Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4074
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

I to niby wina Czachy oraz zagramw.to i oczywiście jeszcze Tuska że sklep postanawia wesprzeć kampanie na takich samych zasadach jak każdy by sprzedać z zyskiem? Przecież nikt nie krył się z tym że takie przypadki będą. Są lepsze tematy do dyskusji i proponuję wrócić do dyskusji związanych z grą bo ta do nikąd nie prowadzi.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Qzka
Posty: 66
Rejestracja: 24 wrz 2012, 07:51
Has thanked: 7 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Qzka »

A ktoś może wie co z dodatkowymi odblokowanymi celami ? Ja dostałem "gołą" grę bez żadnych komponentów z dodatkowych celów (woreczków, znaczników itd). nie mówiąc już o obiecanej "Nie testowaliśmy tego wcale". Wiadomo czy i kiedy będą dosyłane czy może ja mam pecha i zapomnieli dodać do mojej przesyłki bousów?
Ostatnio zmieniony 28 paź 2018, 10:57 przez Qzka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4074
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Qzka pisze: 28 paź 2018, 10:52 A ktoś może wie co z dodatkowymi odblokowanymi celami ? Ja dostałem "gołą" grę bez żadnych komponentów z dodatkowych celów (woreczków, znaczników itd). nie mówiąc już o obiecanej "Nie testowaliśmy tego wcale". Wiadomo czy i kiedy będą dosyłane czy może ja mam pecha i zapomnieli dodać do mojej przesyłki bousów?
Info jest na stronie kampanii. Nie zdążyli wyprodukować na czas i dosla w listopadzie.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: janekb »

Więc dwie pełne partie za mną. Póki co dwuosobowe. Tak się złożyło, że graliśmy tylko trzema klanami. Raz Cunningham (mleczarze) vs Buchanan (podwójne kontrakty), druga partia Cunningham vs Stewart (dodatkowe pieniądze podczas handlu). W obu przypadkach przegrali Cunningham, mieli bardzo zbliżoną ilość punktów za każdym razem, mimo że raz grałem nimi ja, a raz żona (trochę to podejrzane dla mnie). Ogólnie gra przyjemna. Wydaje mi się jednak, że bardzie przypadła do gustu mojej żonie niż mi. Ja spodziewałem się chyba czegoś więcej. Mam wrażenie, że brakuje "głębi" w strategiach klanów. W tej chwili polegało to na prostych działaniach: zarabiasz na mleku? lecisz w krowy i handlujesz, zarabiasz na sprzedaży? produkcja i handel. Trochę to dla mnie za oczywiste. No i trochę gra jest "kalkulatorem". Zerkasz za co zapunktujemy pod koniec każdej rundy i przeliczasz itp. Ogólnie jest trochę liczenia typu: lepiej sprzedać towar i dostać X punktów za pieniądze/zostawić i dostać X punktów za towar podstawowy/wymienić całość bądź część i dostać X za przetworzony + podstawowy. Ogólnie duża część gry skupia się na kalkulacji, co bardziej opłacalne. To nie zarzut tylko cecha, podobnie jak w Wysokim Napięciu. Myślę, że w większym gronie gra też będzie inaczej wyglądała. Ciasnota na planszy wiele może zmienić. Pierwszą partię zaczęliśmy na dwu różnych końcach mapy i w ogóle się nie spotkaliśmy. Każdy robił co tam sobie chciał. Natomiast w drugiej partii start był obok siebie i była walka o pola. Kolejność wykonywania akcji miała wtedy bardzo duże znaczenie. Dodatkowo jest niby dużo akcji do wyboru (odliczając pasowanie zostaje 7), ale tak naprawdę jest ich niewiele: mamy (1) rozbudowę na planszy, (2) handel, (3) zatrudnienie kupca/rozwój technologii/rozwój statków, (4) wzięcie/wypełnienie kontraktu no i darmowe wykorzystanie portów. Więc tak naprawdę nie ma ich za dużo.
Podsumowując gra fajna, ale nie wiem czy moim top10 wyląduje (może przy końcu dziesiątki), u mojej żony ma wysokie miejsce. Jeśli ktoś lubi przeliczać będzie zadowolony. Wykonanie spoko, ale zastanawiam czy cena adekwatna do tego co otrzymujemy (nie chodzi mi o liczbę elementów). Zakupu nie żałuje, ale gra nie będzie lądować na stole tak często jak się spodziewałem.
wajwa
Posty: 2222
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 246 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: wajwa »

