Santa Maria (Eilif Svensson, Kristian Amundsen Østby)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: cezaras »

detrytusek pisze:Lepiej niech ktoś merytorycznie obali teorię Gizmoo bo mi gra spadnie z radaru!
bez problemu:
A teraz załóżmy sytuacje, że osoba 2. ma dostępne cztery kostki z 5, a w tej samej turze nie ma dostępnej ani jednej jedynki i tylko jedna dwójka, która nie dotrwa do gracza 2. Gracz 2 jest więc zmuszony wziąć kostkę z numerem 3 i dopłacić do niej dwie monetki.
Gracz 2 odpalił akcję ze statkiem, tracąc dwie monetki i nie zyskując nic w pionie z pól z 1, i blokując sobie wszystkie pola z 1 w poziomie.
podkreślenie moje

a więc tak:
0. Wszystkie dowody opierające się na założeniu, że mam 4 piątki i ani jednej jedynki i dwójki są ... mało fachowe (taki eufemizm)
Wystarczy przyjąć do tego przykładu, że wszystkie kostki to jedynki - i który gracz ma porzerąbane ??
1. nie ma takiej planszy w grze, żeby wyglądało tak jak na przykładzie. Po prostu nie ma, zawsze masz coś na jedynce, dwójce i trójce.
2. Tak, jeśli rozbudowując sobie planszę układasz wszystko w jednym wierszu / kolumnie, to ryzykujesz, że nie trafi Ci się kostka (i rozumiem, że to sobie kalkulujesz), ale:
a) to mało prawdopodobne
b) ciężko tak, ułożyć, bo do rozbudowy zazwyczaj używamy pól z trzema polami, gdzie akcje produkcyjne są ułożone tak, że nie da się ich ułożyć w jednym wierszu/kolumnie
3. Gizmoo nie zna zasad gry, (wracam do podkreślenia)
grają kostkę z jedynką i odpalając akcję ze statkiem nie blokuje sobie żadnych innych akcji (a dokładnie blokuje tylko ostatnią, nie blokując akcji ze statkiem)
4.
Wystarczy prosty rachunek - ktoś zgarnie w rundzie dwa okręty po 6 punktów każdy = 12. Inna osoba zrealizuje w tym czasie dwa statki po 3 punkty =6. I teraz przełóż to równanie na całą grę. ;)
ale nie ma akcji pozwalającej w jednym momencie zrobić dwóch dostaw, więc jesteś w stanie przeciwdziałać, poza tym trzeba mieć surowce (a dostawa za 6 jest zawsze trudniejsza do realizacji)

Pytanie: ile warta jest ta opinia?

ps.
jak ostatnio grałem, to poszedłem w rozwój - zabudowałem całą planszę - i wygrałem :), mając w sumie tylko jeden set statków

ps2.
grałem w Santa Maria 5 razy, z trzema zupełnie różnymi zespołami graczy, NIKT nigdy nie powiedział, że ta gra jest nadmiernie losowa, to po prostu nie prawda.
Myślę, że frustracja po przegranej uniemożliwia realną ocenę gry
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Trolliszcze »

cezaras pisze:grałem w Santa Maria 5 razy, z trzema zupełnie różnymi zespołami graczy, NIKT nigdy nie powiedział, że ta gra jest nadmiernie losowa, to po prostu nie prawda.
Myślę, że frustracja po przegranej uniemożliwia realną ocenę gry
Może nie po przegranej, bo zaraz wyjdzie, że Gizmoo to jakiś frustrat, który obraża się na gry, w których kiepsko mu idzie.
Może po prostu nie siadł mu plan w tej rozgrywce, może popełnił błędy albo może rzeczywiście miał wyjątkowego pecha - kto wie. W każdym razie ja też podchodziłbym do tej opinii z dystansem.
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Gizmoo »

