Altiplano (Reiner Stockhausen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Tycjan
Posty: 3200
Rejestracja: 23 sty 2008, 22:14
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 44 times
Been thanked: 32 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Tycjan »

Jeżeli kogoś interesuje zawartość polskiego wydania Altiplano, to zapraszam do galerii :)
Link: http://bit.ly/Altiplano-galeria-patronat-ZnadPlanszypl

# ZnadPlanszy.pl - tutaj piszę: http://miroslawgucwa.znadplanszy.pl | NAJWIĘKSZA baza premier i zapowiedzi gier wydanych po polsku: http://Premiery.ZnadPlanszy.pl
Awatar użytkownika
Dwntn
Posty: 1151
Rejestracja: 15 cze 2013, 22:23
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 14 times
Been thanked: 36 times

Re: Altiplano

Post autor: Dwntn »

Zapraszam do lektury mojej recenzji polskiego wydania gry Altiplano zrealizowanej w ramach patronatu medialnego ZnadPlanszy.

Recenzja Altiplano na blogu Custodian of Mecatol Rex na ZnadPlanszy.

Pozdrawiam,

- K.
Awatar użytkownika
Ginet
Administrator
Posty: 222
Rejestracja: 02 cze 2012, 00:20
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Altiplano

Post autor: Ginet »

Polecam:
GAMESFANATIC - Największy serwis o grach planszowych i karcianych
NEWS GAMESFANATIC - Najnowsze wieści z planszówkowego świata
Awatar użytkownika
Gambit
Posty: 5226
Rejestracja: 28 cze 2006, 12:50
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 522 times
Been thanked: 1819 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Gambit »

Kilka słów o Altiplano ode mnie.
Obejrzyj na ZnadPlanszy
Obejrzyj na YouTube
Darboh
Posty: 859
Rejestracja: 18 wrz 2012, 09:15
Has thanked: 32 times
Been thanked: 19 times

Re: Altiplano

Post autor: Darboh »

Robi się strona wrzutek recenzji które zachęcają ,a wrażeń przeciętnych graczy coś mało...
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

No to ja krótko.
Nie lubię Orleans. W wątku o Orleans napisałem dlaczego. Tak jak Gambit, nie grałem w dodatki. Być może one zmieniły by moje nastawienie.
Natomiast w Altiplano grało mi się bardzo dobrze. Bardzo mi ta gra podeszła.
Wnioski mam identyczne jak Gambit.
Ten dodatkowy mechanizm wprowadzający miejsca, w których możemy wykonać poszczególne akcje bardzo wiele dodaje do tej gry głębi. Bo teraz nie tylko myślimy jak zagospodarować dane surowce, które wyciągamy z woreczka ale musimy jeszcze myśleć o tym jak znaleźć się w danym miejscu żeby wykonać akcję. A nie jest to wcale takie oczywiste. I co ważne musimy też planować do przodu. Zastanawiać się gdzie zakończyć swój ruch w aktualnej rundzie, bo to determinuje od jakiej akcji zaczniemy kolejną rundę.
Mam tylko co do jednego wątpliwości - jaką ta gra ma regrywalność. Teoretycznie jest trochę zmiennych wprowadzanych w każdej nowej grze. Jest inne ułożenie miejsc akcji, można też dostać inną dodatkową początkową akcje i inne początkowe surowce, w innej kolejności będą się pojawiać kafle z akcjami dodatkowymi . Ale nie wiem, czy to jednak nie zmienia bardziej samego startu gry i czy gdzieś tak już od połowy nie jesteśmy w stanie sobie wypracować jakiegoś stałego schematu. Ale może się mylę.
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Altiplano

Post autor: Pastorkris »

W Orleans cały czas operujemy na żetonach początkowych, do tego dodajemy nowe i czasem jakieś odrzucamy. Jak to wygląda w Alpatino, gdzie ciągle je odrzucamy na rzecz innych? Nie da się zablokować w akcjach dochodząc do ślepego zaułka?
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

Teoretycznie jeśli odrzucisz wszystkie żetony (przeniesiesz je do magazynu lub zrealizujesz kontrakt) to oczywiście możesz się zablokować. No ale to już wina gracza :-)
Mechanizm z żetonami w Altiplano jest prawie identyczny jak w Orleans. Prawie, ponieważ zużyte żetony nie idą od razu do worka, ale najpierw wpadają do skrzyneczki. I ze skrzyneczki wędrują do worka w momencie kiedy worek zostanie wyczyszczony.
Awatar użytkownika
Pastorkris
Posty: 901
Rejestracja: 10 lis 2009, 07:30
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Altiplano

Post autor: Pastorkris »

Musiałem coś źle przeczytać i rozumiałem to inaczej. Teraz wydaje się to bardziej sensowne :)
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Altiplano

Post autor: bogas »