Czołem , takie zapytanie odnośnie słynnej instrukcji PL : jest gdzieś w PDF-ie po sieci dostępna ? Bo na BGG nie widzę , chyba żem ślepy ;-) ?
Always look on the bright side of life
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: czeczot »

na stronie kampanii w komentarzach jest poprawiona instrukcja w PDF
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

wajwa pisze: 30 paź 2018, 11:01 Czołem , takie zapytanie odnośnie słynnej instrukcji PL : jest gdzieś w PDF-ie po sieci dostępna ? Bo na BGG nie widzę , chyba żem ślepy ;-) ?
Tę słynną znajdziesz w aktualnościach albo po prostu tutaj: https://drive.google.com/file/d/1hu8H05 ... joWr/view
Natomiast w komentarzach jest wersja poprawiona przez jakiegoś gracza.
wajwa
Posty: 2222
Rejestracja: 18 sty 2008, 10:24
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 246 times
Been thanked: 396 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: wajwa »

Podziękował :D
Always look on the bright side of life
Fojtu
Posty: 3372
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 554 times
Been thanked: 1259 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Fojtu »

Na FB Czachy wezwany do tablicy wypowiedział się Krzysztof Szarawarski, poniżej wpis. Ogólnie poziom dyskusji ze strony Czachy na FB sięgnął dna a oni wciąż kopią głębiej. Jeden z recenzentów wrzucił nawet maila od Czachy, gdzie zadeklarowali że nie wyślą mu już nic do recenzji za słabe oceny kampanii dodatków do Wojowników z Midgardu
Spoiler:
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Zaraz bo już się gubię o co chodzi z tą instrukcją...
Przychodzi baba do sklepu i zgłasza reklamację. Mianowicie kupiła rajstopy ale okazało się że mają dziury, na du... i na kolanie. Sprzedawca pyta się do jakiej kiecki chce nosić te rajstopy, a ona mówi że kiecka do samej ziemi. To sprzedawca na to że jak kiecka do samej ziemi to dziur nikt i tak nie zobaczy więc wszystko jest git majonez.
No faktycznie nie ma się o co szarpać...
EDIT: A jakby chciała do tych rajstop założyć mini to też nie problem bo teraz to taka moda że dziury się ma...
EDIT2: A właściwie to ta baba to je głupia, bo jak tera je moda na dziury to ona jeszcze będzie musiała do tych rajstop dopłacić, a jak nie to jej zabiorą i dadzą te niemodne bez dziur...
Czyli lepiej siedzieć cicho i się nie odzywać.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4074
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Nie rozumiem co Czacha odwala. Przecież druk nowej instrukcji to śmieszny koszt a wysyłkę maja darmo. Jak człowiek płaci 200zl za grę to oczekuje pewnego poziomu wykonania. Z takim burackim podejsciem lepiej nic wspierać od nich i mieć spokój.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Arius
Posty: 1409
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 293 times
Been thanked: 159 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

Grałem 2 razy: w 2 i 3 osoby. W pierwszej partii grałem mleczarzami, przeciwnik tym klanem, który w dorzeczach ma taniej. Przegrałem 140 do 138. W miarę wyrównana gra. W trzy osoby ja grałem klanem Fergusson (rozstawiający się na brzegu), był też klan od postarzania whisky i mleczarze.
Było 153 (ja), 137 mleczarze i 112 Ci od whisky. Przy czym whiskacze po prostu obrali złą strategię i to ich zgubiło. Kolega od mleczarzy zagrał naprawdę imponująco. Bardzo dużo obszarów zabudował i spodziewałem się, że wygra.
Po dwóch grach narzuciło mi się skojarzenie z Projekt Gaja. Mamy technologię zasięgu do skakania po mapie, mamy co turę tarczki z różnym punktowaniem. I zależnie od tego co gdzie i kiedy punktuje (tak, kolejność i czas punktowania poszczególnych tarcz ma spore znaczenie) trzeba dobierać klan pod wylosowane elementy. Gra jest oczywiście mniej rozbudowana niż PG, ale czasem jak ktoś nie ma ochoty na zbyt duże mózgowanie to może po prostu wybrać klany. Mi grało się przyjemnie, jak na grę z gatunku 30 minut na gracza.
janekb
Posty: 586
Rejestracja: 14 sty 2012, 14:28
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: janekb »