Miałem już się nie udzielać, ale cezaras napisał nie przeczytawszy mojego postu uważnie, a po drugie pojechał po mnie personalnie, więc muszę się odnieść. Po kolei.
cezaras pisze:1. nie ma takiej planszy w grze, żeby wyglądało tak jak na przykładzie. Po prostu nie ma, zawsze masz coś na jedynce, dwójce i trójce.
To był przykład odpalenia akcji. Tak trudno się domyśleć? Miałem planszę, gdzie pole ze statkiem było na polu 1 i 1. Jest to jedyne pole w pionie. Więc zagrywając białą kostkę - kostka zatrzyma się na polu 1x1 = blokując wszystkie poziome akcje kostki niebieskiej. Zgadza się?
cezaras pisze:3. Gizmoo nie zna zasad gry, (wracam do podkreślenia)
Najlepiej klepnąć argument "źle grałeś". Otóż grałem dobrze. Jak nie masz pól w ciągu (pion lub poziom) - to kostka ci się zatrzyma. Kropka.
cezaras pisze:ale nie ma akcji pozwalającej w jednym momencie zrobić dwóch dostaw, więc jesteś w stanie przeciwdziałać, poza tym trzeba mieć surowce (a dostawa za 6 jest zawsze trudniejsza do realizacji)
Oczywiście, że nie ma akcji pozwalającej zrobić dwie dostawy w jednym ruchu. Mówiłem o możliwościach zrobienia takich akcji podczas jednej RUNDY. I nie jesteś w stanie temu przeciwdziałać.

Co do losowości dostaw i tego, że musisz mieć określone surowce:

Obok planszy leżą cztery kontrakty po maks. trzy punkty. Gracz 1 realizuje kontrakt. W jego miejsce pojawia się nowy kontrakt za 6 punktów, z surowcami, które akurat posiada gracz 2. Gracz 2 w swoim ruchu realizuje kontrakt za 6 i w jego miejsce wchodzi kontrakt za 2 pkt. Tada!

Różnice punktowe są spore i nie odniosłem wrażenia, że kontrakty za 6 punktów, pomiędzy tymi za 3 są jakoś mocno bardziej trudniejsze w realizacji. Różnią się raptem jednym surowcem. Po prostu trzeba mieć ODPOWIEDNI zestaw surowców. Przy czym złoto jest jokerem, więc trudniejsze kontrakty dla posiadaczy złota - są z automatu łatwiejsze w realizacji. Jasne - tak jest w wielu grach euro - ale tutaj, przy tak ciasnej punktacji odczułem to bardziej.
cezaras pisze:Pytanie: ile warta jest ta opinia?
Napisałem wrażenia po jednej rozgrywce. Nie jestem recenzentem i opisałem jedynie moje wrażenia. A ty teraz chcesz mnie wartościować i zdyskredytować, tylko dlatego, że nie podpasowała mi gra, która tobie się podoba?

Nie ładnie.
cezaras pisze:Myślę, że frustracja po przegranej uniemożliwia realną ocenę gry
Lubię przegrywać w grach i nie przeszkadza mi to. Najważniejsze, żebym podczas rozgrywki dobrze się bawił. Czuł, że każdy ma równe szanse, że przegrywam dlatego, że coś spierdzieliłem w swoim nieoptymalnym zagraniu, a nie poprzez ograniczenie narzucone mi przez grę. Ostatnio polubiłem też dice placement, więc to nie jest kwestia niezrozumienia gatunku. Świetnie bawię się przy Marco Polo, Cavern Tavern, na Essen zachwycił mnie Rajas of Ganges i Monster Lands. Tylko w tych wszystkich powyższych grach nie czułem, że mam spętane ręce. Nie czułem też efektu kuli śnieżnej.

Frustruję się tylko wtedy, jak nie mogę wykonać jakiejś akcji, bo gra/losowość pokazuje mi środkowy palec. Dla mnie rozgrywka w Santa Maria była frustrująca. Spodziewałem się innej gry - otwartej na morze możliwości, a dostałem sucharka, w którym musiałem kombinować "co zrobić, żeby nie przegrać bardziej". Inna sprawa, że gracze tłumacząc grę mogli zaznaczyć od razu - musisz robić "to i to, bo bez tego zamykasz sobie drogę do rozwoju". Ja załapałem jak bardzo ważne są niebieskie kostki, gdy wszyscy poza mną i koleżanką mieli już ich komplet. Pewnie gdybym od razu otrzymał informację - "rób pola z modlitwą, to będziesz miał szybszy dostęp do większej ilości akcji", to moja złość była by mniejsza.

Jestem też zdania, że jak ktoś tłumaczy grę, to powinien zwrócić uwagę na to, co należy robić w pierwszej kolejności, żeby myśleć o szansach ścigania się w czymkolwiek. Ja przynajmniej tłumacząc jakąś grę zwracam od razu Świeżakom - że "to i to jest ważne, to i to musisz zrobić, bo otwiera ci to więcej możliwości". Tego zabrakło podczas naszej wczorajszej rozgrywki.

