Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Neoptolemos
Posty: 1955
Rejestracja: 09 sty 2014, 18:30
Has thanked: 189 times
Been thanked: 830 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Neoptolemos »

Imho tak. Równie dobrze gra mi się na 2, 3 i 4 osoby (oczywiście z poprawionymi zasadami).
Game developer w Lucky Duck Games
Autor bloga Karta - stół!
Redaktor Board Times
Kal-El83
Posty: 1138
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 240 times
Been thanked: 121 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Kal-El83 »

Ja gram w zasadzie tylko na dwie osoby. Gra się bardzo dobrze. Jest większa kontrola nad poczynaniami przeciwnika ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Trolliszcze »

Wskrzeszę, bo zagrałem sobie w nowego Azulka, a to przecież doskonała okazja, żeby napisać coś o Sagradzie. Mamy ją w domu, choć z jakiegoś powodu ja osobiście chętniej sięgam po inne tytuły z tego nurtu, ostatnio Azulka właśnie (jedynkę i dwójkę). I tak się zastanawiałem: dlaczego mnie do Sagrady nie ciągnie? Nie chodzi na pewno o wałkowane już wielokrotnie problemy z punktowaniem kolorów, zbyt duży wpływ szczęścia itp. itd. - raz, że w międzyczasie pojawiło się sporo "domowych" sposobów rozwiązania problemu, dwa, że mnie to w tak szybkich i prostych grach rodzinnych w ogóle nie przeszkadza. O co więc chodzi? I mnie po ostatnich partiach w Azulka 2 olśniło.

Chodzi o ten mityczny flow. Przez Azulka się po prostu płynie: ruchy są szybkie, choć opcji zwykle mnogo, a decyzje nieoczywiste (w dwójce jeszcze bardziej), niemniej jest w tym takie odczucie płynnego zmierzania prosto do celu - i po drodze żadnej fali, żadnego wyboju, relaks i przyjemne łechtanie zwojów. A z Sagradą mam pod tym względem problem. Doszedłem mianowicie do wniosku, że irytuje mnie nieco brak płynności w grze, wywołany głównie przez taką sobie implementację narzędzi. Narzędzia są najbardziej przydatne pod koniec - wiadomo, to zwykle wtedy pojawiają się problemy pt. "szlag, nie mam żadnego legalnego miejsca na żadną z kostek". Sęk w tym, że pod koniec planszę mamy już zapełnioną i korzystanie z tych narzędzi nastręcza sporo problemów: trzeba kostki podnosić, bo nie wiadomo, co jest pod spodem (małe są, ja mam wielkie paluchy, łatwo coś powywracać); trzeba czasem ostro przykminić i pojawia się paraliż decyzyjny, bo w sumie nawet mamy gdzie położyć kość, ale może jak zamienię miejscami dwie inne, a trzecią obrócę na drugą stronę, to sobie dodatkowo zapunktuję jakiś cel? I tak dalej... Ten element kompletnie dla mnie niszczy flow rozgrywki (nie zawsze, ale zdarza się to regularnie) - coś, co dotąd było przyjemnym układaniem kostek, zamienia się w jakieś akrobacje umysłowe, jak coś zrobić lepiej, choćby tylko ciut, jak gdzieś tego punkcika więcej uciułać. Nie pasuje mi to do gry, która ma być szybka i przyjemna. Tymczasem Azulek tych problemów nie nastręcza - od początku do końca jest bryza we włosach i zanim się człowiek zorientuje, gładko dopływa do portu. Dlatego Azulki będą grane, a Sagrada... kto wie.

