Spirit Island (R. Eric Reuss)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Spirit Island (R. Eric Reuss)

Post autor: pan_satyros »

Obrazek

Coopowy antycatan, tak można by w skrócie opisać ten tytuł. Wcielamy się w role opiekuńczych duchów/żywiołów, których zadaniem jest obrona dziewiczej wyspy przed osadnikami. Powodzie, pożary, zjawy, trzęsienia ziemi - (nad)natura znajdzie sposób ;)
Mechanicznie mamy do czynienia z ciekawym mariażem, gdyż gra jest coopowym area control. Partia toczy się na modularnej planszy, podzielonej na regiony (typy), na którą w kolejnych turach spływają koloniści, próbując zakładać miasta i eksplorować ląd. My zaś za pomocą kart i zdolności staramy się ich wyplenić. Oczywiście wszystko ubarwiają specjalne zasady frakcji kolonistów, losowe wydarzenia oraz to, jakie moce w danej partii wyposażamy.

Gra była sprzedawana jako kickstarter, ale wszystko jest do kupienia (tyle, że bywa trudno dostępne). Sam zamówiłem, a gdy dojdzie pewnie zweryfikuję tu oczekiwania.

https://boardgamegeek.com/boardgame/162 ... rit-island

https://www.kickstarter.com/projects/gt ... rit-island

Koszulki i inserty do gry - dyskusja
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

Chodzę wokół tej gry od jakiegoś czasu, ale jakoś jeszcze nie kupiłem. Odpycha mnie troche wygląd mapy (choć z pewnością jest funkcjonalny), zachęca nietuzinkowe podejście do coopa. Z kolei znów odpycha złożoność zasad oraz cena.
Awatar użytkownika
harrison
Posty: 286
Rejestracja: 16 lut 2017, 10:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 4 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: harrison »

W tym roku Pegasus Spiele wydaje, ale tylko wersje DE :/ a karty są zależne językowo niestety. Francuzi też będą mieli swoją wersje.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: pan_satyros »

Skoro Pegasus wydaje to czuję że szanse są. Może nie ten rok ale - jeśli się przyjmie - to może w 2019? Tytuł wygląda na coś mogłoby wyjść w Polsce. Szczególnie przy wspieram.to.
Awatar użytkownika
harrison
Posty: 286
Rejestracja: 16 lut 2017, 10:10
Lokalizacja: Poznań
Been thanked: 4 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: harrison »

Właśnie trafiłem info, że będzie 2 dodatek do gry latem, więc możliwe, że podstawke też będzie można kupić w lepszej cenie
There will be a campaign for the upcoming expansion for Spirit Island

Kickstarting Date: Tentatively Summer 2018

Designer: R. Eric Reuss
Artist: Jason Behnke, Kat G Bermelin, Loïc Billiau, Cari Corene
Publisher: Greater Than Games (Fabled Nexus)

Players: 1-4 players
Play Time: 90- 120 minutes

Description

The highly acclaimed game is coming back to kickstarter for more content.
Follow the designer's musing here: SI's designer diary

It will require the core game to play, and possibly Branch & Claw (though Eric is working to make it "helpful" rather than "required").
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: Palmer »

@rattkin
Na żywo ta mapa nie zalatuje aż tak paintem jak na zdjęciach, a trzeba dodać że mapa ma alternatywną stronę z jednolitą grafiką mapy, utrzymana w zielono-sepiowej kolorystyce.
Znając Twoje umiłowanie gier nieszablonowych, oryginalnych, wnoszacych coś nowego, to aż dziwne, że jeszcze nie masz ;)

Na poziomie mechanicznym nie odkrywa Ameryki, ale łączy znane rozwiązania w spójną całość. Jako, że nie ma jeszcze żadnych informacji o grze, to zacznijmy od początku:

1) Temat - gracze wcielają się duchy/żywioły/ siły natury obecne na wyspie od zawsze, które chcą zachować równowagę ekosystemu, który zaczyna się zmieniać w wyniku pojawienia się nowych kolonizatorow. Wraz z ich pojawieniem rozpoczęła się masowa wycinka drzew, zwierzyna jest wybijana, a przywiezione z kontynentu choroby dziesiątkuja tubylców. Wyspa musi się bronić.
2) Założenia gry - Gracze mogą wygrać spełniając jeden z dwóch warunków - niszcząc wszystkie jednostki kolonozatorow na wyspie( wraz ze wzrostem poziomu strachu wystarczy nam zniszczenie tylko konkretnych typów) lub generujac odpowiednia liczbę strachu, uzależniona od liczby graczy. Jak to zwykle bywa sposobów na porażkę jest więcej ;) - utrata naszych wpływów na planszy, zniszczenie odpowiedniej liczby terenów przez osadników lub upływ czasu ( gramy jedynie 12 rund).
3) Przebieg rozgrywki - w rundzie można wyróżnić cztery fazy:
A - faza Żywiołów
B - szybkie akcje
C - faza kolonizatorow
D - wolne akcje

A - warto tu wspomnieć, że każdy z 8 żywiołów ma inne akcje podstawowe, inny rozkład torów "dochodu i kart", różna zdolność specjalną i zupełnie inny zestaw kart początkowych.
Gracze w tej fazie wybierają 1 z 3 akcji. Akcje te w głównej mierze skupiają się na umieszczaniu wpływów, pozyskiwaniu nowych kart lub zebranie na rękę naszego discard pile. Kolejnie produkujemy moc i zagrywamy karty. O wielkości produkcji i liczbie zagrywanych kart decydują nasze tory, na których rozwijamy się poprzez umieszczanie wpływów na plansze ( coś a la terra mystica, im więcej nas na mapie tym więcej produkujmemy).
Wspomniane karty, są główną możliwością naszej ingerencji w losy wyspy. Cztery startowe karty dają wachlarz możliwości zgodny z profilem naszego Żywiołu ( co fajne, to na odwrocie każdej z planszetek mamy profil naszego ducha przedstawiony za pomocą wykresu slupkowego). Dodatkowe karty dociagamy z pełnej puli mając wybór 1 z 4. Karty są podzielone na 2 kategorie - słabsze i mocniejsze, sami decydujemy z której puli chcemy się rozwinąć. Wszystkie karty mają również zdefiniowane na które pole mogą być zagrywane, najczęściej jest to parametr odległości od naszych wpływów na mapie ( w sumie to główna rola wpływów - umożliwienie zagrywania kart).
W samych kartach mamy 2 twisty, podbijające poziom kombinowania. Każda z kart ma określoną fazę aktywacji, szybkie rozgrywamy przed ruchami wrogów, wolne dopiero po. Jedne pozwalają reagować i bronić nas przed obecnymi wydarzeniami, drugie sa przygotowaniem na kolejną rundę. Dodatkowo, każda z kart oprócz swej zdolności aktywuje pewną kombinację ośmiu występujących w grze sił natury. Symbole z zagranych w rundzie kart się sumują i pozwalają aktywować nam moce podstawowe Żywiołu lub wzmocnić akcje z zagranych kart. Daje to kolejna płaszczyznę kombinowania, bo czasem zagramy nieprzydatna akcje jedynie dla samych symboli, aby odpalić kombo atak z naszej planszetki. Rodzaj generowanych sił natury ma też nie małe znaczenie przy dobierania nowych kart - brać tą z super akcja ale bez interesujących nas symboli, czy słabsza ale z idealną dla nas kombinacja symboli.

D - algorytm i możliwe opcje postępowania kolonistów są do bólu proste, co nie znaczy że łatwo się przed nimi bronić. Akcje możliwe są trzy - atak, budowa, eksploracja . Dana akcja rozgrywa się na wszystkich terenach we wskazanym przez karty typie ( pojedyncza plansza posiada po 2 regiony z każdego z 4 typów). Po rozpatrzeniu kart przesuwamy je w lewo i odkrywamy jedną nową, więc z wyprzedzeniem wiemy gdzie rozegra się atak i budowa, niewiadomą jest jedynie region eksploracji. Mechanizm bardzo przyjemny w czasie grania, bo zapewnia zmienność i nieprzewidywalnosc, w połączeniu z możliwością planowania w przód. Kolonozatorzy w zależności od jednostki ( ludzie, osada, miasto) posiadają siłę 1-3, obszar po otrzymaniu obrażeń o sile 2 uznajemy za uszkodzony, 5 takich uszkodzeń i przegrywamy. W tym właśnie momencie skończyło się łatwo, miło i przyjemnie [emoji14]