Anyway - to nie jest "opinia". Opisałem swoje wrażenia i to, co mi w grze przeszkadzało. Zwyczajnie nie jest to moja bajka i tyle.
detrytusek pisze:Lepiej niech ktoś merytorycznie obali teorię Gizmoo bo mi gra spadnie z radaru!
Niech nie spada z radaru! Po prostu zagraj i oceń sam. Nie rezygnuj, ale też nie kupuj w ciemno. To tylko czyjś gust i zawsze to powtarzam. Dla mnie - Santa Maria to nie jest gra w moim typie. Za dużo ma elementów, które razem upakowane - po prostu za bardzo mi przeszkadzają. Ale mechanicznie fajna wymyślona i komuś, komu nie przeszkadzają powyższe elementy - może pasować bardzo. Tyle.
Krwawisz pisze:Niestety jak pisałem wyżej mam bardzo podobne odczucia. Choć szczerze trzeba powiedzieć ze tez po jednej grze. Ale po prostu nie mam ochoty na więcej
Ja bym zagrał jeszcze raz, ale też obawiam się, że żałowałbym później czasu który mógłbym spędzić przyjemniej. ;)

P.S. Zapomniałem napisać, że nie zauważyłem żadnego mechanizmu catch up. Nie jest to wada, ale tak jak mówiłem - komuś, komu nie idzie - nie idzie bardziej, a komuś, komu wszystko podchodzi - idzie zdecydowanie łatwiej. ;)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Trolliszcze »

Osobiście szukałbym błędów raczej w planie i strategii niż gdzieś w zasadach. Sam mówisz, że nie zostałeś poinformowany o jednej z ważniejszych ścieżek rozwoju, co ograniczyło Ci opcje. Ergo, grałeś z mniejszą liczbą możliwości niż miałbyś w każdej innej rozgrywce, w której wiedziałbyś, co robić. Czyli do pewnego stopnia jest to sytuacja wymuszona, która nie powinna się zdarzyć - i która mogła generować frustrację.

Dalej, tworzenie idealnej linii do generowania akcji w grze, gdzie tę linię odpala się kostkami... Nie przyszła Ci ani razu do głowy myśl: "Okej, a co będzie, jak mi nie wypadnie na kościach to, co trzeba?". Tu też widzę błędy w planowaniu: jeśli w grze z kośćmi opieram swoją strategię na konkretnych rzutach, to zabezpieczam się mechanizmem modyfikowania kości. Jeśli w takiej sytuacji nie jestem zabezpieczony, to cóż - kiepsko gram. Albo rozkładam akcje na różne możliwe wyniki na kościach, nie tworząc idealnych silniczków, albo upewniam się w jakiś sposób, że ten silnik zdołam odpalić. Generalnie to takie A B C gier kościanych, gdzie opcje dostępne w rundzie nigdy nie są niczym pewnym.

Krótko mówiąc, zagrałeś bez świadomości, co powinieneś robić, przez co zaniedbałeś kluczowe mechanizmy, których w żadnej kolejnej rozgrywce już byś nie zaniedbał, plus możliwe, iż obrałeś niewłaściwą strategię, opartą na losowości (bo w moim odczuciu bardziej na losowości opierała się Twoja strategia niż sama gra). No, w takiej sytuacji trudno się dziwić, że gra nie sprawiła Ci radości. Pytanie, czy posiadając wiedzę z tej pierwszej partii, kiedykolwiek jeszcze zagrałbyś równie źle.

(Opieram swoją opinię o złej strategii na tych strzępkach informacji, które się tu pojawiły. Żeby to przeanalizować solidnie, trzeba by znać dokładny przebieg partii, niemniej widać, że coś poszło Ci bardzo nie tak, jak powinno.)
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: cezaras »