Takie moje przemyślenia, może się okażą pomocne dla kogoś, kto jeszcze nie grał i ma dylemat, który tytuł wybrać.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 982 times
Been thanked: 433 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: KurikDeVolay »

To chyba kwestia podejścia do gry. Rozumiem chęć optymalizacji jaka drzemie w każdym graczu, ale skoro to tytuł rodzinny, to tak do niego podchodzę. Z narzędzi staram się korzystać około 4-7 rundy, kiedy jestem w stanie jako-tako przewidzieć, jakie kostki zostały w worku i czego mogę się spodziewać po kolejnych dociągach. Wtedy ta płynność jest w miarę zachowana. W ten tytuł gram głównie z rodziną, więc nie mam żadnej presji na 100% optymalizacji, kto wygra ten wygra. Największą przyjemność sprawia mi widok twarzy bliskich kiedy sami palą zwoje aż miło. Chociaż zadeklarowali jakiś czas temu że planszówki to tylko zabawa.
Awatar użytkownika
Ayaram
Posty: 1505
Rejestracja: 12 lip 2014, 21:24
Lokalizacja: Bydgoszcz
Has thanked: 176 times
Been thanked: 533 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Ayaram »

Otóż to. Gra w moim odczuciu jest bardzo płynna. Ruch za ruchem, kość za kością. Owszem narzędzia na chwilę potrafią tą płynną popsuć, ale 1) tylko kilka z nich, 2) ogólnie w Sagradzie jest mało możliwości używania ich, więc ile średnio mamy takich momentów na grę? Z raz na gracza. To za mało, by mi odebrać wrażenia "płynięcia" podczas gry.
Ravn
Posty: 201
Rejestracja: 23 gru 2016, 20:18
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Ravn »

Mnie w sagradzie irytuje kolejnosc grania, w sensie glowna kolejka leci do przodu, a wybieranie kostek leci do przodu i do tylu, co przy zapominalskich graczach nie pilnujacych swojej kolejki, rozmowach i piciu piwka nastrecza pewnych problemow. Do tego to co wspomnial troll, czyli korzystanie z narzedzi i kminienie wyniku, podnoszenie malych kostek duzymi palcami zeby nie przestawic innych, a niech jakas spadnie i rozwali pol mozaiki, koszmar. Przynosze te gre jak mnie ludzie prosza, ale nie jest ona moim faworytem.
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 63 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: krisow »

Na obecną chwilę w sklepach jest jeszcze pierwszy druk Sagrady? Czy może już zapowiadany dodruk z lekko zmienioną instrukcją (dodany opis opcji usuwania kostek dla 2 i 3 graczy)?
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2019, 19:44 przez krisow, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
malekith_86
Posty: 791
Rejestracja: 11 kwie 2016, 14:25
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: malekith_86 »

krisow pisze: 16 kwie 2019, 14:46 Na obecną chwilę w sklepach jest jeszcze pierwszy druk Sagrady? Czy może już zapowiadany dodruk z lekko zmienioną instrukcją (dodany opis opcji suwania kostek dla 2 i 3 graczy)?
Możliwe że są jeszcze sklepy gdzie trafisz pierwszy druk ale od początku marca był już dostępny dodruk że zmieniona instrukcja. Ja taka dostałem a kupowałem właśnie na początku marca
Zmiany są tak znikome że sklepy nie zaznaczają jaki to druk.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 982 times
Been thanked: 433 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: KurikDeVolay »

Nie ma co za bardzo tłumaczyć, 20 kostek na gracza+10.
Awatar użytkownika
krisow
Posty: 378
Rejestracja: 01 maja 2006, 23:37
Has thanked: 17 times
Been thanked: 63 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: krisow »

Dziękuję za odpowiedzi. Jasne, że nie ma problemu z modyfikacją zasad. Gram tak od samego początku, ale grę pokazałem znajomemu i chyba kupi :) Chciałem się upewnić co dostanie w środku.
Kin@a
Posty: 1272
Rejestracja: 27 lip 2015, 16:22
Has thanked: 16 times
Been thanked: 138 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Kin@a »

A czy, poza zmianą w instrukcji, wydanie z 2018 i 2019 różni się jakością komponentów?
Deathhammer
Posty: 274
Rejestracja: 03 sty 2014, 22:41
Has thanked: 3 times
Been thanked: 16 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Deathhammer »

Azul jest bardzo dobrą grą, ale jednak dominuje w nim wrażenie robienia tego samego w kółko. W zasadzie jedyną zmienną są ruchy pozostałych graczy. Sagrada proponuje zróżnicowane karty celów grupowych i narzędzi, dzięki czemu każda rozgrywka wygląda nieco inaczej. A interakcja nie bywa tak wredna jak w Azulu, ale wciąż trzeba brać pod uwagę ruchy pozostałych graczy. O swoich pierwszych wrażeniach piszę co nieco w poniższym poście.