Arius pisze: 01 lis 2018, 08:46 Grałem 2 razy: w 2 i 3 osoby. W pierwszej partii grałem mleczarzami, przeciwnik tym klanem, który w dorzeczach ma taniej. Przegrałem 140 do 138. W miarę wyrównana gra. W trzy osoby ja grałem klanem Fergusson (rozstawiający się na brzegu), był też klan od postarzania whisky i mleczarze.
Było 153 (ja), 137 mleczarze i 112 Ci od whisky. Przy czym whiskacze po prostu obrali złą strategię i to ich zgubiło. Kolega od mleczarzy zagrał naprawdę imponująco. Bardzo dużo obszarów zabudował i spodziewałem się, że wygra.
Po dwóch grach narzuciło mi się skojarzenie z Projekt Gaja. Mamy technologię zasięgu do skakania po mapie, mamy co turę tarczki z różnym punktowaniem. I zależnie od tego co gdzie i kiedy punktuje (tak, kolejność i czas punktowania poszczególnych tarcz ma spore znaczenie) trzeba dobierać klan pod wylosowane elementy. Gra jest oczywiście mniej rozbudowana niż PG, ale czasem jak ktoś nie ma ochoty na zbyt duże mózgowanie to może po prostu wybrać klany. Mi grało się przyjemnie, jak na grę z gatunku 30 minut na gracza.
Czyli podobnie jak u mnie, mleczarze zawsze podobny wynik. Ciekawe
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

Fojtu pisze: 31 paź 2018, 21:42 Na FB Czachy wezwany do tablicy wypowiedział się Krzysztof Szarawarski, poniżej wpis. Ogólnie poziom dyskusji ze strony Czachy na FB sięgnął dna a oni wciąż kopią głębiej. Jeden z recenzentów wrzucił nawet maila od Czachy, gdzie zadeklarowali że nie wyślą mu już nic do recenzji za słabe oceny kampanii dodatków do Wojowników z Midgardu
Chyba mija się z prawdą pan tłumacz, bo ja bez wnikliwej analizy zauważyłem brak 3 zdań. 2 w opisach klanów i to jedno dot. rozstawiania początkowych robotników. Także ten...
Medykant
Posty: 22
Rejestracja: 25 sty 2018, 08:34

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Medykant »

Pomijając grillowanie wydawcy (z punktu widzenia produktu do przeżycia, podejście do klienta dramat) zagrałem kilka partii solo + na 3 osoby z 10 latkiem i 6 latkiem. Ku mojemu zdumieniu większość sałatki punktowej najmłodszy ogarniał, troszkę asymetria klanów i działanie siedlisk szły na bok. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z grywalności, tematycznie i mechanicznie gra chodzi bardzo przyjemnie, zagrać mogę w nią praktycznie z każdym, nawet czasowo informacje pudełkowe są adekwatne do realiów. Jak dla mnie odpowiednio mniej skomplikowane niż Projekt Gaja i mniej czasochłonne, a nadal dające wyzwanie. Tytuł godny sprawdzenia.
Awatar użytkownika
Fiacik
Posty: 435
Rejestracja: 24 wrz 2013, 09:59
Has thanked: 66 times
Been thanked: 63 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Fiacik »

Z zagramw.to, ostatnia aktualizacja
Witajcie,

ostatnio pojawiło się kilkanaście komentarzy odnośnie błędów w polskiej instrukcji do gry. Poniżej chcielibyśmy się do tego odnieść i wytłumaczyć Wam kilka kwestii.

Podczas kampanii polskiej edycji w sprzedaży była dostępna 2 edycja angielskiej wersji gry. Wraz z drukiem polskiej edycji Karma Games drukowała również 3 edycję angielską i na podstawie plików do 3 edycji angielskiej przygotowaliśmy polską edycję. Nasza wersja z najnowszego druku trafiła na rynek jako pierwsza z tego druku. Polska instrukcja została przetłumaczona na podstawie najnowszej instrukcji wersji angielskiej, której prawdopodobnie nikt z Was jeszcze nie widział. Dlatego odnoszenie się i porównywanie polskiej instrukcji z instrukcją angielską dostępną w internecie nie ma większego sensu.
A już dziś w komentarzu pod tą samą aktualizacją:
Witajcie, na tę chwilę króciótko - instrukcja jest w korekcie gramatycznej - w poniedziałek będzie już poprawiona - wrzucimy ją do aktualizacji. Jeśli chodzi o zasady, to faktycznie brakuje jednego zdania w klanie Ferguson - wiemy dlaczego - opiszemy to w poniedziałkowej aktualizacji. Wtedy też poinformujemy Was o naszych dalszych działaniach, zarówno z poprawioną instrukcją, jak i o zmianach wprowadzonych w naszym wydawnictwie w celu wyeliminowania takich "wpadek" z naszej strony w przyszłości.
To już jest mega bezczelne. Z drugiej strony nie można było przyjąć całą systuację na klatkę od początku?
krzyss
Posty: 979
Rejestracja: 02 lut 2015, 20:14
Has thanked: 32 times
Been thanked: 32 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: krzyss »

