Projekt Gaja / Gaia Project (Jens Drögemüller, Helge Ostertag)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Jedna gra na 4ech potyczyla się w ten sposób :
Mimo, iż rozłożyłem startowe kopalnie na środku mapy, inni gracze porozwijali się na jednej połowie planszy tak, że w zasadzie ja byłem na peryferiach.
Grałem nieszczęsnymi Firakami więc przez połowę gry miałem PI, 2 kopalnie i RL który zamieniał się w TS itak w kółko. Nie miałem nawet możliwości się między nich wbić bo ekonomia leżała.
Ich moc krążyła jak szalona, ja skorzystałem z akcji mocy może 3 razy w ciągu gry. Ledwo machnąłem 100 pkt podczas gdy reszta poprzekraczała 160 pkt na koniec. Także jest to trochę gra w socjalizację
Mimo, iż rozłożyłem startowe kopalnie na środku mapy, inni gracze porozwijali się na jednej połowie planszy tak, że w zasadzie ja byłem na peryferiach.
Grałem nieszczęsnymi Firakami więc przez połowę gry miałem PI, 2 kopalnie i RL który zamieniał się w TS itak w kółko. Nie miałem nawet możliwości się między nich wbić bo ekonomia leżała.
Ich moc krążyła jak szalona, ja skorzystałem z akcji mocy może 3 razy w ciągu gry. Ledwo machnąłem 100 pkt podczas gdy reszta poprzekraczała 160 pkt na koniec. Także jest to trochę gra w socjalizację
-
- Posty: 1017
- Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
- Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 30 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Co do Cyklu Mocy, to jedną z pierwszych technologii, jaką zawsze staramy się zdobyć, jest ta z czterema Mocami .
Wczoraj Firakami wygrałem z Itarianami i to z przyzwoitym wynikiem 166 pkt. W sumie tylko po 2 budynki każdej rasy sąsiadowały ze sobą, każdy rozbudowywał się w inną stronę. Kiedy tylko mogłem korzystałem z wymiany Laboratorium na Placówkę Handlową, co dało wymierne korzyści na torze rozwoju i w technologiach. Na pewno pomógł mi fakt, że przeciwnik miał dłuższą przerwę od gry i pierwszy raz grał Itarianami. Dziś rewanż i czuję, że nie będzie tak łatwo .
Wczoraj Firakami wygrałem z Itarianami i to z przyzwoitym wynikiem 166 pkt. W sumie tylko po 2 budynki każdej rasy sąsiadowały ze sobą, każdy rozbudowywał się w inną stronę. Kiedy tylko mogłem korzystałem z wymiany Laboratorium na Placówkę Handlową, co dało wymierne korzyści na torze rozwoju i w technologiach. Na pewno pomógł mi fakt, że przeciwnik miał dłuższą przerwę od gry i pierwszy raz grał Itarianami. Dziś rewanż i czuję, że nie będzie tak łatwo .
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Powiedzcie mi w jaki sposób zbieracie Itarianami tyle żetonów technologii. Skąd macie na to żetony mocy skoro za każdy żeton technologii trzeba odrzucić 4 sztuki?
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Itarianie 1 znacznik mocy dostają co rundę (i to już od pierwszej rundy!), 2 po wybudowaniu Instytutu Planetarnego; 2 są z odpowiedniego kafla wsparcia, 2 za odpowiedni żeton Przymierza, a także 2 z akcji Mocy; 3 można dostać z technologii Projektu Gai, o ile w to idziesz. Dodatkowo w ramach akcji bonusowej możesz w dowolnej chwili możesz zamienić 1 Rudę na 1 znacznik, dowolną liczbę razy. Opcji jest naprawdę sporo.
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Kiedy budujecie PI Firakami?kmd7 pisze: ↑03 maja 2018, 12:55 Co do Cyklu Mocy, to jedną z pierwszych technologii, jaką zawsze staramy się zdobyć, jest ta z czterema Mocami .
