Teotihuacan: City of Gods (D. Tascini, D. Turczi)

Tutaj można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SA INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Mikanit
Posty: 145
Rejestracja: 09 mar 2015, 16:20
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Mikanit »

Przecież ta gra jest niezależna językowo
Rumia
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: brazylianwisnia »

Info o Polskiej wersji było na początku tygodnia. Polecam śledzić Planszowe Newsy na FB.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4597
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1879 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: warlock »

Mikanit pisze: 30 wrz 2018, 21:29 Przecież ta gra jest niezależna językowo
A nauczysz się z instrukcji gry po portugalsku? Bo niektórzy słabiej znający angielski własnie tak będą na ten dokument patrzeć ;).
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Brylantino »

Bez problemu się znajdzie film instruktażowy ;)
Mikanit
Posty: 145
Rejestracja: 09 mar 2015, 16:20
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Mikanit »

warlock pisze: 30 wrz 2018, 23:42
Mikanit pisze: 30 wrz 2018, 21:29 Przecież ta gra jest niezależna językowo
A nauczysz się z instrukcji gry po portugalsku? Bo niektórzy słabiej znający angielski własnie tak będą na ten dokument patrzeć ;).
Tak, bo zapewne niedlugo pojawi się instrukcja, a już na pewno zanim wyjdzie wersja PL w sklepach. A może ktoś na blogu, który prowadzi wyjaśni zasady zamiast pisać pamiętnik, albo pojawi się jakiś filmik w internecie. Może załączę portugalski filmik z napisami albo po prostu wrzucę instrukcję do tłumacza google i też jakoś dam radę, zależy czy mi się będzie chciało, zależy jaka pogoda będzie i czy będzie padało czy nie będzie ...
Rumia
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Trolliszcze »

Mikanit pisze: 01 paź 2018, 06:19
warlock pisze: 30 wrz 2018, 23:42
Mikanit pisze: 30 wrz 2018, 21:29 Przecież ta gra jest niezależna językowo
A nauczysz się z instrukcji gry po portugalsku? Bo niektórzy słabiej znający angielski własnie tak będą na ten dokument patrzeć ;).
Tak, bo zapewne niedlugo pojawi się instrukcja, a już na pewno zanim wyjdzie wersja PL w sklepach. A może ktoś na blogu, który prowadzi wyjaśni zasady zamiast pisać pamiętnik, albo pojawi się jakiś filmik w internecie. Może załączę portugalski filmik z napisami albo po prostu wrzucę instrukcję do tłumacza google i też jakoś dam radę, zależy czy mi się będzie chciało, zależy jaka pogoda będzie i czy będzie padało czy nie będzie ...
No i bardzo fajnie, gratki za inicjatywę i tak dalej, co nie zmienia faktu, że gra nadal jest zależna językowo, jeśli po otwarciu pudełka trzeba się posiłkować zewnętrznymi źródłami, żeby móc w nią zagrać. Równie dobrze ktoś mógłby powiedzieć, że po co tłumaczyć grę z tekstem na kartach, przecież można wrzucić do tłumacza google, wydrukować karteczki i włożyć w koszulki, więc o co wam chodzi? Planszówka to zamknięty i samowystarczalny produkt, mam otworzyć i grać choćby i w jaskini w Bieszczadach, a nie szukać po netach fanowskich (czyt. często kiepskich) przekładów instrukcji. Plus ile razy już było wałkowane, że samo polskie pudełko wpływa na zainteresowanie tytułem i sprzedaż, więc fajnie, że edycja PL powstanie.
Awatar użytkownika
Brylantino
Posty: 1377
Rejestracja: 19 lut 2013, 22:30
Lokalizacja: Kraków
Been thanked: 190 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Brylantino »

Według twojej logiki to nie istniałaby gra na świecie, która jest niezależna językowo, a jednak takowe są i ogólnie są one określane w ten sposób, kiedy nie posiadają one żadnych napisów do przetłumaczenia na komponentach gry. Dzięki temu, niezależnie od narodowości i znanego języka można w nią grać po poznaniu zasad. Instrukcja i proces uczenia się gry, nie ma tutaj nic do rzeczy i nie wpływają już na to, czy produkcja jest niezależna językowo.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Trolliszcze »

