Clans of Caledonia / Klany Kaledonii (Juma Al-JouJou)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 559
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 375 times
Been thanked: 209 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

BartP pisze: 04 lis 2018, 11:57
Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Ktoś wziął kupca? A po co? Może jednak coś na rynku zrobię zamiast się budować?
Będzie różnica w cenie o 1 zł.
No nie, jak ktoś kupi parę sztuk, to różnica nagle robi się o 2, o 3 na sztuce.
A jak Ty później kupisz/sprzedasz 2/3 sztuki, to różnica dla Ciebie też robi się znacząca.
Ale jak najbardziej - czasami tego nie będzie widać w ogóle, czasami będzie mieć to decydujacy wpływ na Twoje akcje (jeśli idziesz w stronę handlowania).
Wczoraj w tej partii trzyosobowej rynek zmieniał się niesamowicie dynamicznie (co było spowodowane głównie kontraktami jakie się pojawiały, ale również tym, że przez nagły wzrost ceny jakiegoś towaru (bo gracz A kupił do kontraktu) gracz B postanawiał sprzedać coś, czego wcześniej by nie zrobił (bo cena nagle wzrosła do bardzo atrakcyjnej).
BartP pisze: 04 lis 2018, 11:57
Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Jeśli nie sąsiadujemy ze sobą, to shipping na wyższym poziomie pozwala właśnie wykorzystać tę bonusową akcję tańszego kupna surowców - to też coś, co warto mieć na uwadze patrząc na to kto co właśnie sprzedał.
Nie kumam. Jeśli mówisz o tańszym kupowaniu zasobów z budowania obok kogoś, to liczy się tylko bezpośrednie sąsiedztwo, żadne shippingi nie wchodzą w grę.
Bo strasznie koślawo napisałem, mea culpa ;)
Generalnie chodzi o to, że jeśli jesteś za jeziorem i nagle podniosłeś shipping na poziom, który umożliwia Ci postawienie się obok mnie (a może dodatkowo i zabranie pola, na które ostrzę sobie zęby),
to muszę mieć to na uwadze - może postaram się zablokować tę możliwość.
A może ja specjalnie podniosę swój shipping - bo dzięki niemu będę mógł postawić się obok Twojej mleczarni/serowni/whatever, a te produkty akurat teraz są super tanie (a dzięki bonusowej akcji kupię je jeszcze taniej).
I znowu - oczywiście, że nie zdarzy się to w każdym ustawieniu. Ale sądzę/zakładam, że im więcej graczy i im ciaśniej, tym częściej takie sytuacje będą miały miejsce.
BartP pisze: 04 lis 2018, 11:57
Namurenai pisze: 04 lis 2018, 11:00Natomiast w ostatniej rundzie każdy kombinował jak postawić tyle siedlisk, żeby prześcignąć resztę, ale jednocześnie mieć surowce na kontrakty + wypełnić cel z ostatniego kafelka rundy.
To jak najbardziej prawda. Od przedostatniej rundy zaczynała się dziwna zabawa w rzucanie tam i siam swoich jednostek na planszę, żeby spełniały ten dziwny warunek większościowy na koniec gry. Mocno to mechaniczne i taka wymuszona ta interakcja na koniec.
Oj... Idąc tym tropem, to bonusy rund też są wymuszone mechanicznie (ale tak, tak jest... cóż zrobić, to gra planszowa i pewnych wymuszeń mechanicznych nie da się uniknąć) ;)
Dla mnie to było bardziej "okay, to się liczy na koniec rozgrywki, do tego byłoby dobrze zmierzać w jej trakcie", aczkolwiek z kolejnymi rozgrywkami być może faktycznie podejdę do tego podobnie jak i Ty.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Odniosłem inne wrażenie niż wy. Zamiast budować budynki za kupę kasy w ostatniej rundzie zdecydowanie wolałem nakupować towarów ze znizka i przegrać walkę o siedliska. Jak jest okazja by kupić punkt za 2 kasy(zboże z sąsiadowaniem) to trzeba brać do bólu. Tak samo ostatnio na dwóch graczy myślałem że jestem super bo zrobiłem pełno kontraktów a nie zastanowilem się dość że zabijam produkcję pubktow oddając 3 mięsa w pierwszej połowie gry a dwa że wypełniając kontrakty tracę punkty bo w ostatniej i przedostatniej rundzie był akurat żeton punktowania za towary. Tak to jest jak gra się intuicyjnie bo wydaje się że kontrakty są sercem gry więc muszą być najbardziej opłacalne a później będą przecież drogie.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 559
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 375 times
Been thanked: 209 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