Wczoraj Firakami wygrałem z Itarianami i to z przyzwoitym wynikiem 166 pkt. W sumie tylko po 2 budynki każdej rasy sąsiadowały ze sobą, każdy rozbudowywał się w inną stronę. Kiedy tylko mogłem korzystałem z wymiany Laboratorium na Placówkę Handlową, co dało wymierne korzyści na torze rozwoju i w technologiach. Na pewno pomógł mi fakt, że przeciwnik miał dłuższą przerwę od gry i pierwszy raz grał Itarianami. Dziś rewanż i czuję, że nie będzie tak łatwo .
Zdolność z PI to w zasadzie jedyna rzecz, którą potrafią, aż korci budowac instytut w 1 rundzie ale otwarcie PI + RL choć teoretycznie możliwe (11 ore + 17 kasy) pochłania cały ich potencjał i w kolejnej rundzie krucho o surowce.
-
- Posty: 1017
- Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
- Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 30 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Ja staram się jak najszybciej, jak nie w pierwszej, to w drugiej rundzie. 6 lub 5 w zasadzie darmowych możliwości awansu to jednak spory zastrzyk surowców, a i punkty w ostatecznym rozrachunku się przydają . Do tej pory grałem chyba z trzy razy tą rasą i raz sobie odpuściłem szybką budowę, to wyniki były zauważalnie słabsze.
- vinnichi
- Posty: 2389
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1295 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Jakie macie pomysły na granie Hadż halla. Gramy zazwyczaj we 2 Hadż kontra Terranie i jakoś nie mogę ich rozkręcić. Terranie, którzy mają monopol na fioletowe planety dominują na planszy. Frakcyjna zdolność Hallów to ulepszony market fajna sprawa ale wydaje się być to słabszy bonus niż mają Terranie.
Trolliszcze, grałeś czerwonymi?
Trolliszcze, grałeś czerwonymi?
- Trolliszcze
- Posty: 4776
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1031 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Grałem czerwonymi. To jest trochę taka frakcja "vanilla" - bez jakichś wodotrysków, po prostu solidna, do grania "normalnej" Terry (przepraszam, Gai...). Jeśli nie ma w grze żetonu wzmocnienia z kasą i gracie na 2 osoby, to polecam wypróbować strategię z celowym budowaniem się z daleka od przeciwnika, żeby musiał płacić 6 kasy za Placówkę Handlową (w takiej sytuacji na 2 osoby lepiej wybierać tę frakcję z drugiego miejsca, kiedy się już wie, jaką frakcję wziął przeciwnik - można świadomie wystawić początkowe domki w takich miejscach, gdzie przeciwnik nie ma szans na sąsiedztwo - te Placówki Handlowe za 6 na samym początku gry mocno go zabolą). Hadż Halla poradzą sobie w takiej sytuacji znacznie lepiej. Jeśli chodzi o ich Instytut Planetarny, to poczekałbym z jego budowaniem co najmniej do rundy 3, może nawet 4 - zbudowany wcześniej, spowolni ekonomię, zmniejszając przychód kasy, którą można wydać później na coś innego.
Na pewno sporą ich siłą jest możliwość łatwego zdobywania KIKów (za kasę). Myślę, że tą frakcją sensownie byłoby rozwinąć na początku bardzo wysoki przychód kasy (z żetonu technologii, ze swoich Placówek Handlowych i z toru Ekonomii - optymalny setup to chyba taki, gdy żeton z przychodem 4 kasy leży pod torem Ekonomii albo w dolnym rzędzie), zgromadzić jej jak najwięcej, a później konsekwentnie wymieniać na KIKi. Zrobić wcześnie Przymierze i próbować co rundę punktować to Przymierze z akcji 3 KIKów. Na dwie osoby będzie o to łatwiej, choć zależy to też od frakcji (np. Bal T'akowie też będą mocno konkurować o akcje KIKów). Ale wszystkie te akcje są fajne i w grze dwuosobowej zawsze coś się dobrego ostanie.