A ja mam czelność nie zgadzać się z tą klasyfikacją. Rozgrywka może być niezależna językowo - wystarczy, że ktoś wytłumaczy zasady, a w samej grze tekstu nie ma - ale żadna gra jako taka niezależna językowo nie jest, bo zwykle trzeba się nauczyć zasad, a te są napisane w konkretnym języku. Gdzie więc tutaj niezależność? Osobiście nie widzę wielkiej różnicy między grą bez tekstu na kartach, a grą z tekstem, do której można wydrukować każdemu graczowi pomoc gracza w rodzimym języku. W jedno i drugie można grać tak samo - pod warunkiem, że ktoś wcześniej odwali za nas pracę (przetłumaczy) i że my tę pracę odszukamy na własną rękę, wydrukujemy, przygotujemy i tak dalej.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Trolliszcze »

(A żeby zademonstrować, jak mylące jest użycie zwrotu "niezależna językowo" w takim przypadku, mógłbym Ci np. znaleźć jakąś grę wydaną na rynku chińskim, bez żadnego tekstu na komponentach gry - tak niszową, że nigdzie nie znalazłbyś do niej instrukcji w internerach. Ciekawe, czy wówczas wciąż mówiłbyś, że ta gra jest "niezależna językowo" :)).
Zniwiarz86
Posty: 212
Rejestracja: 06 kwie 2016, 11:17
Has thanked: 2 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Zniwiarz86 »

Oczywiście, że ta gra będzie niezależna językowo... Przecież tutaj chodzi o to tylko, że gra w każdym języku wygląda tak samo, nic na planszy się nie różni od pozostałych wydań. I to jest chyba określenie na grę niezależną językowo. Wydawca tylko tłumaczy zasady (ewentualnie tekst na kartach pomocy jeśli w ogóle takie w grze istnieją) i dorzuca je do pudełka, tak w uproszczeniu.
Druga sprawa to chyba kupując grę po angielsku to nie jest tajemnicą i każdy zamawiający o tym wie... Także w momencie kupna tej konkretnej gry, jak nie było informacji że wyjdzie po PL to tylko się cieszyć, że będzie można znaleźć instrukcję w naszym języku. P.s. No i wyciągając taką niezależną jezykowo grę, choćby w jaskini w Bieszczadach, dodatkowy gracz nie musi znać innego języka (w tym chińskiego) bo na planszy nie ma nic napisane. A lokalizacja na dany rynek w tym przypadku chiński powoduje, że instrukcja w środku jest po chińsku.
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: BartP »

Tak się przyjęło mówić, Troliszcze. Nie ma sensu przeinaczać ogólnie przyjętych sformułowań.
Podany przez Ciebie przykład z chińską grą. Wciąż byłaby niezależna językowo. Gdybym taką dorwał, szukałbym oczywiście instrukcji. Po nieznalezieniu szukałbym pomocy pośród chińskich geeków, którzy grę posiadają (sprawdziłbym na BGG).

Z instrukcją w trakcie rozgrywki nie obcujesz, z jej elementami tak. Dlatego wiele geeków nie lubi dorabiać karteczek do (powiedzmy) niemieckich kart, ale nie ma jeż problemu z angielską czarno-białą instrukcją wydrukowaną gdzieś tam sobie; albo trzymaną wyłącznie w formie pdf-a.
Awatar użytkownika
Trolliszcze
Posty: 4776
Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
Has thanked: 68 times
Been thanked: 1031 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: Trolliszcze »