Na kontrakty za mięso w ogóle trzeba bardzo uważać właśnie przez to, o czym wspomniałeś.
Ale potrafią zrobić grę - nie dość, że mają nieco lepsze nagrody, to mądrze umieszczona krowa/owca, poświęcona w odpowiednim momencie da Ci dwa siedliska zamiast jednego ;)
A to, że kontrakty eksportowe są sercem gry...
Instrukcja jasno mówi:
W Klanach Kaledonii gracze reprezentują historyczne klany konkurujące o produkcję, handel i eksport(...)!
Bardzo podoba mi się jak elegancko eksport/import dóbr łączy się ze zmiennością rynku i punktami na koniec gry za dobra importowane, choć nie mogę pozbyć się wrażenia, że są jakieś konkretne sensowne starty (zależne od setupu obviously), których zwyczajnie nie widzę i przez pierwsze dwie rundy idę na czuja (w przeciwieństwie do takiej Terra Mystica, Lorenzo czy Marco Polo).
No cóż, chętnie się nauczę Klanów tak, żeby od samego początku mieć jakiś plan.

----

Gra w dwie osoby zakończyła się wynikami 131 : 128 dla klanów Buchanan : MacDonald.
Mniejsza liczba punktów pod koniec spowodowana była głównie słabszym dostępem do tanich dóbr (a w zasadzie po prostu ich wysokimi cenami...), ale też mniejszą liczbą punktów za kontrakty/siedliska.
Rynek bez trzeciej osoby stał się bardziej statyczny, co z kolei sprawiło, że premia za sąsiedztwo nabrała na wartości - w końcu to jedyna szansa, żeby kupić coś taniej, jeśli nikt wcześniej tego nie sprzedał.
Natomiast zauważyłem, że w obu rozgrywkach nikt nie skorzystał z premii za wybudowanie ostatniego budynku do produkcji dóbr przetworzonych (ba, nikt nawet nie doszedł do niej).
Zastanawiam się w jakim scenariuszu ten bonus faktycznie się przydaje (czy czasami nie jest po prostu takim "a, dobra, w sumie czemu nie").
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 348 times
Been thanked: 623 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

Ja głównie w 2 osoby gram i po pierwszych partiach tak słabo było z szukaniem okazji na tańsze zakupy z bonusu sąsiedztwa, ale teraz sytuacja się zmieniła. Na początku jak 5 kontraktów zrobiliśmy to było dużo, teraz 7-8 to minimum jakie staramy się wypełnić, a z samej produkcji nie da rady. A wy ile robicie kontraktów na grę?
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Wogole nie rozumiem idei premii za budynki. W 3 losowych kontraktach można coś trafić lub nic ciekawego a żeby ją odblokować trzeba się specjalizowac przez co trudniej trafić pasujący kontrakt. Gdyby ten kontrakt był za darmo to jeszcze byłoby to fajne ale ze trzeba za niego zapłacić pełna cenę to jeszcze z tego nie skorzystałem.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