A poza tym po prostu standardowa gra: próba szybkiego rozwoju, zajmowanie najlepszych planet, dostosowanie strategii do żetonów punktowania rundy/końca gry.
Na pewno sporą ich siłą jest możliwość łatwego zdobywania KIKów (za kasę). Myślę, że tą frakcją sensownie byłoby rozwinąć na początku bardzo wysoki przychód kasy (z żetonu technologii, ze swoich Placówek Handlowych i z toru Ekonomii - optymalny setup to chyba taki, gdy żeton z przychodem 4 kasy leży pod torem Ekonomii albo w dolnym rzędzie), zgromadzić jej jak najwięcej, a później konsekwentnie wymieniać na KIKi. Zrobić wcześnie Przymierze i próbować co rundę punktować to Przymierze z akcji 3 KIKów. Na dwie osoby będzie o to łatwiej, choć zależy to też od frakcji (np. Bal T'akowie też będą mocno konkurować o akcje KIKów). Ale wszystkie te akcje są fajne i w grze dwuosobowej zawsze coś się dobrego ostanie.
A poza tym po prostu standardowa gra: próba szybkiego rozwoju, zajmowanie najlepszych planet, dostosowanie strategii do żetonów punktowania rundy/końca gry.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2018, 21:40 przez Trolliszcze, łącznie zmieniany 1 raz.
- vinnichi
- Posty: 2389
- Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1295 times
- Been thanked: 789 times
- Kontakt:
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Ostatnie rozgrywki zaczynałem z Instytutem stawianym już w pierwszej rundzie, spróbuję teraz jak piszesz spokojnie się rozbudować. Zastanawiam się jaka technologia jest dla nich dobra, ze względu na KiKi odległość nie jest takim problemem. Niebieską technologię też zazwyczaj pomijam, nie wiem czy jest sesn w ich startową Dyplomację. Na pewno Terraformowanie. Dzięki za odpowiedź spróbuję zagrać jak napisałeś.
-
- Posty: 136
- Rejestracja: 10 maja 2018, 14:47
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 64 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Witam, co sądzicie o grze w 5 osób?
Gra teoretycznie wskazana jest dla 1-4 graczy.
Wczoraj odbyła się moja pierwsza gra. Znajomych druga. Była nas piątka. Powiedzieli, że komponentów starczy dla piątki...
W związku z tym mam mieszane uczucia- przez całą partię towarzyszyło mi uczucie, że coś jest nie tak ( za ciasno) nie wiem czy tak powinno być ;p
Jestem wielkim fanem terra mystica ale przez to projekt gaja jakoś mnie nie porwała ;/
Gra teoretycznie wskazana jest dla 1-4 graczy.
Wczoraj odbyła się moja pierwsza gra. Znajomych druga. Była nas piątka. Powiedzieli, że komponentów starczy dla piątki...
W związku z tym mam mieszane uczucia- przez całą partię towarzyszyło mi uczucie, że coś jest nie tak ( za ciasno) nie wiem czy tak powinno być ;p
Jestem wielkim fanem terra mystica ale przez to projekt gaja jakoś mnie nie porwała ;/
-
- Posty: 1044
- Rejestracja: 27 wrz 2016, 08:01
- Lokalizacja: chrzanów
- Has thanked: 857 times
- Been thanked: 512 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Grasz niezgodnie z instrukcją gry i dziwisz się, że coś jest nie tak i gra Cię nie porywa. Jak będzie dodatek dla 5 gracza to Ci odpowiem co sadzę o grze w 5 osób.kamilstany pisze: ↑18 maja 2018, 06:12 Witam, co sądzicie o grze w 5 osób?
Gra teoretycznie wskazana jest dla 1-4 graczy.
Wczoraj odbyła się moja pierwsza gra. Znajomych druga. Była nas piątka. Powiedzieli, że komponentów starczy dla piątki...