No chyba nie można było skoro tak się sprawa przedstawia.
Coś mi się wydaję że ugięli się pod wpływem fali krytyki i opcji że w przyszłości już tak łatwo kaski mogą nie zarobić bo jednak gracze to nie tępe strzały i kitu wcisnąć sobie nie dadzą.
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Może oni w wydawnictwie tak się dogadują i stąd te problemy:
Roman!
Czego?
Czy z instrukcją jest wszystko ok?
Tak, a co ma być źle...?
Dobra, jak wszystko git, to ja jutro ich na Fejsie pogonię...
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Rigidigi
Posty: 703
Rejestracja: 14 gru 2015, 16:31
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Has thanked: 92 times
Been thanked: 92 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Rigidigi »

Ilość literówek w instrukcji rzeczywiście jest irytująca, ale nagonka jaka powstała na wydawce jest przesadzona.
A nikt z Was nie napisał jak dobrze jakościowo wygląda ta gra. Jak znakomite są te metalowe monety. Nawet pudełko jest takie grube, przyjemne w dotyku. Porównywałem z innymi grami i nigdzie nie ma pudła z tak grubej tektury.
Także pomimo licznych "grników" w tekście, gra jest wykonana na bardzo wysokim poziomie.

Z minusów dla mnie to, to zajebiste pudełko jest za małe.. Wszystko mieści sie na styk i trzeba naprawdę precyzyjnie wszystko złożyć, żeby pudełko się zamknęło bez odstawania.
Wydaje mi się, że drewniana wkładka mogła być lepiej przemyślana. Poza tym ilość surowców jest wg mnie za mała. Już w pierwszej grze zabrakło nam zboża i musieliśmy rzeźbić, żeby je jakoś zastąpić.
A i jeszcze jeden minus. Zamiast czarnego koloru gracza, mógłby być żółty..

Mam dwa pytania:
- czy ktoś wie czy można zdobyć gdzieś dodatkowe drewienka z surowcami (mleko, zboże itp)?
- czy ktoś ma jakiś sposób na przymocowanie plastikowych nakładek do plansz graczy?
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: czeczot »

Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55 Ilość literówek w instrukcji rzeczywiście jest irytująca, ale nagonka jaka powstała na wydawce jest przesadzona.
A nikt z Was nie napisał jak dobrze jakościowo wygląda ta gra.
Problem polega na tym że polski wydawca odpowiadał tylko na tłumaczenie instrukcji. Z drukiem, komponentami itd Czacha nie miała za wiele wspólnego oprócz ich zamówienia więc ciężko ich za to chwalić. Przecież nawet na planszetkach dalej są nazwy po angielsku. Instrukcji oprócz literówek brakuje też fragmentu tekstu co wypacza rozgrywkę.
A co do nagonki to wydawca sam jest sobie winny. Zamiast uderzyć się w pierś, szybko naprawić błędy zaczął kasować posty i obrażać wspierających.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4074
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Kolega wyżej wyjaśnił sprawę ale dodam że w grze za 200zl nie ma opcji żeby pominąć zasady w instrukcji i nie dosłać nowej. Do tego podejście do klienta u nich leży. Od tego jak dalej to rozegrają zależy czy cokolwiek od nich jeszcze kupie.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
pyz
Posty: 71
Rejestracja: 26 paź 2014, 19:46
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: pyz »

Te metalowe monety, które nie wszyscy mają? Jak mamy pisać o czymś, czego nie mamy? Skupmy sie na grze podstawowej.