bogas pisze: 04 lis 2018, 19:57 Ja głównie w 2 osoby gram i po pierwszych partiach tak słabo było z szukaniem okazji na tańsze zakupy z bonusu sąsiedztwa, ale teraz sytuacja się zmieniła. Na początku jak 5 kontraktów zrobiliśmy to było dużo, teraz 7-8 to minimum jakie staramy się wypełnić, a z samej produkcji nie da rady. A wy ile robicie kontraktów na grę?
W początkowych grach robiłem 7-8 ale ostatnio zastawiam się nad opłacalnościa. Miałem 9, dziewczyna 4 i dostałem lomot bo namagazynowala produktów na punkty, miała więcej zwierząt a w końcowych rundach był bonus za produkty :-/
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 348 times
Been thanked: 623 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

brazylianwisnia pisze: 04 lis 2018, 19:59 Wogole nie rozumiem idei premii za budynki. W 3 losowych kontraktach można coś trafić lub nic ciekawego a żeby ją odblokować trzeba się specjalizowac przez co trudniej trafić pasujący kontrakt. Gdyby ten kontrakt był za darmo to jeszcze byłoby to fajne ale ze trzeba za niego zapłacić pełna cenę to jeszcze z tego nie skorzystałem.
No też mam wrażenie, że to tak: "przy okazji, może akurat coś się uda trafić", ale żeby jakoś się napinać żeby ten bonus dostać... :shock: Nie widzę sensu, ale może tak miało być i to my szukamy tutaj na siłę jakiejś głębszej myśli twórcy.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 348 times
Been thanked: 623 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

brazylianwisnia pisze: 04 lis 2018, 20:07
bogas pisze: 04 lis 2018, 19:57 Ja głównie w 2 osoby gram i po pierwszych partiach tak słabo było z szukaniem okazji na tańsze zakupy z bonusu sąsiedztwa, ale teraz sytuacja się zmieniła. Na początku jak 5 kontraktów zrobiliśmy to było dużo, teraz 7-8 to minimum jakie staramy się wypełnić, a z samej produkcji nie da rady. A wy ile robicie kontraktów na grę?
W początkowych grach robiłem 7-8 ale ostatnio zastawiam się nad opłacalnościa. Miałem 9, dziewczyna 4 i dostałem lomot bo namagazynowala produktów na punkty, miała więcej zwierząt a w końcowych rundach był bonus za produkty :-/
No mi się wydaje, ze to zależy od kilku rzeczy. Ostatnio była partia, że z celów punktujących na koniec każdej rundy można było ponad 70 punktów dostać, albo i lepiej. A raz było tak, że miałem kilkanaśie z tego, więc główne punkty z kontraktów były. No i czasem porty są jakieś takie... a czasem kto nie skorzysta ten trąba ;). Na razie mi się ta zmienność podoba.
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 559
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 375 times
Been thanked: 209 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

brazylianwisnia pisze: 04 lis 2018, 20:07
bogas pisze: 04 lis 2018, 19:57 Ja głównie w 2 osoby gram i po pierwszych partiach tak słabo było z szukaniem okazji na tańsze zakupy z bonusu sąsiedztwa, ale teraz sytuacja się zmieniła. Na początku jak 5 kontraktów zrobiliśmy to było dużo, teraz 7-8 to minimum jakie staramy się wypełnić, a z samej produkcji nie da rady. A wy ile robicie kontraktów na grę?
W początkowych grach robiłem 7-8 ale ostatnio zastawiam się nad opłacalnościa. Miałem 9, dziewczyna 4 i dostałem lomot bo namagazynowala produktów na punkty, miała więcej zwierząt a w końcowych rundach był bonus za produkty :-/
Ale... To czemu szedłeś tak bardzo w kontrakty widząc wyraźnie co jest mocno punktowane pod sam koniec? :P
bogas pisze: 04 lis 2018, 20:19Ostatnio była partia, że z celów punktujących na koniec każdej rundy można było ponad 70 punktów dostać, albo i lepiej. A raz było tak, że miałem kilkanaśie z tego, więc główne punkty z kontraktów były. No i czasem porty są jakieś takie... a czasem kto nie skorzysta ten trąba ;). Na razie mi się ta zmienność podoba.
To jest jedna z tych cech przez które tak lubię Marco Polo.
Niby kontrakty są super źródłem punktów, ale mapa potrafi się tak ułożyć, że jak uparcie je robisz nie podróżując, toś głupi ;)
No i bardzo to pasuje do Klanów przez ich ciężar / długość rozgrywki - jakby nie było tak dużej różnorodności podczas setupu + wykładanie kontraktów, to pewnie by się szybko znudziło.