W związku z tym mam mieszane uczucia- przez całą partię towarzyszyło mi uczucie, że coś jest nie tak ( za ciasno) nie wiem czy tak powinno być ;p
Jestem wielkim fanem terra mystica ale przez to projekt gaja jakoś mnie nie porwała ;/
- warlock
- Posty: 4630
- Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
- Lokalizacja: Lublin
- Has thanked: 1024 times
- Been thanked: 1939 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Kupiłem czteroosobowy samochód, ale na wakacje postanowiliśmy wyjechać w piątkę, bo szwagier mówił, że na spokojnie się zmieścimy na szerokość we trójkę na tylnym siedzeniu. Nie wiem dlaczego, ale przez całą trasę miałem wrażenie, że coś jest nie tak (za ciasno) i nie wiem, czy tak powinno być (a tak chwalili, że to wygodne auto). Pięciosoobowa Octavia sąsiada jest wygodniejsza z tyłukamilstany pisze: ↑18 maja 2018, 06:12 Witam, co sądzicie o grze w 5 osób?
Gra teoretycznie wskazana jest dla 1-4 graczy.
Wczoraj odbyła się moja pierwsza gra. Znajomych druga. Była nas piątka. Powiedzieli, że komponentów starczy dla piątki...
W związku z tym mam mieszane uczucia- przez całą partię towarzyszyło mi uczucie, że coś jest nie tak ( za ciasno) nie wiem czy tak powinno być ;p
Jestem wielkim fanem terra mystica ale przez to projekt gaja jakoś mnie nie porwała ;/
- KamradziejTomal
- Posty: 1162
- Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
- Has thanked: 386 times
- Been thanked: 452 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Ej nie wsiadajcie na kolegę. Jak dla mnie spoko, że dzieli się przemyśleniami i eksperymentuje, rozumiem że jak koledzy mieliby w instrukcji napisane skoczcie z mostu to by skakali?
Tak na oko patrząc to do gry na 5 osób mapa będzie na pewno za mała o ten 1-2 kafle. Nie starczy też dla wszystkich kafelków technologii (co może wprowadzać ekstra negatywną interakcję - "zabiorę ostatni żeton żeby X go nie dostał") i walka o kafelki technologii zaawansowanych będzie bardziej zażarta.
Jeżeli chcesz więcej eksperymentować to bym poszukał czy ktoś już nie zaproponował gdzieś na BGG dodatkowych kafli planszy jakie można by wykorzystać (chodzi o balans planet), wydrukować na A4 i przetestować.
Tak na oko patrząc to do gry na 5 osób mapa będzie na pewno za mała o ten 1-2 kafle. Nie starczy też dla wszystkich kafelków technologii (co może wprowadzać ekstra negatywną interakcję - "zabiorę ostatni żeton żeby X go nie dostał") i walka o kafelki technologii zaawansowanych będzie bardziej zażarta.
Jeżeli chcesz więcej eksperymentować to bym poszukał czy ktoś już nie zaproponował gdzieś na BGG dodatkowych kafli planszy jakie można by wykorzystać (chodzi o balans planet), wydrukować na A4 i przetestować.
-
- Posty: 136
- Rejestracja: 10 maja 2018, 14:47
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 64 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Proszę nie zrozumieć mnie źle.
Gra jest świetna. Muszę się do niej po prostu jeszcze "przyzwyczaić" pouczyć grać rasami, posprawdzać taktyki itp.
Chciałem się tylko zapytać czy ktoś próbował grać w 5 osób.
Grałem pierwszy raz i od razu w piątke ( o dodatku na piątego gracza nic nie słyszałem)
Po pierwszych wrażeniach uważam że do Gaji na pewno jeszcze usiąde, ale...
Gaja na 3-4 graczy
a Terra Mystica na 5-tkę
Gra jest świetna. Muszę się do niej po prostu jeszcze "przyzwyczaić" pouczyć grać rasami, posprawdzać taktyki itp.
Chciałem się tylko zapytać czy ktoś próbował grać w 5 osób.
Grałem pierwszy raz i od razu w piątke ( o dodatku na piątego gracza nic nie słyszałem)
Po pierwszych wrażeniach uważam że do Gaji na pewno jeszcze usiąde, ale...