Pudełko jest bardzo dobrej jakości, to fakt. Problem jest taki, że jeśli dobrze sie orientuje to żadna w tym zasługa Czachy. Druk był międzynarodowy, wiec wszystko było robione w jednej fabryce, dla wszystkich taka sama jakość. Dziwne by było, gdyby jakość odstawała od angielskiego wydania.

To, do czego ludzie sie czepiają, słusznie moim zdaniem, to fakt, że Czacha musieli wysłać tylko i wyłącznie pliki z nowym pudełkiem i instrukcją. Nie było tłumaczenia żadnych kart, ani innych elementów (sprawa z nieprzetlumaczeniem buy/sell i clan na kafelkach klanów). Czyli mieli tylko to do zrobienia, a i tak to sknocili.

Poza tym ta ‚nagonka’ jest po części o to, a po części o ich podejscie do klienta, którego potrafią praktycznie zwyzywać od debili i pisać, że oni to nam łaskę robią, że cokolwiek wydają i mamy przed nimi klękać, a przynajmniej ja tak odbieram wydźwięk ich postów.

Co do samej gry, to jestem dopiero po dwoch rozgrywkach, ale podoba mi sie bardzo. Rzeczywiście czuć sporo zapożyczeń z TM i to jest na plus. Słabo mi w nią idzie, ale przyjemność z samej rozgrywki jest ogromna. Klany fajnie nakierowują na strategię i jest wielka różnorodność decyzji i dróg do wygranej. Zdecydowanie zostaje na półce i będzie grane.

Co do surowców, to nie spotkaliśmy sie z tym problemem ani w dwie ani w trzy osoby. Może na cztery rzeczywiście tak sie dzieje.. a używaliście tych kartoników oznaczających mnożniki surowców? Można przecież wykorzystac je jako mnożniki i sobie położyć np dwa zboża na kartoniku z czwórka, co oznaczy Ci 8 jednostek zboża.
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 562
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 377 times
Been thanked: 213 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

Moje odczucie w skrócie:
Gra sama w sobie jest bardzo przyjemna i mile łechce szare komórki.

Za mną na razie dopiero jedna rozgrywka w trzy osoby, ale wstępna opinia jest taka, że gra zostanie przez wzgląd na to jak płynnie się w to gra.
I faktycznie mocno czuć tak Terra Mystica jak i Marco Polo, choć przez obecność wiecznie zmiennego rynku żadna z tych gier nie wypływa "za bardzo".
Niesamowicie podoba mi się motyw bawełny/trzciny/chmielu i tego jak tematyczne jest to, że im więcej importowaliśmy danego surowca, tym mniej jest wart pod koniec - wygrałem o parę punktów właśnie przez wzięcie takiego, a nie innego kontraktu pod sam koniec.

Klany, którymi było grane i punktacja:
MacKenzie - 176
Stewart - 162
MacEwan - 115

Dziś przetestuję grę w dwie osoby, ciekaw jestem jak działa.

A, prawie zapomniałem...
To chyba pierwsza gra "ilustrowana" przez Klemensa Fransa, której nie uważam za brzydką :D

----

@BartP wspomniałeś w swoim komentarzu o pewnych rzeczach/cechach i z jednej strony mogę się zgodzić, a z drugiej...
Kurczę, u nas (pomimo pierwszej partii ever w ten tytuł) każdy patrzył na kontrakty i możliwość ich podebrania innemu graczowi / podebrania pola.
Ktoś wziął kupca? A po co? Może jednak coś na rynku zrobię zamiast się budować?
Jeśli nie sąsiadujemy ze sobą, to shipping na wyższym poziomie pozwala właśnie wykorzystać tę bonusową akcję tańszego kupna surowców - to też coś, co warto mieć na uwadze patrząc na to kto co właśnie sprzedał.
Ceny na rynku są w tej grze super ważne (to, czy coś kupisz czy nie może być kluczowe dla wykonania kontraktu w tej rundzie, więc i wzięcia kolejnego taniej, niż będzie w kolejnej), a właśnie zależą od poczynań innych graczy.
Natomiast w ostatniej rundzie każdy kombinował jak postawić tyle siedlisk, żeby prześcignąć resztę, ale jednocześnie mieć surowce na kontrakty + wypełnić cel z ostatniego kafelka rundy.