Swoją drogą - nie wiem czy ktoś wrzucał - nieoficjalny wariant do gry dwuosobowej, który ma na celu rozruszać rynek -> BGG link.
Awatar użytkownika
Fiacik
Posty: 432
Rejestracja: 24 wrz 2013, 09:59
Has thanked: 61 times
Been thanked: 62 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Fiacik »

Na stronie kampanii w zagramw.to w najnowszej aktualizacji pojawiła się poprawiona instrukcja i zapowiedź możliwej wysyłki do graczy. Czacha w tej samej aktualizacji bije się w pierś. Jeśli to szczere słowa to suma sumarum należy dać kolejną szansę, to jeszcze nie poziom GF(P) w końcu :).
Arius
Posty: 1402
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 289 times
Been thanked: 154 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

bogas pisze: 04 lis 2018, 19:57 Ja głównie w 2 osoby gram i po pierwszych partiach tak słabo było z szukaniem okazji na tańsze zakupy z bonusu sąsiedztwa, ale teraz sytuacja się zmieniła. Na początku jak 5 kontraktów zrobiliśmy to było dużo, teraz 7-8 to minimum jakie staramy się wypełnić, a z samej produkcji nie da rady. A wy ile robicie kontraktów na grę?
7 maks, jeśli się trafią dobre porty i tanie kontrakty.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Namurenai pisze: 04 lis 2018, 20:38 Ale... To czemu szedłeś tak bardzo w kontrakty widząc wyraźnie co jest mocno punktowane pod sam koniec? :P
Grałem na czuja bez większego planu :-P na dwóch graczy tury idą tak szybko że nie chciało mi się zamulac żeby przeliczyć ile dadzą mi surowce w kolejnych rundach więc stwierdziłem że skoro kontrakt daje mi kilkanaście punktów i będę mógł kupić kolejny tanio to go zrobię bo później będą drozsze. I chciałem wygrac na kontrakty.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
czeczot
Posty: 1275
Rejestracja: 09 wrz 2017, 20:23
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 29 times
Been thanked: 71 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: czeczot »

Fiacik pisze: 05 lis 2018, 14:50 Na stronie kampanii w zagramw.to w najnowszej aktualizacji pojawiła się poprawiona instrukcja i zapowiedź możliwej wysyłki do graczy. Czacha w tej samej aktualizacji bije się w pierś. Jeśli to szczere słowa to suma sumarum należy dać kolejną szansę, to jeszcze nie poziom GF(P) w końcu :).
Kolejna kampania będzie wiec rura im zmiękła albo zarządzajacy portalem wspieraczkowym udzielili reprymendy. To na 100% nie wynika z ich "nawrócenia" :) Czysty marketing i ja na 100% nie wspieram. Nie dostaną po łapkach nie nauczą się podejścia do klienta. Jakaś kara musi być.
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

czeczot pisze: 05 lis 2018, 22:42
Fiacik pisze: 05 lis 2018, 14:50 Na stronie kampanii w zagramw.to w najnowszej aktualizacji pojawiła się poprawiona instrukcja i zapowiedź możliwej wysyłki do graczy. Czacha w tej samej aktualizacji bije się w pierś. Jeśli to szczere słowa to suma sumarum należy dać kolejną szansę, to jeszcze nie poziom GF(P) w końcu :).
Kolejna kampania będzie wiec rura im zmiękła albo zarządzajacy portalem wspieraczkowym udzielili reprymendy. To na 100% nie wynika z ich "nawrócenia" :) Czysty marketing i ja na 100% nie wspieram. Nie dostaną po łapkach nie nauczą się podejścia do klienta. Jakaś kara musi być.
Zgadzam się w 100%. Napisałem zresztą niepochlebną opinię pod aktualizacją.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2786
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 348 times
Been thanked: 623 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: bogas »