Wziąłem gryza... #1. Gizmos, Hadara, Dice City, Sagrada
ko2a
Posty: 761
Rejestracja: 08 gru 2014, 17:06
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 195 times
Been thanked: 22 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: ko2a »

Uważam podobnie jak ty. Pomimo wielkich oczekiwan na sintre i ograniu wszystkich trzech gier to na zimno wygrywa sagrada właśnie ze względu na największą ilość kombinowania w stosunku do kolejnych partii. Później sintra i na końcu zwykły azul.
ko2a
Posty: 761
Rejestracja: 08 gru 2014, 17:06
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 195 times
Been thanked: 22 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: ko2a »

Uważam podobnie jak ty. Pomimo wielkich oczekiwan na sintre i ograniu wszystkich trzech gier to na zimno wygrywa sagrada właśnie ze względu na największą ilość kombinowania w stosunku do kolejnych partii. Później sintra i na końcu zwykły azul.
Awatar użytkownika
KurikDeVolay
Posty: 989
Rejestracja: 25 paź 2018, 11:45
Lokalizacja: Milicz/Krotoszyn
Has thanked: 982 times
Been thanked: 433 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: KurikDeVolay »

Ktoś coś wie o dodatku? W teorii premiera miała być 16 maja, ale wszędzie cicho. Coś się opóźni?
tsodo
Posty: 124
Rejestracja: 01 maja 2018, 10:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 46 times
Been thanked: 33 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: tsodo »

KurikDeVolay pisze: 20 maja 2019, 13:05 Ktoś coś wie o dodatku? W teorii premiera miała być 16 maja, ale wszędzie cicho. Coś się opóźni?
Na razie jest w empiku. W ciągu kilku dni będzie w innych sklepach.
Awatar użytkownika
FoxGames
Posty: 112
Rejestracja: 14 lut 2018, 14:55
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: FoxGames »

Jeszcze Więcej Szkła zostane wysłało już do hurtowni i sklepów więc lada dzień powinno być na półkach.
ko2a
Posty: 761
Rejestracja: 08 gru 2014, 17:06
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 195 times
Been thanked: 22 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: ko2a »

Ze względu na to że poprzedni dodatek w ogóle wydaje się mało przydatny poza kartami prywatnego celu jest już może informacja jak wygląda sytuacja z drugim bardziej gamerskim? The great fasada?
Awatar użytkownika
bobule
Posty: 1008
Rejestracja: 21 wrz 2017, 22:09
Has thanked: 45 times
Been thanked: 207 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: bobule »

Jestem po 7 grach, i powiem, że wrażenia mam bardzo pozytywne. Szkoda, tylko, że od razu nie umieszczono w instrukcji tej uwagi, żeby liczbę kości dostosowywać do liczby graczy (bo granie bez tego to trochę bieda). I faktycznie, kolejka brania kości jest dosyć mało intuicyjna ;)

Ale poza tym grube planszetki graczy, proste zasady i to, że co rozgrywkę mamy inne cele i narzędzia. Myślę, że gra będzie u nas grana częściej (a jeżeli jednak nie będzie, to poinformuję o tym w tym wątku :mrgreen: ).
Fuser.exe
Posty: 728
Rejestracja: 11 lip 2014, 13:11
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 23 times
Been thanked: 8 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Fuser.exe »

Czy w Sagradę można zagrać gdzieś online, pewnie na nieoficjalnej wersji? Na BGG był wątek ale go zmoderowano.
Awatar użytkownika
Bruno555
Posty: 300
Rejestracja: 17 sty 2012, 18:45
Has thanked: 13 times
Been thanked: 48 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Bruno555 »