Należy się jeszcze słowo czym są najbardziej charakterystyczne elementy, które od razu się rzucają w oczy na zdjęciach - drewniane grzybki. Reprezentują one tubylców, którzy w czasie ataków są w stanie odpowiedzieć siła, jednak dzida nie robi dużego wrażenia na armi wyposażonej w broń palną.

Z suchego opisu może nie wyłania się 8 cud świata, ale da sie zauważyć elementy, które przyczyniły się do tak pozytywnego odbioru gry:
- REGRYWALNOSC - zdecydowanie największą siłą gry, 8 żywiołów z zupełnie innym zakresem możliwości i stylem gry, 60 kart akcji z których w grze kupimy ok 6-8. 4 plansze, które możemy różnie zestawiać lub obrócić na inną stronę. Karty strachu, używamy 9 z 15, każda z nich ma 3 poziomu akcji, a odpalamy jeden w zależności kiedy karta wejdzie do gry. Jak i cały wachlarz opcji podnoszących poziom trudności. Mój cały opis jest z perspektywy poziomu 1, gra ma ich 10. Są stany wyspy, kolonizatorzy mogą reprezentować konkretna nacje ( do wyboru z 3) oraz scenariusze, których w podstawce mamy 4.
- Walka z liderem - grałem tylko solo, ale widać że gra posiada 3 główne sposoby na uporanie się z tym problemem. Zupełnie inne akcje i możliwości każdego z graczy. O ile w grze w której każdy z graczy ma do wyboru jedną z czterech dokładnie takich samych akcji, to da sie zsumowac dostępne punkty akcji i rozpisać ich optymalne użycie, to przy takiej różnorodności sobie tego nie wyobrażam.
Dodatkowo, każdy z graczy zaczyna na swoim kawałku planszy. Staje się za nią odpowiedzialny i w dużej mierze skupia się głównie na niej. Podejrzewam, że ok. 3/4 naszej działalności będzie się skupiało na ogarnięciu pożaru u siebie, więc nie będzie czasu na dyrygowanie sąsiadem, który przez całą grę w ogóle może nie mieć możliwości grania kart u nas ( kwestia zasiegu). No i najważniejsze, wspominałem że fazę Żywiołu gramy symultanicznie ?
- temat - podejście do gier kolonizacyjnych od drugiej strony i zintegrowanie mechaniznow z tematem mogło kupić lubiących tematyzacje amerykanów.
- mnogość wyborów - gra jest wyborna łamigłówka, dająca poczucie przyjemnego kombinowania, z momentami w których idzie się zawiesić, mimo że dzieje sie na 8 polach planszy.


Na koniec trzeba niestety wspomnieć o klasycznej wadzie plastikowej wypraski. Pomyślana, funkcjonalna, ale zapomnijcie o koszulkach. Czy na prawdę po tylu latach pogłębienie i zrobienie offsetu to coś tak niemożliwego to wymyślenia, zwłaszcza gdy jest miejsce?
Chociaż może zakładano grę bez koszulek, bo trzeba oddać że karty porządne, lakierowane i z fakturą. W sumie to tyczy się wszystkich komponentów, zrobione są porządnie, nawet plastikowe domki jak z monopolu nie przeszkadzają.
Zostaje kwestia ceny, wiadomo, że z kosmosu, ale to chyba trend, więc co poradzić. Pozostaje się jedynie cieszyć, że w tej cenie dostaliśmy porządną grę, a nie jej obietnice w ładnym opakowaniu.








Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
maciejo
Posty: 3349
Rejestracja: 01 lut 2009, 14:20
Lokalizacja: Gliwice-Bielefeld
Has thanked: 96 times
Been thanked: 127 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: maciejo »

Gra pewnie fajna ale już sam wygląd mapy do złudzenia przypomina mi tą ze Small World a to powoduje u mnie tylko odruch wymiotny.Nie kupię :|
Planszówkowym skrytożercom mówię stanowcze NIE !!!
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

Palmer pisze:trzeba dodać że mapa ma alternatywną stronę z jednolitą grafiką mapy, utrzymana w zielono-sepiowej kolorystyce.
Wiem o tym. Ale też wszyscy powtarzają, że czytelność na tamtej stronie jest utrudniona, a i sam ten tryb jest chyba bardziej zaawansowany i trudniejszy, przez naturalny rozkład terytoriów.
Palmer pisze:
Znając Twoje umiłowanie gier nieszablonowych, oryginalnych, wnoszacych coś nowego, to aż dziwne, że jeszcze nie masz ;)
Miło mi, że mój gust jest opisywany właśnie w taki - zgodny z prawdą - sposób :). Ale jak się przyjrzeć reszcie Twojego opisu, to sam się zarzekasz, że nie ma tu raczej oryginalności i nowości, a jedynie dobry mariaż mechaniczny:
Na poziomie mechanicznym nie odkrywa Ameryki, ale łączy znane rozwiązania w spójną całość.
Z suchego opisu może nie wyłania się 8 cud świata
w tej cenie dostaliśmy porządną grę
I w tym właśnie cały problem. Już mi brakuje czasu na gry tylko porządne :). Przekonaj mnie, że jest lepsza, niż myślę, to zaraz zamówię :)
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: Palmer »

Nie ma przełomu na miarę db wprowadzonego do Dominiona. Jednak mariaż znanych składników z nowymi przyprawami smakuje wybornie ;)

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
Bart Henry
Posty: 953
Rejestracja: 15 sie 2013, 19:59
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 134 times
Been thanked: 653 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: Bart Henry »

Stylistycznie okładka gry przypomina mi nieco komputerowego Reusa, co dosyć ciekawie wiąże się z nazwiskiem autora. ;)
manieek
Posty: 45
Rejestracja: 01 gru 2006, 10:57
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: manieek »

https://youtu.be/BWS9sCpePYc tez się nad tym zastanawiałem. Niedawno miał ja u siebie jakiś sklep online w pl


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

No już dobrze, dobrze, zamówiłem. Co ja z Wami mam :)
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: Palmer »

rattkin pisze:No już dobrze, dobrze, zamówiłem. Co ja z Wami mam :)
That's my boy! :D
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: pan_satyros »

Palmer pisze:
rattkin pisze:No już dobrze, dobrze, zamówiłem. Co ja z Wami mam :)
That's my boy! :D
Kiedy Palmer zacznie polecać szrot, rytualnie skasuję konto na forum ;)
stalker7
Posty: 711
Rejestracja: 13 maja 2017, 08:04
Lokalizacja: Podkarpacie wariacie
Been thanked: 3 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: stalker7 »

ostatnio oglądałęm gameplay z tego i wydaje się na prawdę ciekawa i przyjemna strategiczna gra do tego fajny klimat nie ma to jak wyganiać białe twarze z naszego dzunglowego domu :mrgreen:
więc czekam na nowego Ksa z drugim dodatkiem i zapewne będę wspieral :roll: przy cenie 50 dolców przy obecnym kursie za podstawkę to jest cena OK (tyle było w tamtym ksie)
fajnie jak by dodali możliwość competetive coop może w tym drugim dodatku? kto więcej rozwali to wygra będąc głównym bóstwem wyspy i każda wioska będzie jemu składać ofiary z dziewic i wyrywać serca zamiast innym bogom :mrgreen:
Palmer
Posty: 1266
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 188 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: Palmer »

Biorąc pod uwagę, że każdy ma swój startowy puzel mapy, dałoby się określić wynik na podstawie jego wyglądu na koniec - liczba żetonów zniszczenia, pozostałe jednostki wrogów. Do tego dodać jednostki zniszczone w trakcie gry i wygenerowany strach. Swoją drogą, rzucę okiem na bgg, tam pewnie są ze 3 wątki na ten temat.