Gizmoo pisze:Miałem już się nie udzielać, ale cezaras napisał nie przeczytawszy mojego postu uważnie, a po drugie pojechał po mnie personalnie, więc muszę się odnieść. Po kolei.
cezaras pisze:1. nie ma takiej planszy w grze, żeby wyglądało tak jak na przykładzie. Po prostu nie ma, zawsze masz coś na jedynce, dwójce i trójce.
To był przykład odpalenia akcji. Tak trudno się domyśleć? Miałem planszę, gdzie pole ze statkiem było na polu 1 i 1. Jest to jedyne pole w pionie. Więc zagrywając białą kostkę - kostka zatrzyma się na polu 1x1 = blokując wszystkie poziome akcje kostki niebieskiej. Zgadza się?
cezaras pisze:3. Gizmoo nie zna zasad gry, (wracam do podkreślenia)
Najlepiej klepnąć argument "źle grałeś". Otóż grałem dobrze. Jak nie masz pól w ciągu (pion lub poziom) - to kostka ci się zatrzyma. Kropka.
jeżeli piszę, że nie znasz reguł, to nie "jadę po Tobie personalnie", tylko stwierdzam fakt, który moim zdaniem deprecjonuje Twoją opinię

Zajrzyj proszę do instrukcji: na stronie 3 masz wprost podane przykłady, które pokazują, że to co napisałeś powyżej to nie jest prawda.
Primo - kostka nie zatrzyma się na polu 1,1, tylko na dole (na 1,6 - jeżeli przyjmiemy, że pierwsza współrzędna określa kolumnę)
Secundo - nawet, gdyby tam zatrzymała się kostka (bo nie ma nic innego w kolumnie 1), to kostka na polu 1,1 nie blokuje dla niebieskiej kości pozostałych pól z wiersza 1.
Napisałem wrażenia po jednej rozgrywce. Nie jestem recenzentem i opisałem jedynie moje wrażenia. A ty teraz chcesz mnie wartościować i zdyskredytować, tylko dlatego, że nie podpasowała mi gra, która tobie się podoba?
Chcę zdyskredytować Twoją opinię, nie Ciebie - naprawdę
Dyskutuję z Twoimi argumentami - a są one nieprawdziwe - być może dlatego, że zagrałeś tylko raz, i to na jakichś wymyślonych zasadach
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Gizmoo »

Serio muszę to narysować, żebyś zrozumiał?

Proszę bardzo (by Klemens Franz):

Obrazek

Pola ZIELONE to pola z dostępnymi akcjami.

Pole CZERWONE to pole ze statkiem.

Zagrywamy BIAŁĄ kostkę na akcję ze statkiem (CZERWONE POLE).

Kostka zatrzymuje się na polu 1x1.

NIEBIESKĄ KOSTKĄ NIE ODPALIMY JUŻ ŻADNYCH AKCJI W POZIOMIE.

Zgadza się, czy jeszcze coś nie rozumiesz?
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Gizmoo »

cezaras pisze:1,1 nie blokuje dla niebieskiej kości pozostałych pól z wiersza 1.
Jeżeli mówisz, że tak jest i pole z kostką nie odcina pozostałych pól, to znaczy, że właściciel gry, który grał w nią dwa razy - nie zna zasad gry i źle ją wytłumaczył.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1929 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: warlock »

Gizmoo pisze:
cezaras pisze:1,1 nie blokuje dla niebieskiej kości pozostałych pól z wiersza 1.
Jeżeli mówisz, że tak jest i pole z kostką nie odcina pozostałych pól, to znaczy, że właściciel gry, który grał w nią dwa razy - nie zna zasad gry i źle ją wytłumaczył.
Nie grałem w Santa Maria, ale nawet nie wiesz, ile ja dyskusji tego typu stoczyłem o grach, a potem się okazywało, że ktoś źle grał... Mój kumpel (właściciel gry) mówił mi, że Troyes (z dodatkiem) fatalnie działa na 4 osoby i że w ogóle dramat, po czym okazało się, że nawet po czterech partiach grał tyle samo rund co na 2 graczy...
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: cezaras »

Gizmoo pisze:Serio muszę to narysować, żebyś zrozumiał?

Proszę bardzo (by Klemens Franz):

Obrazek

Pola ZIELONE to pola z dostępnymi akcjami.

Pole CZERWONE to pole ze statkiem.

Zagrywamy BIAŁĄ kostkę na akcję ze statkiem (CZERWONE POLE).

Kostka zatrzymuje się na polu 1x1.

NIEBIESKĄ KOSTKĄ NIE ODPALIMY JUŻ ŻADNYCH AKCJI W POZIOMIE.