A jeśli nikt inny zasad nie zna? To kto Ci tę niezależną językowo grę wytłumaczy?
Ja doskonale wiem, co się przyjmuje w naszym środowisku za grę "niezależną językowo". Uważam, że jest to termin mylący, ale ok, przyjął się. A tutaj protestuję nie tyle przeciwko terminowi (to tylko przy okazji), co przeciwko stanowisku pt. "Ale po co ci wersja polska, skoro gra jest niezależna językowo". Z wielu powodów komuś może na niej zależeć - np. nie trzeba szukać po internetach tłumaczeń, drukować i trzymać luźnych kartek w pudełku tylko po to, żeby sprawdzić w trakcie gry, kiedy pojawi się jakaś wątpliwość. Dla kogoś, kto nie zna języków, wygodniej i fajniej mieć instrukcję w języku polskim. Plus wiele osób wychodzi z założenia, że skoro my wiemy o BGG, fanowskich instrukcjach itp., to wszyscy o tym wiedzą. Niekoniecznie.

EDIT: BartP, zgadza się - szukałbyś osoby znającej język, żeby móc zagrać w grę niezależną językowo. Brzmi paradoksalnie, prawda?
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4714
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 381 times
Been thanked: 883 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: BartP »

Rozumiem, o co Tobie chodzi i również nie lubię gadania, że po co komuś polska wersja itp. Mnie akurat to nie robi różnicy, ale zdaję sobie sprawę, że innym może.
Co więcej, nie mam nic przeciwko mówieniu o niezależnej językowo rozgrywce, ale mówienie o "grze" w tym wypadku to przydatny skrót myślowy, które całe środowisko rozumie.
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: brazylianwisnia »

Trolliszcze pisze: 01 paź 2018, 10:27 A ja mam czelność nie zgadzać się z tą klasyfikacją. Rozgrywka może być niezależna językowo - wystarczy, że ktoś wytłumaczy zasady, a w samej grze tekstu nie ma - ale żadna gra jako taka niezależna językowo nie jest, bo zwykle trzeba się nauczyć zasad, a te są napisane w konkretnym języku. Gdzie więc tutaj niezależność? Osobiście nie widzę wielkiej różnicy między grą bez tekstu na kartach, a grą z tekstem, do której można wydrukować każdemu graczowi pomoc gracza w rodzimym języku. W jedno i drugie można grać tak samo - pod warunkiem, że ktoś wcześniej odwali za nas pracę (przetłumaczy) i że my tę pracę odszukamy na własną rękę, wydrukujemy, przygotujemy i tak dalej.
Gra niezależna językowa to taka która nie wymaga by gracze znali język w którym jest wydana aby w nią prawidłowo grać oraz nie wymaga modyfikacji komponentów w tym celu.

Nie ma w tym nic o znajomości zasad bo w jaki sposób ich się nauczysz to inna sprawa. Zauważ też że najczęściej i tak jedna osoba uczy się zasad i później uczy resztę przy stole. Czy dla członka tej reszty ma znaczenie że instrukcja jest po chińsku?

Wydrukowanie karteczek to nie to samo bo tutaj znajomość języka jest wymagana podczas gry tylko komponenty zostały zmodyfikowane.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
janusznosacz
Posty: 40
Rejestracja: 02 sie 2018, 15:56

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: janusznosacz »

Polska, to Polska, czemu mamy nie mieć gier po polsku, jest mnóstwo wydawnictw, które mogą wydać ta niezależną językowo grę po polsku. I tak powinno być.
A z drugiej strony wydawnictwo mające siedzibę w Polsce i mówiące, że nie zna się na rynku polskim, jest trochę śmieszne, jak osoba mówiąca to u pewnego jutubera.
Awatar użytkownika
ariser
Posty: 1136
Rejestracja: 16 lut 2016, 19:29
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 63 times
Been thanked: 48 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: ariser »