O rany! Ja tam nie mam problemu z "wieloosobowymi pasjansami", ale Altiplano to jest normalnie wzorzec tego "gatunku". Nawet wyścig po karty czy żetony jest jakiś taki... no jakby wcale. W Orleanie zdecydowanie bardziej śledziłem co kto i gdzie, a tu? Kompletnie nie mam takiej potrzeby. Na plus to na pewno potrzeba kontrolowania ruchu i co w związku z tym mogę zrobić. Natomiast już to, że żetony lądują najpierw w skrzynce, a dopiero potem w worku ma wg mnie plusy i minusy. Chodzi jednak o to żeby te plusy nie przysłoniły minusów :P A największy minus, w porównaniu do Orleans, jest taki, że nie mam takiego ciśnienia na czyszczenie zasobu dostępnych żetonów, bo jak nie teraz to za rundę lub dwie w końcu ten żeton, na który czekam wyjdzie. No i jakoś tak łatwiej "przechowywać" mniej chciane żetony na planszy. Magazyn jest ok., ale to znowu tylko bardziej dla punktów, niż dla "bag buildingu". W Orleanie jednak ciśnienie było większe, żeby co większych darmozjadów powysyłać na urzędy, żeby nam się nie plątali po planszy. No i jeszcze setup. Tutaj upierdliwość porównywalna z Orleans. Makabrycznie długo się te wszystkie żetoniki układa w stosiki :mrgreen:
Awatar użytkownika
Yavi
Posty: 3186
Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 24 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Yavi »

Podrzucam recenzję Altiplano na Planszówkach we dwoje.
Awatar użytkownika
pezetto
Posty: 298
Rejestracja: 11 kwie 2014, 09:24
Lokalizacja: Kraina Szczęśliwości
Been thanked: 1 time

Re: Altiplano

Post autor: pezetto »

Zapełnił ktoś kiedyś wszystkie pola w magazynie? Mnie się ostatnio udało zapełnić wszystkie pozycje we wszystkich wierszach magazynu, poza tymi 2 ostatnimi "półkami" (najwyżej punktowanymi). W każdym z tych 2 nie do końca zapełnionych wierszy również miałem umieszczone jakieś dobro. Uważam, że przy odrobinie szczęścia pełne zapełnienie magazynu jest jak najbardziej możliwe. W 3-osobowej partii w której focusowałem się prawie wyłącznie na magazynie udało mi się uciułać +210pkt. Jako, że była to dopiero moja 2 partia w Altiplano to chcem wincy! :wink:
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2812
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Ink »

Tym razem to ja napisałem o Altiplano na Games Fanatic.

W skrócie - gra zdecydowanie mi się podoba, mimo pewnych mankamentów, które dostrzegałem albo ja, albo współgracze (z którymi niekoniecznie się zgadzałem :)). Natomiast niewątpliwie zgadzam się bogasem z kilku notek wyżej - jeżeli ktoś oczekuje po grze interakcji, to zdecydowanie nie jest to właściwy adres.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4624
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1023 times
Been thanked: 1932 times

Re: Altiplano

Post autor: warlock »

Zawsze się Ciebie Inku z przyjemnością czyta ;).

Ale z tego co widzę to gra jest już totalnie nie dla mnie - na tym etapie planszówkowej kariery nie chce mi się już poznawać długich eurosów bez interakcji. Jeśli coś jest długie, to muszę czuć, że siedzę przy stole z innymi graczami ;).
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2812
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Ink »

warlock pisze: 25 cze 2018, 08:55 Zawsze się Ciebie Inku z przyjemnością czyta ;).

Ale z tego co widzę to gra jest już totalnie nie dla mnie - na tym etapie planszówkowej kariery nie chce mi się już poznawać długich eurosów bez interakcji. Jeśli coś jest długie, to muszę czuć, że siedzę przy stole z innymi graczami ;).
Dzięki :)

Właśnie dlatego ostrzegam - choć osobiście pasjanse zupełnie mi nie przeszkadzają, to tu brak wpływu na poczynania innych jest tak dalece posunięty, że nawet mi rzucał się w oczy. Najsilniejszą występującą interakcją jest podebrania z puli kontraktu/ulepszenia, które komuś pasuje.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

"Jeśli coś mnie w grze zawiodło, to mechanizm poruszania się, który ma dużo mniejsze znaczenie, niż mogłoby się wydawać"
"Zainwestowawszy odrobinę na początek (kupno wozów, które pozwalają wykonywać dodatkowe ruchy również o długości trzech pól) i posiadanie w worku żywności (którą i tak trzeba mieć w rozsądnej ilości) sprawia, że problem poruszania w pewnym momencie w zasadzie znika, bo i tak wszędzie można dojechać"

Zdecydowanie się z tym stwierdzeniem nie zgodzę. Zainwestowanie w wozy powoduje tylko, że mamy w grze większe możliwości poruszania się. Więc musimy opracować strategię jak się poruszać i gdzie zakończyć , żeby dobrze rozpocząć kolejną turę. Więc czy mamy wóz czy nie, mamy sporo do przemyślenia. A z wozem mamy do przemyślenia właściwie jeszcze więcej opcji. Bo więcej akcji możemy wykonać w swoim ruchu. Ale to oznacza, że powinniśmy wobec tego więcej z tego zebrać punktów, mamy więcej akcji w turze.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2812
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Ink »