Zgadza się, czy jeszcze coś nie rozumiesz?
Nie zgadza się ;)
A zajrzałeś do instrukcji ?? Widzę, ze nie :)
Więc jeszcze raz proszę

a) Twój przykład zawierał jeszcze kostki w kolumnie 1 :)
b) wg instrukcji gry Santa Maria, jeżeli w namalowanej sytuacji zagrasz niebieską kostkę z wartością 1, to uruchomisz wszystkie akcje w wierszu 1, poza statkiem. I zostawisz ją na polu 6,1.

Kostka "przeskakuje" przez puste pola, przez monety i przez leżące już kości, ale poza zajętymi uruchamia wszystkie budynki w wierszu/kolumnie :)
cezaras
Posty: 1924
Rejestracja: 08 maja 2008, 13:15
Lokalizacja: Reda
Has thanked: 15 times
Been thanked: 11 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: cezaras »

Gizmoo pisze:
cezaras pisze:1,1 nie blokuje dla niebieskiej kości pozostałych pól z wiersza 1.
Jeżeli mówisz, że tak jest i pole z kostką nie odcina pozostałych pól, to znaczy, że właściciel gry, który grał w nią dwa razy - nie zna zasad gry i źle ją wytłumaczył.
czyli dyskusja daje jakieś owoce :)
jeszcze raz polecam instrukcję :)
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Gizmoo »

Odszczekuję to, co powiedziałem.

Sięgnąłem do instrukcji. Gra została mi źle wytłumaczona! Okazuje się, że kostka może przeskakiwać pozostałe kostki. :lol:

Teraz nie dziwię się, że wydawało mi się to strasznie clunky.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4621
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1019 times
Been thanked: 1929 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: warlock »

Gizmoo, Keyflowera też Ci tłumaczył ktoś? :mrgreen: Bo może byłby mniej irytujący :mrgreen:
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 856
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: konradstpn »

Gizmoo pisze:Odszczekuję to, co powiedziałem.

Sięgnąłem do instrukcji. Gra została mi źle wytłumaczona! Okazuje się, że kostka może przeskakiwać pozostałe kostki. :lol:

Teraz nie dziwię się, że wydawało mi się to strasznie clunky.
Żenuła...
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 458 times
Been thanked: 1106 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: detrytusek »

Gizmoo pisze:....

Sięgnąłem do instrukcji. ....
:o :shock: :roll:
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
Gizmoo
Posty: 4093
Rejestracja: 17 sty 2016, 21:04
Lokalizacja: Warszawa/Sękocin Stary
Has thanked: 2616 times
Been thanked: 2541 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Gizmoo »

konradstpn pisze:Żenuła...
Zgadzam się, że "żenuła", że ktoś mi źle wytłumaczył grę, ale nie wiem, czy bardziej "żenuła" jest twój nic nie wnoszący do dyskusji komentarz.
warlock pisze:Gizmoo, Keyflowera też Ci tłumaczył ktoś? :mrgreen: Bo może byłby mniej irytujący :mrgreen:
Nadal byłby tak samo abstrakcyjny i tak samo koszmarnie brzydki. :lol:
detrytusek pisze::o :shock: :roll:
Zakładam, że ktoś tłumaczy mi grę dobrze. Dwa razy o to pytałem, bo byłem zdziwiony, że kości się blokują.

Teraz widzę, że realizowałem w tamtej partii tak 1/3 dostępnych akcji. I chyba dobrze, że w końcu sięgnąłem po to do instrukcji. Lepiej, jak bym nie sięgnął?

Zagram więc jeszcze raz i zobaczę, czy zmieni mi się perspektywa na rozgrywkę. Czego i innym życzę.
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 458 times
Been thanked: 1106 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: detrytusek »

Gizmoo pisze:
Zakładam, że ktoś tłumaczy mi grę dobrze. Dwa razy o to pytałem, bo byłem zdziwiony, że kości się blokują.

Teraz widzę, że realizowałem w tamtej partii tak 1/3 dostępnych akcji. I chyba dobrze, że w końcu sięgnąłem po to do instrukcji. Lepiej, jak bym nie sięgnął?