I tak dla większości ważniejsza jest spolszczona cena, nie instrukcja. ;)
"W grze doszło do momentu niedociągnięcia, który jest spowodowany wielkością gry i jej nieidealnością."
vegathedog, 2019
Kupię / Sprzedam
Awatar użytkownika
brazylianwisnia
Posty: 4067
Rejestracja: 07 mar 2017, 20:48
Has thanked: 265 times
Been thanked: 932 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: brazylianwisnia »

janusznosacz pisze: 01 paź 2018, 11:14 Polska, to Polska, czemu mamy nie mieć gier po polsku, jest mnóstwo wydawnictw, które mogą wydać ta niezależną językowo grę po polsku. I tak powinno być.
A z drugiej strony wydawnictwo mające siedzibę w Polsce i mówiące, że nie zna się na rynku polskim, jest trochę śmieszne, jak osoba mówiąca to u pewnego jutubera.
Pełna zgoda ale to nie zmienia faktu że można poznac zasady i bez przeszkód grać na dowolnej wersji. Bardzo fajnie że będzie polska instrukcja i cena.
Sprzedam:Nemesis Lockdown Sundrop
forum/viewtopic.php?f=65&t=76430
mecenas
Posty: 762
Rejestracja: 08 gru 2012, 01:42
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 58 times
Been thanked: 157 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: mecenas »

udało mi się obejrzeć gameplay od johngetgames. po pierwszym zainteresowaniu zobaczyłem ostateczna punktację i gracz który skupił się na "zabijaniu" swoich kostek oraz budowaniu domków zdecydowanie wygrał z pozostałymi graczami (no z opcją ze w jednej ze świątyń punktowane dodatkowo była ścieżka umarlych). zacząłem się przez to zastanawiać czy nie ma w grze lepiej punktowanych rozwiązań... coś od graczy którzy już zaczęli odgrywać tytuł?
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5593
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 772 times
Been thanked: 1205 times
Kontakt:

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: mat_eyo »

mecenas pisze: 01 paź 2018, 11:30 udało mi się obejrzeć gameplay od johngetgames. po pierwszym zainteresowaniu zobaczyłem ostateczna punktację i gracz który skupił się na "zabijaniu" swoich kostek oraz budowaniu domków zdecydowanie wygrał z pozostałymi graczami (no z opcją ze w jednej ze świątyń punktowane dodatkowo była ścieżka umarlych). zacząłem się przez to zastanawiać czy nie ma w grze lepiej punktowanych rozwiązań... coś od graczy którzy już zaczęli odgrywać tytuł?
Grałem raz, we trójkę. Każdy z nas poszedł w coś innego, wyniki na koniec były bardzo zbliżone: 147 - 140 - 139
Awatar użytkownika
elbruus
Posty: 258
Rejestracja: 18 sty 2015, 10:39
Has thanked: 140 times
Been thanked: 42 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: elbruus »

mecenas pisze: 01 paź 2018, 11:30 udało mi się obejrzeć gameplay od johngetgames. po pierwszym zainteresowaniu zobaczyłem ostateczna punktację i gracz który skupił się na "zabijaniu" swoich kostek oraz budowaniu domków zdecydowanie wygrał z pozostałymi graczami (no z opcją ze w jednej ze świątyń punktowane dodatkowo była ścieżka umarlych). zacząłem się przez to zastanawiać czy nie ma w grze lepiej punktowanych rozwiązań... coś od graczy którzy już zaczęli odgrywać tytuł?
W Man vs Meeple wspominali, że bardzo mocna była strategia zbierania masek. Z tego co widzę to każdy na razie uważa inną strategię za dominującą a to dobrze świadczy o balansie :D

wątek o balansie gry i strategiach na bgg: https://boardgamegeek.com/thread/206215 ... t-strategy
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5828
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 403 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: KubaP »

elbruus pisze: 01 paź 2018, 11:48
mecenas pisze: 01 paź 2018, 11:30 udało mi się obejrzeć gameplay od johngetgames. po pierwszym zainteresowaniu zobaczyłem ostateczna punktację i gracz który skupił się na "zabijaniu" swoich kostek oraz budowaniu domków zdecydowanie wygrał z pozostałymi graczami (no z opcją ze w jednej ze świątyń punktowane dodatkowo była ścieżka umarlych). zacząłem się przez to zastanawiać czy nie ma w grze lepiej punktowanych rozwiązań... coś od graczy którzy już zaczęli odgrywać tytuł?
W Man vs Meeple wspominali, że bardzo mocna była strategia zbierania masek. Z tego co widzę to każdy na razie uważa inną strategię za dominującą a to dobrze świadczy o balansie :D