Gaja na 3-4 graczy
a Terra Mystica na 5-tkę
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Jak często w waszych grach w pierwszej połowie gry korzysta ktoś z akcji a QiC? Jak dla mnie opcja technologii za 4 wydaje się bardzo silna w pierwszej turze i też w ten sposób grająć wykręciłem najwyższe wyniki, ale zauważyłem, że niewiele osób w to idzie.
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Prawie nigdy. Te akcje traktujemy jako bomby punktowe w ostatnich 2 rundach.
Akcja za 4 Kiki w pierwszej rundzie? Musze wyprobowac, ale zawsze 4 kiki wydawalo mi sie sporo, zwlaszcza na poczatek gry gdy Kiki ida na dopalanie i Gaje. Poza startowym KIKiem trzebaby ustrzelic kafel pasowania z KIKiem, pozostale dwa oznaczaloby ukierunkowanie rozwoju na technologiach w Nawigacje i Zielony Tor, co nie zawsze jest chyba po drodze. Jest tez kafel technologi 1ore1Kik, ale on zawsze mi sie wydawal bardzo sytuacyjny i malo rozwojowy.... Z kolei nowy kafel i awans to tez duzo na poczatek. Trzeba potestowac.
Z ciekawosci. Co masz na mysli piszac o najwyzszych wynikach?
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Max mam 194, nie gralem jeszcze wszystkim.
Mozna otworzyc AC, tam masz 1 kik. Do tego masz startowy, jeden z zetonu technologii i jeden z tracku technologii. Jest tez bonus rundowy z kikiem. Spokojnie da sie w pierwszej turze miec nawet 6 kikow, wiec mi zasze ta opcja technologii za 4 wydawala sie kuszaca. Szczegolnie ze ta technologia dajaca rude i kika jest calkiem dobra opcja bo mozna ja z czystym sumieniem zakryc zaawansowana.
Ogolnie taki poczatek daje minimum AC+3 technologie. Do tego masz startowa kopalnie i co tam wbijesz na trackach. Wydaje mi sie silne.
Podobny uklad testowalem np. xenosami ale z 2 RL zamiast AC i to w sumie chyba gorsza opcja, wiec musze sprobowac z AC.
Mozna otworzyc AC, tam masz 1 kik. Do tego masz startowy, jeden z zetonu technologii i jeden z tracku technologii. Jest tez bonus rundowy z kikiem. Spokojnie da sie w pierwszej turze miec nawet 6 kikow, wiec mi zasze ta opcja technologii za 4 wydawala sie kuszaca. Szczegolnie ze ta technologia dajaca rude i kika jest calkiem dobra opcja bo mozna ja z czystym sumieniem zakryc zaawansowana.
Ogolnie taki poczatek daje minimum AC+3 technologie. Do tego masz startowa kopalnie i co tam wbijesz na trackach. Wydaje mi sie silne.
Podobny uklad testowalem np. xenosami ale z 2 RL zamiast AC i to w sumie chyba gorsza opcja, wiec musze sprobowac z AC.
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Zagrałem wczoraj zapoznawczą rozgrywkę. Graliśmy we trójkę, wg setupu wprowadzającego.
Nie powiem, takie sucharki to ja lubię Nawet wyczuwam klimat, a mechaniki zgrabnie mi się w tym "kosmosie" odnajdują.
Wiadomo - pierwsza rozgrywka, to szło troszkę ślamazarnie - wszyscy świeżaki, dwóch grało wcześniej w Terra Mystica (ale to było ze trzy lata temu).
Działaliśmy trochę po omacku w pierwszych rundach - wyczuwając stopniowo, możliwości swoich ras i próbując odnaleźć się na planszy.
W połowie gry, dało się wyczuć, że każdy ma już jakiś plan, albo przynajmniej wydaje mu się co jest istotne w jego grze.