Zagram więc jeszcze raz i zobaczę, czy zmieni mi się perspektywa na rozgrywkę. Czego i innym życzę.
Szczerze mówiąc to po pierwsze nie wierzyłbym nikomu kto tłumaczy zasady na Essen w harmiderze choćby to był autor. Mogliście zresztą go źle zrozumieć, niedosłyszeć - cokolwiek. Zresztą w wątku Essen jest multum relacji, że tłumaczący nie znał zasad, a Phil Eklund korzystał z pomocy gracza tłumacząc własną grę.
Trochę nie ogarniam całości bo napisałeś, że wśród Twoich znajomych gra zrobiła furorę i ją zakupili. Teraz siedliście do rozgrywki i nikt nawet nie pochylił się nad instrukcją?? Autor, autorem ale właściciel gry chociaż?
Odpowiadając na Twoje pytanie to zdecydowanie lepiej jakbyś po nią sięgnął...wcześniej.
Zagraj jeszcze raz i napisz rzetelnie nowe wrażenia (mam nadzieję, że będą inne).
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Obsession + dodatki, Gaia Project, Roll Camera

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
KamradziejTomal
Posty: 1162
Rejestracja: 04 kwie 2016, 16:40
Has thanked: 386 times
Been thanked: 452 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: KamradziejTomal »

Zakładam, że ktoś tłumaczy mi grę dobrze. Dwa razy o to pytałem, bo byłem zdziwiony, że kości się blokują.

Teraz widzę, że realizowałem w tamtej partii tak 1/3 dostępnych akcji. I chyba dobrze, że w końcu sięgnąłem po to do instrukcji. Lepiej, jak bym nie sięgnął?

Zagram więc jeszcze raz i zobaczę, czy zmieni mi się perspektywa na rozgrywkę. Czego i innym życzę.
Dobrze, że sięgnąłeś do instrukcji ale przyznasz że to trochę dziwne, że ufasz komuś "na gębę" grasz wg. tych zasad, piszesz niepochlebne wrażenia a jak ktoś Ci zwraca uwagę na nieznajomość zasad to pierwsze co robisz to niemalże wszczynasz kłótnię zamiast zajrzeć do instrukcji od razu?

Ja bardzo cenię sobie Twoje relacje i podoba mi się, że na gorąco opisujesz wszystkie wrażenia z gier (a przez ostatnie kilka tygodni napisałeś ich mnóstwo), przeczytałem Twoją relację o grze Santa Maria, którą byłem w miarę zainteresowany i zasmuciłem się że nie jest taka dobra jak inni piszą.

Po czym nagle po całej stronie postów okazuje się, że nie przeczytałeś instrukcji - to ja już sam nie wiem co mam myśleć :|

Rozumiem że nie jesteś recenzentem a pominąć coś w instrukcji każdemu się zdaża (jak się niedawno okazało kilka niuansów mi w MP uciekło chociaż mam 40+ partii w tę grę) ale przecież nie wrzucasz tutaj wrażeń dla siebie tylko dla innych nie? Dziwi mnie więc Twoje prawie, że agresywne podejście :(
Słyszysz o jakichś glaze'ach, drybrushach i innych dziwadłach i nie wiesz o czym mowa? Zerknij sobie TUTAJ
Sundrop tutorial: TUTAJ
Wykańczanie podstawek domowymi sposobami: TUTAJ
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4716
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 383 times
Been thanked: 885 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: BartP »

Ja też nie potrafię tego ogarnąć jakoś. Jak czuję, że coś w grze nie trybi, to sięgam po instrukcję. No ale ok, kumpel mi 2 razy powiedział, że tak to działa. Ale potem na forum ktoś mi sugeruje, że źle gram, to wtedy następuje chwila zwątpienia, chwytam za instrukcję i walę cytatem potwierdzającym, że jednak mam rację. Albo nie i dziękuję za zwrócenie uwagi. Wolałeś tworzyć jakieś potworki graficzne, niż się upewnić, niesamowite.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Trolliszcze »

Dobra, nie dręczcie już człowieka - za karę musi teraz jeszcze raz zagrać w grę, która mu się nie podobała, i opisać wrażenia :P
(I pamiętaj, Gizmoo. Niebieskie kostki.)
Awatar użytkownika
konradstpn
Posty: 856
Rejestracja: 22 sie 2017, 12:11
Has thanked: 201 times
Been thanked: 303 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: konradstpn »

Gizmoo pisze:
konradstpn pisze:Żenuła...
Zgadzam się, że "żenuła", że ktoś mi źle wytłumaczył grę, ale nie wiem, czy bardziej "żenuła" jest twój nic nie wnoszący do dyskusji komentarz.