hipcio_stg pisze:
Fiacik pisze: 05 lis 2018, 14:50 Kolejna kampania będzie wiec rura im zmiękła albo zarządzajacy portalem wspieraczkowym udzielili reprymendy. To na 100% nie wynika z ich "nawrócenia" :) Czysty marketing i ja na 100% nie wspieram. Nie dostaną po łapkach nie nauczą się podejścia do klienta. Jakaś kara musi być.
Zgadzam się w 100%. Napisałem zresztą niepochlebną opinię pod aktualizacją.
Ja myślę, że oni i tak są niereformowalni. Na FB usunęli całe wątki z niepochlebnymi komentarzami. Ja mogę tylko życzyć graczom, aby czacha games nie brała się za wydawanie gier zależnych językowo i poprzestała na tłumaczeniu pudełka i instrukcji. Proponuję też żeby dawali na końcu instrukcji jakieś P.S. np. "Jeśli w instrukcji są literówki to przepraszamy, ale nie ma instrukcji bez literówek, a ty i tak się ciesz, bo gdyby nie my to byś nie miał tej gry po polsku, więc... A jeśli wydaje ci się, że coś nie gra z regułami, bo w oryginale było inaczej, to weź kup sobie chińczyka, bo widocznie ta gra jest dla ciebie za trudna."
Wyobrażacie sobie co by było, gdyby oni wydali np. Scythe?! :shock:
Awatar użytkownika
Gromb
Posty: 2810
Rejestracja: 08 paź 2015, 19:09
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 833 times
Been thanked: 361 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Gromb »

Przejmuje mnie groza, jak o tym pomyśle :shock:
The Corps Is Mother, the Corps Is Father
Awatar użytkownika
hipcio_stg
Posty: 1799
Rejestracja: 07 gru 2016, 16:30
Has thanked: 76 times
Been thanked: 332 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: hipcio_stg »

Nie zapeszajcie. Nikt jeszcze nie wydaje 7th continent po naszemu, a Czacha ma chrapkę na gry z pierwszej setki BGG ;)
Blizmord
Posty: 21
Rejestracja: 19 paź 2015, 21:15

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Blizmord »

Nasza partia - ja klan fergusson ( 3 robotników na początku) żona klan Stewart ( od kupców) i córka 9 lat klan Campbell ( zniżki na budowie fabryk)
Punkty po kolej jak w notesie po wszystkich rundach
Cele 35 /36/19
Produkty podstawowe 1/0/1
Przerobione 14/4/6
Monety 7/7/9
Chmiel 19/10/17
I do czego zmierzam
Bawełna tytoń i trzcina którą ciężko przewidzieć jaki będzie miała przelicznik pod koniec gry ponieważ wszyscy wypełniają kontakty a te towary zmieniają swoją kolejność jak w kalejdoskopie.
Suma PTK tych trzech zasobów to 67/65/40
Kontrakty 7-12ptk / 7 -12ptk / 6 - 6PTK
Osady oddzielone 18/6/12
Suma fergusson 173 Stewart 139 Campbell 120

Jak sobie radzicie z bawełną tytonie i trzciną?
Ja na tą chwilę tego nie kontroluje a na sam koniec
Liczę na szczęście 😀 co kończy się przeważnie porażka.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Brylantino »

Źle policzyliście punkty za kontrakty - w przypadku remisu o pierwsze miejsce, sumuje się wartość za miejsce pierwsze i drugie, a następnie dzieli poprzez remisujących graczy (tj. 12 + 6 / 2), więc obaj gracze z tą samą liczbą kontraktów otrzymują po 9 punktów, a osoba trzecia nic.
mluckner
Posty: 336
Rejestracja: 13 lip 2015, 10:07
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 94 times
Been thanked: 93 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: mluckner »

