powód jest dobry, by zakupić kolejny egzemplarz :mrgreen:).
"First the mind teaches the body, then the body teaches the mind"

Moja kolekcja

Mój blog - kuchnia, planszówki i sztuki walki

kwiatech
Użytkownik wspierający
Posty: 524
Rejestracja: 03 gru 2014, 14:49
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: kwiatech » 31 sty 2017, 19:27

Muttah pisze:...Ha, tu już w grę wchodzi kwestia czasu rzeczywistego, oraz bardzo istotna kwestia ukrytych informacji - i właśnie o tym poczytacie w nadchodzącym designer diary 8) To znaczy mam nadzieję że poczytacie, do czego oczywiście zachęcam.
...
Czekam z niecierpliwością :)

Awatar użytkownika
karawanken
Użytkownik wspierający
Posty: 2123
Rejestracja: 28 wrz 2014, 19:53
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: [KS] Uboot: The Board Game

Post autor: karawanken » 31 sty 2017, 20:02

Nostalgicznie przypomniało mi się ja zagrywałem się godzinami w Command: Aces of The Deep, Silent Hunter oraz przede wszystkim Jane’s Combat Simulations: 688(I) Hunter/Killer. Ech trzeba było praktycznie samodzielnie obsługiwać wszystkie stanowiska a instrukcja miała postać grubej książki - ponad 200 stron (która czytałem do poduszki poznając tajniki współczesnej wojny podwodnej)

ODPOWIEDZ