Przez twoje profesjonalne wywody o mały włos nie kupiłbym tej pozycji. ;-)
A tak na poważnie to stawia pod dużym znakiem zapytania postrzeganie wszystkich gier które znam wyłącznie z twoich komentarzy.
Li tylko tyle znaczył mój komentarz...
Gram, więc jestem.
Awatar użytkownika
Krwawisz
Posty: 1496
Rejestracja: 29 kwie 2010, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 22 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Krwawisz »

ja za to swojego zdania nie zmieniam , a grałem dobrze :-)
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Trolliszcze »

Niespodzianka - Santa Maria wyjdzie po polsku w serii Granna Expert. Bardzo miła wiadomość.
Awatar użytkownika
Granna
Posty: 103
Rejestracja: 16 wrz 2015, 09:39
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Granna »

Tak jest. Miłą wiadomością dla portfeli graczy będzie też atrakcyjna (oczywiście naszym zdaniem ;) ) cena - 129,99 PLN (to oczywiście SCD).
Poniżej trochę informacji:

Obrazek

Santa Maria to jedna z najlepiej przyjętych gier tegorocznych targów Spiel w Essen. Tytuł ten ukaże się na wiosnę 2018 roku (marzec) nakładem wydawnictwa Granna. Gracze wcielą się w kolonizatorów przybyłych do Nowego Świata na pokładzie flagowego okrętu Krzysztofa Kolumba. Ich zadaniem będzie stworzenie jak najlepiej prosperującej kolonii.

Tytuł autorstwa Eilifa Svenssona i Kristiana Amundsena Østbiego, znanych z takich gier jak Automania, Winnica czy Ucieczka: Świątynia Zagłady, to niezwykle zgrabne połączenie kilku mechanik m.in. dice drafting i tile placement. Mamy do dyspozycji unikalne plansze kolonii, które stopniowo zapełniamy kaflami terenu. Zarówno plansza jak i kafle posiadają pola akcji, które mogą być aktywowane za pomocą kości – draftowanych z ze wspólnej puli dostępnej dla wszystkich gracz. Wybrana kostka wskaże nam, jaki akcje (z którego rzędu lub kolumny) będziemy mogli wykonać za darmo w danej rundzie. Musimy więc zaplanować kiedy, i jakie pola będziemy chcieli wykorzystać, by w odpowiednim momencie wziąć potrzebną nam kostkę (nim zabiorą ją nam nasi przeciwnicy).

Gracze staną przed dylematem jak najlepiej rozwinąć swoją kolonie. Czy najpierw zdobyć niezbędnie do jej budowy surowce? A może lepszym rozwiązaniem będzie od razu ruszyć na podbój kontynentu, przesunąć się na torze konkwisty, i natychmiast otrzymać złoto i pokaźną liczbę punktów zwycięstwa? Czy jednak lepszym pomysłem będzie zadbanie o rozwój religijny i pozyskanie do pomocy mnichów, którzy zdobędą dla nas dodatkowe kostki oraz przydatne umiejętności? A może prowadzić zamorski handel i tym samym zapewnić sobie więcej zasobów w następnej rundzie…

Morze decyzji do rozważenia, mnóstwo dróg do zwycięstwa - a to wszystko zamknięte w średnio-ciężkiej, elegancko zaprojektowanej eurogrze, gdzie dobrze przemyślana strategia liczy się dużo bardziej niż łut szczęścia.
Gra ukaże się w serii Granna Expert, a jej sugerowana cena detaliczna wyniesie ok. 119 PLN
Podstawowe informacje:
Liczba graczy: 1-4
Wiek graczy: 12+
Czas gry: 45-90 min

Obrazek
Ostatnio zmieniony 07 mar 2018, 09:14 przez Granna, łącznie zmieniany 1 raz.
www.granna.pl
sklep.granna.pl
facebook.com/grannagry
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: Trolliszcze »

Cena piękna, w tańszych sklepach będzie pewnie ze zniżkami za mniej niż 100 złotych. Do mojej kolekcji trafi na pewno!
Awatar użytkownika
zakwas
Posty: 1777
Rejestracja: 19 mar 2014, 00:45
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 7 times
Been thanked: 12 times

Re: Santa Maria - Aporta Games

Post autor: zakwas »

Świetna wiadomość! Czekam niecierpliwie! :)
ODPOWIEDZ