Blizmord pisze: 11 lis 2018, 00:22 Jak sobie radzicie z bawełną tytonie i trzciną?
Ja na tą chwilę tego nie kontroluje a na sam koniec
Liczę na szczęście 😀 co kończy się przeważnie porażka.
Jedyne racjonalne zachowanie, które przychodzi mi do głowy to dbanie o zrównoważony import tych surowców.
Blizmord
Posty: 21
Rejestracja: 19 paź 2015, 21:15

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Blizmord »

Brylantino pisze: 11 lis 2018, 00:24 Źle policzyliście punkty za kontrakty - w przypadku remisu o pierwsze miejsce, sumuje się wartość za miejsce pierwsze i drugie, a następnie dzieli poprzez remisujących graczy (tj. 12 + 6 / 2), więc obaj gracze z tą samą liczbą kontraktów otrzymują po 9 punktów, a osoba trzecia nic.
Masz rację teraz doczytałem wyjątek remisów.

A jakbym zmienić zasadę i mnożyć tytoń czcinę bawełnę przez stała liczbę np x2
Wtedy zmniejszy się losowość.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: brazylianwisnia »

Przecież to w żaden sposób nie jest losowe. Zależy w 100% od poczynan graczy. Jak na bierzaco oznaczacie import towarów to wszystko jest klarowne.

Autor natomiast przewidział wariant że stałym mnoznikiem. Jednak to moim zdaniem jest krok w złą stronę.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
Dr. Nikczemniuk
Posty: 2821
Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
Has thanked: 447 times
Been thanked: 318 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Dr. Nikczemniuk »

Ale po co kupować gry które mają jakiś losowy czynnik a potem narzekać albo na siłę je odlosowywać?
Nie lepiej zainwestować w szachy?
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
Awatar użytkownika
Namurenai
Posty: 559
Rejestracja: 03 sty 2017, 12:17
Lokalizacja: Warszawa (Mokotów)
Has thanked: 375 times
Been thanked: 209 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Namurenai »

brazylianwisnia pisze: 11 lis 2018, 12:39 Przecież to w żaden sposób nie jest losowe. Zależy w 100% od poczynan graczy.
I tak i nie...
W sensie - co, jak i kiedy się ruszy zależy od realizacji kontraktów przez graczy.
Ale to jakie kontrakty wejdą na rynek to już inna (losowa) bajka (jeśli będą wchodzić same bawełniane i trzcinowe, to to, jak ruszy się chmiel nie zależy w żaden sposób od poczynań graczy).

Aczkolwiek w pełni się zgadzam - zabieranie tej części rozgrywki trochę pozbawia ją tej unikalnej części.
I sprawia, że rozgrywki staną się naprawdę powtarzalne. Zdecydowanie nie chciałbym grać w taką wersję :P
Teraz trzeba podejmować ciekawe decyzje - czy bardziej opłaca się zrealizować taki kontrakt, czy może jednak pójść w surowce i sprzedać je na rynku. A może skupić się na kaflu punktowania za 2 rundy?
Co w moim odczuciu naprawdę nadaje przyjemnej głębi grze, która jest tak streamlined.
Arius
Posty: 1402
Rejestracja: 30 mar 2016, 16:31
Has thanked: 289 times
Been thanked: 154 times

Re: Clans of Caledonia / Klany Kaledonii

Post autor: Arius »

Obawiam się, że aż tak różowo chyba nie ma z punktowaniem.
Po kilku grach łatwo oszacować ile punktów plus minus ma się za np. 6 kontrataków. Wiadomo, że plus minus. Ale jest to jakiś punkt odniesienia i wtedy łatwo wyliczyć, czy wydanie kasy na pod kafelek z punktami ma większy sens.
Nie pachnie mi to jakaś ambitną głębia.
ODPOWIEDZ