No właśnie ja miałem w każdej partii wrażenie, że od kiedy mam powiedzmy te 2-3 wozy i jakąś tam żywność, to zupełnie zniknęło znaczenie tego, że te lokacje leżą na jakimś okręgu, że jedne są obok siebie, a inne daleko od siebie, bo i tak z każdej dojeżdżam do każdej, a rzadko mam interesy w więcej, niż powiedzmy trzech w jednej rundzie, więc i tak "mogę wszystko". Gdyby wóz na przykład wiózł na odległość 2, to zupełnie inna bajka.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

No tak, ale z trwaniem gry rozszerza Ci się także ilość surowców do zagospodarowania w turze. Więc moim zdaniem nadal trzeba pomyśleć, jak te surowce najlepiej użyć (do jakich lokacji pójść). No i cały czas trzeba też uważać na żywność, żeby mieć za co zapłacić za wozy.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 69 times
Been thanked: 1031 times

Re: Altiplano

Post autor: Trolliszcze »

Inkowi nie chodzi chyba o to, że nie ma nad czym myśleć. Chodzi mu o to, że mechanizm, który teoretycznie ma być utrudnieniem w osiąganiu określonych celów i założeń (konieczność przemieszczania się po wyspach) w rzeczywistości jest utrudnieniem wyłącznie pozornym, bo łatwo je obejść. A skoro tak jest, to po co w ogóle tworzyć taki mechanizm - równie dobrze można dać graczom dowolność wyboru akcji. Wydaje mi się, że taka jest teza Inka.
Awatar użytkownika
Ink
Administrator
Posty: 2812
Rejestracja: 17 gru 2007, 09:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 101 times
Been thanked: 154 times
Kontakt:

Re: Altiplano

Post autor: Ink »

Oczywiście, nie chcę powiedzieć, że poruszanie się nie ma w grze zupełnie znaczenia. Chcę powiedzieć, że w moim odczuciu ma znaczenie niewspółmiernie małe do tego, że jest do niego dodany cały mechanizm, przestrzenne rozłożenie elementów na stole itd. I że czytając w instrukcji jak to działa pomyślałem sobie "hej, to bardzo fajny pomysł", a potem okazało się, że ten fajny pomysł ma znacznie mniejsze znaczenie, niż bym chciał.

Tak jak napisał Trolliszcze - nie wiem, czy gra ucierpiałaby znacząco, gdyby tego elementu w ogóle nie było albo byłby uproszczony do "możesz zrobić 2 dowolne ruchy". Szczególnie w przypadku gry, która wszystko inne tak zgrabnie streamline'uje.
Games Fanatic -/- Gradanie -/- Za dużo gier
O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, powyższa wypowiedź nie jest stanowiskiem moderacji lub administracji forum.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

No nie wiem. Mi się właśnie bardzo przyjemnie rozkminiało gdzie iść i w jakiej kolejności i w dodatku gdzie skończyć, żeby dobrze rozpocząć w kolejnej rundzie (nie marnować niepotrzebnie ruchu). Zdecydowanie brakowało mi tego w Orleans, który jest takiego elementu pozbawiony. Tam robimy co chcemy.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Altiplano

Post autor: bogas »

cezner pisze: 25 cze 2018, 16:53 No nie wiem. Mi się właśnie bardzo przyjemnie rozkminiało gdzie iść i w jakiej kolejności i w dodatku gdzie skończyć, żeby dobrze rozpocząć w kolejnej rundzie (nie marnować niepotrzebnie ruchu). Zdecydowanie brakowało mi tego w Orleans, który jest takiego elementu pozbawiony. Tam robimy co chcemy.
A ja właśnie mam odwrotne odczucia i w Altiplano znacznie łatwiej jest mi zrobić co tylko chcę niż w Orleanie, w którym trzeba się trochę przyłożyć do "bagbuildingu" czego mocno brakuje mi w Altiplano.
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

A to wystarczy wyrzucić skrzyneczkę. I będziemy mieli typowy bagbuilding. No ale co kto lubi
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2789
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 349 times
Been thanked: 628 times

Re: Altiplano

Post autor: bogas »

cezner pisze: 26 cze 2018, 00:39 A to wystarczy wyrzucić skrzyneczkę. I będziemy mieli typowy bagbuilding. No ale co kto lubi
No nie do końca, bo trzeba by jeszcze wydzielić akcję wysyłki towarów do magazynu do osobnej lokalizacji (tak jak to ma miejsce w Orleanie). Na szczęście dla mnie jest Orleans, a dla tych którym ten nie przypadł do gustu jest Altiplano :) No i super! Szkoda tylko, że gra tania nie była, a teraz nikt nie chce jej kupić ode mnie :P
Awatar użytkownika
cezner
Posty: 3065
Rejestracja: 30 wrz 2005, 20:26
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 8 times
Been thanked: 88 times

Re: Altiplano

Post autor: cezner »

bogas pisze: 26 cze 2018, 09:01 Na szczęście dla mnie jest Orleans, a dla tych którym ten nie przypadł do gustu jest Altiplano :)
Święte słowa :-)
ODPOWIEDZ