Wysłane z mojego SM-J500FN przy użyciu Tapatalka
Awatar użytkownika
superfunktor
Posty: 61
Rejestracja: 07 paź 2011, 12:43
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 33 times
Been thanked: 11 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: superfunktor »

Czy ktoś mógłby napisać jak wygląda kwestia zależności językowej?

Zdaję sobie sprawę z tego, że w grze występuje sporo tekstu (a na BGG jest klasyfikowana jako "Extensive use of text - massive conversion needed to be playable"), zastanawiam się jednak jak to wygląda w praktyce, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż jest to kooperacja. Ja sam nie mam żadnych problemów z graniem w całkowicie zależne językowo tytuły (o ile są po angielsku ;)) jednak Spirit Island rozważam pod kątem grupy, w której poziom angielskiego jest dość zróżnicowany.

W związku z tym, zastanawiam się czy fakt, iż jest to gra kooperacyjna nie jest przypadkiem "okolicznością łagodzącą" i może wystarczyłoby, aby jeden gracz znał język bardzo dobrze. Interesuje mnie jaki jest udział tekstu faktycznie istotnego dla rozgrywki w porównaniu do fluffu, nazw kart itp.

Będę wdzięczny za rozwianie moich wątpliwości w tej kwestii. Z góry dzięki.
stalker7
Posty: 711
Rejestracja: 13 maja 2017, 08:04
Lokalizacja: Podkarpacie wariacie
Been thanked: 3 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: stalker7 »

sprawa jest prosta to jest COOP więc nie ma problemu z tym że jakieś karty mają być widoczne tylko dla Ciebie :wink:
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

Przy okazji, dostępne są promki w postaci dwóch dodatkowych spirits, bezpośrednio od wydawcy (stamtąd je kupowałem) - https://store.greaterthangames.com/spir ... -pack.html
stalker7
Posty: 711
Rejestracja: 13 maja 2017, 08:04
Lokalizacja: Podkarpacie wariacie
Been thanked: 3 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: stalker7 »

mam nadzieję że będzie to do zakupienia w nowym ksie a najlepiej to za friko jako bonus::P
BO matko bosko 10 dolarów za 2 kawałki tektury :cry:
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: pan_satyros »

Lub na bgg są grafiki w rozmiarze do druku. Zarówno bogowie jak i karty.
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

stalker7 pisze:BO matko bosko 10 dolarów za 2 kawałki tektury :cry:
I karty. Ja też uważam że rozsądnie tanio.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6123
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 633 times
Been thanked: 507 times
Kontakt:

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: pan_satyros »

rattkin pisze:
stalker7 pisze:BO matko bosko 10 dolarów za 2 kawałki tektury :cry:
I karty. Ja też uważam że rozsądnie tanio.
8 kart ;)
Z dostawą już 25$
Może 25 zł bym był skłonny za to dać, ale 90 zł?
esztfke
Posty: 311
Rejestracja: 20 lut 2015, 14:49
Has thanked: 29 times
Been thanked: 16 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: esztfke »

rattkin pisze:
stalker7 pisze:BO matko bosko 10 dolarów za 2 kawałki tektury :cry:
I karty. Ja też uważam że rozsądnie tanio.
Właśnie takie podejście graczy powoduje że jeszcze 2 lata temu taki spirit island kosztowałby 150zl a teraz 300
Awatar użytkownika
rattkin
Posty: 6518
Rejestracja: 24 maja 2013, 15:00
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 382 times
Been thanked: 928 times

Re: Spirit Island (Coopowy antycatan)

Post autor: rattkin »

Ale czy musimy zamieniać rozmowę o grze w smutne pitolenie o tym, że komuś za drogo albo za tanio? To jest bardzo irytujące. Równie dobrze ja mógłbym powiedzieć półobraźliwie: przykro mi, że was nie stać. I po co to? Czy ja komuś każę te promki kupować? Podesłałem tylko link.
ODPOWIEDZ