Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 562
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 377 times
Been thanked: 213 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

Arius pisze: 11 lis 2018, 19:39 Obawiam się, że aż tak różowo chyba nie ma z punktowaniem.
Po kilku grach łatwo oszacować ile punktów plus minus ma się za np. 6 kontrataków. Wiadomo, że plus minus. Ale jest to jakiś punkt odniesienia i wtedy łatwo wyliczyć, czy wydanie kasy na pod kafelek z punktami ma większy sens.
Nie pachnie mi to jakaś ambitną głębia.
Nie twierdzę, że nie da się tego w ogóle policzyć, ale...
Łatwo oszacować?
Z 50 kontraktów do każdej rozgrywki wchodzi ile? 25? 35?
Więc masz całkiem sporą liczbę kontraktów, które w ogóle się nie pojawią (więc i dóbr, które nie zostaną zaimportowane).

Jasne, możesz łatwo oszacować ile mniej więcej dóbr nie wpłynie na rynek, ale jakie dokładnie będą to dobra (więc i jak potencjalnie może lub nie zmienić się ich punktowanie)?
Do tego dochodzi fakt kontraktów wymagających uboju, które raz będą spełnione, a czasem nikt w nie nie pójdzie.

W każdej rozgrywce będzie to więc wyglądać zupełnie inaczej pod kątem tego gdzie na torze będzie jakie dobro importowane.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Szacowanie, szacowaniem ale dodaje to dodatkowego elementu do decyzji przy rozwazaniu kontraktow i zwiększa interakcje bo trzeba patrzeć jakie kontrakty biorą rywale jeśli nawet biorą takie na których nam nie zależało. Fajny mały mechanizm który dokłada cegiełki in plus do wspaniałości tej gry.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Arius
Posty: 1410
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 294 times
Been thanked: 159 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

Pisząc o szacowaniu nie mam na myśli precyzyjnego wyliczenia.
Ale za chmiel to wiadomo. A pozostałe dobra 3-4-5. Jeśli nawet się uśredni i będzie liczyło po 4 pkt, to nie jest to większy błąd.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: cezner »

brazylianwisnia pisze: 12 lis 2018, 00:20 Szacowanie, szacowaniem ale dodaje to dodatkowego elementu do decyzji przy rozwazaniu kontraktow i zwiększa interakcje bo trzeba patrzeć jakie kontrakty biorą rywale jeśli nawet biorą takie na których nam nie zależało. Fajny mały mechanizm który dokłada cegiełki in plus do wspaniałości tej gry.
A to ciekawe, bo moja ekipa zgodnie stwierdziła że ten mechanizm różnego punktowania kontraktów akurat psuje grę.
Kiedy zaczynasz grę, nie masz zielonego pojęcia jakie kontrakty będą wychodzić na stół (czysty los) i jakie kontrakty będą realizowane. Więc tego praktycznie nie da się kontrolować. Może pod koniec gry, jak widzisz co inni gracze mają. No tylko w takim razie ten element decyzji działa na końcu. A i tak już może być "po ptokach " bo możliwe będą sytuacje, że nie jesteś już w stanie wpłynąć na punktowanie.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

W trakcie gry możesz rzucić okiem że 6 kontraktów z Tytoniem zostało zrealizowane, 3 z trzcina a 1 z bawełna i na tej podstawie decydować co wziąć. To prowadzi do tego że różne kontrakty maja różna wartość w kolejnych grach. Dla mnie taka mała doza niepewności i zmieniającego się "rynku punktowego" jest porządna i wprowadza dodatkowa rzecz o jakiej trzeba myśleć.

Autor przewidział wariant w którym każdy produkt wart jest 4 jesli ktos woli.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Przecież na bieżąco są zaznaczane ilości sprowadzonych towarów. Jeżeli bawełna jest już wysoko to unikasz - proste. Trzeba grać pod to co gra zaserwuje. Lubię bardzo ten moment niepewności.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

hipcio_stg pisze: 13 lis 2018, 10:21 Przecież na bieżąco są zaznaczane ilości sprowadzonych towarów. Jeżeli bawełna jest już wysoko to unikasz - proste. Trzeba grać pod to co gra zaserwuje. Lubię bardzo ten moment niepewności.
Zgadzam się, ale dodałbym, że nawet niekoniecznie unikasz. Jak mam do wyboru kontrakt, który da mi 2x5 punktów, ale nic do niego nie mam albo 3 razy 3 punkty, ale brakuje mi do niego 1 surowca to olewam ten jeden punkt (jest przecież jeszcze premia za najwięcej kontraktów). U nas wybór kontraktów jest właśnie pod kątem tego co mamy/produkujemy, a nie co tam daje 3, a co 5 punktów (co zresztą okazuje się zwykle pod koniec dopiero). Jak zrobię 7 kontraktów chociażby z towarami mniej punktującymi to i tak będę sporo do przodu od tego kto zrobi 4 kontrakty z towarem za 5 punktów.
Fojtu
Posty: 3373
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1259 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Fojtu »