Końcówka potrafi być bardzo nerwowa w porównaniu do leniwego startu i stonowanej gry w połowie rozgrywki.
Na prawdę jest pod wrażeniem jak ładnie to "chodzi" - zazębianie się elementów. Nawet nie przeszkadza mi brak jednoznacznej negatywnej interakcji między graczami.
Jest takie ekonomiczne "ocieranie" - ale tutaj nieźle się to sprawdza - otwarty konflikt rozwalałby grę - to nie jest to pudełko
Ale pasjansem ta gra też raczej nie jest.
Plasticzki robią świetną robotę. fajnie by było gdyby planszetki graczy były zrobione w stylu Scythe - z wybraniami, które to trzymają "w kupie"
Gra ma kolosalny potencjał - regrywalność jest ogromna. Mnogość ras, warunków startowych na mapie, na torach. No i tryb "automy" - rozbitkowie na bezludnych wyspach, odsiadujący wyroki w pojedynczej celi, eremici i samotnie opływający glob z pewnością docenią. (poważnie - to normalna, pełnoprawna i licencjonowana "automa")
Gra dla europtymalizatorów lubiących "kosmosy" jest moim zdaniem "must have" bo nie ma zbyt wielu takich.
Troszkę o minusach:
Setup tej gry jest długi - moim zdaniem obowiązkowy jest jakiś przemyślany system organizujący zawartość. Trzeba trochę elementów porozkładać po planszetkach.
To jest "sałatka punktowa" - ja osobiście mam z tym problem, bo mam mieszane uczucia wobec gier gdzie zdobywamy PeZety - bo klimat mi wtedy "leży i kwiczy". Sałatki punktowe mają jeszcze jeden mankament - skutecznie utrudniają możliwość oceny sytuacji - do finałowego liczenia punktów nie jest jasne kto wygrywa. Myślę, że z czasem można opanować umiejętność ogarniania wszystkiego w jednym spojrzeniu.
Tłumaczenie zasad z setupem zajęło nam godzinkę
Czas rozgrywki netto wyszedł nam równo 3 godziny
Ciekawostka zakończyliśmy z wynikami: 93, 92 i 92 - czyli bardzo gęsto (też tak macie?) i oczywiście do samego końca nie byliśmy pewni wyniku
Nie powiem, takie sucharki to ja lubię Nawet wyczuwam klimat, a mechaniki zgrabnie mi się w tym "kosmosie" odnajdują.
Wiadomo - pierwsza rozgrywka, to szło troszkę ślamazarnie - wszyscy świeżaki, dwóch grało wcześniej w Terra Mystica (ale to było ze trzy lata temu).
Działaliśmy trochę po omacku w pierwszych rundach - wyczuwając stopniowo, możliwości swoich ras i próbując odnaleźć się na planszy.
W połowie gry, dało się wyczuć, że każdy ma już jakiś plan, albo przynajmniej wydaje mu się co jest istotne w jego grze.
Końcówka potrafi być bardzo nerwowa w porównaniu do leniwego startu i stonowanej gry w połowie rozgrywki.
Na prawdę jest pod wrażeniem jak ładnie to "chodzi" - zazębianie się elementów. Nawet nie przeszkadza mi brak jednoznacznej negatywnej interakcji między graczami.
Jest takie ekonomiczne "ocieranie" - ale tutaj nieźle się to sprawdza - otwarty konflikt rozwalałby grę - to nie jest to pudełko
Ale pasjansem ta gra też raczej nie jest.
Plasticzki robią świetną robotę. fajnie by było gdyby planszetki graczy były zrobione w stylu Scythe - z wybraniami, które to trzymają "w kupie"
Gra ma kolosalny potencjał - regrywalność jest ogromna. Mnogość ras, warunków startowych na mapie, na torach. No i tryb "automy" - rozbitkowie na bezludnych wyspach, odsiadujący wyroki w pojedynczej celi, eremici i samotnie opływający glob z pewnością docenią. (poważnie - to normalna, pełnoprawna i licencjonowana "automa")
Gra dla europtymalizatorów lubiących "kosmosy" jest moim zdaniem "must have" bo nie ma zbyt wielu takich.