A czy wiadomo coś o planach wydania dodatku The Great Facades – Passion po polsku?
Szczególnie ciekawe wydają się nowe symetryczne karty celów oraz ta bezbarwna kostka z celem indywidualnym.
Awatar użytkownika
japanczyk
Moderator
Posty: 10808
Rejestracja: 26 gru 2018, 08:19
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 3332 times
Been thanked: 3191 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: japanczyk »

Bruno555 pisze: 09 sty 2020, 12:25 A czy wiadomo coś o planach wydania dodatku The Great Facades – Passion po polsku?
Szczególnie ciekawe wydają się nowe symetryczne karty celów oraz ta bezbarwna kostka z celem indywidualnym.
Wiadomo - będzie w 2020, SCD 80 zł
dawid
Posty: 514
Rejestracja: 26 lut 2014, 14:59
Has thanked: 183 times
Been thanked: 239 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: dawid »

Azul to gra, która całkiem często ląduje u mnie na stole. To gra z typu tych gdzie można wytłumaczyć zasady w kilka minut i można sobie siedzieć przy niej popijając piwko czy pierdzieląc głupoty.

Kiedy się ograła zastanawiałem się całkiem mocno nad Witrażami Sinatry, ale ktoś na tym forum stwierdził, że w takim wypadku lepiej zainwestować w Sagradę.
I to był strzał w 10. Ta gierka jest świetna. Naturalnym jest porównywanie jej do Azula. Jak to wygląda w moim wypadku ? Pierwsze wrażenie: Sagrada jest duuuuuużo brzydsza niż Azul. Oczywiście to subiektywna opinia, ale jak dla mnie Azul jest poprostu piękny. Sagrada kojarzy mi się bardzo kiczowato. Nie podobają mi się te kostki. Nie podobają mi się planszetki. Karty mają paskudny design. Nie jest to żadnym problemem gdyż grywalność jest wspaniała. W Azulu każda gra wygląda dla mnie praktycznie tak samo. Tutaj każda rozgrywka jest zdeycodwanie inna. Możliwość kombinacji i dróg do zwycięstwa jest dużo większa. Po każdej partyjce mam ochotę zagrać jeszcze raz. Dużo większy mózgożer niż Azul. Da mózgożernosć powoduje, że czasem niektórzy gracze muszą się dłużej zastanowić i przekalkulować co im się opłaca bardziej, ale nie jest to aż tak bardzo upierdliwe.

Gra działa świetnie zarówno w 2 jak i 4 osoby. Jedyne co mi przeszkadza to balans niektórych celów wspólnych. A właściwie to chyba tylko punkty za kolor w skosie. Można na tym zdobyć nieporównywalnie więcej punktów niż na innych celach, ale z racji, że cele w każdej grze się zmieniają to przymykam na to okno. Poza tym jest to cel wspólny, u nas każdy kto wcześniej spotkał się z tą kartą wie, że najbardziej się opłaca ją realizować, więc walka między graczami o punkty jest nadal bardzo zacięta.

Poza aspektami wizualnymi, Sagrada wg mnie jest dużo fajniejszą grą niz kilkukrotnie wspominany Azul.
Wroobel
Posty: 369
Rejestracja: 07 lip 2015, 23:04
Has thanked: 32 times
Been thanked: 18 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Wroobel »

U mnie też Sagrada wygrywa z Azulem. Urzeka prostota i elegancja zasad, a móżdżenie na porównywalnym poziomie.
No i moim zdaniem jest ładna - każdy komu pokazuję pudło od razu chce grać.

Wygląd rzecz gustu, ale pierwszy Azul to dla mnie straszne brzydactwo :)
Acownik
Posty: 151
Rejestracja: 28 sie 2015, 19:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Sagrada (A. Adamescu, D. Andrews)

Post autor: Acownik »

Moja mama, która zdecydowanie nie jest fanką planszówek, po zobaczeniu zawartości Sagrady zaczęła się zachwycać: "Jejku, jakie te gry dzisiaj piękne robią!".
ODPOWIEDZ