Problem pojawia się, kiedy towary są do siebie zbliżone i zrobienie jednego kontraktu przez kogoś w ostatniej turze wywraca punkty do góry nogami. Mnie ta mechanika bardzo zniechęciła, mieliśmy dokładnie taką sytuację w pierwszej grze. Dodatkowo w ostatniej rundzie nie ma się aż takiego wyboru co do kontraktu, każdy łapie raczej to co może zrobić a nie wielce świadomie łowi to albo tamto.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: cezner »

bogas pisze: 13 lis 2018, 10:49
hipcio_stg pisze: 13 lis 2018, 10:21 Przecież na bieżąco są zaznaczane ilości sprowadzonych towarów. Jeżeli bawełna jest już wysoko to unikasz - proste. Trzeba grać pod to co gra zaserwuje. Lubię bardzo ten moment niepewności.
Zgadzam się, ale dodałbym, że nawet niekoniecznie unikasz. Jak mam do wyboru kontrakt, który da mi 2x5 punktów, ale nic do niego nie mam albo 3 razy 3 punkty, ale brakuje mi do niego 1 surowca to olewam ten jeden punkt (jest przecież jeszcze premia za najwięcej kontraktów). U nas wybór kontraktów jest właśnie pod kątem tego co mamy/produkujemy, a nie co tam daje 3, a co 5 punktów (co zresztą okazuje się zwykle pod koniec dopiero). Jak zrobię 7 kontraktów chociażby z towarami mniej punktującymi to i tak będę sporo do przodu od tego kto zrobi 4 kontrakty z towarem za 5 punktów.
No właśnie. Ja też tak grałem, czyli robiłem to co mogłem. A przez czysty przypadek się okazało na koniec, że miałem najwięcej kontraktów najlepiej punktujących.
Dlatego właśnie uważam, że ta reguła jest słaba. Bo robimy zazwyczaj te kontrakty, które możemy i które pojawią się na stole a co na końcu wyjdzie to już takie trochę losowe jest.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

cezner pisze: 13 lis 2018, 11:12
bogas pisze: 13 lis 2018, 10:49
hipcio_stg pisze: 13 lis 2018, 10:21 Przecież na bieżąco są zaznaczane ilości sprowadzonych towarów. Jeżeli bawełna jest już wysoko to unikasz - proste. Trzeba grać pod to co gra zaserwuje. Lubię bardzo ten moment niepewności.
Zgadzam się, ale dodałbym, że nawet niekoniecznie unikasz. Jak mam do wyboru kontrakt, który da mi 2x5 punktów, ale nic do niego nie mam albo 3 razy 3 punkty, ale brakuje mi do niego 1 surowca to olewam ten jeden punkt (jest przecież jeszcze premia za najwięcej kontraktów). U nas wybór kontraktów jest właśnie pod kątem tego co mamy/produkujemy, a nie co tam daje 3, a co 5 punktów (co zresztą okazuje się zwykle pod koniec dopiero). Jak zrobię 7 kontraktów chociażby z towarami mniej punktującymi to i tak będę sporo do przodu od tego kto zrobi 4 kontrakty z towarem za 5 punktów.
No właśnie. Ja też tak grałem, czyli robiłem to co mogłem. A przez czysty przypadek się okazało na koniec, że miałem najwięcej kontraktów najlepiej punktujących.
Dlatego właśnie uważam, że ta reguła jest słaba. Bo robimy zazwyczaj te kontrakty, które możemy i które pojawią się na stole a co na końcu wyjdzie to już takie trochę losowe jest.
No fakt. Mi to jakoś bardzo nie przeszkadza, ale może rozwiązaniem jest wariant opisany w instrukcji i wspomniany już powyżej przez brasilianwisnia, czyli 4 punkty za każdy towar i tyle?
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Różne są partie, ale często w początkowych fazach staram się omijać kontrakty zabijające zwierzęta (chyba, że jest punktacja w tej rundzie za zabite zwierzaki), oraz te co dają po prostu chmiel. Po przeklarowaniu dwóch rund można śmiało cykać "tylne" dobra i dostosowywać się do przeciwników. W ostatniej rundzie wzięcie kontraktu to 15 funciaków. Ile ich robicie, że przewracacie tabele punktowe?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