Troszkę o minusach:
Setup tej gry jest długi - moim zdaniem obowiązkowy jest jakiś przemyślany system organizujący zawartość. Trzeba trochę elementów porozkładać po planszetkach.
To jest "sałatka punktowa" - ja osobiście mam z tym problem, bo mam mieszane uczucia wobec gier gdzie zdobywamy PeZety - bo klimat mi wtedy "leży i kwiczy". Sałatki punktowe mają jeszcze jeden mankament - skutecznie utrudniają możliwość oceny sytuacji - do finałowego liczenia punktów nie jest jasne kto wygrywa. Myślę, że z czasem można opanować umiejętność ogarniania wszystkiego w jednym spojrzeniu.
Tłumaczenie zasad z setupem zajęło nam godzinkę
Czas rozgrywki netto wyszedł nam równo 3 godziny
Ciekawostka zakończyliśmy z wynikami: 93, 92 i 92 - czyli bardzo gęsto (też tak macie?) i oczywiście do samego końca nie byliśmy pewni wyniku
-
- Posty: 3379
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 557 times
- Been thanked: 1263 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Wyniki często są blisko, ale bliżej przedziału 140-160
- mauserem
- Posty: 1817
- Rejestracja: 26 lis 2014, 09:37
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 165 times
- Kontakt:
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
właśnie o ten mały rozstrzał wyników mi chodzi.
Same wyniki punktowe, na bank, były efektem gry mało przemyślanej, grubo poniżej optimum - wiadomo, pierwsza gra, byliśmy jak dzieci we mgle
- KamradziejTomal
- Posty: 1162
- Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
- Has thanked: 386 times
- Been thanked: 452 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Nasze pierwsze wyniki też były poniżej bariery 100 (albo ledwo ledwo ponad). Po kilku rozgrywkach łapie się więcej zależności i fajnych sposobów punktowania i pedział 100-150 stał się u nas standardem ( z okazjonalnym przebiciem bariery 150). Jeszcze wiele wody przed nami żeby dobić do jakichś mega rekordow 190+
Czas rozgrywki też się potem skraca - szczególnie pierwsze tury idą szybko bo jak się silniczek dopiero rozkręca to ruchy są ciach ciach i oczywiste.
Potwierdzam gra jest ekstra, super dograna, wszystko się cudnie zazębia, nic tylko kupować i grać grać grać. Najlepsza gra jaką kupiłem od końcówki 2016 roku.
I jeszcze jedno - tak, łap jak najszybciej dobry insert (lub zrób własny). Wtedy praktycznie nie ma argumentu, żeby w tę grę nie grać
Czas rozgrywki też się potem skraca - szczególnie pierwsze tury idą szybko bo jak się silniczek dopiero rozkręca to ruchy są ciach ciach i oczywiste.
Potwierdzam gra jest ekstra, super dograna, wszystko się cudnie zazębia, nic tylko kupować i grać grać grać. Najlepsza gra jaką kupiłem od końcówki 2016 roku.
I jeszcze jedno - tak, łap jak najszybciej dobry insert (lub zrób własny). Wtedy praktycznie nie ma argumentu, żeby w tę grę nie grać
- bardopondo
- Posty: 726
- Rejestracja: 27 kwie 2015, 21:18
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 228 times
Re: Projekt Gaja (Terra Mystica: Gaia Project)
Jestem po eksperymentalnej partii 2 graczy + automa na poziomie ultoma.
Poza wylosowaniem początkowego kafelka wzmocnienia dla automy ( kostką) + nieszablonową planszą grało się bez większych kombinacji względem standardowych reguł.
I grało się bardzo dobrze. Polecam
Poza wylosowaniem początkowego kafelka wzmocnienia dla automy ( kostką) + nieszablonową planszą grało się bez większych kombinacji względem standardowych reguł.
I grało się bardzo dobrze. Polecam