Aczkolwiek w pełni się zgadzam - w Terra Mystica nie da się w zasadzie grać nie biorąc pod uwagę innych przeciwników.
W Klanach nie trzeba tego robić ( choć nadal uważam, że jest to wysoce wskazane jeśli mamy ochotę podkręcić swój wynik o znaczną liczbę), bo nie ma presji odnośnie wolnych jeszcze Czarów / miejsc na Torach Kultu, ale będąc przy kimś tereny można wydzierać sobie łatwiej niż w TM - w końcu kosztują po prostu pieniądze, nie ma więc świadomości, że ktoś nie ruszy terenu A, bo nie opłaca mu się kopać.
Ale jeśli po tej pierwszej rozgrywce przycisnąć mnie do stołu, to również wybrałbym Terra Mystica ;)

----
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55A nikt z Was nie napisał jak dobrze jakościowo wygląda ta gra. Jak znakomite są te metalowe monety. Nawet pudełko jest takie grube, przyjemne w dotyku.
To prawda, gra jest naprawdę porządnie wykonana.
Ale to nie prawda, że nikt o tym nie wspomniał - chociażby tutaj hipcio_stg pisze o tym jak dobre są monety. I w pełni się zgadzam - są super :)
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55Porównywałem z innymi grami i nigdzie nie ma pudła z tak grubej tektury.
Porównaj z Galleristem to zobaczysz co znaczy gruba tektura ;)
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55Z minusów dla mnie to, to zajebiste pudełko jest za małe.. Wszystko mieści sie na styk i trzeba naprawdę precyzyjnie wszystko złożyć, żeby pudełko się zamknęło bez odstawania.
Nie, jeśli masz insert - wtedy mieści się wszystko naprawdę dobrze.
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55Wydaje mi się, że drewniana wkładka mogła być lepiej przemyślana.
Yup, musiałem delikatnie nadpiłować, żeby jedna tektura się mieściła. Ale poza tym spoko jest.
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55A i jeszcze jeden minus. Zamiast czarnego koloru gracza, mógłby być żółty.
To raczej preferencja, nie minus. Plus żółty mieszałby się z serami i zbożem - celowo kolory są takie, a nie inne.
Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55Mam dwa pytania:
- czy ktoś wie czy można zdobyć gdzieś dodatkowe drewienka z surowcami (mleko, zboże itp)?
- czy ktoś ma jakiś sposób na przymocowanie plastikowych nakładek do plansz graczy?
Ad.1. Sprawdź na mepel.pl, tam mają duży wybór tego typu drewienek.
Ad.2. Sam się zastanawiam nad tym czym je przykleić, żeby za bardzo nie zepsuć :D
Awatar użytkownika
predki
Posty: 426
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: predki »

Rigidigi pisze: 04 lis 2018, 07:55 - czy ktoś ma jakiś sposób na przymocowanie plastikowych nakładek do plansz graczy?
Nie do końca wiem, jak w Klanach, ale w Terraformacji "skserowałem" sobie planszetkę gracza i taką podkleiłem do nakładki. Sprawdza się idealnie.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 382 times
Been thanked: 884 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: BartP »

Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Ktoś wziął kupca? A po co? Może jednak coś na rynku zrobię zamiast się budować?
Będzie różnica w cenie o 1 zł. Wzruszenie ramion ;]. Czasami oczywiście ma to znaczenie, ale incydentalne. Nie wiesz, czy ktoś pójdzie na rynek (zgadujesz), nikt ci monet nie przelicza i nie wie, co planujesz, nie wie, że masz co do monety coś tam policzone, bo każdy generalnie gra pod siebie.
Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Jeśli nie sąsiadujemy ze sobą, to shipping na wyższym poziomie pozwala właśnie wykorzystać tę bonusową akcję tańszego kupna surowców - to też coś, co warto mieć na uwadze patrząc na to kto co właśnie sprzedał.
Nie kumam. Jeśli mówisz o tańszym kupowaniu zasobów z budowania obok kogoś, to liczy się tylko bezpośrednie sąsiedztwo, żadne shippingi nie wchodzą w grę.
Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Natomiast w ostatniej rundzie każdy kombinował jak postawić tyle siedlisk, żeby prześcignąć resztę, ale jednocześnie mieć surowce na kontrakty + wypełnić cel z ostatniego kafelka rundy.
To jak najbardziej prawda. Od przedostatniej rundy zaczynała się dziwna zabawa w rzucanie tam i siam swoich jednostek na planszę, żeby spełniały ten dziwny warunek większościowy na koniec gry. Mocno to mechaniczne i taka wymuszona ta interakcja na koniec.
ODPOWIEDZ