W ostatniej rundzie jak można to lepiej te 15 kasy wydać na tanie towary. Fajnie ze dla każdego jest proste rozwiązanie. Mi bardzo się podoba tak jak jest.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Cele z kampanii może będą jeszcze w tym roku.. To normalnie nie do pojęcia że bierzesz kasę w marcu i nie potrafisz ogarnąć na czas woreczkow, notesu, kilka drewienek i jakiejś durnej figurki.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

brazylianwisnia pisze: 28 lis 2018, 17:54 Cele z kampanii może będą jeszcze w tym roku.. To normalnie nie do pojęcia że bierzesz kasę w marcu i nie potrafisz ogarnąć na czas woreczkow, notesu, kilka drewienek i jakiejś durnej figurki.
Hejter, hejter! Czy jest na sali jakiś admin?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Nie widzę hejtu w moim komentarzu a raczej głębokie zdziwienie i frustracje.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

brazylianwisnia pisze: 28 lis 2018, 18:32 Nie widzę hejtu w moim komentarzu a raczej głębokie zdziwienie i frustracje.
Nie dodawałem emotikonek, bo ironia wydawała mi się oczywista. Po prostu po lekturze wątku dot. Czachy wydawało mi się, że tylko "aplauz i zaakceptowanie" są akceptowalne.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1802
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 77 times
Been thanked: 334 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Niestety dno i kilometr mułu...
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Właściwie to grę już mam kompletną więc nie wiem co zrobię z tą całą masą dodatkowych ulepszaczy, a nawet jak bym to wszystko chciał zagospodarować to i tak mam już pudełko na full.
Pomyślałem sobie że może w tych dodatkowych woreczkach będę trzymał bilety z The Gallerist... :wink:
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Arius
Posty: 1410
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 294 times
Been thanked: 159 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

Fojtu pisze: 13 lis 2018, 10:59 Problem pojawia się, kiedy towary są do siebie zbliżone i zrobienie jednego kontraktu przez kogoś w ostatniej turze wywraca punkty do góry nogami. Mnie ta mechanika bardzo zniechęciła, mieliśmy dokładnie taką sytuację w pierwszej grze. Dodatkowo w ostatniej rundzie nie ma się aż takiego wyboru co do kontraktu, każdy łapie raczej to co może zrobić a nie wielce świadomie łowi to albo tamto.
No nie wiem, czy to tak wywraca Fojtu. Przecież mniej więcej wiadomo na jakim poziomie są plusy z kontraktów. To nie jest tak, że nagle "nikt nie spodziewał się hiszpańskiej inkwizycji", tylko cały czas regularnie widać co na jakim poziomie jest i jak punktuje. Widać co mogą zrealizować przeciwnicy i po prostu trzeba ewentualnie przewidzieć.

Co do wydawania 15 kasy na kontrakt w ostatniej turze, to zależy od sytuacji. Może ten kontrakt da Ci 1 miejsce w zrealizowanych kontraktach, można nie mieć kupców. Zresztą czasem za 11 kasy można kupić beczkę czyli całe 2 pkt.
Ja np. staram się od 4 rundy nie brać kontraktów dających kasę. Zainwestowanie 10 monet w 1 rundzie ma inny efekt niż w 4. Ale finalnie to i tak zależy od tego na co się ma surowce.
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Arachion »

Coś wiadomo nas temat poprawionej instrukcji?

Miała być coś czytałem że od zeszłego tygodnia ale jak to wygląda z wysyłką... ktoś coś wie?
Sucharzysta
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: brazylianwisnia »

Będzie wysłana z resztą towaru z Zagramw.to czyli w połowie stycznia. O ile Czacha nie będzie mieć dodatkowych opóźnienien.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Arachion »

A co z nami klientami którzy kupili w sklepie?

W ogóle jest gdzieś poprawiona instrukcją po polsku i wykaz błędów?

Przeczytałem wczoraj instrukcję i macie rację, błędów ogrom. Jak można było to zepsuć.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4076
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 267 times
Been thanked: 934 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: brazylianwisnia »

Błędy w pisowni to tam pikuś. Gorzej ze dwie zasady są pominięte.. Musicie napisać do Czachy co planują z wersją sklepowa.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Arachion
Posty: 413
Rejestracja: 18 wrz 2016, 15:33
Has thanked: 407 times
Been thanked: 204 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: Arachion »

https://zagramw.to/klany-kaledonii/aktualnosc/180

Tam zawarta jest poprawiona instrukcja oraz określone zmiany.
Sucharzysta
Awatar użytkownika
elbruus
Posty: 258
Rejestracja: 18 sty 2015, 10:39
Has thanked: 141 times
Been thanked: 42 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Post autor: elbruus »

Poprawiona instrukcja jest już w biurze Czachy, można pisać o wysyłkę.
ODPOWIEDZ