wątek o balansie gry i strategiach na bgg: https://boardgamegeek.com/thread/206215 ... t-strategy
Z ciekawostek, jeden z polskich dizajnerów po swojej pierwszej partii stwierdził, że gra jest źle policzona, bo poszedł ostro w maski i mocno przegrał, więc maski muszą być zepsutą strategią przegrywającą :)
janusznosacz
Posty: 40
Rejestracja: 02 sie 2018, 15:56

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: janusznosacz »

ariser pisze: 01 paź 2018, 11:22 I tak dla większości ważniejsza jest spolszczona cena, nie instrukcja. ;)
Po co więc, wydawać książki po polsku, gry z prądem, filmy, ogólnie to po co w Polsce uczą języka polskiego w szkole, jak nie liczy się instrukcja po polsku,tylko cena?
WTF?
Awatar użytkownika
detrytusek
Posty: 7329
Rejestracja: 04 maja 2015, 12:00
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 457 times
Been thanked: 1102 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: detrytusek »

KubaP pisze: 01 paź 2018, 21:57
elbruus pisze: 01 paź 2018, 11:48 W Man vs Meeple wspominali, że bardzo mocna była strategia zbierania masek. Z tego co widzę to każdy na razie uważa inną strategię za dominującą a to dobrze świadczy o balansie :D
Z ciekawostek, jeden z polskich dizajnerów po swojej pierwszej partii stwierdził, że gra jest źle policzona, bo poszedł ostro w maski i mocno przegrał, więc maski muszą być zepsutą strategią przegrywającą :)
To się nawet wszystko zgadza bo zepsuta strategia przegrywająca = strategia wygrywająca :)
"Nie ma sensu wiara w rzeczy, które istnieją."

Do sprzedania: Circadians: Nowy Świt

Wątek sprzedażowy
Awatar użytkownika
ChlastBatem
Posty: 1648
Rejestracja: 14 kwie 2014, 15:35
Lokalizacja: Gdynia/Gdańsk
Has thanked: 12 times
Been thanked: 28 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: ChlastBatem »

Zniwiarz86 pisze: 30 wrz 2018, 20:42 (...), a później ewentualne niejasności instrukcji PL, wytłumaczy nam jak zwykle instrukcja PL EN lub DE czyli ta pierwotna :).
Fixed it for you :wink:

Ostatnio coraz bardziej nie ufam polskim tłumaczeniom, pełno rzeczowych, istotnych kwestii jest błędnie przekładana i można grać całe "życie" źle. Z ostatnich rozgrywek przypomina mi się błąd (w instrukcji) w grze Mombasa i Ganges. Było tego o wiele więcej, ale już mnie pamięć zawodzi. Często też spotyka się niepotrzebnie rozpisane czy nadinterpretowane objaśnienia zasad.

---

Trolliszcze znów udowodnił, że nie warto czytać jego postów. IMO prowokacja nieudana, wręcz żałosna.
Awatar użytkownika
gregos
Posty: 1032
Rejestracja: 20 gru 2014, 02:21
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 12 times

Re: Teotihuacan: City of Gods

Post autor: gregos »

ChlastBatem pisze: 01 paź 2018, 23:05 Ostatnio coraz bardziej nie ufam polskim tłumaczeniom, pełno rzeczowych, istotnych kwestii jest błędnie przekładana i można grać całe "życie" źle. Z ostatnich rozgrywek przypomina mi się błąd (w instrukcji) w grze Mombasa i Ganges. Było tego o wiele więcej, ale już mnie pamięć zawodzi. Często też spotyka się niepotrzebnie rozpisane czy nadinterpretowane objaśnienia zasad.
Czy możesz wskazać te błędy w instrukcjach tutaj lub na pw?
ODPOWIEDZ